Follow us

Η τιμωρία της ανεπιθύμητης γνώμης

Πόσο μπορεί να ανεχθεί κανείς μια αντίθετη άποψη;

Αργυρώ Μποζώνη
ΓΡΑΦΕΙ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η τιμωρία της ανεπιθύμητης γνώμης

Ο Θανάσης Παπαγεωργίου είναι 78 ετών. Άνθρωπος ηλικιωμένος αλλά ακόμα ενεργός. Φέτος παίζει στο Δάφνες και Πικροδάφνες στην ελεύθερη αγορά στο θέατρο Μουσούρη, σκηνοθετεί στο Εθνικό Θέατρο, του οποίου είναι και πρόεδρος του Δ.Σ., σκηνοθέτησε και στο δικό του θέατρο, το Στοά, το «Με δύναμη από την Κηφισιά» μέχρι την Κυριακή που μας πέρασε.

Αναρωτιέμαι πολλές φορές αν οι άνθρωποι όταν μεγαλώνουν, αισθάνονται αδικημένοι ή ματαιωμένοι. Ότι το κοινό για παράδειγμα δεν τους αποθεώνει ακόμα ή δεν τους αποθέωσε ποτέ. Χωρίς να μπουν στον κόπο να αναρωτηθούν για το δρόμο που τράβηξαν. Ή να αναρωτηθούν αν η ίδια η εποχή τους ξεπέρασε, κάτι που συμβαίνει στην τέχνη. Παντού, σε όλο τον κόσμο.

Για μένα ο Θανάσης Παπαγεωργίου είναι ένας τυχερός άνθρωπος. Έκανε αυτά που ήθελε και δούλεψε όπως ήθελε. Και μπορεί να πει και να πιστεύει ό,τι θέλει, το λες ελευθερία αυτό.

Όμως το να μην επιτρέπει σε άλλους να λένε τη γνώμη τους ή να τους τιμωρεί όταν διαφωνούν μαζί του δείχνει μια πάστα, ένα χαρακτήρα. Είναι όπως αυτοί που όταν δε σου αρέσει ένα έργο τους, σε βλέπουν στο δρόμο και σου λένε «δε με συμπαθείς». Ό,τι νάναι. Άλλωστε ο ίδιος διάλεξε να έχει μια δημόσια θέση, να είναι πρόεδρος του Εθνικού θεάτρου, οπότε αυτομάτως κρίνεται για κάθε δήλωσή του. Με τον ίδιο τρόπο που θα έκρινε και εκείνος, ως δημοσιογράφος ή ως πολίτης τον αντίστοιχο στην ίδια θέση.

Ο Θανάσης Παπαγεωργίου όπως και όλοι όσοι θέλουν να κατέχουν μια δημόσια θέση πρέπει να εκπαιδευτούν στο να ακούνε την κριτική. Είναι δύσκολο γιατί εδώ τα πράγματα είναι πολύ στενά και τρακάρει κριτής και κρινόμενος σε ένα διάδρομο. μερικές φορές έχουν πέσει και κάποια αλησμόνητα χαστούκια.

Στο site, του θεάτρου Στοά, υπάρχει ένα μότο στην αρχική σελίδα, το οποίο προφανώς πιστεύει. «...κάνουμε θέατρο για να γλυτώσουμε από το ψέμα, την υποκρισία και την απάτη του «πολιτισμού...». Δεν ξέρω τι ακριβώς εννοεί με τον πολιτισμό σε εισαγωγικά, προφανώς αυτά που δεν του αρέσουν ή δεν αποδέχεται.

Θα ήθελα να πω πως εννοώ εγώ τον «πολιτισμό»όταν βλέπω τη λέξη σε εισαγωγικά.

Είναι το να φτάσει ένας δημοσιογράφος στην πόρτα του θεάτρου και να μη τον αφήσεις να μπει μέσα επειδή δε συμφωνεί με αυτά που κάνεις στο Εθνικό, δηλαδή να είναι δικός σου ο πρώτος λόγος και όχι του καλλιτεχνικού διευθυντή που δεν εκτιμάς.

Είναι το να στείλεις τη γυναίκα σου και πρωταγωνίστριά σου και στη Στοά και τώρα στο Εθνικό να του πει ότι είναι ανεπιθύμητος επειδή δε συμφωνεί με την εμφυλιοπολεμική κατάσταση στο Εθνικό. Και γιατί από αυτά που καταλαβαίνουμε κάνοντας ρεπορτάζ είναι ότι ο Θανάσης Παπαγεωργίου θέλει να έχει τον πρώτο λόγο ίσως και το μόνο λόγο. Πράγμα που πρακτικά είναι αδύνατον.

Είναι επειδή το κάνεις στον Σαρηγιάννη, γιατί πολλές φορές δεν έχει σημασία το τι κάνεις, αλλά σε ποιον. Καλά στον Σαρηγιάννη βρήκε να το κάνει; Που έχει δει όλες τις παραστάσεις του, που έχει ασχοληθεί περισσότερο από όλους μας, που έχει γράψει χίλιες φορές γιαυτό το θέατρο; Για τον Σαρηγιάννη που έχει στάση τόσα χρόνια στην αγορά, δεν τάπιασε, δεν τάκανε πλακάκια, δεν έχει πάρει ούτε σοκολατάκι δώρο στη γιορτή του; Που στην τελική έχει ένα μπλογκ. Αλλά είναι δικό του, γράφει ότι θέλει και είναι ελεύθερος. Το ότι ο Παπαγεωργίου και όλο το ελληνικό θέατρο τον διαβάζουν και η γνώμη του έχει βαρύτητα, τον κάνει σημαντικό.

Λοιπόν είναι «πολιτισμός» για εμάς τους δημοσιογράφους να μη μιλήσουμε, να μη διαμαρτυρηθούμε ακόμα και στον Μπαλτά. Γιατί αυτός ο άνθρωπος δείχνει ακριβώς τι επιθυμεί να κάνει και σε κάτι μεγαλύτερο από το δικό του μικρό, ιδιωτικό θέατρο. Το ίδιο θάθελε να κάνει στο Εθνικό Θέατρο. Να πορευτεί γεμάτος βεβαιότητες και χωρίς καμία αντίρρηση. Δηλαδή, για να το τραβήξω, θα τον διώξει και από παράσταση του Εθνικού τον Σαρηγιάννη; Ή εμένα; Ή τον διπλανό μου; Και εμείς θα καθίσουμε έτσι άπραγοι; Με το φόβο να μη συγκρουστούμε;

Μα δε συγκρουόμαστε, εμένα δε με ενδιαφέρει να ανοίξω μέτωπο με τον κάθε Παπαγεωργίου, γιατί τον σέβομαι ως δημιουργό. Όμως με ενδιαφέρει να μπορώ να πηγαίνω στη δουλειά μου, να βλέπω και να γράφω ανεμπόδιστα και άφοβα. Γιαυτό το τελευταίο, φτύνω αίμα. Και όπως δε διανοούμαι να πω σε κανέναν ότι έχουμε άλλη άποψη, άρα τον πετάω έξω από το σπίτι μου, δε θάθελα να συμβεί ποτέ και σε μένα.

Γράφω για να είναι η πρώτη και η τελευταία φορά που το ακούω. Γιατί αν σιωπήσω δε θα υπερασπιστώ το επάγγελμα που αγαπώ πρωτίστως και στη συνέχεια τον συνάδελφό μου. Αν σιωπήσω δε θα υπερασπιστώ κάτι για το οποίο μάχομαι, την ελευθερία της έκφρασης. Τι κρίμα που ο Παπαγεωργίου έβγαλε ανακοίνωση να μην κατέβει το έργο της Πηγής Δημητρακοπούλου. Ψέμα ήταν τελικά. Είναι σαν τους απέναντί του που είχαν άλλη γνώμη και ήθελαν να κατέβει η παράσταση. Είναι το ίδιο ακριβώς.

Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις

Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για ό,τι συμβαίνει τώρα στην Ελλάδα και τον Κόσμο στο thetoc.gr

Πίτσα και cocktails, καφενειακές γκουρμεδιές, ποτά σε μινιατούρες: Τα νέα εστιατόρια και μπαρ της Αθήνας

Ταβέρνες, microbakeries αλλά και soft clubbing, μπάρες και bar restaurants, πίτσες και καφενεία: Όλα τα φρέσκα μέρη στα οποία συχνάζει, πια, η πόλη.

ΣΠΕΥΣΑΤΕ 08 Οκτ 2025 | 12:11

Το εμβληματικό "Τρίτο Στεφάνι" έρχεται στο Θέατρο Τέχνης - Οι πρώτες φωτό από τις πρόβες

Το εμβληματικό "Τρίτο Στεφάνι" του Κώστα Ταχτσή, που σημάδεψε την ελληνική μεταπολεμική λογοτεχνία, παρουσιάζεται στο Θέατρο Τέχνης με την υπογραφή του Στάθη Λιβαθινού.

ΜΕΓΑΛΟ ΒΗΜΑ 24 Σεπ 2025 | 10:24

"Αθήνα Παγκόσμια Πρωτεύουσα Θεάτρου": Τι φέρνει η συνεργασία του Δήμου Αθηναίων με το Θέατρο Τέχνης

Το πρόγραμμα "Αθήνα Παγκόσμια Πρωτεύουσα Θεάτρου" αποτελεί πρωτοβουλία του Θεάτρου Τέχνης Καρόλου Κουν.

20 Οκτ 2025 | 09:47

Το τέλος της εργασίας

Το πρόβλημα πάντως, προϊόντος του 21ο αιώνα, δεν είναι η εντατικοποίηση της εργασίας.

ΠΕΤΡΟΣ ΤΑΤΣΟΠΟΥΛΟΣ 20 Οκτ 2025 | 06:26

Η αδύνατη ειρήνη

Όλοι οι πόλεμοι –και ιδίως οι μακροχρόνιοι, εκείνοι που κακοφορμίζουν- συνιστούν μια δυσχερέστατη προς επίλυση εξίσωση, αλλά ειδικά η επίλυση της εξίσωσης Χαμάς – Ισραήλ δείχνει πραγματικά απίθανη.

18 Οκτ 2025 | 14:13

Η μόνη κρίση που δεν είδε ο Καραμανλής

Η μόνη κρίση που δεν μυρίστηκε ο Κώστας Καραμανλής ήταν η μεγαλύτερη κρίση που βίωσε η Ελλάδα από τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο και μετά

15 Οκτ 2025 | 09:45

Η κατάληψη του μνημείου του Αγνώστου Στρατιώτη

Ο μόνος που δεν θέλησε να μετάσχει στον αχταρμά των έξαλλων αντιδράσεων ήταν ο Αλέξης Τσίπρας.

13 Οκτ 2025 | 09:31

Γελοίοι

Πώς ορίζω τη γελοιότητα; Ως απώλεια του μέτρου. Των ορίων.

ΠΕΤΡΟΣ ΤΑΤΣΟΠΟΥΛΟΣ 13 Οκτ 2025 | 06:24

Ο χρονοδιακόπτης της αξιοπρέπειας

Το 1999 ο Τσίπρας δεν είχε ακόμη αποφοιτήσει καν από το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, μολονότι είχε ήδη θέσει τα γερά θεμέλια μιας πολιτικής καριέρας, εξαιρετικά ιδιότυπης, από πολλές απόψεις.

11 Οκτ 2025 | 10:23

Ο εκνευρισμός Ανδρουλάκη και η επιστροφή Τσίπρα

Αν το ΠΑΣΟΚ δεν καταφέρει να κουνήσει τη βελόνα και το υποψήφιο κόμμα Τσίπρα αποκτήσει υπόσταση, πώς θα απαντήσει ο Νίκος Ανδρουλάκης στο ενδεχόμενο της συνεργασίας τους;

08 Οκτ 2025 | 08:51

Θέλει να αφουγκραστεί την κοινωνία;

Παρά τις ήττες και τα χρόνια στην αντιπολίτευση, παρά το rebranding που υποτίθεται του σχεδίασε η εταιρεία δημοσίων σχέσεων που προσέλαβε, ο κ. Τσίπρας εμφανίζεται στο κοινό του ίδιος και απαράλλαχτος.

06 Οκτ 2025 | 07:06

Ο Βασιλιάς είναι γυμνός και κουρασμένος

Μεγαλώνοντας, οι γωνίες σου αμβλύνονται. Όλο και σπανιότερα αναφωνείς ότι ο βασιλιάς είναι -σου φαίνεται έστω- γυμνός. Όχι απαραίτητα επειδή κοιτάς τη δουλειά ή το συμφέρον σου.

ΓΡΑΦΕΙ Ο Π. ΤΑΤΣΟΠΟΥΛΟΣ 06 Οκτ 2025 | 06:05

Η δεκαετία που κουβαλάς

Καθένας από εμάς, ανάλογα με την ηλικία του, κουβαλάει στην καμπούρα του και άλλη δεκαετία. Για την ακρίβεια, κουβαλάμε στην καμπούρα μας όλες τις δεκαετίες που μας διαμόρφωσαν από τη γέννησή μας μέχρι σήμερα.

04 Οκτ 2025 | 09:16

Τι πήρε ακριβώς ο Ερντογάν;

Δεν έχω το ρεπορτάζ του Τούρκου συναδέλφου και δεν μπορώ να πάρω θέση, ούτως ή άλλως δεν έχει και πολύ μεγάλη σημασία για την αντιπολίτευση στην Αθήνα, ο δικός μας δυσκολεύεται ακόμα και να βγάλει φωτογραφία δίπλα-δίπλα με τον πλανητάρχη, σιγά μην τον δεχτεί στον Λευκό Οίκο ο Τραμπ.

ΜΑΝΟΛΗΣ ΚΑΨΗΣ 01 Οκτ 2025 | 06:49

Τα ήρεμα νερά και τα "νεύρα" Σαμαρά

Η Ελλάδα δεν υπέγραψε φιλία με την Τουρκία, αυτό φαίνεται άλλωστε επί του πεδίου, αλλά αποδέχθηκε όντως ένα μορατόριουμ στην αντιπαράθεση.

29 Σεπ 2025 | 07:17

Συγχωριανοί του ψεύτη βοσκού

Έτσι ο Διονύσης Σαββόπουλος, αποφαινόμαστε, είναι ο Μπομπ Ντύλαν της Ελλάδας. Ο Κωνσταντίνος Καραμανλής ο δικός μας Ντε Γκωλ. Κι όποια γυναίκα δολοφονεί τα παιδιά της μια Μήδεια του σήμερα...

29 Σεπ 2025 | 06:28

Πότε θα πάει ο Μητσοτάκης στον Λευκό Οίκο

Λήξη συναγερμού; Όχι βέβαια. Τώρα θα αρχίσει η "μίρλα" για το γεγονός ότι ο Μητσοτάκης δεν έχει πάρει ακόμα πρόσκληση για τον Λευκό Οίκο, θα αρχίσει η γκρίνια για τα F35 που ο Τραμπ θέλει φαίνεται πάση θυσία να δώσει στον Ερντογάν.

ΓΡΑΦΕΙ Ο Π. ΤΑΤΣΟΠΟΥΛΟΣ 29 Σεπ 2025 | 06:10

Dark Tourism

Δημιουργός και αποκλειστικός διαχειριστής της εν λόγω ιστοσελίδας είναι ένας Γερμανός, ο Peter Hohenhaus, ένας πανεπιστημιακός που, κατά δήλωσή του, εγκατέλειψε νωρίς-νωρίς την ακαδημαϊκή του σταδιοδρομία.

24 Σεπ 2025 | 07:52

Η "κατάληψη" στο μνημείο του Αγνώστου Στρατιώτη

Υποθέτω έχει να κάνει και με την αδυναμία της αντιπολίτευσης να δημιουργήσει ένα αντικυβερνητικό ρεύμα και κίνημα και να δώσει μορφή και περιερχόμενο στον αγώνα τους. Στον αγώνα τους να φύγει επιτέλους ο Μητσοτάκης.

22 Σεπ 2025 | 09:56

Ένα φωτεινό πολιτιστικό γεγονός

Και όμως. Με την έξοδο από τα μνημόνια, η εντόπια βιβλιοπαραγωγή επανήλθε σταδιακά στα προ της κρίσης επίπεδα.

ΠΕΤΡΟΣ ΤΑΤΣΟΠΟΥΛΟΣ 22 Σεπ 2025 | 06:15

Το δράμα του πολυεκατομμυριούχου

Πώς θα ήταν ένας κόσμος δίχως καθόλου ενσυναίσθηση; Σίγουρα θα ήταν ένας κόσμος όπου δεν θα ήθελα να ζήσω ή όπου δεν θα ήθελαν να ζήσουν τα παιδιά μας.

ΜΑΝΟΛΗΣ ΚΑΨΗΣ 20 Σεπ 2025 | 13:26

Ο Ανδρέας Λοβέρδος στο ΚΚΜ

Το ερώτημα παραμένει: Γιατί όλοι φεύγουν από το ΠΑΣΟΚ και δεν έχουμε ούτε έναν να έκανε την αντίστροφη πορεία;