Το οικονομικό επιτελείο εισέρχεται στο 2026 αναζητώντας έναν μηχανισμό αλληλοενίσχυσης των θετικών εξελίξεων, ικανό να στηρίξει τους ιδιαίτερα φιλόδοξους στόχους του νέου προϋπολογισμού.
Η πραγματική ανάπτυξη 2,4% και η άνοδος του ονομαστικού ΑΕΠ στα 371 δισ. ευρώ δεν αρκούν από μόνες τους ·απαιτείται και η ποιοτική τους διάσταση. Η κυβέρνηση επιδιώκει μια χρονιά όπου η κατανάλωση θα αυξηθεί, αλλά κυρίως όπου οι επενδύσεις θα σημειώσουν διψήφιο ποσοστό μεταβολής, θέτοντας τα θεμέλια για υψηλότερη παραγωγικότητα και -το μεγάλο ζητούμενο- πραγματική άνοδο των εισοδημάτων.
Αυτό είναι κρίσιμο, διότι για πολλά χρόνια ο πληθωρισμός "ακύρωνε" τις ονομαστικές αυξήσεις, ενώ η φορολογική επιβάρυνση συχνά μεγάλωνε γρηγορότερα από τα έσοδα των νοικοκυριών.
Το 2026, στόχος είναι η υπέρβαση αυτού του φαύλου κύκλου: αύξηση διαθέσιμου εισοδήματος, συγκράτηση τιμών και ενίσχυση της αγοραστικής δύναμης, ως απάντηση στο κεντρικό κοινωνικό πρόβλημα της ακρίβειας.
Την ίδια στιγμή, οι επενδύσεις καλούνται να περιορίσουν το χρόνιο "επενδυτικό κενό" της χώρας σε σχέση με την ΕΕ. Η πρόβλεψη για άνοδο 10,1% βασίζεται στην υπόθεση ότι το 2026 δεν θα χαθεί ούτε ένα ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης – μια διαχείριση που απαιτεί εξαιρετικά ταχεία κινητοποίηση τόσο του δημόσιου όσο και του ιδιωτικού τομέα.
Στο δημοσιονομικό πεδίο, η μείωση κατά 1,2 δισ. ευρώ στον φόρο εισοδήματος θα πρέπει ουσιαστικά να αυτοχρηματοδοτηθεί μέσω της διεύρυνσης της φορολογικής βάσης. Για να επιτευχθούν τα 73 δισ. ευρώ φορολογικών εσόδων, απαιτείται αύξηση πάνω από 3,8-4 δισ. ευρώ σε σχέση με το 2025, μέσω υψηλότερης κατανάλωσης, περισσότερων δηλωμένων εισοδημάτων και περιορισμού του κενού ΦΠΑ.
Ο ΦΠΑ παραμένει η βασική πηγή εσόδων, συνεπώς η εμφάνιση "αδήλωτου" τζίρου είναι κρίσιμος παράγοντας.
Αύξηση 3,7% του μέσου ονομαστικού μισθού
Σημαντική πρόκληση αποτελεί και η πολιτική μισθών. Η πρόβλεψη για αύξηση 3,7% του μέσου ονομαστικού μισθού απαιτεί συλλογικές συμβάσεις σε μεγάλους κλάδους ·η άνοδος του κατώτατου μισθού στα περίπου 920 ευρώ δεν επαρκεί από μόνη της. Ανάλογες παρεμβάσεις έχουν προγραμματιστεί και στο Δημόσιο, με οριζόντιες αυξήσεις 30-40 ευρώ και ειδική μέριμνα για τους ενστόλους.
Εξίσου σημαντική είναι η πορεία της ανεργίας, η οποία καλείται να υποχωρήσει στα χαμηλότερα επίπεδα 18ετίας. Όμως η κάλυψη του "πυρήνα" της ανεργίας απαιτεί πιο στοχευμένες θέσεις εργασίας που να ταιριάζουν στις ανάγκες όσων θέλουν να επιστρέψουν στην αγορά.
Στο εξωτερικό περιβάλλον, το ισοζύγιο τρεχουσών συναλλαγών στηρίζεται σε ισχυρές εξαγωγές και τουρισμό -τομείς που εξαρτώνται από τις οικονομικές συνθήκες στην Ευρώπη. Το 2026 είναι επίσης η πρώτη πλήρης χρονιά εφαρμογής των νέων δασμών, ενδεχόμενο που μπορεί να δημιουργήσει απρόβλεπτες επιπτώσεις.

Μείωση της αναλογίας χρέους προς ΑΕΠ
Παράλληλα, η χώρα θέτει έναν ακόμη πιο φιλόδοξο στόχο: τη σημαντική μείωση της αναλογίας χρέους προς ΑΕΠ κάτω από το 138%, επίπεδο που θα μπορούσε να φέρει την Ελλάδα κάτω και από την Ιταλία.
Η στρατηγική βασίζεται στα διατηρήσιμα πρωτογενή πλεονάσματα και στη χρήση του αποθεματικού του 2018 για πρόωρες αποπληρωμές χρέους, το οποίο αναμένεται να "αδειάσει" πλήρως μέχρι το τέλος της χρονιάς.
Από εκεί και πέρα, το βάρος μετατοπίζεται στην ανάπτυξη και στον πληθωρισμό -τους παράγοντες που διαμορφώνουν τον παρονομαστή του λόγου χρέους/ΑΕΠ. Αν επιτευχθεί ένας σταθερός συνδυασμός ανάπτυξης άνω του 2% και ήπιων τιμών, η Ελλάδα μπορεί να βρεθεί κάτω από το 120% πριν τελειώσει η δεκαετία όπως αναφέρεται άλλωστε και στον πολυετή προϋπολογισμό.
Το 2026, λοιπόν, θα είναι χρονιά υψηλών προσδοκιών αλλά και υψηλών απαιτήσεων. Η επιτυχία του οικονομικού σχεδίου προϋποθέτει κινητοποίηση μισθωτών, επιχειρήσεων, φορολογουμένων και θεσμών – σε μια συγκυρία που οι διεθνείς αβεβαιότητες παραμένουν έντονες. Αν όμως το σπιράλ θετικών εξελίξεων ενεργοποιηθεί, μπορεί να αποτελέσει το ισχυρότερο όπλο της χώρας στην προσπάθεια σταθερής και ποιοτικής ανάπτυξης.
Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις
Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για ό,τι συμβαίνει τώρα στην Ελλάδα και τον Κόσμο στο thetoc.gr

