
Ο Όμιλος Cosmatos, με έδρα το λιμάνι της Θεσσαλονίκης, δραστηριοποιείται ενεργά εδώ και πάνω από μισό αιώνα σε όλη την ελληνική επικράτεια και τις όμορες Βαλκανικές χώρες. Για περισσότερα από 25 χρόνια, o όμιλος ασχολείται με την μεταφορά υπερμεγέθων, υπέρβαρων και ευαίσθητων φορτίων και αναλαμβάνει τον σχεδιασμό, την οργάνωση και την εκτέλεση συνδυασμένων μεταφορών ξεκινώντας από τον θαλάσσιο ναύλο, τις τοπικές χερσαίες μεταφορές και στις δύο χώρες που εμπλέκονται στην εισαγωγή/εξαγωγή, καθώς και τις
εκτελωνιστικές υπηρεσίες που απαιτούνται.
Πρόσφατα, ένα από τα μεγαλύτερα φορτία που διακινήθηκαν ποτέ μέσω του λιμανιού της Θεσσαλονίκης προστέθηκε στη μακρά λίστα ειδικών μεταφορών του Ομίλου Cosmatos.
Ο κλάδος της ειδικής μεταφοράς είναι ιδιαίτερα απαιτητικός και προϋποθέτει τεχνικές γνώσεις και ευελιξία στην εύρεση λύσεων. Μία από τις βασικές επιχειρηματικές αρχές του ομίλου είναι οι εδραιωμένες συνεργασίες που έχει αναπτύξει και συντηρήσει με τα χρόνια. Ιδιαίτερη άνθιση παρουσιάζει η διεθνής οδική ειδική μεταφορά, την οποία ο Όμιλος Cosmatos παρέχει μέσω του εξαιρετικού δικτύου μεταφορέων που έχει δημιουργήσει.
Πηγαίνοντας ένα βήμα παραπέρα, η συμμετοχή του ομίλου σε παγκόσμια δίκτυα επαγγελματιών για ειδικές μεταφορές, δίνει την δυνατότητα να εκτελεί "πόρτα-πόρτα" ιδιαίτερα πολύπλοκες συνδυαστικές μεταφορές έργων. Χαρακτηριστικό παράδειγμα η συμμετοχή του Ομίλου Cosmatos για περίπου 20 χρόνια στο "The Heavy Lift Group", όπου εκπροσωπεί αποκλειστικά για την Ελλάδα, και στο οποίο Πρόεδρος έχει αναλάβει η
Ελισάβετ Κοσμάτου, Διευθύνουσα Σύμβουλος του Ομίλου Cosmatos. Η συμμετοχή της στο ΔΣ μετράει ήδη έξι χρόνια κρατώντας τον ρόλο του Marketing Manager. Φέτος, μετά
από ομόφωνη απόφαση του ΔΣ, το οποίο απαρτίζουν μέλη από διάφορες χώρες (Ελλάδα, Ιταλία, Αμερική, Φινλανδία και Καζακστάν), ψηφίστηκε ως Πρόεδρος. Ο κοινός στόχος που έχει θέσει είναι η προώθηση των μελών ως εξαιρετικούς επαγγελματίες στις ειδικές μεταφορές, η ενίσχυση των δεσμών συνεργασίας μεταξύ τους, και τέλος η ενδυνάμωση της παρουσίας της Ελλάδας στην Αυστραλία, την Αφρική και την Λατινική Αμερική.
Στην συνέντευξη που παραχώρησε στο TheToc.gr παρουσίασε αναλυτικά το πλούσιο πλάνο επενδύσεων του Ομίλου Cosmatos, αλλά και ανέλυσε τις προκλήσεις της νέας χρονιάς στον κλάδο των μεταφορών, όπως η χαμηλή στάθμη νερού στη Διώρυγα του Παναμά και οι συνεχείς αυξήσεις σε συγκεκριμένα λιμενικά κόστη.

- Ποιοι είναι οι επόμενοι στόχοι σας; Σχεδιάζετε νέες επενδύσεις;
Μέρος της εταιρικής μας κουλτούρας είναι να είμαστε διορατικοί και να ανταποκρινόμαστε γρήγορα στις μεταβαλλόμενες απαιτήσεις του κλάδου, όσο διαφορετικές κι αν είναι στη φύση τους. Τα τελευταία χρόνια παρατηρείται ραγδαία αύξηση των αφίξεων κρουαζιερόπλοιων στη Θεσσαλονίκη, καθώς και αναβίωση στη διακίνηση αμυντικού εξοπλισμού μέσω της Θεσσαλονίκης και της Αλεξανδρούπολης. Βασιζόμενοι σε περισσότερα από 50 χρόνια εμπειρίας στην αγορά και ένα σταθερό υπόβαθρο, τόσο στην εξυπηρέτηση κρουαζιερόπλοιων όσο και στη διαχείριση στρατιωτικού υλικού, προσαρμοστήκαμε αμέσως σε αυτές τις μεταβαλλόμενες ανάγκες.
Για παράδειγμα, φέτος, το λιμάνι της Θεσσαλονίκης δέχτηκε 68 αφίξεις κρουαζιερόπλοιων (αύξηση 19% σε σχέση με το 2022) και η Cosmatos Shipping Services SA εξυπηρέτησε 61 από αυτές, αριθμός που ισοδυναμεί με τη συντριπτική πλειοψηφία των κρουαζιερόπλοιων που προσεγγίζουν εδώ. Με το Τμήμα Διαχείρισης Project Cargo του Ομίλου να είναι πλήρως λειτουργικό, υιοθετήσαμε μια νέα οργανωτική δομή που θα μας επέτρεπε να ανταποκριθούμε στις αυξημένες απαιτήσεις – από άποψη προσωπικού και δεξιοτήτων – των
τομέων κρουαζιέρας, αλλά και της διαχείρισης αμυντικού εξοπλισμού, κάτι που απαιτεί πολύ καλή οργάνωση και τεχνογνωσία τόσο λόγω της ευαίσθητης φύσης του φορτίου αλλά και λόγω των ιδιαίτερων χρονικών περιορισμών που προϋποθέτουν.
Με περηφάνεια, ο Όμιλος Cosmatos επενδύει πολλά στο ανθρώπινο δυναμικό και την εκπαίδευση και δεσμεύεται να διατηρεί ένα εξαιρετικό περιβάλλον εργασίας για το προσωπικό μας.
- Ο Όμιλος Cosmatos είναι γνωστός για την τεχνογνωσία στη διαχείριση Project Cargo, όπως λόγου χάρη φορτία που προορίζονται για τα διυλιστήρια της Κορίνθου. Μπορείτε να δώσετε ένα παράδειγμα εδώ;
Ο Όμιλος Cosmatos είναι ευρέως γνωστός για την τεχνογνωσία του στη διαχείριση έργων μεταφοράς διαφόρων τύπων φορτίων, που προορίζονται για ποικίλους τομείς όπως αυτούς της βιομηχανίας, της επεξεργασίας πετρελαίου και φυσικού αερίου, καθώς και των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας. Τα διυλιστήρια της Κορίνθου είναι σίγουρα μια πρόκληση, καθώς για υπερμεγέθη φορτία η πρόσβαση είναι εφικτή μόνο από τη θάλασσα, αλλά με βύθισμα περίπου 3 μέτρων, η μεταφορά πρέπει να γίνεται με ναυλωμένα πλοία μικρής χωρητικότητας ή φορτηγίδες. Επιπλέον, δεν είναι χαρακτηρισμένο ως λιμάνι εισόδου για πλόες εξωτερικού,
πράγμα που σημαίνει ότι οι αφίξεις πλοίων από το εξωτερικό απαιτούν ειδική άδεια.
Ένα επίτευγμα-ορόσημο ήταν η συμμετοχή μας στη μεταφορά δύο υπερεμεγέθων φορτίων προς τα Διυλιστήρια Κορίνθου, που περιελάμβανε ένα Splitter Naphtha και μία στήλη Deisohexanizer. Αυτά προέρχονταν από τις εγκαταστάσεις της ΕΚΜΕ στη Θεσσαλονίκη και προορίζονταν για επί τόπου παράδοση στο συγκρότημα της Motor Oil ΕΛΛΑΣ. Οι διαστάσεις αυτών των φορτίων ήταν (LxBxH) 70,3 x 5,1 x 5,1 m με βάρος 255 mt, και 65,6 x 5,6 x 5,7 m με βάρος 270 mt. Φορτώθηκαν σε πλοίο στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης, με προορισμό το Σουσάκι, και μετά μεταφέρθηκαν οδικώς μέχρι το τελικό σημείο παράδοσης εντός των διυλιστηρίων. Μία επιχείρηση υλικοτεχνικής υποστήριξης που περιελάμβανε ναύλωση πλοίων, το δέσιμο και
λύσιμο του φορτίου, καθώς και τις απαραίτητες άδειες ειδικής οδικής μεταφοράς. Στο οδικό κομμάτι της μεταφοράς, έπρεπε να ληφθούν υπόψη οι στενοί δρόμοι, η έλλειψη μελετών στατικής επάρκειας των γεφυρών και οι γενικότερες ανεπαρκείς υποδομές στην περιοχή.
Σε ένα δεύτερο έργο, διαχειριστήκαμε τη μεταφορά εξοπλισμού διυλιστηρίου από τη SalCon Θεσσαλονίκης και πάλι στο συγκρότημα της Motor Oil HELLAS στην Κόρινθο. Η μεταφορά περιελάμβανε 2 αποστολές με συνολικό φορτίο 3 σιλό με διαστάσεις (LxBxH) 16,00 x 7,70 x 8,10 m και βάρος 36 mt το καθένα, και 1 σιλό των 19,95 x 4,22 x 4,55 m και βάρος 52 mt.
Αν και γεμάτα προκλήσεις, τέτοια έργα είναι ανεκτίμητα για την απόκτηση εμπειρίας για μελλοντικές μεταφορές - ενώ αποδεικνύουν και την τεχνογνωσία μας στην τοπική αγορά.
- Ποιες προκλήσεις βλέπετε στους τομείς των μεταφορών, των ναυτιλιακών υπηρεσιών, αλλά και της κρουαζιέρας;
Υπάρχουν διαφορετικές προκλήσεις που πρέπει να αντιμετωπιστούν ανάλογα με τον κλάδο. Στο γενικό πλαίσιο, η εξαιρετικά χαμηλή στάθμη νερού στη Διώρυγα του Παναμά εγείρει ανησυχίες που είναι ήδη εμφανείς σε όλους τους ναυτιλιακούς τομείς. Οι συνεπαγόμενες καθυστερήσεις έχουν ως αποτέλεσμα αυξημένο κόστος, ανωμαλίες ανάμεσα στην προσφορά και τη ζήτηση, και γενικότερες επιπλοκές στην αλυσίδα εφοδιασμού.
Όσον αφορά τον κλάδο της κρουαζιέρας, η επιθυμία για ταξίδια έχει αυξηθεί σημαντικά στη μετά Covid εποχή. Η Ελλάδα ήταν ανέκαθεν ένας ελκυστικός τουριστικός προορισμός. Τα τελευταία χρόνια παρατηρούμε ένα ακόμη μεγαλύτερο ενδιαφέρον για εξερεύνηση νέων προορισμών στη χώρα, που θα μπορούσαν τελικά να μετουσιωθούν σε καινούργιες ταξιδιωτικές εμπειρίες. Ωστόσο, η δημιουργία ενός νέου προορισμού κρουαζιέρας είναι ένα πολυδιάστατο έργο που απαιτεί πολλαπλούς φορείς να ευθυγραμμιστούν και να
συμβάλουν στην επίτευξη ενός ικανοποιητικού αποτελέσματος.
Ξεκινώντας από την πλοιοκτήτρια εταιρία, την αγαστή συνεργασία του πλοιάρχου και των αξιωματικών, τον ναυτικό πράκτορα, τον τουριστικό πράκτορα, μέχρι την εκάστοτε διοίκηση της λιμενικής εγκατάστασης, τις λιμενικές αρχές, τις διοικητικές υπηρεσίες της πόλης, καθώς και όλους τους υπεργολάβους που παρέχουν υπηρεσίες πριν και κατά τη διάρκεια της επίσκεψης ενός πλοίου, όλοι παίζουν ρόλο.
Η Θεσσαλονίκη είναι το μεγαλύτερο βιομηχανικό λιμάνι της χώρας, εξυπηρετώντας όχι μόνο τη Βόρεια Ελλάδα, αλλά και τη γειτονική βαλκανική ενδοχώρα. Ενώ ακόμα χρειάζεται να βελτιώσουμε τις αναγκαίες υποδομές για συνδυασμένες μεταφορές – συγκεκριμένα, τη σιδηροδρομική συνδεσιμότητα, καθώς και τη διαθεσιμότητα και τους διαθέσιμους τύπους βαγονιών – χρειαζόμαστε επείγουσες επενδύσεις σε υποδομές, γερανούς και εξοπλισμό διαχείρισης φορτίου, βαθύτερα βυθίσματα και αύξηση ομοχειριών λιμενεργατών, ώστε να έχουμε τη βέλτιστη επάνδρωση ανά βάρδια και συνεπώς ταχύτερες λιμενικές υπηρεσίες φορτοεκφόρτωσης.
Ανησυχίες επίσης εγείρουν οι συνεχείς αυξήσεις σε συγκεκριμένα λιμενικά κόστη, όπως τα κόστη διαχείρισης φορτίων και τα κόστη για κρουαζιερόπλοια, καθώς θα μπορούσαν να οδηγήσουν μακροπρόθεσμα σε μειωμένη ανταγωνιστικότητα.
Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις
Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για ό,τι συμβαίνει τώρα στην Ελλάδα και τον Κόσμο στο thetoc.gr