Follow us

Από τον Καρυωτάκη στον Καρυώτη

"Πώς καταντήσαμε έτσι;" "Ζούγκλα γίναμε!" "Η Ελλάδα σήμερα σκοτώνει τα παιδιά της!"

THETOC TEAM
ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΗΣΤΟς ΧΩΜΕΝΙΔΗς
Χρηστος Χωμενιδης

"Πώς καταντήσαμε έτσι;" "Ζούγκλα γίναμε!" "Η Ελλάδα σήμερα σκοτώνει τα παιδιά της!"

Τέτοια, κι ακόμα πιο σπαραχτικά, ακούγονταν από τηλεοράσεις και ραδιόφωνα, δημοσιεύονταν στο διαδίκτυο, από την ώρα που έγινε γνωστό το έγκλημα στην αποβάθρα του Πειραιά ώσπου να κηδευτεί ο Αντώνης Καρυώτης και να στραφεί το ενδιαφέρον της κοινής γνώμης στις πλημμύρες στον κάμπο.

Θα μου επιτρέψετε να διαφωνήσω κάθετα. Η μοίρα του Αντώνη Καρυώτη στάθηκε απαράλλακτη με την επί αιώνες, επί χιλιετίες μοίρα όσων διέφεραν σωματικά ή διανοητικά. Όταν λέω "διέφεραν", δεν εννοώ απαραίτητα "υπολείπονταν". Το ελάχιστο φάλτσο στην κυρίαρχη ομοιομορφία, ακόμα και αν σήμαινε ταλέντο, χάρισμα, στοχοποιούνταν. Με το δρεπάνι έκοβαν όποιο στάχυ περίσσευε από το δεμάτι. Με τον δηλητηριώδη λόγο, την καζούρα -μετά ξυλοφορτώματος πολύ συχνά-, τον αποκλεισμό, τιμωρούσαν όποιον δεν τους έμοιαζε. Δυσανεκτικοί, αμείλικτοι, δολοφονικοί. Κατά τα άλλα ευσεβείς χριστιανοί, υποδειγματικοί πατριώτες.


Να θυμίσω τον Γιαννούλη Χαλεπά, τον μεγαλύτερο ίσως στον καιρό του γλύπτη στην Ευρώπη (αυτό βεβαίως το συνειδητοποιήσαμε εκ των υστέρων), που η μάνα του τον συνέτριψε ψυχικά, οι συγγενείς του τον έκλεισαν στο τρελοκομείο, οι συγχωριανοί του τον αντιμετώπιζαν σαν σκουπίδι; Τον λαϊκό ζωγράφο Θεόφιλο Χατζημιχαήλ, ο οποίος εικόνισε τον κόσμο πιο πολύχρωμο, πιο παραμυθένιο από όσους έπιασαν ποτέ στην Ελλάδα χρωστήρα; Τα γράφει ο Νίκος Εγγονόπουλος στο αριστουργηματικό του ποίημα, "Η Μπαλάντα της Ψηλής Σκάλας". "Ο Θεόφιλος κάποτες ανέβηκε σε μια ψηλή σκάλα -αυτόπτες μάρτυρες το λεν- ίσως να ζωγραφίσει μιαν επιγραφή, ίσως ακόμα για να συμπληρώσει το πάνω μέρος μιας συνθέσεώς του ηρωικής. Αλητόπαιδες -αλητόπαιδες που με τον καιρό ανδρωθήκαμε και γεράσαν κι επέθαναν ευυπόληπτοι και "φιλήσυχοι αστοί”- αλητόπαιδες για να παίξουν και να γελάσουν ετραβήξανε τη σκάλα την ψηλή. Κι ως γκρεμοτσακιζόντανε έντρομος ο Θεόφιλος από τα ύψη, επρόσμενε ελεεινός σακάτης, θέλεις κι ακόμα λιώμα, στο χώμα να βρεθεί…"

Τον Χαλεπά και τον Θεόφιλο τουλάχιστον τους γνωρίζουμε. Υποκλινόμαστε στα βάσανα τους όσο και στο μεγαλείο τους. Πόσες μυριάδες άλλοι πετιούνταν από τις κοινότητές τους σαν την τρίχα απ’το ζυμάρι, θάβονταν ζωντανοί σε "άσυλα"-μπουντρούμια, ξεχνιούνταν κι από τους εξ αίματος εγγύτερούς τους; "Ντρέπονταν καν να πουν ότι τον είχαν στείλει στη Λέρο…" μού έλεγε ένας φίλος ψυχίατρος. " "Ο θείος μετανάστευσε στην Αυστραλία” ισχυρίζονταν στον περίγυρό τους…" Εάν μια κοπέλα πιανόταν να έχει προγαμιαίες σχέσεις και οι γονείς και τα αδέλφια της δεν κατάφερναν να κουκουλώσουν το "αμάρτημά" της, παντρεύοντάς την άρον-άρον με όποιον λάχαινε, την έδιωχναν από το σπίτι με τις πέτρες. Δεν πάει να κατέληγε στην πόλη πόρνη; Τα νέα δύσκολα θα έφταναν στο χωριό...

Αναψηλαφώντας την υποφωτισμένη κοινωνική μας ιστορία, οι ερευνητές έρχονται αντιμέτωποι με κάθε λογής φρίκη. Το γνωμικό "ο γέρος θα πάει ή από πέσιμο ή από χέσιμο…" ηχεί σαν ένα συμπέρασμα της εμπειρικής ιατρικής, εκπεφρασμένο κάπως σκωπτικά. Θα αποτροπιάζαμε εάν μαθαίναμε ότι στην πάμπτωχη αγροτική Ελλάδα τους ηλικιωμένους, που δεν μπορούσαν πλέον να θρέψουν καν τον εαυτό τους, όχι σπάνια τους γκρέμιζαν ή τους δηλητηρίαζαν. Δεν το πιστεύετε; Διαβάστε όσα γράφει ο Γιάννης Βλαχογιάννης, με αφορμή τη "Φόνισσα" του Παπαδιαμάντη, για το άγος των θηλυκοκτονιών τον 19ο αιώνα στα νησιά. Σκότωναν κοριτσάκια βρέφη και έτσι απαλλάσσονταν από την υποχρέωση να τα προικίσουν. Η γραία Φραγκογιαννού αποτελεί το λογοτεχνικό απείκασμα της ειδεχθούς εκείνης πρακτικής…

Έπρεπε να φτάσουμε στη δεκαετία του 1980, για να φανούν κάποιοι φωτισμένοι επιστήμονες, να αγωνιστούν για την από-ασυλοποίηση, να συγκρουστούν με αραχνιασμένες συνειδήσεις, ώστε να κλείσει τελικά το κολαστήριο της Λέρου. Έπρεπε να εκπεμφθούν από την τηλεόραση και στην πιο απόμακρη γωνιά της ελληνικής υπαίθρου τα σύγχρονα ήθη, ώστε η βαρβαρότητα να απονομιμοποιηθεί.

Για αυτό και είμαι ιδιαίτερα καχύποπτος απέναντι σε όλους εκείνους που νοσταλγούν, που εξιδανικεύουν το παρελθόν. Χάσαμε, λένε, την ιδιοπροσωπία μας. Γλυτώσαμε, απαντώ, από τον χειρότερο μας εαυτό.

Τον Αντώνη Καρυώτη τον έπνιξαν όμως μόλις προχθές. Επιβιώνει προφανώς ο πρωτογονισμός, ελλοχεύει μέσα σε αρκετούς συμπολίτες μας πνεύμα βάναυσο, δολοφονικό και ψάχνει αφορμή για να εκφραστεί. Ο χαμός του, από την άλλη, δεν πέρασε στο ντούκου ούτε στα ψιλά. Χάρη στην τεχνολογία, στις κάμερες, το μαρτύριό του καταγράφηκε και δημοσιοποιήθηκε. Και ο κόσμος αγανάκτησε. Εξεγέρθηκε. Όπως δεν θα το έκανε μια γενιά πριν, όταν πολλοί θα τα έριχναν στην "κακιά την ώρα", στον "συγγνωστό εκνευρισμό του πληρώματος".

Όχι, η κοινωνία μας δεν έχει καταντήσει ζούγκλα. Βελτιώνεται αντιθέτως. Αποκτά καθημερινά κι εντονότερη ενσυναίσθηση, αποδοκιμάζει το κακό, θωρακίζεται απέναντί του. Αντιδρά σπασμωδικά; Αποσπασματικά; Μελοδραματικά; Αντιδρά πάντως.

"Όταν οι άνθρωποι θέλουν να πονείς, μπορούνε με χίλιους τρόπους. Ρίξε το όπλο και σωριάσου πρηνής όταν ακούσεις ανθρώπους…" έγραφε το 1927 ο Κώστας Καρυωτάκης. Έχουμε διανύσει μεγάλο δρόμο από τότε. Κοντεύουμε στο ξέφωτο.

Πηγή: capital

Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις

Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για ό,τι συμβαίνει τώρα στην Ελλάδα και τον Κόσμο στο thetoc.gr

Στα νέα κοσμικά εστιατόρια της πόλης: Πώς, πού και γιατί συχνάζουν πλέον οι Αθηναίοι ώστε "δουν και να τους δουν"

Τι έχει αλλάξει στα νέα κοσμικά εστιατόρια της πόλης; Καταρχάς, όντως, λέγονται ακόμα "κοσμικά";

13 Οκτ 2025 | 09:31

Γελοίοι

Πώς ορίζω τη γελοιότητα; Ως απώλεια του μέτρου. Των ορίων.

06 Οκτ 2025 | 07:06

Ο Βασιλιάς είναι γυμνός και κουρασμένος

Μεγαλώνοντας, οι γωνίες σου αμβλύνονται. Όλο και σπανιότερα αναφωνείς ότι ο βασιλιάς είναι -σου φαίνεται έστω- γυμνός. Όχι απαραίτητα επειδή κοιτάς τη δουλειά ή το συμφέρον σου.

27 Οκτ 2025 | 09:18

Δεν υπάρχει άλλος τρόπος να ζεις

Όποτε πιάνω ένα βιβλίο πρωτοεμφανιζόμενου ποιητή ή συγγραφέα, προσδοκώ να διαβάσω αριστουργηματικές σελίδες. Με την ίδια λαχτάρα πάω στο θέατρο, στο σινεμά, σε εκθέσεις.

20 Οκτ 2025 | 09:47

Το τέλος της εργασίας

Το πρόβλημα πάντως, προϊόντος του 21ο αιώνα, δεν είναι η εντατικοποίηση της εργασίας.

13 Οκτ 2025 | 09:31

Γελοίοι

Πώς ορίζω τη γελοιότητα; Ως απώλεια του μέτρου. Των ορίων.

06 Οκτ 2025 | 07:06

Ο Βασιλιάς είναι γυμνός και κουρασμένος

Μεγαλώνοντας, οι γωνίες σου αμβλύνονται. Όλο και σπανιότερα αναφωνείς ότι ο βασιλιάς είναι -σου φαίνεται έστω- γυμνός. Όχι απαραίτητα επειδή κοιτάς τη δουλειά ή το συμφέρον σου.

27 Οκτ 2025 | 09:18

Δεν υπάρχει άλλος τρόπος να ζεις

Όποτε πιάνω ένα βιβλίο πρωτοεμφανιζόμενου ποιητή ή συγγραφέα, προσδοκώ να διαβάσω αριστουργηματικές σελίδες. Με την ίδια λαχτάρα πάω στο θέατρο, στο σινεμά, σε εκθέσεις.

ΠΕΤΡΟΣ ΤΑΤΣΟΠΟΥΛΟΣ 27 Οκτ 2025 | 06:13

Πόσο διεφθαρμένος αισθάνεσαι;

Εφόσον δυσκολευόμαστε να καταλήξουμε μεταξύ μας ποιος συμπολίτης μας είναι περισσότερο διεφθαρμένος από τον άλλον, ας στραφούμε προς τη ξένη διαιτησία

25 Οκτ 2025 | 08:50

Το μνημείο του άγνωστου ακτιβιστή

Αν υπάρχει μια απορία, είναι ποια ακριβώς ήταν η στόχευση του ΠΑΣΟΚ και γιατί συστρατεύθηκε ξανά, μαζί με τις δυνάμεις του αντισυστημισμού.

22 Οκτ 2025 | 09:30

Η προκλητική δήλωση του προκλητικού Τούρκου ΥΠΕΞ

Οι δηλώσεις ή καλύτερα η συνέντευξη του Χακάν Φιντάν έγινε δεκτή από τα Μέσα ενημέρωσης στην Ελλάδα, όπως συνήθως καταναλώνονται οι δηλώσεις των Τούρκων αξιωματούχων.

20 Οκτ 2025 | 09:47

Το τέλος της εργασίας

Το πρόβλημα πάντως, προϊόντος του 21ο αιώνα, δεν είναι η εντατικοποίηση της εργασίας.

ΠΕΤΡΟΣ ΤΑΤΣΟΠΟΥΛΟΣ 20 Οκτ 2025 | 06:26

Η αδύνατη ειρήνη

Όλοι οι πόλεμοι –και ιδίως οι μακροχρόνιοι, εκείνοι που κακοφορμίζουν- συνιστούν μια δυσχερέστατη προς επίλυση εξίσωση, αλλά ειδικά η επίλυση της εξίσωσης Χαμάς – Ισραήλ δείχνει πραγματικά απίθανη.

18 Οκτ 2025 | 14:13

Η μόνη κρίση που δεν είδε ο Καραμανλής

Η μόνη κρίση που δεν μυρίστηκε ο Κώστας Καραμανλής ήταν η μεγαλύτερη κρίση που βίωσε η Ελλάδα από τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο και μετά

15 Οκτ 2025 | 09:45

Η κατάληψη του μνημείου του Αγνώστου Στρατιώτη

Ο μόνος που δεν θέλησε να μετάσχει στον αχταρμά των έξαλλων αντιδράσεων ήταν ο Αλέξης Τσίπρας.

13 Οκτ 2025 | 09:31

Γελοίοι

Πώς ορίζω τη γελοιότητα; Ως απώλεια του μέτρου. Των ορίων.

ΠΕΤΡΟΣ ΤΑΤΣΟΠΟΥΛΟΣ 13 Οκτ 2025 | 06:24

Ο χρονοδιακόπτης της αξιοπρέπειας

Το 1999 ο Τσίπρας δεν είχε ακόμη αποφοιτήσει καν από το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, μολονότι είχε ήδη θέσει τα γερά θεμέλια μιας πολιτικής καριέρας, εξαιρετικά ιδιότυπης, από πολλές απόψεις.

11 Οκτ 2025 | 10:23

Ο εκνευρισμός Ανδρουλάκη και η επιστροφή Τσίπρα

Αν το ΠΑΣΟΚ δεν καταφέρει να κουνήσει τη βελόνα και το υποψήφιο κόμμα Τσίπρα αποκτήσει υπόσταση, πώς θα απαντήσει ο Νίκος Ανδρουλάκης στο ενδεχόμενο της συνεργασίας τους;

08 Οκτ 2025 | 08:51

Θέλει να αφουγκραστεί την κοινωνία;

Παρά τις ήττες και τα χρόνια στην αντιπολίτευση, παρά το rebranding που υποτίθεται του σχεδίασε η εταιρεία δημοσίων σχέσεων που προσέλαβε, ο κ. Τσίπρας εμφανίζεται στο κοινό του ίδιος και απαράλλαχτος.

06 Οκτ 2025 | 07:06

Ο Βασιλιάς είναι γυμνός και κουρασμένος

Μεγαλώνοντας, οι γωνίες σου αμβλύνονται. Όλο και σπανιότερα αναφωνείς ότι ο βασιλιάς είναι -σου φαίνεται έστω- γυμνός. Όχι απαραίτητα επειδή κοιτάς τη δουλειά ή το συμφέρον σου.

ΓΡΑΦΕΙ Ο Π. ΤΑΤΣΟΠΟΥΛΟΣ 06 Οκτ 2025 | 06:05

Η δεκαετία που κουβαλάς

Καθένας από εμάς, ανάλογα με την ηλικία του, κουβαλάει στην καμπούρα του και άλλη δεκαετία. Για την ακρίβεια, κουβαλάμε στην καμπούρα μας όλες τις δεκαετίες που μας διαμόρφωσαν από τη γέννησή μας μέχρι σήμερα.

04 Οκτ 2025 | 09:16

Τι πήρε ακριβώς ο Ερντογάν;

Δεν έχω το ρεπορτάζ του Τούρκου συναδέλφου και δεν μπορώ να πάρω θέση, ούτως ή άλλως δεν έχει και πολύ μεγάλη σημασία για την αντιπολίτευση στην Αθήνα, ο δικός μας δυσκολεύεται ακόμα και να βγάλει φωτογραφία δίπλα-δίπλα με τον πλανητάρχη, σιγά μην τον δεχτεί στον Λευκό Οίκο ο Τραμπ.

ΜΑΝΟΛΗΣ ΚΑΨΗΣ 01 Οκτ 2025 | 06:49

Τα ήρεμα νερά και τα "νεύρα" Σαμαρά

Η Ελλάδα δεν υπέγραψε φιλία με την Τουρκία, αυτό φαίνεται άλλωστε επί του πεδίου, αλλά αποδέχθηκε όντως ένα μορατόριουμ στην αντιπαράθεση.