
Στο αεροσκάφος τύπου Boeing 787-8 Dreamliner που συνετρίβη στην Ινδία επέβαιναν συνολικά 242 άνθρωποι (230 επιβάτες και 12 μελές πλήρωμα), εκ των οποίων μόνο ένας ανασύρθηκε ζωντανός. Ένα απίστευτο θαύμα για τον επιβάτη της θέσης 11Α που όμως, είναι αδύνατον να εξηγήσει τι ακριβώς συνέβη στην πτήση AI171 με αναχώρηση από το αεροδρόμιο του Αχμενταμπάντ στην Ινδία και προορισμό το αεροδρόμιο Γκάτγουικ του Λονδίνου, το απόγευμα της Πέμπτης, 12 Ιουνίου.
Τα αίτια της συγκλονιστικής αεροπορικής τραγωδίας θα αποκαλυφθούν μόνο έπειτα από λεπτομερή έρευνα. Σε εκτενή ανάλυσή του όμως για τα πιθανά σενάρια που οδήγησαν στην πρώτη πτώση αυτού του τύπου αεροσκάφους της Boeing, του 787-8 Dreamliner, το BBC υπενθυμίζει κάτι παγκοίνως γνωστό:
Οι πρώτες στιγμές μετά από κάθε απογείωση θεωρούνται οι πιο δύσκολες στην αεροπορία.
Caught On Cam: Passenger plane crashes near Ahmedabad Airport.#PlaneCrash #Gujarat #Ahmedabad #ViralVideo pic.twitter.com/EkitM2Eg9Y
— TIMES NOW (@TimesNow) June 12, 2025
Οι Ινδοί ερευνητές, έχοντας τη συνδρομή ειδικών από τις ΗΠΑ και το Ηνωμένο Βασίλειο, θα προσπαθήσουν να διαπιστώσουν, τις επόμενες ημέρες, τι προκάλεσε τη συντριβή του Boeing 787-8 Dreamliner λίγο μετά την απογείωση, μόλις 1,5 χλμ. (0,9 μίλια) από τον διάδρομο απογείωσης στο Διεθνές Αεροδρόμιο Sardar Vallabhbhai Patel.
Είναι η πρώτη φορά που ένα 787-8 Dreamliner συντρίβεται από τότε που ο συγκεκριμένος τύπος αεροσκάφους της αμερικανικής Boeing τέθηκε σε εμπορική λειτουργία το 2011.
Το BBC μίλησε με ειδικούς στην αεροπορία, καθώς και με πιλότους που έχουν ως έδρα την Ινδία οι οποίοι πετούν τακτικά με 787-8 Dreamliner από τα διεθνή αεροδρόμια της χώρας. Ορισμένοι από αυτούς μίλησαν υπό καθεστώς ανωνυμίας, ωστόσο από την έρευνα που έκανε ο βρετανικός ραδιοτηλεοπτικός φορέας προκύπτουν σημαντικές πληροφορίες για το ποιοι παράγοντες μπορεί να προκάλεσαν την πρόσκρουση του αεροπλάνου σε κτίρια κατοικιών στην καρδιά του Αχμενταμπάντ λίγα μόλις λεπτά μετά την απογείωσή του.
Σενάριο 1: Δυσκολεύτηκε να ανακτήσει ύψος
Το 787-8 Dreamliner πετούσε ο κυβερνήτης Σουμέτ Σαμπχαρουάλ (Sumeet Sabharwal) και ο συγκυβερνήτης του Κλάιβ Κούνταρ (Clive Kundar).

Και οι δύο ήταν πολύ έμπειροι, με περισσότερες από 9.000 ώρες πτήσης συνολικά.

Ειδικά ο κυβερνήτης, ο Sabharwal, είχε πάνω από 22 χρόνια εμπειρίας ως πιλότος εμπορικών αερογραμμών.
These are the first pictures and names of the pilots of the ill-fated Air India plane that crashed just moments after take-off.
— Breaking Aviation News & Videos (@aviationbrk) June 12, 2025
Captain Sumeet Sabharwal, who had 8,200 hours of experience, was today named as the pilot of the Boeing 787 Dreamliner.
First Officer Clive Kunder,… pic.twitter.com/dCazebwD0F
Το αεροπλάνο μετέφερε 242 άτομα καθώς τροχοδρομούσε κατά μήκος του διαδρόμου απογείωσης στο Διεθνές Αεροδρόμιο του Αχμενταμπάντ το απόγευμα της Πέμπτης, 12 Ιουνίου. Το τζετ απογειώθηκε στις 13:39 τοπική ώρα όπως δήλωσε η Air India.
Ο υπουργός Εσωτερικών της Ινδίας Αμίτ Σαχ δήλωσε ότι το αεροπλάνο μετέφερε 100 τόνους καυσίμων - κάτι που πρακτικά σημαίνει ένα πλήρες φορτίο - καθώς απογειωνόταν από το Αχμενταμπάντ.
Σχεδόν αμέσως μετά την απογείωση, το πιλοτήριο εξέπεψε σήμα κινδύνου, όπως δήλωσε η ρυθμιστική αρχή αεροπορίας της Ινδίας. Μετά από αυτό, δεν δόθηκε καμία απάντηση από το αεροσκάφος, ενώ, για την ώρα, δεν είναι σαφές τι προκάλεσε το σήμα κινδύνου.
Σύμφωνα με τη μαρτυρία του μοναδικού επιζώντα της πτήσης σε ινδικά μέσα ενημέρωσης, ακούστηκε ένας δυνατός κρότος καθώς το αεροπλάνο προσπαθούσε να ανακτήσει ύψος.
Passenger Ramesh Viswashkumar survived the Air India plane crash after reportedly jumping off the flight once it crashed.
— Brut India (@BrutIndia) June 12, 2025
According to news reports and Ahmedabad Police Commissioner GS Malik, he survived the crash and was taken to a hospital for treatment. He suffered injuries to… pic.twitter.com/Pj1WoYQCbU
Το BBC Verify, η υπηρεσία διασταύρωσης ειδήσεων και πληροφοριών του βρετανικού φορέα της ενημέρωσης, επιβεβαιώνει πλάνα από διάφορα ερασιτεχνικά βίντεο που δείχνουν το αεροπλάνο να πετάει χαμηλά πάνω από αυτό που φαίνεται να είναι μια κατοικημένη περιοχή.
Τα τελικά δεδομένα που μεταδόθηκαν έδειξαν ότι το αεροπλάνο έφτασε μόλις σε ύψος 190 μέτρων. Όταν χάνεται από τα πλάνα, καθώς καλύπτεται από κτίρια και δέντρα, μεσολαβούν ελάχιστα δευτερόλεπτα και μετά γίνεται η μεγάλη έκρηξη και η περιοχή γεμίζει φλόγες και πυκνούς μαύρους καπνούς.
Σενάριο 2: Εικασίες για "πολύ σπάνια" βλάβη διπλού κινητήρα
Αν και είναι σχεδόν αδύνατο να διαπιστωθεί τι συνέβη από τα βίντεο που έχουν "πιάσει" τη στιγμή της συντριβής, το σίγουρο είναι ότι το αεροπλάνο παρέμεινε στον αέρα για 30 δευτερόλεπτα.
Η εκτίμηση ενός έμπειρου πιλότου είναι ότι "δεν θα είχε χρόνο να αντιδράσει αν έχανε και τους δύο κινητήρες".
Τις επόμενες ημέρες θα ξεκινήσει μια σύνθετη έρευνα που θα περιλαμβάνει το μαύρο κουτί του αεροπλάνου - το οποίο καταγράφει δεδομένα πτήσης - και μια προσεκτική εξέταση των συντριμμιών. Αλλά τα βίντεο που έχουν εμφανιστεί δείχνουν το αεροπλάνο να αγωνίζεται να απογειωθεί από το έδαφος, προφανώς εν μέσω έλλειψης ώσης ή ισχύος.

Μια αιτία για την οποία έχουν διατυπωθεί εικασίες από ορισμένους ειδικούς είναι η πιθανότητα μιας εξαιρετικά σπάνιας βλάβης διπλού κινητήρα. Έχουν τεθεί ερωτήματα σχετικά με το εάν το αεροπλάνο είχε ενεργοποιήσει την Αεροτουρμπίνα Ram (RAT), μια εφεδρική τουρμπίνα έκτακτης ανάγκης που ενεργοποιείται όταν οι κύριοι κινητήρες δεν παράγουν ενέργεια για τα βασικά συστήματα.
Οι βλάβες διπλού κινητήρα είναι σχεδόν ανήκουστες, με πιο αξιοσημείωτο παράδειγμα το "Θαύμα στο Χάντσον" του 2009, όταν ένα Airbus A320 της US Airways έχασε και τους δύο κινητήρες από πρόσκρουση πουλιών λίγο μετά την απογείωση από το αεροδρόμιο LaGuardia της Νέας Υόρκης, αλλά ο πιλότος κατάφερε να το προσγειώσει σε ασφαλές σημείο.
Ωστόσο, δεν είναι μόνο τα πουλιά που μπορεί να προκαλέσουν προβλήματα. Άλλο έμπειρο στέλεχος της αεροπορίας δήλωσε στο BBC ότι η βλάβη διπλού κινητήρα θα μπορούσε επίσης να προκληθεί από μόλυνση ή απόφραξη καυσίμου. Οι κινητήρες των αεροσκαφών βασίζονται σε ένα ακριβές σύστημα μέτρησης καυσίμου - εάν αυτό το σύστημα μπλοκαριστεί, μπορεί να οδηγήσει σε έλλειψη καυσίμων και σβήσιμο του κινητήρα.
Ο Μάρκο Τσαν, πρώην πιλότος, δήλωσε στο BBC Verify ότι δεν υπάρχουν στοιχεία που να υποδηλώνουν βλάβη διπλού κινητήρα με βάση το διαθέσιμο υλικό, ενώ και ο Ινδός ειδικός σε θέματα πολιτικής αεροπορίας, Μόχαν Ρανγκανατάν, δήλωσε στο BBC ότι μια διπλή βλάβη κινητήρα θα ήταν "ένα πολύ, πολύ σπάνιο περιστατικό".
Ο κατασκευαστής κινητήρων GE Aerospace ανακοίνωσε ότι έστειλε ήδη μία ομάδα ειδικών εμπειρογνωμόνων στην Ινδία για να βοηθήσει στην έρευνα, ενώ και η Boeing έχει ανακοινώσει ότι προσφέρει την πλήρη υποστήριξή της στην αεροπορική εταιρεία.
Σενάριο 3: Πρόσκρουση με πουλιά
Μια άλλη πιθανότητα που βάζουν στο τραπέζι της συζήτησης για τα πιθανά αίτια της συντριβής ορισμένοι ειδικοί στην Ινδία είναι η πρόσκρουση με πουλιά.
Τέτοια περιστατικά συμβαίνουν όταν ένα αεροπλάνο συγκρούεται με ένα πουλί και μπορεί να αποβούν εξαιρετικά επικίνδυνα για τα αεροσκάφη. Σε σοβαρές περιπτώσεις, οι κινητήρες μπορεί να χάσουν ισχύ εάν ρουφήξουν ένα πουλί, όπως συνέβη στην τραγωδία της Jeju Air στη Νότια Κορέα, στην οποία σκοτώθηκαν 179 ανθρώποι τον περασμένο χρόνο.
Ειδικοί και πιλότοι που γνωρίζουν το αεροδρόμιο της Αχμενταμπάντ δήλωσαν στο BBC ότι είναι "διαβόητο για τη μεγάλη κινητικότητα πουλιών".
"Είναι πάντα τριγύρω", λέει οΜόχαν Ρανγκανατάν, επιβεβαιώνοντας όσα δήλωσαν στο BBC τουλάχιστον τρεις Ινδοί πιλότοι που έχουν πετάξει μέσα και έξω από το αεροδρόμιο.

Η πολιτεία Γκουτζαράτ, όπου βρίσκεται η Αχμενταμπάντ, ανέφερε 462 περιστατικά πρόσκρουσης με πουλιά σε διάστημα πέντε ετών, με τα περισσότερα να έχουν συμβεί στο αεροδρόμιο Αχμενταμπάντ, σύμφωνα με στοιχεία του υπουργείου Πολιτικής Αεροπορίας που κατατέθηκαν στο ινδικό κοινοβούλιο τον Δεκέμβριο του 2023.
Μάλιστα, ένα δημοσίευμα των Times of India τον Σεπτέμβριο του 2023 ανέφερε στοιχεία της Αρχής Αεροδρομίων που ανέφεραν 38 συγκρούσεις πουλιών το 2022-23 στο Αχμενταμπάντ, μια αύξηση 35% σε σχέση με τους προηγούμενους 12 μήνες.
Αν κάτι τέτοιο συνέβη σε αυτή την αεροπορική τραγωδία, τότε οι Ινδοί πιλότοι είναι σαφές ότι δεν είχαν ούτε το υψόμετρο ούτε τον χρόνο για να κάνουν ελιγμούς. Ωστόσο, ένας έμπειρος πιλότος τόνισε στο BBC ότι ένα χτύπημα πουλιού σπάνια είναι καταστροφικό "εκτός αν επηρεάζει και τους δύο κινητήρες".
Σενάριο 4: Πώς μπορεί να επηρέασαν την πτώση τα πτερύγια του αεροπλάνου
Τρεις ειδικοί που μίλησαν στο BBC Verify υπέδειξαν ότι η καταστροφή μπορεί να συνέβη επειδή τα πτερύγια του αεροσκάφους δεν ήταν ανοιχτά κατά την απογείωση. Πάνω σε αυτό το σενάριο καταγράφεται ήδη διχογνωμία μεταξύ ειδικών.
Τα πτερύγια παίζουν ζωτικό ρόλο κατά την απογείωση, βοηθώντας ένα αεροσκάφος να παράγει μέγιστη άνωση σε χαμηλότερες ταχύτητες.
Αν δεν τεντωθούν σωστά, ένα πλήρως φορτωμένο τζετ - που μεταφέρει επιβάτες, βαριά καύσιμα για μια πτήση μεγάλων αποστάσεων και αντιμετωπίζει συνθήκες υψηλών θερμοκρασιών - θα δυσκολευτεί να απογειωθεί.

Στο Αχμενταμπάντ, όπου οι θερμοκρασίες πλησίαζαν τους 40°C την Πέμπτη, ο αραιότερος αέρας θα απαιτούσε υψηλότερες ρυθμίσεις πτερυγίων και μεγαλύτερη ώθηση του κινητήρα, δήλωσε ένας πιλότος στο BBC. Σε τέτοιες συνθήκες, ακόμη και ένα μικρό σφάλμα διαμόρφωσης μπορεί να έχει καταστροφικές συνέπειες.
Ωστόσο, μια απογείωση με ανασυρμένα πτερύγια θα ενεργοποιούσε τον συναγερμό στο Σύστημα Διαμόρφωσης Απογείωσης του 787, ειδοποιώντας το πλήρωμα πτήσης για μια μη ασφαλή διαμόρφωση, σύμφωνα με έναν πιλότο με τον οποίο μίλησε το BBC.
Ένας πρώην πιλότος δήλωσε στο BBC Verify ότι το υλικό που έχει εμφανιστεί μέχρι στιγμής είναι πολύ παραμορφωμένο για να διαπιστωθεί με βεβαιότητα εάν τα πτερύγια είχαν τεντωθεί, αλλά είπε ότι ένα τέτοιο σφάλμα θα ήταν "εξαιρετικά ασυνήθιστο".
"Τα πτερύγια ρυθμίζονται από τους ίδιους τους πιλότους, πριν από την απογείωση, και υπάρχουν αρκετές λίστες ελέγχου και διαδικασίες για την επαλήθευση της ρύθμισης", εξήγησε πιλότος Μάρκο Τσαν συμπληρώνοντας ότι "κάτι τέτοιο θα υποδήλωνε πιθανό ανθρώπινο λάθος".
Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις
Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για ό,τι συμβαίνει τώρα στην Ελλάδα και τον Κόσμο στο thetoc.gr