Follow us

Αυτόν που πέφτει οι άλλοι τον κλωτσάνε περισσότερο

Ο επικεφαλής της τηλεπαρέας είχε ύφος σκανδαλισμένο και ειρωνικό ταυτόχρονα. Το ολιγόλεπτο βίντεο προβαλλόταν ξανά και ξανά. Κελεπούρι ήταν καθώς είχε τραβηχτεί -λέει- στο κελί όπου μένει ο Δημήτρης Λιγνάδης στον Κορυδαλλό, πράγμα το οποίο η υπεράσπισή του έσπευσε να αρνηθεί.

THETOC TEAM
ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΗΣΤΟς ΧΩΜΕΝΙΔΗς
Χρηστος Χωμενιδης

"Καμαρώστε τους, κυρίες και κύριοι! Κάνουν πάρτυ!"

Ο επικεφαλής της τηλεπαρέας είχε ύφος σκανδαλισμένο και ειρωνικό ταυτόχρονα. Το ολιγόλεπτο βίντεο προβαλλόταν ξανά και ξανά. Κελεπούρι ήταν καθώς είχε τραβηχτεί -λέει- στο κελί όπου μένει ο Δημήτρης Λιγνάδης στον Κορυδαλλό, πράγμα το οποίο η υπεράσπισή του έσπευσε να αρνηθεί.

Τι έδειχνε, τέλος πάντων, το βίντεο; Δυό-τρεις άντρες με πιξελαρισμένα πρόσωπα, με την αμφίεση που συνηθίζεται στις σημερινές φυλακές, φόρμες, σορτς, φανέλες αμφισβητούμενης καθαριότητας. Ο ένας τους έπαιζε μπουζούκι με θαυμαστή, με επαγγελματική σχεδόν, επιδεξιότητα. Ο άλλος κρατούσε σελίδες με τυπωμένους τους στίχους. Έλεγαν Τσιτσάνη. Το πλέον ταιριαστό στην κατάστασή τους τραγούδι. "...Καλοκαίρι κι είναι κρύο, ένα μέτρο επί δύο το κελί μου, αχ μανούλα μου...". Έκαναν κέφι, ήταν ολοφάνερο. Μεράκλωναν. Στις ελλειπτικές μα τόσο γλαφυρές εικόνες που δίνει το αριστουργηματικό ρεμπέτικο αναγνώριζαν τους εαυτούς τους. "Εγώ δεν ζω γονατιστός, είμαι της Γερακίνας γιός!" Οι ψυχές τους δροσίζονταν.

"Ο "κύριος” με τα άσπρα γόνατα που παίζει το όργανο είναι έμπορος ναρκωτικών!" πληροφόρησε ο δημοσιογράφος το τηλεοπτικό κοινό. "Συγκατοικεί με δύο δολοφόνους, οι οποίοι προφανώς του κάνουν σεκόντα...". Αποτροπιασμός στα όρια της φρίκης. Όχι κυρίως επειδή είχε εισχωρήσει στη φυλακή κινητό με κάμερα και απαθανάτιζε τα στιγμιότυπα. Αλλά διότι οι ειδεχθείς εγκληματίες είχαν το θράσος να το ρίχνουν έξω. Κανονικά θα έπρεπε να σκέφτονται μέρα-νύχτα τις απαίσιες πράξεις τους και να βαράνε τα κεφάλια τους στον τοίχο...

Ανέκαθεν διακρίνονταν οι άνθρωποι για τη σκληρότητά τους απέναντι σε όποιον στραβοπατούσε, σε όποιον έθετε εαυτόν εκτός κοινωνίας. Οι εκτελέσεις αποτελούσαν επί χιλετίες δημοφιλέστατα δημόσια θεάματα. Μέχρι τον 21ο αιώνα στη Σαουδική Αραβία πλήθη κατέκλυζαν γήπεδα για να παρακολουθήσουν αποκεφαλισμούς, ακρωτηριασμούς έστω κλεπτών. Το 1925, κατά τη δικτατορία του Θεόδωρου Πάγκαλου, καταδικάστηκαν στην εσχάτη των ποινών και απαγχονίστηκαν αυθωρεί δύο καταχραστές του δημοσίου. Είκοσι χιλιάδες Αθηναίοι μαζεύτηκαν στο Γουδή για να τους δουν στην κρεμάλα. Ήταν εννιάμισυ το πρωί. Οι περισσότεροι θα απόλαυσαν -στοιχηματίζω- μετά τον βαρύ γλυκό τους σε κάποιο από τα γύρω καφενεία.

Το 1972 έλαβε χώρα η τελευταία εν Ελλάδι θανατική εκτέλεση. Τα ισόβια ως ανώτατη επιβαλλόμενη ποινή νομοθετήθηκαν μερικά χρόνια αργότερα. "Όταν λέμε ισόβια, εννοούμε ισόβια!" δήλωσε ο Κωνσταντίνος Καραμανλής ευθύς με τη μετατροπή των θανατικών ποινών των πρωταίτιων της 21ης Απριλίου. Η βούλησή του μερικώς εισακούστηκε. Από τους πραξικοπηματίες μονάχα τρεις, ο Γεώργιος Παπαδόπουλος, ο Δημήτριος Ιωαννίδης και ο Νικόλαος Ντερτιλής πέθαναν στη φυλακή. Συν ο Οδυσσέας Αγγελής, που αυτοκτόνησε στο λουτρό του κελιού του. Το 1996 είχε τεθεί ζήτημα αποφυλάκισης των χουντικών. Ποιος είχε πιο θερμά υποστηρίξει ότι η Δημοκρατία έπρεπε να δείξει επιείκια; Ο Ανδρέας Λεντάκης. Ένας από τους σκληρότερα βασανισθέντες στο κολαστήριο της οδού Μπουμπουλίνας, ο Ανδρέας "που τον χτυπούν το βράδυ στην ταράτσα...", κατά το τραγούδι του Μίκη Θεοδωράκη.

Τα ισόβια συν τω χρόνω έπαψαν γενικώς να τηρούνται. Στις μέρες μας ουδείς μένει στη φυλακή για περισσότερο από δύο δεκαετίες, Με την εξαίρεση των πρωτοπαλίκαρων της "17 Νοέμβρη".

"Σε δέκα, δεκαπέντε, είκοσι χρόνια θα κυκλοφορεί ελεύθερος! Ενώ το παιδί μας δεν πρόκειται να επιστρέψει ποτέ!" Απολύτως σεβαστή η κραυγή αγανάκτησης όταν προέρχεται από τους πιο κοντινούς, τους δικούς του θύματος. Ουδείς θα τους έριχνε άδικο ακόμα και εάν σκότωναν τον δολοφόνο με τα ίδια τους τα χέρια. Οι πιο στεντόρειες εντούτοις κραυγές, οι χειρότερες κατάρες εξαπολύονται από ανθρώπους που δεν έχουν καμιά προσωπική σχέση με το έγκλημα. Εκείνοι διακινούν την αντίληψη πως η Δικαιοσύνη χαϊδεύει όσους κοινωνικά προνομιούχους και οικονομικά ισχυρούς κάθονται στο εδώλιο. Ότι υπάρχουν vip κελιά που οι τρόφιμοί τους απολαμβάνουν και του πουλιού το γάλα. Ακόμα και την ερωτική συντροφιά κυριών, συζύγων, συντρόφων ή σεξεργατριών.

Αρκεί να περάσει κάποιος ως επισκέπτης την πύλη ενός σωφρονιστικού καταστήματος για να απαλλαγεί ακαριαία από τις παραπάνω πλάνες. Οι φυλακές στην Ελλάδα είναι φοβερά μέρη. Στοιβάζονται, ξεχειλίζουν οι κρατούμενοι από τα κελιά. Ανεπαρκείς στην καλύτερη περίπτωση οι συνθήκες υγιεινής. Ύποπτα -για να το θέσω επιεικώς- τα νταραβέρια που ακατάπαυστα γίνονται. Τι μπορεί να σου προσφέρει εκεί μέσα ένα φουσκωμένο πορτοφόλι; Μια σχετική σωματική ακεραιότητα. Μια στοιχειώδη προστασία από τις συμμορίες και τους τσαμπουκάδες. Μια τακτικότερη επικοινωνία με τον έξω κόσμο.

"Τρως όμως δεκαπέντε χρόνια και είσαι έξω στα μισά! Ή και σε λιγότερα!" Μείνετε εσείς όχι εφτά χρόνια, εφτά μήνες, εφτά μέρες πίσω από τα κάγκελα και έπειτα μιλάτε. Ούτε οι δικαστές μας καν δεν έχουν προσωπική εμπειρία, δεν έχουν διανυκτερεύσει άπαξ ιγκόγκνιτο σε κελί, ώστε να ξέρουν πού ακριβώς στέλνουν όποιον κρίνουν ένοχο.

Όσο για τον σωφρονισμό, πρόκειται μάλλον για μονολεκτικό ανέκδοτο. Έψαξα μα δεν βρήκα στατιστικές σχετικά με το ποσοστό των αποφυλακιζόμενων που επανεντάσσονται. Η μεγάλη, υποθέτω, πλειονότητα υποτροπιάζει, επιστρέφει εκεί μέσα, με βαρύτερες μάλιστα καταδίκες, για σοβαρότερα αδικήματα. Και πώς αλλιώς; Ο κατάδικος, ακόμα και αφού έχει εκτίσει την ποινή του, είναι ένας κοινωνικός παρίας. Ποιος θα τον εμπιστευτεί, ποιος θα του δώσει δουλειά, ευκαιρίες; Ακόμα και η οικογένεια του συχνά τον έχει, από ντροπή, ξεγράψει. Ίσως ενδόμυχα και να νοσταλγεί το κελί. Να το αισθάνεται ως το φυσικό του πλέον περιβάλλον.

"Να μην τιμωρούνται λοιπόν οι εγκληματίες; Να μην κλείνονται στη φυλακή;"

Ποτέ δεν υποστήριξα κάτι τέτοιο. Θα ευχόμουν απλώς η κοινή γνώμη να μην δείχνεται πιο αυστηρή από την ίδια τη Δικαιοσύνη. Να μην εξανίσταται όταν μια παρέα νταλγκαδιασμένων λέει τον πόνο της με ένα μπουζούκι. Να μην καταναλώνει βουλιμικά "δημοσιογραφικές πληροφορίες" άνευ οιασδήποτε σημασίας. "Η Ρούλα Πισπιρίγκου βλέπει στο κελί της τηλεόραση!" Και λοιπόν; Εφόσον έχει διαπράξει ό,τι της καταλογίζεται, η ψυχή της καίγεται ήδη στην κόλαση. Και αν ακόμα είναι αθώα, η ψυχή της πνίγεται στο πένθος. Απορίας άξιον ότι εξακολουθεί να υπάρχει, ζωντανή από κεκτημένη ταχύτητα.

Η διακριτικότητα απέναντι στον συντετριμμένο, η σαφής διάκριση ανάμεσα στην απονομή δικαιοσύνης που επιφέρει την κάθαρση και στη στείρα εκδικητικότητα, αποτελεί μέτρο πολιτισμού. Που δεν έχουμε ακόμα κατακτήσει. "Αυτόν που πέφτει, οι άλλοι τον κλωτσάνε περισσότερο…" αναφωνεί ο Αισχύλος, με το στόμα της Κλυταιμνήστρας. Λες και μιλάει για σήμερα.

"Homo hominis lupus”. "Ο άνθρωπος για τον άνθρωπο είναι λύκος" διαπίστωναν οι Ρωμαίοι. Ίσως όμως για τα κύματα λαϊκής οργής απέναντι στον κάθε εγκληματία υπάρχει μια πιο βαθιά ερμηνεία. Αυτή που διατύπωσε ο ορθόδοξος Μητροπολίτης Χονγκ Κονγκ Νεκτάριος, με αφορμή το έγκλημα στα Γλυκά Νέρα.

"… Θα γράψω κάτι απευθυνόμενος στους χριστιανούς, Σε εκείνους που χθες με οργή και βδελυγμία ξέσκιζαν τις σάρκες του δολοφόνου. Η πράξη της δολοφονίας αποτρόπαια. Ξεχάσατε όμως ότι κανείς δεν μπορεί να καυχηθεί ότι έχει το ηθικό πλεονέκτημα. Όλοι μέσα στην καρδιά μας κρύβουμε τα δικά μας τέρατα. Αρκεί για ένα δευτερόλεπτο να σηκώσει ο Θεός τη χάρη Του και να γίνουμε και εμείς τέρατα και δαίμονες… Σκύψτε μέσα στην καρδιά σας και πείτε ένα Κύριε Ελέησον για τον δολοφόνο. Και ένα ακόμα για τη δική σας ψυχή.

Όποιος νομίζει ότι στέκεται, ας προσέξει μην πέσει."

Πηγη: capital

Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις

Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για ό,τι συμβαίνει τώρα στην Ελλάδα και τον Κόσμο στο thetoc.gr

20 Οκτ 2025 | 09:47

Το τέλος της εργασίας

Το πρόβλημα πάντως, προϊόντος του 21ο αιώνα, δεν είναι η εντατικοποίηση της εργασίας.

13 Οκτ 2025 | 09:31

Γελοίοι

Πώς ορίζω τη γελοιότητα; Ως απώλεια του μέτρου. Των ορίων.

03 Νοε 2025 | 08:23

Κάποιος να σκίσει τη γάτα

Στην Κρήτη, το να ρισκάρεις κάθε τόσο -χωρίς λόγο- τη ζωή σου και τις ζωές των άλλων περνιέται για παλικαριά. Το να έχεις τον δικό σου "κώδικα τιμής", να διαιωνίζεις βεντέτες, να την ανάβεις σε όποιον θεωρείς ότι σε έθιξε, για μαγκιά.

27 Οκτ 2025 | 09:18

Δεν υπάρχει άλλος τρόπος να ζεις

Όποτε πιάνω ένα βιβλίο πρωτοεμφανιζόμενου ποιητή ή συγγραφέα, προσδοκώ να διαβάσω αριστουργηματικές σελίδες. Με την ίδια λαχτάρα πάω στο θέατρο, στο σινεμά, σε εκθέσεις.

20 Οκτ 2025 | 09:47

Το τέλος της εργασίας

Το πρόβλημα πάντως, προϊόντος του 21ο αιώνα, δεν είναι η εντατικοποίηση της εργασίας.

13 Οκτ 2025 | 09:31

Γελοίοι

Πώς ορίζω τη γελοιότητα; Ως απώλεια του μέτρου. Των ορίων.

05 Νοε 2025 | 12:52

Τα συμπεράσματα από το "δράμα" των ΕΛΤΑ

Ποια είναι τα συμπεράσματα από το πολιτικό μελόδραμα που παίχτηκε με τα ΕΛΤΑ;

03 Νοε 2025 | 08:23

Κάποιος να σκίσει τη γάτα

Στην Κρήτη, το να ρισκάρεις κάθε τόσο -χωρίς λόγο- τη ζωή σου και τις ζωές των άλλων περνιέται για παλικαριά. Το να έχεις τον δικό σου "κώδικα τιμής", να διαιωνίζεις βεντέτες, να την ανάβεις σε όποιον θεωρείς ότι σε έθιξε, για μαγκιά.

03 Νοε 2025 | 07:02

Η Χρυσή Ζωή

Αν κατάλαβα καλά από τα πρακτικά της Βουλής, τα δημοκρατικά εύσημα που διεκδικεί η Ζωή Κωνσταντοπούλου, είναι οι αγώνες επί χούντας των γονέων της.

ΓΡΑΦΕΙ Ο Π. ΤΑΤΣΟΠΟΥΛΟΣ 03 Νοε 2025 | 06:10

Σφαγές εκτός κάδρου

Οι σφαγές λάμβαναν χώρα τώρα, σήμερα, το σωτήριο έτος 2025, στο Σουδάν, σε έναν από εκείνους τους πολέμους που έχουμε συνηθίσει να αποκαλούμε "ξεχασμένους".

27 Οκτ 2025 | 09:18

Δεν υπάρχει άλλος τρόπος να ζεις

Όποτε πιάνω ένα βιβλίο πρωτοεμφανιζόμενου ποιητή ή συγγραφέα, προσδοκώ να διαβάσω αριστουργηματικές σελίδες. Με την ίδια λαχτάρα πάω στο θέατρο, στο σινεμά, σε εκθέσεις.

ΠΕΤΡΟΣ ΤΑΤΣΟΠΟΥΛΟΣ 27 Οκτ 2025 | 06:13

Πόσο διεφθαρμένος αισθάνεσαι;

Εφόσον δυσκολευόμαστε να καταλήξουμε μεταξύ μας ποιος συμπολίτης μας είναι περισσότερο διεφθαρμένος από τον άλλον, ας στραφούμε προς τη ξένη διαιτησία

25 Οκτ 2025 | 08:50

Το μνημείο του άγνωστου ακτιβιστή

Αν υπάρχει μια απορία, είναι ποια ακριβώς ήταν η στόχευση του ΠΑΣΟΚ και γιατί συστρατεύθηκε ξανά, μαζί με τις δυνάμεις του αντισυστημισμού.

22 Οκτ 2025 | 09:30

Η προκλητική δήλωση του προκλητικού Τούρκου ΥΠΕΞ

Οι δηλώσεις ή καλύτερα η συνέντευξη του Χακάν Φιντάν έγινε δεκτή από τα Μέσα ενημέρωσης στην Ελλάδα, όπως συνήθως καταναλώνονται οι δηλώσεις των Τούρκων αξιωματούχων.

20 Οκτ 2025 | 09:47

Το τέλος της εργασίας

Το πρόβλημα πάντως, προϊόντος του 21ο αιώνα, δεν είναι η εντατικοποίηση της εργασίας.

ΠΕΤΡΟΣ ΤΑΤΣΟΠΟΥΛΟΣ 20 Οκτ 2025 | 06:26

Η αδύνατη ειρήνη

Όλοι οι πόλεμοι –και ιδίως οι μακροχρόνιοι, εκείνοι που κακοφορμίζουν- συνιστούν μια δυσχερέστατη προς επίλυση εξίσωση, αλλά ειδικά η επίλυση της εξίσωσης Χαμάς – Ισραήλ δείχνει πραγματικά απίθανη.

18 Οκτ 2025 | 14:13

Η μόνη κρίση που δεν είδε ο Καραμανλής

Η μόνη κρίση που δεν μυρίστηκε ο Κώστας Καραμανλής ήταν η μεγαλύτερη κρίση που βίωσε η Ελλάδα από τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο και μετά

15 Οκτ 2025 | 09:45

Η κατάληψη του μνημείου του Αγνώστου Στρατιώτη

Ο μόνος που δεν θέλησε να μετάσχει στον αχταρμά των έξαλλων αντιδράσεων ήταν ο Αλέξης Τσίπρας.

13 Οκτ 2025 | 09:31

Γελοίοι

Πώς ορίζω τη γελοιότητα; Ως απώλεια του μέτρου. Των ορίων.

ΠΕΤΡΟΣ ΤΑΤΣΟΠΟΥΛΟΣ 13 Οκτ 2025 | 06:24

Ο χρονοδιακόπτης της αξιοπρέπειας

Το 1999 ο Τσίπρας δεν είχε ακόμη αποφοιτήσει καν από το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, μολονότι είχε ήδη θέσει τα γερά θεμέλια μιας πολιτικής καριέρας, εξαιρετικά ιδιότυπης, από πολλές απόψεις.

11 Οκτ 2025 | 10:23

Ο εκνευρισμός Ανδρουλάκη και η επιστροφή Τσίπρα

Αν το ΠΑΣΟΚ δεν καταφέρει να κουνήσει τη βελόνα και το υποψήφιο κόμμα Τσίπρα αποκτήσει υπόσταση, πώς θα απαντήσει ο Νίκος Ανδρουλάκης στο ενδεχόμενο της συνεργασίας τους;

08 Οκτ 2025 | 08:51

Θέλει να αφουγκραστεί την κοινωνία;

Παρά τις ήττες και τα χρόνια στην αντιπολίτευση, παρά το rebranding που υποτίθεται του σχεδίασε η εταιρεία δημοσίων σχέσεων που προσέλαβε, ο κ. Τσίπρας εμφανίζεται στο κοινό του ίδιος και απαράλλαχτος.