
Οι χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης το 2000 άθροιζαν συνολικό ΑΕΠ περί τα 7,2 τρισ. δολάρια. Την ίδια χρονιά οι ΗΠΑ είχαν 9 τρισ. δολάρια και η Κίνα 1,2 τρισ. δολάρια.
Το 2022 η Ε.Ε. είχε φτάσει τα 16,7 τρισ. δολάρια κι οι ΗΠΑ τα 27,3 τρισ. δολάρια και η Κίνα περί τα 18 τρισ. δολάρια.
Πριν από λίγες ημέρες η Volkswagen ανακοίνωσε πως θα χρειαστεί να κλείσει κάποιες από τις μονάδες παραγωγής στη Γερμανία, καθώς η ζήτηση για τα μοντέλα της δεν καλύπτει την παραγωγή. Ανάλογα προβλήματα αντιμετωπίζουν όλες οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες.
Και όχι μόνο οι αυτοκινητοβιομηχανίες.
Στην Ευρώπη τα τελευταία τριάντα χρόνια που ξεκίνησε η επανάσταση της νέας οικονομίας δεν αναδείχτηκε καμιά Microsoft, Google, η Amazon.
Όσα επισημαίνει ο Μάριο Ντράγκι στην έκθεση που παρέδωσε προχθές στην πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής είναι τα μισά απ’ όσα έπρεπε να είχαν γίνει πριν από 20 χρόνια, για να έχει η Ευρώπη ελπίδες να ανταπεξέλθει σαν μεγάλη δύναμη στην εποχή που διανύουμε.
Φοβάμαι πως ελάχιστα από αυτά που προτείνει θα γίνουν και πως και μετά από 20 χρόνια, αν υπάρχουμε ως Ε.Ε. θα συζητάμε τα ίδια από χειρότερη θέση.
Οι ευρωπαϊκές χώρες θα πρέπει να αυξήσουν τη ροή κεφαλαίων στις τεχνολογικές καινοτομίες για να μην χάσουν την κούρσα της τεχνητής νοημοσύνης και να αυξήσουν τις αμυντικές δαπάνες.
Για να συμβεί αυτό θα πρέπει να μειωθούν μεταξύ άλλων οι δαπάνες κοινωνικής πρόνοιας και οι δαπάνες για συντάξεις. Πιστεύω πως καμιά ευρωπαϊκή κοινωνία δεν διαθέτει πλέον την ωριμότητα και την αυτογνωσία για να το υλοποιήσει.
Εκτός από κεφάλαια, οι τεχνολογικές καινοτομίες χρειάζονται και μια μεγάλη δόση απορρύθμισης των αγορών που σημαίνει μείωση των παρεμβάσεων των εθνικών κρατικών γραφειοκρατιών και της γραφειοκρατίας των Βρυξελών.
Η δημιουργία ευρωπαϊκής αμυντικής βιομηχανίας π.χ. σημαίνει πως κάποιες εθνικές επιχειρήσεις πρέπει να κλείσουν ή να καταστούν υπεργολάβοι άλλων, άλλων χωρών προκειμένου να δημιουργηθούν οικονομίες κλίμακας. Ακόμη και οι της ημέτερης χρεοκοπημένης ΕΑΣ αντιδρούν γιατί μετά δεκαετίες αδράνειας τους εξασφάλισαν μια θέση υπεργολάβου μια τσέχικης εταιρείας παραγωγής βλημάτων.
Αν αυτά τα χρόνια ήταν άνεργοι δεν θα αντιδρούσαν. Οι τεχνολογικές επαναστάσεις δεν γίνονται με επιδοτήσεις αλλά από πεινασμένους που θέλουν να αλλάξουν τη μοίρα τους...
Οι παλαιότεροι θα θυμούνται τις διαμάχες των κυβερνήσεων ΠΑΣΟΚ τη δεκαετία του ’80 με τους ιδιώτες που ήθελαν να επενδύσουν στη δημιουργία ιδιωτικών τηλεοπτικών καναλιών. Ο αρμόδιος τότε υπουργός Δ. Μαρούδας απειλούσε να καταρρίψει του δορυφόρους που θα τολμούσαν να μεταδώσουν ραδιοφωνικό και τηλεοπτικό σήμα μη κρατικών καναλιών.
Μια αντίστοιχη διαμάχη βρίσκεται σήμερα σε εξέλιξη μεταξύ του Elon Mask που ελέγχει την πλατφόρμα Χ (πρώην Twitter) και των αρμόδιων υπηρεσιών της Κομισιόν, που του ζητάει να λογοκρίνει τις αναρτήσεις προκειμένου να περιοριστεί η αναπαραγωγή ψευδών ειδήσεων.
Η Ε.Ε. με 2-3 δεκαετίες καθυστέρησης ακολουθεί την πορεία αποβιομηχάνισης και γιγάντωσης του κρατισμού και του παρασιτισμού της Ελλάδας. Μοιραία θα καταλήξει εκεί που κατέληξε η Ελλάδα την περασμένη δεκαετία.
Ο Μάριο Ντράγκι προτείνει η Ε.Ε. να στηρίξει την ανάπτυξη της καινοτομίας και ανασύστασης της ευρωπαϊκής οικονομίας με ένα ετήσιο πακέτο 800 δισ. Ευρώ, που θα προκύπτει μέσω κοινού δανεισμού.
Περί τα 800 δισ. Ευρώ άπαξ ήταν το πακέτο Next Generation που βγήκε μέσα στην πανδημία.
Πρόκειται για τεράστιο ποσό. Στην Ελλάδα (και την Ευρώπη) ήδη κάποιοι ακονίζουν τα μαχαίρια. Για τη διανομή του προηγούμενου πακέτου στήθηκαν καμιά 10αριά καινούργιες οικονομικές ιστοσελίδες προκειμένου οι ενδιαφερόμενοι να αποκτήσουν τη δέουσα επιρροή στα κέντρα των αποφάσεων.
Δυστυχώς το μεγαλύτερο μέρος αυτών των χρηματοδοτήσεων-επιδοτήσεων δεν παράγει καινοτομία και πρόοδο.
Μου έστειλαν πριν λίγο καιρό κάποια αναγνώστες στοιχεία για τεράστιες υπερκοστολογήσεις σε κάποια προγράμματα δήμων για την τοποθέτηση νέων ψηφιακών υδρομετρητών. Δεκάδες αναθέσεις για χιλιάδες υδρομετρητές σε τιμές πολλαπλάσιες από αυτές που τους βρίσκει κάποιος στην αγορά.
Και στην Ελλάδα και στην Ευρώπη η δυναμικότερα αναπτυσσόμενη κατηγορίας επιχειρήσεων είναι αυτή που ειδικεύεται στην απορρόφηση ευρωπαϊκών χρηματοδοτήσεων και χορηγήσεων. Συμβάλλουν στη μείωση της ανεργίας και την αύξηση του ΑΕΠ αλλά δεν δημιουργούν τεχνολογική υπεραξία.
Αν συνεχίσουμε έτσι θα καταλήξουμε να έχουμε στην Ευρώπη υπερσύγχρονους δρόμους, αεροδρόμια και άλλα έργα υποδομών αλλά δεν θα είμαστε σε θέση να τα γεμίζουμε και να τα συντηρούμε. Πρόκειται για κάτι ανάλογο με αυτό συνέβη στην Ελλάδα την περασμένη δεκαετίας και τα πράγματα θα ήταν πολύ χειρότερα αν δεν έρρεαν τα πάνω από 200 δισ. Ευρώ, ο τουρισμός και οι ευρωπαϊκές χρηματοδοτικές ροές.
Πηγή: Capital.gr
Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις
Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για ό,τι συμβαίνει τώρα στην Ελλάδα και τον Κόσμο στο thetoc.gr