
Ο Ανδρέας Λόλης στήνει την καινούργια του δουλειά στην γκαλερί The Breeder. Η βαθιά σχέση του με τη γλυπτική και η επαναδιαπραγμάτευση της μέσα στο συγκεκριμένο κοινωνικό και πολιτικό πλαίσιο τον απασχολούν σε κάθε του δουλειά.
Τα γλυπτά του πολλές φορές έχουν υπάρξει από υλικά οικειότητας, χαρτόκουτα και πλαστικά κομμάτια, φελιζόλ. Η καθημερινότητα και η πολλαπλή χρήση έρχεται να συναντήσει την τέχνη του γλύπτη, την σχολαστική τοποθέτηση, την ικανότητα να αναπλάθεται η πλαστική φόρμα.
Μπαίνοντας στην Breeder, στο ισόγειο, κυριαρχεί ξανά το αγαπημένο υλικό της γλυπτικής του Λόλη, το μάρμαρο. Όμως εδώ, το μάρμαρο αποκτά μια άλλη όψη, δουλεμένο έτσι ώστε να μιμείται ένα διαβρωμένο από την υγρασία τοίχο. Στον αληθινό τοίχο ακουμπά μια σκάλα από μάρμαρο που μιμείται το ξύλο. Η οφθαλμαπάτη των υλικών, συνδυάζεται σε μια παράξενη συνομιλία. Η αφήγηση ξεκινά από την αρχή. Η ρευστότητα της έννοιας των σταθερών υλικών πρωταγωνιστεί.

Στο υπόγειο στήνεται ένα άλλο σκηνικό. Το δάπεδο είναι από πηλό. Ξεραμένος και γεμάτος ρωγμές παραπέμπει σε άνυδρο ερημικό τοπίο. Επάνω του, μια σειρά καλάμια, υπολείμματα από την στέρηση του νερού. Τα καλάμια είναι από μάρμαρο, αλλά τόσο δεξιοτεχνικά φτιαγμένα, επαναδιατυπώνουν την έννοια του εναπομείναντος οργανικού όντος σε περιβάλλον ξηρασίας.
«Το νερό», λέει ο Ανδρέας Λόλης, «λειτουργεί με μια υπόγεια δύναμη, διαβρώνει τα πάντα και παράλληλα δίνει ζωή. Αυτό για μένα έχει μια κοινωνική διάσταση. Δεν υπάρχει ανάπτυξη χωρίς αντίθεση, όπως στη διαλεκτική δεν υπάρχει το ναι χωρίς το όχι. Το νερό είναι στοιχείο ζωής, στοιχείο λατρευτικό και το αγνοούμε με έναν τρόπο αφελή και ανοικονόμητο, το σπαταλάμε απερίσκεπτα. Είναι ένα στποιχείο γύρω από το ποίο παίζονται μεγάλες πολιτικές των οποίων είμαστε έρμαια, δεν τις κατανοούμε. Δύσκολα μπορούμε να αναλογισθούμε σήμερα ότι το 2025, η ζήτηση για το νερό θα είναι 50% μεγαλύτερη από όσο είναι σήμερα».
Και στα δυο επίπεδα της γκαλερί συναντιούνται οι έννοιες για να αλληλοσυμπληρωθούν. Η έλλειψη και η αφθονία, η υγρασία και η ξηρασία, η ισορροπία και οι ελλείψεις. Το νερό είναι το στοιχείο που συνδέει τη φύση και την ανθρώπινη παρέμβαση. Κοινό αγαθό και φυσικός πόρος, το νερό με την πλεονάζουσα παρουσία και την άκαιρη απουσία του καθορίζει την ζωή εκατομμυρίων ανθρώπων, την ίδια την ισορροπία του πλανήτη. Το νερό δίνει ζωή, το νερό καταστρέφει. Το νερό είναι πιο πολύτιμο λένε από τον χρυσό, η έλλειψή του θα καθορίσει τις μετακινήσεις, την επιβίωση και τη μοίρα του μεγαλύτερου μέρους του πλανήτη.

Οι γλυπτικές εικόνες του Λόλη είναι αφάνταστα ποιητικές. Μας ζητά να αναστοχαστούμε επάνω στα μεγάλα θέματα των σύγχρονων πολιτικών και κοινωνιών. Η κριτική του στάση απέναντι σε φαινόμενα του ύστερου καπιταλισμού όπως η ανορθολογική χρησιμοποίηση ή κατανομή των πόρων, η συσσώρευση, οι διαφόρων ειδών αποκλεισμοί και περιχαρακώσεις, η φτωχοποίηση, η κλιματική αλλαγή είναι ουσιαστική. Είναι μια πολύ σύγχρονη ανάγνωση ενός κόσμου που πορεύεται στην καταστροφή του, χρησιμοποιώντας τα ίδια τα όπλα του, τα υλικά της φύσης.

ΑΝΔΡΕΑΣ ΛΟΛΗΣ / UNDERCURRENTS
Εγκαίνια: 19 Νοεμβρίου 2015, 8.00μμ-10.00μμ
Διάρκεια έκθεσης: 19 Νοεμβρίου 2015 – 19 Δεκεμβρίου 2015
Ώρες λειτουργία: Τρίτη –Σάββατο 12-6μμ
Διεύθυνση: Ιάσονος 45, 10436, Αθήνα
Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις
Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για ό,τι συμβαίνει τώρα στην Ελλάδα και τον Κόσμο στο thetoc.gr