Ξεχάστε το Game of Thrones, υπάρχει η βία του Ευριπίδη

Η παράσταση του Ίβο βαν Χόβε που θα παρουσιαστεί στην Επίδαυρο εντυπωσίασε το κοινό και τους κριτικούς.

ksexaste-to-game-of-thrones-uparxei-i-bia-tou-euripidi
SHARE THIS
0
SHARES

Ο θρυλικός γαλλικός θίασος της Κομεντί Φρανσέζ θα παρουσιάσει τις τραγωδίες "Ηλέκτρα" και "Ορέστης" του Ευριπίδη δια χειρός του σπουδαίου Βέλγου σκηνοθέτη Ivo van Hove στο αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου στις 26 και 27 Ιουλίου σε εναιάια παράσταση με διάρκεια 2 ώρες.  

Η είδηση αυτή από το καλοκαίρι του 2018 χαροποίησε τους θαυμαστές του σκηνοθέτη που σήμερα βρίσκεται στην πρώτη γραμμή των Ευρωπαίων δημιουργών αλλά και αυτούς που παρακολουθούν τα έργα και τις ημέρες όπως και την απόπειρα ανανέωσης της Κομεντί Φρανσέζ, του πιο παλιού ενεργού θεάτρου στον  κόσμο. Οι δυο τραγωδίες του Ευριπίδη έκαναν πρεμιέρα στη Γαλλία 

 

Η ιστορία ενός θρυλικού θεάτρου

Η Κομεντί Φρανσέζ ιδρύθηκε με βασιλικό διάταγμα του Λουδοβίκου ΙΔ΄ το 1680 με τη συγχώνευση του θιάσου του Μολιέρου με τον θίασο του θεάτρου της Βουργουνδίας. Στεγάζεται από το 1799 στην αίθουσα Ρισελιέ στο Παλαί Ρουαγιάλ, στο 1ο διαμέρισμα του Παρισιού. Είναι το μοναδικό κρατικό θέατρο στη Γαλλία που έχει το δικό του μόνιμο θίασο ηθοποιών. Ονομάστηκε Γαλλική κωμωδία (Comédie Française) σε αντιδιαστολή προς την Ιταλική κωμωδία (Comédie Italienne), που ήταν επίσης πολύ δημοφιλής τον 17ο αιώνα στη Γαλλία.

Ο Ivo van Hove συνδυάζει δύο έργα του Ευριπίδη που αναφέρουν την ιστορία της Ηλέκτρας και του Ορέστη ή πώς συναντιούνται ένας αδελφός και μια αδελφή στην εκδίκηση. «Ξεχάστε το Game of Thrones, κανένας δεν ξέρει τη βία καλύτερα από τον Ευριπίδη» είναι ο τίτλος των New York Times για την παράσταση που έκανε πρεμιέρα στις 27 Απριλίου και είναι sold-out για όλες τις παραστάσεις. Φυσικά δεν είναι μόνο η βία αλλά και η αισθητική της παράστασης που θυμίζει την αιματηρή και πιο επιτυχημένη σειρά όλων των εποχών. Λάσπη, σκούρα ρούχα, άγρια υλικά, σκότος και αίμα. 

 

Μετά την τεράστια επιτυχία των Καταραμένων, ο Ίβο βαν Χόβε ασχολείται με τον οίκο των Ατρειδών. Δηλώνοντας ότι όλα τα έργα του γεννιούνται από «κεραυνοβόλο έρωτα» συνδυάζει τα δυο έργα του Ευριπίδη για να αφηγηθεί την ιστορία της συνάντησης της Ηλέκτρας και του Ορέστη και την εκδίκηση κατά της μητέρας τους Κλυταιμνήστρας και του εραστή της Αίγισθου. Η παράσταση του βαν Χόβε αναπαριστά ένα ολόκληρο επεισόδιο στην ιστορία του κύκλου των Ατρειδών, το τελευταίο σε ένα κύκλο δολοφονιών και εκδίκησης. Ο οίκος των Ατρειδών είναι  το πεδίο της μάχης. Διωγμένοι, η Ηλέκτρα και ο Ορέστης γίνονται από παιδιά βασιλέων, πρόσφυγες στην ίδια τους την οικογένεια, στην ίδια τους την πατρίδα.

 

Γνωστός για την ικανότητά του να « ξεδιπλώνει » τα κείμενα επί σκηνής, ο σκηνοθέτης του Toneelgroep Amsterdam ανανεώνει διαρκώς την αισθητική του και τη σχέση του με τους ηθοποιούς. Παρότι αποκηρύσσει την έννοια της καθορισμένης «μεθόδου», επανέρχεται στο αρχαίο δράμα τιμώντας την κοινωνική διάσταση αυτού του θεάτρου και φωτίζει τον μύθο με έντονη συναίσθηση του πόσο επίκαιρος παραμένει.

Μια ιστορική θεατρική σύμπραξη

Μια θεατρική σύμπραξη που αναμένεται να μείνει στην ιστορία, θα λάβει χώρα τον Ιούλιο στο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου. Το Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου θα συνεργαστεί για πρώτη φορά με την θρυλική Comédie Française. Οι δύο ιστορικοί θα παρουσιάσουν σε μία ενιαία παράσταση στο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου τον Ιούλιο.

Η μεγαλύτερη θεατρική σκηνή της Γαλλίας είχε βρεθεί ξανά στην Ελλάδα το 2014, όταν παρουσίασε στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών την «Αντιγόνη» του Ζαν Ανούιγ σε σκηνοθεσία του Μαρκ Πακέν. Το καλοκαίρι του 2019, θα είναι ένα ιστορικό γεγονός για τον γαλλικό θίασο, που θα βρεθεί για πρώτη φορά στο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου.

 

O Ivo van Hove ενθουσίασε το κοινό του Φεστιβάλ Αθηνών 2018 με την παράσταση Μετά την πρόβα – Περσόνα, που καταχειροκροτήθηκε και τις τρεις ημέρες που παρουσιάστηκε. Με την Comédie Française έχει συνεργαστεί ξανά για τους Καταραμένους του Λουκίνο Βισκόντι το 2016-17.

Με τη ματιά του Ίβο βαν Χόβε

Πώς βλέπει όμως ο ίδιος ο Ίβο βαν Χόβε τις τραγωδίες αυτές; Όπως δηλώνει, γι’ αυτόν η Ηλέκτρα και ο Ορέστης είναι δύο παιδιά που δεν γνώρισαν τον πατέρα τους, αφού αυτός έλειπε στον πόλεμο της Τροίας, και γι’ αυτό έχει γίνει ήρωας στα μάτια τους. Με την παράσταση επανέρχεται στο θέμα των οικογενειακών σχέσεων, που τον απασχολεί στο έργο του, παρουσιάζοντας έναν κόσμο φοβερά σκληρό επί σκηνής. «Η οικογένεια είναι ο “δεσμός” της κοινωνίας και υπό αυτή την έννοια γίνεται πηγή πολλών προβλημάτων. Η οικογένεια των Ατρειδών έχει επηρεαστεί από τον πόλεμο της Τροίας που διήρκεσε πάνω από 10 χρόνια. Παρατηρούμε έναν αντεστραμμένο καθρέφτη, που μας επιστρέφει το αρνητικό είδωλο των πραγματικών μας παρορμήσεων». 

 

 Οι Έλληνες θέτουν ένα θεμελιώδες ερώτημα: τι μας ενώνει αντί να μας χωρίζει ; Αυτό είναι το κεντρικό ζήτημα στο Ηλέκτρα / Ορέστης. Για το Ηλέκτρα / Ορέστης, το στοίχημα είναι να αναπαραστήσουμε έναν κόσμο μεγάλης σκληρότητας, έως και νατουραλιστικά, επί σκηνής. Η αλήθεια είναι ότι βλέπω την παράσταση ως ένα Gesamtkunstwerk, ένα καθολικό έργο τέχνης με τη βαγκνερική σημασία του όρου, με την αίσθηση ίσως ότι μετέχουμε σε μια τελετουργία.

φωτο: Comedie Française

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ακολούθησε το theTOC.gr στο Facebook