
Σοβαρό περιστατικό σημειώθηκε την Παρασκευή στον αρχαιολογικό χώρο της Κνωσού, καθώς κατέρρευσε τμήμα τοιχογραφίας που χρονολογείται από τη δεκαετία του 1960.
Πρόκειται για αντίγραφο της πρώην αναστήλωσης του Άρθουρ Έβανς, το οποίο για δεκαετίες θεωρείται αναπόσπαστο στοιχείο του μνημείου και σύμβολο της μινωικής καλλιτεχνικής κληρονομιάς.
Τη στιγμή της κατάρρευσης, περίπου 300 επισκέπτες βρίσκονταν στον αρχαιολογικό χώρο.
Το περιστατικό προκάλεσε πολιτικές αντιδράσεις ενώ ανακοίνωση εξέδωσε το υπουργείο Πολιτισμού.
Συγκεκριμένα το υπουργείο Πολιτισμού στην ανακοίνωσή του αναφέρει πως η Εφορεία Αρχαιοτήτων Ηρακλείου έχει ήδη συλλέξει τα θραύσματα και ξεκίνησε την προετοιμασία για την αποκατάσταση του αντιγράφου.
"Η Εφορεία Αρχαιοτήτων Ηρακλείου χτες το βράδυ ολοκλήρωσε την συλλογή και την απομάκρυνση των θραυσμάτων του αντιγράφου, του 1960, της τοιχογραφίας των Δελφινιών -το πρωτότυπο της οποίας εκτίθεται στο Αρχαιολογικό Μουσείο Ηρακλείου- από τα λεγόμενα "διαμερίσματα της βασίλισσας”, στην Κνωσσό.
Η τοιχογραφία αποκολλήθηκε, χθες, το απόγευμα εξ αιτίας των θυελλωδών ανέμων που έπνεαν στην περιοχή. Λόγω των δυσμενέστατων καιρικών συνθηκών διεκόπη προσωρινά και η λειτουργία του αρχαιολογικού χώρου.
Σημειωτέον ότι για το συγκεκριμένο τμήμα του μινωικού ανακτόρου της Κνωσσού έχουν ήδη εκπονηθεί οι αναγκαίες μελέτες συντήρησης και αποκατάστασής του και επίκειται η έναρξη του έργου, στο πλαίσιο των έργων που χρηματοδοτούνται από το ΠΕΠ Κρήτης- ΕΣΠΑ 2021-2027".

Αντιδράσεις
Κριτική και αιχμές στην κυβέρνηση για έλλειψη συντήρησης του μνημείου άσκησαν τα πολιτικά κόμματα.
Ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ, Νίκος Ανδρουλάκης άσκησε σφοδρή κριτική προς το υπουργείο Πολιτισμού, κατηγορώντας το για αμέλεια και έλλειψη προληπτικής συντήρησης. Παράλληλα, αναφέρθηκε και στο πρόσφατο ζήτημα με το drone show πάνω από την Ακρόπολη, κατηγορώντας την κυβέρνηση για "επιλεκτική ευαισθησία" και αποφυγή ευθυνών.
"Η Κνωσός είναι ένα εθνικό σύμβολο που εκπροσωπεί το βάθος και τη συνέχεια του ελληνικού πολιτισμού. Δεν μπορεί να παρουσιάζει εικόνα εγκατάλειψης. Είναι ώρα να αναλάβει η πολιτεία τις ευθύνες της" δήλωσε, χαρακτηριστικά, στην πρωινή εκπομπή του OPEN.
Ερώτηση ΠΑΣΟΚ στη Βουλή για την τοιχογραφία
Ερώτηση στη Βουλή προς την υπουργό Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη σχετική με την κατάρρευση της τοιχογραφίας με τα δελφίνια που έχει συνδεθεί άρρηκτα με την εικόνα της Κνωσού στην Κρήτη, κατέθεσαν βουλευτές του ΠΑΣΟΚ – Κινήματος Αλλαγής.
Την ερώτηση κατέθεσαν οι βουλευτές του ΠΑΣΟΚ, Νάγια Γρηγοράκου, Βατσινά Ελένη, Φραγκίσκος Παρασύρης, Αικατερίνη Σπυριδάκη, Εμμανουήλ Χνάρης όπου μεταξύ άλλων τονίζουν ότι "παρά το γεγονός ότι η Κνωσός αποτελεί έναν από τους πιο επισκέψιμους αρχαιολογικούς χώρους της χώρας και αποφέρει σημαντικά έσοδα στο ελληνικό δημόσιο, η κυβέρνηση επιλέγει να μην επενδύει τα απαραίτητα κονδύλια για τη συντήρηση, προστασία και ανάδειξή της.
Είναι αποκαλυπτικό ότι ακόμη και πριν την κατάρρευση της τοιχογραφίας, είχε προηγηθεί το κλείσιμο του ανακτόρου λόγω ισχυρών ανέμων και του κινδύνου πτώσης δέντρων ή στοιχείων του ίδιου του μνημείου. Το Υπουργείο Πολιτισμού εμφανίζεται να λειτουργεί με λογικές διαχείρισης φθοράς, αντί να προτάσσει ένα ολοκληρωμένο σχέδιο διασφάλισης και ανάταξης του κορυφαίου αρχαιολογικού χώρου της Κρήτης. Η Κνωσός αξίζει περισσότερα από πρόχειρα μέτρα και παθητική αδράνεια. Αξίζει τη φροντίδα και το σεβασμό που αντιστοιχεί στο μέγεθος και τη σημασία της".
Τέλος, απευθύνουν έξι ερωτήματα προς την κ. Μενδώνη σχετικά με τη συντήρηση, την αποκατάσταση, τα μέτρα και τη χρηματοδότηση για το μνημείο.
Αναλυτικά η ερώτηση του βουλευτών του ΠΑΣΟΚ – ΚΙΝΑΛ:
"Θέμα: "Τα δελφίνια της Κνωσού δεν άντεξαν την εγκατάλειψη"
Στον σημαντικότερο αρχαιολογικό χώρο της Κρήτης και έναν από τους κορυφαίους σε ολόκληρη τη χώρα, στο εσωτερικό του Μινωικού Ανακτόρου της Κνωσού, μια ξεναγός –εμφανώς συγκλονισμένη – ενημέρωσε χθες τους έκπληκτους Ισπανούς επισκέπτες της ότι ήταν οι τελευταίοι που αντίκρισαν την "τοιχογραφία των δελφινιών". Πρόκειται για ένα εμβληματικό έργο της μινωικής τέχνης, χαρακτηριστικό της μακραίωνης παράδοσης απεικόνισης θαλάσσιων θεμάτων, ήδη από την πρώιμη νεοανακτορική περίοδο. Η κατάρρευσή της φέρνει στο φως, με τρόπο δραματικό, την επείγουσα ανάγκη για ουσιαστική συντήρηση και φροντίδα του πιο αναγνωρίσιμου μνημείου της Κρήτης.
Το τμήμα της τοιχογραφίας που αποσπάστηκε και κατέρρευσε, αν και τεχνικά συνιστά εξωτερικό κονίαμα, θεωρείται αναπόσπαστο στοιχείο του ανακτόρου της Κνωσού. Σύμφωνα με τη θεσμοθετημένη αρχαιολογική προσέγγιση και τη σχετική νομοθεσία, οι αναστηλωτικές επεμβάσεις του Άρθουρ Έβανς, καθώς και οι μεταγενέστερες αποκαταστάσεις, λογίζονται ως αδιάσπαστο μέρος του μνημειακού συνόλου. Η επιστημονική κοινότητα αντιμετωπίζει το ανάκτορο ως μία ενιαία και αδιαίρετη αρχαιολογική οντότητα, ανεξαρτήτως της χρονολογικής στρωματογραφίας των επεμβάσεων, γεγονός που επιβεβαιώνει τη σημασία της Κνωσού ως πολιτισμικού τεκμηρίου παγκόσμιας εμβέλειας.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η μορφή της "τοιχογραφίας των δελφινιών" που γνωρίζαμε έως σήμερα αποδίδεται στον Ελβετό καλλιτέχνη και αρχαιολόγο Emile Gillieron (1850–1924), ο οποίος συνεργάστηκε στενά με τον Σλήμαν και αργότερα με τον Έβανς στις ανακατασκευές μινωικών έργων και τοιχογραφιών. Στο έργο του συνέβαλε και ο γιος του, Emile Gillieron ο νεότερος, με αποτέλεσμα η μακρόχρονη παρουσία τους στην Κρήτη να έχει διαμορφώσει σε μεγάλο βαθμό τη σημερινή εικόνα της μινωικής τέχνης. Η συμβολή τους θεωρείται τόσο σημαντική, ώστε να αποτελεί αντικείμενο ξεχωριστής μελέτης για τους σύγχρονους ερευνητές.
Η εικόνα εγκατάλειψης που παρουσιάζει σήμερα η Κνωσός δεν αρμόζει σε ένα μνημείο παγκόσμιας πολιτιστικής ακτινοβολίας, ούτε φυσικά αντανακλά τις ευθύνες που έχει η Πολιτεία απέναντι στην πολιτιστική μας κληρονομιά. Παρά το γεγονός ότι η Κνωσός αποτελεί έναν από τους πιο επισκέψιμους αρχαιολογικούς χώρους της χώρας και αποφέρει σημαντικά έσοδα στο ελληνικό δημόσιο, η κυβέρνηση επιλέγει να μην επενδύει τα απαραίτητα κονδύλια για τη συντήρηση, προστασία και ανάδειξή της. Είναι αποκαλυπτικό ότι ακόμη και πριν την κατάρρευση της τοιχογραφίας, είχε προηγηθεί το κλείσιμο του ανακτόρου λόγω ισχυρών ανέμων και του κινδύνου πτώσης δέντρων ή στοιχείων του ίδιου του μνημείου. Το Υπουργείο Πολιτισμού εμφανίζεται να λειτουργεί με λογικές διαχείρισης φθοράς, αντί να προτάσσει ένα ολοκληρωμένο σχέδιο διασφάλισης και ανάταξης του κορυφαίου αρχαιολογικού χώρου της Κρήτης. Η Κνωσός αξίζει περισσότερα από πρόχειρα μέτρα και παθητική αδράνεια. Αξίζει τη φροντίδα και το σεβασμό που αντιστοιχεί στο μέγεθος και τη σημασία της.
Δεδομένου ότι το αναστηλωτικό έργο που έχει πραγματοποιηθεί τα τελευταία χρόνια στο μνημείο είναι πενιχρό μπροστά στο μέγεθος του προβλήματος και τη σημαντικότητα του Μνημείου.
Δεδομένου ότι η Εφορεία Αρχαιοτήτων Ηρακλείου είναι υποστελεχωμένη σε αρχαιολόγους, αλλά και σε μηχανικούς με αποτέλεσμα να αδυνατεί να αντιμετωπίσει ακόμη και απλά ζητήματα.
Δεδομένου ότι η κλιματική αλλαγή δημιουργεί νέες προκλήσεις για τον αρχαιολογικό χώρο της Κνωσσού.
Ερωτάται η κα Υπουργός:
1. Ποια έργα συντήρησης και αποκατάστασης έχουν εκτελεστεί στον αρχαιολογικό χώρο της Κνωσού κατά την περίοδο 2019–2024; Ποιο είναι το ύψος των αντίστοιχων προϋπολογισμών και σε ποιο στάδιο υλοποίησης βρίσκονται τα σχετικά έργα;
2. Προτίθεται το Υπουργείο να εκπονήσει και να θέσει σε εφαρμογή ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα συντήρησης, αποκατάστασης και ανάδειξης της Κνωσού, το οποίο να ανταποκρίνεται στον χαρακτήρα του ως μνημείου διεθνούς εμβέλειας και να περιλαμβάνει σαφές χρονοδιάγραμμα, επιστημονική τεκμηρίωση και διασφαλισμένη χρηματοδότηση;
3. Ποια άμεσα μέτρα προτίθεστε να λάβετε για την αντιμετώπιση των προβλημάτων που έχουν ανακύψει στον αρχαιολογικό χώρο της Κνωσού εντός της τρέχουσας τουριστικής περιόδου, ιδίως όσον αφορά την ασφάλεια επισκεπτών και εργαζομένων, καθώς και την προστασία των αρχαιολογικών δομών
4. Σκοπεύετε να κατευθύνετε τα επόμενα χρόνια πόρους στην Κνωσό και συγκεκριμένα στην αναστήλωση και συντήρηση του Μνημείου, προκειμένου να ανταποκριθεί στην τεράστια πρόκληση της κλιματικής αλλαγής;
5. Έχετε μετρήσει τη φθορά του Μνημείου εξαιτίας της κλιματικής αλλαγής;
6. Ποια έργα έχετε σχεδιάσει και από ποιους πόρους θα προκύψει η χρηματοδότησή τους;".
ΣΥΡΙΖΑ: Διασύρει τη χώρα
Ο ΣΥΡΙΖΑ με ανακοίνωσή του αναφέρει "η κατάρρευση της τοιχογραφίας των δελφινιών από τον αέρα (!) στο μινωικό ανάκτορο της Κνωσσού αποτελεί ένα ακόμη περιστατικό που διασύρει τη χώρα μας και αναδεικνύει το έλλειμμα συντήρησης σημαντικών αρχαιολογικών χώρων.
Οι πολιτικές των κ.κ. Μητσοτάκη Μενδώνη στο Υπουργείο Πολιτισμού εξυπηρετούν 6 χρόνια τώρα κατά κανόνα το καρτέλ των κατασκευών και αδιαφορούν για τον πολιτισμό όταν αυτός δεν προσφέρεται ως πεδίο πλουτισμό για ημετέρους της ΝΔ".
Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις
Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για ό,τι συμβαίνει τώρα στην Ελλάδα και τον Κόσμο στο thetoc.gr