Το στεγαστικό πρόβλημα της χώρας μπήκε στην ατζέντα αλλά η λύση δεν είναι ούτε προφανής ούτε μπορεί να υπάρξει σύντομα. H διαπίστωση ότι λείπουν περισσότερα από 210.000 ακίνητα για να καλυφθούν όλοι, συνιστά ένα πρώτο βήμα αλλά αυτή τη στιγμή υπάρχει έλλειψη βασικών πληροφοριών. Η βασικότερη; Ποιοι κατέχουν τα κλειστά ακίνητα και γιατί αυτά δεν "επιστρέφουν" στην αγορά;
Το απλό σχέδιο που έκανε ο πρωθυπουργός στο Τiktok έδειξε ότι αυτή τη στιγμή η ζήτηση για αγορά ή ενοικίαση ακινήτων είναι μεγαλύτερη από την προσφορά. Είναι μεγαλύτερη, διότι για 12 χρόνια σταμάτησαν να χτίζονται νέα σπίτια, διότι τα υφιστάμενα έχουν παλιώσει και δεν έχουν επισκευαστεί για να είναι διαθέσιμα, διότι πολλά κατασχέθηκαν από τις τράπεζες λόγω χρεών κλπ. Από την άλλη, στο σκέλος της ζήτησης, μπορεί η ανάγκη να υπάρχει, όμως η αύξηση των τιμών των ακινήτων με πολύ ταχύτερο ρυθμό από την αύξηση των εισοδημάτων -και αντίστοιχα και των ενοικίων- απομακρύνει το όνειρο της απόκτησης στέγης αντί να το φέρνει πιο κοντά.
Ουσιαστικά, σε αυτή τη φάση η κυβέρνηση δεν έχει ενεργοποιήσει κάποιο μέτρο. Η προσπάθεια το επόμενο διάστημα θα επικεντρωθεί στο να καταγραφεί το "στοκ" των κλειστών ακινήτων προκειμένου, στην πράξη πλέον, να βρεθούν οι βέλτιστες λύσεις.
Για παράδειγμα:
1. Εκτιμάται ότι πάνω από 20.000 κλειστά σπίτια έχουν περιέλθει στις τράπεζες. Κυρίως προέρχονται από ιδιοκτήτες που δεν κατάφεραν να εξυπηρετήσουν τα δάνειά τους. Θα πρέπει να αναζητηθεί τρόπος αξιοποίησης αυτών των ακινήτων αφού διαπιστωθεί για ποιο λόγο παραμένουν εκτός αγοράς. Δεν είναι ακόμη ξεκάθαρο το ιδιοκτησιακό καθεστώς; Έχουν υποστεί ζημιές τα ακίνητα που απαιτούν επισκευές; Υπάρχουν πολεοδομικές παραβάσεις; Ο τραπεζικός κλάδος έχει να παίξει σημαντικό ρόλο στην αντιμετώπιση του στεγαστικού προβλήματος και όχι μόνο μέσα από τη χορήγηση δανείων.
2. Πόσα από τα κλειστά ακίνητα παραμένουν σε αυτή την κατάσταση επειδή λείπουν τα χρήματα για επισκευή; Στο υπουργείο Οικονομικών περιμένουν να διαπιστώσουν την ανταπόκριση που θα υπάρξει στη νέα διάταξη που δίνει έκπτωση φόρου 16.000 ευρώ σε βάθος 5ετίας για την επισκευή ακινήτου. Η διάταξη υπήρχε αλλά ουσιαστικά δεν αξιοποιήθηκε παρά από ελάχιστους. Πρώτον διότι δεν αναγνωριζόταν έκπτωση για τα υλικά και δεύτερον διότι η έκπτωση ήταν μικρότερη. Το μέτρο θα δοκιμαστεί στην πράξη, όπως και η ανταπόκριση στο πρόγραμμα "ανακαινίζω – ενοικιάζω", το οποίο διαθέτει επιδότηση 4.000 ευρώ για δαπάνες επισκευής 10.000 ευρώ.
3. Παίζει ουσιαστικό ρόλο η φορολογία των ακινήτων; Στο τραπέζι υπάρχει η πρόταση της ΠΟΜΙΔΑ για απαλλαγή από τον φόρο εισοδήματος, όμως στο υπουργείο Οικονομικών δεν έχουν πειστεί για την ανάγκη υλοποίησης ενός μέτρου που ναι μεν αυξάνει τις αποδόσεις των ενοικίων και δημιουργεί κίνητρο για ανακαινίσεις, όμως από την άλλη δημιουργεί αγορά δύο ταχυτήτων. Το σίγουρο είναι ότι η απάντηση για το αν θα προχωρήσει ή όχι αυτό το μέτρο θα πρέπει να δοθεί άμεσα καθώς και μόνο στην προοπτική, τα ακίνητα παραμένουν τεχνητά εκτός αγοράς.
4. Η έλλειψη προσφοράς ακινήτων στην Ελλάδα αποδίδεται και στην πλήρη έλλειψη του θεσμού της κοινωνικής κατοικίας. Αυτό θα επιχειρηθεί να αντιμετωπιστεί με την ενεργοποίηση του θεσμού της κοινωνικής αντιπαροχής, μέτρο που θα έχει όφελος αφού θα αξιοποιήσει ακίνητα του δημοσίου που παραμένουν αναξιοποίητα
5. Για τον θεσμό των βραχυχρόνιων μισθώσεων αλλά και για τη χρυσή βίζα, η κυβέρνηση θέλει πρώτα να "μετρήσει" τις επιπτώσεις από την επιβολή πρόσθετων μέτρων. Και αυτό διότι και τα δύο μέτρα έχουν αποδώσει σημαντικά στην ελληνική οικονομία. Οι βραχυχρόνιες μισθώσεις φέρνουν ήδη φορολογικά έσοδα καθώς παρακολουθούνται πιο στενά μέσα από τις πλατφόρμες ενώ η χρυσή βίζα προσθέτει εκατοντάδες εκατομμύρια κάθε χρόνο στις άμεσες ξένες επενδύσεις.
Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις
Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για ό,τι συμβαίνει τώρα στην Ελλάδα και τον Κόσμο στο thetoc.gr