
Εντονη ανησυχία εκφράζουν οι ειδικοί για το τι θα συμβεί αν ακραία καιρικά φαινόμενα με πλημμύρες πλήξουν την Αττική, όπως βλέπουμε αυτές τις ημέρες να συμβαίνει στην Ισπανία, με τουλάχιστον 95 νεκρούς μέχρι τώρα.
Όταν αυτό συμβεί, μια τεράστια πολεοδομική ζώνη συνολικά 12 δήμων, από την Πάρνηθα έως το Φάληρο, θα βρεθεί σε κίνδυνο, όπως προειδοποίησε προ ημερών στον ραδιοφωνικό σταθμό "Αθήνα 9,84" ο καθηγητής Αρχιτεκτονικής του ΕΜΠ, Νίκος Μπελαβίλας.
Το εφιαλτικό σενάριο οφείλεται στη χρόνια παράβλεψη να συμπεριληφθεί ο Κηφισός στα αντιπλημμυρικά έργα, τόνισε ο κ. Μπελαβίλας. "Ο Κηφισός έχει σχεδιαστεί σε άλλες εποχές (1950) για να αντιμετωπίσει άλλες μετεωρολογικές συνθήκες. Δεν αρκεί πλέον το μέγεθός του για να τραβήξει τα νερά της Αθήνας και των εκατοντάδων χιλιομέτρων ρεμάτων". Όπως εκτίμησε ο κίνδυνος είναι τεράστιος, "είμαστε αθωράκιστοι".
"Πρέπει να αναθεωρήσουμε όλη τη στρατηγική κάλυψης των ρεμάτων και να ανοίξουμε παράλληλους αγωγούς νερού, για να φεύγουν προς τη θάλασσα. Αν δεν υπάρξει διάθεση για τέτοια συζήτηση θα γίνει δυστυχώς βιαίως, μετά από δυο - τρεις καταστροφές. Όπως όλες οι ευρωπαϊκές πρωτεύουσες ανοίγουν τα ποτάμια τους και τα ρέματά τους, αυτό πρέπει να γίνει και στην Αθήνα".
Ο κ. Μπελαβίλας υπογράμμισε πως σήμερα "ξέρουμε 250 σημεία επικινδυνότητας δημοσίου ενδιαφέροντος εκ των οποίων τα 145 είναι σχολεία και παιδικοί σταθμοί", χαρακτηρίζοντας ως εξαιρετικά σοβαρό το συγκεκριμένο στοιχείο.
Τα φρεάτια δεν σώζουν την κατάσταση
"Τα φρεάτια είναι τόσο μικρά και στενά που βλέπουμε ότι μέσα σε 15 λεπτά ισχυρής βροχής, οι αγωγοί αναβλύζουν νερό. Είναι κατασκευασμένα για τις ανάγκες μιας άλλης εποχής, απο το παρελθόν. Οι αγωγοί δεν αντέχουν το φορτίο που δημιουργούν τα νέα καιρικά φαινόμενα".
Μεταξύ των μέτρων που μπορούν να ληφθούν άμεσα, ο καθηγητής πολεοδομίας του ΕΜΠ υπογράμμισε πως "θα πρέπει να δρομολογήσουμε άμεσα τα φράγματα στα βουνά, γιατί αν δεν πιάσουμε το νερό και μπει στις πόλεις, δεν μπορούμε να κάνουμε πολλά".
Λέκκας: Καμία χώρα δεν έχει τρόπο να αντιμετωπίσει αυτές τις καταστροφές
Νωρίτερα σήμερα, ο πρόεδρος του ΟΑΣΠ και καθηγητής Γεωλογίας, Ευθύμης Λέκκας, μιλώντας επίσης στον Αθήνα 984 και αναφερόμενος στον βαθμό ετοιμότητας της Ελλάδας, σε αντίστοιχο φαινόμενο gota fria με την Ισπανία, εκτίμησε ότι "καμία χώρα δεν έχει τρόπο να αντιμετωπίσει αυτές τις ανείπωτες καταστροφές και τις συνεπακόλουθες εικόνες χάους, που δημιουργούνται όταν μεγάλοι όγκοι νερού κατακλύζουν με τεράστια ταχύτητα, οικιστικές περιοχές".
Πρόσθεσε δε πως παρά τη χρήση συστημάτων παρακολούθησης των ακραίων φαινομένων, τον υπερσύγχρονο εξοπλισμό των εξειδικευμένων κέντρων, λίγα μπορούν να γίνουν σε αντίστοιχες περιπτώσεις. Όταν, δηλαδή, η κλιματική κρίση δείχνει το πρόσωπό της.
Ο χάρτης με τις επικίνδυνες περιοχές

Όπως είχε εξηγήσει σε παλαιότερη ανάρτησή του ο Νίκος Μπελαβίλας, με αφορμή τις καταστροφές στη Θεσσαλία από την κακοκαιρία Daniel, στον παραπάνω χάρτη φαίνονται οι περιοχές (σ.σ. με το κόκκινο χρώμα) που θα πλημμυρίσουν με βεβαιότητα όταν κάποια στιγμή υπερχειλίσουν ο Κηφισός και ο Ιλισός.
"Ο χάρτης είναι εφιαλτικός. Αν γίνει το κακό, από το Κέντρο "Σταύρος Νιάρχος" ως τον Ρέντη και ως τον σταθμό μετρό στο λιμάνι του Πειραιά τα πάντα θα βρεθούν κάτω από το νερό. Η μισή Καλλιθέα, όλο το Μοσχάτο, όλο το Νέο Φάληρο, τα Καμίνια, η Παλιά Κοκκινιά και τμήμα του Ταύρου. Μαζί τους εκατοντάδες χιλιάδες κάτοικοι", είχε γράψει πέρυσι και πρόσθετε:
"Δεν πρόκειται για σενάριο επιστημονικής φαντασίας αλλά για την πρόβλεψη της επίσημης επιστημονικής μελέτης που εκπονήθηκε το 2017-2018 από το ΥΠΕΝ για την Αττική και η οποία διαμόρφωσε τους χάρτες επικινδυνότητας πλημμύρας. Είναι μία από τις μελέτες οι οποίες την ίδια περίοδο κάλυψαν όλες τις περιφέρειες της χώρας. Έχουν προχωρήσει σε εντυπωσιακή ανάλυση και εντοπίζουν ακόμη και τα επιμέρους σημεία τα οποία θα κινδυνεύσουν πέραν των κατοικιών-σχολεία, νοσοκομεία, στάδια, μεγάλες βιομηχανίες, στρατηγικές υποδομές.
Για παράδειγμα, και για να καταλάβουμε τι σημαίνει πρόληψη, η συγκεκριμένη μελέτη προβλέπει ότι σε περίπτωση πλημμύρας το "στρατηγείο" της Τροχαίας Πειραιά στα Καμίνια θα αχρηστευθεί κάτω από το νερό. Τότε οι πλημμυρισμένοι δρόμοι θα παραλύσουν γιατί δεν θα υπάρχει κανείς τροχονόμος να αποκλείσει γέφυρες, να κατευθύνει την κυκλοφορία, γιατί η διοίκηση της Τροχαίας θα τρέχει αναγκαστικά να σωθεί χωρίς τηλέφωνο και χωρίς ρεύμα.
Αυτές οι μελέτες θα έπρεπε να έχουν προχωρήσει στο επόμενο στάδιο, της επικαιροποίησης τους επί το δυσμενέστερο σε σχέση με την κλιματική κρίση, της διατύπωσης των σχεδίων αντιμετώπισης και διαχείρισης κινδύνου".
Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις
Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για ό,τι συμβαίνει τώρα στην Ελλάδα και τον Κόσμο στο thetoc.gr