Follow us

Η τέχνη είναι υπαινιγμός

Θέλει ειλικρίνεια η τέχνη. Και ακρίβεια. Και γνώθι σαυτόν.

THETOC TEAM
ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΗΣΤΟς ΧΩΜΕΝΙΔΗς
Χρηστος Χωμενιδης

"Ξέρετε ποιος αποδίδει καλύτερα από όλους την ατμόσφαιρα που επικρατούσε κατά τον Εμφύλιο στην Αθήνα; Ο Μάνος Χατζιδάκις. Και μάλιστα όχι με τραγούδια που ο ίδιος έγραψε αλλά με τα ρεμπέτικα που διασκεύασε. Στο έργο του "Ο Σκληρός Απρίλης του ’45", περιλαμβάνεται το "Τα Ματόκλαδά σου Λάμπουν” του Μάρκου Βαμβακάρη. Προσέξτε πώς ενορχηστρώνει τα τύμπανα. Βαριά. Υπόκωφα. Ε λοιπόν, ο Χατζιδάκις έχει πετύχει ακριβώς τον ήχο που έφτανε ως τα αυτιά μας στην Κυψέλη από την Πάρνηθα, από τις ομοβροντίες, τις πρώτες μέρες του 1945, όταν ο ΕΛΑΣ υποχωρούσε και οι Εγγλέζοι τον κανονιοβολούσαν! Το ακούω και ανατριχιάζω…"

Αυτά έλεγε ο πατέρας μου σε μια παρέα, το φθινόπωρο του 1978, κι εγώ -μαγνητόφωνο δώδεκα χρονών- δεν έχανα κουβέντα του.

"Μα και το προτελευταίο κομμάτι του δίσκου, το "Πικραμένο Αγόρι". Εγώ ήμουν εκείνο το πικραμένο αγόρι, όταν μες στην μετακατοχική φτώχεια πουλούσα λεμόνια στην πλατεία Ομονοίας. Εγώ και οι συνομήλικοί μου, παιδιά αστών πολύ συχνά, που είχαν έρθει οι ζωές τους πάνω-κάτω…"

"Λες δηλαδή, Αλέξανδρε, ότι ο Χατζιδάκις είναι πιο ακριβής από τον Θεοδωράκη;"

"Ο Θεοδωράκης ξεχειλίζει από ορμή, από πάθος. Ο Χατζιδάκις όμως, όταν κάνει την κοινή νεότητά τους μουσική, έχει ένα σπάνιο χάρισμα. Δεν τα λέει. Τα υπαινίσσεται. Τι είναι η υψηλή τέχνη παρά υπαινιγμός;

Θυμηθείτε τον Τσέχωφ. Και πολύ-πολύ νωρίτερα τον Ευριπίδη, ο οποίος όταν θέλησε να καυτηριάσει τους συμπατριώτες του Αθηναίους για τη σφαγή των Μηλίων, έγραψε τις Τρωάδες. Τις γυναίκες που ολοφύρονταν, που τράβαγαν τα πάνδεινα μετά την άλωση της πόλης τους από τους Έλληνες. Έβαλε την Κασσάνδρα, την προφήτισσα που δεν την πίστευε κανείς, να προλέγει το φρικτό τέλος του Αγαμέμνονα. Σαν να προειδοποιούσε τους θεατές του για τη νομοτελειακή τους ήττα στον Πελοποννησιακό Πόλεμο. "Κείνοι που επράξαν το κακό τους πήρε μαύρο σύννεφο…" όπως το θέτει ο Ελύτης, που -να μου το θυμηθείτε- μπορεί να κερδίσει ακόμα και βραβείο νόμπελ…"

"Τέχνη εν θερμώ άρα δεν γίνεται;"

"Άφησε ο Σολωμός να περάσουν σχεδόν είκοσι χρόνια από την Έξοδο του Μεσολογγίου για να ξεκινήσει να συνθέτει τους "Ελεύθερους Πολιορκημένους". Ο δε Τολστόι δημοσίευσε το "Πόλεμος και Ειρήνη", με πρώτη ύλη την εισβολή του Ναπολέοντα στη Ρωσία, το 1869. Οι Γάλλοι είχαν αποκρουστεί το 1812."

"Κι αν πνίγεται ο καλλιτέχνης από τη συγκίνηση; Αν δεν αντέχει να μην εκφραστεί;"

"Υπακούοντας στην κοινή γνώμη; Ή κοντράροντάς την;"

"Όπως ο Ευριπίδης;"

"Κι όπως ο Εμίλ Ζολά. Ο αληθινός καλλιτέχνης έρχεται τακτικά σε αντίθεση με όσα φρονούν οι περισσότεροι. Βρίσκει το θάρρος -ακριβώς επειδή είναι αληθινός καλλιτέχνης- να συγκρουστεί με τους θαυμαστές του. Για αυτό ακριβώς δεν εγκωμιάζει ο Κλεμανσό τον Ζολά; Σταθείτε να το βρω, να σας το διαβάσω. "Υπάρχουν άνθρωποι που αντιτάχθηκαν στους πιο ισχυρούς βασιλιάδες. Που αρνήθηκαν να υποκλιθούν μπροστά τους. Ελάχιστοι όμως ήταν εκείνοι που αντιστάθηκαν στον λαό. Που όρθωσαν μόνοι τους ανάστημα απέναντι στις μάζες - μάζες πολύ συχνά παραστρατημένες από τις χειρότερες υπερβολές της οργής. Που αντιμετώπισαν άοπλοι και με σταυρωμένα τα χέρια τον αμείλικτο θυμό. Που τόλμησαν, όταν όλοι απαιτούσαν ένα "ναι", να σηκώσουν το κεφάλι και να πουν "όχι"…"

Ο Μίκης Θεοδωράκης δήλωσε "Καραμανλής ή Τανκς". Η επίσημη γραφειοκρατική Αριστερά και ουκ ολίγοι αγωνιστές της φακής τον σκυλόβρισαν. Η Ιστορία θα του το πιστώσει…"

"Αποκλείεται ο καλλιτέχνης να εναρμονίζεται με το δημόσιο αίσθημα;"

"Όχι βέβαια. Πρέπει όμως τότε να γίνεται εξαιρετικά προσεκτικός. Μην και εξελιχθεί σε φερέφωνο του "λαού”. Μην και αντί για λογοτεχνία, καταντήσει να γράφει μανιφέστα. Και αντί για τραγούδια, να μελοποιεί συνθήματα. Να τον χειροκροτούν, να τον αποθεώνουν στα στάδια κι εκείνος, ο φουκαράς, να κολακεύεται. Ενώ στο βάθος το ξέρει ότι προδίδει τη "μεγαλύτερη κερά", που λέει και ο Καβάφης. Την ίδια του την τέχνη.

Και καλά να μην έχει ταλέντο. Να είναι μια τυχοδιώκτις μετριότητα που πασχίζει να ψωμιστεί χαϊδεύοντας αυτιά, γαργαλώντας πατούσες… Εάν όμως δεν του λείπει η προίκα και τη σπαταλάει έτσι, θα έρθει η ώρα που θα μετανιώσει πικρά.
Όταν είδα τον "Θίασο” θαύμασα τον οίστρο του Αγγελόπουλου – τι κότσια θέλει για να κινηματογραφήσεις τις πιο δύσκολες δεκαετίες σαν έπος! Έβαλα τα γέλια όμως στη σκηνή της ρεβεγιόν του 1946, που έδειχνε τους Επονίτες να χορεύουν με ωραιότατες κοπέλες και τους Χίτες μόνους τους, άντρας με άντρα. Τι εννοούσε; Πως οι Χίτες έρεπαν προς την ομοφυλοφιλία; Ή ότι δεν μπορούσαν να βρουν γκόμενες; Ως πρώην Επονίτης, το διαψεύδω. Διαρρήδην!

Θέλει ειλικρίνεια η τέχνη. Και ακρίβεια. Και γνώθι σαυτόν. Ο "ελαφρός", ο λυρικός Αττίκ θα αντέξει πολύ περισσότερο από τον πομπώδη Καλομοίρη. Και ο "πεζός” Ταχτσής -τι αριστούργημα το "Τρίτο" του "Στεφάνι"!- θα ρουφιέται όταν διάφοροι στρατευμένοι θα έχουν εντελώς ξεχαστεί. Όσο δε για τον Τσίλα, τον Βλάχο, τον Τσιτσάνη, θα τον τραγουδάνε και σε τριακόσια χρόνια. Με ένα "κορίτσι ξένο σαν ίσκιος πλανιέται στην έρημη γη", μίλησε για την Ελλάδα όπως κανείς. Πάμε στο "Χάραμα";"

Με έβαλαν για ύπνο και έφυγαν μια οκτωβριάτικη νύχτα του 1978. Ξύπνησα εγώ, με τις κουβέντες τους στα αυτιά μου, μόλις τώρα.-

Πηγή: Capital.gr

Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις

Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για ό,τι συμβαίνει τώρα στην Ελλάδα και τον Κόσμο στο thetoc.gr

Στα νέα κοσμικά εστιατόρια της πόλης: Πώς, πού και γιατί συχνάζουν πλέον οι Αθηναίοι ώστε "δουν και να τους δουν"

Τι έχει αλλάξει στα νέα κοσμικά εστιατόρια της πόλης; Καταρχάς, όντως, λέγονται ακόμα "κοσμικά";

13 Οκτ 2025 | 09:31

Γελοίοι

Πώς ορίζω τη γελοιότητα; Ως απώλεια του μέτρου. Των ορίων.

06 Οκτ 2025 | 07:06

Ο Βασιλιάς είναι γυμνός και κουρασμένος

Μεγαλώνοντας, οι γωνίες σου αμβλύνονται. Όλο και σπανιότερα αναφωνείς ότι ο βασιλιάς είναι -σου φαίνεται έστω- γυμνός. Όχι απαραίτητα επειδή κοιτάς τη δουλειά ή το συμφέρον σου.

27 Οκτ 2025 | 09:18

Δεν υπάρχει άλλος τρόπος να ζεις

Όποτε πιάνω ένα βιβλίο πρωτοεμφανιζόμενου ποιητή ή συγγραφέα, προσδοκώ να διαβάσω αριστουργηματικές σελίδες. Με την ίδια λαχτάρα πάω στο θέατρο, στο σινεμά, σε εκθέσεις.

20 Οκτ 2025 | 09:47

Το τέλος της εργασίας

Το πρόβλημα πάντως, προϊόντος του 21ο αιώνα, δεν είναι η εντατικοποίηση της εργασίας.

13 Οκτ 2025 | 09:31

Γελοίοι

Πώς ορίζω τη γελοιότητα; Ως απώλεια του μέτρου. Των ορίων.

06 Οκτ 2025 | 07:06

Ο Βασιλιάς είναι γυμνός και κουρασμένος

Μεγαλώνοντας, οι γωνίες σου αμβλύνονται. Όλο και σπανιότερα αναφωνείς ότι ο βασιλιάς είναι -σου φαίνεται έστω- γυμνός. Όχι απαραίτητα επειδή κοιτάς τη δουλειά ή το συμφέρον σου.

27 Οκτ 2025 | 09:18

Δεν υπάρχει άλλος τρόπος να ζεις

Όποτε πιάνω ένα βιβλίο πρωτοεμφανιζόμενου ποιητή ή συγγραφέα, προσδοκώ να διαβάσω αριστουργηματικές σελίδες. Με την ίδια λαχτάρα πάω στο θέατρο, στο σινεμά, σε εκθέσεις.

ΠΕΤΡΟΣ ΤΑΤΣΟΠΟΥΛΟΣ 27 Οκτ 2025 | 06:13

Πόσο διεφθαρμένος αισθάνεσαι;

Εφόσον δυσκολευόμαστε να καταλήξουμε μεταξύ μας ποιος συμπολίτης μας είναι περισσότερο διεφθαρμένος από τον άλλον, ας στραφούμε προς τη ξένη διαιτησία

25 Οκτ 2025 | 08:50

Το μνημείο του άγνωστου ακτιβιστή

Αν υπάρχει μια απορία, είναι ποια ακριβώς ήταν η στόχευση του ΠΑΣΟΚ και γιατί συστρατεύθηκε ξανά, μαζί με τις δυνάμεις του αντισυστημισμού.

22 Οκτ 2025 | 09:30

Η προκλητική δήλωση του προκλητικού Τούρκου ΥΠΕΞ

Οι δηλώσεις ή καλύτερα η συνέντευξη του Χακάν Φιντάν έγινε δεκτή από τα Μέσα ενημέρωσης στην Ελλάδα, όπως συνήθως καταναλώνονται οι δηλώσεις των Τούρκων αξιωματούχων.

20 Οκτ 2025 | 09:47

Το τέλος της εργασίας

Το πρόβλημα πάντως, προϊόντος του 21ο αιώνα, δεν είναι η εντατικοποίηση της εργασίας.

ΠΕΤΡΟΣ ΤΑΤΣΟΠΟΥΛΟΣ 20 Οκτ 2025 | 06:26

Η αδύνατη ειρήνη

Όλοι οι πόλεμοι –και ιδίως οι μακροχρόνιοι, εκείνοι που κακοφορμίζουν- συνιστούν μια δυσχερέστατη προς επίλυση εξίσωση, αλλά ειδικά η επίλυση της εξίσωσης Χαμάς – Ισραήλ δείχνει πραγματικά απίθανη.

18 Οκτ 2025 | 14:13

Η μόνη κρίση που δεν είδε ο Καραμανλής

Η μόνη κρίση που δεν μυρίστηκε ο Κώστας Καραμανλής ήταν η μεγαλύτερη κρίση που βίωσε η Ελλάδα από τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο και μετά

15 Οκτ 2025 | 09:45

Η κατάληψη του μνημείου του Αγνώστου Στρατιώτη

Ο μόνος που δεν θέλησε να μετάσχει στον αχταρμά των έξαλλων αντιδράσεων ήταν ο Αλέξης Τσίπρας.

13 Οκτ 2025 | 09:31

Γελοίοι

Πώς ορίζω τη γελοιότητα; Ως απώλεια του μέτρου. Των ορίων.

ΠΕΤΡΟΣ ΤΑΤΣΟΠΟΥΛΟΣ 13 Οκτ 2025 | 06:24

Ο χρονοδιακόπτης της αξιοπρέπειας

Το 1999 ο Τσίπρας δεν είχε ακόμη αποφοιτήσει καν από το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, μολονότι είχε ήδη θέσει τα γερά θεμέλια μιας πολιτικής καριέρας, εξαιρετικά ιδιότυπης, από πολλές απόψεις.

11 Οκτ 2025 | 10:23

Ο εκνευρισμός Ανδρουλάκη και η επιστροφή Τσίπρα

Αν το ΠΑΣΟΚ δεν καταφέρει να κουνήσει τη βελόνα και το υποψήφιο κόμμα Τσίπρα αποκτήσει υπόσταση, πώς θα απαντήσει ο Νίκος Ανδρουλάκης στο ενδεχόμενο της συνεργασίας τους;

08 Οκτ 2025 | 08:51

Θέλει να αφουγκραστεί την κοινωνία;

Παρά τις ήττες και τα χρόνια στην αντιπολίτευση, παρά το rebranding που υποτίθεται του σχεδίασε η εταιρεία δημοσίων σχέσεων που προσέλαβε, ο κ. Τσίπρας εμφανίζεται στο κοινό του ίδιος και απαράλλαχτος.

06 Οκτ 2025 | 07:06

Ο Βασιλιάς είναι γυμνός και κουρασμένος

Μεγαλώνοντας, οι γωνίες σου αμβλύνονται. Όλο και σπανιότερα αναφωνείς ότι ο βασιλιάς είναι -σου φαίνεται έστω- γυμνός. Όχι απαραίτητα επειδή κοιτάς τη δουλειά ή το συμφέρον σου.

ΓΡΑΦΕΙ Ο Π. ΤΑΤΣΟΠΟΥΛΟΣ 06 Οκτ 2025 | 06:05

Η δεκαετία που κουβαλάς

Καθένας από εμάς, ανάλογα με την ηλικία του, κουβαλάει στην καμπούρα του και άλλη δεκαετία. Για την ακρίβεια, κουβαλάμε στην καμπούρα μας όλες τις δεκαετίες που μας διαμόρφωσαν από τη γέννησή μας μέχρι σήμερα.

04 Οκτ 2025 | 09:16

Τι πήρε ακριβώς ο Ερντογάν;

Δεν έχω το ρεπορτάζ του Τούρκου συναδέλφου και δεν μπορώ να πάρω θέση, ούτως ή άλλως δεν έχει και πολύ μεγάλη σημασία για την αντιπολίτευση στην Αθήνα, ο δικός μας δυσκολεύεται ακόμα και να βγάλει φωτογραφία δίπλα-δίπλα με τον πλανητάρχη, σιγά μην τον δεχτεί στον Λευκό Οίκο ο Τραμπ.

ΜΑΝΟΛΗΣ ΚΑΨΗΣ 01 Οκτ 2025 | 06:49

Τα ήρεμα νερά και τα "νεύρα" Σαμαρά

Η Ελλάδα δεν υπέγραψε φιλία με την Τουρκία, αυτό φαίνεται άλλωστε επί του πεδίου, αλλά αποδέχθηκε όντως ένα μορατόριουμ στην αντιπαράθεση.