Follow us

Ο Κυριάκος, η Ούρσουλα και τα μυστικά της αισχροκέρδειας

Η εμπειρία έχει δείξει πως ο πλέον βιώσιμος τρόπος προστασίας μια κοινωνίας από την αισχροκέρδεια είναι η εξασφάλιση του ελεύθερου ανταγωνισμού.

THETOC TEAM
ΓΡΑΦΕΙ: ΚΩΣΤΑς ΣΤΟΥΠΑς
Κώστας Στούπας

Ο πρωθυπουργός πριν από λίγες μέρες με επιστολή στην πρόεδρο της Κομισιόν ζήτησε τη λήψη μέτρων εναντίον πολυεθνικών που πωλούν τα ίδια προϊόντα με διαφορετικές τιμές σε διαφορετικές χώρες. Την επομένη οι υπηρεσίες της Ε.Ε. ανακοίνωσαν την επιβολή ενός μεγάλου προστίμου σε πολυεθνική που δραστηριοποιείται στο χώρο των τροφίμων.

Πολλοί, μεταξύ αυτών και η στήλη, αμφισβητούν την αποτελεσματικότητα των διοικητικών μέτρων όπως πρόστιμα και διατιμήσεις στην καταπολέμηση της ακρίβειας.

Η επιβολή διατιμήσεων συνήθως καταλήγει σε ελλείψεις και άδεια ράφια. Τούτο γιατί οι συντελεστές κόστους ενός προϊόντος ποικίλουν και μεταβάλλονται συνεχώς. Αν η τελική τιμή παραμένει σταθερή σε χαμηλά επίπεδα, κατά διαστήματα οι παραγωγοί και οι έμποροι καλούνται να πουλάνε με ζημιά. Για να μην συμβεί αυτό αποσύρουν από την αγορά τα προϊόντα.

Αν υπάρχει η ζήτηση τα προϊόντα πωλούνται στη "μαύρη αγορά". Αυτό ήταν ο βασικός λόγος που λιμοκτονούσαν στην σοβιετία.

Η εμπειρία έχει δείξει πως ο πλέον βιώσιμος τρόπος προστασίας μια κοινωνίας από την αισχροκέρδεια είναι η εξασφάλιση του ελεύθερου ανταγωνισμού. Η επιτυχία του καπιταλισμού βασίζεται στην ελεύθερη πρόσβαση που εξασφαλίζει τον ανταγωνισμό.

Αν κάποιος πουλάει ψωμιά με υψηλό περιθώριο κέρδους, ο καθένας είναι ελεύθερος να εισέλθει στην συγκεκριμένη αγορά και να πουλήσει ψωμιά σε χαμηλότερη τιμή μειώνοντας το περιθώριο κέρδους. Το γεγονός πως το βασικό κίνητρο για να πετύχει κάποιος και να πλουτίσει είναι να πουλάει την καλύτερη ποιότητα στην χαμηλότερη τιμή αποτελεί τη βάση της ευημερίας και ισχύος των δυτικών καπιταλιστικών δημοκρατιών.

Με αυτόν τον τρόπο έφτασαν οι δυτικοί πρώτοι στο φεγγάρι, κάθε νοικοκυριό έχει κατά μέσο όρο δυο αυτοκίνητα και στα σκουπίδια κάθε πολυκατοικίας πετάγονται περισσότερες θερμίδες απ΄όσες καταναλώνει ένα χωριό στο τρίτο κόσμο ή κάποια κομμουνιστική σατραπεία σαν της Β. Κορέας.

Υπάρχουν αρκετοί λόγοι που οι πολυεθνικές, τα ίδια προϊόντα τα πωλούν σε διαφορετικές χώρες με διαφορετικές τιμές.

Ένας από αυτούς είναι η υψηλή φορολογία και οι πολλές ρυθμίσεις που υπάρχουν σε κάποιες αγορές. Όταν π.χ. οι μεταφορές, το κόστος αποθήκευσης είναι ακριβότερα σε μια τοπική αγορά, αυτό μεταφέρεται στις τιμές.

Το μέγεθος μιας αγοράς είναι ένας λόγος επίσης καθώς οι τιμές διαμορφώνονται από οικονομίες κλίμακας.

Ένας άλλος λόγος όμως είναι η αισχροκέρδεια. Δηλαδή, η δημιουργία μονοπωλιακών συνθηκών και η εκμετάλλευση της έλλειψης επιλογών από τους καταναλωτές.

Κάποιες πολυεθνικές ορίζουν στους αντιπροσώπους τους σε διάφορες χώρες να πωλούν με διαφορετικές τιμές. Επιπλέον δεν επιτρέπουν σε κάποιον έμπορο από τη χώρα Β που έχουν ορίσει υψηλότερες τιμές να εισάγει από τη χώρα Α που τα προϊόντα τους διατίθενται φθηνότερα. Στην περίπτωση αυτή νοθεύουν και χειραγωγούν τον ελεύθερο ανταγωνισμό.

Ο λόγος που πωλούν με ακριβότερα αλλά και με υψηλότερα περιθώρια κέρδους σε μια αγορά είναι γιατί οι καταναλωτές το επιτρέπουν. Υπάρχουν χώρες που οι καταναλωτές δίνουν μεγάλη σημασία στις τιμές και εξετάζουν εξονυχιστικά τη σχέση ποιότητας τιμής και συγκρίνουν τις τιμές πριν αγοράσουν κάτι.

Υπάρχουν και άλλες που δεν το κάνουν όπως υπάρχουν και εκείνες που ένας σημαντικός αριθμός συνθέτει το καλάθι του νοικοκυριού όχι με κριτήριο τη σχέση ποιότητας τιμής αλλά την αξία επίδειξης. Τούτο έχει να κάνει με το ψυχολογικό προφίλ των καταναλωτών κάθε χώρας.

Πριν 30 χρόνια περίπου ως νεαρός αρχισυντάκτης είχε προτείνει στο εκδότη την έκδοση ενός μηνιαίου περιοδικού για καταναλωτές στα πρότυπα ενός αναλόγου που κυκλοφορούσε τότε Γερμανία. Το περιοδικό αυτό κάθε μήνα είχε αναλυτικά συγκριτικά τεστ για διάφορες κατηγορίες προϊόντων που κυκλοφορούσαν στην αγορά.

Μπορεί να Γερμανία να έχει τεράστια κυκλοφορία, μου είχε απαντήσει ο εκδότης αλλά στην Ελλάδα θα αποτύχει. Οι Έλληνες αγοράζουν μιμητικά και όχι συγκριτικά, μου είχε πει. Αυτά βέβαια πριν την κρίση αλλά το ψυχολογικό προφίλ δεν αλλάζει.

Όπως αναφέραμε ήδη ένας λόγος που κάποια προϊόντα είναι ακριβότερα στην Ελλάδα έχει να κάνει με τις διαφορετικές πολιτικές που ακολουθούν κάποιες πολυεθνικές. Στην περιπτώσεις που ισχύει αυτό η ύπαρξη της Ε.Ε. βοηθάει στην αντιμετώπιση. Αν δεν υπήρχε η Ε.Ε. μια χώρα από μόνη της δεν θα μπορούσε να επιβάλει αλλαγή των όρων τιμολόγησης. Μια πολυεθνική θα προτιμούσε να πετάξει τη χώρα εκτός δικτύου για παραδειγματισμό παρά να υποχωρήσει. Όταν οι όροι μπαίνουν από την Ε.Ε. που εκπροσωπεί μια πλούσια αγορά 400 εκατ. δύσκολα μπορεί να την απεμπολήσει.

Πηγή: Capital.gr

Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις

Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για ό,τι συμβαίνει τώρα στην Ελλάδα και τον Κόσμο στο thetoc.gr

Στη Νέα Ερυθραία για μια από τις ομορφότερες αυλές των βορείων προαστίων

Το all-day στέκι με κοσμοπολίτικο αέρα και ανεμελιά έχει καταφέρει να ξεχωρίσει και συνεχίζει να το κάνει και το φθινόπωρο.

01 Σεπ 2025 | 07:21

Εκλογολογίες και κομματικοί σχεδιασμοί

Ακόμα και η αναμενόμενη εμφάνιση του Κυριάκου Μητσοτάκη στη ΔΕΘ με τις γνωστές παροχές του Σεπτεμβρίου εντάσσεται πάντως, σύμφωνα με το ρεπορτάζ, σε μια εκλογική στρατηγική.

ΓΡΑΦΕΙ Ο Π. ΤΑΤΣΟΠΟΥΛΟΣ 01 Σεπ 2025 | 06:10

Η Ριβιέρα της Μέσης Ανατολής

Ζούμε σε οργουελικούς καιρούς. Ο Τζορτζ Όργουελ, αυτός ο σκοτεινός προφήτης του εικοστού αιώνα, μπορεί να μην έπεσε σε όλα μέσα (συμπεριλαμβάνονται και ηχηρές αστοχίες στις προβλέψεις του), αλλά σίγουρα πέτυχε διάνα το κυριότερο.

27 Αυγ 2025 | 07:28

Διαβάζοντας Τσίπρα μαζί με το croissant

Πώς να το κάνουμε, σου δίνει ένα prestige μια συνέντευξη στην Monde. (Επίτηδες βάζω συνέχεια ξένες λέξεις στο κείμενο, αν τυχόν το διαβάσει ο ίδιος, να ταλαιπωρηθεί να τις ψάχνει στο λεξικό. Μια αθώα εκδίκηση, θα μου τη συγχωρέσετε.)

25 Αυγ 2025 | 07:11

GET A LIFE

Η περιπέτεια του Γιώργου Μαζωνάκη δεν επηρέασε κανέναν πλην του ιδίου και των στενών συγγενών του. Δεν ήταν συνεπώς είδηση. Κακώς τα ΜΜΕ τη μετέδωσαν, την πρόβαλαν με πηχυαίους μάλιστα τίτλους. Γιατί το έκαναν;

ΓΡΑΦΕΙ Ο ΠΕΤΡΟΣ ΤΑΤΣΟΠΟΥΛΟΣ 25 Αυγ 2025 | 06:15

Η κόπωση των διακοπών

Όσο και αν ακουστεί αλλόκοτο, φαίνεται πως η κόπωση δεν επέρχεται ως συνέπεια των διακοπών, αλλά την κουβαλάμε μαζί μας και την μεταφέρουμε από τόπο σε τόπο.

23 Αυγ 2025 | 12:02

Η αφιέρωση της Μαρίας Φαραντούρη στη Λίνα Μενδώνη

Διάφοροι κοινωνικοί αγωνιστές του πληκτρολογίου, εξέφρασαν τον αποτροπιασμό τους για το γεγονός ότι η τραγουδίστρια – σύμβολο της αντίστασης – συμβιβάστηκε με την εξουσία.

20 Αυγ 2025 | 07:50

Τα χαρτιά της Ελλάδας και ο Τραμπ

Τι θα συνέβαινε αν ο πρόεδρος των ΗΠΑ καλούνταν να μεσολαβήσει στη διένεξη ανάμεσα στην Ελλάδα και την Τουρκία;

18 Αυγ 2025 | 07:52

59

Πριν από δυό εβδομάδες, έκλεισα τα πενηνταεννιά. Ήταν τα πρώτα γενέθλια της ζωής μου που η χαρά πήγαινε αντάμα με μια δυσφορία.

18 Αυγ 2025 | 07:50

Τα γαλλικά για τη Βούλτεψη

Υποθέτω μπορείς, σαν τη Βούλτεψη, να αποφανθείς ότι για τις πυρκαγιές και την ευαλωτότητά μας, δεν φταίει άλλος, αλλά φταίει το ότι δεν έχουμε αρκετούς εθελοντές. Πώς δεν το είχαμε σκεφτεί τόσα χρόνια βρε αδελφέ;

ΠΕΤΡΟΣ ΤΑΤΣΟΠΟΥΛΟΣ 18 Αυγ 2025 | 06:33

Ούτε Μόναχο, ούτε Γιάλτα

Ακόμη και όσοι τσαλαβουτούν στα ρηχά της ιστορικής έρευνας, όλο και κάτι έχουν ακούσει για τη Συμφωνία του Μονάχου και τη Διάσκεψη της Γιάλτας.

13 Αυγ 2025 | 09:01

Εγκώμιον της ξαπλώστρας

Και μπορεί στις καλοκαιρινές διακοπές και στις συνθήκες καύσωνα, οι πρωινοί περίπατοι να προσαρμόζονται στις συνθήκες της κλιματικής αλλαγής, αλλά στην επιλογή της παραλίας, η θεωρία μου ισχύει στο ακέραιο.

11 Αυγ 2025 | 11:36

Μια καλλονή και δύο Γκουαγιαβέρες

Η Καρταχένα καμαρώνει για τους συγγραφείς της. Για τον παραμυθά της βασικά, τον μεγαλύτερο παραμυθά στα ισπανικά μετά από τον Θερβάντες.

11 Αυγ 2025 | 10:48

Το θαύμα της απάτης

Η εμμονή μου τα τελευταία χρόνια να αποκαλύπτω τις απάτες πίσω από τη συντριπτική πλειονότητα των υποτιθέμενων θαυμάτων δίνει την εσφαλμένη εντύπωση ότι δεν πιστεύω στα θαύματα συνολικά.