Follow us

Η κοινωνιοπάθεια των ρασοφόρων

Δύο από τις πλέον χαρακτηριστικές μορφές κοινωνιοπαθών στον ευρύτερο ελλαδικό εκκλησιαστικό χώρο είναι ο πρώην μητροπολίτης Καλαβρύτων Αμβρόσιος και ο νυν μητροπολίτης Μόρφου Νεόφυτος.

THETOC TEAM
ΓΡΑΦΕΙ: ΠΕΤΡΟς ΤΑΤΣΟΠΟΥΛΟς
Τατσόπουλος Opinion Ver 2

Σύμφωνα με το εύκολα προσβάσιμο σε όλους λήμμα της Wikipedia o όρος "κοινωνιοπάθεια" μεταξύ άλλων "περιγράφει άτομα που δεν είναι ικανά να συναισθάνονται τους συνανθρώπους τους, να μπαίνουν στη θέση τους και να αναλαμβάνουν ευθύνες για τις πράξεις τους". Τυπική περίπτωση κοινωνιοπαθούς θεωρείται ήδη από πολλούς πολιτικούς αναλυτές ο νυν πρόεδρος των Ηνωμένων Πολιτειών, καθώς σχεδόν σε όλες τις μέχρι σήμερα δημόσιες δηλώσεις του πρυτανεύει η κυνική σχέση "κόστους" - "οφέλους", παραγνωρίζοντας ή και ανοιχτά περιφρονώντας κάθε άλλη μεταβλητή, όπως το ανθρώπινο ή το ψυχικό κόστος. Το δυστοπικό όραμα μιας "Ριβιέρας της Μέσης Ανατολής", κτισμένης κυριολεκτικά πάνω στους τάφους εκατοντάδων χιλιάδων αδικοχαμένων (δείτε και το ανατριχιαστικό σχετικό βίντεο Τεχνητής Νοημοσύνης, υβρίδιο κιτσαρίας και αναλγησίας, που ανέβασε ο ίδιος ο Ντόναλντ Τραμπ με καμάρι), όπως και η πιο πρόσφατη εξευτελιστική μεταχείριση του Ουκρανού προέδρου Βολοντίμιρ Ζελένσκι καταδεικνύουν ότι ο πορτοκαλί πλανητάρχης, μέσα στις πρώτες κιόλας εβδομάδες από την ορκωμοσία του, έχει επιδείξει τόσο σαφή σημάδια κοινωνιοπάθειας ώστε να μην προοιωνίζεται τίποτε το αισιόδοξο έως την –απελπιστικά μακρινή- λήξη της θητείας του. Με δεδομένο μάλιστα ότι αυτή η δεύτερη θητεία θα είναι και η τελευταία, έχουμε κάθε λόγο να πιστεύουμε πως το συνηθισμένο χαλινάρι στην αυθαιρεσία των Αμερικανών προέδρων –οι επόμενες εκλογές- εν προκειμένω δεν θα χρησιμοποιηθεί καν.

Στα καθ’ ημάς η κοινωνιοπάθεια λαμβάνει κατά περιόδους ενδημικές διαστάσεις, τόσο στα τοξικά social media όσο και στις καθημερινές κοκορομαχίες των πολιτικών. Θα ήθελα όμως σήμερα να εστιάσουμε την προσοχή μας σε μια άλλη μορφή κοινωνιοπάθειας, όχι μονάχα επειδή είναι λιγότερο εμφανής από τις υπόλοιπες, αλλά κι επειδή την εντοπίζουμε σ’ έναν χώρο που επαίρεται για τα ακριβώς αντίθετά της γνωρίσματα: την αγάπη και την αλληλεγγύη. Πράγματι, η κοινωνιοπάθεια των ρασοφόρων δύσκολα ανιχνεύεται, από τη στιγμή που καλύπτεται ή/και συσκοτίζεται από πυκνά νέφη "ρητορικής της καλοσύνης".

Δύο από τις πλέον χαρακτηριστικές μορφές κοινωνιοπαθών στον ευρύτερο ελλαδικό εκκλησιαστικό χώρο είναι ο πρώην μητροπολίτης Καλαβρύτων Αμβρόσιος και ο νυν μητροπολίτης Μόρφου Νεόφυτος. Κοινό υπόστρωμα στη διαταραγμένη συλλογιστική αμφοτέρων είναι ότι, πίσω από κάθε φυσική ή ανθρωπογενή καταστροφή (σεισμούς, πυρκαγιές, πολέμους, πλημμύρες, πανδημίες, δυστυχήματα), ελλοχεύει η Θεία Τιμωρία για τις αμαρτίες μας. Ο κατάλογος των αμαρτιών μας είναι φαινομενικά ανεξάντλητος, μολονότι περίοπτη θέση ανάμεσά τους έχουν οι σεξουαλικές τοιαύτες –μια εμμονή που προδίδει μάλλον σεξουαλική στέρηση παρά ηθική ανωτερότητα εκ μέρους των ρασοφόρων.

Αληθεύει επίσης ότι ο Νεόφυτος είναι πιο "διασκεδαστικός" από τον Αμβρόσιο, καθώς συχνά-πυκνά διατείνεται ότι η προσωπική του παρέμβαση, στις διαρκείς και γόνιμες συνομιλίες του με τη Θεοτόκο, συμβάλλει στην καταπράυνση της οργής της. Τον Οκτώβριο του 2021, δίχως ούτε στιγμή να σκάσει το χειλάκι του, ισχυρίστηκε ότι οφειλόταν αποκλειστικά στη διαπραγματευτική του δεινότητα ότι ένα αρχικά προγραμματισμένο 7,5 Ρίχτερ της Παναγίας περιορίστηκε κι εκτονώθηκε με ένα σαφώς πιο ήπιο 5,5. Μάλιστα. Κι εμείς τα γαϊδούρια, ούτε ένα "ευχαριστώ" δεν του είπαμε του ανθρώπου.

Ο Αμβρόσιος δεν έχει τόση πλάκα. Για τις δύο από τις πιο πρόσφατες εθνικές μας τραγωδίες, το Μάτι (2018) και τα Τέμπη (2023), η γνωμάτευση του Αμβρόσιου προηγήθηκε κάθε δικαστικής έρευνας και ήταν φυσικά αδέκαστη: για το μεν Μάτι ευθυνόταν το σύμφωνο συμβίωσης του τότε πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα με τη σύντροφό του Περιστέρα, για τα δε Τέμπη τα ίδια τα νεαρά θύματα, από την ώρα που συμμετείχαν στο "διαβολικό" Πατρινό Καρναβάλι. Στην εύλογη απορία ότι όλα τα θύματα στο Μάτι δεν είχαν ούτε καν μακρινή σχέση με το πρωθυπουργικό ζεύγος, ενώ και πολλά από τα θύματα στα Τέμπη δεν είχαν πατήσει το πόδι τους στην Πάτρα, τόσο ο Αμβρόσιος όσο και ο Νεόφυτος δείχνουν να συμμερίζονται ότι, κατά την εκδήλωση μιας θεομηνίας, ο Πανάγαθος δεν κάνει διάκριση ανάμεσα σε αθώους και ενόχους, θρήσκους και άθρησκους, τους παίρνει όλους παραμάζωμα -και είναι ακριβώς αυτό το σημείο όπου η κοινωνιοπάθεια των ρασοφόρων χτυπάει κόκκινο.

"Αναρωτιέμαι", σημείωνα σε ένα σχετικό κείμενό μου στα "Νέα" τον Αύγουστο του 2019, "εάν οι καλοπροαίρετοι πιστοί απανταχού της γης, που αποδέχονται ότι υφίστανται οι θεϊκές παρεμβάσεις, αφιερώνουν έστω και πέντε λεπτά από το χρόνο τους για να συλλογιστούν πόσο οδυνηρή και προσβλητική είναι αυτή η πίστη για μια σειρά από συνανθρώπους τους. Τι θα πρέπει να σκεφτεί ο συγγενής ενός θύματος δυστυχήματος, όταν βλέπει ένα άλλο παρά τρίχα θύμα να ανάβει κεράκι για τη διάσωσή του –ότι η υπερφυσική οντότητα "έκρινε" και "αποφάσισε" πως ο δικός του συγγενής δεν… άξιζε να διασωθεί; Τι θα πρέπει να σκεφτεί ο γιατρός που έδωσε ολονύχτια μάχη στο χειρουργείο ή ο πυροσβέστης που πάλεψε νηστικός και άγρυπνος με τις φλόγες, εάν ο δικός τους κάματος και η δική τους αυτοθυσία πιστωθούν στο λογαριασμό της υπερφυσικής οντότητας; Από την άλλη πλευρά, εάν είναι ήδη "γραφτό" ποιοι από εμάς θα σωθούν και ποιοι θα χαθούν σε μια φυσική καταστροφή επειδή μια όχι-και-τόσο σπλαχνική θεότητα έτσι το αποφάσισε, προς τι ο προσχεδιασμός, τα αποτρεπτικά μέτρα, τα Καναντέρ και τα λοιπά συμπράγκαλα; Αντιλαμβανόμαστε σε πόσο ολισθηρά μονοπάτια μάς οδηγεί αυτή η εγκληματική μοιρολατρία;".

Φαίνεται πως ορισμένοι τουλάχιστον από τους ρασοφόρους, οι πιο έξυπνοι ή/και οι πιο υποκριτές, το αντιλαμβάνονται: δεν είναι πάντοτε "ενδεδειγμένο" ή "αποδοτικό" να ρίχνεις προκαταβολικά κάθε ευθύνη στις πλάτες κάποιας αόρατης "Θείας Βούλησης" και ταυτόχρονα να απαλλάσσεις a priori τους πραγματικούς υπεύθυνους. Η στάση του μητροπολίτη Λάρισας Ιερώνυμου, ενός από εκείνους τους ρασοφόρους που θεωρούνται "μετριοπαθείς", υποδηλώνει ότι ενδείκνυται ενίοτε κάποια ευελιξία –κατ’ ευφημισμόν, κάποια διπλωματικότητα- ακόμη και αν κατά βάθος συμμερίζεσαι την παρανοϊκή συλλογιστική του Αμβρόσιου. Τις πρώτες ημέρες μετά τη σύγκρουση των τρένων, ο μητροπολίτης Ιερώνυμος είχε την απρονοησία να "μαλώσει" δημόσια όσους συγγενείς των θυμάτων "έκαναν θόρυβο" και να τους δασκαλέψει ότι αρμόζει πιο πολύ στη μνήμη των θυμάτων "η σιωπή"· εικάζουμε ότι ο Ιερώνυμος, όπως και πολλοί άλλοι, υπέθετε πως σε λίγες εβδομάδες ή, έστω, σε κάνα-δύο μήνες, τα Τέμπη θα "ξεφουσκώσουν" (και το αποτέλεσμα των εκλογών του 2023 έδειξε προς στιγμήν να τον δικαιώνει). Όταν όμως, δύο χρόνια αργότερα, τα Τέμπη θέριεψαν ξανά πέραν πάσης λογικής πρόβλεψης και το αίτημα για απονομή δικαιοσύνης κατέστη παλλαϊκό, ο μητροπολίτης Λάρισας δεν δίστασε να ανακρούσει πρύμναν και να "ευλογήσει" όλους εκείνους που εξακολουθούσαν να "κάνουν θόρυβο". Υπάρχει λοιπόν και κάτι χειρότερο, κάτι πιο αποκρουστικό από την ίδια την κοινωνιοπάθεια; Υπάρχει. Η κοινωνιοπάθεια εμπλουτισμένη με καιροσκοπισμό.

Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις

Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για ό,τι συμβαίνει τώρα στην Ελλάδα και τον Κόσμο στο thetoc.gr

ΠΕΤΡΟΣ ΤΑΤΣΟΠΟΥΛΟΣ 20 Οκτ 2025 | 06:26

Η αδύνατη ειρήνη

Όλοι οι πόλεμοι –και ιδίως οι μακροχρόνιοι, εκείνοι που κακοφορμίζουν- συνιστούν μια δυσχερέστατη προς επίλυση εξίσωση, αλλά ειδικά η επίλυση της εξίσωσης Χαμάς – Ισραήλ δείχνει πραγματικά απίθανη.

ΠΕΤΡΟΣ ΤΑΤΣΟΠΟΥΛΟΣ 13 Οκτ 2025 | 06:24

Ο χρονοδιακόπτης της αξιοπρέπειας

Το 1999 ο Τσίπρας δεν είχε ακόμη αποφοιτήσει καν από το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, μολονότι είχε ήδη θέσει τα γερά θεμέλια μιας πολιτικής καριέρας, εξαιρετικά ιδιότυπης, από πολλές απόψεις.

ΓΡΑΦΕΙ Ο Π. ΤΑΤΣΟΠΟΥΛΟΣ 03 Νοε 2025 | 06:10

Σφαγές εκτός κάδρου

Οι σφαγές λάμβαναν χώρα τώρα, σήμερα, το σωτήριο έτος 2025, στο Σουδάν, σε έναν από εκείνους τους πολέμους που έχουμε συνηθίσει να αποκαλούμε "ξεχασμένους".

ΠΕΤΡΟΣ ΤΑΤΣΟΠΟΥΛΟΣ 27 Οκτ 2025 | 06:13

Πόσο διεφθαρμένος αισθάνεσαι;

Εφόσον δυσκολευόμαστε να καταλήξουμε μεταξύ μας ποιος συμπολίτης μας είναι περισσότερο διεφθαρμένος από τον άλλον, ας στραφούμε προς τη ξένη διαιτησία

ΠΕΤΡΟΣ ΤΑΤΣΟΠΟΥΛΟΣ 20 Οκτ 2025 | 06:26

Η αδύνατη ειρήνη

Όλοι οι πόλεμοι –και ιδίως οι μακροχρόνιοι, εκείνοι που κακοφορμίζουν- συνιστούν μια δυσχερέστατη προς επίλυση εξίσωση, αλλά ειδικά η επίλυση της εξίσωσης Χαμάς – Ισραήλ δείχνει πραγματικά απίθανη.

ΠΕΤΡΟΣ ΤΑΤΣΟΠΟΥΛΟΣ 13 Οκτ 2025 | 06:24

Ο χρονοδιακόπτης της αξιοπρέπειας

Το 1999 ο Τσίπρας δεν είχε ακόμη αποφοιτήσει καν από το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, μολονότι είχε ήδη θέσει τα γερά θεμέλια μιας πολιτικής καριέρας, εξαιρετικά ιδιότυπης, από πολλές απόψεις.

05 Νοε 2025 | 12:52

Τα συμπεράσματα από το "δράμα" των ΕΛΤΑ

Ποια είναι τα συμπεράσματα από το πολιτικό μελόδραμα που παίχτηκε με τα ΕΛΤΑ;

03 Νοε 2025 | 08:23

Κάποιος να σκίσει τη γάτα

Στην Κρήτη, το να ρισκάρεις κάθε τόσο -χωρίς λόγο- τη ζωή σου και τις ζωές των άλλων περνιέται για παλικαριά. Το να έχεις τον δικό σου "κώδικα τιμής", να διαιωνίζεις βεντέτες, να την ανάβεις σε όποιον θεωρείς ότι σε έθιξε, για μαγκιά.

03 Νοε 2025 | 07:02

Η Χρυσή Ζωή

Αν κατάλαβα καλά από τα πρακτικά της Βουλής, τα δημοκρατικά εύσημα που διεκδικεί η Ζωή Κωνσταντοπούλου, είναι οι αγώνες επί χούντας των γονέων της.

ΓΡΑΦΕΙ Ο Π. ΤΑΤΣΟΠΟΥΛΟΣ 03 Νοε 2025 | 06:10

Σφαγές εκτός κάδρου

Οι σφαγές λάμβαναν χώρα τώρα, σήμερα, το σωτήριο έτος 2025, στο Σουδάν, σε έναν από εκείνους τους πολέμους που έχουμε συνηθίσει να αποκαλούμε "ξεχασμένους".

27 Οκτ 2025 | 09:18

Δεν υπάρχει άλλος τρόπος να ζεις

Όποτε πιάνω ένα βιβλίο πρωτοεμφανιζόμενου ποιητή ή συγγραφέα, προσδοκώ να διαβάσω αριστουργηματικές σελίδες. Με την ίδια λαχτάρα πάω στο θέατρο, στο σινεμά, σε εκθέσεις.

ΠΕΤΡΟΣ ΤΑΤΣΟΠΟΥΛΟΣ 27 Οκτ 2025 | 06:13

Πόσο διεφθαρμένος αισθάνεσαι;

Εφόσον δυσκολευόμαστε να καταλήξουμε μεταξύ μας ποιος συμπολίτης μας είναι περισσότερο διεφθαρμένος από τον άλλον, ας στραφούμε προς τη ξένη διαιτησία

25 Οκτ 2025 | 08:50

Το μνημείο του άγνωστου ακτιβιστή

Αν υπάρχει μια απορία, είναι ποια ακριβώς ήταν η στόχευση του ΠΑΣΟΚ και γιατί συστρατεύθηκε ξανά, μαζί με τις δυνάμεις του αντισυστημισμού.

22 Οκτ 2025 | 09:30

Η προκλητική δήλωση του προκλητικού Τούρκου ΥΠΕΞ

Οι δηλώσεις ή καλύτερα η συνέντευξη του Χακάν Φιντάν έγινε δεκτή από τα Μέσα ενημέρωσης στην Ελλάδα, όπως συνήθως καταναλώνονται οι δηλώσεις των Τούρκων αξιωματούχων.

20 Οκτ 2025 | 09:47

Το τέλος της εργασίας

Το πρόβλημα πάντως, προϊόντος του 21ο αιώνα, δεν είναι η εντατικοποίηση της εργασίας.

ΠΕΤΡΟΣ ΤΑΤΣΟΠΟΥΛΟΣ 20 Οκτ 2025 | 06:26

Η αδύνατη ειρήνη

Όλοι οι πόλεμοι –και ιδίως οι μακροχρόνιοι, εκείνοι που κακοφορμίζουν- συνιστούν μια δυσχερέστατη προς επίλυση εξίσωση, αλλά ειδικά η επίλυση της εξίσωσης Χαμάς – Ισραήλ δείχνει πραγματικά απίθανη.

18 Οκτ 2025 | 14:13

Η μόνη κρίση που δεν είδε ο Καραμανλής

Η μόνη κρίση που δεν μυρίστηκε ο Κώστας Καραμανλής ήταν η μεγαλύτερη κρίση που βίωσε η Ελλάδα από τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο και μετά

15 Οκτ 2025 | 09:45

Η κατάληψη του μνημείου του Αγνώστου Στρατιώτη

Ο μόνος που δεν θέλησε να μετάσχει στον αχταρμά των έξαλλων αντιδράσεων ήταν ο Αλέξης Τσίπρας.

13 Οκτ 2025 | 09:31

Γελοίοι

Πώς ορίζω τη γελοιότητα; Ως απώλεια του μέτρου. Των ορίων.

ΠΕΤΡΟΣ ΤΑΤΣΟΠΟΥΛΟΣ 13 Οκτ 2025 | 06:24

Ο χρονοδιακόπτης της αξιοπρέπειας

Το 1999 ο Τσίπρας δεν είχε ακόμη αποφοιτήσει καν από το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, μολονότι είχε ήδη θέσει τα γερά θεμέλια μιας πολιτικής καριέρας, εξαιρετικά ιδιότυπης, από πολλές απόψεις.

11 Οκτ 2025 | 10:23

Ο εκνευρισμός Ανδρουλάκη και η επιστροφή Τσίπρα

Αν το ΠΑΣΟΚ δεν καταφέρει να κουνήσει τη βελόνα και το υποψήφιο κόμμα Τσίπρα αποκτήσει υπόσταση, πώς θα απαντήσει ο Νίκος Ανδρουλάκης στο ενδεχόμενο της συνεργασίας τους;

08 Οκτ 2025 | 08:51

Θέλει να αφουγκραστεί την κοινωνία;

Παρά τις ήττες και τα χρόνια στην αντιπολίτευση, παρά το rebranding που υποτίθεται του σχεδίασε η εταιρεία δημοσίων σχέσεων που προσέλαβε, ο κ. Τσίπρας εμφανίζεται στο κοινό του ίδιος και απαράλλαχτος.