Follow us

Μια συνομιλία για τα «Παιδιά της δικτατορίας»

Το ΤheToc συνομίλησε με τον ιστορικό Κωστή Κορνέτη για το φοιτητικό κίνημα στη δικτατορία, την προφορική ιστορία και τη συλλογική μνήμη του Πολυτεχνείου.

Μια συνομιλία για τα «Παιδιά της δικτατορίας»

Με αφορμή την κυκλοφορία στα ελληνικά του βιβλίου του «Τα Παιδιά της Δικτατορίας» από τις εκδόσεις Πόλις, το TheToc συνομίλησε με τον ιστορικό Κωστή Κορνέτη για το φοιτητικό κίνημα στη δικτατορία, την προφορική ιστορία, τις μεταλλαγές που επέφερε η οικονομική κρίση στη συλλογική μνήμη του Πολυτεχνείου και τους κινδύνους του αναθεωρητισμού. Διδάκτορας ιστορίας του Ευρωπαϊκού Πανεπιστημίου της Φλωρεντίας, δίδαξε επί σειρά ετών στο Πανεπιστήμιο Brown και το Πανεπιστήμιο της Νέας Υόρκης, ενώ σήμερα εργάζεται ως ερευνητής στο Πανεπιστήμιο Carlos III της Μαδρίτης στην Ισπανία.

Μια συνομιλία για τα «Παιδιά της δικτατορίας»

Ποια η σημασία ενός βιβλίου για τα «Παιδιά της Δικτατορίας» στην Ελλάδα, σε μια εποχή που το αφήγημα του τέλους της Μεταπολίτευσης δείχνει να κερδίζει ολοένα και περισσότερο έδαφος, συνοδευόμενο από μία τάση απαξίωσης της «Γενιάς του Πολυτεχνείου» στην οποία ορισμένοι χρεώνουν μια σειρά από παθογένειες της σύγχρονης ελληνικής κοινωνίας;

Η σημασία του βιβλίου συνίσταται στο ότι γυρνά το ρολόι πίσω στην αφετηρία της Μεταπολίτευσης - σε μια στιγμή μετάβασης και μετασχηματισμού, που όλα έμοιαζαν ακόμα δυνατά, όσον αφορά τη δυνατότητα οικοδόμησης μιας πιο δίκαιης κοινωνίας. Είναι σημαντικό να επιστρέψουμε στο σημείο μηδέν έτσι ώστε να ιστορικοποιήσουμε όχι μόνο το φαινόμενο Μεταπολίτευση, αλλά και τις διασυνδέσεις του με την εποχή πριν από τον Ιούλιο του 1974. Προσεγγίζοντας το ’74 όχι ως αποκλειστικά πολιτικό γεγονός, αλλά εστιάζοντας στην κουλτούρα, την κατανάλωση, τη νεολαία και τις κινηματικές πρακτικές, εντοπίζει κανείς περισσότερες συνέχειες με τη δικτατορική περίοδο, παρά τομές. Οι αγωνιστικές παρακαταθήκες του ίδιου του Πολυτεχνείου κληροδότησαν στα πρώτα μεταπολιτευτικά χρόνια το «συντακτικό» της πολιτικής διαμαρτυρίας, η οποία έφερε την ανεξίτηλη σφραγίδα και το τεράστιο βάρος του αντιδικτατορικού αγώνα, συνεχίζοντας να κατατρέχει κάθε είδους συλλογική διαμαρτυρία μέχρι σήμερα.

Οι αξιακές αναταράξεις που δημιούργησε η κρίση είναι λογικό να θέτουν υπό αμφισβήτηση τα κυρίαρχα αφηγήματα, τις πολιτισμικές γενεαλογίες και τους τρόπους εννοιολόγησης του παρελθόντος στο παρόν. Η επανεξέταση των πολιτικών συμπεριφορών, των πολιτισμικών αναλύσεων και των ταυτοτήτων που διαμορφώθηκαν μετά τα μέσα της δεκαετίας του 1970 μέχρι την παρούσα συγκυρία είναι κάτι παραπάνω από θεμιτή. Αυτή όμως η νέα ηγεμονική ανάγνωση πριμοδοτεί αποκλειστικά αρνητικές κρίσεις, θέτοντας υπό καθολική αμφισβήτηση και όσα μέχρι πρόσφατα θεωρούνταν κεκτημένα της περιόδου αυτής. Το ίδιο ισχύει και για την εν λόγω γενιά, που δαιμονοποιείται συνολικά χωρίς να θυμόμαστε τα στοιχεία εκσυγχρονισμού που κόμισε και τις πολλαπλές ρήξεις της με την συντηρητική και φοβική κοινωνία της μετεμφυλιακής Ελλάδας· καθώς και τη σχέση της με το χώρο των κοινωνικών δράσεων, των ριζοσπαστικών ιδεών, μιας παγκοσμιοτοπικής αντίληψης της κοινωνίας και της πολιτικής, μιας ρηξικέλευθης θέασης των έμφυλων σχέσεων κτλ. Όλα αυτά ήταν κεκτημένα αυτής της γενιάς που ξεχάσθηκαν στο πλαίσιο της επετειοποίησης και θεσμοποίησης του εν λόγω γεγονότος, που του στέρησαν κάθε είδος ριζοσπαστικότητας και καινοτομίας.

Μια συνομιλία για τα «Παιδιά της δικτατορίας» - εικόνα 2

Τέλος, υποπίπτουμε στο κλασικό λάθος του να εστιάζουμε στους λεγόμενους “επώνυμους” του Πολυτεχνείου και στα στελέχη που πρωταγωνίστησαν στη διαμαρτυρία και πέρασαν στην επαγγελματική πολιτική και σε θέσεις εξουσίας στην ελληνική κοινωνία, ξεχνώντας το ρόλο των απλών στελεχών - ανθρώπων που είτε δεν έγιναν γνωστοί, είτε χάθηκαν στη συνέχεια, επιλέγοντας τη μη εξαργύρωση της δράσης τους. Για κάθε επώνυμο υπάρχουν δεκάδες άλλοι που έπεσαν στην αφάνεια μετά την πρόσκαιρη ανάδειξη τους στο προσκήνιο. Δεν κατανοώ, λοιπόν, γιατί θα πρέπει να θεωρηθούν υπόλογοι για οτιδήποτε μεμπτό συνέβη στην ελληνική κοινωνία ή για την όποια διαχείριση της μνήμης της συγκεκριμένης γενιάς πραγματοποιήθηκε μέσα στα επόμενα χρόνια.

Στο βιβλίο σας επιχειρείτε να εντάξετε την φοιτητική κινητοποίηση στα χρόνια της δικτατορίας στο ευρύτερο πολιτικό και πολιτιστικό κλίμα των εξεγέρσεων αυτού που αποκαλείτε «μακρά δεκαετία του ‘60». Μια από τις βασικές θέσεις μάλιστα είναι ότι η ελληνική νεολαία αφουγκράστηκε το «κλίμα του ‘68», την ίδια στιγμή όμως το επανερμήνευσε και το προσάρμοσε στις ανάγκες της δικής της δράσης και στην ιδιαιτερότητα των ελληνικών συνθηκών. Μπορείτε να μας περιγράψετε αυτή τη διαδικασία δημιουργικής οικειοποίησης; Τι είναι εκείνο που εντάσσει και τι εκείνο που διακρίνει την ελληνική περίπτωση από τα αντίστοιχα κινήματα της περιόδου σε άλλες χώρες;

Ένα από τα εφαλτήρια για τη συγγραφή του βιβλίου ήταν η επιθυμία μου να ξεπεράσω την διαφοροποίηση ανάμεσα σε θεωρίες που υποστηρίζουν την «Ελληνική μοναδικότητα» όσον αφορά την ευρωπαϊκή εξελικτική πορεία, από τη μια, και τις θεωρίες που υποστηρίζουν ότι η Ελλάδα είναι κατά κάποιο τρόπο ένας κρυφός πρωτοπόρος των ευρωπαϊκών εξελίξεων, από την άλλη. Η αντιπαραβολή της γενιάς του Πολυτεχνείου με το γενικότερο ευρωπαϊκό κλίμα του ΄68 γίνεται σε μια προσπάθεια να γεφυρωθεί το χάσμα μεταξύ της αντίληψης που θέλει τη γενιά του Πολυτεχνείου του 1973 να αποτελεί τον «ελληνικό Μάη του΄68», πρεσβεύοντας μια κάποια συνέπεια με την ευρωπαϊκή εμπειρία, και της ανάλυσης που επιμένει στη μοναδικότητα της ελληνικής περίπτωσης. Η προσωπική μου εκτίμηση είναι ότι το ελληνικό φοιτητικό κίνημα δεν αποτέλεσε ένα υποδειγματικό κίνημα διαμαρτυρίας αλλά ούτε κι ένα φαινόμενο τελείως αποκομμένο από τη γενικότερη φοιτητική αναταραχή της εποχής. Θα έλεγα πως η αλήθεια βρίσκεται κάπου στη μέση: επρόκειτο για ένα ξεχωριστό κίνημα που όμως αποτελούσε μέρος ενός γενικότερου παραδείγματος· ήταν ένας αντικατοπτρισμός της ευρωπαϊκής εμπειρίας χωρίς τον ξεκάθαρο πρωτοποριακό χαρακτήρα της, λόγω των ιδιαίτερων συνθηκών που επικρατούσαν στη χώρα. Η αντιπαράθεση, λοιπόν, της ελληνικής περίπτωσης με νεανικές εξεγέρσεις και σε άλλες χώρες μας βοηθά να κατανοήσουμε πως ανήκε στον ευρύτερο κύκλο διαμαρτυρίας του ’68 με τον οποίο μοιραζόταν κοινές αναφορές (βιβλία, ταινίες, μουσική) αλλά και ένα παρόμοιο ιδεολογικό παράδειγμα, που είχε να κάνει με την άνοδο της Νέας Αριστεράς αλλά και των λεγόμενων αριστεριστών. Η μεγάλη διαφορά άπτεται της ύπαρξης ενός αυταρχικού καθεστώτος που καταπατούσε βασικές ελευθερίες, παρά τη «φιλελευθεροποίηση» του, και της γενικευμένης αίσθησης ότι επρόκειτο για έναν αγώνα ζωής και θανάτου, όπως συνέβη σε χώρες όπως η Τσεχοσλοβακία, το Μεξικό, η Χιλή ή η Ταϋλάνδη. Όσον αφορά την πολιτιστική οικειοποίηση, διακρίνω μια σχεδόν μιμητική σχέση με τα νεολαιίστικα κινήματα του εξωτερικού και μια τάση πολιτισμικής μεταβίβασης των πολιτικών και πολιτισμικών ερεθισμάτων από άλλες χώρες, όπως η Γαλλία, η Ιταλία και οι ΗΠΑ. Εδώ δεν αναφέρομαι σε κάποιου είδους «πηθικσιμό» αλλά σε μια πολύ δημιουργική οικειοποίηση με στοιχεία εμπρόθετης δράσης.

Μια συνομιλία για τα «Παιδιά της δικτατορίας» - εικόνα 3

Για παράδειγμα, ταινίες όπως το «Γούντστοκ» ή το «Φράουλες και Αίμα» στάθηκαν αφορμή για διαδηλώσεις, με τους νέους να προχωρούν σε ένα είδος επιτέλεσης των τεκταινόμενων στη μεγάλη οθόνη, εντάσσοντας κατ’αυτόν τον τρόπο τη διαμαρτυρία τους μέσα στο ευρύτερο πλαίσιο των σίξτις. Αυτή η τάση ταύτισης με τις εξελίξεις στον έξω κόσμο, προδίδει την πεποίθηση των ίδιων των αντιδικτατορικών φοιτητών πως αποτελούσαν μέρος ενός ευρύτερου διεθνούς αγώνα, με κοινά σύμβολα, κοινά διαβάσματα και ακούσματα, αλλά και έναν κοινό εχθρό: τον αμερικάνικο ιμπεριαλισμό. Τέλος, στοιχεία του λεγόμενου τριτοκοσμισμού, που αντιλαμβάνονταν τα κατα τόπους αυταρχικά καθεστώτα ως φορείς νεο-αποικιοκρατίας, απαντώνται και στην Ελλάδα της εποχής, όπως και αλλού.

Ένα από τα πιο ενδιαφέροντα στοιχεία της μελέτης σας αφορά την σημασία της διάκρισης των γενεών και ειδικότερα τη διάκριση της «Γενιάς του Ζήτα» -όπως αποκαλείτε τη γενιά που είχε πολιτική δράση και στην προδικτατορική περίοδο- από τη νέα γενιά φοιτητών –τη «Γενιά του Πολυτεχνείου»- που δραστηριοποιήθηκε από το 1971. Ποια είναι τα στοιχεία (πολιτικά, κοινωνικά, πολιτιστικά) που διακρίνουν τις δύο γενιές και γιατί θεωρείτε σημαντικό αυτόν τον διαχωρισμό για την κατανόηση των γεγονότων της περιόδου;

Μια μεγάλη διαφορά έχει να κάνει με την ταξική σύνθεση και τις οικογενειακές πολιτικές καταβολές. Σε πολιτικό επίπεδο, η γενιά του Ζ, όπως την αποκαλώ δεδομένου ότι η δολοφονία του Γρηγόρη Λαμπράκη ήταν το πολιτικό γεγονός που την καθόρισε, αποτελούνταν κυρίως απο τους “συνήθεις ύποπτους” - κοινώς παιδιά αριστερών οικογενειών με ιστορικό διώξεων. Σε αντίθεση με αυτούς, η νέα γενιά που αναδύθηκε στα χρόνια της χούντας αριθμούσε πολλά στελέχη με πολιτικές ή ταξικές καταβολές που έρχονταν σε σύγκρουση με το αριστερό παράδειγμα του φοιτητικού ακτιβισμού της εποχής – κοινώς, ήταν συχνά παιδιά αστικών, εθνικοφρόνων, και ενίοτε στρατιωτικών οικογενειών, με σαφείς συντηρητικές θέσεις. Η πολιτικοποίηση αυτής της φοιτητικής ελίτ υπαγορευόταν από την απογοήτευση που είχε προκαλέσει η ύπαρξη του αυθαίρετου και βίαιου καθεστώτος. Αντίθετα με τους Λαμπράκηδες που χαρακτηρίζονταν έντονα από την προδικτατορική εποχή, η νέα αυτή γενιά επέλεξε διαφορετικούς τρόπους δράσης, συνέβαλε στο άνοιγμα του καθεστώτος και απέβλεπε στη μαζική διαμαρτυρία αντί της ατομικής μυστικής δράσης, εκμεταλλευόμενη καλύτερα τα κενά και τις ασυνέχειες της Χούντας, κατα τη διάρκεια της οποίας ενηλικιώθηκε.

Μια συνομιλία για τα «Παιδιά της δικτατορίας» - εικόνα 4

Αντιθέτως, όταν έγινε το πραξικόπημα τον Απρίλιο του 1967 η γενιά του Ζ είχε ήδη εξαντλήσει την δημιουργικότητα της στα χρόνια πρίν τη δικτατορία και αδυνατούσε να προσαρμοστεί στις νέες συνθήκες που επέβαλε το νέο καθεστώς. Θα πρέπει να αναφερθούμε και στην αυξανόμενη παρουσία γυναικών στη γενιά του Πολυτεχνείου, και μάλιστα συχνά με ηγετικό ρόλο – γεγονός με προεκτάσεις και στο πεδίο των έμφυλων σχέσεων, όπου παρατηρείται μεγαλύτερη χαλαρότητα σε σύγκριση με τον κοινωνικό συντηρητισμό των Λαμπράκηδων. Και σε επίπεδο εμφάνισης ακόμα οι νέοι της δεύτερης γενιάς ριζοσπαστικοποιούνται, υιοθετώντας το ανατρεπτικό, νεανικό λουκ με στοιχεία αντικουλτούρας (αμπέχωνα, μακριά μαλλιά, γένια) σε αντίθεση με τους προηγούμενους που φορούσαν ακόμα σακάκια και γραββάτες. Συμπερασματικά, κρίνω πως ο συγκρουσιακός κύκλος που είχε ξεκινήσει στις αρχές του 60 και ίσως και νωρίτερα, τη δεκαετία του 50 για το Κυπριακό, διακόπτεται βίαια το ’67, για να τον διαδεχτεί ένας ολότελα νέος κύκλος διαμαρτυρίας που θα διαρκέσει μέχρι και τα πρώτα χρόνια της Μεταπολίτευσης.

Δίνετε ιδιαίτερη έμφαση στο πολιτιστικό στοιχείο και στη διαπλοκή του με το πολιτικό για τη διαμόρφωση της φοιτητικής αντίστασης απέναντι στη δικτατορία. Αναφέρεστε μάλιστα σε «στοιχεία που συνδέουν την κουλτούρα με την πολιτική, το δημόσιο με το ιδιωτικό» ή ακόμη σε μια διαλεκτική σχέση ανάμεσα στον πολιτισμό και την πολιτική, που δημιούργησε έναν νέο «τρόπο ζωής» ο οποίος καθόρισε εν πολλοίς το αριστερό παράδειγμα της εποχής. Γιατί θεωρείτε κρίσιμο αυτό το στοιχείο;

Οι πολιτισμικές αντιστάσεις στις οποίες επικεντρώνομαι ήταν εξόχως και πολύ άμεσα πολιτικές – είτε αυτό είχε να κάνει με τις εκδόσεις και το πολιτικό βιβλίο, με τις κινηματογραφικές λέσχες και τις συζητήσεις με τον Θόδωρο Αγγελόπουλο, τις διαμαρτυρίες του Β’ εξώστη στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, την «ομοιοπαθητική» χρήση της παράδοσης από μουσικούς όπως ο Διονύσης Σαββόπουλος ή η Μαρίζα Κωχ, είτε, τέλος, με τις πολιτικές παρεμβάσεις του Ελεύθερου Θεάτρου. Ο ρόλος των διαφόρων πολιτισμικών εκφάνσεων στη διάδοση της διαμαρτυρίας ήταν πολλαπλός, συμβάλλοντας τα μέγιστα στη δημιουργία μιας νέας πολιτικής συνειδητοποίησης και νέων, ριζοσπαστικών συλλογικών ταυτοτήτων. Είναι ένα κρίσιμο στοιχείο γιατί κατά τη γνώμη μου δημιουργούσε ακριβώς μια κοινή «δομή της αίσθησης» που ξεπερνούσε ιδεολογικοπολιτικές διαφορές.

Μια συνομιλία για τα «Παιδιά της δικτατορίας» - εικόνα 5

Θυμίζω πως οι μεγάλες κόντρες μεταξύ πολιτικών οργανώσεων δεν ξεκινάνε στη Μεταπολίτευση, αλλά μέσα στην ίδια τη Χούντα. Άρα οι κοινές αναφορές δημιουργούν το κοινό πλαίσιο το οποίο λειτουργούσε ως ενοποιητικό στοιχείο. Επίσης, οι πολιτισμικές ροές από το εξωτερικό είναι ένα επιπλέον στοιχείο που φέρνει το ελληνικό κίνημα κοντά στα αντίστοιχα του εξωτερικού και σε πολιτικό επίπεδο. Ορισμένες μορφές αντικουλτούρας, και κυρίως η εμφάνιση των λεγόμενων «κουλτουριάρηδων» χαρακτηρίζουν τη συγκρότηση των νέων συλλογικών ταυτοτήτων και των ποικιλλόμορφων αντιστάσεων τους και στο πλαίσιο της καθημερινότητας, που βλέπω ανθρωπολογικά ως έναν νέο τρόπο ζωής. Σ’αυτό το πλαίσιο, μικρές, προσωπικές αντιστάσεις δημιούργησαν μικρούς, αλλά σημαντικούς, θήλακες ελευθερίας.

Ένα βασικό τμήμα της μελέτης σας αποτελείται από τις προσωπικές ιστορίες ορισμένων εκ των πρωταγωνιστών της περιόδου, έτσι όπως τις καταγράψατε μέσα από προφορικές συνεντεύξεις. Ποιες δυσκολίες αντιμετωπίσατε σε αυτό το εγχείρημα; Πως αντιμετωπίζουν οι άνθρωποι που έζησαν τα γεγονότα ένα τόσο φορτισμένο παρελθόν;

Η μνήμη προσαρμόζεται διαρκώς στις παρούσες συνθήκες και εξαρτάται από τις ποικίλλες διαμεσολαβήσεις από τη στιγμή του γεγονότος μέχρι τη στιγμή της αφήγησης. Στην έρευνά μου, προσπάθησα να διακρίνω στις μαρτυρίες τις συγκεκριμένες (και συχνά επαναλαμβανόμενες) αφηγηματικές δομές, τους συνειρμούς, τις παραλείψεις, τις επαναλήψεις. Κατά συνέπεια, στόχος μου δεν ήταν να εξετάσω μόνο τα γεγονότα, αλλά και να ερευνήσω την ψυχολογική και τη συμβολική διάστασή τους: το ασυνείδητο, το φαντασιακό, τις προβολές, τις υπεραναπληρώσεις και τις απορρίψεις των δρώντων υποκειμένων. Θέλησα, επίσης, να εντάξω τις μαρτυρίες στις κοινωνικές διαδικασίες και στα κατάλληλα συμφραζόμενα, υιοθετώντας την πολιτισμική ανάλυση. Επιπλέον, η εστίαση μου στην υποκειμενικότητα των φοιτητών της εποχής εκθέτει τις εντάσεις αναμεσα στην ιστορική εμπειρία και τη μνήμη, το παρελθόν και το παρόν - μια σχέση που ούτως ή άλλως νοηματοδοτείται και φορτίζεται από τη χρονική συγκυρία στην οποία γίνεται η έρευνα.

Μια συνομιλία για τα «Παιδιά της δικτατορίας» - εικόνα 6

Εδώ αντιμετώπισα τα προβλήματα που βρίσκουν μπροστά τους όλοι οι προφορικοί ιστορικοί. Ένα από αυτά είναι, όπως ήδη ανέφερα, ο έντονος παροντισμός της μαρτυρίας που διαμεσολαβείται πάντα από το τώρα. Στη συγκεκριμένη περίπτωση η υπόθεση της δίκης της 17 Νοέμβρη ήταν από τα γεγονότα που φόρτισαν ιδιαίτερα την προσπάθεια εντοπισμού πληροφορητών με παράνομη δράση και κυρίως με συμμετοχή σε «δυναμικές ενέργειες» τα χρόνια της δικτατορίας. Έντονη φόρτιση όμως υπήρχε και σε σχέση με τον «άλλο» μέσα στο φοιτητικό κίνημα, όπως προσπάθησα να καταδείξω μέσα από την αδυσώπητη κριτική που αρθρώνεται ακόμα και σήμερα για τις αντίπαλες οργανώσεις και τις πρακτικές τους. Πολλές φορές εντόπισα ατόφια στοιχεία της ταυτότητας της εποχής εκείνης τα οποία επιζούν ακόμα – είναι αυτό που ονομάζεται «παγίωση» ή «σκλήρυνση της υποκειμενικότητας», η οποία έρχεται συχνά σε μεγάλη αντίθεση με μετατοπίσεις των υποκειμένων σε άλλα επίπεδα, όπως για παράδειγμα το πολιτικό. Τέλος, ένα αρκετά μεγάλο πρόβλημα με ανθρώπους που είναι συνηθισμένοι να αρθρώνουν έναν δημόσιο λόγο σε σχέση με την εμπειρία τους είναι πως συχνά αυτός γίνεται στερεοτυπικός και επαναλαμβανόμενος με αποτέλεσμα να είναι εξαιρετικά δύσκολο να προσεγγίσει κανείς το αυθεντικό βίωμα.

Ο συγγραφέας Κωστής Κορνέτης
Ο συγγραφέας Κωστής Κορνέτης

Στον πρόλογο του βιβλίου, ασκείτε έντονη κριτική σε μια αναθεωρητική οπτική που αναπτύχθηκε με την οικονομική κρίση και που –όπως σημειώνετε- «τείνει να μετατρέψει το Πολυτεχνείο από ένα γενικά αποδεκτό ‘τόπο μνήμης’ μετά τη Χούντα σε διχαστικό μνημονικό γεγονός», πλήττοντας έτσι τα θεμέλια της μεταδικτατορικής συλλογικής μνήμης. Ποιοι είναι κατά την άποψή σας οι κίνδυνοι μιας τέτοιας οπτικής; Πως επηρέασε η οικονομική κρίση τις συλλογικές αναπαραστάσεις και το συμβολικό φορτίο του Πολυτεχνείου;

Οι αξιακές αναταράξεις που προκάλεσε η οικονομική και πολιτική κρίση κλόνισαν όλα τα αφηγήματα, με αποτέλεσμα να συμπαρασύρουν βεβαίως και αυτό σε σχέση με το Πολυτεχνείο. Θυμίζω πως το τελευταίο ήταν το νομιμοποιητικό γεγονός της μετάβασης στη δημοκρατία με τις πρώτες δημοκρατικές εκλογές να λαμβάνουν χώρα ένα χρόνο μετά, στις 17 Νοεμβρίου του 1974, όπου οι τρεις μέρες της εξέγερσης ξέπλυναν ουσιαστικά την απάθεια ενός μεγάλου μέρους της ελληνικής κοινωνίας κατά τη διάρκεια της επταετίας. Γι’αυτό είναι εντυπωσιακό ότι αυτός ο μέχρι πρότινος κοινά αποδεκτός «τόπος μνήμης» μετατράπηκε τα τελευταία χρόνια σε μετωνυμία της ίδιας της Μεταπολίτευσης και σε διχαστικό μνημονικό γεγονός. Όπως ακριβώς η γενιά του ’68 στη Γαλλία ή την Ιταλία, το «Πολυτεχνείο» έγινε το βολικό εξιλαστήριο θύμα και θεωρήθηκε υπεύθυνο για όλα τα κακώς κείμενα της ελληνικής κοινωνίας. Το χειρότερο είναι πως πολιτικοί επιστήμονες και ιστορικοί αρθρώνουν ένα λόγο που συμφωνεί με αξιολογικές κρίσεις τέτοιου είδους και μάλιστα επαυξάνει, γεγονός που βρίσκω άκρως προβληματικό. Φτάσαμε να υιοθετούμε την ανιστορική και αντιπραγματική θεωρία πως τα πράγματα θα είχαν εξελιχθεί καλύτερα αν το Πολυτεχνείο δεν είχε συμβεί καν, γιατί δε θα είχε πέσει ο Παπαδόπουλος, θα ολοκληρωνόταν η ελεγχόμενη φιλελευθεροποίηση και θα γίνονταν οι εκλογές του ’74. Τέλος, σύμφωνα με αυτό το αφήγημα δε θα είχε χαθεί και η Κύπρος. Προσωπικά όμως δεν πιστεύω σε τέτοιου είδους εκ των υστέρων κρίσεις γιατί κανείς δεν μπορεί να πει με σιγουριά «τι θα είχε συμβεί αν...». Επίσης τονίζω στο βιβλίο τον κομβικό ρόλο που διαδραμάτισε το Πολυτεχνείο στο να ακυρωθεί το πείραμα Μαρκεζίνη που θα είχε μετατρέψει κατά πάσα πιθανότητα την Ελλάδα σε μια κηδεμονευομένη «δημοκρατία», τύπου Τουρκίας ή Χιλής. Η αφύπνιση της κοινωνίας – αυτό που αργότερα στη δεκαετία του 80 και την Ανατολική Ευρώπη θα ονομάζονταν «κοινωνία των πολιτών» – ήταν μια απόλυτα θετική αντίδραση, και όσοι προσπαθούν να την παρουσιάσουν ως αρνητική εξέλιξη, δείχνουν μια έντονη αδυναμία κατανόησης του τρόπου με τον οποίο λειτουργούν τα κινήματα «από τα κάτω» και του ρόλου της ενδεχομενικότητας στο κοινωνικό γίγνεσθαι.

Μια συνομιλία για τα «Παιδιά της δικτατορίας» - εικόνα 8

Από την άλλη, έχουμε έναν κόσμο που ξανανακαλύπτει το Πολυτεχνείο μέσα από την κρίση και μέσα από τα σημερινά κοινωνικά κινήματα – όπως για παράδειγμα οι «αγανακτισμένοι» που επανέφεραν στο προσκήνιο το πασίγνωστο σύνθημα «Ψωμί, Παιδεία, Ελευθερία», προσθέτοντας το φαινομενικά ανιστορικό «Η Χούντα δεν τελείωσε το 73». Όμως πέρα από την ευκολία της ρίμας, που έχει δεχθεί μεγάλη κριτική, ίσως το ’73 λειτουργεί καλύτερα και στο συμβολικό επίπεδο ως ορόσημο της πολιτειακής αλλαγής και έτσι πέρασε στο συλλογικό φαντασιακό, σε αντίθεση με τον Ιούλιο του 74 με το οποίο λίγοι από τους νεότερους ταυτίζονται σε επίπεδο συμβόλων. Αυτά τα κινήματα, λοιπόν, επανέφεραν το αυταρχικό παρελθόν και την κομβικότητα του Πολυτεχνείου στο προσκήνιο, σε πείσμα, αν θέλετε, των ακαδημαϊκών μελετητών που προσπαθούν να το τακτοποιήσουν σε κουτάκια. Εδώ, το ενδιαφέρον στοιχείο είναι πως, αντί για την “ταφή” του παρελθόντος, παρατηρούμε το ακριβώς αντίθετο φαινόμενο, με τους φορείς των κινημάτων να λειτουργούν εν μέρει και ως ιστορικοί που ξεθάβουν το άβολο παρελθόν· για να θυμηθούμε τη ρήση του γνωστού γάλλου ιστορικού Πιέρ Νορά «το καθήκον της ενθύμησης καθιστά τον καθένα ιστορικό». Παρ’όλα αυτά, βέβαια, ο ιστορικός οφείλει να καταγράψει τις χρήσεις και τις επαναχρήσεις αυτού του παρελθόντος και την τεράστια συλλογική ανάγκη για ταύτιση με σημαντικές ιστορικές στιγμές, αλλά και να τονίσει τη μεγάλη σημειολογική και πραγματική απόσταση που χωρίζει το τότε με το τώρα.

Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις

Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για ό,τι συμβαίνει τώρα στην Ελλάδα και τον Κόσμο στο thetoc.gr

Στη Νέα Ερυθραία για μια από τις ομορφότερες αυλές των βορείων προαστίων

Το all-day στέκι με κοσμοπολίτικο αέρα και ανεμελιά έχει καταφέρει να ξεχωρίσει και συνεχίζει να το κάνει και το φθινόπωρο.

06 Σεπ 2025 | 19:21

"A Visit To Grandpa's": O Άντονι Χόπκινς πρωταγωνιστής σε ταινία-φόρο τιμής στις ουαλικές ρίζες του

Ο δύο φορές βραβευμένος με Όσκαρ Άντονι Χόπκινς πρόκειται να πρωταγωνιστήσει στην ταινία "A Visit To Grandpa’s", βασισμένη στη συγκινητική ιστορία ενηλικίωσης του διάσημου Ουαλού συγγραφέα Ντίλαν Τόμας.

ΕΘΝΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ 05 Σεπ 2025 | 13:05

"Ορέστεια" του Αισχύλου: Προσθήκη νέας παράστασης στο Θέατρο Πέτρας μετά το sold out

Αυλαία σε μια θριαμβευτική πορεία, μια τελετουργική αποχαιρετιστήρια πράξη και ένα παγκόσμιο μήνυμα για τη βία, τη δικαιοσύνη και την ανθρώπινη μοίρα.

ΜΙΝΙ ΣΕΙΡΑ 05 Σεπ 2025 | 12:06

"Θάλασσες μάς χώρισαν": Πρώτη ανάγνωση σεναρίου για τη νέα δραματική σειρά της ΕΡΤ - Μοναδικό καστ

Το ταξίδι ξεκινά: μια δυνατή ιστορία για την απώλεια, τον ξεριζωμό και την αστείρευτη δύναμη του ανθρώπου να συνεχίζει, ακόμα και μέσα από τις πιο σκοτεινές θάλασσες.

05 Σεπ 2025 | 11:46

ΠΝΟΗ: Ο Μιχάλης Δέλτα εμπνέεται από το πρωτοποριακό έργο του Takis

Η παράσταση "Πνοή" εντάσσεται στο πλαίσιο των παράλληλων εκδηλώσεων της έκθεσης Takis 1∞ που διοργανώνει το Ίδρυμα Β&Ε Γουλανδρή στα δυο μουσεία του, στην Αθήνα και στην Άνδρο, έως τις 2 Νοεμβρίου.

ΑΠΟ 16/10 05 Σεπ 2025 | 11:30

"Merde": Μια μουσική κωμωδία για τα "κακώς κείμενα" του ελληνικού θεάτρου

Όλα όσα θα θέλατε να ξέρετε για το θέατρο, αλλά φοβόσασταν να ρωτήσετε, από 16 Οκτώβρη, στην κεντρική σκηνή του Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά, που φέτος γιορτάζει τα 130 χρόνια λειτουργίας του.

ΜΑΓΙΚΗ ΒΡΑΔΙΑ 05 Σεπ 2025 | 10:50

Ο Μίλτος Πασχαλίδης γιόρτασε "30 χρόνια τραγούδια" στο κατάμεστο Ηρώδειο [εικόνες]

Χιλιάδες κόσμου υποκλίθηκαν στον Μίλτο Πασχαλίδη, ο οποίος έδωσε μια μεγάλη συναυλία στο Ηρώδειο, το βράδυ της Πέμπτης, για τα 30 χρόνια καριέρας του.

"ΟΛΟΙ ΜΑΖΙ ΜΠΟΡΟΥΜΕ" 05 Σεπ 2025 | 07:20

Σείστηκε το Καλλιμάρμαρο στη συναυλία για τον Στέλιο Καζαντζίδη - Πλήθος καλλιτεχνών, συγκίνηση και αγαπημένα τραγούδια

Το παρών στη μεγαλειώδη συναυλία για τον σπουδαίο ερμηνευτή Στέλιο Καζαντζίδη έδωσαν 30.000 θεατές, ενώ συμμετείχε πλήθος αγαπημένων καλλιτεχνών.

04 Σεπ 2025 | 12:06

Τι θα δούμε 7 Σεπτεμβρίου στο Ηρώδειο: Από "Ρωμαίο και Ιουλιέτα" μέχρι "Κάρμεν" και "Λίμνη των Κύκνων"

Το πρόγραμμα περιλαμβάνει έργα-σταθμούς διαφορετικών εποχών και ρευμάτων με αφετηρία τον ρομαντισμό, την χρυσή εποχή του Ρώσικου μπαλέτου και το νεοκλασικό στυλ.

ΔΥΟ ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΙΣ 04 Σεπ 2025 | 11:39
ΣΠΑΡΤΑΡΙΣΤΗ ΚΩΜΩΔΙΑ 04 Σεπ 2025 | 09:58

"Πρόσεχε ποιον σκοτώνεις": Το νέο έργο των Ρέππα-Παπαθανασίου στο Θέατρο Πειραιώς 131

Μία σπιρτόζικη ιστορία φόνων, γεμάτη από ίντριγκες, ανατροπές και το κομψό χιούμορ που ταιριάζει στο αστικό κλίμα της δεκαετίας του 1950.

ΚΑΙ ΝΕΑ ΜΕΡΑ 04 Σεπ 2025 | 08:16

Τέλος του Παιχνιδιού: Ο Μάκης Παπαδημητρίου ανεβάζει το έργο του Μπέκετ με τον Χρυσοστόμου στο Θέατρο Ιλίσια

Ο Μάκης Παπαδημητρίου συναντά επί σκηνής τον Γιώργο Χρυσοστόμου, οκτώ χρόνια μετά την προηγούμενη εκρηκτική τους συνύπαρξη στη σκηνή.

ΠΡΩΤΑΓΩΝΙΣΤΕΙ 03 Σεπ 2025 | 10:44

Ο Τομ Χόλαντ αποθεώνει τον Κρίστοφερ Νόλαν: "Η Οδύσσεια έχει το καλύτερο σενάριο που διάβασα ποτέ"

Ο Χόλαντ ο οποίος υποδύεται τον Τηλέμαχο, στην επική μεταφορά του ομηρικού έπους σε δηλώσεις του, χαρακτήρισε το σενάριο ως "το καλύτερο που έχω διαβάσει ποτέ".

02 Σεπ 2025 | 22:02

Κωνσταντίνα: Επιστρέφει για ανεπανάληπτες μουσικές βραδιές στο Κολωνάκι

Η Κωνσταντίνα με την πολυετή της διαδρομή και τη ζεστασιά της φωνής της παρασύρει σε μια μουσική βιωματική εμπειρία γεμάτη συναίσθημα.

ΣΤΑ 73 ΤΟΥ 02 Σεπ 2025 | 17:58

Πέθανε ο Γκράχαμ Γκρίν: Ο πρώτος ηθοποιός που μίλησε ινδιάνικα στο σινεμά, στην ταινία "Χορεύοντας με τους λύκους"

"Με βαθιά θλίψη ανακοινώνουμε τον ειρηνικό θάνατο του βραβευμένου, θρυλικού Καναδού ηθοποιού Γκράχαμ Γκριν", ανέφερε ο Τζέρι Τζόρνταν σε δήλωσή του στο CBC News

ΕΩΣ ΤΙΣ 7 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ 02 Σεπ 2025 | 15:28

Η Χίος ζει φέτος στον παλμό του 4ου The Chios Festival

Ξεκίνησε το 4ο Φεστιβάλ Χίου- Τα δρώμενα και οι καλεσμένοι

ΑΠΟ 15 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ 02 Σεπ 2025 | 08:00

Πέντε δυνατές πρεμιέρες στην ΕΡΤ1 που θα καθηλώσουν

Γέλιο, συγκίνηση, μυστήριο, δράση και ανθρώπινες ιστορίες γεμάτες συναίσθημα επιφυλάσσουν οι σειρές μυθοπλασίας που κάνουν πρεμιέρα σε λίγες ημέρες στην ΕΡΤ1.

"ΕΦΥΓΕ" ΤΟ 2021 02 Σεπ 2025 | 07:48

Οικουμενικός και αθάνατος: Τέσσερα χρόνια χωρίς τον Μίκη Θεοδωράκη

Ο Μίκης Θεοδωράκης έφυγε, αλλά συνεχίζει να μας καθοδηγεί. Ένας οικουμενικός Έλληνας που έγραψε με νότες την ψυχή ενός έθνους.

ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ Η ΑΝΑΡΤΗΣΗ 01 Σεπ 2025 | 08:37

Αιχμηρή ανάρτηση της Μάρως Βαμβουνάκη για τον Λάνθιμο: Μήπως ο κόσμος χειροκροτούσε ενθουσιασμένος επειδή τέλειωσε η ταινία;

Με μία αιχμηρή ανάρτηση, σχολίασε η συγγραφέας Μάρω Βαμβουνάκη, τη μεγάλη επιτυχία που είχε η πρεμιέρα της νέας ταινίας του Γιώργου Λάθνιμου "Bugonia" στο Φεστιβάλ Βενετίας.

ΑΠΟΘΕΩΣΗ 31 Αυγ 2025 | 12:53

Φεστιβάλ Βενετίας: Ντελίριο ενθουσιασμού για τον "Frankestein" του Γκιγιέρμο ντελ Τόρο - 13 λεπτά χειροκροτούσαν όρθιοι οι θεατές

Οι πρωταγωνιστές του Frankestein Όσκαρ Άιζακ και Τζέικομπ Ελόρντι δεν μπόρεσαν να συγκρατήσουν τα δάκρυά τους, καθώς το κοινό συνέχιζε να χειροκροτεί

ΜΗΝ ΤΗ ΧΑΣΕΤΕ 29 Αυγ 2025 | 12:58

"Οι Όρνιθες" με Χρυσοστόμου και Παπασπηλιόπουλο ανοίγουν για τελευταία φορά τα φτερά τους

Με τον Οδυσσέα Παπασπηλιόπουλο και τον Γιώργο Χρυσοστόμου στους πρωταγωνιστικούς ρόλους, οι Όρνιθες ολοκληρώνουν το μαγικό τους πέταγμα, σε επιλεγμένα θέατρα της Αττικής.

EMBASSY THEATER 29 Αυγ 2025 | 12:55

Πρώτες εικόνες από την "Κόμισσα της Φάμπρικας" σε σκηνοθεσία Σταμάτη Φασουλή - Με εξαιρετικό καστ

Η Κόμισσα της Φάμπρικας θα κάνει πρεμιέρα στις 16 Οκτωβρίου στο Embassy theater.

ΜΕ ΤΟΝ ΠΑΝΟ ΒΛΑΧΟ 29 Αυγ 2025 | 12:43

"ΔΟΝ ΖΟΥΑΝ - Πόσο Δύσκολο να Είσαι Άντρας": Οι 5 τελευταίοι σταθμοί της περιοδείας

Η παράσταση "Δον Ζουάν – Πόσο Δύσκολο να Είσαι Άντρας", σε σκηνοθεσία της Λητώς Τριανταφυλλίδου, με τον Πάνο Βλάχο στον ομώνυμο ρόλο, ολοκληρώνει την καλοκαιρινή της περιοδεία, με 5 τελευταίους σταθμούς.

ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ 29 Αυγ 2025 | 12:40

Δ. Αθηναίων: Δωρεάν κινηματογραφικές προβολές για ένα μήνα στα σχολικά προαύλια - Οι ταινίες

Από την Πέμπτη 4 Σεπτεμβρίου ξεκινούν και πάλι οι δωρεάν προβολές παιδικών ταινιών στα προαύλια των σχολείων.

ΔΕΙΤΕ ΤΟ ΒΙΝΤΕΟ 29 Αυγ 2025 | 12:14

"Η μεγάλη χίμαιρα": Στον "αέρα" το πρώτο teaser της πολυαναμενόμενης σειράς της ΕΡΤ

Το αριστουργηματικό μυθιστόρημα του Μ. Καραγάτση, που θεωρείται σταθμός στη νεοελληνική λογοτεχνία, μεταφέρεται για πρώτη φορά στην οθόνη μέσα από μια σειρά έξι επεισοδίων

ΔΕΙΤΕ ΤΟ 29 Αυγ 2025 | 09:59

Bugonia: Κυκλοφόρησε το επίσημο τρέιλερ της νέας ταινίας του Λάνθιμου με την Εμμα Στόουν

Η ταινία του Γιώργου Λάνθιμου "Bugonia" έκανε πρεμιέρα στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Βενετίας.

82Ο ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΒΕΝΕΤΙΑΣ. 29 Αυγ 2025 | 09:55

Πρεμιέρα για το "Bugonia": Αποθεώθηκαν Γιώργος Λάνθιμος και Εμμα Στόουν στη Βενετία - Τους χειροκροτούσαν όρθιοι επί 6 λεπτά

Με αφορμή και την παγκόσμια πρεμιέρα του "Bugonia" δια χειρός Γιώργου Λάνθιμου την Πέμπτη, δόθηκε στη δημοσιότητα και το επίσημο τρέιλερ του πολυαναμενόμενου φιλμ.

5-7 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ 29 Αυγ 2025 | 09:00

LAComics Festival: Για 7η χρονιά στη Λάρισα το μεγάλο διεθνές φεστιβάλ κόμικ [εικόνες]

Το μεγάλο διεθνές φεστιβάλ της Θεσσαλίας για τα comics και τη street art επιστρέφει από τις 5 έως και τις 7 Σεπτεμβρίου 2025 στον Μύλο του Παππά στη Λάρισα. Με ελεύθερη είσοδο.

ΞΕΚΑΘΑΡΟ ΜΗΝΥΜΑ 28 Αυγ 2025 | 19:15

Με παλαιστινιακή σημαία στο πέτο ο Γιώργος Λάνθιμος στο Φεστιβάλ της Βενετίας [εικόνες - βίντεο]

Οι συνεργάτες και φίλοι, Λάνθιμος και Στόουν, φωτογραφήθηκαν από τους δημοσιογράφους, με τον Έλληνα σκηνοθέτη να έχει στο πέτο του την παλαιστινιακή σημαία καθ' όλη την διάρκεια

ΑΠΟ 5 ΕΩΣ 21 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ 28 Αυγ 2025 | 10:45

Το 53ο Φεστιβάλ Βιβλίου στο Πεδίον του Αρεως: 210 εκδοτικοί οίκοι και πάνω από 200 εκδηλώσεις με ελεύθερη είσοδο

Στις 5 Σεπτεμβρίου, η μεγαλύτερη γιορτή του Βιβλίου "ανοίγει τις πύλες της" στο Πεδίον του Άρεως για να υποδεχτεί τους φίλους του βιβλίου και να προσελκύσει νέους αναγνώστες.

ΣΑΤΙΡΙΚΗ ΚΩΜΩΔΙΑ 28 Αυγ 2025 | 10:40

Η Καρυάτιδα: Το καυστικό έργο του Γιώργου Καπουτζίδη μετακομίζει σε νέα στέγη από τον Οκτώβριο

Μια ανατρεπτική κωμωδία, αφιερωμένη στη μεγαλειώδη και ιστορική ικανότητα του πολύπαθου αυτού τόπου, να μπλέκει μόνιμα σε κωμικοτραγικές περιπέτειες.

ΜΗΝ ΧΑΣΕΤΕ ΤΗΝ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ 28 Αυγ 2025 | 09:35

Η Ηλέκτρα του Τάρλοου ολοκληρώνει το ταξίδι της στην Αττική - Οι τελευταίοι σταθμοί

Μετά τον θρίαμβο της Επιδαύρου, τις διθυραμβικές κριτικές και τις sold out παραστάσεις σε όλη την Ελλάδα, η Ηλέκτρα ολοκληρώνει το ταξίδι της σε επιλεγμένα φεστιβάλ της Αττικής.

27 Αυγ 2025 | 12:33

Εξώφυλλο σε αμερικανικό περιοδικό το "Οσα Παίρνει ο Άνεμος" - Ενα 4σέλιδο αφιέρωμα στην ελληνική παράσταση

Η μεγάλη επιτυχία του Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά, που επιστρέφει από 29 Σεπτεμβρίου έως 5 Οκτωβρίου και μόνο για μια εβδομάδα παραστάσεων.

ΔΕΛΤΙΟ ΕΙΣΟΔΟΥ 27 Αυγ 2025 | 10:38

Θερινό σινεμά τον Σεπτέμβριο στην αυλή του Επί Κολωνώ - 6 ταινίες με ελεύθερη είσοδο

Μετά την εξαιρετικά θερμή ανταπόκριση του κοινού στις προβολές του Ιουλίου, το Επί Κολωνώ ανακοινώνει νέες προβολές σημαντικών και βραβευμένων ταινιών και για τον Σεπτέμβρη!

ΣΤΗΝ ΠΛΑΚΑ 27 Αυγ 2025 | 09:09

Κωνσταντίνου για την "οικία Κοκοβίκου" που γίνεται χώρος πολιτισμού: Αισθάνομαι ευγνώμων, είναι μεγάλη τιμή

Η "οικία Κοκοβίκου" στην Πλάκα, γνωστή στο ευρύ κοινό από την ταινία "Η γυνή να φοβήται τον άνδρα", θα μετατραπεί σε χώρος πολιτισμού όπου θα προβάλλονται παλιές ταινίες του ελληνικού κιν/φου

26 Αυγ 2025 | 15:11

Τα Μπαλέτα Béjart της Λωζάνης τιμούν τον Μίκη Θεοδωράκη

Πέμπτη 18 Σεπτεμβρίου, Ωδείο Ηρώδου του Αττικού - Μια μοναδική παράσταση για τα παιδιά της Ένωσης "Μαζί για το Παιδί"

ΜΗΝ ΤΗ ΧΑΣΕΤΕ! 26 Αυγ 2025 | 13:02

"Ο θάνατος του εμποράκου" με τον Βλαδίμηρο Κυριακίδη: Οι 3 τελευταίοι σταθμοί της περιοδείας

Μετά τη θριαμβευτική καλοκαιρινή περιοδεία της σε όλη την Ελλάδα, η επιτυχημένη παράσταση με τον Βλαδίμηρο Κυριακίδη στον πρωταγωνιστικό ρόλο, ολοκληρώνει το ταξίδι της.

ΣΤΟ ΠΛΥΦΑ 26 Αυγ 2025 | 11:29

Η Βάνα Πεφάνη σκηνοθετεί το "Μένγκελε" του Θανάση Τριαρίδη στην Αθήνα και τη Ζυρίχη

Από τις 13 Οκτωβρίου και μόνο για έξι παραστάσεις (13, 14, 15, 20, 21, 22/10), το αθηναϊκό κοινό θα έχει την ευκαιρία να ζήσει αυτή τη μοναδική εμπειρία στο ΠΛΥΦΑ.

17 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ 26 Αυγ 2025 | 10:31

"Ορέστεια" του Αισχύλου: Η εμβληματική παράσταση ρίχνει αυλαία στο Θέατρο Πέτρας

Η αυλαία στη θριαμβευτική της πορεία, ως τελετουργική αποχαιρετιστήρια πράξη και παγκόσμιο μήνυμα για τη βία, τη δικαιοσύνη, την ανθρώπινη μοίρα, θα πέσει στο Θέατρο Πέτρας.

26 Αυγ 2025 | 10:26

"Sisyphus - flesh and earth": Ο Donald Kitt σκηνοθετεί για πρώτη φορά στην Ελλάδα

Ο "Sisyphus – flesh and earth" είναι μια εικαστική παράσταση με στοιχεία σωματικού και τελετουργικού θεάτρου, βασισμένη στον διαχρονικό μύθο.

ΤΗΝ ΚΥΡΙΑΚΗ 7 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ 2025 25 Αυγ 2025 | 14:50

Η Ελένη Παλυβού-Μπούση παρουσιάζει το νέο της βιβλίο με τίτλο "Τολμηρές Ανθεκτικές Γυναίκες"

Τα έσοδα από τις πωλήσεις του βιβλίου θα διατεθούν για την υποστήριξη του Hippocratic Cancer Research Foundation for Northwestern Hospital, ενισχύοντας την έρευνα και την αντιμετώπιση του καρκίνου.

ΑΠΟ ΤΟ ΥΠΠΟ 25 Αυγ 2025 | 12:30

Η θρυλική "οικία Κοκοβίκου" μεταμορφώνεται και γίνεται χώρος προβολής ταινιών του ελληνικού κινηματογράφου [εικόνες]

Το κτήριο, συνολικής επιφανείας 266 τ.μ., είναι τριώροφο με ξύλινο συνεχές χαγιάτι, σε όλες τις στάθμες, ανταποκρινόμενο στα πρότυπα της πρώιμης οθωνικής περιόδου.

ΓΙΑ ΤΕΤΑΡΤΗ ΧΡΟΝΙΑ 25 Αυγ 2025 | 12:10

The Chios Festival: Η Χίος μετατρέπεται σε ένα ανοιχτό θέατρο πολιτισμού, ιστορίας και σύγχρονης δημιουργίας.

Για τέταρτη συνεχόμενη χρονιά, από σήμερα Δευτέρα 25 Αυγούστου η Χίος μετατρέπεται σε ένα ανοικτό θέατρο πολιτισμού, ιστορίας και σύγχρονης δημιουργίας. Ο λόγος για το The Chios Festival.

ΠΡΩΤΟΦΑΝΗΣ ΑΝΤΑΠΟΚΡΙΣΗ 25 Αυγ 2025 | 11:16

"Οιδίποδας" του Χουβαρδά: Προστίθεται εκτάκτως νέα τελευταία παράσταση στον Λυκαβηττό

Με όλες τις παραστάσεις στην Αθήνα να έχουν γίνει ήδη sold out, η πρωτοφανής ανταπόκριση του κοινού για τον Οιδίποδα του Γιάννη Χουβαρδά, οδηγεί τους διοργανωτές στην προσθήκη μιας νέας και τελευταίας παράστασης.

ΤΕΤΑΡΤΗ 10 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ 25 Αυγ 2025 | 10:46

K.BHTA: Ο ποιητής της ηλεκτρονικής μουσικής έρχεται στην Τεχνόπολη

Ο Κ.Βήτα επιστρέφει στην Τεχνόπολη του Δήμου Αθηναίων για μια βραδιά γεμάτη συναίσθημα, ποίηση και ηλεκτρονικά τοπία.

ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ 25 Αυγ 2025 | 08:40

Εβδομάδα Κυπριακού Θεάτρου στο Εθνικό με τρεις σπουδαίες παραγωγές

Τρεις κυπριακές παραγωγές, που γνώρισαν ιδιαίτερη επιτυχία κατά την παρουσίασή τους στην Κύπρο το 2024, θα φιλοξενηθούν στις σκηνές του Κτηρίου Τσίλλερ.

ΨΑΧΝΟΥΝ ΤΟΝ "ΔΙΑΔΟΧΟ" 22 Αυγ 2025 | 23:07

Τζέιμς Μποντ: Ποιος ανερχόμενος Βρετανός ηθοποιός έκανε δοκιμαστικό για τον ρόλο του θρυλικού "007"

O Ρόουζ-Μαρς, ο οποίος έχει συμμετάσχει στις ταινίες "Krays: Code of Silence" και "Wolves of War", φέρεται να πέρασε από οντισιόν για τον ρόλο, με μια πηγή κοντά στην παραγωγή να ισχυρίζεται ότι ο ηθοποιός διάβασε ατάκες που είπε ο Πιρς Μπρόσναν

Η ΑΝΑΡΤΗΣΗ 21 Αυγ 2025 | 19:57

Η Γλυκερία αποσύρει τη συμμετοχή της στο Sani Festival λόγω "απειλής επεισοδίων" από φιλοπαλαιστίνιους ακτιβιστές

Η εμφάνιση της Γλυκερίας στο Sani Festival της Χαλκιδικής δεν θα πραγματοποιηθεί

Η ΑΠΟΦΑΣΗ ΤΟΥ ΠΡΩΤΟΔΙΚΕΙΟΥ 20 Αυγ 2025 | 11:57

Νάξος: Απομακρύνεται το συρματόπλεγμα από την Πορτάρα - Ο Δήμος κέρδισε τα ασφαλιστικά μέτρα

Το συρματόπλεγμα τοποθετήθηκε στον αρχαιολογικό χώρο του Ναού του Απόλλωνα μετά από περιστατικό με τουρίστα που σήκωσε ένα μάρμαρο.

ΣΤΗ ΜΙΚΡΗ ΕΠΙΔΑΥΡΟ 19 Αυγ 2025 | 12:43

Η Φαραντούρη αφιέρωσε τραγούδι του Μίκη Θεοδωράκη στη Μενδώνη και έγινε χαμός στα social media

Πολλές αντιδράσεις προκάλεσε η κίνηση της Μαρίας Φαραντούρη να αφιερώσει το τραγούδι "Της Αγάπης Αίματα" του Μίκη Θεοδωράκη, στην υπουργό Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη.

ΣΤΟ «ΣΩΤΗΡΙΑ» 18 Αυγ 2025 | 15:43

Τάκης Βαμβακίδης: Στο νοσοκομείο ο ηθοποιός με οξεία πνευμονική εμβολή

Στο πλευρό του βρίσκονται στενοί συγγενείς και φίλοι που περιμένουν να τον δουν να παίρνει εξιτήριο.

16 Αυγ 2025 | 15:45

ΥΠΠΟ για τη φωτιά στη Χίο: Μικρής έκτασης φθορές στο βυζαντινό ναό του Αγίου Γεωργίου και στο Κάστρο της Βολισσού

Η μεγάλη φωτιά που ξέσπασε το μεσημέρι της Τρίτης (12/08) στη Βόρεια Χίο, στην περιοχή της Ποταμιάς εξαπλώθηκε με ταχύτητα

ΒΑΘΙΑ ΘΛΙΨΗ 16 Αυγ 2025 | 12:13

Σοφία Σεϊρλή: Το τελευταίο αντίο από συγγενείς και φίλους στην ηθοποιό στο αποτεφρωτήριο Ριτσώνας

Σήμερα συγγενείς και φίλοι είπαν το τελευταίο "αντίο" στην ηθοποιό καθώς συγκεντρώθηκαν στο αποτεφρωτήριο Ριτσώνας για να αποχαιρετήσουν τη Σοφία Σεϊρλή

16 Αυγ 2025 | 09:23

Αύγουστος στην Αθήνα: Υπαίθριες προβολές κάτω από τα αστέρια και περιοδικές εκθέσεις σε μουσεία

Oι υπαίθριες προβολές που ξεφεύγουν από τα καθιερωμένα ή οι επισκέψεις σε μουσεία της πόλης με αφορμή εκθέσεις και δράσεις που υλοποιούνται μέσα στον Αύγουστο.

ΥΠΑΙΘΡΙΕΣ ΠΡΟΒΟΛΕΣ ΚΑΙ ΠΕΡΙΟΔΙΚΕΣ ΕΚΘΕΣΕΙΣ 15 Αυγ 2025 | 10:02

Αύγουστος στην Αθήνα: Προτάσεις για υπαίθριες προβολές κάτω από τα αστέρια και περιοδικές εκθέσεις σε μουσεία της πόλης

Υπαίθριες προβολές που ξεφεύγουν από τα καθιερωμένα ή επισκέψεις σε μουσεία της πόλης με αφορμή εκθέσεις και δράσεις που υλοποιούνται μέσα στον Αύγουστο.

Η ΑΝΑΡΤΗΣΗ 14 Αυγ 2025 | 19:52

Μάνος Κατράκης: Το αφιέρωμα της Finos Film για τα γενέθλια του αείμνηστου ηθοποιού - Ενας από τους μεγάλους

Στον επίσημο λογαριασμό της η Finos Film στο Instagram δημοσίευσε ένα βίντεο με αποσπάσματα από εμβληματικές κινηματογραφικές του εμφανίσεις

ΤΙ ΔΕΙΧΝΕΙ Η ΕΡΕΥΝΑ ΜΕΓΑΛΟΥ ΤΑΞΙΔΙΩΤΙΚΟΥ ΠΡΑΚΤΟΡΕΙΟΥ 12 Αυγ 2025 | 20:22

Το Ντουμπρόβνικ η πιο ασφαλής πόλη της Ευρώπης - Τα 10 μέρη με τη χαμηλότερη εγκληματικότητα

To ταξιδιωτικό πρακτορείο Riviera Travel δημοσίευσε τη λίστα με τα 10 μέρη με τη χαμηλότερη εγκληματικότητα.

ΣΥΓΚΛΟΝΙΣΤΙΚΕΣ ΕΡΜΗΝΕΙΕΣ 11 Αυγ 2025 | 12:30

Επίδαυρος: 15.000 θεατές αποθέωσαν την Ανδρομάχη της Μαρίας Πρωτόπαππα - Οι επόμενοι σταθμοί της περιοδείας

Το κοινό αγκάλιασε την παράσταση, η οποία, με τον συγκερασμό των δύο φύλων κάνει τα ζητήματα που θίγονται πανανθρώπινα, και αποτελεί ένα δριμύ "κατηγορώ" στον ανήθικο πόλεμο και την ανάλγητη και βρώμικη πολιτική.

ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ 11 Αυγ 2025 | 12:00

10ο Φεστιβάλ Κλασικής Μουσικής Κουφονησίων 2025: "Πέντε Χιλιετίες Ελληνικού Ηχου"

Με είσοδο ελεύθερη, το Φεστιβάλ διατηρεί ακέραιο τον κοινωνικό και παιδαγωγικό του χαρακτήρα, καλλιεργώντας σχέσεις ουσίας ανάμεσα στους καλλιτέχνες, την τοπική κοινωνία και το διεθνές κοινό.

ΔΕΙΤΕ ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ 11 Αυγ 2025 | 12:00

50 χρόνια Θεσσαλικό Θέατρο με Σαίξπηρ και μία μεγάλη περιοδεία - Οι ημερομηνίες και όλοι οι σταθμoί

Ένας θίασος περιπλανώμενων θεατρίνων ζωντανεύει επί σκηνής τη ρομαντική κωμωδία του William Shakespeare, σε μια παράσταση που ισορροπεί ανάμεσα στο θέατρο και την κοινωνική πραγματικότητα.

ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ 11 Αυγ 2025 | 10:56

Σοφία Σεϊρλή: Η τελευταία τηλεοπτική εμφάνιση τον Ιούνιο – Συγκινεί η συγγραφέας Έρση Σεϊρλή για τον θάνατο της ξαδέλφης της

Μεγάλη θλίψη σκόρπισε ο θάνατος της σπουδαίας ηθοποιού, Σοφίας Σεϊρλή που πνίγηκε την Κυριακή στους Φούρνους Ικαρίας.

Η ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΣΤΟ INSTAGRAM 11 Αυγ 2025 | 08:48

Σοφία Σεϊρλή: Το τελευταίο τηλεφώνημα που είχε με συνάδελφό της - "Και σου είπα μην πάτε στο Καμάρι..."

Το τελευταίο τηλεφώνημα της Σοφίας Σεϊρλή με τη συνάδελφό της Κατερίνα Μαραγκού.

11 Αυγ 2025 | 06:50

Σοφία Σεϊρλή: Ποια ήταν η σπουδαία ηθοποιός και σεναριογράφος που πνίγηκε στους Φούρνους Ικαρίας [βίντεο]

Η ηθοποιός έχασε τη ζωή της όταν παρασύρθηκε από ισχυρά ρεύματα, προσπαθώντας να κολυμπήσει από την παραλία Καμάρι προς το νησάκι του Αγίου Μηνά στους Φούρνους Ικαρίας.

10 Αυγ 2025 | 09:45

Γκράφιτι στο Παρίσι αφιερωμένο στη θρυλική τραγουδίστρια και χορεύτρια της τζαζ Ζοζεφίν Μπέικερ

Γκράφιτι που απεικονίζει τη Γαλλο-Αμερικανίδα τραγουδίστρια και χορεύτρια της εποχής της τζαζ και ακτιβίστριας για τα πολιτικά δικαιώματα, ατενίζει το Παρίσι, την πόλη που θεωρούσε σπίτι της.

ΟΙ ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΣΚΗΝΕΣ 09 Αυγ 2025 | 12:13

Έπεσε η τελευταία κλακέτα για την "Οδύσσεια" του Κρίστοφερ Νόλαν

Την είδηση έκανε γνωστή η καλλιτεχνική διευθύντρια του φιλμ Σαμάνθα Ένγκλεντερ

ΑΠΟΨΕ ΤΟ ΒΡΑΔΥ 09 Αυγ 2025 | 09:22

Μια μαγική βραδιά υπό το φως της Αυγουστιάτικης πανσελήνου: Ιστορίες λάμψης και μυστηρίου

Ποιες ιστορίες λάμψης και μυστηρίου συνδέουν τον χρυσό και το κεχριμπάρι με την προϊστορική Ελλάδα; - Οι φάσεις της σελήνης στη ζωή των νεολιθικών κοινωνιών

ΤΟ ΘΕΡΜΟ ΧΕΙΡΟΚΡΟΤΗΜΑ 07 Αυγ 2025 | 15:35