Follow us

Ο Κυριάκος, η Ούρσουλα και τα μυστικά της αισχροκέρδειας

Η εμπειρία έχει δείξει πως ο πλέον βιώσιμος τρόπος προστασίας μια κοινωνίας από την αισχροκέρδεια είναι η εξασφάλιση του ελεύθερου ανταγωνισμού.

THETOC TEAM
ΓΡΑΦΕΙ: ΚΩΣΤΑς ΣΤΟΥΠΑς
Κώστας Στούπας

Ο πρωθυπουργός πριν από λίγες μέρες με επιστολή στην πρόεδρο της Κομισιόν ζήτησε τη λήψη μέτρων εναντίον πολυεθνικών που πωλούν τα ίδια προϊόντα με διαφορετικές τιμές σε διαφορετικές χώρες. Την επομένη οι υπηρεσίες της Ε.Ε. ανακοίνωσαν την επιβολή ενός μεγάλου προστίμου σε πολυεθνική που δραστηριοποιείται στο χώρο των τροφίμων.

Πολλοί, μεταξύ αυτών και η στήλη, αμφισβητούν την αποτελεσματικότητα των διοικητικών μέτρων όπως πρόστιμα και διατιμήσεις στην καταπολέμηση της ακρίβειας.

Η επιβολή διατιμήσεων συνήθως καταλήγει σε ελλείψεις και άδεια ράφια. Τούτο γιατί οι συντελεστές κόστους ενός προϊόντος ποικίλουν και μεταβάλλονται συνεχώς. Αν η τελική τιμή παραμένει σταθερή σε χαμηλά επίπεδα, κατά διαστήματα οι παραγωγοί και οι έμποροι καλούνται να πουλάνε με ζημιά. Για να μην συμβεί αυτό αποσύρουν από την αγορά τα προϊόντα.

Αν υπάρχει η ζήτηση τα προϊόντα πωλούνται στη "μαύρη αγορά". Αυτό ήταν ο βασικός λόγος που λιμοκτονούσαν στην σοβιετία.

Η εμπειρία έχει δείξει πως ο πλέον βιώσιμος τρόπος προστασίας μια κοινωνίας από την αισχροκέρδεια είναι η εξασφάλιση του ελεύθερου ανταγωνισμού. Η επιτυχία του καπιταλισμού βασίζεται στην ελεύθερη πρόσβαση που εξασφαλίζει τον ανταγωνισμό.

Αν κάποιος πουλάει ψωμιά με υψηλό περιθώριο κέρδους, ο καθένας είναι ελεύθερος να εισέλθει στην συγκεκριμένη αγορά και να πουλήσει ψωμιά σε χαμηλότερη τιμή μειώνοντας το περιθώριο κέρδους. Το γεγονός πως το βασικό κίνητρο για να πετύχει κάποιος και να πλουτίσει είναι να πουλάει την καλύτερη ποιότητα στην χαμηλότερη τιμή αποτελεί τη βάση της ευημερίας και ισχύος των δυτικών καπιταλιστικών δημοκρατιών.

Με αυτόν τον τρόπο έφτασαν οι δυτικοί πρώτοι στο φεγγάρι, κάθε νοικοκυριό έχει κατά μέσο όρο δυο αυτοκίνητα και στα σκουπίδια κάθε πολυκατοικίας πετάγονται περισσότερες θερμίδες απ΄όσες καταναλώνει ένα χωριό στο τρίτο κόσμο ή κάποια κομμουνιστική σατραπεία σαν της Β. Κορέας.

Υπάρχουν αρκετοί λόγοι που οι πολυεθνικές, τα ίδια προϊόντα τα πωλούν σε διαφορετικές χώρες με διαφορετικές τιμές.

Ένας από αυτούς είναι η υψηλή φορολογία και οι πολλές ρυθμίσεις που υπάρχουν σε κάποιες αγορές. Όταν π.χ. οι μεταφορές, το κόστος αποθήκευσης είναι ακριβότερα σε μια τοπική αγορά, αυτό μεταφέρεται στις τιμές.

Το μέγεθος μιας αγοράς είναι ένας λόγος επίσης καθώς οι τιμές διαμορφώνονται από οικονομίες κλίμακας.

Ένας άλλος λόγος όμως είναι η αισχροκέρδεια. Δηλαδή, η δημιουργία μονοπωλιακών συνθηκών και η εκμετάλλευση της έλλειψης επιλογών από τους καταναλωτές.

Κάποιες πολυεθνικές ορίζουν στους αντιπροσώπους τους σε διάφορες χώρες να πωλούν με διαφορετικές τιμές. Επιπλέον δεν επιτρέπουν σε κάποιον έμπορο από τη χώρα Β που έχουν ορίσει υψηλότερες τιμές να εισάγει από τη χώρα Α που τα προϊόντα τους διατίθενται φθηνότερα. Στην περίπτωση αυτή νοθεύουν και χειραγωγούν τον ελεύθερο ανταγωνισμό.

Ο λόγος που πωλούν με ακριβότερα αλλά και με υψηλότερα περιθώρια κέρδους σε μια αγορά είναι γιατί οι καταναλωτές το επιτρέπουν. Υπάρχουν χώρες που οι καταναλωτές δίνουν μεγάλη σημασία στις τιμές και εξετάζουν εξονυχιστικά τη σχέση ποιότητας τιμής και συγκρίνουν τις τιμές πριν αγοράσουν κάτι.

Υπάρχουν και άλλες που δεν το κάνουν όπως υπάρχουν και εκείνες που ένας σημαντικός αριθμός συνθέτει το καλάθι του νοικοκυριού όχι με κριτήριο τη σχέση ποιότητας τιμής αλλά την αξία επίδειξης. Τούτο έχει να κάνει με το ψυχολογικό προφίλ των καταναλωτών κάθε χώρας.

Πριν 30 χρόνια περίπου ως νεαρός αρχισυντάκτης είχε προτείνει στο εκδότη την έκδοση ενός μηνιαίου περιοδικού για καταναλωτές στα πρότυπα ενός αναλόγου που κυκλοφορούσε τότε Γερμανία. Το περιοδικό αυτό κάθε μήνα είχε αναλυτικά συγκριτικά τεστ για διάφορες κατηγορίες προϊόντων που κυκλοφορούσαν στην αγορά.

Μπορεί να Γερμανία να έχει τεράστια κυκλοφορία, μου είχε απαντήσει ο εκδότης αλλά στην Ελλάδα θα αποτύχει. Οι Έλληνες αγοράζουν μιμητικά και όχι συγκριτικά, μου είχε πει. Αυτά βέβαια πριν την κρίση αλλά το ψυχολογικό προφίλ δεν αλλάζει.

Όπως αναφέραμε ήδη ένας λόγος που κάποια προϊόντα είναι ακριβότερα στην Ελλάδα έχει να κάνει με τις διαφορετικές πολιτικές που ακολουθούν κάποιες πολυεθνικές. Στην περιπτώσεις που ισχύει αυτό η ύπαρξη της Ε.Ε. βοηθάει στην αντιμετώπιση. Αν δεν υπήρχε η Ε.Ε. μια χώρα από μόνη της δεν θα μπορούσε να επιβάλει αλλαγή των όρων τιμολόγησης. Μια πολυεθνική θα προτιμούσε να πετάξει τη χώρα εκτός δικτύου για παραδειγματισμό παρά να υποχωρήσει. Όταν οι όροι μπαίνουν από την Ε.Ε. που εκπροσωπεί μια πλούσια αγορά 400 εκατ. δύσκολα μπορεί να την απεμπολήσει.

Πηγή: Capital.gr

Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις

Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για ό,τι συμβαίνει τώρα στην Ελλάδα και τον Κόσμο στο thetoc.gr

Αυτή είναι η μόνη λίστα που χρειάζεστε για τις φθινοπωρινές αποδράσεις σας

Ξενώνες, ξενοδοχεία, βίλες και εστιατόρια σε όλη την Ελλάδα που μας καλούν για αποδράσεις με άρωμα φθινοπώρου ή αποκαλόκαιρου.

ΠΕΤΡΟΣ ΤΑΤΣΟΠΟΥΛΟΣ 22 Σεπ 2025 | 06:15

Το δράμα του πολυεκατομμυριούχου

Πώς θα ήταν ένας κόσμος δίχως καθόλου ενσυναίσθηση; Σίγουρα θα ήταν ένας κόσμος όπου δεν θα ήθελα να ζήσω ή όπου δεν θα ήθελαν να ζήσουν τα παιδιά μας.

ΜΑΝΟΛΗΣ ΚΑΨΗΣ 20 Σεπ 2025 | 13:26

Ο Ανδρέας Λοβέρδος στο ΚΚΜ

Το ερώτημα παραμένει: Γιατί όλοι φεύγουν από το ΠΑΣΟΚ και δεν έχουμε ούτε έναν να έκανε την αντίστροφη πορεία;

ΜΑΝΟΛΗΣ ΚΑΨΗΣ 17 Σεπ 2025 | 08:03

Πλέον δεν είναι ούτε δημοκράτης ούτε απλά δεξιός

Η αλήθεια είναι ότι τώρα πλέον είναι απλά νεκρός. Ούτε δημοκράτης, ούτε απλά δεξιός. Μακαρίτης.

15 Σεπ 2025 | 07:55

Βαθιά Αμερική

Μπορεί η βαθιά Αμερική να ορίσει τις τύχες του πλανήτη, κατά τον τρόπο που ένας καρκίνος μέχρι να ξεπεραστεί, αποσυντονίζει, βασανίζει τον άνθρωπο; Όλα δείχνουν πως ναι.

ΓΡΑΦΕΙ Ο Π. ΤΑΤΣΟΠΟΥΛΟΣ 15 Σεπ 2025 | 06:15

Η ιδεολογία του δολοφόνου

Είναι οι δολοφόνοι εκ προοιμίου "δεξιοί" ή εκ προοιμίου "αριστεροί", όπως θέλουν να μας πείσουν οι εκ διαμέτρου αντίθετες πολιτικές παρατάξεις;

ΚΑΤΑΜΕΣΤΟ ΤΟ ΚΑΛΛΙΜΑΡΜΑΡΟ 14 Σεπ 2025 | 13:18

"Απόλυτη" και κάτι παραπάνω

Η Άννα Βίσση απέδειξε για ακόμα μια φορά γιατί παραμένει η "Απόλυτη Ελληνίδα Σταρ", ίσως... και κάτι παραπάνω.

13 Σεπ 2025 | 12:37

Η πρώτη δημοσκόπηση

Το πιο χαρακτηριστικό νούμερο από τη δημοσκόπηση, είναι αυτό για την "ικανοποίηση" από τις παροχές που ανακοινώθηκαν στην ΔΕΘ. Οι μισοί από εκείνους που εκτιμούν ότι θα έχουν όφελος από τη μείωση της φορολογίας, δηλώνουν ταυτόχρονα ότι δεν είναι ικανοποιημένοι από τα μέτρα. Γιατί; Γιατί δεν τους αρέσει η κυβέρνηση είναι η απάντηση.

10 Σεπ 2025 | 07:52

Ο πάντα προκλητικός Άδωνις Γεωργιάδης

O Γεωργιάδης ήταν προκλητικός. Προκλητικός που ακύρωσε την επίσκεψή του στο νοσοκομείο της Δράμας, προκλητικός και με τα όσα είπε μετά για τα επεισόδια στην είσοδο του νοσοκομείου πριν από την άφιξή του.

08 Σεπ 2025 | 07:44

Και πάλι όλοι μαζί

Γιατί τα σημερινά ζευγάρια αποφεύγουν -συχνά τρέμουν στο ενδεχόμενο- να γίνουν γονείς; Η προφανής απάντηση αφορά στο κόστος ζωής.

08 Σεπ 2025 | 06:05

Τα λείψανα του Αγίου Λαζάρου

Η βιβλιογραφία γύρω από την εμπορία "ιερών λειψάνων" εμπλουτίστηκε σε σημείο ώστε να αδυνατούμε να την εξαντλήσουμε στο πλαίσιο ενός σύντομου κειμένου.

06 Σεπ 2025 | 09:44

Δημογραφικό: Να ξυπνήσουμε γιατί χανόμαστε (Τάσος Γιαννίτσης)

Διαβάζοντας την εισήγηση για το δημογραφικό πρόβλημα που έκανε ο Τάσος Γιαννίτσης στην επετειακή εκδήλωση για τα 51 χρόνια του ΠΑΣΟΚ (και μπράβο τους για την ιδέα), σε πιάνει η ψυχή σου.

03 Σεπ 2025 | 07:15

Στην Αξιώτισσα στη Νάξο

Όποτε βλέπω σε ταβέρνα ή εστιατόριο, πανό, αφίσες και λοιπά πολιτικά μηνύματα, τα οποία "μοστράρει" ο ιδιοκτήτης πιστεύοντας προφανώς ότι με τον τρόπο αυτό επηρεάζει πεινασμένες συνειδήσεις, απλώς αποχωρώ.

ΧΡΗΣΤΟΣ ΧΩΜΕΝΙΔΗΣ 01 Σεπ 2025 | 07:23

Χειμερία νάρκη ή γεμιστά της επόμενης μέρας;

Οι αρκούδες. Τα ερπετά. Οι νυχτερίδες και οι σκίουροι. Και ορισμένοι Έλληνες πολιτικοί, ιδίως εάν έχουν διατελέσει πρωθυπουργοί.

01 Σεπ 2025 | 07:21

Εκλογολογίες και κομματικοί σχεδιασμοί

Ακόμα και η αναμενόμενη εμφάνιση του Κυριάκου Μητσοτάκη στη ΔΕΘ με τις γνωστές παροχές του Σεπτεμβρίου εντάσσεται πάντως, σύμφωνα με το ρεπορτάζ, σε μια εκλογική στρατηγική.

ΓΡΑΦΕΙ Ο Π. ΤΑΤΣΟΠΟΥΛΟΣ 01 Σεπ 2025 | 06:10

Η Ριβιέρα της Μέσης Ανατολής

Ζούμε σε οργουελικούς καιρούς. Ο Τζορτζ Όργουελ, αυτός ο σκοτεινός προφήτης του εικοστού αιώνα, μπορεί να μην έπεσε σε όλα μέσα (συμπεριλαμβάνονται και ηχηρές αστοχίες στις προβλέψεις του), αλλά σίγουρα πέτυχε διάνα το κυριότερο.