Follow us

Έτσι γνώρισα τον Μίλαν Κούντερα

Εμένα ο Μίλαν Κούντερα δεν με ενδιέφερε κυρίως ως στοχαστής, πόσω δε μάλλον ως ατακαδόρος. Ο αφηγηματικός του τρόπος με μάγευε. Το ταλέντο του.

THETOC TEAM
ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΗΣΤΟς ΧΩΜΕΝΙΔΗς
Χρηστος Χωμενιδης

"Την Πέμπτη το απόγευμα, μεθαύριο, μην κανονίσεις, σε παρακαλώ, τίποτα. Θα σε πάρω κάπου μαζί μου...".

Από όλους τους συγγραφείς, ποιητές, διανοούμενους -γνήσιους ή δήθεν- που έχω γνωρίσει αφότου το 1993 μπήκα, στα εικοσιέξι μου, ως νεοσσός στο σινάφι, ο Βασίλης Βασιλικός ήταν και παραμένει ο πιο γενναιόδωρος. Και από τους ελάχιστους που φέρουν επάξια τον τίτλο του κοσμοπολίτη.

To 1997, το πρώτο μου μυθιστόρημα, "Το Σοφό Παιδί", κυκλοφόρησε στα γαλλικά από τον οίκο Seuil, ο οποίος εθεωρείτο δεύτερος σε ακτινοβολία μετά τον Gallimard. Σε καθοριστικό βαθμό το οφείλω στην τότε ατζέντισσά μου, την Κατερίνα Φράγκου, που αγωνιζόταν -ηρωικά σχεδόν- να συστήσει στους ξένους αναγνώστες το νέο κύμα της ελληνικής λογοτεχνίας. Το γεγονός και μόνο ότι είχα μεταφραστεί μού φαινόταν σπουδαίο. Αισιόδοξος από τη φύση μου, πίστευα ότι αποτελούσε ζήτημα κάποιας προσπάθειας και κάποιας βεβαίως τύχης να κερδίσω το γαλλικό κοινό. Το "Σοφό Παιδί", στο κάτω-κάτω, είχε κάνει μεγάλη επιτυχία στην Ελλάδα - επί σχεδόν δύο χρόνια ήταν ψηλά στις λίστες των ευπώλητων. Γιατί να μην την επαναλάβει και στη Γαλλία;

Την προσπάθεια ανέλαβε με ζήλο ο Βασίλης Βασιλικός. Είχε ψήγμα προσωπικού συμφέροντος; Όχι. Κάποιος ελάχιστα πιο μικρόψυχος θα προτιμούσε το δικό του βιβλίο, το "Ζ", να παραμείνει εσαεί το τελευταίο ελληνικό μυθιστόρημα που γνώρισε απήχηση –τι απήχηση; θρίαμβο!– εκτός συνόρων, που ανταγωνίστηκε τον θρυλικό "Ζορμπά" του Καζαντζάκη. Ο Βασιλικός δεν το έβλεπε καθόλου έτσι. Με τις γνωριμίες που είχε από τη δεκαετία του 1960, με το κύρος που του έδινε το γεγονός ότι υπηρετούσε ως πρέσβης της Ελλάδας στην Ουνέσκο, προσπάθησε να μου ανοίξει δρόμο. Οργάνωσε την παρουσίαση του "Σοφού Παιδιού" στο μεγάλο βιβλιοπωλείο Fnac, στο Καρτιέ Λατέν. Θα μιλούσε ο ίδιος και ο Λάκης Προγκίδης, ιδρυτής και διευθυντής του λογοτεχνικού περιοδικού "L’Atelier du Roman”. Ο Προγκίδης είχε –με την εμβρίθεια και με τις ρηξικέλευθες απόψεις του– κατακτήσει μια εξέχουσα θέση στην πνευματική κίνηση. "Το μόνο που θέλω από εσένα" μου είπε ο Βασιλικός "είναι να μείνεις μια εβδομάδα τουλάχιστον στο Παρίσι. Γιατί –γαμώτο– να μην μιλάς γαλλικά; Δεν έβρισκες να κάνεις στο σχολείο κοπάνα από τα μαθηματικά ή από τη χημεία;"

Έφτασα στο Παρίσι τη Δευτέρα. Μαζί με την τότε αγαπημένη μου. Την Τρίτη ο Βασιλικός με έστειλε, συστημένο, επίσκεψη στο σπίτι του Κώστα Γαβρά. Την Τετάρτη μας άφησε να βολτάρουμε στο Μαραί και στη Βαστίλη, να πιούμε νουαζέτες και καλβαντός, να καπνίσουμε γκολουάζ ή ζιτάν –τότε οι πάντες στο Παρίσι φούμαραν αβέρτα, στα "μπαρ ταμπά" πατούσαν κι έσβηναν τα τσιγάρα στο πάτωμα... Την Πέμπτη το πρωί μού τηλεφώνησε και μού έδωσε ραντεβού για τις τέσσερις, μπροστά στο αριστουργηματικό άγαλμα του Μπαλζάκ –διά χειρός Ροντέν– στο βουλεβάρτο Ρασπάιγ. Εμφανίστηκε μαζί με τον σκηνοθέτη Μενέλαο Καραμαγγιώλη, που ήταν κι εκείνος τότε νέος και υποσχόμενος.

"Είμαστε μια παρέα δικών μας –των γραμμάτων εννοώ... Βρισκόμαστε μια φορά στις δυο εβδομάδες, τσιμπάμε μεζεδάκια και τα λέμε. Για να μην μας πάρουν χαμπάρι οι δημοσιογράφοι, αλλάζουμε κάθε φορά σημείο συνάντησης. Απόψε είναι... να εδώ!"

Επρόκειτο για καλλιτεχνικό καφενείο; Κάθε άλλο! Ένα λαϊκό στέκι ήταν, ένα μπιλιαρδάδικο για την ακρίβεια, όπου οι θαμώνες έβαζαν στοιχήματα, βάραγαν με τις στέκες τους τις μπάλες, έκαναν καραμπόλες... "Πάμε στο πίσω δωμάτιο" μάς είπε ο Βασιλικός. Εκεί, στο μπαρ και σε κάτι ξύλινα τραπέζια, κάθονταν καμιά ντουζίνα τύποι, γκριζαρισμένοι οι περισσότεροι, παιδιά των συναρπαστικών ‘60ς.

Μάς σύστησε στον Χόρχε Σέμπρουν, που κακώς δεν τον είχα διαβάσει. Και σε δυο-τρεις ακόμα. Καθίσαμε στην μπάρα. Ο διπλανός του μάς είχε γυρισμένη την πλάτη. "Μίλα μας και μη μας αγαπάς!" πρέπει να του είπε στα γαλλικά, χαμογελώντας, ο Βασιλικός. Έστριψε εκείνος και βρεθήκαμε φάτσα με φάτσα με τον Μίλαν Κούντερα.

Τι ήταν ο Κούντερα για εμάς, που ενηλικιωθήκαμε αναγνωστικά στη δεκαετία του 1980; Ό,τι κοντινότερο σε μεγάλο συγγραφέα, ο οποίος ακόμα δημιουργούσε, συνδιαλεγόταν άμεσα με το σήμερα. Ο Μίλαν Κούντερα, ο Γκαμπριέλ Γκαρσία Μαρκές, ο Ουμπέρτο Έκο –ποιόν να προσθέσω; τον Τόμας Μπέρνχαρντ; εκείνος όμως ήταν δύσκολος, κρυπτικός κι εξάλλου είχε πεθάνει από το 1989... Ο Φίλιπ Ροθ και ο Μάριο Βάργκας Γιόσα έγιναν ευρέως γνωστοί στη χώρα μας κάπως αργότερα.

Τις τελευταίες μέρες, με αφορμή τον θάνατό του, γράφονται εμβριθείς αναλύσεις για το έργο του Κούντερα. Και τότε, κάθε που κυκλοφορούσε καινούργιο βιβλίο, έχυναν τόνους μελάνι οι κριτικοί. Καμιά από τις ιδέες που διατύπωνε δεν περνούσε στο ντούκου –οι αποφθεγματικές του σκέψεις αποστηθίζονταν και επαναλαμβάνονταν από όποιον ήθελε να κερδίσει την ομήγυρη ή έστω το αγόρι ή το κορίτσι που του άρεσε. "Ο αγώνας τού ανθρώπου εναντίον της εξουσίας είναι ο αγώνας της μνήμης εναντίον της λήθης". "Τα ζώα δεν διώχτηκαν ποτέ από τον Παράδεισο"...

Εμένα ο Μίλαν Κούντερα δεν με ενδιέφερε κυρίως ως στοχαστής, πόσω δε μάλλον ως ατακαδόρος. Ο αφηγηματικός του τρόπος με μάγευε. Το ταλέντο του. Το εκπληκτικά διεισδυτικό του βλέμμα στα γεγονότα, στις σχέσεις, στην ανθρώπινη κατάσταση. Μία περιγραφή του στο "Αστείο", ένας διάλογος στους "Γελοίους Έρωτες", ένα ιλαρό του σχόλιο στην "Αβάσταχτη Ελαφρότητα του Είναι" μπορούσε να με στείλει. Τον θαύμαζα εν ολίγοις απέραντα. Το να βρεθώ ενώπιος ενωπίω με τον Κούντερα μού προξενούσε την ίδια ακριβώς συγκίνηση που θα ένοιωθε ένας ερασιτέχνης ποδοσφαιριστής εάν συναντούσε τον Μαραντόνα.

Είχα μυριάδες ερωτήσεις. Ξεχείλιζα από λαχτάρα να συζητήσω μαζί του, για τρία έστω λεπτά. Μού ήταν –αλοίμονο!– αδύνατο. Ντρεπόμουν; Είχα καταπιεί τη γλώσσα μου; Κάθε άλλο. Δεν ήξερα απλώς γαλλικά, ούτε βεβαίως τσέχικα. Και ο Κούντερα δεν μιλούσε αγγλικά. Ο Βασιλικός με παρουσίασε με θερμά λόγια, δεν θα μού έκανε ωστόσο και τον διερμηνέα. Ο Κούντερα μού έσφιξε το χέρι, πολύ ζωηρή χειραψία. "Από την Ελλάδα λοιπόν;" είπε. "Ποτέ δεν το ξεχνάμε εμείς οι Σλάβοι ότι δυό Έλληνες καλόγεροι μάς έφεραν το αλφάβητο..."

Αυτό ήταν όλο κι όλο. Έπιασε την κουβέντα με κάποιον άλλον. Απόμεινα εγώ να τον παρατηρώ. Θυμάμαι με πάσα λεπτομέρεια το όμορφο πρόσωπό του, τα αστραφτερά του μάτια, ως και το γεγονός πως στα ρουθούνια του είχε κάποια σημάδια εφηβικής ακμής. Ύστερα από κανένα τέταρτο, χαιρέτησε εγκάρδια, φόρεσε το παλτό του κι έφυγε.

Έχω γνωρίσει τον Μίλαν Κούντερα; Ακριβέστερο θα ήταν να λέω ότι τον έχω δει μια φορά από κοντά. "Έχει καμία σημασία;" θα ρωτήσετε. Και όμως, έχει. Η φευγαλέα συνάντηση μαζί του με ενέπνευσε. Μού έμαθε πως όσοι με την τέχνη τους μάς αλλάζουν τη ζωή δεν κατοικούν σε κάποιο μακρινό πλανήτη, δεν είναι αναγκαστικά ακριβοθώρητοι, απόμακροι, ακατάδεκτοι. Κυκλοφορούν ενίοτε ανάμεσα μας.

Αυτό δίνει μεγάλη δύναμη. Σε εμάς. Και σε εκείνους.

Πηγή: capital

Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις

Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για ό,τι συμβαίνει τώρα στην Ελλάδα και τον Κόσμο στο thetoc.gr

Παρακμή, σκληρός ρεαλισμός, λούμπεν στοιχεία: 10 ακυκλοφόρητες φωτογραφίες από το "Άνθρωποι και Ποντίκια" του Βασίλη Μπισμπίκη

Μέσα στη σκόνη, στη φτώχεια και στα όνειρα των ανθρώπων, το Cartel Τεχνηχώρος ξαναστήνει την παράσταση που σημάδεψε μια εποχή. Δέκα ακυκλοφόρητες φωτογραφίες αποκαλύπτουν το πάθος πίσω από το "Άνθρωποι και ποντίκια".

29 Σεπ 2025 | 07:17

Συγχωριανοί του ψεύτη βοσκού

Έτσι ο Διονύσης Σαββόπουλος, αποφαινόμαστε, είναι ο Μπομπ Ντύλαν της Ελλάδας. Ο Κωνσταντίνος Καραμανλής ο δικός μας Ντε Γκωλ. Κι όποια γυναίκα δολοφονεί τα παιδιά της μια Μήδεια του σήμερα...

22 Σεπ 2025 | 09:56

Ένα φωτεινό πολιτιστικό γεγονός

Και όμως. Με την έξοδο από τα μνημόνια, η εντόπια βιβλιοπαραγωγή επανήλθε σταδιακά στα προ της κρίσης επίπεδα.

13 Οκτ 2025 | 09:31

Γελοίοι

Πώς ορίζω τη γελοιότητα; Ως απώλεια του μέτρου. Των ορίων.

06 Οκτ 2025 | 07:06

Ο Βασιλιάς είναι γυμνός και κουρασμένος

Μεγαλώνοντας, οι γωνίες σου αμβλύνονται. Όλο και σπανιότερα αναφωνείς ότι ο βασιλιάς είναι -σου φαίνεται έστω- γυμνός. Όχι απαραίτητα επειδή κοιτάς τη δουλειά ή το συμφέρον σου.

29 Σεπ 2025 | 07:17

Συγχωριανοί του ψεύτη βοσκού

Έτσι ο Διονύσης Σαββόπουλος, αποφαινόμαστε, είναι ο Μπομπ Ντύλαν της Ελλάδας. Ο Κωνσταντίνος Καραμανλής ο δικός μας Ντε Γκωλ. Κι όποια γυναίκα δολοφονεί τα παιδιά της μια Μήδεια του σήμερα...

22 Σεπ 2025 | 09:56

Ένα φωτεινό πολιτιστικό γεγονός

Και όμως. Με την έξοδο από τα μνημόνια, η εντόπια βιβλιοπαραγωγή επανήλθε σταδιακά στα προ της κρίσης επίπεδα.

ΠΕΤΡΟΣ ΤΑΤΣΟΠΟΥΛΟΣ 20 Οκτ 2025 | 06:26

Η αδύνατη ειρήνη

Όλοι οι πόλεμοι –και ιδίως οι μακροχρόνιοι, εκείνοι που κακοφορμίζουν- συνιστούν μια δυσχερέστατη προς επίλυση εξίσωση, αλλά ειδικά η επίλυση της εξίσωσης Χαμάς – Ισραήλ δείχνει πραγματικά απίθανη.

18 Οκτ 2025 | 14:13

Η μόνη κρίση που δεν είδε ο Καραμανλής

Η μόνη κρίση που δεν μυρίστηκε ο Κώστας Καραμανλής ήταν η μεγαλύτερη κρίση που βίωσε η Ελλάδα από τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο και μετά

15 Οκτ 2025 | 09:45

Η κατάληψη του μνημείου του Αγνώστου Στρατιώτη

Ο μόνος που δεν θέλησε να μετάσχει στον αχταρμά των έξαλλων αντιδράσεων ήταν ο Αλέξης Τσίπρας.

13 Οκτ 2025 | 09:31

Γελοίοι

Πώς ορίζω τη γελοιότητα; Ως απώλεια του μέτρου. Των ορίων.

ΠΕΤΡΟΣ ΤΑΤΣΟΠΟΥΛΟΣ 13 Οκτ 2025 | 06:24

Ο χρονοδιακόπτης της αξιοπρέπειας

Το 1999 ο Τσίπρας δεν είχε ακόμη αποφοιτήσει καν από το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, μολονότι είχε ήδη θέσει τα γερά θεμέλια μιας πολιτικής καριέρας, εξαιρετικά ιδιότυπης, από πολλές απόψεις.

11 Οκτ 2025 | 10:23

Ο εκνευρισμός Ανδρουλάκη και η επιστροφή Τσίπρα

Αν το ΠΑΣΟΚ δεν καταφέρει να κουνήσει τη βελόνα και το υποψήφιο κόμμα Τσίπρα αποκτήσει υπόσταση, πώς θα απαντήσει ο Νίκος Ανδρουλάκης στο ενδεχόμενο της συνεργασίας τους;

08 Οκτ 2025 | 08:51

Θέλει να αφουγκραστεί την κοινωνία;

Παρά τις ήττες και τα χρόνια στην αντιπολίτευση, παρά το rebranding που υποτίθεται του σχεδίασε η εταιρεία δημοσίων σχέσεων που προσέλαβε, ο κ. Τσίπρας εμφανίζεται στο κοινό του ίδιος και απαράλλαχτος.

06 Οκτ 2025 | 07:06

Ο Βασιλιάς είναι γυμνός και κουρασμένος

Μεγαλώνοντας, οι γωνίες σου αμβλύνονται. Όλο και σπανιότερα αναφωνείς ότι ο βασιλιάς είναι -σου φαίνεται έστω- γυμνός. Όχι απαραίτητα επειδή κοιτάς τη δουλειά ή το συμφέρον σου.

ΓΡΑΦΕΙ Ο Π. ΤΑΤΣΟΠΟΥΛΟΣ 06 Οκτ 2025 | 06:05

Η δεκαετία που κουβαλάς

Καθένας από εμάς, ανάλογα με την ηλικία του, κουβαλάει στην καμπούρα του και άλλη δεκαετία. Για την ακρίβεια, κουβαλάμε στην καμπούρα μας όλες τις δεκαετίες που μας διαμόρφωσαν από τη γέννησή μας μέχρι σήμερα.

04 Οκτ 2025 | 09:16

Τι πήρε ακριβώς ο Ερντογάν;

Δεν έχω το ρεπορτάζ του Τούρκου συναδέλφου και δεν μπορώ να πάρω θέση, ούτως ή άλλως δεν έχει και πολύ μεγάλη σημασία για την αντιπολίτευση στην Αθήνα, ο δικός μας δυσκολεύεται ακόμα και να βγάλει φωτογραφία δίπλα-δίπλα με τον πλανητάρχη, σιγά μην τον δεχτεί στον Λευκό Οίκο ο Τραμπ.

ΜΑΝΟΛΗΣ ΚΑΨΗΣ 01 Οκτ 2025 | 06:49

Τα ήρεμα νερά και τα "νεύρα" Σαμαρά

Η Ελλάδα δεν υπέγραψε φιλία με την Τουρκία, αυτό φαίνεται άλλωστε επί του πεδίου, αλλά αποδέχθηκε όντως ένα μορατόριουμ στην αντιπαράθεση.

29 Σεπ 2025 | 07:17

Συγχωριανοί του ψεύτη βοσκού

Έτσι ο Διονύσης Σαββόπουλος, αποφαινόμαστε, είναι ο Μπομπ Ντύλαν της Ελλάδας. Ο Κωνσταντίνος Καραμανλής ο δικός μας Ντε Γκωλ. Κι όποια γυναίκα δολοφονεί τα παιδιά της μια Μήδεια του σήμερα...

29 Σεπ 2025 | 06:28

Πότε θα πάει ο Μητσοτάκης στον Λευκό Οίκο

Λήξη συναγερμού; Όχι βέβαια. Τώρα θα αρχίσει η "μίρλα" για το γεγονός ότι ο Μητσοτάκης δεν έχει πάρει ακόμα πρόσκληση για τον Λευκό Οίκο, θα αρχίσει η γκρίνια για τα F35 που ο Τραμπ θέλει φαίνεται πάση θυσία να δώσει στον Ερντογάν.

ΓΡΑΦΕΙ Ο Π. ΤΑΤΣΟΠΟΥΛΟΣ 29 Σεπ 2025 | 06:10

Dark Tourism

Δημιουργός και αποκλειστικός διαχειριστής της εν λόγω ιστοσελίδας είναι ένας Γερμανός, ο Peter Hohenhaus, ένας πανεπιστημιακός που, κατά δήλωσή του, εγκατέλειψε νωρίς-νωρίς την ακαδημαϊκή του σταδιοδρομία.

24 Σεπ 2025 | 07:52

Η "κατάληψη" στο μνημείο του Αγνώστου Στρατιώτη

Υποθέτω έχει να κάνει και με την αδυναμία της αντιπολίτευσης να δημιουργήσει ένα αντικυβερνητικό ρεύμα και κίνημα και να δώσει μορφή και περιερχόμενο στον αγώνα τους. Στον αγώνα τους να φύγει επιτέλους ο Μητσοτάκης.

22 Σεπ 2025 | 09:56

Ένα φωτεινό πολιτιστικό γεγονός

Και όμως. Με την έξοδο από τα μνημόνια, η εντόπια βιβλιοπαραγωγή επανήλθε σταδιακά στα προ της κρίσης επίπεδα.

ΠΕΤΡΟΣ ΤΑΤΣΟΠΟΥΛΟΣ 22 Σεπ 2025 | 06:15

Το δράμα του πολυεκατομμυριούχου

Πώς θα ήταν ένας κόσμος δίχως καθόλου ενσυναίσθηση; Σίγουρα θα ήταν ένας κόσμος όπου δεν θα ήθελα να ζήσω ή όπου δεν θα ήθελαν να ζήσουν τα παιδιά μας.

ΜΑΝΟΛΗΣ ΚΑΨΗΣ 20 Σεπ 2025 | 13:26

Ο Ανδρέας Λοβέρδος στο ΚΚΜ

Το ερώτημα παραμένει: Γιατί όλοι φεύγουν από το ΠΑΣΟΚ και δεν έχουμε ούτε έναν να έκανε την αντίστροφη πορεία;