
Στην τελική ευθεία μπαίνει ο διαγωνισμός για ένα logistics center στη Βόρεια Ελλάδα, ο οποίος εκτός από το επενδυτικό ενδιαφέρον έχει αποκτήσει και μία ισχυρή γεωπολιτική χροιά, καθώς οι δύο μνηστήρες που το διεκδικούν έχουν τη στήριξη αντίστοιχα των ΗΠΑ και τη Ρωσίας.
Ο λόγος γίνεται για την παραχώρηση του πρώην στρατοπέδου Γκόνου στη Θεσσαλονίκη που δημοπρατείται από τη Μονάδα Στρατηγικών Συμβάσεων του Υπερταμείου για λογαριασμό της ΓΑΙΑΟΣΕ και έχει προσελκύσει το ενδιαφέρον δύο πλευρών, οι οποίες είναι το κοινό μέτωπο AKTOR-Trade Estates-Goldair, και ο Ιβάν Σαββίδης μέσω του ΟΛΘ.
Σύμφωνα με πηγές πολύ κοντά στον διαγωνισμό, ο ανταγωνιστικός διάλογος, δηλαδή η διαδικασία κατά την οποία οι δύο μονομάχοι κάνουν τις προτάσεις τους για το τελικό οικονομικό και τεχνικό αντικείμενο του έργου, θα τελειώσει στα τέλη του Οκτωβρίου. Το επόμενο βήμα είναι η υποβολή των δεσμευτικών προσφορών προς τα τέλη του έτους και ο ανάδοχος αναμένεται να έχει επιλεγεί στις αρχές του 2026.
Αξίζει να αναφερθεί πως το έργο αυτό είναι σημαντικό και για τις δύο πλευρές, καθώς θα αποτελέσει έναν από τους μεγαλύτερους διαμετακομιστικός κόμβους των Βαλκανίων. Δεν είναι τυχαίο που η Trade Estates του Ομίλου Φουρλή, αλλά και ο Βασίλης Φουρλής, έκαναν ιδιαίτερη μνεία στον διαγωνισμό κατά τη διάρκεια της ανακοίνωσης των οικονομικών αποτελεσμάτων και της ενημέρωσης των αναλυτών για το α΄ εξάμηνο του 2025.
Από την άλλη πλευρά η επικράτηση του Ιβάν Σαββίδη στον διαγωνισμό θα παγιώσει την ισχύ του στη συμπρωτεύουσα, δημιουργώντας οικονομίες κλίμακας, καθώς η νέα παραχώρηση γειτνιάζει με το λιμάνι.
Το γεωπολιτικό background του διαγωνισμού
Ξεκινώντας από το αμερικανικό ενδιαφέρον τη συμμαχία των τριών εταιρειών φαίνεται πως υποστηρίζουν οι ΗΠΑ, καθώς όπως έχει ήδη γράψει το TheTOC υπάρχει ενδιαφέρον χρηματοδότησης από τον αμερικανικό αναπτυξιακό οργανισμό Development Finance Corporation (DFC), ο οποίος αποτελεί τον επενδυτικό μοχλό των ΗΠΑ σε όλο τον κόσμο με πορτφόλιο που ξεπερνά τα 49 δισ. δολάρια σε assets, ενώ έχει παρουσία μέσω επενδύσεων σε περισσότερες από 100 χώρες σε όλο τον κόσμο.
Μάλιστα, ο εν λόγω φορέας έχει δείξει και στο πρόσφατο παρελθόν ενδιαφέρον για τα ελληνικά λιμάνια, καθώς είχε στηρίξει την Goldair για τον διαγωνισμό για το λιμένα Βόλου, όπου και εκεί είχε ως αντίπαλο τον Ιβάν Σαββίδη, που "κατέβαζε" τον ΟΛΘ. Να σημειώσουμε πως ο Ρώσος επιχειρηματίας είχε δώσει τότε την καλύτερη προσφορά, η οποία ήταν κατά πολύ μεγαλύτερη από της Goldair. Το γεγονός αυτό είχε προκαλέσει την προσφυγή της Goldair τόσο στην Ενιαία Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων (ΕΑΔΗΣΥ) όσο και στο ΣτΕ, χωρίς ωστόσο να καταφέρει να ανατρέψει το αποτέλεσμα. Ωστόσο, ο Ιβάν Σαββίδης δεν υπέγραψε κάποια σύμβαση καθώς ο διαγωνισμός ακυρώθηκε.
Όσον αφορά τον Ιβάν Σαββίδη, ο οποίος συνδέεται με τη ρωσική πλευρά λόγω της συμμετοχής του στο ρωσικό κοινοβούλιο αλλά και των στενών σχέσεων με το Ρώσο Πρόεδρο Βλαντιμίρ Πούτιν, φαίνεται πως η τοποθέτησή αυτή του DFC αποτελεί μια προσπάθεια ανύψωσης τειχών απέναντι στο Ρώσο επιχειρηματία, ειδικά ύστερα από το αδιέξοδο που έχουν οδηγηθεί οι προσπάθειες για τον τερματισμό του πολέμου στην Ουκρανία.
Εν τούτοις, ο Ιβάν Σαββίδης, ο οποίος δέχεται πλήγματα τόσο εντός του ΟΛΘ όσο και του ΠΑΟΚ, με την πλευρά της οικογένειας Dreyfus να προσπαθεί -χωρίς επιτυχία- να αποκτήσει μεγάλο μέρος των μετοχών της εισηγμένης, αλλά και της προσπάθειας του Τέλη Μυστακίδη που θέλει να χρηματοδοτήσει τη Νέα Τούμπα και να εξαγοράσει την ΚΑΕ ΠΑΟΚ, δε φαίνεται να το βάζει κάτω.
Αυτό φαίνεται και από τις πρόσφατες κινήσεις του με την επάνοδό στη Θεσσαλονίκη καθώς οι εμφανίσεις του πυκνώνουν τόσο για τον ΠΑΟΚ όσο και για τον ΟΛΘ. Επιπλέον, ενισχύει και το OPEN μέσω αύξησης μετοχικού κεφαλαίου αποτιμώντας την ΗΜΕΡΗΣΙΑ και το ΕΘΝΟΣ, που επίσης του ανήκουν, στα 8,5 εκατ. €
Τι αφορά ο διαγωνισμός - Πώς οι τέσσερις ενδιαφερόμενοι έγιναν δύο
Ο διαγωνισμός αφορά στην αξιοποίηση του πρώην Στρατοπέδου Γκόνου για τα επόμενα 30 έτη. Στόχος είναι η δημιουργία ενός logistics center, συνολικής έκτασης 672.000 τ.μ. Ο Ιβάν Σαββίδης έχει προφανές ενδιαφέρον για τον διαγωνισμό αυτόν, καθώς το νέο επιχειρηματικό πάρκο θα απέχει μόλις 8 χλμ από τον λιμένα Θεσσαλονίκης.
Οι ανταγωνιστές του, οι οποίοι είχαν χωριστεί σε τρία διαφορετικά "μπλοκ", ήταν η Κοινοπραξία του Ομίλου Aktor με την Goldair και η σύμπραξη του Ομίλου Φουρλή (σ.σ. Trade Estates) με την Interkat. Επιπλέον, ενδιαφέρον είχε εκδηλώσει και ο Όμιλος Viohalco με την εταιρεία Noval Property που δραστηριοποιείται στις επενδύσεις και την ανάπτυξη στον κλάδο των ακινήτων.
Οι τέσσερις αυτοί μνηστήρες ανακοινώθηκαν στην εκπνοή του 2024, αλλά τα τελικά σχήματα, από τέσσερα που ήταν έμειναν δύο με τις Noval και Interkat να αποχωρούν από την κούρσα της διεκδίκησης.
Η ανάπτυξη του Επιχειρηματικού Πάρκου συνδυασμένων μεταφορών στο πρώην Στρατόπεδο Γκόνου αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα έργα στρατηγικής σημασίας για τη Θεσσαλονίκη και για ολόκληρη τη χώρα. Πρόκειται για εγχείρημα της ΓΑΙΑΟΣΕ, που δημιουργεί μια μοναδική ευκαιρία για τη ριζική αναβάθμιση του κλάδου των logistics, καθιστώντας τη Θεσσαλονίκη κομβικό σημείο εμπορευματικών μεταφορών για τα Βαλκάνια και τη Νοτιοανατολική Ευρώπη.
Σε συνδυασμό με το αντίστοιχο έργο που προχωρά στην Αττική, συγκροτείται ένα ισχυρό δίκτυο που ενισχύει τη θέση της Ελλάδας στον διεθνή χάρτη των logistics, προσελκύει σημαντικές επενδύσεις, δημιουργεί νέες και ποιοτικές θέσεις εργασίας και συμβάλλει στη μείωση των εκπομπών άνθρακα μέσω της σύνδεσης των δύο κέντρων με το σιδηροδρομικό δίκτυο.
Πέρα από την οικονομική διάσταση, το έργο έχει άμεσο θετικό αντίκτυπο στην καθημερινότητα των πολιτών: περισσότερα από 300 βαριά οχήματα θα απομακρύνονται καθημερινά από το κέντρο της Θεσσαλονίκης, γεγονός που μειώνει την κυκλοφοριακή συμφόρηση, βελτιώνει την ποιότητα του αέρα και καθιστά την πόλη πιο φιλική για κατοίκους και επισκέπτες.
Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις
Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για ό,τι συμβαίνει τώρα στην Ελλάδα και τον Κόσμο στο thetoc.gr