Στο τέλος της εβδομάδας ξεκινά και επίσημα η χειμερινή περίοδος και τα νοικοκυριά προσπαθούν ακόμη να εντοπίσουν την πιο συμφέρουσα λύση για τη θέρμανση.
Το σκηνικό αλλάζει συνεχώς τις τελευταίες εβδομάδες. Παρατηρείται έντονη υποχώρηση στην τιμή του φυσικού αερίου και του ηλεκτρικού ρεύματος και άνοδος στην τιμή του πετρελαίου. Επίσης, από την Παρασκευή ενεργοποιείται και η επιδοματική πολιτική της κυβέρνησης για την θέρμανση, η οποία φέρνει οριζόντια επιδότηση στην τιμή του πετρελαίου θέρμανσης αλλά και την ενεργοποίηση του επιδόματος το οποίο θα είναι μεγαλύτερο από πέρυσι, θα καταβάλλεται σε περισσότερους αλλά δεν θα χορηγείται σε όσους χρησιμοποιούν το ηλεκτρικό ρεύμα.
Εκατοντάδες χιλιάδες νοικοκυριά θα κληθούν να διαλέξουν ανάμεσα στο ρεύμα (κλιματιστικά, θερμαντικά σώματα κλπ) και το πετρέλαιο. Για να γίνει η σύγκριση, θα πρέπει τα μεγέθη να υπολογίζονται με την ίδια μονάδα. Εδώ λοιπόν απαιτείται μετατροπή των λίτρων (με βάση τα οποία αγοράζουμε το πετρέλαιο θέρμανσης) σε θερμικές κιλοβατώρες.
Πετρέλαιο θέρμανσης
Το πετρέλαιο θέρμανσης θα ξεκινήσει να πωλείται προς περίπου 1,65-1,7 ευρώ ανάλογα βέβαια και με το ποιες θα είναι οι εξελίξεις σε επίπεδο διεθνών τιμών μέσα στην εβδομάδα. Αυτή την τιμή δεν θα την… δουν οι καταναλωτές.
Θα ενεργοποιηθεί η επιδότηση των 25 λεπτών στην πηγή οπότε ο καταναλωτής θα αγοράζει ένα λίτρο πετρελαίου θέρμανσης προς 1,4-1,45 ευρώ. Εφόσον ο καυστήρας συντηρηθεί καλά ώστε η απόδοση να υπερβαίνει το 90%, η κάθε θερμική κιλοβατώρα που θα παράγεται με πετρέλαιο θέρμανσης, θα κοστίζει περίπου 13 λεπτά. Επίσης, εφόσον το νοικοκυριό έχει δικαίωμα στο επίδομα θέρμανσης (κάτι που σημαίνει ότι πληροί τα εισοδηματικά κριτήρια) η τιμή θα είναι ακόμη χαμηλότερη πέφτοντας (ειδικά στις ορεινές περιοχές που το επίδομα είναι μεγάλο) ακόμη και κάτω από 10-11 λεπτά.
Ηλεκτρικό ρεύμα
Στο ρεύμα, εκ πρώτης όψεως οι τιμές είναι πολύ υψηλότερες. Σήμερα, μια κιλοβατώρα κοστίζει περίπου 14-16 λεπτά με βάση τα τιμολόγια των εταιρειών ενέργειας αλλά και την επιδοματική πολιτική που ακολουθεί η κυβέρνηση. Για τον Οκτώβριο, η τιμή έχει υποχωρήσει μέχρι τώρα στα 270 ευρώ ανά κιλοβατώρα αλλά αυτό δεν είναι σίγουρο ότι θα περάσει ως μείωση στην τιμή λιανικής καθώς στις μεταβολές αυτό που προσαρμόζεται πρώτο είναι το τιμολόγιο των εταιρειών αλλά και η επιδοματική πολιτική ώστε η τιμή λιανικής να μένει λίγο πολύ σταθερή στα σημερινά επίπεδα.
Όμως, στα 14-16 λεπτά θα πρέπει να προστεθούν οι λεγόμενες μη ανταγωνιστικές χρεώσεις. Με αυτές (αλλά και με τον ΦΠΑ), η τελική τιμή εκτινάσσεται πάνω από τα 22 λεπτά ανά κιλοβατώρα χωρίς μάλιστα να υπάρχει δικαίωμα περαιτέρω επιδότησης. Άρα, η θέρμανση με απλά θερμαντικά σώματα και ηλεκτρικά καλοριφέρ που παράγουν μια θερμική μονάδα για κάθε κιλοβατώρα που καταναλώνουν, είναι η πιο ασύμφορη λύση για την φετινή σεζόν και δύσκολα θα αλλάξει αυτό.
Αν πάλι χρησιμοποιηθούν τα κλιματιστικά νέου τύπου (inverter) που παράγουν δύο ή και περισσότερες θερμικές κιλοβατώρες για κάθε ηλεκτρική κιλοβατώρα που καταναλώνουν, τότε το κόστος μπορεί να είναι αντίστοιχο ή και λίγο μικρότερο από αυτό που προκύπτει με βάση τη χρήση του πετρελαίου.
Τέλος, αν χρησιμοποιηθεί αντλία θερμότητας η οποία καταναλώνει μια κιλοβατώρα ηλεκτρικής ενέργειας παράγοντας τέσσερις θερμικές κιλοβατώρες, τότε το κόστος μπορεί να πέφτει και αρκετά κάτω από αυτό του πετρελαίου θέρμανσης.
Συμπέρασμα: Η σύγκριση ρεύματος-πετρελαίου έχει ως βασική παράμετρο το είδος της συσκευής που χρησιμοποιεί το ρεύμα ως πηγή ενέργειας για να παράξει θέρμανση. Το απλό ηλεκτρικό καλοριφέρ είναι ξεκάθαρα ασύμφορο φέτος (πάντα ήταν) ενώ τα σύγχρονα κλιματιστικά και οι αντλίες θερμότητας παραμένουν ανταγωνιστικά. Βέβαια, το κόστος εγκατάστασης είναι υψηλό. Από την άλλη, η θέρμανση με ρεύμα είναι η μοναδική που μπορεί να τροφοδοτηθεί από τον ήλιο (εφόσον εγκατασταθούν οι αντίστοιχοι συλλέκτες) και πρακτικά να έχει σχεδόν μηδενικό κόστος.
Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις
Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για ό,τι συμβαίνει τώρα στην Ελλάδα και τον Κόσμο στο thetoc.gr