Αν κάτι… έμαθε το ελληνικό Δημόσιο από την μέχρι τώρα εμπειρία του εξωδικαστικού μηχανισμού, είναι να προτείνει ρυθμίσεις κομμένες και ραμμένες στα οικονομικά δεδομένα των οφειλετών, χωρίς να χρειάζεται να παρεμβαίνει ανθρώπινο χέρι. Από τη μία χάνεται η… ευαισθησία για ειδικές περιπτώσεις που απαιτείται ενσυναίσθηση (σ.σ. προβλήματα υγείας του οφειλέτη κλπ) από την άλλη όμως περιορίζεται και ο κίνδυνος "συναλλαγής" με τους κρατικούς λειτουργούς.
Η δυνατότητα ρυθμίσεων tailor made έχει δοθεί επειδή πλέον υπάρχει πρόσβαση σε όλα τα οικονομικά δεδομένα του κάθε οφειλέτη. Με το που γίνεται η αίτηση ρύθμισης και άρση των απορρήτων, συλλέγονται όλα τα στοιχεία για καταθέσεις, ακίνητα, εισοδήματα ακόμη και το προσωπικό προφίλ αγορών, όπως αυτές αποπληρώνονται μέσω καρτών, τραπεζικών λογαριασμών και άλλων ψηφιακών μέσων.
Ποιο είναι λοιπόν το ζητούμενο: Να μπορεί ο οφειλέτης να αιτηθεί ρύθμιση χρεών στην εφορία (ή και στα ασφαλιστικά ταμεία καθώς πλέον ότι αποφασίζεται για τη μία περίπτωση ισχύει και για την άλλη) χωρίς να περιορίζεται από τον "δεσμευτικό" αριθμό των δόσεων που προβλέπονται σήμερα: 24 για χρέη στο δημόσιο και 48 για φόρο κληρονομιάς ή οφειλές από πρόστιμα κλπ.
Ο συγκεκριμένος αριθμός δόσεων έχει ένα σοβαρό μειονέκτημα: όταν το ποσό της οφειλής είναι μεγάλο, η μηνιαία δόση μπορεί να ξεπερνά και το μηνιαίο εισόδημα του οφειλέτη. Εκ των πραγμάτων αυτό δεν μπορεί να εξυπηρετηθεί γι’ αυτό και τα χρέη μένουν αρρύθμιστα με αποτέλεσμα να συσσωρεύονται οι προσαυξήσεις. Στην περίπτωση των ρυθμίσεων α λα καρτ, ο μαθηματικός τύπος ορίζει το ποσοστό του εισοδήματος που μπορεί να διαθέτει κάποιος για την αποπληρωμή των χρεών του. Λαμβάνονται υπόψη οι εύλογες δαπάνες διαβίωσης, το εισόδημα, η αξία των ακινήτων κλπ.
Για παράδειγμα, αυτός που χρωστάει 12.000 ευρώ αλλά έχει εισόδημα 12.000 ευρώ τον χρόνο, δεν μπορεί να ανταποκριθεί εύκολα σε μια δόση 500 ευρώ καθώς αυτό που θα του απομένει δεν θα φτάνει ούτε για τις αγορές του supermarket. Αντίθετα, αν το εισόδημα είναι 24.000 ευρώ, οι δόσεις μπορεί να είναι και λιγότερες από 24 για χρέη της τάξεως των 12.000 ευρώ
Γιατί να προχωρήσει το ρεκτιφιέ στις ρυθμίσεις για τις οφειλές προς το δημόσιο όταν υπάρχει ο εξωδικαστικός; Διότι οι διαδικασίες που θα τρέξουν από το υπουργείο Οικονομικών και τα ασφαλιστικά ταμεία θα μπορεί να είναι πολύ πιο γρήγορες (σ.σ. καθώς Γιάννης κερνάει, Γιάννης πίνει) ενώ θα μπορούν να ξεμπλοκάρουν εύκολα υποθέσεις όπως η αδυναμία πώλησης ακινήτων ή η συνταξιοδότηση όσων χρωστούν στα ασφαλιστικά ταμεία.
Η ρύθμιση α λα κάρτ ανάγεται προς το παρόν στην σφαίρα των πληροφοριών. Οι τελικές αποφάσεις θα ληφθούν εφόσον ανάψει το πράσινο φως και από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή καθώς οι ρυθμίσεις αποτελούσαν ανέκαθεν πεδίο τριβής με τους εταίρους. Ωστόσο, το γεγονός ότι αντίστοιχα μοντέλα εφαρμόζονται και σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες, αυξάνει τις πιθανότητες "φρεσκαρίσματος" της πάγιας ρύθμισης της εφορίας (σ.σ και των ταμείων) που πλέον στην πράξη κρίνονται αναποτελεσματικές.
Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις
Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για ό,τι συμβαίνει τώρα στην Ελλάδα και τον Κόσμο στο thetoc.gr
