Follow us

Ο Κυριάκος, η Ούρσουλα και τα μυστικά της αισχροκέρδειας

Η εμπειρία έχει δείξει πως ο πλέον βιώσιμος τρόπος προστασίας μια κοινωνίας από την αισχροκέρδεια είναι η εξασφάλιση του ελεύθερου ανταγωνισμού.

THETOC TEAM
ΓΡΑΦΕΙ: ΚΩΣΤΑς ΣΤΟΥΠΑς
Κώστας Στούπας

Ο πρωθυπουργός πριν από λίγες μέρες με επιστολή στην πρόεδρο της Κομισιόν ζήτησε τη λήψη μέτρων εναντίον πολυεθνικών που πωλούν τα ίδια προϊόντα με διαφορετικές τιμές σε διαφορετικές χώρες. Την επομένη οι υπηρεσίες της Ε.Ε. ανακοίνωσαν την επιβολή ενός μεγάλου προστίμου σε πολυεθνική που δραστηριοποιείται στο χώρο των τροφίμων.

Πολλοί, μεταξύ αυτών και η στήλη, αμφισβητούν την αποτελεσματικότητα των διοικητικών μέτρων όπως πρόστιμα και διατιμήσεις στην καταπολέμηση της ακρίβειας.

Η επιβολή διατιμήσεων συνήθως καταλήγει σε ελλείψεις και άδεια ράφια. Τούτο γιατί οι συντελεστές κόστους ενός προϊόντος ποικίλουν και μεταβάλλονται συνεχώς. Αν η τελική τιμή παραμένει σταθερή σε χαμηλά επίπεδα, κατά διαστήματα οι παραγωγοί και οι έμποροι καλούνται να πουλάνε με ζημιά. Για να μην συμβεί αυτό αποσύρουν από την αγορά τα προϊόντα.

Αν υπάρχει η ζήτηση τα προϊόντα πωλούνται στη "μαύρη αγορά". Αυτό ήταν ο βασικός λόγος που λιμοκτονούσαν στην σοβιετία.

Η εμπειρία έχει δείξει πως ο πλέον βιώσιμος τρόπος προστασίας μια κοινωνίας από την αισχροκέρδεια είναι η εξασφάλιση του ελεύθερου ανταγωνισμού. Η επιτυχία του καπιταλισμού βασίζεται στην ελεύθερη πρόσβαση που εξασφαλίζει τον ανταγωνισμό.

Αν κάποιος πουλάει ψωμιά με υψηλό περιθώριο κέρδους, ο καθένας είναι ελεύθερος να εισέλθει στην συγκεκριμένη αγορά και να πουλήσει ψωμιά σε χαμηλότερη τιμή μειώνοντας το περιθώριο κέρδους. Το γεγονός πως το βασικό κίνητρο για να πετύχει κάποιος και να πλουτίσει είναι να πουλάει την καλύτερη ποιότητα στην χαμηλότερη τιμή αποτελεί τη βάση της ευημερίας και ισχύος των δυτικών καπιταλιστικών δημοκρατιών.

Με αυτόν τον τρόπο έφτασαν οι δυτικοί πρώτοι στο φεγγάρι, κάθε νοικοκυριό έχει κατά μέσο όρο δυο αυτοκίνητα και στα σκουπίδια κάθε πολυκατοικίας πετάγονται περισσότερες θερμίδες απ΄όσες καταναλώνει ένα χωριό στο τρίτο κόσμο ή κάποια κομμουνιστική σατραπεία σαν της Β. Κορέας.

Υπάρχουν αρκετοί λόγοι που οι πολυεθνικές, τα ίδια προϊόντα τα πωλούν σε διαφορετικές χώρες με διαφορετικές τιμές.

Ένας από αυτούς είναι η υψηλή φορολογία και οι πολλές ρυθμίσεις που υπάρχουν σε κάποιες αγορές. Όταν π.χ. οι μεταφορές, το κόστος αποθήκευσης είναι ακριβότερα σε μια τοπική αγορά, αυτό μεταφέρεται στις τιμές.

Το μέγεθος μιας αγοράς είναι ένας λόγος επίσης καθώς οι τιμές διαμορφώνονται από οικονομίες κλίμακας.

Ένας άλλος λόγος όμως είναι η αισχροκέρδεια. Δηλαδή, η δημιουργία μονοπωλιακών συνθηκών και η εκμετάλλευση της έλλειψης επιλογών από τους καταναλωτές.

Κάποιες πολυεθνικές ορίζουν στους αντιπροσώπους τους σε διάφορες χώρες να πωλούν με διαφορετικές τιμές. Επιπλέον δεν επιτρέπουν σε κάποιον έμπορο από τη χώρα Β που έχουν ορίσει υψηλότερες τιμές να εισάγει από τη χώρα Α που τα προϊόντα τους διατίθενται φθηνότερα. Στην περίπτωση αυτή νοθεύουν και χειραγωγούν τον ελεύθερο ανταγωνισμό.

Ο λόγος που πωλούν με ακριβότερα αλλά και με υψηλότερα περιθώρια κέρδους σε μια αγορά είναι γιατί οι καταναλωτές το επιτρέπουν. Υπάρχουν χώρες που οι καταναλωτές δίνουν μεγάλη σημασία στις τιμές και εξετάζουν εξονυχιστικά τη σχέση ποιότητας τιμής και συγκρίνουν τις τιμές πριν αγοράσουν κάτι.

Υπάρχουν και άλλες που δεν το κάνουν όπως υπάρχουν και εκείνες που ένας σημαντικός αριθμός συνθέτει το καλάθι του νοικοκυριού όχι με κριτήριο τη σχέση ποιότητας τιμής αλλά την αξία επίδειξης. Τούτο έχει να κάνει με το ψυχολογικό προφίλ των καταναλωτών κάθε χώρας.

Πριν 30 χρόνια περίπου ως νεαρός αρχισυντάκτης είχε προτείνει στο εκδότη την έκδοση ενός μηνιαίου περιοδικού για καταναλωτές στα πρότυπα ενός αναλόγου που κυκλοφορούσε τότε Γερμανία. Το περιοδικό αυτό κάθε μήνα είχε αναλυτικά συγκριτικά τεστ για διάφορες κατηγορίες προϊόντων που κυκλοφορούσαν στην αγορά.

Μπορεί να Γερμανία να έχει τεράστια κυκλοφορία, μου είχε απαντήσει ο εκδότης αλλά στην Ελλάδα θα αποτύχει. Οι Έλληνες αγοράζουν μιμητικά και όχι συγκριτικά, μου είχε πει. Αυτά βέβαια πριν την κρίση αλλά το ψυχολογικό προφίλ δεν αλλάζει.

Όπως αναφέραμε ήδη ένας λόγος που κάποια προϊόντα είναι ακριβότερα στην Ελλάδα έχει να κάνει με τις διαφορετικές πολιτικές που ακολουθούν κάποιες πολυεθνικές. Στην περιπτώσεις που ισχύει αυτό η ύπαρξη της Ε.Ε. βοηθάει στην αντιμετώπιση. Αν δεν υπήρχε η Ε.Ε. μια χώρα από μόνη της δεν θα μπορούσε να επιβάλει αλλαγή των όρων τιμολόγησης. Μια πολυεθνική θα προτιμούσε να πετάξει τη χώρα εκτός δικτύου για παραδειγματισμό παρά να υποχωρήσει. Όταν οι όροι μπαίνουν από την Ε.Ε. που εκπροσωπεί μια πλούσια αγορά 400 εκατ. δύσκολα μπορεί να την απεμπολήσει.

Πηγή: Capital.gr

Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις

Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για ό,τι συμβαίνει τώρα στην Ελλάδα και τον Κόσμο στο thetoc.gr

Λένε πως το φαγητό σε αυτή τη νέα ταβέρνα σου ζεσταίνει την ψυχούλα

Το νέο εστιατορικό 'παιδί' της Ergon έχει νοσταλγικό ύφος, ωραία αύρα και μια θαλασσινή κουζίνα που μιλά απευθείας στο γευστικό υποσυνείδητο.

13 Οκτ 2025 | 09:31

Γελοίοι

Πώς ορίζω τη γελοιότητα; Ως απώλεια του μέτρου. Των ορίων.

ΠΕΤΡΟΣ ΤΑΤΣΟΠΟΥΛΟΣ 13 Οκτ 2025 | 06:24

Ο χρονοδιακόπτης της αξιοπρέπειας

Το 1999 ο Τσίπρας δεν είχε ακόμη αποφοιτήσει καν από το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, μολονότι είχε ήδη θέσει τα γερά θεμέλια μιας πολιτικής καριέρας, εξαιρετικά ιδιότυπης, από πολλές απόψεις.

11 Οκτ 2025 | 10:23

Ο εκνευρισμός Ανδρουλάκη και η επιστροφή Τσίπρα

Αν το ΠΑΣΟΚ δεν καταφέρει να κουνήσει τη βελόνα και το υποψήφιο κόμμα Τσίπρα αποκτήσει υπόσταση, πώς θα απαντήσει ο Νίκος Ανδρουλάκης στο ενδεχόμενο της συνεργασίας τους;

08 Οκτ 2025 | 08:51

Θέλει να αφουγκραστεί την κοινωνία;

Παρά τις ήττες και τα χρόνια στην αντιπολίτευση, παρά το rebranding που υποτίθεται του σχεδίασε η εταιρεία δημοσίων σχέσεων που προσέλαβε, ο κ. Τσίπρας εμφανίζεται στο κοινό του ίδιος και απαράλλαχτος.

06 Οκτ 2025 | 07:06

Ο Βασιλιάς είναι γυμνός και κουρασμένος

Μεγαλώνοντας, οι γωνίες σου αμβλύνονται. Όλο και σπανιότερα αναφωνείς ότι ο βασιλιάς είναι -σου φαίνεται έστω- γυμνός. Όχι απαραίτητα επειδή κοιτάς τη δουλειά ή το συμφέρον σου.

ΓΡΑΦΕΙ Ο Π. ΤΑΤΣΟΠΟΥΛΟΣ 06 Οκτ 2025 | 06:05

Η δεκαετία που κουβαλάς

Καθένας από εμάς, ανάλογα με την ηλικία του, κουβαλάει στην καμπούρα του και άλλη δεκαετία. Για την ακρίβεια, κουβαλάμε στην καμπούρα μας όλες τις δεκαετίες που μας διαμόρφωσαν από τη γέννησή μας μέχρι σήμερα.

04 Οκτ 2025 | 09:16

Τι πήρε ακριβώς ο Ερντογάν;

Δεν έχω το ρεπορτάζ του Τούρκου συναδέλφου και δεν μπορώ να πάρω θέση, ούτως ή άλλως δεν έχει και πολύ μεγάλη σημασία για την αντιπολίτευση στην Αθήνα, ο δικός μας δυσκολεύεται ακόμα και να βγάλει φωτογραφία δίπλα-δίπλα με τον πλανητάρχη, σιγά μην τον δεχτεί στον Λευκό Οίκο ο Τραμπ.

ΜΑΝΟΛΗΣ ΚΑΨΗΣ 01 Οκτ 2025 | 06:49

Τα ήρεμα νερά και τα "νεύρα" Σαμαρά

Η Ελλάδα δεν υπέγραψε φιλία με την Τουρκία, αυτό φαίνεται άλλωστε επί του πεδίου, αλλά αποδέχθηκε όντως ένα μορατόριουμ στην αντιπαράθεση.

29 Σεπ 2025 | 07:17

Συγχωριανοί του ψεύτη βοσκού

Έτσι ο Διονύσης Σαββόπουλος, αποφαινόμαστε, είναι ο Μπομπ Ντύλαν της Ελλάδας. Ο Κωνσταντίνος Καραμανλής ο δικός μας Ντε Γκωλ. Κι όποια γυναίκα δολοφονεί τα παιδιά της μια Μήδεια του σήμερα...

29 Σεπ 2025 | 06:28

Πότε θα πάει ο Μητσοτάκης στον Λευκό Οίκο

Λήξη συναγερμού; Όχι βέβαια. Τώρα θα αρχίσει η "μίρλα" για το γεγονός ότι ο Μητσοτάκης δεν έχει πάρει ακόμα πρόσκληση για τον Λευκό Οίκο, θα αρχίσει η γκρίνια για τα F35 που ο Τραμπ θέλει φαίνεται πάση θυσία να δώσει στον Ερντογάν.

ΓΡΑΦΕΙ Ο Π. ΤΑΤΣΟΠΟΥΛΟΣ 29 Σεπ 2025 | 06:10

Dark Tourism

Δημιουργός και αποκλειστικός διαχειριστής της εν λόγω ιστοσελίδας είναι ένας Γερμανός, ο Peter Hohenhaus, ένας πανεπιστημιακός που, κατά δήλωσή του, εγκατέλειψε νωρίς-νωρίς την ακαδημαϊκή του σταδιοδρομία.

24 Σεπ 2025 | 07:52

Η "κατάληψη" στο μνημείο του Αγνώστου Στρατιώτη

Υποθέτω έχει να κάνει και με την αδυναμία της αντιπολίτευσης να δημιουργήσει ένα αντικυβερνητικό ρεύμα και κίνημα και να δώσει μορφή και περιερχόμενο στον αγώνα τους. Στον αγώνα τους να φύγει επιτέλους ο Μητσοτάκης.

22 Σεπ 2025 | 09:56

Ένα φωτεινό πολιτιστικό γεγονός

Και όμως. Με την έξοδο από τα μνημόνια, η εντόπια βιβλιοπαραγωγή επανήλθε σταδιακά στα προ της κρίσης επίπεδα.

ΠΕΤΡΟΣ ΤΑΤΣΟΠΟΥΛΟΣ 22 Σεπ 2025 | 06:15

Το δράμα του πολυεκατομμυριούχου

Πώς θα ήταν ένας κόσμος δίχως καθόλου ενσυναίσθηση; Σίγουρα θα ήταν ένας κόσμος όπου δεν θα ήθελα να ζήσω ή όπου δεν θα ήθελαν να ζήσουν τα παιδιά μας.

ΜΑΝΟΛΗΣ ΚΑΨΗΣ 20 Σεπ 2025 | 13:26

Ο Ανδρέας Λοβέρδος στο ΚΚΜ

Το ερώτημα παραμένει: Γιατί όλοι φεύγουν από το ΠΑΣΟΚ και δεν έχουμε ούτε έναν να έκανε την αντίστροφη πορεία;