Follow us

Η μαγεία του καφενείου

Αυτές τις μέρες, στο Πήλιο, ανακαλύπτω ξανά τη μαγεία του καφενείου. Κάνω, ας πούμε, ένα μεταπτυχιακό, αναστάσιμο, σεμινάριο.

THETOC TEAM
ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΗΣΤΟς ΧΩΜΕΝΙΔΗς
Χρηστος Χωμενιδης

Μεγάλη Παρασκευή πρωί κάθισα στην πλατεία του πηλιορείτικου χωριού. Σούρουπο Δευτέρας του Πάσχα, σχεδόν τριάμισι εικοσιτετράωρα αργότερα, δεν έχω ακόμα σηκωθεί. Εντάξει, εξαιρώ τις ώρες του ύπνου, τις επισκέψεις στα πέριξ για θαλασσομεζέδες, την ιεροτελεστία του οβελία – ηλεκτροκίνητη πλέον η σούβλα, καταργεί εν πολλοίς την τέχνη του ψήστη, τον προφυλάσσει όμως κι από τενοντίτιδα. Αν πεις για τα θρησκευτικά καθήκοντα των ημερών, τα εκτελείς -πλημμελώς έστω- κι από το καφενείο. Η πομπή του Επιταφίου περνάει στα δέκα μέτρα από το τραπέζι σου – σήκω, προσκύνα. Το "Χριστός Ανέστη" αναγγέλλεται στο κατώφλι του Άη Γιώργη, φάτσα μπροστά σου. Μπορεί ο εγερθείς Ιησούς, εν ετέρα έστω μορφή, να τινάξει από πάνω του τον θάνατο και να πιεί ένα τσίπουρο με μεζέ. Να γίνει μέλος της παρέας. Της συντροφιάς που, όπως σε όποιο καφενείο σέβεται τον εαυτό του, περιλαμβάνει κάθε καρυδιάς καρύδι. Πέτρους, Μαγδαληνές, Θωμάδες, ακόμα και Ιούδες υπό την προϋπόθεση της ειλικρινούς μεταμέλειας.

Κατά την παιδική μου ηλικία, το καφενείο ήταν σχεδόν λέξη ταμπού. "Εγώ δεν σκοτώνω την ώρα μου με ταβλαδόρους, πρεφαδόρους, μυγοχάφτες" καμάρωνε ο μπαμπάς μου και μού τους έδειχνε -περιφρονητικά σχεδόν- να βαράνε τα πούλια, να φτύνουν τη χούφτα τους προτού ρίξουν τα ζάρια. Παρέλειπε βεβαίως να μου πει ότι από την εφηβεία του κιόλας ξημερωνόταν τα καλοκαίρια στη Φωκίωνος Νέγρη κουβεντιάζοντας επί παντός του επιστητού. Για παραστάσεις και ταινίες με πάθος, για τα πολιτικά με υπονοούμενα, μετεμφυλιακοί γαρ οι καιροί. Εάν άντεχε η τσέπη σου, προβιβαζόσουν από το καφενείο στο ζαχαροπλαστείο. Μπορούσες εκεί να απολαύσεις καμιά πάστα -ποντικάκι, σεράνο-, ένα βερμούτ ή ένα "ταμτάμ", ημεδαπό υποκατάστατο της κόκα-κόλας.

Το καφενείο εγώ το ανακάλυψα μόνος μου, ως πρωτοετής φοιτητής. Είχε προηγηθεί μια μακρά, από το γυμνάσιο κιόλας, θητεία στα "μπιμπλίκια" -οι μεγάλοι τα έλεγαν σφαιριστήρια-, όπου ταϊζαμε με τάληρα κι έπειτα με δεκάρικα τα φλίπερ και τα ηλεκτρονικά παιχνίδια. Τη "μις Πάκμαν", το "Τέτρις". Οι κοπέλες όμως τα σνόμπαραν τα μπιμπλίκια. Για χάρη τους πρωτοκάτσαμε στις καφετέριες πέριξ της Νομικής.

Στην Ελλάδα της δεκαετίας του ’80, υπήρχαν "πράσινα" και "γαλάζια" καφενεία, πασοκτζήδες και νεοδημοκράτες αρνούνταν να συγχρωτιστούν. Τα φοιτητικά στέκια είχαν πολύ μεγαλύτερη ποικιλία. Αλλού σύχναζαν οι Δαπίτες αλλού οι Πανσπουδαστικάριοι (που οι εχθροί τους τούς αποκαλούσαν και ΚΝΑΤ), αλλού τα μέλη της ΠΑΣΠ και των Αριστερών Συσπειρώσεων. Εγώ και οι κολλητοί μου φίλοι καμιά διάθεση δεν είχαμε να ενταχθούμε σε κομματική νεολαία. Τις βρίσκαμε όλες απωθητικές, την καθεμιά με τον δικό της τρόπο. Είχαμε εξάλλου γίνει κοινωνοί, μέσα από διαβάσματα, της μυθολογίας των αθηναϊκών καφενείων στα ‘60ς, στη "Χαμένη Άνοιξη". Το Βυζάντιο, στην πλατεία Κολωνακίου, είχε δώσει τον τίτλο σε μια ποιητική συλλογή του Κώστα Ταχτσή. Το Μπραζίλιαν σε άλλη μία. Εκεί ονειροπολούσαν -λέει- ο Γκάτσος και ο Χατζιδάκις. Εκεί συνάντησε ο Ελύτης τον Θεοδωράκη και του έδωσε το "Άξιον Εστί" για να το μελοποιήσει. Εκεί έφτιαχνε ο ζωγράφος Αλέξης Ακριθάκης τα περίφημα τσίκι-τσίκι του, ακούγοντας τον προφορικό "φιλόσοφο" Γιώργο Μακρή να ακροβατεί επί παντός του επιστητού. Εκεί σχεδίαζαν οι καθ’ημάς μπίτνικς τα τεύχη του περιοδικού "Πάλι".

Ανακαλύψαμε τη συνέχεια -ή το υποκατάστατο- των θρυλικών εκείνων τόπων στο ζαχαροπλαστείο "Ντόλτσε". Γωνία Σκουφά και Λυκαβηττού. Μπορεί η παλιά φρουρά της τέχνης και της διανόησης να είχε εκλείψει ή αποσυρθεί, βρήκαμε ωστόσο εκεί, εν πλήρη ακμή, τους επιγόνους τους. Τον Γιάννη Βαρβέρη και τον Χρήστο Βακαλόπουλο. Τον άνθρωπο-υπερθέαμα Κωνσταντίνο Τζούμα, ο οποίος μεταμόρφωνε κάθε γωνία της πόλης σε σκηνή θεάτρου. Τους φίλους του ηθοποιούς Γιώργο Κοτανίδη και Άλκη Παναγιωτίδη. Τον Βασίλη Αλεξάκη που πηγαινοερχόταν μεταξύ Παρισιού και Αθήνας και σου έκανε, άμα σε συμπαθούσε, την τιμή να σε καλέσει στο ημιυπόγειό του, στην οδό Αναγνωστοπούλου, για μια παρτίδα πινγκ-πονγκ. Εκεί γνώρισα τους δύο μέντορές μου. Τον Βασίλη Βασιλικό, πηγή αστείρευτη καταπληκτικών ιστοριών. Και τον Τάσσο Φαληρέα, ιδιοκτήτη του δισκάδικου "Ποπ 11", τον μεγαλύτερο εμψυχωτή νέων ταλέντων που αξιώθηκε η μεταδικτατορική Ελλάδα. Στον Φαληρέα οφείλουν -και το αναγνωρίζουν- ο Διονύσης Σαββόπουλος, ο Νίκος Πορτοκάλογλου, ο Χρήστος Κυριαζής, ο Φοίβος Δεληβοριάς… Βεβαίως και εγώ. "Ακολούθα την κλίση σου και θα χτυπήσεις φλέβα!" μού είχε πει ένα απόγευμα του 1986, ανάβοντας το ένα τσιγάρο Dunhil με το προηγούμενο. "Σιγά τη συμβουλή!" ίσως να σκεφθείτε. Κι όμως, για έναν εικοσάχρονο που κολυμπάει σε ένα πέλαγος από αμφιβολίες, λειτούργησε ως ένεση αυτοπεποίθησης.

Και τα κορίτσια; Όλα για τα κορίτσια γίνονταν! Για τις φοιτήτριες και τις χορεύτριες, που η σχολή τους λειτουργούσε εκεί παραδίπλα. Για τις εκκολαπτόμενες ηθοποιούς που κράτησαν τις κορδέλες των στεφανιών στην κηδεία του Κάρολου Κουν και συνόδεψαν, κάποια χρόνια αργότερα, την πρωθιέρειά τους Μελίνα Μερκούρη. Τα κορίτσια μάς κινητοποιούσαν. Μάς υπαγόρευαν μυστικά ό,τι κάναμε κι ό,τι φτιάχναμε. "Αρκούνταν δηλαδή να είναι μούσες;" θα αγανακτήσει σήμερα μια εκπρόσωπος της Gen-Z. Εμείς -ομολογώ την αμαρτία μας- έτσι τις βλέπαμε. Έτσι είχαμε διαπλαστεί να τις βλέπουμε. Όποιες διεκδικούσαν όχι απλώς να εμπνέουν μα και να δημιουργούν μάς εξέπλητταν. Ευχάριστα. Προετοιμαζόταν ήδη από τότε ο 21ος αιώνας ως εποχή των γυναικών.

Το καφενείο έχει κανόνες. Οφείλεις, πρώτον, να είσαι σεβαστικός. Να σιωπάς, να ακούς όταν μιλούν οι μεγαλύτεροι - έτσι και αυθαδιάζεις, θα σε πάρουν στο ψιλό. Να παραγγέλνεις κάθε τόσο και κάτι ακόμα, αλίμονο αν κατσικώνεσαι επί ώρες με μια γκαζόζα ξεροσφύρι. Να αφήνεις, εκ του υστερήματος έστω, αξιοπρεπές πουρμπουάρ. Οι σερβιτόροι δεν ιδρώνουν κουβαλώντας δίσκους για την ψυχή της μάνας τους. Ούτε για τον γλίσχρο μισθό. Στο καφενείο κερδίζεις τη θέση σου αποδεικνύοντας καθημερινά την αξία σου. Πρόκειται για σχολείο που οι δάσκαλοί του δεν χαρίζονται σε κανέναν.

Αποφοίτησα από τα καφενεία στα μέσα της δεκαετίας του 2000. ΄Επαψε αίφνης να με γοητεύει η ατμόσφαιρά τους. Το έβρισκα πια χάσιμο χρόνου να αράζω καθημερινά συζητώντας περί ανέμων και υδάτων, είχα άλλες ανάγκες κι άλλες υποχρεώσεις. Κι άλλες τότε πληγές, που δεν ανακουφίζονταν με έπεα πτερόεντα…

Λίγο αργότερα πλασαρίστηκαν σαν μεταμοντέρνα καφενεία τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, όπου ο καθείς πληκτρολογεί την παρόλα του, εκτονώνει τον φανατισμό ή τον ναρκισσισμό του. Μπούρδες. Άμα δεν νιώθεις το χνώτο του πλαϊνού σου, αν δεν σε αγγίζει το επιδοκιμαστικό ή το ειρωνικό του βλέμμα, η επικοινωνία είναι ελλιπής. Συχνά και θλιβερή.

Αυτές τις μέρες, στο Πήλιο, ανακαλύπτω ξανά τη μαγεία του καφενείου. Κάνω, ας πούμε, ένα μεταπτυχιακό, αναστάσιμο, σεμινάριο.-

Πηγή: Capital.gr

Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις

Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για ό,τι συμβαίνει τώρα στην Ελλάδα και τον Κόσμο στο thetoc.gr

Το μαγαζί για το οποίο μιλά όλη η Αθήνα αυτή τη στιγμή: Τι πραγματικά συμβαίνει στο καφενείο των σεφ, στη Γούβα Παγκρατίου;

Απλό, προσιτό και φιλικό σαν καφενείο, αλλά με γεύσεις "από χέρι" και μενού της αγοράς και της ημέρας, το ολοκαίνουργιο και πολυσυζητημένο 'Πλυτά' είναι το μαγαζί που θα λαχταρούσες να έχεις στη γειτονιά σου, για να το χαίρεσαι όσο συχνά μπορείς.

13 Οκτ 2025 | 09:31

Γελοίοι

Πώς ορίζω τη γελοιότητα; Ως απώλεια του μέτρου. Των ορίων.

06 Οκτ 2025 | 07:06

Ο Βασιλιάς είναι γυμνός και κουρασμένος

Μεγαλώνοντας, οι γωνίες σου αμβλύνονται. Όλο και σπανιότερα αναφωνείς ότι ο βασιλιάς είναι -σου φαίνεται έστω- γυμνός. Όχι απαραίτητα επειδή κοιτάς τη δουλειά ή το συμφέρον σου.

27 Οκτ 2025 | 09:18

Δεν υπάρχει άλλος τρόπος να ζεις

Όποτε πιάνω ένα βιβλίο πρωτοεμφανιζόμενου ποιητή ή συγγραφέα, προσδοκώ να διαβάσω αριστουργηματικές σελίδες. Με την ίδια λαχτάρα πάω στο θέατρο, στο σινεμά, σε εκθέσεις.

20 Οκτ 2025 | 09:47

Το τέλος της εργασίας

Το πρόβλημα πάντως, προϊόντος του 21ο αιώνα, δεν είναι η εντατικοποίηση της εργασίας.

13 Οκτ 2025 | 09:31

Γελοίοι

Πώς ορίζω τη γελοιότητα; Ως απώλεια του μέτρου. Των ορίων.

06 Οκτ 2025 | 07:06

Ο Βασιλιάς είναι γυμνός και κουρασμένος

Μεγαλώνοντας, οι γωνίες σου αμβλύνονται. Όλο και σπανιότερα αναφωνείς ότι ο βασιλιάς είναι -σου φαίνεται έστω- γυμνός. Όχι απαραίτητα επειδή κοιτάς τη δουλειά ή το συμφέρον σου.

27 Οκτ 2025 | 09:18

Δεν υπάρχει άλλος τρόπος να ζεις

Όποτε πιάνω ένα βιβλίο πρωτοεμφανιζόμενου ποιητή ή συγγραφέα, προσδοκώ να διαβάσω αριστουργηματικές σελίδες. Με την ίδια λαχτάρα πάω στο θέατρο, στο σινεμά, σε εκθέσεις.

ΠΕΤΡΟΣ ΤΑΤΣΟΠΟΥΛΟΣ 27 Οκτ 2025 | 06:13

Πόσο διεφθαρμένος αισθάνεσαι;

Εφόσον δυσκολευόμαστε να καταλήξουμε μεταξύ μας ποιος συμπολίτης μας είναι περισσότερο διεφθαρμένος από τον άλλον, ας στραφούμε προς τη ξένη διαιτησία

25 Οκτ 2025 | 08:50

Το μνημείο του άγνωστου ακτιβιστή

Αν υπάρχει μια απορία, είναι ποια ακριβώς ήταν η στόχευση του ΠΑΣΟΚ και γιατί συστρατεύθηκε ξανά, μαζί με τις δυνάμεις του αντισυστημισμού.

22 Οκτ 2025 | 09:30

Η προκλητική δήλωση του προκλητικού Τούρκου ΥΠΕΞ

Οι δηλώσεις ή καλύτερα η συνέντευξη του Χακάν Φιντάν έγινε δεκτή από τα Μέσα ενημέρωσης στην Ελλάδα, όπως συνήθως καταναλώνονται οι δηλώσεις των Τούρκων αξιωματούχων.

20 Οκτ 2025 | 09:47

Το τέλος της εργασίας

Το πρόβλημα πάντως, προϊόντος του 21ο αιώνα, δεν είναι η εντατικοποίηση της εργασίας.

ΠΕΤΡΟΣ ΤΑΤΣΟΠΟΥΛΟΣ 20 Οκτ 2025 | 06:26

Η αδύνατη ειρήνη

Όλοι οι πόλεμοι –και ιδίως οι μακροχρόνιοι, εκείνοι που κακοφορμίζουν- συνιστούν μια δυσχερέστατη προς επίλυση εξίσωση, αλλά ειδικά η επίλυση της εξίσωσης Χαμάς – Ισραήλ δείχνει πραγματικά απίθανη.

18 Οκτ 2025 | 14:13

Η μόνη κρίση που δεν είδε ο Καραμανλής

Η μόνη κρίση που δεν μυρίστηκε ο Κώστας Καραμανλής ήταν η μεγαλύτερη κρίση που βίωσε η Ελλάδα από τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο και μετά

15 Οκτ 2025 | 09:45

Η κατάληψη του μνημείου του Αγνώστου Στρατιώτη

Ο μόνος που δεν θέλησε να μετάσχει στον αχταρμά των έξαλλων αντιδράσεων ήταν ο Αλέξης Τσίπρας.

13 Οκτ 2025 | 09:31

Γελοίοι

Πώς ορίζω τη γελοιότητα; Ως απώλεια του μέτρου. Των ορίων.

ΠΕΤΡΟΣ ΤΑΤΣΟΠΟΥΛΟΣ 13 Οκτ 2025 | 06:24

Ο χρονοδιακόπτης της αξιοπρέπειας

Το 1999 ο Τσίπρας δεν είχε ακόμη αποφοιτήσει καν από το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, μολονότι είχε ήδη θέσει τα γερά θεμέλια μιας πολιτικής καριέρας, εξαιρετικά ιδιότυπης, από πολλές απόψεις.

11 Οκτ 2025 | 10:23

Ο εκνευρισμός Ανδρουλάκη και η επιστροφή Τσίπρα

Αν το ΠΑΣΟΚ δεν καταφέρει να κουνήσει τη βελόνα και το υποψήφιο κόμμα Τσίπρα αποκτήσει υπόσταση, πώς θα απαντήσει ο Νίκος Ανδρουλάκης στο ενδεχόμενο της συνεργασίας τους;

08 Οκτ 2025 | 08:51

Θέλει να αφουγκραστεί την κοινωνία;

Παρά τις ήττες και τα χρόνια στην αντιπολίτευση, παρά το rebranding που υποτίθεται του σχεδίασε η εταιρεία δημοσίων σχέσεων που προσέλαβε, ο κ. Τσίπρας εμφανίζεται στο κοινό του ίδιος και απαράλλαχτος.

06 Οκτ 2025 | 07:06

Ο Βασιλιάς είναι γυμνός και κουρασμένος

Μεγαλώνοντας, οι γωνίες σου αμβλύνονται. Όλο και σπανιότερα αναφωνείς ότι ο βασιλιάς είναι -σου φαίνεται έστω- γυμνός. Όχι απαραίτητα επειδή κοιτάς τη δουλειά ή το συμφέρον σου.

ΓΡΑΦΕΙ Ο Π. ΤΑΤΣΟΠΟΥΛΟΣ 06 Οκτ 2025 | 06:05

Η δεκαετία που κουβαλάς

Καθένας από εμάς, ανάλογα με την ηλικία του, κουβαλάει στην καμπούρα του και άλλη δεκαετία. Για την ακρίβεια, κουβαλάμε στην καμπούρα μας όλες τις δεκαετίες που μας διαμόρφωσαν από τη γέννησή μας μέχρι σήμερα.

04 Οκτ 2025 | 09:16

Τι πήρε ακριβώς ο Ερντογάν;

Δεν έχω το ρεπορτάζ του Τούρκου συναδέλφου και δεν μπορώ να πάρω θέση, ούτως ή άλλως δεν έχει και πολύ μεγάλη σημασία για την αντιπολίτευση στην Αθήνα, ο δικός μας δυσκολεύεται ακόμα και να βγάλει φωτογραφία δίπλα-δίπλα με τον πλανητάρχη, σιγά μην τον δεχτεί στον Λευκό Οίκο ο Τραμπ.

ΜΑΝΟΛΗΣ ΚΑΨΗΣ 01 Οκτ 2025 | 06:49

Τα ήρεμα νερά και τα "νεύρα" Σαμαρά

Η Ελλάδα δεν υπέγραψε φιλία με την Τουρκία, αυτό φαίνεται άλλωστε επί του πεδίου, αλλά αποδέχθηκε όντως ένα μορατόριουμ στην αντιπαράθεση.