Follow us

Ένα φωτεινό πολιτιστικό γεγονός

Και όμως. Με την έξοδο από τα μνημόνια, η εντόπια βιβλιοπαραγωγή επανήλθε σταδιακά στα προ της κρίσης επίπεδα.

THETOC TEAM
ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΗΣΤΟς ΧΩΜΕΝΙΔΗς
Χρηστος Χωμενιδης

Από όταν εκδόθηκε το πρώτο μου μυθιστόρημα, το "Σοφό Παιδί", και λοξοδρόμησα από τη δικηγορία στη συγγραφική, από το μακρινό 1993, ακούω το ίδιο παράπονο. Από ομοτέχνους, από βιβλιοπώλες, από δημοσιογράφους ειδικευμένους σε θέματα πολιτισμού: "Οι Έλληνες δεν διαβάζουν πια… Οι καινούργιες γενιές δεν θα ανοίγουν βιβλίο…".

Όσοι είναι συνομήλικοι με το "Σοφό Παιδί", έχουν πατήσει πλέον τα τριανταδύο - ίσως να έχουν κιόλας δικά τους παιδιά. Έχουν σίγουρα "έξυπνα" κινητά - και ποιος δεν έχει, αν εξαιρέσεις τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας; Σκρολάρουν και αλληλεπιδρούν στα σόσιαλ μίντια. Η ικανότητα του μέσου σημερινού ανθρώπου να συγκεντρωθεί και να παρακολουθήσει μια ταινία, πόσο δε μάλλον να απορροφηθεί από ένα εκτενές γραπτό κείμενο, έχει μειωθεί δραματικά. Οι οθόνες μάς έχουν ρουφήξει.

Και όμως. Με την έξοδο από τα μνημόνια, η εντόπια βιβλιοπαραγωγή επανήλθε σταδιακά στα προ της κρίσης επίπεδα. Σύμφωνα με τα απολύτως έγκυρα στοιχεία του ΟΣΔΕΛ, στην Ελλάδα το 2024 κυκλοφόρησαν 11.312 νέοι τίτλοι. Τριάντα καινούργια βιβλία την ημέρα, περιλαμβανομένων Σαββατοκύριακων και εορτών! Πού απευθύνεται αυτός ο χείμαρρος σε μια κοινωνία, η οποία έχει γυρίσει -υποτίθεται- την πλάτη της στο διάβασμα;

"Πρόκειται σε μεγάλο ποσοστό για αυτοχρηματοδοτούμενες εκδόσεις…" θα σχολιάσει κάποιος μπασμένος στον χώρο. Δεν θα έχει εντελώς άδικο. Διάφοροι συμπολίτες μας -επίδοξοι ή κατά φαντασίαν ή και γνήσιοι, ταλαντούχοι λογοτέχνες- λαχταρούν να δουν την πνευματική εργασία τους τυπωμένη. Περ μάρε, περ τέρα! Στέλνουν χειρόγραφά τους στους εκδότες. Και εάν κανείς δεν τους προτείνει ένα κανονικό συμβόλαιο συνεργασίας, σίγουρα θα βρεθούν αρκετοί που θα τους υποδείξουν τον πλάγιο δρόμο. "Μού καταβάλλεις χίλια ή δυο χιλιάδες ευρώ κι εγώ βγάζω τη συλλογή ή τη νουβέλα σου. Η σφραγίδα του οίκου μου θα σου προσφέρει κύρος." Στον χώρο ειδικά της ποίησης ανθεί η παραπάνω πρακτική, που δεν σκοπεύω εγώ, εδώ, να την κρίνω.

Καλά κρατούν, πράγματι, οι αυτοεκδόσεις. Πόρρω απέχουν ωστόσο από το να καταλήξουν κανόνας. Η συντριπτική πλειονότητα των εκδοτών, μικρών και μεγάλων, δεν ψωμίζεται από τους ρομαντικούς δημιουργούς. Μα από τους αναγνώστες.

Δεν με πιστεύετε; Έπρεπε να έχετε περάσει μια βόλτα, τις τελευταίες τρεις εβδομάδες, από το Πεδίο του Άρεως. Από την Έκθεση Βιβλίου. Όσο απαισιόδοξος κι αν ήσασταν, θα είχατε αναθαρρήσει. Θα είχατε πειστεί πως το βιβλίο στην Ελλάδα κάθε άλλο παρά πνέει τα λοίσθια.

Χιλιάδες -κυριολεκτώ-, χιλιάδες άνθρωποι ανεβοκατέβαιναν την αλέα που ξεκινάει από το Θέατρο Άλσος και καταλήγει στον αδριάντα του Κωνσταντίνου. Τις καθημερινές, νωρίς το απόγευμα, κάποια εκδοτικά περίπτερα ήταν ίσως κάπως ασύχναστα. Μα όσο περνούσε η ώρα -και ιδίως από τις Παρασκευές μέχρι τις Κυριακές-, επικρατούσε το αδιαχώρητο. Οι άνθρωποι συνωστίζονταν εμπρός στους πάγκους με τα βιβλία.

Τι άνθρωποι; Κάθε καρυδιάς καρύδι με την πιο θετική σημασία της έκφρασης. Από κυρίες και κυρίους μιας ηλικίας, που περιεργάζονταν με έμπειρο μάτι τις νέες κυκλοφορίες και μοιράζονταν αναμνήσεις – "θυμάσαι που σού είχα χαρίσει το "Αστείο” του Κούντερα, μόλις είχε βγει, το 1981, από τις εκδόσεις Κάλβος;"… Μέχρι παρέες εφήβων. Συγκινήθηκα όταν είδα δυο κοπελίτσες, μαθήτριες λυκείου, να μετράνε κέρματα για να αγοράσουν τη "Δίκη". Συνέβαλα αυθόρμητα ώστε αμ να διαβάσουν Κάφκα, αμ να μη στερηθούν το σουβλάκι τους. Το λέω όχι για καυχηθώ μα για να σας προτρέψω να φερθείτε ανάλογα. Νέοι μυημένοι στη λογοτεχνία είναι κοινωνικά πολύτιμοι!

Τι βιβλία; Ό,τι χωράει ο νους σου. Βεβαίως και εγχειρίδια αυτοβελτίωσης και αισθηματογραφήματα – αυτά που αποκαλούνται αφ’υψηλού "βίπερ νόρα". Αλλά και κλασικά αριστουργήματα. Και η τελευταία λέξη της λογοτεχνίας διεθνώς. Είναι αξιέπαινοι οι εκδότες που εντοπίζουν, μεταφράζουν και προσφέρουν στο ημεδαπό κοινό πάρα πολλά από όσα ξεχωρίζουν στο εξωτερικό. Οι αναγνώστες μας αποδεικνύονται συχνά εξαιρετικοί δέκτες. "Η Πατρίδα" του Φερνάντο Αραμπούρου γνώρισε και στην Ελλάδα μεγάλες πιένες. Όπως και "Η Υπέροχη Φίλη μου" της Έλενα Φεράντε, σε τέσσερις μάλιστα τόμους. Προτού κερδίσει το βραβείο Πούλιτζερ με τους καυστικούς του "Νετανιάχου", ο Αμερικανοεβραίος Τζόσουα Κόεν κυκλοφορούσε ήδη στα ελληνικά. Το μυθιστόρημα του "Οι Μεταφορές του Βασιλιά" συγκεκριμένα, που στην Αμερική κάθε άλλο παρά έγινε ευπώλητο. Ποιος χαρακτήρισε τη χώρα μας πνευματική επαρχία;

Η Έκθεση Βιβλίου το φθινόπωρο στο Πεδίο του Άρεως, όπως και η ανοιξιάτικη της Θεσσαλονίκης, αποτελούν μείζονα πολιτιστικά γεγονότα. Ασύγκριτα σημαντικότερα από κάποιες επιχορηγούμενες παραστάσεις, οι οποίες απευθύνονται σε "μυημένους" και "προχωρημένους", υπερδιαφημίζονται ως πρωτοποριακές και -με το που κατεβαίνουν- έχουν κιόλας ξεχαστεί.
Γιατί λοιπόν οι περί τον πολιτισμό επαΐοντες δεν τις γιορτάζουν όπως τους αξίζει;

Θα θυμηθώ τα σχόλια του Ντίνου Χριστιανόπουλου για το πνευματικό ιερατείο της εποχής του: "… Κουλτουριάρηδες είναι οι διανοούμενοι που δίνουν μεγαλύτερη σημασία στη γνώση και στην πληροφόρηση και λιγότερη στο αίσθημα και το βίωμα… Και παλαιότερα, θυμάμαι, όταν λέγαμε "οι διανοούμενοι” ή "οι άνθρωποι των γραμμάτων”, νοιώθαμε κάτι σαν δυσφορία και ενόχληση, γιατί καταλαβαίναμε ότι εκείνοι οι άνθρωποι είχαν ξεφύγει πολύ από τη ζωή εν ονόματι δήθεν της τέχνης… Σε τελική ανάλυση, κουλτουριάρηδες είναι οι ψευτομορφωμένοι…"

Τέτοιοι κουλτουριάρηδες ενδημούν και σήμερα. Στραβώνουν όποτε ένα βιβλίο, ένα θεατρικό έργο, μια ταινία έχει απήχηση. Μιλάνε εν ονόματι του λαού μα επί της ουσίας τον σνομπάρουν. Παρηγοριούνται να πιστεύουν πως η καλλιτεχνική επιτυχία κατασκευάζεται από κυκλώματα κι από κατεστημένα, οι ίδιοι συνεπώς, ως ρηξικέλευθοι και ασυμβίβαστοι, μένουν μονίμως στην απέξω. Αλληλολιβανίζονται διαδικτυακά, από τις δυσανάγνωστες -με λεξιλόγιο ναρκισσιστικά εξεζητημένο- στήλες τους σε ιστότοπους και σε εφημερίδες. Και αλληλοθάβονται προφορικά, ώστε να μην υπάρχουν γραπτές αποδείξεις των λυκοφιλιών τους.

Βλάπτουν; Μονάχα, ουσιαστικά, τους εαυτούς τους. Στους τάφους τέτοιων κουλτουριάρηδων θα άρμοζε να χαραχθεί το επίγραμμα του Καβάφη. "Είναι η ψυχή μου εν τω μέσω της νυκτός συγκεχυμένη και παράλυτος. Εκτός, εκτός αυτής γίνεται η ζωή της. Και περιμένει την απίθανον ηώ. Και περιμένω, φθείρομαι και ανιώ κι εγώ εντός της ή μαζί της."-

Πηγή: Capital.gr

Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις

Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για ό,τι συμβαίνει τώρα στην Ελλάδα και τον Κόσμο στο thetoc.gr

Η μεγάλη γιορτή σταρ μπαρ της Αθήνας: Όλα όσα δε χάνονται αυτή την εβδομάδα

Η Athens Bar Week είναι εδώ και μερικά από τα πιο φημισμένα σποτ του πλανήτη καταλαμβάνουν με guests τις αθηναϊκές μπάρες. Τι θα παίξει, πότε και πού.

20 Οκτ 2025 | 09:47

Το τέλος της εργασίας

Το πρόβλημα πάντως, προϊόντος του 21ο αιώνα, δεν είναι η εντατικοποίηση της εργασίας.

13 Οκτ 2025 | 09:31

Γελοίοι

Πώς ορίζω τη γελοιότητα; Ως απώλεια του μέτρου. Των ορίων.

06 Οκτ 2025 | 07:06

Ο Βασιλιάς είναι γυμνός και κουρασμένος

Μεγαλώνοντας, οι γωνίες σου αμβλύνονται. Όλο και σπανιότερα αναφωνείς ότι ο βασιλιάς είναι -σου φαίνεται έστω- γυμνός. Όχι απαραίτητα επειδή κοιτάς τη δουλειά ή το συμφέρον σου.

03 Νοε 2025 | 08:23

Κάποιος να σκίσει τη γάτα

Στην Κρήτη, το να ρισκάρεις κάθε τόσο -χωρίς λόγο- τη ζωή σου και τις ζωές των άλλων περνιέται για παλικαριά. Το να έχεις τον δικό σου "κώδικα τιμής", να διαιωνίζεις βεντέτες, να την ανάβεις σε όποιον θεωρείς ότι σε έθιξε, για μαγκιά.

27 Οκτ 2025 | 09:18

Δεν υπάρχει άλλος τρόπος να ζεις

Όποτε πιάνω ένα βιβλίο πρωτοεμφανιζόμενου ποιητή ή συγγραφέα, προσδοκώ να διαβάσω αριστουργηματικές σελίδες. Με την ίδια λαχτάρα πάω στο θέατρο, στο σινεμά, σε εκθέσεις.

20 Οκτ 2025 | 09:47

Το τέλος της εργασίας

Το πρόβλημα πάντως, προϊόντος του 21ο αιώνα, δεν είναι η εντατικοποίηση της εργασίας.

13 Οκτ 2025 | 09:31

Γελοίοι

Πώς ορίζω τη γελοιότητα; Ως απώλεια του μέτρου. Των ορίων.

06 Οκτ 2025 | 07:06

Ο Βασιλιάς είναι γυμνός και κουρασμένος

Μεγαλώνοντας, οι γωνίες σου αμβλύνονται. Όλο και σπανιότερα αναφωνείς ότι ο βασιλιάς είναι -σου φαίνεται έστω- γυμνός. Όχι απαραίτητα επειδή κοιτάς τη δουλειά ή το συμφέρον σου.

03 Νοε 2025 | 08:23

Κάποιος να σκίσει τη γάτα

Στην Κρήτη, το να ρισκάρεις κάθε τόσο -χωρίς λόγο- τη ζωή σου και τις ζωές των άλλων περνιέται για παλικαριά. Το να έχεις τον δικό σου "κώδικα τιμής", να διαιωνίζεις βεντέτες, να την ανάβεις σε όποιον θεωρείς ότι σε έθιξε, για μαγκιά.

03 Νοε 2025 | 07:02

Η Χρυσή Ζωή

Αν κατάλαβα καλά από τα πρακτικά της Βουλής, τα δημοκρατικά εύσημα που διεκδικεί η Ζωή Κωνσταντοπούλου, είναι οι αγώνες επί χούντας των γονέων της.

ΓΡΑΦΕΙ Ο Π. ΤΑΤΣΟΠΟΥΛΟΣ 03 Νοε 2025 | 06:10

Σφαγές εκτός κάδρου

Οι σφαγές λάμβαναν χώρα τώρα, σήμερα, το σωτήριο έτος 2025, στο Σουδάν, σε έναν από εκείνους τους πολέμους που έχουμε συνηθίσει να αποκαλούμε "ξεχασμένους".

27 Οκτ 2025 | 09:18

Δεν υπάρχει άλλος τρόπος να ζεις

Όποτε πιάνω ένα βιβλίο πρωτοεμφανιζόμενου ποιητή ή συγγραφέα, προσδοκώ να διαβάσω αριστουργηματικές σελίδες. Με την ίδια λαχτάρα πάω στο θέατρο, στο σινεμά, σε εκθέσεις.

ΠΕΤΡΟΣ ΤΑΤΣΟΠΟΥΛΟΣ 27 Οκτ 2025 | 06:13

Πόσο διεφθαρμένος αισθάνεσαι;

Εφόσον δυσκολευόμαστε να καταλήξουμε μεταξύ μας ποιος συμπολίτης μας είναι περισσότερο διεφθαρμένος από τον άλλον, ας στραφούμε προς τη ξένη διαιτησία

25 Οκτ 2025 | 08:50

Το μνημείο του άγνωστου ακτιβιστή

Αν υπάρχει μια απορία, είναι ποια ακριβώς ήταν η στόχευση του ΠΑΣΟΚ και γιατί συστρατεύθηκε ξανά, μαζί με τις δυνάμεις του αντισυστημισμού.

22 Οκτ 2025 | 09:30

Η προκλητική δήλωση του προκλητικού Τούρκου ΥΠΕΞ

Οι δηλώσεις ή καλύτερα η συνέντευξη του Χακάν Φιντάν έγινε δεκτή από τα Μέσα ενημέρωσης στην Ελλάδα, όπως συνήθως καταναλώνονται οι δηλώσεις των Τούρκων αξιωματούχων.

20 Οκτ 2025 | 09:47

Το τέλος της εργασίας

Το πρόβλημα πάντως, προϊόντος του 21ο αιώνα, δεν είναι η εντατικοποίηση της εργασίας.

ΠΕΤΡΟΣ ΤΑΤΣΟΠΟΥΛΟΣ 20 Οκτ 2025 | 06:26

Η αδύνατη ειρήνη

Όλοι οι πόλεμοι –και ιδίως οι μακροχρόνιοι, εκείνοι που κακοφορμίζουν- συνιστούν μια δυσχερέστατη προς επίλυση εξίσωση, αλλά ειδικά η επίλυση της εξίσωσης Χαμάς – Ισραήλ δείχνει πραγματικά απίθανη.

18 Οκτ 2025 | 14:13

Η μόνη κρίση που δεν είδε ο Καραμανλής

Η μόνη κρίση που δεν μυρίστηκε ο Κώστας Καραμανλής ήταν η μεγαλύτερη κρίση που βίωσε η Ελλάδα από τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο και μετά

15 Οκτ 2025 | 09:45

Η κατάληψη του μνημείου του Αγνώστου Στρατιώτη

Ο μόνος που δεν θέλησε να μετάσχει στον αχταρμά των έξαλλων αντιδράσεων ήταν ο Αλέξης Τσίπρας.

13 Οκτ 2025 | 09:31

Γελοίοι

Πώς ορίζω τη γελοιότητα; Ως απώλεια του μέτρου. Των ορίων.

ΠΕΤΡΟΣ ΤΑΤΣΟΠΟΥΛΟΣ 13 Οκτ 2025 | 06:24

Ο χρονοδιακόπτης της αξιοπρέπειας

Το 1999 ο Τσίπρας δεν είχε ακόμη αποφοιτήσει καν από το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, μολονότι είχε ήδη θέσει τα γερά θεμέλια μιας πολιτικής καριέρας, εξαιρετικά ιδιότυπης, από πολλές απόψεις.

11 Οκτ 2025 | 10:23

Ο εκνευρισμός Ανδρουλάκη και η επιστροφή Τσίπρα

Αν το ΠΑΣΟΚ δεν καταφέρει να κουνήσει τη βελόνα και το υποψήφιο κόμμα Τσίπρα αποκτήσει υπόσταση, πώς θα απαντήσει ο Νίκος Ανδρουλάκης στο ενδεχόμενο της συνεργασίας τους;

08 Οκτ 2025 | 08:51

Θέλει να αφουγκραστεί την κοινωνία;

Παρά τις ήττες και τα χρόνια στην αντιπολίτευση, παρά το rebranding που υποτίθεται του σχεδίασε η εταιρεία δημοσίων σχέσεων που προσέλαβε, ο κ. Τσίπρας εμφανίζεται στο κοινό του ίδιος και απαράλλαχτος.

06 Οκτ 2025 | 07:06

Ο Βασιλιάς είναι γυμνός και κουρασμένος

Μεγαλώνοντας, οι γωνίες σου αμβλύνονται. Όλο και σπανιότερα αναφωνείς ότι ο βασιλιάς είναι -σου φαίνεται έστω- γυμνός. Όχι απαραίτητα επειδή κοιτάς τη δουλειά ή το συμφέρον σου.

ΓΡΑΦΕΙ Ο Π. ΤΑΤΣΟΠΟΥΛΟΣ 06 Οκτ 2025 | 06:05

Η δεκαετία που κουβαλάς

Καθένας από εμάς, ανάλογα με την ηλικία του, κουβαλάει στην καμπούρα του και άλλη δεκαετία. Για την ακρίβεια, κουβαλάμε στην καμπούρα μας όλες τις δεκαετίες που μας διαμόρφωσαν από τη γέννησή μας μέχρι σήμερα.