X

Ο σκηνοθέτης Κώστας Παπακωστόπουλος στο TheTOC: Ο κορονοϊός άλλαξε τον τρόπο που σκεφτόμαστε και επικοινωνούμε

Ο διακεκριμένος σκηνοθέτης, ιδρυτής και Καλλιτεχνικός Διευθυντής του Ελληνογερμανικού Θεάτρου της Κολωνίας, Κώστας Παπακωστόπουλος, μιλά στο TheTOC.

Γράφει: Χρυσα Σκουρα

Ο διακεκριμένος σκηνοθέτης, ιδρυτής και Καλλιτεχνικός Διευθυντής του Ελληνογερμανικού Θεάτρου της Κολωνίας Κώστας Παπακωστόπουλος, γνωστός στη Γερμανία για τις πρωτοποριακές παραστάσεις έργων αρχαίου δράματος, συμπληρώνει φέτος με το θεατρικό του σχήμα "Ελληνογερμανικό Θέατρο" 32 χρόνια δημιουργικής πορείας στη Γερμανία.

Ο Κώστας Παπακωστόπουλος μιλά στο TheTOC για το όραμά του σχετικά με το Ελληνογερμανικό Θέατρο, αλλά και την παράσταση "Ιφιγένεια στη Χώρα του Πένθους", που έρχεται στην Αθήνα το Σάββατο, 8 Οκτωβρίου. Πρόκειται για ένα έργο γραμμένο από τον ίδιο και εμπνευσμένο από́ την τραγωδία του Ευριπίδη "Ιφιγένεια εν Ταύροις".

"Η παράσταση είναι αφιερωμένη στους νέους, που στην εποχή της πανδημίας πιστεύω ότι υπέφεραν περισσότερο από όλους. Τα δύο αδέλφια, η Ιφιγένεια και ο Ορέστης, εκφράζουν στο έργο τους νέους ανθρώπους που αναζητούν τη χαμένη τους ελευθερία, την ανοιχτή επικοινωνία, τη ζεστή αγκαλιά, σε μια εποχή που κρίνοντας ρεαλιστικά όλα αυτά δεν είναι πλέον τόσο αυτονόητα", λέει ο σκηνοθέτης στο TheTOC.

Η συνέντευξη του Κώστα Παπακωστόπουλου στο TheTOC:

Ας ξεκινήσουμε τη συζήτηση με το Ελληνογερµανικό Θέατρο της Κολωνίας, που θα το χαρακτηρίζαμε ουσιαστικά "παιδί” σας. Όταν το δημιουργούσατε πριν από 32 χρόνια, περιμένατε ότι θα φτάνατε στο σήμερα;

Όταν το 1990 δημιουργούσα στην Κολωνία το Ελληνογερμανικό Θέατρο, δεν μπορούσα να φανταστώ ότι φέτος το Θέατρό μας θα συμπλήρωνε 32 χρόνια δημιουργικής πορείας και θα ήταν πλέον ένα αναπόσπαστο κομμάτι της θεατρικής ζωής της πόλης μας, αλλά και της Γερμανίας. Σίγουρα ένα σημαντικό ρόλο στην επιτυχία του Θεάτρου μας έπαιξε η σχέση μας με το αρχαίο δράμα και ο τρόπος που όλα αυτά τα χρόνια το προσεγγίζουμε: συγκεκριμένα η ανάδειξη των διαχρονικών κοινωνικών και πολιτικών θεμάτων που ενυπάρχουν σ’ αυτό και η μεταφορά τους στη σημερινή πραγματικότητα. Έτσι το Θέατρό μας παρουσίασε στην πορεία του κλασικούς Έλληνες συγγραφείς (Αριστοφάνη, Αισχύλο, Σοφοκλή, Ευριπίδη), έργα Νεοελλήνων θεατρικών συγγραφέων σε πρώτη γερμανική μετάφραση (Δημήτρη Κεχαίδη, Βασίλη Ζιώγα, Δημήτρη Δημητριάδη, Γιάννη Τσίρο), Ευρωπαίους που εμπνέονται από τον αρχαίο ελληνικό μύθο (Heiner Müller, William Shakespeare, Dea Loher, Lars von Trier), καθώς και δικά μου έργα.

Ποιο είναι το όραμά σας για το Ελληνογερµανικό Θέατρο;

Να συνεχίσουμε ως θέατρο να είμαστε μια ζωντανή γέφυρα ανάμεσα στο αρχαίο και στο σύγχρονο ευρωπαϊκό θέατρο, ανάμεσα στη Γερμανία και στην Ελλάδα, συνδέοντας την παράδοση με το σήμερα.

"Ιφιγένεια στη Χώρα του Πένθους": Τι σας ώθησε να γράψετε αυτό το έργο;

Η ιδέα προέκυψε ένα χρόνο μετά από το ξέσπασμα της πανδημίας του κορονοϊού, στις αρχές του 2021. Είχε προηγηθεί ένας βαρύς χειμώνας απομόνωσης, εσωστρέφειας και έλλειψης επικοινωνίας. Παράλληλα είχαν ακυρωθεί όλες οι παραστάσεις του θεάτρου και το σύνολο των ανθρώπων της τέχνης είχε αποκοπεί από το κοινό του. ΄Ηταν η εποχή που ολόκληρος ο πλανήτης βίωνε μια πρωτόγνωρη εμπειρία. Η επαφή με τους αγαπημένους μας αλλά και η ατομική μας ελευθερία είχαν ξαφνικά χαθεί.

Ποιος είναι ο στόχος της παράστασης; Τι επιθυμείτε να αναδείξετε μέσα από αυτή;

Η παράσταση είναι αφιερωμένη στους νέους, που στην εποχή της πανδημίας πιστεύω ότι υπέφεραν περισσότερο από όλους. Τα δύο αδέλφια, η Ιφιγένεια και ο Ορέστης, εκφράζουν στο έργο τους νέους ανθρώπους που αναζητούν τη χαμένη τους ελευθερία, την ανοιχτή επικοινωνία, τη ζεστή αγκαλιά, σε μια εποχή που κρίνοντας ρεαλιστικά όλα αυτά δεν είναι πλέον τόσο αυτονόητα.

Διαβάστε Επίσης

Θεωρείτε ότι βλέπουμε ακόμα τα κατάλοιπα της πανδημίας στον πολιτισμό; Πιστεύετε πως θα γυρίσουμε σύντομα στην προ κορονοϊού εποχή;

Θεωρώ ότι δεν μπορούμε αυτή τη στιγμή να μιλήσουμε για τα κατάλοιπα, διότι βρισκόμαστε εν μέρει ακόμα στο μάτι του κυκλώνα. Αυτό ισχύει και για τον πολιτισμό. Σε κάθε περίπτωση ο τρόπος που σκεφτόμαστε, δουλεύουμε, επικοινωνούμε έχει ήδη αλλάξει σε πολλά σημεία. Αν θα επιστρέψουμε πλήρως στις παλιές μας συνήθειες, αυτό παραμένει ένα μεγάλο ερωτηματικό.

Ποια είναι η επόμενη δουλειά που ετοιμάζετε;

Τέλη Οκτωβρίου ξεκινάμε τις πρόβες με τις " Ευτυχισμένες Ημέρες" του Samuel Beckett, κάτι για το οποίο χαίρομαι ιδιαίτερα.

Η παράσταση, που παίχθηκε με μεγάλη επιτυχία στο Θέατρο Urania της Κολωνίας, ανεβαίνει στην Αθήνα, για μία και μόνο φορά, το Σάββατο, 8 Οκτωβρίου 2022, στις 21:00, στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης, με ελληνικούς υπέρτιτλους. Η παράσταση πραγματοποιείται με την υποστήριξη του Υπουργείου Πολιτισμού του Κρατιδίου Ρηνανίας - Βεστφαλίας της Γερμανίας και της Πόλης της Κολωνίας, ενώ είναι ενταγμένη στις εκδηλώσεις που διοργανώνει το Ινστιτούτο Γκαίτε στο πλαίσιο του εορτασμού για τη συμπλήρωση 70 χρόνων λειτουργίας του στη χώρα μας.