«΄Ημασταν σ' ένα από τα ταξίδια μας στο Πήλιο περιτριγυρισμένοι από την ομορφιά της φύσης. “Αυτό θέλω να το φωτογραφίσω μπαμπά”, του είχα πει. “΄Οχι. Αυτό θα πρέπει να το θυμάσαι” μου απάντησε».
Η Χλόη Ακριθάκη, όμως, έγινε φωτογράφος. Και δεν θα μείνει στην ιστορία μόνο ως η κόρη ενός από τους σημαντικότερους Ελληνες ζωγράφους του 20ου αιώνα, του Αλέξη Ακριθάκη - που έζησε τη ζωή του στην «κόψη του ξυραφιού» και πέθανε σε ηλικία μόλις 55 ετών - αλλά και ως μια δημιουργός η οποία άφησε το στίγμα της στο χώρο που διάλεξε να δράσει.
Χλόη Ακριθάκη: Καρπός μιας φλογερής σχέσης και μιας εκρηκτικής εποχής.
Γεννήθηκε το 1969 στο Βερολίνο. Στο DNA της «γράφει» η ταλαντούχα, ανήσυχη κι αυτοκαταστροφική ιδιοσυγκρασία του πατέρα της, Αλέξη Ακριθάκη, και της δημιουργικής και δυναμικής μητέρας της, Φώφης Ακριθάκη, ψυχής του περίφημου Fofi's bar στο Βερολίνο, όπου παρέλασαν σημαντικά ονόματα της καλλιτεχνικής ζωής της πόλης.
Η προσωπικότητα της Χλόη Geitmann – Ακριθάκη σκιαγραφείται εκ νέου στη δεύτερη έκθεσή της στην Ελλάδα. Ο λόγος για τη νέα φωτογραφική της δουλειά με τίτλο «22» που φιλοξενείται στην Γκαλερί «7».
Η διαδρομή του τραμ «22» (διάρκειας 60΄) που διασχίζει την πόλη της Πράγας από τη μια άκρη στην άλλη, περνώντας μέσα από το ιστορικό κέντρο, τα γνωστά αξιοθέατα αλλά και από άγνωστες για τους τουρίστες περιοχές, υπήρξε η πηγή έμπνευσης για τη σειρά των φωτογραφιών (έγχρωμες και ασπρόμαυρες) που παρουσιάζει η καλλιτέχνης. Η έκθεση διαρκεί έως τις 23 Απριλίου.
Η έκθεση αυτή έδωσε την αφορμή συνομιλίας μας με την Χλόη Geitmann - Ακριθάκη
- Τι βλέπουμε στη συγκεκριμένη έκθεση;
«Η έκθεση περιλαμβάνει φωτογραφίες που είναι πάνω στη διαδρομή ενός τραμ στην Πράγα (του αριθμού 22), το οποίο διασχίζει την πόλη από τη μια άκρη ως την άλλη. Παρουσιάζω τις φωτογραφίες σαν ένα φιλμάκι μαυρόασπρο, ενώ σε διάφορα σημεία υπάρχουν μεγάλες έγχρωμες φωτογραφίες - φωτο/κολάζ».
- Γιατί διαλέξατε να «βαδίσετε» πάνω στη συγκεκριμένη διαδρομή;
«΄Εχω μείνει κατά καιρούς πάνω σ' αυτή τη διαδρομή επειδή έχουμε αλλάξει πολλά σπίτια στην Πράγα και είναι ένα πολύ κεντρικό τραμ - σαν να κάνεις sightseeing περίπου. Περνάει απ' όλα τα αξιοθέατα κι είναι αυτό που παίρνουν κι όλοι οι τουρίστες για να ανέβουν στο κάστρο. Η διαδρομή αυτή είναι αντιπροσωπευτική όλης της αρχιτεκτονικής γκάμας της Πράγας. Από περιοχές εργατικές εως πιο αστικές. Δείχνω συνολικά 20 φωτογραφίες κι αυτή την ασπρόμαυρη σειρά που είναι σαν τρενάκι: Πολλές φωτογραφίες «κολλημένες» η μια κολλημένη στην άλλη».
- Τι θα μπορούσε να «πει» στους ΄Ελληνες αυτή η έκθεση;
«Καταρχάς υπάρχουν πολλοί Ελληνες στην Πράγα - για τουρισμό, δουλειές και διακοπές. Και από τους γνωστούς και φίλους που ήρθαν στα γεκάινια τους άρεσε πολύ που την ξαναείδαν έτσι».
- Με τι αισθήματα επιστρέφετε στην Ελλάδα;
«Από χθες που είναι τόσο ωραία κι έχει τόσο καλό καιρό, τα ξεχνάς όλα. Κάθεσαι στον ήλιο, τρως τις αγαπημένες μου αγγινάρες (που δεν υπάρχουν στην Πράγα) και τα ξεχνάς όλα...»
- Πως έχει επιδράσει πάνω σ' αυτή σου την ενασχόληση η δουλειά του πατέρα σου;
«Δεν μπορώ να το πω με λόγια. Σίγουρα απ' ότι βλέπω, κι ότι μου έχουν πει - δεν έχει πολλές ομοιότητες με τη δουλειά του πατέρα μου, αλλά αυτό που εγώ θεωρώ κοινό στοιχείο (βλέποντας έργα του με κόκκινο χρώμα), καθώς τα τραμ της Πράγας είναι κόκκινα, ότι υπάρχει πολύ χρώμα, έντονο χρώμα...»
- Τι θα έλεγε ο μπαμπάς σας αν έβλεπε τις φωτογραφίες σας;
«Θα ήταν περήφανος πιστεύω. Είχε δίκιο το ότι θα πρέπει να θυμόμαστε και να μην περιμένουμε από το "κλικ" να διατηρήσει τη μνήμη. Δεν μπορείς να τα αποτυπώσεις όλα στη φωτογραφία, ενώ άλλα που δεν σου φαίνονται με την πρώτη ματιά μπορείς να τα αποτυπώσεις με τις φωτογραφίες καλύτερα...΄Εχει σημασία τώρα που όλοι είναι με ένα τηλέφωνο στο χέρι και παίρνουν φωτογραφίες τα πάντα. Ολο αυτό το digital υλικό δεν ξέρουμε αν θα υπάρχει σε μερικά χρόνια, ή και πιο γρήγορα (αν σου χαλάσει το τηλέφωνο, πάνε...)
- Η φωτογραφία δε λειτουργεί ως διατήρηση και διάσωση της μνήμης;
«Σίγουρα, αλλά κανείς χρειάζεται και τα δύο...»
Ατομικές έκθέσεις της Χλόης Geitmann-Ακριθάκη,
2014 Γκαλερί «7», Αθήνα
2014 Gallery Academic η έκθεση “double exposure” υπό την αιγίδα της Ελληνικής Πρεσβείας στην Τσεχία.
2015 «Očima Chloe“ Gallery PRE, Πράγα
2016 Γκαλερί «7», Αθήνα
Από το 2014 μέχρι σήμερα έχει λάβει μέρος σε πολλές ομαδικές εκθέσεις. Έργα της βρίσκονται σε πολλές ιδιωτικές συλλογές στην Ελλάδα και το εξωτερικό.