Follow us

Η δημιουργικότητα ως αυτοσαρκασμός

Σκεφθείτε λοιπόν τώρα, σε ένα σχολείο αναλόγων προδιαγραφών, των χαμηλότερων σε ολόκληρη την Ευρώπη [...], να έρθετε εσείς, οι εξυπνάκηδες, και να βάλετε ως θέμα στην 'Εκθεση των γενικών λυκείων αυτή τη μεγάλη άγνωστη: τη δημιουργικότητα.

THETOC TEAM
ΓΡΑΦΕΙ: ΠΕΤΡΟς ΤΑΤΣΟΠΟΥΛΟς
Τατσόπουλος Opinion Ver 2

Ήμουν καλός στην Έκθεση. Το είχα με την Έκθεση, που λένε. Έτσι εξηγείται και γιατί στις εξετάσεις πολλοί συμμαθητές μου, ψιθυριστά ή όχι και τόσο ψιθυριστά (ανάλογα με το θράσος τους) μου ζητούσαν να τους δώσω έναν "πρόλογο".

Ήξεραν πως, όποιο και αν ήταν το θέμα της Έκθεσης, όσο βατό ή δύσβατο, ο Πέτρος θα είχε εύκαιρο έναν "πρόλογο", ένα δυνατό "εναρκτήριο λάκτισμα" για να πάρουν μπρος και να συνεχίσουν με τις δικές τους αποκλειστικά δυνάμεις. Εκείνο που εξηγείται λιγότερο εύκολα είναι πως υπήρχαν και κάποιοι που μου ζητούσαν έναν "επίλογο". Εντάξει με τον "πρόλογο", αλλά διάβολε, να σου δώσω κι έναν "επίλογο" πρεταπορτέ, χωρίς να έχω ιδέα τι έχεις γράψει… ανάμεσα;

Και όμως. Τώρα που το ξανασκέφτομαι αυτοί, οι δεύτεροι, είχαν πιάσει πιο σωστά το "νόημα" του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος. Πίστευαν ότι κάπου, στο μυαλό του Πέτρου ή κάποιου άλλου, υφίστανται συρτάρια όπου φυλάσσονται κουτάκια με "προλόγους", "επιλόγους" και "κυρίως θέματα". Κάθε κουτάκι είναι αυτόνομο. Δεν υπάρχει κανένας λόγος για να επικοινωνεί με ένα άλλο κουτάκι, πόσο μάλλον να προέρχεται, να εκμαιεύεται από ένα άλλο κουτάκι, στο πλαίσιο ενός διανοητικού τοκετού. Το όλο ζήτημα –η "μαγκιά", που λένε- ήταν να αποστηθίσεις (οι κακεντρεχείς έλεγαν: να μηρυκάσεις) το περιεχόμενο από όσο το δυνατόν περισσότερα κουτάκια.

Καμία δημιουργική διαδικασία δεν έπρεπε να παρέμβει και να διαταράξει τη μηρυκαστική σου δεξιότητα. Τα σχολεία δεν έβγαζαν πολίτες εκπαιδευμένους να χρησιμοποιούν τη σκέψη τους. Έβγαζαν παραγωγικά αιγοπρόβατα.

Σκεφθείτε λοιπόν τώρα, σε ένα σχολείο αναλόγων προδιαγραφών, των χαμηλότερων σε ολόκληρη την Ευρώπη (ακόμη και απέναντι σε ευρωπαϊκές χώρες συγκριτικά φτωχότερες, για να μην αναφερθούμε –φτου, κακά- στην πολιτιστική κληρονομιά όσων δύσμοιρων "έτρωγαν βελανίδια όταν εμείς χτίζαμε Παρθενώνες"), να έρθετε εσείς, οι εξυπνάκηδες, και να βάλετε ως θέμα στην Έκθεση των γενικών λυκείων αυτή τη μεγάλη άγνωστη: τη δημιουργικότητα. Να τους ζητήσετε να σας αναλύσουν με 350 έως 400 λέξεις "γιατί το σύγχρονο σχολείο οφείλει να καλλιεργεί τη δημιουργικότητα των μαθητών/μαθητριών, και με ποιους τρόπους οι ίδιοι επιλέγουν να εκφράζουν τη δημιουργικότητά τους στην προσωπική τους ζωή".

Καλύτερα να τους ζητούσατε να σας περιγράψουν με σχολαστικής ακριβείας λεπτομέρειες έναν υπαρκτό τόπο που δεν επισκέφτηκαν ποτέ, για τον οποίον δεν διάβασαν τίποτε και πρώτη φορά άκουγαν να μιλούν γι’ αυτόν στη ζωή τους.

Αξίζει να δούμε πώς αντέδρασαν οι ποιμενάρχες τους. Σχεδόν όλα τα φροντιστήρια είδαν το ποτήρι μισοάδειο και μισογεμάτο ταυτόχρονα. Ασφαλώς και το θέμα της Έκθεσης δεν συμπεριλαμβανόταν σε καμία λίστα με τα SOS, ήταν ολωσδιόλου απρόσμενο, αλλά περιέργως –ίσως και γι’ αυτό ακριβώς- "εύκολο": εάν δεν μπορούσες να το εντοπίσεις σε κάποιο κουτάκι εσύ, ο εξεταζόμενος, δεν μπορούσε να το εντοπίσει ούτε και ο εξεταστής σου. Όπερ μεθερμηνευόμενο; Μπορούσες να γράψεις κυριολεκτικά ό,τι σου κατέβει στο κεφάλι, όσο ευφάνταστο ή βλακώδες, και να μην κινδυνεύσεις να βρεθείς "εκτός θέματος", ενώ από την άλλη πλευρά και ο εξεταστής σου είχε το ελεύθερο να σου βάλει ό,τι βαθμό ήθελε, να σε επιβραβεύσει ή να σε μηδενίσει, με το ίδιο απεριόριστο περιθώριο αυθαιρεσίας.

Ειλικρινά, εάν πίστευα ότι εκείνοι που το επέλεξαν είναι μέλη κάποιας κρυφής αίρεσης καλαμπουρτζήδων, θα σας έλεγα πως το εφετινό θέμα στην Έκθεση ήταν υπόδειγμα αυτοσαρκασμού. Κρίμα που δεν το πιστεύω.

Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις

Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για ό,τι συμβαίνει τώρα στην Ελλάδα και τον Κόσμο στο thetoc.gr

Πίτσα και cocktails, καφενειακές γκουρμεδιές, ποτά σε μινιατούρες: Τα νέα εστιατόρια και μπαρ της Αθήνας

Ταβέρνες, microbakeries αλλά και soft clubbing, μπάρες και bar restaurants, πίτσες και καφενεία: Όλα τα φρέσκα μέρη στα οποία συχνάζει, πια, η πόλη.

ΓΡΑΦΕΙ Ο Π. ΤΑΤΣΟΠΟΥΛΟΣ 06 Οκτ 2025 | 06:05

Η δεκαετία που κουβαλάς

Καθένας από εμάς, ανάλογα με την ηλικία του, κουβαλάει στην καμπούρα του και άλλη δεκαετία. Για την ακρίβεια, κουβαλάμε στην καμπούρα μας όλες τις δεκαετίες που μας διαμόρφωσαν από τη γέννησή μας μέχρι σήμερα.

ΓΡΑΦΕΙ Ο Π. ΤΑΤΣΟΠΟΥΛΟΣ 29 Σεπ 2025 | 06:10

Dark Tourism

Δημιουργός και αποκλειστικός διαχειριστής της εν λόγω ιστοσελίδας είναι ένας Γερμανός, ο Peter Hohenhaus, ένας πανεπιστημιακός που, κατά δήλωσή του, εγκατέλειψε νωρίς-νωρίς την ακαδημαϊκή του σταδιοδρομία.

ΠΕΤΡΟΣ ΤΑΤΣΟΠΟΥΛΟΣ 22 Σεπ 2025 | 06:15

Το δράμα του πολυεκατομμυριούχου

Πώς θα ήταν ένας κόσμος δίχως καθόλου ενσυναίσθηση; Σίγουρα θα ήταν ένας κόσμος όπου δεν θα ήθελα να ζήσω ή όπου δεν θα ήθελαν να ζήσουν τα παιδιά μας.

ΠΕΤΡΟΣ ΤΑΤΣΟΠΟΥΛΟΣ 20 Οκτ 2025 | 06:26

Η αδύνατη ειρήνη

Όλοι οι πόλεμοι –και ιδίως οι μακροχρόνιοι, εκείνοι που κακοφορμίζουν- συνιστούν μια δυσχερέστατη προς επίλυση εξίσωση, αλλά ειδικά η επίλυση της εξίσωσης Χαμάς – Ισραήλ δείχνει πραγματικά απίθανη.

ΠΕΤΡΟΣ ΤΑΤΣΟΠΟΥΛΟΣ 13 Οκτ 2025 | 06:24

Ο χρονοδιακόπτης της αξιοπρέπειας

Το 1999 ο Τσίπρας δεν είχε ακόμη αποφοιτήσει καν από το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, μολονότι είχε ήδη θέσει τα γερά θεμέλια μιας πολιτικής καριέρας, εξαιρετικά ιδιότυπης, από πολλές απόψεις.

ΓΡΑΦΕΙ Ο Π. ΤΑΤΣΟΠΟΥΛΟΣ 06 Οκτ 2025 | 06:05

Η δεκαετία που κουβαλάς

Καθένας από εμάς, ανάλογα με την ηλικία του, κουβαλάει στην καμπούρα του και άλλη δεκαετία. Για την ακρίβεια, κουβαλάμε στην καμπούρα μας όλες τις δεκαετίες που μας διαμόρφωσαν από τη γέννησή μας μέχρι σήμερα.

ΓΡΑΦΕΙ Ο Π. ΤΑΤΣΟΠΟΥΛΟΣ 29 Σεπ 2025 | 06:10

Dark Tourism

Δημιουργός και αποκλειστικός διαχειριστής της εν λόγω ιστοσελίδας είναι ένας Γερμανός, ο Peter Hohenhaus, ένας πανεπιστημιακός που, κατά δήλωσή του, εγκατέλειψε νωρίς-νωρίς την ακαδημαϊκή του σταδιοδρομία.

ΠΕΤΡΟΣ ΤΑΤΣΟΠΟΥΛΟΣ 22 Σεπ 2025 | 06:15

Το δράμα του πολυεκατομμυριούχου

Πώς θα ήταν ένας κόσμος δίχως καθόλου ενσυναίσθηση; Σίγουρα θα ήταν ένας κόσμος όπου δεν θα ήθελα να ζήσω ή όπου δεν θα ήθελαν να ζήσουν τα παιδιά μας.

20 Οκτ 2025 | 09:47

Το τέλος της εργασίας

Το πρόβλημα πάντως, προϊόντος του 21ο αιώνα, δεν είναι η εντατικοποίηση της εργασίας.

ΠΕΤΡΟΣ ΤΑΤΣΟΠΟΥΛΟΣ 20 Οκτ 2025 | 06:26

Η αδύνατη ειρήνη

Όλοι οι πόλεμοι –και ιδίως οι μακροχρόνιοι, εκείνοι που κακοφορμίζουν- συνιστούν μια δυσχερέστατη προς επίλυση εξίσωση, αλλά ειδικά η επίλυση της εξίσωσης Χαμάς – Ισραήλ δείχνει πραγματικά απίθανη.

18 Οκτ 2025 | 14:13

Η μόνη κρίση που δεν είδε ο Καραμανλής

Η μόνη κρίση που δεν μυρίστηκε ο Κώστας Καραμανλής ήταν η μεγαλύτερη κρίση που βίωσε η Ελλάδα από τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο και μετά

15 Οκτ 2025 | 09:45

Η κατάληψη του μνημείου του Αγνώστου Στρατιώτη

Ο μόνος που δεν θέλησε να μετάσχει στον αχταρμά των έξαλλων αντιδράσεων ήταν ο Αλέξης Τσίπρας.

13 Οκτ 2025 | 09:31

Γελοίοι

Πώς ορίζω τη γελοιότητα; Ως απώλεια του μέτρου. Των ορίων.

ΠΕΤΡΟΣ ΤΑΤΣΟΠΟΥΛΟΣ 13 Οκτ 2025 | 06:24

Ο χρονοδιακόπτης της αξιοπρέπειας

Το 1999 ο Τσίπρας δεν είχε ακόμη αποφοιτήσει καν από το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, μολονότι είχε ήδη θέσει τα γερά θεμέλια μιας πολιτικής καριέρας, εξαιρετικά ιδιότυπης, από πολλές απόψεις.

11 Οκτ 2025 | 10:23

Ο εκνευρισμός Ανδρουλάκη και η επιστροφή Τσίπρα

Αν το ΠΑΣΟΚ δεν καταφέρει να κουνήσει τη βελόνα και το υποψήφιο κόμμα Τσίπρα αποκτήσει υπόσταση, πώς θα απαντήσει ο Νίκος Ανδρουλάκης στο ενδεχόμενο της συνεργασίας τους;

08 Οκτ 2025 | 08:51

Θέλει να αφουγκραστεί την κοινωνία;

Παρά τις ήττες και τα χρόνια στην αντιπολίτευση, παρά το rebranding που υποτίθεται του σχεδίασε η εταιρεία δημοσίων σχέσεων που προσέλαβε, ο κ. Τσίπρας εμφανίζεται στο κοινό του ίδιος και απαράλλαχτος.

06 Οκτ 2025 | 07:06

Ο Βασιλιάς είναι γυμνός και κουρασμένος

Μεγαλώνοντας, οι γωνίες σου αμβλύνονται. Όλο και σπανιότερα αναφωνείς ότι ο βασιλιάς είναι -σου φαίνεται έστω- γυμνός. Όχι απαραίτητα επειδή κοιτάς τη δουλειά ή το συμφέρον σου.

ΓΡΑΦΕΙ Ο Π. ΤΑΤΣΟΠΟΥΛΟΣ 06 Οκτ 2025 | 06:05

Η δεκαετία που κουβαλάς

Καθένας από εμάς, ανάλογα με την ηλικία του, κουβαλάει στην καμπούρα του και άλλη δεκαετία. Για την ακρίβεια, κουβαλάμε στην καμπούρα μας όλες τις δεκαετίες που μας διαμόρφωσαν από τη γέννησή μας μέχρι σήμερα.

04 Οκτ 2025 | 09:16

Τι πήρε ακριβώς ο Ερντογάν;

Δεν έχω το ρεπορτάζ του Τούρκου συναδέλφου και δεν μπορώ να πάρω θέση, ούτως ή άλλως δεν έχει και πολύ μεγάλη σημασία για την αντιπολίτευση στην Αθήνα, ο δικός μας δυσκολεύεται ακόμα και να βγάλει φωτογραφία δίπλα-δίπλα με τον πλανητάρχη, σιγά μην τον δεχτεί στον Λευκό Οίκο ο Τραμπ.

ΜΑΝΟΛΗΣ ΚΑΨΗΣ 01 Οκτ 2025 | 06:49

Τα ήρεμα νερά και τα "νεύρα" Σαμαρά

Η Ελλάδα δεν υπέγραψε φιλία με την Τουρκία, αυτό φαίνεται άλλωστε επί του πεδίου, αλλά αποδέχθηκε όντως ένα μορατόριουμ στην αντιπαράθεση.

29 Σεπ 2025 | 07:17

Συγχωριανοί του ψεύτη βοσκού

Έτσι ο Διονύσης Σαββόπουλος, αποφαινόμαστε, είναι ο Μπομπ Ντύλαν της Ελλάδας. Ο Κωνσταντίνος Καραμανλής ο δικός μας Ντε Γκωλ. Κι όποια γυναίκα δολοφονεί τα παιδιά της μια Μήδεια του σήμερα...

29 Σεπ 2025 | 06:28

Πότε θα πάει ο Μητσοτάκης στον Λευκό Οίκο

Λήξη συναγερμού; Όχι βέβαια. Τώρα θα αρχίσει η "μίρλα" για το γεγονός ότι ο Μητσοτάκης δεν έχει πάρει ακόμα πρόσκληση για τον Λευκό Οίκο, θα αρχίσει η γκρίνια για τα F35 που ο Τραμπ θέλει φαίνεται πάση θυσία να δώσει στον Ερντογάν.

ΓΡΑΦΕΙ Ο Π. ΤΑΤΣΟΠΟΥΛΟΣ 29 Σεπ 2025 | 06:10

Dark Tourism

Δημιουργός και αποκλειστικός διαχειριστής της εν λόγω ιστοσελίδας είναι ένας Γερμανός, ο Peter Hohenhaus, ένας πανεπιστημιακός που, κατά δήλωσή του, εγκατέλειψε νωρίς-νωρίς την ακαδημαϊκή του σταδιοδρομία.

24 Σεπ 2025 | 07:52

Η "κατάληψη" στο μνημείο του Αγνώστου Στρατιώτη

Υποθέτω έχει να κάνει και με την αδυναμία της αντιπολίτευσης να δημιουργήσει ένα αντικυβερνητικό ρεύμα και κίνημα και να δώσει μορφή και περιερχόμενο στον αγώνα τους. Στον αγώνα τους να φύγει επιτέλους ο Μητσοτάκης.

22 Σεπ 2025 | 09:56

Ένα φωτεινό πολιτιστικό γεγονός

Και όμως. Με την έξοδο από τα μνημόνια, η εντόπια βιβλιοπαραγωγή επανήλθε σταδιακά στα προ της κρίσης επίπεδα.

ΠΕΤΡΟΣ ΤΑΤΣΟΠΟΥΛΟΣ 22 Σεπ 2025 | 06:15

Το δράμα του πολυεκατομμυριούχου

Πώς θα ήταν ένας κόσμος δίχως καθόλου ενσυναίσθηση; Σίγουρα θα ήταν ένας κόσμος όπου δεν θα ήθελα να ζήσω ή όπου δεν θα ήθελαν να ζήσουν τα παιδιά μας.