Follow us

Ένα ιδιαίτερα ενθαρρυντικό μήνυμα

Η πλέον ενδιαφέρουσα εξέλιξη των τελευταίων ετών από πλευράς της παραγωγικής ανασυγκρότησης της ελληνικής οικονομίας, είναι η ιδιωτικοποίηση και επαναλειτουργία των ναυπηγείων της χώρας.

THETOC TEAM
ΓΡΑΦΕΙ: ΚΩΣΤΑς ΣΤΟΥΠΑς
Κώστας Στούπας

Η πλέον ενδιαφέρουσα εξέλιξη των τελευταίων ετών από πλευράς της παραγωγικής ανασυγκρότησης της ελληνικής οικονομίας, είναι η ιδιωτικοποίηση και επαναλειτουργία των ναυπηγείων της χώρας.

Τα δυο μεγάλα ναυπηγεία της Ελευσίνας και του Σκαραμαγκά έχουν περάσει σε ιδιωτικά χέρια μετά μια εικοσαετή σχεδόν περιπέτεια που περιλαμβάνει κρατικοποιήσεις, παράνομες χρηματοδοτήσεις και χρεοκοπίες και επανέρχονται δυναμικά στο προσκήνιο.

Το γεγονός πως οι διοικήσεις των ομίλων δεν προσβλέπουν αποκλειστικά στην κάλυψη των προγραμμάτων του Πολεμικού Ναυτικού, αλλά υπολογίζουν να υποστηρίξουν την λειτουργίες με παραγγελίες από τον ιδιωτικό τομέα, θέτει αυτή τη φορά το εγχείρημα επαναλειτουργίας σε υγιέστερη βάση.

Τα ναυπηγεία Ελευσίνας που ανήκουν στο όμιλο ONEX έχουν ήδη συμφωνήσει, μετά από 17 ολόκληρα χρόνια να ναυπηγήσουν το πρώτο νεότευκτο πλοίο της ακτοπλοΐας για την Attica Group.

H ίδια εταιρεία φέρεται να αναμένει και την υπογραφή δεύτερου συμβολαίου με τον ίδιο όμιλο και διεκδικεί και συμβόλαιο ναυπήγησης με ακτοπλοϊκή εταιρεία της οποίας η έδρα δεν βρίσκεται στην Ευρώπη.

Στο ίδιο μήκος κύματος και τα ναυπηγεία Σκαραμαγκά που έχουν περάσει σε όμιλο συμφερόντων του εφοπλιστή Προκοπίου κοιτούν πέραν των συμβάσεων του Πολεμικού Ναυτικού και προσδοκούν πως σύντομα θα πετύχουν τα πρώτα συμβόλαια ναυπήγησης μεγάλου εκτοπίσματος πλοίων.

Τα ελληνικά ναυπηγεία όπως το μεγαλύτερο μέρος του παραγωγικού ιστού της χώρας ετέθησαν εκτός ανταγωνισμού μετά τη έλευση της σοσιαλιστικής λαίλαπας της δεκαετίας του ’80 και τις συνθήκες παγκοσμιοποίησης που ακολούθησαν μετά το ΄90.

Ο ανταγωνισμός στα δεξαμενόπλοια και τα φορτηγά ξηρού φορτίου με τα ναυπηγεία της Ασίας παραμένει ακόμη αδυσώπητος αλλά φαίνεται πως υπάρχει χώρος στις απαιτητικότερες κατασκευές που αφορούν τα σκαριά της ακτοπλοΐας.

Τα επόμενα χρόνια θα απαιτηθεί η ανανέωση του στόλου της ελληνικής ακτοπλοΐας καθώς τα περισσότερα πλοία ξεπερνούν την 25ετία. Επίσης στα πλαίσια της ενεργειακής μετάβασης τα επόμενα χρόνια θα χρειαστεί να χτιστούν νέα πλοία με χαμηλότερο αποτύπωμα στην έκλυση αερίων θερμοκηπίου.

Σύμφωνα, με παλαιότερο ρεπορτάζ της Καθημερινής "τρέχουν" ήδη οι σχετικές μελέτες που έχουν ανατεθεί σε ναυπηγικά γραφεία, ενώ τα ναυπηγεία βρίσκονται πολύ κοντά και σε συμφωνία με νηογνώμονα που θα πιστοποιήσει την κλάση των νεότευκτων πλοίων.

Το ενδιαφέρον της Ε.Ε. για την ενεργειακή μετάβαση και τη μείωση των αερίων θερμοκηπίου διευρύνει τις προοπτικές που υπάρχουν. Αρκετές ναυτιλιακές εταιρείες σχεδιάζουν να εκμεταλλευτούν τα προγράμματα που υπάρχουν και να μετατρέψουν υπάρχοντα ή να χτίσουν κάποια νέα πλοία με χαμηλό περιβαλλοντικό αποτύπωμα.

Η μετεωρική αύξηση της τουριστικής κίνησης τα τελευταία χρόνια πιέζει τόσο την πολιτική ηγεσία όσο και τις επιχειρήσεις του κλάδου της ακτοπλοΐας για επενδύσεις και εκσυγχρονισμό του στόλου.

Το υπουργείο Ναυτιλίας προσανατολίζεται στην πειραματική ναυπήγηση ενός πλοίου που πιθανότατα θα εξυπηρετεί ενδοκυκλαδικά δρομολόγια, με πράσινα χαρακτηριστικά και μοντέλο σύμπραξης δημοσίου - ιδιωτικού τομέα.

Οι εξελίξεις αυτές δημιουργούν προοπτικές ανασύστασης ενός κλάδου που θεωρούνταν... τελειωμένος. Το γεγονός πως ιδιώτες επιχειρηματίες βλέπουν προοπτικές στο κλάδο που επενδύουν σε αυτόν είναι ενθαρρυντικό.

Τα ναυπηγεία όπως και πολλοί άλλοι τομείς της βιομηχανικής παραγωγής λόγω της τεχνολογικής προόδου και των αυτοματισμών εξελίσσονται σε κλάδους εντάσεως κεφαλαίου από κλάδους εντάσεως εργασίας που ήταν.

Αυτό σημαίνει πως το εργατικό κόστος που στην Ασία είναι φθηνότερο παίζει όλο και μικρότερο ρόλο στο τελικό κόστος παραγωγής. Αυτό μειώνει το πλεονέκτημα των επιχειρήσεων των τρίτων χωρών. Το μοντέλο αυτό απαιτεί όμως σημαντικές επενδύσεις σε υποδομές και τεχνογνωσία.

Η επαναλειτουργία παραγωγικών μονάδων της βαριάς βιομηχανίας όπως τα ναυπηγεία στη χώρα μας είναι ενθαρρυντικό σημάδι για την επάνοδο της ανταγωνιστικότητα σε τομείς που είχαν εξαφανιστεί τα τελευταία χρόνια.

Η γεωπολιτικοί ανταγωνισμοί σε συνδυασμό με την επαναδιάταξη των εφοδιαστικών αλυσίδων δημιουργούν ευκαιρίες σε τομείς που μέχρι πρόσφατα ήταν εκτός του βεληνεκούς της ελληνικής πραγματικότητας.

Η ιδιωτικοποίηση και επαναλειτουργία των ναυπηγείων, χωρίς να στηρίζονται αποκλειστικά στα προγράμματα και τα αντισταθμιστικά των αμυντικών δαπανών αποτελεί ένα ιδιαίτερα ενθαρρυντικό μήνυμα για την κατάσταση της ελληνικής οικονομίας.

Πηγή: capital.gr

Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις

Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για ό,τι συμβαίνει τώρα στην Ελλάδα και τον Κόσμο στο thetoc.gr

Στη Νέα Ερυθραία για μια από τις ομορφότερες αυλές των βορείων προαστίων

Το all-day στέκι με κοσμοπολίτικο αέρα και ανεμελιά έχει καταφέρει να ξεχωρίσει και συνεχίζει να το κάνει και το φθινόπωρο.

ΧΡΗΣΤΟΣ ΧΩΜΕΝΙΔΗΣ 01 Σεπ 2025 | 07:23

Χειμερία νάρκη ή γεμιστά της επόμενης μέρας;

Οι αρκούδες. Τα ερπετά. Οι νυχτερίδες και οι σκίουροι. Και ορισμένοι Έλληνες πολιτικοί, ιδίως εάν έχουν διατελέσει πρωθυπουργοί.

01 Σεπ 2025 | 07:21

Εκλογολογίες και κομματικοί σχεδιασμοί

Ακόμα και η αναμενόμενη εμφάνιση του Κυριάκου Μητσοτάκη στη ΔΕΘ με τις γνωστές παροχές του Σεπτεμβρίου εντάσσεται πάντως, σύμφωνα με το ρεπορτάζ, σε μια εκλογική στρατηγική.

ΓΡΑΦΕΙ Ο Π. ΤΑΤΣΟΠΟΥΛΟΣ 01 Σεπ 2025 | 06:10

Η Ριβιέρα της Μέσης Ανατολής

Ζούμε σε οργουελικούς καιρούς. Ο Τζορτζ Όργουελ, αυτός ο σκοτεινός προφήτης του εικοστού αιώνα, μπορεί να μην έπεσε σε όλα μέσα (συμπεριλαμβάνονται και ηχηρές αστοχίες στις προβλέψεις του), αλλά σίγουρα πέτυχε διάνα το κυριότερο.

27 Αυγ 2025 | 07:28

Διαβάζοντας Τσίπρα μαζί με το croissant

Πώς να το κάνουμε, σου δίνει ένα prestige μια συνέντευξη στην Monde. (Επίτηδες βάζω συνέχεια ξένες λέξεις στο κείμενο, αν τυχόν το διαβάσει ο ίδιος, να ταλαιπωρηθεί να τις ψάχνει στο λεξικό. Μια αθώα εκδίκηση, θα μου τη συγχωρέσετε.)

25 Αυγ 2025 | 07:11

GET A LIFE

Η περιπέτεια του Γιώργου Μαζωνάκη δεν επηρέασε κανέναν πλην του ιδίου και των στενών συγγενών του. Δεν ήταν συνεπώς είδηση. Κακώς τα ΜΜΕ τη μετέδωσαν, την πρόβαλαν με πηχυαίους μάλιστα τίτλους. Γιατί το έκαναν;

ΓΡΑΦΕΙ Ο ΠΕΤΡΟΣ ΤΑΤΣΟΠΟΥΛΟΣ 25 Αυγ 2025 | 06:15

Η κόπωση των διακοπών

Όσο και αν ακουστεί αλλόκοτο, φαίνεται πως η κόπωση δεν επέρχεται ως συνέπεια των διακοπών, αλλά την κουβαλάμε μαζί μας και την μεταφέρουμε από τόπο σε τόπο.

23 Αυγ 2025 | 12:02

Η αφιέρωση της Μαρίας Φαραντούρη στη Λίνα Μενδώνη

Διάφοροι κοινωνικοί αγωνιστές του πληκτρολογίου, εξέφρασαν τον αποτροπιασμό τους για το γεγονός ότι η τραγουδίστρια – σύμβολο της αντίστασης – συμβιβάστηκε με την εξουσία.

20 Αυγ 2025 | 07:50

Τα χαρτιά της Ελλάδας και ο Τραμπ

Τι θα συνέβαινε αν ο πρόεδρος των ΗΠΑ καλούνταν να μεσολαβήσει στη διένεξη ανάμεσα στην Ελλάδα και την Τουρκία;

18 Αυγ 2025 | 07:52

59

Πριν από δυό εβδομάδες, έκλεισα τα πενηνταεννιά. Ήταν τα πρώτα γενέθλια της ζωής μου που η χαρά πήγαινε αντάμα με μια δυσφορία.

18 Αυγ 2025 | 07:50

Τα γαλλικά για τη Βούλτεψη

Υποθέτω μπορείς, σαν τη Βούλτεψη, να αποφανθείς ότι για τις πυρκαγιές και την ευαλωτότητά μας, δεν φταίει άλλος, αλλά φταίει το ότι δεν έχουμε αρκετούς εθελοντές. Πώς δεν το είχαμε σκεφτεί τόσα χρόνια βρε αδελφέ;

ΠΕΤΡΟΣ ΤΑΤΣΟΠΟΥΛΟΣ 18 Αυγ 2025 | 06:33

Ούτε Μόναχο, ούτε Γιάλτα

Ακόμη και όσοι τσαλαβουτούν στα ρηχά της ιστορικής έρευνας, όλο και κάτι έχουν ακούσει για τη Συμφωνία του Μονάχου και τη Διάσκεψη της Γιάλτας.

13 Αυγ 2025 | 09:01

Εγκώμιον της ξαπλώστρας

Και μπορεί στις καλοκαιρινές διακοπές και στις συνθήκες καύσωνα, οι πρωινοί περίπατοι να προσαρμόζονται στις συνθήκες της κλιματικής αλλαγής, αλλά στην επιλογή της παραλίας, η θεωρία μου ισχύει στο ακέραιο.

11 Αυγ 2025 | 11:36

Μια καλλονή και δύο Γκουαγιαβέρες

Η Καρταχένα καμαρώνει για τους συγγραφείς της. Για τον παραμυθά της βασικά, τον μεγαλύτερο παραμυθά στα ισπανικά μετά από τον Θερβάντες.

11 Αυγ 2025 | 10:48

Το θαύμα της απάτης

Η εμμονή μου τα τελευταία χρόνια να αποκαλύπτω τις απάτες πίσω από τη συντριπτική πλειονότητα των υποτιθέμενων θαυμάτων δίνει την εσφαλμένη εντύπωση ότι δεν πιστεύω στα θαύματα συνολικά.