Follow us

Εχουμε πήξει στους "καλούς"

'Ενα ξέρω. 'Οτι η καλοσύνη δεν διδάσκεται. Δεν επιβάλλεται. 'Ισως να μην ορίζεται καν.

THETOC TEAM
ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΗΣΤΟς ΧΩΜΕΝΙΔΗς
Χρηστος Χωμενιδης

"Έχω να σας ανακοινώσω κάτι πάρα πολύ λυπηρό" μας είπε αντί για καλημέρα ο δάσκαλός μας στην πέμπτη. "Χθες ο πατέρας του συμμαθητή σας του Τάσου … πέθανε!" Μείναμε εμβρόντητοι, παιδάκια ήμασταν, τα περισσότερα δεν είχαμε έρθει ποτέ μέχρι τότε σε επαφή με τον θάνατο. "Καταλαβαίνετε τι απώλεια είναι αυτή... Σήμερα ο Τάσος θα πάει στην κηδεία, αύριο θα επιστρέψει στο σχολείο. Δεν έχει καν αδέλφια, εμείς πρέπει να τον αγκαλιάσουμε σαν οικογένεια. Να του συμπαρασταθούμε, να του γλυκάνουμε την πληγή. Περιμένω από εσάς να δώσετε τους καλύτερους εαυτούς σας!"


Ο φιλότιμος "κύριος μας" πίστευε ότι επιτελεί πολύτιμο παιδαγωγικό έργο. Και μάλιστα διττό. Αφενός φρόντιζε για την παρηγοριά του Τάσου. Αφετέρου κινητοποιούσε τους υπόλοιπους προς την κατεύθυνση της καλοσύνης, της αλληλεγγύης, του νοιαξίματος.

Η αστοχία του φάνηκε ευθύς με την επιστροφή του Τάσου στην τάξη. Τον είχε άθελα του στιγματίσει ως ορφανό που έχριζε ιδιαίτερης φροντίδας. Πολλοί από εμάς ενστικτωδώς τον απέφευγαν διότι απλώς δεν ήξεραν πώς να του φερθούν. Μα κι όσοι τού συμπαραστέκονταν, το έκαναν άγαρμπα, βάσει οδηγιών. Η συμπεριφορά τους ήταν πλέον επιτηδευμένη. Έστηναν φάσεις στο ποδόσφαιρο για να βάζει ο Τάσος γκολ. Τού πρόσφεραν το μισό κολατσιό τους. Ο πρώτος μαθητής (ένας αχώνευτος, κατά τα άλλα, σπασίκλας) τον άφηνε να αντιγράφει, τού διόρθωνε μάλιστα και τα γράμματα. Αποτέλεσμα; Ο Τάσος περιθωριοποιήθηκε. Δεν ήταν πλέον ένας από εμάς. Δεν είχαμε δικαίωμα να τον αντιπαθούμε -άρα και να τον συμπαθούμε-, να παίζουμε ξύλο μαζί του, να τον κοροϊδεύουμε, όπως όλοι κορόιδευαν όλους. Ανήκε σε μια ειδική, ευπαθή κατηγορία. Είχε γίνει, με τον τρυφερότερο τρόπο, επί της ουσίας απόβλητος.

Δεν ξέρω πώς θα όφειλε να έχει χειριστεί το ζήτημα ο ευαίσθητος, πλην ψυχολογικά αναλφάβητος, δημοδιδάσκαλος του παλιού εκείνου καιρού. Ένα ξέρω. Ότι η καλοσύνη δεν διδάσκεται. Δεν επιβάλλεται. Ίσως να μην ορίζεται καν.

Στις μέρες μας, όπου ολοένα και περισσότεροι αντιμετωπίζουν τη ζωή σαν ένα περίπλοκο -σχεδόν ακατόρθωτο- πρότζεκτ, στο οποίο για να ανταπεξέλθεις στοιχειωδώς οφείλεις να προστρέξεις σε ψυχολόγους, σε γκουρού αυτοβελτίωσης, σε αντικαταθλιπτικά ενίοτε φάρμακα, στις μέρες μας η καλοσύνη προβάλλεται ως η υπέρτατη αρετή. Έχει και παρανόμι: Ανθρωπιά. Με Άλφα κεφαλαίο.

"Τι να τα κάνεις όλα τα χαρίσματα, τα πλούτη όλα του κόσμου άμα δεν είσαι Άνθρωπος;" κατακεραυνώνουν οι θυμόσοφοι χρήστες του διαδικτύου όποιον συμπολίτη τους έχει μεν δημιουργήσει αξιοσημείωτο έργο, πλην στα μάτια τους δεν φαντάζει αρκούντως ψυχοπονιάρης, συμπαραστατικός, δεν ομιλεί τακτικά υπέρ των χειμαζόμενων μειονοτήτων, δεν υπερασπίζεται με φλογερές κοινοτοπίες τις διαφορετικότητες. Άλλοι αντιθέτως, μετριότατοι καλλιτέχνες, αβαθείς νόες, υπεραναπληρώνουν την έλλειψη τους σε ταλέντο παριστάνοντας -ή όντας πράγματι- "καλοί".

Το ότι η "Ανθρωπιά" αποτελεί φρικτό ευφημισμό είναι αυταπόδεικτο. Εκτός πιά και αν αντιμετωπίζει κανείς τον homo sapiens σαν την κορωνίδα του σύμπαντος, τον σκοπό της δημιουργίας. Ειδάλλως βλέπεις πως ο άτριχος και υπέρ το δέον ευφυής πίθηκος κατάφερε μέσα σε διακόσιες χιλιάδες χρόνια -διάστημα ελάχιστο- να απορρυθμίσει πλήρως τον πλανήτη. Να εξοντώσει αναρίθμητες μορφές ζωής. Να στραγγίξει σχεδόν κάθε πλουτοπαραγωγική πηγή. Προσέτι δε επιδόθηκε και επιδίδεται σε ειδεχθή εγκλήματα εναντίον των ομοίων του. Κανένα άλλο ζωικό είδος δεν βαρύνεται με Άουσβίτς, Γκούλαγκ και Χιροσίμες. Και τα αρπακτικότερα από τα σαρκοβόρα, σκοτώνουν για να κορέσουν την πείνα τους ή για να εξοντώσουν τον ερωτικό αντίζηλό τους. Μονάχα ο homo sapiens διακρίνεται από σαδισμό.

Ένα βήμα να βγούμε έξω από το συλλογικό και τόσο υπερτροφικό εγώ μας, θα αντιπαθήσουμε φρικτά εαυτούς, αλλήλους και προπάτορες. Τι να κάνουμε ωστόσο; Έτσι προκύψαμε γονιδιακά. Ας γίνουμε τουλάχιστον όσο πιο καλοί μπορούμε.

Πώς ορίζεται η καλοσύνη; Ποιος είναι πρότυπό της;


Ο Σωκράτης μήπως; Εδώ γελάνε! Η αλογόμυγα της Αθήνας -όπως αυτοαποκαλούνταν- υπήρξε από τους πλέον σαρκαστικούς, εριστικούς, τζαναμπέτηδες που έχουν περπατήσει στην αττική γη. Ελάχιστα επιεικής, ουδόλως συγχωρητικός, τσάκιζε με την κοφτερή του γλώσσα όποιον έπιανε στο στόμα του. Έτσι κέρδισε εξάλλου την αιώνια φήμη του, επειδή ακριβώς βρισκόταν στους αντίποδες του πράου παππούλη. Κι αν ήπιε πρόθυμα το κώνειο αντί να δραπετεύσει όπως τον παρακινούσαν, το έκανε για να επιβεβαιώσει με την ύστατη του πράξη τη συνολική στάση ζωής του. Μάγκας; Από τους λίγους. Υπεράνω ταπεινών κινήτρων, προσωπικών μικροσυμφερόντων; Όσο κανείς. Καλός όμως; Θα κάγχαζε ο Σωκράτης εάν άκουγε πως ορίζει η εποχή μας τη λέξη.

Ο Ιησούς Χριστός; Αρκεί να διαβάσει κανείς τα Ευαγγέλια, για να διαπιστώσει ότι πιο παράφορος, πιο συγκρουσιακός τύπος δεν υπήρξε. Στην επί του Όρους ομιλία, πλάι στους μακαρισμούς περισσεύουν τα "ουαί!". Στον Ναό, στα Ιεροσόλυμα, άρπαξε το φραγγέλιο και τα έκανε λαμπόγυαλα. Τη φουκαριάρα τη συκιά την ξέρανε, Μεγάλη Δευτέρα. Μετά δε από τη σύλληψή του, στάθηκε εμπρός στον Πιλάτο αγέρωχος, σνομπ σχεδόν. Το εξαγγέλλει άλλωστε ρητά: "Ουκ ήλθον βαλείν ειρήνην αλλά μάχαιραν…"

Ποιος τότε;

Ο σοφός Βούδας, που διδάσκει την απάθεια ως δρόμο προς την εξωτερική και εσωτερική γαλήνη;

Οι φιλόσοφοι της απελευθέρωσης, όπως την εννοούσε ο καθένας τους; Κανείς τους δεν ήταν άνευ όρων συμπονετικός, συμφιλιωτικός, αγαθός. Κανείς δεν επαγγέλθηκε μια κοινωνία αγγέλων δίχως πάθη, δίχως φύλο, δίχως νύχια και δόντια. Το τρίπτυχο "ελευθερία, ισότητα, αδελφότητα" που το εισήγαγε η γαλλική επανάσταση και το διηύρηναν οι προφήτες και οι κήρυκες κυρίως της αριστεράς δεν έθελξε δισεκατομμύρια κόσμο τόσο επειδή θα εξάλειφε την αδικία. Όσο διότι θα άνοιγε -υποτίθεται- τον ασκό του Αιόλου της δημιουργικότητας. Θα συνέτριβε τα δεσμά και θα χειραφετούσε τους ανθρώπους, επιφέροντας αλματώδη πρόοδο. "Σοσιαλισμός σημαίνει εξηλεκτρισμός συν σοβιέτ" έλεγε ο Λένιν. Ενώ ο Τρότσκι μιλούσε για τον "νέο άνθρωπο στον σοσιαλισμό", ο οποίος θα μεγαλουργούσε.

Και η καλοσύνη; Και ο Μιχάλης Πρωτοψάλτης, ιδιοκτήτης γερανού στα Κύθηρα, που έσωσε προχθές -χωρίς κανενός την εντολή- ογδόντα πρόσφυγες; Έχετε ιδέα τι σημαίνει να γίνεσαι μια πελώρια αγκαλιά; Να αντιμετωπίζεις στα ίσα τον θάνατο και να τον νικάς; Ο κύριος Μιχάλης Πρωτοψάλτης αντέστρεψε για μια στιγμή την πορεία των πραγμάτων. Άγιασε κόβοντας τον εαυτό του κομματάκια και μοιράζοντάς τον στους άλλους. Όπως οι χειρουργοί που μπαίνουν σαν πολεμιστές, που τα δίνουν όλα για το "γαμώτο". "Δεν θα το πάρεις, πούστη Χάρε, το παιδί!" έβριζε ο μακαρίτης Παναγιώτης Σπύρου, ξεχειλίζοντας από ένταση κι από έμπνευση. Και όντως τον έσωσε τον δωδεκάχρονο.

Η εμπειρία μου δεν μού αφήνει αμφιβολίες: η καλοσύνη σπανίως αποτελεί γενική στάση ζωής, συνήθως δε αναβλύζει απροσδόκητα, από εκεί που δεν το περιμένεις. Η καλοσύνη δεν επαίρεται, δεν αυτοδιαφημίζεται. Δεν χωράει σε κούφιους στίχους ούτε σε φτηνά μυθιστορήματα. Τον άνθρωπο που περνιέται για καλός, για συμπονετικός, για "ψυχούλα" -ιδίως με ιδεολογικό υπόβαθρο-, να τον φοβάσαι. Έχουμε πήξει από τέτοιους "καλούς". Το έχει πει εξάλλου και ο Χριστός. "Σου δε ποιούντος ελεημοσύνην, μη γνώτω η αριστερά σου τι ποιεί η δεξιά σου…"

Δεν θα άφηνα ποτέ την παρακαταθήκη στην κόρη μου να είναι καλή. Θα την προέτρεπα να περνάει ωραία. Όσο πιο ωραία μπορεί. Διότι σύντομα θα ανακάλυπτε ότι για να περνάει η ίδια αληθινά ωραία, θα πρέπει να περνάνε ωραία και οι διπλανοί της. Και οι γύρω της. Και ο κόσμος όλος. Η ευτυχία των άλλων είναι, στο φινάλε, ζήτημα προσωπικού μας συμφέροντος.

Πηγη: capital

Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις

Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για ό,τι συμβαίνει τώρα στην Ελλάδα και τον Κόσμο στο thetoc.gr

Στα νέα κοσμικά εστιατόρια της πόλης: Πώς, πού και γιατί συχνάζουν πλέον οι Αθηναίοι ώστε "δουν και να τους δουν"

Τι έχει αλλάξει στα νέα κοσμικά εστιατόρια της πόλης; Καταρχάς, όντως, λέγονται ακόμα "κοσμικά";

13 Οκτ 2025 | 09:31

Γελοίοι

Πώς ορίζω τη γελοιότητα; Ως απώλεια του μέτρου. Των ορίων.

06 Οκτ 2025 | 07:06

Ο Βασιλιάς είναι γυμνός και κουρασμένος

Μεγαλώνοντας, οι γωνίες σου αμβλύνονται. Όλο και σπανιότερα αναφωνείς ότι ο βασιλιάς είναι -σου φαίνεται έστω- γυμνός. Όχι απαραίτητα επειδή κοιτάς τη δουλειά ή το συμφέρον σου.

27 Οκτ 2025 | 09:18

Δεν υπάρχει άλλος τρόπος να ζεις

Όποτε πιάνω ένα βιβλίο πρωτοεμφανιζόμενου ποιητή ή συγγραφέα, προσδοκώ να διαβάσω αριστουργηματικές σελίδες. Με την ίδια λαχτάρα πάω στο θέατρο, στο σινεμά, σε εκθέσεις.

20 Οκτ 2025 | 09:47

Το τέλος της εργασίας

Το πρόβλημα πάντως, προϊόντος του 21ο αιώνα, δεν είναι η εντατικοποίηση της εργασίας.

13 Οκτ 2025 | 09:31

Γελοίοι

Πώς ορίζω τη γελοιότητα; Ως απώλεια του μέτρου. Των ορίων.

06 Οκτ 2025 | 07:06

Ο Βασιλιάς είναι γυμνός και κουρασμένος

Μεγαλώνοντας, οι γωνίες σου αμβλύνονται. Όλο και σπανιότερα αναφωνείς ότι ο βασιλιάς είναι -σου φαίνεται έστω- γυμνός. Όχι απαραίτητα επειδή κοιτάς τη δουλειά ή το συμφέρον σου.

27 Οκτ 2025 | 09:18

Δεν υπάρχει άλλος τρόπος να ζεις

Όποτε πιάνω ένα βιβλίο πρωτοεμφανιζόμενου ποιητή ή συγγραφέα, προσδοκώ να διαβάσω αριστουργηματικές σελίδες. Με την ίδια λαχτάρα πάω στο θέατρο, στο σινεμά, σε εκθέσεις.

ΠΕΤΡΟΣ ΤΑΤΣΟΠΟΥΛΟΣ 27 Οκτ 2025 | 06:13

Πόσο διεφθαρμένος αισθάνεσαι;

Εφόσον δυσκολευόμαστε να καταλήξουμε μεταξύ μας ποιος συμπολίτης μας είναι περισσότερο διεφθαρμένος από τον άλλον, ας στραφούμε προς τη ξένη διαιτησία

25 Οκτ 2025 | 08:50

Το μνημείο του άγνωστου ακτιβιστή

Αν υπάρχει μια απορία, είναι ποια ακριβώς ήταν η στόχευση του ΠΑΣΟΚ και γιατί συστρατεύθηκε ξανά, μαζί με τις δυνάμεις του αντισυστημισμού.

22 Οκτ 2025 | 09:30

Η προκλητική δήλωση του προκλητικού Τούρκου ΥΠΕΞ

Οι δηλώσεις ή καλύτερα η συνέντευξη του Χακάν Φιντάν έγινε δεκτή από τα Μέσα ενημέρωσης στην Ελλάδα, όπως συνήθως καταναλώνονται οι δηλώσεις των Τούρκων αξιωματούχων.

20 Οκτ 2025 | 09:47

Το τέλος της εργασίας

Το πρόβλημα πάντως, προϊόντος του 21ο αιώνα, δεν είναι η εντατικοποίηση της εργασίας.

ΠΕΤΡΟΣ ΤΑΤΣΟΠΟΥΛΟΣ 20 Οκτ 2025 | 06:26

Η αδύνατη ειρήνη

Όλοι οι πόλεμοι –και ιδίως οι μακροχρόνιοι, εκείνοι που κακοφορμίζουν- συνιστούν μια δυσχερέστατη προς επίλυση εξίσωση, αλλά ειδικά η επίλυση της εξίσωσης Χαμάς – Ισραήλ δείχνει πραγματικά απίθανη.

18 Οκτ 2025 | 14:13

Η μόνη κρίση που δεν είδε ο Καραμανλής

Η μόνη κρίση που δεν μυρίστηκε ο Κώστας Καραμανλής ήταν η μεγαλύτερη κρίση που βίωσε η Ελλάδα από τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο και μετά

15 Οκτ 2025 | 09:45

Η κατάληψη του μνημείου του Αγνώστου Στρατιώτη

Ο μόνος που δεν θέλησε να μετάσχει στον αχταρμά των έξαλλων αντιδράσεων ήταν ο Αλέξης Τσίπρας.

13 Οκτ 2025 | 09:31

Γελοίοι

Πώς ορίζω τη γελοιότητα; Ως απώλεια του μέτρου. Των ορίων.

ΠΕΤΡΟΣ ΤΑΤΣΟΠΟΥΛΟΣ 13 Οκτ 2025 | 06:24

Ο χρονοδιακόπτης της αξιοπρέπειας

Το 1999 ο Τσίπρας δεν είχε ακόμη αποφοιτήσει καν από το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, μολονότι είχε ήδη θέσει τα γερά θεμέλια μιας πολιτικής καριέρας, εξαιρετικά ιδιότυπης, από πολλές απόψεις.

11 Οκτ 2025 | 10:23

Ο εκνευρισμός Ανδρουλάκη και η επιστροφή Τσίπρα

Αν το ΠΑΣΟΚ δεν καταφέρει να κουνήσει τη βελόνα και το υποψήφιο κόμμα Τσίπρα αποκτήσει υπόσταση, πώς θα απαντήσει ο Νίκος Ανδρουλάκης στο ενδεχόμενο της συνεργασίας τους;

08 Οκτ 2025 | 08:51

Θέλει να αφουγκραστεί την κοινωνία;

Παρά τις ήττες και τα χρόνια στην αντιπολίτευση, παρά το rebranding που υποτίθεται του σχεδίασε η εταιρεία δημοσίων σχέσεων που προσέλαβε, ο κ. Τσίπρας εμφανίζεται στο κοινό του ίδιος και απαράλλαχτος.

06 Οκτ 2025 | 07:06

Ο Βασιλιάς είναι γυμνός και κουρασμένος

Μεγαλώνοντας, οι γωνίες σου αμβλύνονται. Όλο και σπανιότερα αναφωνείς ότι ο βασιλιάς είναι -σου φαίνεται έστω- γυμνός. Όχι απαραίτητα επειδή κοιτάς τη δουλειά ή το συμφέρον σου.

ΓΡΑΦΕΙ Ο Π. ΤΑΤΣΟΠΟΥΛΟΣ 06 Οκτ 2025 | 06:05

Η δεκαετία που κουβαλάς

Καθένας από εμάς, ανάλογα με την ηλικία του, κουβαλάει στην καμπούρα του και άλλη δεκαετία. Για την ακρίβεια, κουβαλάμε στην καμπούρα μας όλες τις δεκαετίες που μας διαμόρφωσαν από τη γέννησή μας μέχρι σήμερα.

04 Οκτ 2025 | 09:16

Τι πήρε ακριβώς ο Ερντογάν;

Δεν έχω το ρεπορτάζ του Τούρκου συναδέλφου και δεν μπορώ να πάρω θέση, ούτως ή άλλως δεν έχει και πολύ μεγάλη σημασία για την αντιπολίτευση στην Αθήνα, ο δικός μας δυσκολεύεται ακόμα και να βγάλει φωτογραφία δίπλα-δίπλα με τον πλανητάρχη, σιγά μην τον δεχτεί στον Λευκό Οίκο ο Τραμπ.

ΜΑΝΟΛΗΣ ΚΑΨΗΣ 01 Οκτ 2025 | 06:49

Τα ήρεμα νερά και τα "νεύρα" Σαμαρά

Η Ελλάδα δεν υπέγραψε φιλία με την Τουρκία, αυτό φαίνεται άλλωστε επί του πεδίου, αλλά αποδέχθηκε όντως ένα μορατόριουμ στην αντιπαράθεση.