Follow us

Η γενική βούληση

Τι ρηξικέλευθο μας είπε ο Ροβεσπιέρος, ως φερέφωνο του Ζαν-Ζακ Ρουσό, σε καιρούς που κυριαρχούσε στην Ευρώπη το ζοφερό μοντέλο διακυβέρνησης της Ελέω Θεού Μοναρχίας;

THETOC TEAM
ΓΡΑΦΕΙ: ΠΕΤΡΟς ΤΑΤΣΟΠΟΥΛΟς
Τατσόπουλος Opinion Ver 2

"Ο Ροβεσπιέρος κατανοούσε ότι μια επανάσταση που αυτο-νομιμοποιείται και αυτο-δικαιώνεται , αργά ή γρήγορα θα έρθει σε ρήξη με το ταυτολογικό της περιεχόμενο: ποιος νομιμοποιεί και δικαιώνει εμένα που νομιμοποιώ και δικαιώνω την επανάσταση; Για να βγει από το λογικό αδιέξοδο, ο Ζαν-Ζακ Ρουσό, πνευματικός πατέρας του Ροβεσπιέρου, επινόησε μια θεολογικής υφής "γενική βούληση” που προϋπάρχει της εκάστοτε ατομικής. Όποιος διαφωνεί με τη "γενική βούληση”, δεν αντιπροσωπεύει απλώς μια μειοψηφία, αλλά "σφάλλει” και ως εκ τούτου δικαίως "τιμωρείται” (λογικός ακροβατισμός –επισημαίνει ο Ζίζεκ- που θα οδηγήσει αργότερα στον σταλινικό διαχωρισμό ανάμεσα σε "υποκειμενικά αθώους” και "αντικειμενικά ενόχους” εχθρούς της επανάστασης)."

"ΤΑ ΝΕΑ" 8 Νοεμβρίου 2008

Έγραψα αυτές τις γραμμές, μεταξύ άλλων, σε μια εκτεταμένη βιβλιοπαρουσίαση ενός απανθίσματος λόγων που εκφώνησε το 1794 ο Μαξιμιλιανός Ροβεσπιέρος, εκ μέρους της Επιτροπής Κοινής Σωτηρίας, προς την Εθνική Συμβατική Συνέλευση και κυκλοφόρησε στα ελληνικά το 2008 από τις Εκδόσεις του Εικοστού Πρώτου, με εισαγωγή του σλοβένου στοχαστή Σλάβοϊ Ζίζεκ, υπό τον εύγλωττο τίτλο "Αρετή και Τρομοκρατία". Μετέφερα εδώ το σχετικό απόσπασμα, δεκαέξι χρόνια αργότερα, διότι διατηρώ αναλλοίωτη την εντύπωση ότι οι σπόροι της δυσανεξίας που έσπειρε εκείνος ο ανελέητος "Πατέρας" της νεωτερικής αστικής δημοκρατίας αποδίδουν καρπούς μέχρι σήμερα. Διαφέρουν μονάχα οι αποχρώσεις.

Τι ρηξικέλευθο μας είπε με άλλα λόγια ο Ροβεσπιέρος, ως φερέφωνο του Ζαν-Ζακ Ρουσό, σε καιρούς που κυριαρχούσε στην Ευρώπη το ζοφερό μοντέλο διακυβέρνησης της Ελέω Θεού Μοναρχίας; Ότι πρέπει να αντικαταστήσουμε τη βούληση του μονάρχη με τη βούληση της πλειοψηφίας (μιας κολοβής ακόμη πλειοψηφίας, ξέρετε, χωρίς γυναίκες και ακτήμονες να ανακατεύουν την εκλογική τράπουλα).

Βεβαίως, κάθε μονάρχης με σώας τας φρένας και στοιχειώδη αυτοεκτίμηση θα φέρει τις μικροαντιρρήσεις του στα ανατρεπτικά μας σχέδια, γι’ αυτό δεν πρέπει να διστάσουμε να χρησιμοποιήσουμε τη βία και τον τρόμο. "Ο τρόμος χωρίς την αρετή είναι ολέθριος", δήλωνε δυσοίωνα ο Ροβεσπιέρος, "αλλά και η αρετή χωρίς τον τρόμο είναι ανίσχυρη". Από αυτό το αξίωμα έως τη γκιλοτίνα –"μια δροσιά στο λαιμό", όπως την διαφήμιζε ο κατασκευαστής της- η απόσταση ήταν ασήμαντη και, φευ, υποχρεώθηκε να την διανύσει και ο ίδιος ο Ροβεσπιέρος. Ενάμιση αιώνα κατόπιν, ο Ιωσήφ Βισαριόνοβιτς Τζουγκασβίλι, ο επονομαζόμενος "Ατσαλένιος" (Στάλιν), βελτίωσε το αξίωμα με την ιδιοφυή διάκριση ανάμεσα σε "υποκειμενικά αθώους" και "αντικειμενικά ενόχους", τουτέστιν: εσύ μπορεί να μην έκανες απολύτως τίποτε το μεμπτό εναντίον της επανάστασης, αλλά η επανάσταση –για τις δικές της "αντικειμενικές" ανάγκες- να ζητάει το αίμα σου. Και ποιος θα καθορίσει τις "αντικειμενικές" της ανάγκες; Αστείο και να το ρωτάς. Εγώ, ο Ροβεσπιέρος. Εγώ, ο Στάλιν.

Ηχούν πολύ μακρινά όλα αυτά; Και ναι και όχι. Εξυπακούεται ότι, τουλάχιστον στον δημοκρατικό δυτικό κόσμο, κανένας δεν κινδυνεύει να οδηγηθεί στη λαιμητόμο ή στο εκτελεστικό απόσπασμα μόνο και μόνο επειδή είχε την ατυχία να βρεθεί στο στρατόπεδο της συγκυριακής μειοψηφίας. Άλλωστε, το μαρτυράει και ο επιθετικός προσδιορισμός: "συγκυριακή" σημαίνει ότι σήμερα είσαι και αύριο δεν είσαι· η σημερινή μειοψηφία είναι αυριανή πλειοψηφία και τούμπαλιν.

Αυτό που δραστικά και αμετάκλητα φαίνεται να άλλαξε από τον καιρό του Ροβεσπιέρου ή/και του Στάλιν είναι ότι πλέον, όχι μονάχα "ανεχόμαστε" η μειοψηφία να διατηρεί το κεφάλι της στη θέση του, αλλά και "σεβόμαστε" όσα από τα δικαιώματά της έχουν χαρακτηρισθεί ως "θεμελιώδη", όπως το δικαίωμά της στην ισονομία, τουτέστιν: να μην υφίστανται νομικές διακρίσεις εις βάρος της επειδή δεν συμφωνούμε με τις ιδέες της ή με τον τρόπο που έχει επιλέξει να ζει. Δίχως τον εν λόγω "σεβασμό", κανένας από τους πιο γνωστούς θεσμοθετημένους "κοινούς τόπους" στις μέρες μας –όπως ο πολιτικός γάμος, η αποποινικοποίηση της μοιχείας, η κατάργηση της θανατικής ποινής κ.ο.κ.- δεν θα είχε "περάσει" την εποχή που θεσμοθετήθηκε, επειδή η κοινή γνώμη –"η γενική βούληση", θα μας έλεγε ο Ροβεσπιέρος- ήταν τότε ενάντια.

Δείτε τώρα πόσο γλυκά και ύπουλα επανέρχεται η δυσανεξία στο δημόσιο διάλογο, φορώντας τον φερετζέ μάλιστα –τι πιο "δημοκρατικό";- του αιτήματος για εκδήλωση και αποτύπωση της "γενικής βούλησης" γύρω από το γάμο ή/και την τεκνοθεσία ομόφυλων ζευγαριών. Χάριν της κουβέντας, θα αφήσουμε προσωρινά κατά μέρος τη φαιδρή όσο και οξύμωρη διολίσθηση αυτού του δημοσίου διαλόγου σε κλωτσοπατινάδα μεταξύ πολιτικών με παθολογική φοβία απέναντι στην τιμωρία της κάλπης και υψηλόβαθμων ρασοφόρων που εκουσίως έχουν δια βίου απεμπολήσει το δικαίωμα συμμετοχής στη δημιουργία νέας πυρηνικής οικογένειας οιασδήποτε μορφής. Θα επικεντρώσουμε την προσοχή μας στην ταμπακιέρα: το αίτημα για τη διεξαγωγή δημοψηφίσματος.

Τι το κακό μπορεί να προκύψει από ένα ανάλογο δημοψήφισμα; -ρωτούν με προσποιητή αφέλεια όσοι είναι σίγουροι πως θα προκύψει το "όχι". Πόσοι από αυτούς, άραγε, συνειδητοποιούν ότι έτσι ανοίγουμε την Κερκόπορτα για την παραβίαση των θεμελιωδών ανθρωπίνων δικαιωμάτων, τη νεκρανάσταση του Ροβεσπιέρου και, σε δεύτερο χρόνο, την επιστροφή της γκιλοτίνας; Γιατί όχι; Βούληση να υπάρχει. Γενική βούληση.

Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις

Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για ό,τι συμβαίνει τώρα στην Ελλάδα και τον Κόσμο στο thetoc.gr

ΠΕΤΡΟΣ ΤΑΤΣΟΠΟΥΛΟΣ 20 Οκτ 2025 | 06:26

Η αδύνατη ειρήνη

Όλοι οι πόλεμοι –και ιδίως οι μακροχρόνιοι, εκείνοι που κακοφορμίζουν- συνιστούν μια δυσχερέστατη προς επίλυση εξίσωση, αλλά ειδικά η επίλυση της εξίσωσης Χαμάς – Ισραήλ δείχνει πραγματικά απίθανη.

ΠΕΤΡΟΣ ΤΑΤΣΟΠΟΥΛΟΣ 13 Οκτ 2025 | 06:24

Ο χρονοδιακόπτης της αξιοπρέπειας

Το 1999 ο Τσίπρας δεν είχε ακόμη αποφοιτήσει καν από το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, μολονότι είχε ήδη θέσει τα γερά θεμέλια μιας πολιτικής καριέρας, εξαιρετικά ιδιότυπης, από πολλές απόψεις.

ΓΡΑΦΕΙ Ο Π. ΤΑΤΣΟΠΟΥΛΟΣ 03 Νοε 2025 | 06:10

Σφαγές εκτός κάδρου

Οι σφαγές λάμβαναν χώρα τώρα, σήμερα, το σωτήριο έτος 2025, στο Σουδάν, σε έναν από εκείνους τους πολέμους που έχουμε συνηθίσει να αποκαλούμε "ξεχασμένους".

ΠΕΤΡΟΣ ΤΑΤΣΟΠΟΥΛΟΣ 27 Οκτ 2025 | 06:13

Πόσο διεφθαρμένος αισθάνεσαι;

Εφόσον δυσκολευόμαστε να καταλήξουμε μεταξύ μας ποιος συμπολίτης μας είναι περισσότερο διεφθαρμένος από τον άλλον, ας στραφούμε προς τη ξένη διαιτησία

ΠΕΤΡΟΣ ΤΑΤΣΟΠΟΥΛΟΣ 20 Οκτ 2025 | 06:26

Η αδύνατη ειρήνη

Όλοι οι πόλεμοι –και ιδίως οι μακροχρόνιοι, εκείνοι που κακοφορμίζουν- συνιστούν μια δυσχερέστατη προς επίλυση εξίσωση, αλλά ειδικά η επίλυση της εξίσωσης Χαμάς – Ισραήλ δείχνει πραγματικά απίθανη.

ΠΕΤΡΟΣ ΤΑΤΣΟΠΟΥΛΟΣ 13 Οκτ 2025 | 06:24

Ο χρονοδιακόπτης της αξιοπρέπειας

Το 1999 ο Τσίπρας δεν είχε ακόμη αποφοιτήσει καν από το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, μολονότι είχε ήδη θέσει τα γερά θεμέλια μιας πολιτικής καριέρας, εξαιρετικά ιδιότυπης, από πολλές απόψεις.

05 Νοε 2025 | 12:52

Τα συμπεράσματα από το "δράμα" των ΕΛΤΑ

Ποια είναι τα συμπεράσματα από το πολιτικό μελόδραμα που παίχτηκε με τα ΕΛΤΑ;

03 Νοε 2025 | 08:23

Κάποιος να σκίσει τη γάτα

Στην Κρήτη, το να ρισκάρεις κάθε τόσο -χωρίς λόγο- τη ζωή σου και τις ζωές των άλλων περνιέται για παλικαριά. Το να έχεις τον δικό σου "κώδικα τιμής", να διαιωνίζεις βεντέτες, να την ανάβεις σε όποιον θεωρείς ότι σε έθιξε, για μαγκιά.

03 Νοε 2025 | 07:02

Η Χρυσή Ζωή

Αν κατάλαβα καλά από τα πρακτικά της Βουλής, τα δημοκρατικά εύσημα που διεκδικεί η Ζωή Κωνσταντοπούλου, είναι οι αγώνες επί χούντας των γονέων της.

ΓΡΑΦΕΙ Ο Π. ΤΑΤΣΟΠΟΥΛΟΣ 03 Νοε 2025 | 06:10

Σφαγές εκτός κάδρου

Οι σφαγές λάμβαναν χώρα τώρα, σήμερα, το σωτήριο έτος 2025, στο Σουδάν, σε έναν από εκείνους τους πολέμους που έχουμε συνηθίσει να αποκαλούμε "ξεχασμένους".

27 Οκτ 2025 | 09:18

Δεν υπάρχει άλλος τρόπος να ζεις

Όποτε πιάνω ένα βιβλίο πρωτοεμφανιζόμενου ποιητή ή συγγραφέα, προσδοκώ να διαβάσω αριστουργηματικές σελίδες. Με την ίδια λαχτάρα πάω στο θέατρο, στο σινεμά, σε εκθέσεις.

ΠΕΤΡΟΣ ΤΑΤΣΟΠΟΥΛΟΣ 27 Οκτ 2025 | 06:13

Πόσο διεφθαρμένος αισθάνεσαι;

Εφόσον δυσκολευόμαστε να καταλήξουμε μεταξύ μας ποιος συμπολίτης μας είναι περισσότερο διεφθαρμένος από τον άλλον, ας στραφούμε προς τη ξένη διαιτησία

25 Οκτ 2025 | 08:50

Το μνημείο του άγνωστου ακτιβιστή

Αν υπάρχει μια απορία, είναι ποια ακριβώς ήταν η στόχευση του ΠΑΣΟΚ και γιατί συστρατεύθηκε ξανά, μαζί με τις δυνάμεις του αντισυστημισμού.

22 Οκτ 2025 | 09:30

Η προκλητική δήλωση του προκλητικού Τούρκου ΥΠΕΞ

Οι δηλώσεις ή καλύτερα η συνέντευξη του Χακάν Φιντάν έγινε δεκτή από τα Μέσα ενημέρωσης στην Ελλάδα, όπως συνήθως καταναλώνονται οι δηλώσεις των Τούρκων αξιωματούχων.

20 Οκτ 2025 | 09:47

Το τέλος της εργασίας

Το πρόβλημα πάντως, προϊόντος του 21ο αιώνα, δεν είναι η εντατικοποίηση της εργασίας.

ΠΕΤΡΟΣ ΤΑΤΣΟΠΟΥΛΟΣ 20 Οκτ 2025 | 06:26

Η αδύνατη ειρήνη

Όλοι οι πόλεμοι –και ιδίως οι μακροχρόνιοι, εκείνοι που κακοφορμίζουν- συνιστούν μια δυσχερέστατη προς επίλυση εξίσωση, αλλά ειδικά η επίλυση της εξίσωσης Χαμάς – Ισραήλ δείχνει πραγματικά απίθανη.

18 Οκτ 2025 | 14:13

Η μόνη κρίση που δεν είδε ο Καραμανλής

Η μόνη κρίση που δεν μυρίστηκε ο Κώστας Καραμανλής ήταν η μεγαλύτερη κρίση που βίωσε η Ελλάδα από τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο και μετά

15 Οκτ 2025 | 09:45

Η κατάληψη του μνημείου του Αγνώστου Στρατιώτη

Ο μόνος που δεν θέλησε να μετάσχει στον αχταρμά των έξαλλων αντιδράσεων ήταν ο Αλέξης Τσίπρας.

13 Οκτ 2025 | 09:31

Γελοίοι

Πώς ορίζω τη γελοιότητα; Ως απώλεια του μέτρου. Των ορίων.

ΠΕΤΡΟΣ ΤΑΤΣΟΠΟΥΛΟΣ 13 Οκτ 2025 | 06:24

Ο χρονοδιακόπτης της αξιοπρέπειας

Το 1999 ο Τσίπρας δεν είχε ακόμη αποφοιτήσει καν από το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, μολονότι είχε ήδη θέσει τα γερά θεμέλια μιας πολιτικής καριέρας, εξαιρετικά ιδιότυπης, από πολλές απόψεις.

11 Οκτ 2025 | 10:23

Ο εκνευρισμός Ανδρουλάκη και η επιστροφή Τσίπρα

Αν το ΠΑΣΟΚ δεν καταφέρει να κουνήσει τη βελόνα και το υποψήφιο κόμμα Τσίπρα αποκτήσει υπόσταση, πώς θα απαντήσει ο Νίκος Ανδρουλάκης στο ενδεχόμενο της συνεργασίας τους;

08 Οκτ 2025 | 08:51

Θέλει να αφουγκραστεί την κοινωνία;

Παρά τις ήττες και τα χρόνια στην αντιπολίτευση, παρά το rebranding που υποτίθεται του σχεδίασε η εταιρεία δημοσίων σχέσεων που προσέλαβε, ο κ. Τσίπρας εμφανίζεται στο κοινό του ίδιος και απαράλλαχτος.