
Η ναυτιλία αποτελεί τον ακρογωνιαίο λίθο του παγκόσμιου εμπορίου και της διεθνούς ασφάλειας. Τα πλοία μεταφέρουν πάνω από το 80% των εμπορευμάτων παγκοσμίως. Για αυτό πρέπει να βρεθεί η κατάλληλη ισορροπία για την οικονομική ασφάλεια και την ασφάλεια του εμπορίου ενόψει των τεκτονικών αλλαγών που συντελούνται στο πλαίσιο της πράσινης μετάβασης του κλάδου μέχρι την τελική φάση απανθρακοποίησης του.
Η κορυφαία ναυτιλιακή δύναμη του κόσμου, η ελληνική, κρατάει τα πηδάλια του παγκόσμιου εμπορίου για μία ακόμα χρονιά, χαράζοντας ίσως την πιο κρίσιμη στρατηγική της πορεία των τελευταίων αιώνων, μετά την μετάβαση από τα ιστία στις μηχανές. Ο ελληνικός εφοπλισμός βρίσκεται στην κορυφή για τον αριθμό πλοίων που κατέχει και διαχειρίζεται, το συνολικό τονάζ, δηλαδή την μεταφορική του ικανότητα, τον αριθμό παραγγελιών νεότευκτων πλοίων στα διάφορα ναυπηγεία ανά τον κόσμο.
Ο ελληνικός εφοπλισμός διαδραματίζει κομβικό ρόλο στο διεθνές πεδίο δράσης με σταθερή εκπροσώπηση στους διεθνείς οργανισμούς της ναυτιλίας, από Έλληνες πλοιοκτήτες, με την χώρα μας να κατέχει για δεύτερη συνεχόμενη εκλογή την πρώτη θέση στο συμβούλιο του ΙΜΟ και με κυρίαρχο ρόλο στις σημαντικές επιτροπές, ο οποίες χαράζουν το ναυτιλιακό μέλλον του πλανήτη. Ο εφοπλιστής Δημήτρης Φαφαλιός ως Πρόεδρος της Intercargo, η Ιωάννα Προκοπίου ως Αντιπρόεδρος της BIMCO, η Μαρίλη Φραγκίστα ως Πρόεδρος της Ένωσης Πλοιοκτητών Μάλτας, ο Νικόλας Βενιάμης ως Μέλος του Board of Directors της ECSA, ο Βασίλης Παπαγιαννόπουλος ως Μέλος του Executive Committee της BIMCO, ο Γιάννης Λύρας ως Μέλος του Board of Directors του ICS είναι μερικά από τα κομβικά αυτά πρόσωπα Ελλήνων.
Οι Έλληνες εφοπλιστές πρωτοπορούν και στην πράσινη μετάβαση του κλάδου σε παγκόσμιο επίπεδο. Οι Ελληνίδες και Έλληνες πλοιοκτήτες επενδύουν διαρκώς σε νέα, πιο ενεργειακά αποδοτικά πλοία, που ενσωματώνουν πλειάδα λύσεων σε επίπεδο περιβαλλοντικού εξοπλισμού υψηλής τεχνολογίας. Αξίζει να σημειωθεί ότι ο ελληνικός στόλος είναι, ήδη, ο μεγαλύτερος με ικανότητα χρήσης των υφιστάμενων εναλλακτικών καυσίμων στον κόσμο.
2050
Οι μηδενικές εκπομπές μέχρι το 2050 είναι ένας στόχος που συμπίπτει με τον παγκόσμιο κλιματικό στόχο. Τα καθαρά καύσιμα αποτελούν μία ακριβή επιλογή καθώς σε πολλές περιπτώσεις είναι και πέντε φορές ακριβότερα από τα συμβατικά, με το ζητούμενο να αποτελεί η εξεύρεση των τόπων για την περιβαλλοντική βιωσιμότητα αλλά και τη διασφάλιση της ανταγωνιστικότητας της ευρωπαϊκής οικονομίας.
Στα 40 δισ. ευρώ υπολογίζεται το κόστος της απαλλαγής της ευρωπαϊκής ναυτιλίας από τον άνθρακα σύμφωνα με την έκθεση του Μάριου Ντράγκι. Τόσο η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών, όσο και η Ευρωπαϊκή Ένωση Πλοιοκτητών (European Community Shipowners’ Associations- ECSA) εκτίμησαν θετικά την έκθεση, κυρίως για το συμπέρασμα ότι πρέπει να διατηρηθεί η ευρωπαϊκή ναυτιλία διεθνώς ανταγωνιστική.
Πρόσφατα, οι νομοθέτες της Ευρωπαϊκής Ένωσης συμφώνησαν σχετικά με την πρωτοβουλία "FuelEU Maritime", έναν νέο κανονισμό της ΕΕ που διασφαλίζει ότι η ένταση αερίων του θερμοκηπίου των καυσίμων που χρησιμοποιεί ο τομέας της ναυτιλίας θα μειωθεί σταδιακά με την πάροδο του χρόνου, κατά 2% το 2025 έως και κατά 80% το 2050.
Ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός, ο οργανισμός των Ηνωμένων Εθνών που ρυθμίζει τη διεθνή ναυτιλία, σχεδιάζει επίσης να ενισχύσει τη στρατηγική του για το κλίμα. Από τις 30 Σεπτεμβρίου έως τις 4 Οκτωβρίου πραγματοποιείται η συνάντηση της επιτροπής για την Προστασία του Θαλασσίου Περιβάλλοντος MEPC του ΙΜΟ, στο Λονδίνο.
Τα κράτη μέλη, θα συζητήσουν για ακόμα μία φορά την εξειδίκευση των μέτρων που θα συμβάλλουν στην από-ανθρακοποίηση της ναυτιλίας. Όπως ανέφερε η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών "στις κρίσιμες αυτές συναντήσεις, η διεθνής ναυτιλιακή κοινότητα αναμένει την προώθηση ρεαλιστικών και εφαρμόσιμων λύσεων, στο πνεύμα των προτάσεων που έχει ήδη καταθέσει. Στόχος είναι η ενεργειακή μετάβαση του κλάδου να συμβαδίσει με την ομαλή λειτουργία και βιωσιμότητά του, προς όφελος της παγκόσμιας ευημερίας".
Και καταλήγει ότι η "μετάβαση της ναυτιλίας στην εποχή της απο-ανθρακοποίησης και στην πράσινη ναυτιλία παρουσιάζει τη μεγαλύτερη πρόκληση σήμερα που όμως μπορεί να μετατραπεί σε ευκαιρία για τη βιώσιμη ανάπτυξη του ναυτιλιακού κλάδου και την αύξηση της παγκόσμιας ανταγωνιστικότητας όχι μόνο της ελληνικής αλλά και της ευρωπαϊκής ναυτιλίας".
Ο ναυτιλιακός κλάδος, και ειδικά η ποντοπόρος ναυτιλία, όπως είναι αναμενόμενο, επηρεάζεται σημαντικά από οποιεσδήποτε αλλαγές στο παγκόσμιο οικονομικό, πολιτικό, κοινωνικό και γεωπολιτικό περιβάλλον. Η σχέση όμως αυτή είναι αμφίδρομή, καθώς δεν επηρρεάζεται μόνο, αλλά και επηρεάζει. Οι συγκυρίες των τελευταίων ετών συνέβαλαν στην κατανόηση και στην αποδοχή του αναμφισβήτητή του ρόλου και της αξίας του εφοπλισμού καθώς σε έναν κόσμο δραστικών αλλαγών και κρίσεων, η ναυτιλία παραμένει μία ακλόνητη σταθερά, ακόμα. "Η σταθερά που δίνει λύσεις και εγγυάται κάτω από οποιεσδήποτε συνθήκες την ομαλή και ασφαλή διαβίωση των πολιτών του κόσμου" όπως είχε αναφέρει χαρακτηριστικά η Πρόεδρος των Ελλήνων Εφοπλιστών, Μελίνα Τραυλού.
Παγκόσμια Πρωτοπόρος η ελληνική ναυτιλία
Η Ελλάδα κατατάσσεται σταθερά ως ο παγκόσμιος ηγέτης της ναυτιλίας. Ο μέσος όρος ηλικίας των ελληνόκτητων πλοίων είναι χαμηλότερος από τον παγκόσμιο μέσο όρο και ενώ η Ελλάδα βρίσκεται πάνω από την Κίνα και την Ιαπωνία σε ελεγχόμενο DWT, εκπέμποντας λιγότερο διοξείδιο του άνθρακα από τις δύο χώρες
Εντυπωσιακά για ακόμα μία χρονιά είναι τα στοιχεία που αφορούν την ελληνική ναυτιλία σύμφωνα με την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών. Σύμφωνα με την Ένωση, η ελληνική ποντοπόρος ναυτιλία αντιπροσωπεύει το 20% της παγκόσμιας χωρητικότητας, διαθέτοντας το 23% των πλοίων μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου όπως και το 30% και το 25% του παγκόσμιου στόλου δεξαμενοπλοίων και φορτηγών πλοίων, αντιστοίχως. Στην Ευρώπη, η κυριαρχία της ελληνικής ναυτιλίας είναι συντριπτική κατέχοντας το 60% της χωρητικότητας της ευρωπαϊκή ναυτιλίας, διαχειρίζοντας το 75% των δεξαμενοπλοίων, το 80% των πλοίων μεταφοράς χύδην φορτίου και το 82% των πλοίων μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου. Η ελληνική ναυτιλία διαθέτει τον μεγαλύτερο στόλο που λειτουργεί εναλλακτικά καύσιμα, ενώ είναι ο δεύτερος μεγαλύτερος στόλος παγκοσμίως που έχει εγκαταστήσει στα πλοία της καθαρισμό θειικών οξειδίων (scrubbers). Σε απόλυτους αριθμούς, ο ελληνικός στόλος αριθμεί: 2.602 φορτηγά πλοία, 910 δεξαμενόπλοια, 507 χημικά και δεξαμενόπλοια προϊόντων, 504 πλοία μεταφοράς containers, 229 πλοία γενικού φορτίου, 163 υγραεριοφόρα πλοια (LPG), 147 πλοία μεταφοράς LNG και 71 πλοία μεταφοράς οχημάτων.
Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις
Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για ό,τι συμβαίνει τώρα στην Ελλάδα και τον Κόσμο στο thetoc.gr