Ζενάιντα:Πως ένα 19χρονο θύμα trafficking έγινε ταινία:Ο Α.Τσάφας στο TOC

Ο σκηνοθέτης, Αλέξης Τσάφας, μιλά για τη «Ζενάιντα», την ταινία για την 19χρονη που έπεσε θύμα σωματεμπορίας και προβάλλεται στην Ταινιοθήκη της Ελλάδος αφυπνίζοντας

zenaintapws-ena-19xrono-thuma-trafficking-egine-tainiao-atsafas-sto-toc
|
SHARE THIS
0
SHARES
΄Οχι, η Ζενάιντα δεν είναι υπαρκτό πρόσωπο. Ο χαρακτήρας της διαμορφώθηκε μετά από έρευνα ως άθροισμα διαφόρων περιπτώσεων κοριτσιών που είχαν πέσει θύματα σωματεμπορίας. Κάπως έτσι προέκυψε η «περίπτωση» της 19χρονης ηρωϊδας της νέας ομώνυμης ταινίας των Αλέξη Τσάφα και Γιάννη Φώτου, θύμα trafficking στη χώρα μας. Η ταινία, έχοντας διαγράψει πορεία σε διεθνή Φεστιβάλ, προβάλλεται την Κυριακή 16 Ιουνίου (ώρα 18.00) στην Ταινιοθήκη της Ελλάδος. Μια προβολή που συνδιοργανώνεται με τη διεθνή μη κερδοσκοπική οργάνωση  A21 στο πλαίσιο της εκδήλωσης με θέμα: «Εμπορία γυναικών με σκοπό την σεξουαλική εκμετάλλευση». Η προβολή θα γίνει παρουσία του σκηνοθέτη, και θα ακολουθήσει συζήτηση. Και ήταν η εκδήλωση αυτή που μας έδωσε την ευκαιρία μιας ενδιαφέρουσας συζήτησης μαζί του.
 
 

- Ποια ήταν η κινητήρια δύναμη για να δημιουργηθεί η μεγάλου μήκους ταινία ZENAIDA από εσάς και τον Γιάννη Φώτου;

Στο Πράσινο Ακρωτήριο όπου έζησα για αρκετά χρόνια, μου προτάθηκε από τις τοπικές αρχές να ασχοληθώ με το θέμα τις προσέλκυσης νεαρών κοριτσιών με το δέλεαρ μιας καλύτερης ζωής στην Ευρώπη από εμπόρους που στη πραγματικότητα σκόπευαν να πουλήσουν τις κοπέλες αυτές σαν σκλάβες για σεξουαλική εκμετάλλευση. Έτσι ξεκίνησε σιγά-σιγά η ιδέα της δημιουργίας μιας ταινίας για το trafficking. Ο Γιάννης Φώτου είναι ένας εξαιρετικός νέος διευθυντής φωτογραφίας με τον οποίο έχω συνεργαστεί σε πολλές ταινίες μου. Στη Ζενάιντα του ζήτησα να συμμετέχει και στη σκηνοθεσία αφού το θέμα μας είχε να κάνει με χαρακτήρες που ηλικιακά ήταν κοντά του και ήθελα και την προσωπική του ματιά.

- Η Ζενάιντα είναι υπαρκτό πρόσωπο; Ποια είναι η ιστορία της; Πως επιχειρήσατε να τη διηγηθείτε;

Ο χαρακτήρας της Ζενάιντα, της ηρωίδα της ταινίας, διαμορφώθηκε μετά από έρευνα ως άθροισμα διαφόρων περιπτώσεων κοριτσιών που είχαν πέσει θύματα σωματεμπορίας. Διεθνώς έχουν γυριστεί μερικές μεγάλες παραγωγές γύρω από το θέμα αυτό που όμως επικεντρώθηκαν στη δράση εγκληματικών κυκλωμάτων και τη στάση της αστυνομίας. Η δική μας επιλογή ήταν να προσεγγίσουμε την ψυχική κατάσταση, τα προσωπικά αδιέξοδα και την καθημερινότητα μιας κοπέλας θύματος.

- Η ταινία έχει προβληθεί σε πολλά διεθνή κινηματογραφικά φεστιβάλ και σε δημόσιες προβολές στην Αφρική και τη Βραζιλία. Τι υποδοχή έχει;

Η επιλογή της ταινίας από διεθνή φεστιβάλ είχε σαν αποτέλεσμα την ευαισθητοποίηση του δυτικού κοινού γύρω από το θέμα. Οι δημόσιες προβολές όμως σε χώρες όπου το πρόβλημα είναι ιδιαίτερα έντονο απευθύνονταν στα εν δυνάμει θύματα και στους ανθρώπους του περιβάλλοντος τους. Η ανταπόκριση ήταν συγκινητική γιατί πέρα από την ενημέρωση γύρω από τους κινδύνους που μπορεί να αντιμετώπιση μια κοπέλα μόνη, μακριά από την φτωχή πατρίδα της, οι σκληρές σκηνές της ταινίας λειτουργούσαν αποτρεπτικά στο να εμπιστευτούν τις υποσχέσεις των διακινητών.

- Τι είναι ακριβώς αυτό που θέλετε να σκεφτεί – κι ενδεχομένως να πράξει – το κοινό αφού έχει δει την ταινία;

Πρώτα απ’ όλα στόχος μας είναι ο θεατής να αντιμετωπίσει την ηρωίδας ως θύμα ενός αποτρόπαιου εγκλήματος και αν είναι δυνατόν να συμπάσχει. Αν αυτό επιτευχθεί τότε μπορούμε να ελπίζουμε ότι μπορεί και να βοηθήσει. Η εκδήλωση στην Ταινιοθήκη της Ελλάδος έρχεται να λειτουργήσει απόλυτα συμπληρωματικά αφού κατά την συζήτηση που θα ακολουθήσει θα παρουσιαστούν οι τρόποι που οι ευαισθητοποιημένοι πολίτες μπορούν να βοηθήσουν να σωθούν κάποια θύματα. Και πιστέψτε με οι τρόποι αυτοί είναι πολύ απλοί, αδάπανοι και ακίνδυνοι. Νομίζω πως αξίζει τον κόπο…

- Ποια η ατομική και συλλογική ευθύνη όταν εκατομμύρια γυναίκες πωλούνται έχοντας εξαπατηθεί, απαχθεί, αποπλανηθεί και πωληθεί από τα δίκτυα των σωματέμπορων του οργανωμένου εγκλήματος, προκειμένου να εκπορνευτούν;

Αυτό είmαι ένα τεράστιο κοινωνικό θέμα και κατά την άποψη μου κυρίως ηθικό. Εδώ δεν έχουμε να κάνουμε με το φαινόμενο της πορνείας. Το trafficking αποτελεί σύγχρονη δουλεία. Ενδιαφέρον όμως έχει και μια ψυχολογική προσέγγιση των πελατών του αγοραίου σεξ. Χωρίς τη ζήτηση δεν υπάρχει εμπόριο.

- Πως μπορεί μια κοινωνία να αντιδράσει στο φαινόμενο του trafficking; Ο πολιτισμός μπορεί να έχει κάποιο «λόγο»;

Σίγουρα η παιδεία και ο πολιτισμός θωρακίζουν τις αντιστάσεις της κοινωνίας απέναντι σε τέτοια αποτρόπαια φαινόμενα.

- Τι ετοιμάζετε μετά τη ZENAIDA;

Αυτή τη στιγμή είμαι στο στάδιο του development μιας διεθνούς συμπαραγωγής που αγγίζει πολλά σύγχρονα θέματα που αφορούν στα ανθρώπινα δικαιώματα. Η παραγωγός μου Λιλέτ Μπόταση έχει εξασφαλίσει ήδη τη διεθνή διανομή της ταινίας, τη συμμετοχή γερμανών συμπαραγωγών, τη χρηματοδότηση από την ΕΡΤ αλλά εδώ και ενάμιση χρόνο εκκρεμεί η συμμετοχή του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου ώστε να ολοκληρωθεί ο για τα ελληνικά δεδομένα υψηλός προϋπολογισμός.

 


 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ακολούθησε το theTOC.gr στο Facebook