Follow us

Αμ μπεσαλήδες, αμ μπαγαπόντηδες

"Είστε Υπέρ ή Εναντίον της Επιστροφής των Μαρμάρων;"

THETOC TEAM
ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΗΣΤΟς ΧΩΜΕΝΙΔΗς
Χρηστος Χωμενιδης

Κατά τα διακόσια χρόνια της ύπαρξής μας ως ανεξάρτητο κράτος, οι Έλληνες έχουμε παθιαστεί με αρκετά "εθνικά οράματα".

Το πιο μεγαλεπήβολο ήταν βεβαίως η Μεγάλη Ιδέα, η οποία μάς εμψύχωσε κατά τους Βαλκανικούς Πολέμους, οδήγησε στην εδαφική και πληθυσμιακή επέκταση, μας έδωσε την Ήπειρο, τη Μακεδονία, τη Θράκη και το Βόρειο Αιγαίο (ένα μεγάλο, για την ακρίβεια, τμήμα των παραπάνω γεωγραφικών περιοχών), πριν καταλήξει στη Μικρασιατική Καταστροφή.

Το πιο γελοίο υπήρξε το "Τάμα του ΄Εθνους", μια υπόσχεση των αγωνιστών του 1821 στην Παναγία, η οποία είχε μείνει -υποτίθεται- ανεκπλήρωτη και ανέλαβε να την πραγματοποιήσει η Χούντα, χτίζοντας φαραωνικών διαστάσεων εκκλησία στα Τουρκοβούνια.

Τα πιο πρόσφατα στάθηκαν η τέλεση των Ολυμπιακών Αγώνων – οι ιστορικοί του μέλλοντος θα αποφανθούν εάν το "2004", όπως έγινε, ωφέλησε τη χώρα και τον λαό ή μάς έφερε πιο κοντά στη χρεοκοπία που συνέβη έξι χρόνια αργότερα. Και η "Επιστροφή των Μαρμάρων".

"Είστε Υπέρ ή Εναντίον της Επιστροφής των Μαρμάρων;" γράφει μια ηλεκτρονική πινακίδα στο αεροδρόμιο "Ελευθέριος Βενιζέλος" και καλεί τους περιερχόμενους να τοποθετηθούν πατώντας κουμπάκια. Τα αποτελέσματα είναι πάντα συντριπτικά. Πάνω από το 95% όσων ψηφίζουν θέλουν τα μάρμαρα πίσω.

Πολύ λογικό. Η απόσπαση, το ξήλωμα, των γλυπτών του Παρθενώνα από τον λόρδο του Έλγιν είχε κριθεί ως ιταμή, εγκληματική πράξη από τότε που συνέβη. Και αν κατά την δεκαετία του 1980 και του 1990, οι Βρετανοί έφερναν το επιχείρημα πως στο δικό τους μουσείο τα Μάρμαρα φυλάσσονται, συντηρούνται και εκτίθενται καλύτερα, η λειτουργία του Μουσείου της Ακρόπολης το 2009 υπήρξε αποστομωτική. Η Αθήνα, το λίκνο τους, είναι πλέον καθ’όλα έτοιμη να τα υποδεχθεί.

Οι καιροί προσέτι ευνοούν εξαιρετικά. Η αποαποικιοποίηση σε όλα τα επίπεδα αποτελεί σήμερα κυρίαρχο αίτημα. Ο δυτικός κόσμος βασανίζεται από τύψεις για όσα διέπραξε στους αιώνες της ραγδαίας του ανάπτυξης και της δεσποτικής επιβολής του. Αγάλματα σπουδαίων προσωπικοτήτων που ωστόσο υπήρξαν δουλοκτήτες γκρεμίζονται με πάταγο στις ΗΠΑ. Αυτόχθονες πληθυσμοί -τα απομεινάρια τους έστω- ανακηρύσσονται "ηττημένα έθνη", νομοθετούνται υπέρ τους μια σειρά επανορθωτικών προνομίων – στους "Native Americans”, που κάποτε τους λέγαμε Ινδιάνους, δίνονται άδειες λειτουργίας καζίνο. Στον Καναδά οι Ινούιτ (η λέξη "Εσκιμώος" θεωρείται πλέον άκρως προσβλητική) απαιτούν τα δημόσια έγγραφα να εκδίδονται και στις, πολλές, γλώσσες τους. Τι πιο ταιριαστό σε ένα τέτοιο κλίμα από την επιστροφή των Μαρμάρων; Τι πιο δίκαιο;

Βρισκόμαστε κοντά σε ένα τέτοιο γεγονός; Άμα διαβάσει κανείς κάτω από τις γραμμές των ειδήσεων, ψυχανεμίζεται πως ίσως όντως να συμβαίνουν έντονες παρασκηνιακές διεργασίες. Πως πιθανόν κάτι να ψήνεται. Και άμα παρακολουθήσει τις αντιδράσεις της μείζονος αντιπολίτευσής μας, σχεδόν βεβαιώνεται.

"Προεκλογική Καπηλεία με τα Γλυπτά" ήταν ο πρωτοσέλιδος, πηχυαίος τίτλος της "Εφημερίδας των Συντακτών". Όπερ σημαίνει πως η συμφωνία θα κλείσει μέσα στο επόμενο τρίμηνο, ώστε να την προβάλει ως προπαγανδιστικό χαρτί ο Κυριάκος Μητσοτάκης στον δρόμο προς τις κάλπες. "Τι άλλο θέλετε;" να πει στους πολίτες. "Φέρνω και τα Μάρμαρα πίσω!"

Πλην όμως -διατείνονται στον Σύριζα και στην Ανταρσύα- θα πρόκειται για απάτη. Διότι η κυβέρνηση, δεσμεύοντας τη χώρα, θα δανειστεί απλώς τα Μάρμαρα. Και όταν δανείζεσαι κάτι από κάποιον, ομολογείς αυτονοήτως ότι αυτό το κάτι του ανήκει. Δεν θα έχουμε συνεπώς έναν εθνικό θρίαμβο αλλά μία κίνηση υποτέλειας. Το Υπουργείο Πολιτισμού απέκρουσε διαρρήδην την κατηγορία αυτή. "Δεν αναγνωρίζουμε στο Βρετανικό Μουσείο νομή, κατοχή και κυριότητα των γλυπτών..." ανακοίνωσε.

Τι σημαίνουν τα παραπάνω; Πως, προκειμένου να δεχθούμε τα Μάρμαρα πίσω, θα αξιώσουμε από το Ηνωμένο Βασιλείο -από το Βρετανικό Μουσείο αν μη τι άλλο- να παραδεχθεί ρητά ότι έχει διαπράξει κλεπταποδοχή; Και ότι επί έξι γενιές παρακρατούσε παράνομα ένα ανεκτίμητο κομμάτι της δικής μας πολιτιστικής κληρονομιάς.

Το θεωρείτε ρεαλιστικό; Εγώ καθόλου. Εκτός από την καταβαράθρωση του γοήτρου τους, οι Βρετανοί θα δημιουργούσαν έτσι ένα αυτοκτονικό προηγούμενο για τα μεγάλα μουσεία διεθνώς. Η Ελλάδα πιθανότατα θα απαιτούσε στη συνέχεια από το Λούβρο την Αφροδίτη της Μήλου και τη Νίκη της Σαμοθράκης. Η Αίγυπτος τις μούμιες όπου γης. Όσοι σήμερα κατοικούν στην πάλαι ποτέ Μεσοποταμία τα δικά τους... Ακόμα δε και εντός της ίδιας επικράτειας θα πυροδοτούνταν διεκδικήσεις. Γιατί, παρακαλώ, το χρυσό προσωπείο του Αγαμέμνονα να εκτίθεται στο Εθνικό Αρχαιολογικό και όχι στο Μουσείο των Μυκηνών, όπου και βρέθηκε;

"Έτσι ακριβώς θα έπρεπε να συμβαίνει" πιθανόν να πείτε. Καμιά αντίρρηση από εμένα. Ποιός όμως οργανισμός έχει ποτέ αυτοακυρωθεί κατά τέτοιο τρόπο, ζητώντας μάλιστα συγγνώμη για την ύπαρξή του την ίδια;

Τυχόν συμφωνία "δανεισμού" των Μαρμάρων θα συνιστούσε, κατά τη γνώμη μου, έναν εύσχημο τρόπο επαναπατρισμού τους δίχως να τρωθεί ανεπανόρθωτα το κύρος του Βρετανικού Μουσείου. Έτσι και επιστρέψουν και τοποθετηθούν στις προθήκες που τα περιμένουν στο Μουσείου της Ακρόπολης, σιγά μην ξαναφύγουν.

"Θα μας ζητήσουν όμως να στείλουμε κι εμείς στο Λονδίνο, δανεικούς, κάποιους δικούς μας αρχαιολογικούς θησαυρούς!" Εκεί ακριβώς θα οφείλαμε να διαπραγματευθούμε σκληρά.

Όπως εμφανίζεται η κατάσταση, η αντιπολίτευση έχει δύο δρόμους.

Ο πρώτος θα ήταν να δηλώσει ότι στηρίζει ολόθερμα την εθνική προσπάθεια, εγγυώμενη παράλληλα πως θα κάνει παν το δυνατόν για εκπληρωθεί, στο μέτρο του εφικτού, το όνειρο της Μελίνας Μερκούρη. Ό,τι -τηρουμένων των αναλογιών- αξίωνε από τη Νέα Δημοκρατία ο Σύριζα όταν έφερνε τη Συμφωνία των Πρεσπών.

Ο δεύτερος δρόμος; Να πει ευθαρσώς πως σημασία δεν έχει τόσο η επιστροφή των Μαρμάρων όσο η δήλωση μετανοίας από τους επιγόνους της Βρετανικής Αυτοκρατορίας. Τι να τα κάνουμε τα Μάρμαρα άμα δεν στήσουμε πάνω τους αντι-ιμπεριαλιστικούς χορούς; Άμα δεν κάψουμε κατά την υποδοχή τους μερικούς "Union Jack”, βρετανικές τουτέστιν σημαίες; Ζητούμενο είναι η -συμβολική έστω- απελευθέρωση. Ας μην ξεχνάμε εξάλλου ότι η Ακρόπολη των Αθηνών ανεγέρθηκε κατά τον 5ο π.Χ. αιώνα από εργάτες-δούλους. Πώς το λέει ο Μπρεχτ; "Στα βιβλία δεν βρίσκεις παρά των βασιλιάδων τα ονόματα. Οι βασιλιάδες τις κουβάλησαν τις πέτρες;" Αυτή θα ήταν μία παλιομοδίτικη, πλην απολύτως έντιμη αριστερή στάση.

Το πρόβλημα -ενδεχομένως όμως και η ευλογία μας- είναι ότι μέσα στον καθένα μας παλεύουν πολλοί, αντιθετικοί εαυτοί. Νοιώθουμε και μετενσαρκώσεις των αρχαίων Ελλήνων και Χριστιανοί Ορθόδοξοι. Και έμποροι και αντάρτες. Καμαρώνουμε και για την μπέσα και για την μπαγαποντιά μας.

Εάν κάποτε ανακοινωθεί η επιστροφή των Μαρμάρων, θα προβάλουμε μύριες όσες ενστάσεις και αντιρρήσεις. Μα τη μεγάλη μέρα θα κατακλύσουμε τους δρόμους της Αθήνας για να τα υποδεχθούμε δοξαστικά. Κορυβαντιώντες.

Πηγή: Capital.gr

Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις

Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για ό,τι συμβαίνει τώρα στην Ελλάδα και τον Κόσμο στο thetoc.gr

Στα νέα κοσμικά εστιατόρια της πόλης: Πώς, πού και γιατί συχνάζουν πλέον οι Αθηναίοι ώστε "δουν και να τους δουν"

Τι έχει αλλάξει στα νέα κοσμικά εστιατόρια της πόλης; Καταρχάς, όντως, λέγονται ακόμα "κοσμικά";

20 Οκτ 2025 | 09:47

Το τέλος της εργασίας

Το πρόβλημα πάντως, προϊόντος του 21ο αιώνα, δεν είναι η εντατικοποίηση της εργασίας.

13 Οκτ 2025 | 09:31

Γελοίοι

Πώς ορίζω τη γελοιότητα; Ως απώλεια του μέτρου. Των ορίων.

06 Οκτ 2025 | 07:06

Ο Βασιλιάς είναι γυμνός και κουρασμένος

Μεγαλώνοντας, οι γωνίες σου αμβλύνονται. Όλο και σπανιότερα αναφωνείς ότι ο βασιλιάς είναι -σου φαίνεται έστω- γυμνός. Όχι απαραίτητα επειδή κοιτάς τη δουλειά ή το συμφέρον σου.

27 Οκτ 2025 | 09:18

Δεν υπάρχει άλλος τρόπος να ζεις

Όποτε πιάνω ένα βιβλίο πρωτοεμφανιζόμενου ποιητή ή συγγραφέα, προσδοκώ να διαβάσω αριστουργηματικές σελίδες. Με την ίδια λαχτάρα πάω στο θέατρο, στο σινεμά, σε εκθέσεις.

20 Οκτ 2025 | 09:47

Το τέλος της εργασίας

Το πρόβλημα πάντως, προϊόντος του 21ο αιώνα, δεν είναι η εντατικοποίηση της εργασίας.

13 Οκτ 2025 | 09:31

Γελοίοι

Πώς ορίζω τη γελοιότητα; Ως απώλεια του μέτρου. Των ορίων.

06 Οκτ 2025 | 07:06

Ο Βασιλιάς είναι γυμνός και κουρασμένος

Μεγαλώνοντας, οι γωνίες σου αμβλύνονται. Όλο και σπανιότερα αναφωνείς ότι ο βασιλιάς είναι -σου φαίνεται έστω- γυμνός. Όχι απαραίτητα επειδή κοιτάς τη δουλειά ή το συμφέρον σου.

27 Οκτ 2025 | 09:18

Δεν υπάρχει άλλος τρόπος να ζεις

Όποτε πιάνω ένα βιβλίο πρωτοεμφανιζόμενου ποιητή ή συγγραφέα, προσδοκώ να διαβάσω αριστουργηματικές σελίδες. Με την ίδια λαχτάρα πάω στο θέατρο, στο σινεμά, σε εκθέσεις.

ΠΕΤΡΟΣ ΤΑΤΣΟΠΟΥΛΟΣ 27 Οκτ 2025 | 06:13

Πόσο διεφθαρμένος αισθάνεσαι;

Εφόσον δυσκολευόμαστε να καταλήξουμε μεταξύ μας ποιος συμπολίτης μας είναι περισσότερο διεφθαρμένος από τον άλλον, ας στραφούμε προς τη ξένη διαιτησία

25 Οκτ 2025 | 08:50

Το μνημείο του άγνωστου ακτιβιστή

Αν υπάρχει μια απορία, είναι ποια ακριβώς ήταν η στόχευση του ΠΑΣΟΚ και γιατί συστρατεύθηκε ξανά, μαζί με τις δυνάμεις του αντισυστημισμού.

22 Οκτ 2025 | 09:30

Η προκλητική δήλωση του προκλητικού Τούρκου ΥΠΕΞ

Οι δηλώσεις ή καλύτερα η συνέντευξη του Χακάν Φιντάν έγινε δεκτή από τα Μέσα ενημέρωσης στην Ελλάδα, όπως συνήθως καταναλώνονται οι δηλώσεις των Τούρκων αξιωματούχων.

20 Οκτ 2025 | 09:47

Το τέλος της εργασίας

Το πρόβλημα πάντως, προϊόντος του 21ο αιώνα, δεν είναι η εντατικοποίηση της εργασίας.

ΠΕΤΡΟΣ ΤΑΤΣΟΠΟΥΛΟΣ 20 Οκτ 2025 | 06:26

Η αδύνατη ειρήνη

Όλοι οι πόλεμοι –και ιδίως οι μακροχρόνιοι, εκείνοι που κακοφορμίζουν- συνιστούν μια δυσχερέστατη προς επίλυση εξίσωση, αλλά ειδικά η επίλυση της εξίσωσης Χαμάς – Ισραήλ δείχνει πραγματικά απίθανη.

18 Οκτ 2025 | 14:13

Η μόνη κρίση που δεν είδε ο Καραμανλής

Η μόνη κρίση που δεν μυρίστηκε ο Κώστας Καραμανλής ήταν η μεγαλύτερη κρίση που βίωσε η Ελλάδα από τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο και μετά

15 Οκτ 2025 | 09:45

Η κατάληψη του μνημείου του Αγνώστου Στρατιώτη

Ο μόνος που δεν θέλησε να μετάσχει στον αχταρμά των έξαλλων αντιδράσεων ήταν ο Αλέξης Τσίπρας.

13 Οκτ 2025 | 09:31

Γελοίοι

Πώς ορίζω τη γελοιότητα; Ως απώλεια του μέτρου. Των ορίων.

ΠΕΤΡΟΣ ΤΑΤΣΟΠΟΥΛΟΣ 13 Οκτ 2025 | 06:24

Ο χρονοδιακόπτης της αξιοπρέπειας

Το 1999 ο Τσίπρας δεν είχε ακόμη αποφοιτήσει καν από το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, μολονότι είχε ήδη θέσει τα γερά θεμέλια μιας πολιτικής καριέρας, εξαιρετικά ιδιότυπης, από πολλές απόψεις.

11 Οκτ 2025 | 10:23

Ο εκνευρισμός Ανδρουλάκη και η επιστροφή Τσίπρα

Αν το ΠΑΣΟΚ δεν καταφέρει να κουνήσει τη βελόνα και το υποψήφιο κόμμα Τσίπρα αποκτήσει υπόσταση, πώς θα απαντήσει ο Νίκος Ανδρουλάκης στο ενδεχόμενο της συνεργασίας τους;

08 Οκτ 2025 | 08:51

Θέλει να αφουγκραστεί την κοινωνία;

Παρά τις ήττες και τα χρόνια στην αντιπολίτευση, παρά το rebranding που υποτίθεται του σχεδίασε η εταιρεία δημοσίων σχέσεων που προσέλαβε, ο κ. Τσίπρας εμφανίζεται στο κοινό του ίδιος και απαράλλαχτος.

06 Οκτ 2025 | 07:06

Ο Βασιλιάς είναι γυμνός και κουρασμένος

Μεγαλώνοντας, οι γωνίες σου αμβλύνονται. Όλο και σπανιότερα αναφωνείς ότι ο βασιλιάς είναι -σου φαίνεται έστω- γυμνός. Όχι απαραίτητα επειδή κοιτάς τη δουλειά ή το συμφέρον σου.

ΓΡΑΦΕΙ Ο Π. ΤΑΤΣΟΠΟΥΛΟΣ 06 Οκτ 2025 | 06:05

Η δεκαετία που κουβαλάς

Καθένας από εμάς, ανάλογα με την ηλικία του, κουβαλάει στην καμπούρα του και άλλη δεκαετία. Για την ακρίβεια, κουβαλάμε στην καμπούρα μας όλες τις δεκαετίες που μας διαμόρφωσαν από τη γέννησή μας μέχρι σήμερα.

04 Οκτ 2025 | 09:16

Τι πήρε ακριβώς ο Ερντογάν;

Δεν έχω το ρεπορτάζ του Τούρκου συναδέλφου και δεν μπορώ να πάρω θέση, ούτως ή άλλως δεν έχει και πολύ μεγάλη σημασία για την αντιπολίτευση στην Αθήνα, ο δικός μας δυσκολεύεται ακόμα και να βγάλει φωτογραφία δίπλα-δίπλα με τον πλανητάρχη, σιγά μην τον δεχτεί στον Λευκό Οίκο ο Τραμπ.

ΜΑΝΟΛΗΣ ΚΑΨΗΣ 01 Οκτ 2025 | 06:49

Τα ήρεμα νερά και τα "νεύρα" Σαμαρά

Η Ελλάδα δεν υπέγραψε φιλία με την Τουρκία, αυτό φαίνεται άλλωστε επί του πεδίου, αλλά αποδέχθηκε όντως ένα μορατόριουμ στην αντιπαράθεση.