Follow us

Μέγας Αλέξανδρος και ταρίχευση:το περιπετειώδες χρονικό

Ο Ιούλιος Καίσαρας που...έσπασε τη μύτη του ταριχευμένου Αλέξανδρου και άλλες μαρτυρίες με άφορμή τη δήλωση Μενδώνη ότι στην Αμφίπολη δεν υπάρχουν ίχνη ταρίχευσης

Μέγας Αλέξανδρος και ταρίχευση:το περιπετειώδες χρονικό

Με αφορμή το ... επίσημο τέλος στα σενάρια ότι το μνημείο της Αμφίπολης είναι του Μεγάλου Αλεξάνδρου που φαίνεται να έβαλε η Γενική Γραμματέας του υπουργείου Πολιτισμού, Λίνα Μενδώνη, λέγοντας ότι δεν υπάρχουν ίχνη ταρίχευσης στα οστά που βρέθηκαν στο ταφικό μνημείο της Αμφίπολης, ανοίγει ένα μεγάλο κεφάλαιο: Ο Μέγας Αλέξανδρος και η ταρίχευση.

Σύμφωνα με τα όσα αναφέρουν οι ειδικοί, αν το σώμα ενός νεκρού έχει ταριχευθεί, ίχνη ταρίχευσης μένουν στα οστά του. Τα ταριχευμένα σώματα για να διατηρούνται συνήθως σφραγίζονταν σε μια σαρκοφάγο. Ούτε ίχνη ταρίχευσης, λοιπόν, βρέθηκαν, στο σκελετό της Αμφίπολης, ούτε σαρκοφάγος.

Ταριχεύθηκε η σωρός του Μεγάλου Αλεξάνδρου; Οι πηγές

Ολες οι γραπτές πηγές τοποθετούν τον τάφο στην Αλεξάνδρεια. Υπάρχουν λεπτομερείς περιγραφές αρχαίων συγγραφέων, πραγματικά ρεπορτάζ της εποχής, που μιλούν για την επιβλητική πομπή που μετέφερε το 321 π.Χ. την ταριχευμένη σορό του Μεγάλου Αλεξάνδρου από τη Βαβυλώνα, όπου πέθανε (323 π.Χ.). Σύμφωνα με τις περιγραφές, ο νεκρός Αλέξανδρος ήταν τοποθετημένος μέσα σε καταστόλιστη χρυσή λάρνακα την οποία μετέφερε χρυσή άμαξα που έσερναν 100 άλογα. Φαίνεται πως κράτησε σχεδόν δύο χρόνια η προετοιμασία της ταφής, δηλαδή η ταρίχευση του σώματος και η κατασκευή του μαυσωλείου στο οποίο τελικά ετάφη.

Οι περισσότεροι αρχαίοι συγγραφείς αναφέρουν το ίδιο ακριβώς, ότι ο Μέγας Αλέξανδρος ετάφη σε μαυσωλείο στη θέση «Σώμα» ή «Σήμα», όπου βρίσκονταν και οι βασιλικοί τάφοι. «Μέρος δε και των βασιλείων εστί και το καλούμενον Σώμα... εν ω αι των βασιλέων ταφαί και η Αλεξάνδρου» σημειώνει ο Στράβωνας (Γεωγραφικά, XVII, C, 794, 1, 8). Συμφωνούν με τη θέση ο Αρριανός («Μετά Αλέξανδρον» Jacoby, F. Gr. Η., 156, αποσπ. 9, 25) και ο Δίων ο Κάσσιος (Ρωμ. Ιστ. 51, 15-16).

Ο Ιούλιος Καίσαρας ... έσπασε ένα κομμάτι της μύτης του νεκρού


Ευρύτατες αναφορές έχουμε και για τις επισκέψεις των επωνύμων στο μνήμα του Αλέξανδρου στην Αλεξάνδρεια. Ο Δίων ο Κάσσιος αναφέρει στη «Ρωμαϊκή Ιστορία» του ότι τον τάφο του επισκέφθηκαν ο Ιούλιος Καίσαρ, ο Σεπτίμιος Σεβήρος και ο Καρακάλλας. Σημειώνει, μάλιστα, ότι όταν ο Ιούλιος Καίσαρ μπήκε μέσα στο μαυσωλείο, έμεινε για ώρα σιωπηλός, όρθιος, κοιτάζοντας τον άριστα διατηρημένο νεκρό. Η συγκίνησή του ήταν τόσο μεγάλη, που όταν άγγιξε το πρόσωπο του Αλεξάνδρου, έσπασε ένα κομμάτι της μύτης του νεκρού! (Δίων Κάσσιος, 51, 16).

Ο Καίσαρ Αύγουστος πήγε κι αυτός και προσκύνησε τον τάφο μετά τη νίκη του στο Ακτιο το 31 π.Χ. κατατροπώνοντας τον Μάρκο Αντώνιο και την Κλεοπάτρα. Πήγε για να προσφέρει στον επιφανή νεκρό ένα στεφάνι κι όταν οι οδηγοί του τον κάλεσαν να επισκεφθεί και τους τάφους της Πτολεμαϊκής Δυναστείας, ο Αύγουστος τους απάντησε: «Ηρθα να δω έναν βασιλιά, και όχι νεκρούς!».

Τέλη 3ου αιώνα ξεθωριάζουν τα ίχνη του μαυσωλείου

Τα ίχνη του μαυσωλείου ξεθωριάζουν προς τα τέλη του 3ου αι. μ.Χ. Μια αναφορά του Πατριάρχη Γεωργίου το 361 μ.Χ., ωστόσο, φαίνεται να υπονοεί ότι το μαυσωλείο ήταν ακέραιο. Το 365 μ.Χ. η Αλεξάνδρεια γνώρισε μεγάλο σεισμό και το επακόλουθο τσουνάμι φαίνεται πως κατέστρεψε το μαυσωλείο. Προς το τέλος του αιώνα υπάρχει αναφορά ότι το σώμα του Αλέξανδρου ήταν εκεί. Κομβικό σημείο στην απώλεια του τάφου και του σώματος είναι τα όσα αναφέρει ο Ιωάννης Χρυσόστομος στην Προς Κορινθίους επιστολή: «που γαρ ειπε μοι, το Σήμα Αλεξάνδρου, δείξου μοι», δηλαδή «που βρίσκεται ο τάφος του Αλεξάνδρου, δείξτε μου», κάτι που σημαίνει ότι χάθηκε το τάφος του Μεγάλου Αλεξάνδρου.

Ωστόσο, μία από τις μελανές σελίδες στην ιστορίας της πόλης, γράφεται στα τέλη του 4ου αι. μ.Χ., και πιθανώς συνδέεται με τον Αλέξανδρο. Είναι η μεγάλη επίθεση των χριστιανών υπό τον πατριάρχη Θεόφιλο, εναντίον των «εθνικών», κατά τη διάρκεια της οποίας ισοπεδώθηκε η Βιβλιοθήκη της Αλεξάνδρειας, το Σεράπειον και το Μουσείον, ενώ το περίφημο «μαυσωλείο» χάθηκε στα χαλάσματα.

Η τέχνη της μουμιοποίησης στην αρχαία Αίγυπτο

Η τέχνη της μουμιοποίησης έγινε επιστήμη, κυρίως στην Αίγυπτο. Η συνήθεια της ταρίχευσης έχει τις αιτίες της στις δοξασίες του πρωτόγονου ανθρώπου σχετικά με τη μεταιανάτια ζωή του και την τύχη της ψυχής του.

Επειδή οι αρχαίοι Αιγύπτιοι πίστευαν πως η ζωή συνεχίζεται και μετά το θάνατο, θεώρησαν αναγκαία τη διατήρηση του σώματος, της «κατοικίας» της ψυχής. Άρχισαν να θάβουν αρχικά τους νεκρούς μέσα σε χώρους άνετους, βάζοντας κοντά τους τρόφιμα και καθετί αγαπητό στο νεκρό. Μα στη συνέχεια, βλέποντας πως η φθορά ερχόταν αναπόφευκτα, βρήκαν τρόπους ταρίχευσης. Μέχρι σήμερα σώζονται αιγυπτιακές μούμιες. Ο τρόπος που έκαναν την ταρίχευση ήταν πολύπλοκος. Άνοιγαν το νεκρό σ' ορισμένα σημεία και του αφαιρούσαν για λίγο τα σπλάχνα και τον εγκέφαλο, που έβαζαν για λίγο στην αλμύρα. Έπλεναν εσωτερικά κι εξωτερικά το πτώμα με αρώματα και αντισηπτικές ουσίες. Μετά επανατοποθετούσαν τα σπλάχνα, άλειφαν το σώμα με περισσότερες αντισηπτικές ουσίες, το τύλιγαν με επιδέσμους και το τοποθετούσαν στις σαρκοφάγους ή τα νεκροταφεία..



Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις

Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για ό,τι συμβαίνει τώρα στην Ελλάδα και τον Κόσμο στο thetoc.gr

ΣΥΓΚΙΝΗΣΗ 27 Ιουν 2022 | 13:49

Σύρος: Πώς ο Ξαρχάκος βρέθηκε να διευθύνει την κομπανία των πιτσιρικάδων που έπαιζαν τη Φραγκοσυριανή

Ολο το παρασκήνιο της μαγικής βραδιάς στη Σύρο, με τον Σταύρο Ξαρχάκο σε ρόλο μαέστρου της παιδικής κομπανίας

ΕΠΙΣΗΜΟ 25 Ιουν 2022 | 00:01

Αυτή είναι η πρώτη ελληνική ταινία που μπήκε στο Netflix - Με πρωταγωνιστή τον Άρη Σερβετάλη

Το φιλμ νουάρ που γυρίστηκε στην Αθήνα, είναι διαθέσιμο από τον Ιούνιο του 2022 στο Netflix σε συνολικά 23 ευρωπαϊκές χώρες

ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟ ΙΔΡΥΜΑ ΟΜΙΛΟΥ ΠΕΙΡΑΙΩΣ 24 Ιουν 2022 | 16:38

"Επιστροφή στα 50’s": Κινηματογραφικό αφιέρωμα στο Ιστορικό Αρχείο ΠΙΟΠ

Το Πολιτιστικό Ίδρυμα Ομίλου Πειραιώς οργανώνει τις Παρασκευές του Ιουλίου θερινό κινηματογραφικό αφιέρωμα, με τίτλο "Επιστροφή στα 50’s".

ΣΗΜΑΝΤΙΚΗ ΔΙΑΚΡΙΣΗ 24 Ιουν 2022 | 16:20

Βραβείο στα Bravo Sustainability Awards 2022 για το Διεθνές Φεστιβάλ Μουσικής Μολύβου

Φέτος ο Θεσμός Bravo σημείωσε "ρεκόρ" συμμετοχών, με περισσότερες από 300 πρωτοβουλίες να συμμετέχουν στον Ετήσιο Κοινωνικό Διάλογο για τη Βιώσιμη Ανάπτυξη.

ΓΙΑ ΤΟΝ ΚΑΒΓΑ ΜΕΤΑΞΥ SNIK ΚΑΙ LIGHT 24 Ιουν 2022 | 13:37

Η Μαρία Φαραντούρη για τους τράπερς: Δεν είναι τραγουδιστές, είναι απλές φωνές

Η μεγάλη τραγουδίστρια Μαρία Φαραντουρη ρωτήθηκε για τους τράπερς και απάντησε πως δεν είναι τραγουδιστές, είναι απλές φωνές.

ΕΠΑΙΖΕ ΤΗ ΦΡΑΓΚΟΣΥΡΙΑΝΗ 23 Ιουν 2022 | 15:28

Τεράστιος Σταύρος Ξαρχάκος: Διευθύνει μοναδικά πιτσιρίκια με μπουζούκια σε ταβέρνα στη Σύρο [Βίντεο]

Ο Σταύρος Ξαρχάκος υπέκυψε στη μεγάλη του αγάπη τη μουσική κι ενώ έτρωγε σε ταβέρνα στη Σύρο ξεκίνησε να διευθύνει κομπανία που έπαιζε τη Φραγκοσυριανή.

ΟΣΑ ΕΙΠΕ Ο ΣΚΗΝΟΘΕΤΗΣ 23 Ιουν 2022 | 11:10

Γιάννης Σμαραγδής: Απαγορευτικό πλέον να κάνω γυρίσματα για τον Καποδίστρια στη Ρωσία

"Εγώ είμαι Έλληνας και θα πρέπει να ακολουθήσω τις επιταγές της χώρας μου, που απ' ό,τι καταλαβαίνω είναι και ευρωπαϊκές", είπε ο σκηνοθέτης.

Η ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΤΟΥ ΥΠΠΟΑ 23 Ιουν 2022 | 09:28

Η Συραγώ Τσιάρα νέα διευθύντρια της Εθνικής Πινακοθήκης

H Συραγώ Τσιάρα είναι ιστορικός τέχνης, επιμελήτρια και Διευθύντρια του ΜΟΜus – Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης και της Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης.

ΒΙΝΤΕΟ ΤΟΥ UP STORIES 21 Ιουν 2022 | 14:04

Ακρόπολη SOS: Το ομορφότερο μνημείο του κόσμου δοκιμάζεται απέναντι στην κλιματική αλλαγή [βίντεο]

Η Ακρόπολη των Αθηνών και ο Παρθενώνας δοκιμάζονται σκληρά από την κλιματική αλλαγή.

ΕΦΥΓΕ ΣΕ ΗΛΙΚΙΑ 83 ΕΤΩΝ 21 Ιουν 2022 | 13:39

Μαρίνα Λαμπράκη - Πλάκα: Συγκίνηση στο τελευταίο αντίο για την πρώτη Κυρία της Εθνικής Πινακοθήκης [εικόνες]

Στο Α' Νεκροταφείο η κηδεία της διευθύντριας της Εθνικής Πινακοθήκης, Μαρίνας Λαμπράκη-Πλάκα. Ποιοι έδωσαν το "παρών".

ΟΣΑ ΕΙΠΕ ΣΕ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΤΟΥ 21 Ιουν 2022 | 11:51

Νταλάρας: Πολιτική θέση το "Τούρκος εγώ κι εσύ Ρωμιός" - Ανεξήγητος ο διχασμός στην κοινωνία

"Ως κοινωνία, έχουμε ένα πρόβλημα, για κάποιον ανεξήγητο λόγο. Είναι ο διχασμός. Έχουμε πολλά να διδαχθούμε από την Ιστορία μας", τόνισε ο Γιώργος Νταλάρας σε συνέντευξή του.

Η ΠΡΟΠΩΛΗΣΗ ΑΡΧΙΣΕ 21 Ιουν 2022 | 11:33

To Mέγαρο Μουσικής στο Ωδείο Ηρώδου Αττικού: Myung - Whun Chung και Filarmonica della Scala

Μια παραγωγή του ΜΜΑ στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου.

ΤΙ ΔΗΛΩΣΕ Η ΛΙΝΑ ΜΕΝΔΩΝΗ 21 Ιουν 2022 | 08:46

Το Μουσείο Ακρόπολης γιόρτασε τα 13α γενέθλιά του - Κοντά στο 1 εκατ. οι επισκέπτες το 2021

Εκδήλωση για τα 13α γενέθλια του Μουσείου Ακρόπολης, πραγματοποιήθηκε χθες το βράδυ στην Αίθουσα του Παρθενώνα.