Τα αποτελέσματα της πρώτης του έρευνας παρουσιάζει το Progressive Lab, σε μία προσπάθεια να συμβάλει στον διάλογο για το "τι είναι προοδευτικό σήμερα" και στην εξαγωγή των ανάλογων συμπερασμάτων.
Η πρώτη έρευνα του Progressive Lab που διενεργήθηκε από την aboutpeople σε δείγμα 2260 ατόμων άνω των 17 ετών από τις 14 έως τις 23 Ιουλίου, απαντά στο ερώτημα "τι θεωρείται προοδευτικό σήμερα", ενώ παράλληλα ρίχνει φως στο προφίλ όσων αυτοχαρακτηρίζονται ως προοδευτικοί.
Το προφίλ των προοδευτικών:
Το 56,5% των ερωτώμενων αυτοπροσδιορίζεται ως "μάλλον προοδευτικό". Το κοινωνικο-δημογραφικό τους προφίλ συγκροτείται σε μεγαλύτερο ποσοστό από γυναίκες, από νεότερες ηλικίες, από άτομα με υψηλή εκπαίδευση, είναι κυρίως στην Αττική, είναι μη θρησκευόμενοι, καθώς και άτομα της μεσαίας και ανώτερης οικονομικής τάξης. Πολιτικά, αυτοτοποθετούνται κυρίως αριστερά ή κεντροαριστερά. Γενικά, η έννοια του "προοδευτικού" αξιολογείται θετικά από την πλειοψηφία των ερωτώμενων (61,7%), ενώ μόλις το 5,7% τη θεωρεί αρνητική και το υπόλοιπο 30,9% κρατά ουδέτερη στάση. Αντίθετα, ο χαρακτηρισμός "συντηρητικός" φέρει πιο αρνητική χροιά: το 34% τον θεωρεί αρνητικό, το 17,2% θετικό και σχεδόν οι μισοί (46,9%) υιοθετούν ουδέτερη στάση.


Τι είναι προοδευτικό σήμερα;
Υψηλότεροι μέσοι όροι σε μια κλίμακα από το 1 έως το 5 για το τι θεωρείται προοδευτικό καταγράφηκαν στην υποχρεωτική σεξουαλική αγωγή στο σχολείο (4,34), στη δημιουργία κοινωνικών κατοικιών από το κράτος (4,14), στην ισότητα των δύο φύλων (4,13) και στον πλήρη διαχωρισμό Εκκλησίας – Κράτους (4,11).
Αντίθετα, η επαναφορά της θανατικής ποινής (2,28) και η απαγόρευση των εκτρώσεων χωρίς ιατρικό λόγο (2,00) αξιολογήθηκαν ως πιο συντηρητικές θέσεις. Οι "μάλλον προοδευτικοί" δίνουν υψηλές βαθμολογίες σε ζητήματα όπως η σεξουαλική αγωγή (4,56), οι κοινωνικές κατοικίες (4,33), η ισότητα των φύλων (4,42), ο πλήρης διαχωρισμός Εκκλησίας – Κράτους (4,37), η νομιμοποίηση του γάμου για ΛΟΑΤΚΙ ζευγάρια (4,14) και η κατάργηση του ΕΝΦΙΑ (4,07). Αντιθέτως, χαρακτηρίζουν συντηρητικά θέσεις όπως το αυστηρό κλείσιμο συνόρων για μετανάστες/πρόσφυγες (2,41), η θανατική ποινή (2,00) και η απαγόρευση των εκτρώσεων χωρίς λόγους υγείας (1,75).

Υπέρ ή κατά;
Στα ίδια ζητήματα, στο δίλημμα "υπέρ" ή "κατά", η πλειοψηφία τάσσεται υπέρ της ισότητας των δύο φύλων (91,2%), της κατάργησης ΕΝΦΙΑ (85,2%), της υποχρεωτικής σεξουαλικής αγωγής στο σχολείο (83,5%) και της δημιουργίας κοινωνικών κατοικιών (82,7%). Χαμηλότερα εμφανίζονται η επαναφορά της θανατικής ποινής (35,5%), η νομιμοποίηση της κάνναβης για μη φαρμακευτικούς λόγους (33,7%), η καθιέρωση αργιών για θρησκείες πέραν της χριστιανικής (30,1%) και η απαγόρευση των αμβλώσεων όταν δεν συντρέχουν λόγοι υγείας (19,8%). Μεταξύ των "μάλλον προοδευτικών", η υποστήριξη είναι ιδιαίτερα υψηλή σε θέματα ισότητας των φύλων (96,4%), σεξουαλικής αγωγής (91,1%), κοινωνικής στέγασης (87,4%), πλήρους διαχωρισμού Εκκλησίας – Κράτους (84,2%) και κατάργησης ΕΝΦΙΑ (83,7%), ενώ είναι χαμηλή για τη θανατική ποινή (26%) και την απαγόρευση των αμβλώσεων (11,6%).

Το 86,6% του γενικού κοινού συμφωνεί ή μάλλον συμφωνεί ότι η φορολογία στην Ελλάδα είναι υπερβολική και πρέπει να μειωθεί άμεσα, ενώ στους μάλλον προοδευτικούς το ποσοστό αυτό είναι 84,6%. Το 82,2% του συνόλου θεωρεί τη Δημοκρατία το καλύτερο πολίτευμα παρά τα προβλήματά της, με το 88% των μάλλον προοδευτικών να συμφωνεί με αυτή τη θέση. Το 81,9% του συνόλου υποστηρίζει ότι το κράτος πρέπει να εξασφαλίζει ένα ελάχιστο εγγυημένο εισόδημα για όλους, έναντι 88,1% στους μάλλον προοδευτικούς. Το 80,9% συμφωνεί ότι αγαθά όπως το νερό και το ρεύμα πρέπει να είναι μόνο δημόσια, ενώ το 83,8% των μάλλον προοδευτικών το υποστηρίζει επίσης. Το 80,7% του συνόλου θεωρεί ότι η αύξηση των ανισοτήτων απειλεί τη δημοκρατία, με το 87,4% των μάλλον προοδευτικών να συμφωνεί. Επιπλέον, το 74,2% του συνόλου θεωρεί πιο δίκαιο το αναλογικό σύστημα φορολόγησης με βάση εισόδημα και περιουσία, ενώ το 77,9% των μάλλον προοδευτικών υποστηρίζει αυτή την άποψη. Το 70,2% του γενικού κοινού θεωρεί ότι τα παραδοσιακά κόμματα έχουν ξεπεραστεί, ποσοστό που φτάνει το 72,1% στους "μάλλον προοδευτικούς". Τέλος, το 56,3% συμφωνεί ότι τα κοινωνικά κινήματα είναι συχνά πιο αντιπροσωπευτικά από τα κόμματα, ενώ μεταξύ των "μάλλον προοδευτικών" το ποσοστό ανεβαίνει στο 67%.
Όσον αφορά τη φοροδιαφυγή, το 45,5% του γενικού κοινού τη θεωρεί καθόλου δικαιολογημένη, ενώ μόνο το 8,6% την θεωρεί πλήρως δικαιολογημένη.

Ανθρώπινα δικαιώματα, κοινωνικό κράτος και καταπολέμηση ανισοτήτων στον πυρήνα του προοδευτισμού
Στο γενικό κοινό, οι λέξεις με τις οποίες συνδέεται ο όρος "προοδευτική πολιτική" είναι κατά σειρά τα ανθρώπινα δικαιώματα (34,2%), το κοινωνικό κράτος (33,8%), η καταπολέμηση ανισοτήτων (32,3%), ο εκσυγχρονισμός (31,6%) και η κοινωνική πρόοδος (29,4%), με την σειρά στα δύο τελευταία να ανατρέπεται μεταξύ των "μάλλον προοδευτικών" που τοποθετούν την κοινωνική πρόοδο (34,1%) υψηλότερα από τον εκσυγχρονισμό (32,8%). Υπέρ του ευρώ τοποθετούνται δύο στους τρεις πολίτες (67,1%), και πάνω από επτά στους δέκα (71%) "μάλλον προοδευτικοί".
Μεταξύ των ιδεολογικών χαρακτηρισμών, το 18,3% ταυτίζεται με τη Σοσιαλδημοκρατία, το 16,7% με τον Φιλελευθερισμό και το 15,2% με τον Δημοκρατικό Σοσιαλισμό. Τα παραπάνω ποσοστά μεταξύ των "μάλλον προοδευτικών" αλλάζουν: η Σοσιαλδημοκρατία ανεβαίνει στο 24,3%, ο Δημοκρατικός Σοσιαλισμός στο 21,2% και το ποσοστό στον Φιλελευθερισμός μειώνεται στο 15,9%.
Η πλειοψηφία συμφωνεί ότι η εργασία αποτελεί καθήκον απέναντι στην κοινωνία (64,5%), ενώ η συμφωνία ότι οι εργοδότες πρέπει να δίνουν προτεραιότητα σε Έλληνες όταν οι δουλειές είναι λίγες βρίσκεται στο 55,6%. Οι μάλλον προοδευτικοί υιοθετούν σε μικρότερο βαθμό τις παραπάνω αντιλήψεις, ενώ απορρίπτουν περισσότερο από το μέσο όρο θέσεις, όπως ότι οι άνδρες πρέπει να έχουν προτεραιότητα στη δουλειά έναντι των γυναικών (7,2% έναντι 12,1% γενικού κοινού) και ότι μια γυναίκα που κερδίζει περισσότερα από τον σύζυγό της προκαλεί πρόβλημα (17,9% έναντι 22,1% στο γενικό κοινό).
Τέλος, η εμπιστοσύνη είναι υψηλή προς την οικογένεια (94,3%) και τους φίλους (83,7%), ενώ μειώνεται σημαντικά προς ανθρώπους διαφορετικής εθνικότητας (46,6%) θρησκείας (45,2%) και σε γείτονες (45,2%). Και στις πέντε εξεταζόμενες κατηγορίες ανθρώπων, οι μάλλον προοδευτικοί καταγράφουν υψηλότερα ποσοστά εμπιστοσύνης από το γενικό κοινό.
Τι είναι το Progressive Lab
Το Progressive Lab δημιουργήθηκε με έναν σκοπό. Την επανανοηματοδότηση των προοδευτικών θέσεων και προτάσεων που στοχεύουν στην οικονομική, κοινωνική, πολιτισμική και πολιτική κινητική ανοδικότητα.
Πιστεύουμε ότι η Πρόοδος δεν είναι σύνθημα, αλλά καθημερινή επιλογή. Ότι η ευημερία των πολιτών προκύπτει από προοδευτικές μεταρρυθμίσεις σε θεσμούς και στοχευμένες παρεμβάσεις στις ευκαιρίες που παρέχονται στους πολίτες και όχι αποκλειστικά από τις δυνάμεις της αγοράς.
Σε αυτό το πλαίσιο, το Progressive Lab φιλοδοξεί να αποτελέσει ένα εργαστήριο παραγωγής ιδεών και πολιτικών προτάσεων, ένα χώρο όπου η τεκμηρίωση και η τόλμη συνεργάζονται για μια Ελλάδα πιο δίκαιη, πιο ανθεκτική, πιο δυναμική, πιο συμπεριληπτική και πιο ανοιχτή στο μέλλον.
Στόχος μας είναι να γεφυρώσουμε τη γνώση με την πράξη, την επιστημονική τεκμηρίωση με την πολιτική εφαρμογή, ώστε να διαμορφωθούν προτάσεις πολιτικής που δίνουν απαντήσεις στις πραγματικές ανάγκες της κοινωνίας και ενισχύουν τη συμμετοχή στο νέο κοινωνικό και οικονομικό τοπίο.
Δίνουμε προτεραιότητα στη διατύπωση προτάσεων πολιτικής για την αντιμετώπιση των προβλημάτων που επηρεάζουν την καθημερινότητα των πολιτών: την επισφάλεια, τις κοινωνικές ανισότητες, την κλιματική κρίση, την τεχνητή νοημοσύνη, το δημογραφικό, το μεταναστευτικό.
Αγωνιούμε για την αποστασιοποίηση των πολιτών από τα κόμματα και την Πολιτική.
Ξέρουμε ότι η αλλαγή ξεκινά με την κατανόηση της πραγματικότητας και οδηγεί σε λύσεις που ενδυναμώνουν τους πολίτες και ενισχύουν την Δημοκρατία και την κοινωνική συνοχή. Μπορούμε να το κάνουμε πράξη.
Οργανωτική Επιτροπή
Παπαδόπουλος Γιώργος – Δικηγόρος, Πρόεδρος
Γουρδομιχάλη Όλγα – Βιολόγος – Διδάκτωρ Νευροεπιστημών, Αντιπρόεδρος
Βίλλιου Δήμητρα – Στέλεχος Επικοινωνίας & Στρατηγικής, Γενική
Γραμματέας
Βαρελάς Σωτήριος – Αναπληρωτής Καθηγητής ΠΑΠΕΙ, Μέλος
Μαϊτός Νίκος – Πολιτικός Επιστήμων – Οικονομολόγος, Μέλος
Σερέπας Θανάσης – Ηλεκτρονικός Μηχανικός – Επιχειρηματίας, Μέλος
Ψυχής Πέτρος – Μαθηματικός – Επιχειρησιακός Ερευνητής, Μέλος
Συντονιστής Επιστημονικής Επιτροπής
Σαχινίδης Φίλιππος – Οικονομολόγος
Επιστημονική Επιτροπή
Αρβανίτη Ευγενία – Καθηγήτρια Πανεπιστημίου Πατρών στη Διαπολιτισμικότητα και Ετερότητα στην Εκπαίδευση
Βαβάτσικος Θάνος – Αναπληρωτής Καθηγητής, Τμήμα Μηχανικών Παραγωγής και Διοίκησης, ΔΠΘ
Γαζή Αγγελική – Αναπληρώτρια Καθηγήτρια, Τμήμα Επικοινωνίας, Μέσων και Πολιτισμού, Πάντειο Πανεπιστήμιο
Καρατζογιάννη Αθηνά – Τακτική Καθηγήτρια Τεχνολογίας και Κοινωνίας, Πανεπιστήμιο Λέστερ
Κοσμίδης Σπύρος – Αναπληρωτής Καθηγητής, Πανεπιστήμιο Οξφόρδης
Κουτεντάκης Φραγκίσκος – Επίκουρος Καθηγητής, Τμήμα Οικονομικών Επιστημών, Πανεπιστήμιο Κρήτης
Κουτμερίδης Θοδωρής – Επίκουρος Καθηγητής, Τμήμα Οικονομικών Επιστημών, Πανεπιστήμιο Γλασκώβης
Κουτσούρης Δημήτριος-Διονύσιος – Ομότιμος Καθηγητής, ΕΜΠ
Μανιούδης Μανόλης – Επίκουρος Καθηγητής, Τμήμα Οικονομικών Επιστημών, Πανεπιστήμιο Πατρών
Μητράκος Θεόδωρος – Οικονομολόγος, Διευθυντής-Σύμβουλος, πρώην Υποδιοικητής Τράπεζας Ελλάδος
Οικονομίδης Γιώργος – Καθηγητής, ΟΠΑ
Πασσάς Αργύρης – Ομότιμος Καθηγητής, Πάντειο Πανεπιστήμιο
Σούλτης Γεώργιος – Επίκουρος Καθηγητής ΤΕΙ Λάρισας, Συνταξιούχος
Τζάβαλης Ηλίας – Καθηγητής, Τμήμα Οικονομικής Επιστήμης, ΟΠΑ
Χούτας Νίκος – Διδάκτορας Νεότερης Ιστορίας, Πάντειο Πανεπιστήμιο, Εκπαιδευτικός Κοινωνικών Επιστημών
Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις
Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για ό,τι συμβαίνει τώρα στην Ελλάδα και τον Κόσμο στο thetoc.gr