Follow us

Κατακερματισμός

Η Ελένη, τριαντατριών χρονών, με διδακτορικό στη Συγκριτική Θρησκειολογία στην Οξφόρδη, εργάζεται από πρόπερσι κειμενογράφος σε μεγάλη διαφημιστική εταιρεία.

Χρήστος Χωμενίδης
ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΗΣΤΟς ΧΩΜΕΝΙΔΗς
Χρηστος Χωμενιδης

Η Ελένη, τριαντατριών χρονών, με διδακτορικό στη Συγκριτική Θρησκειολογία στην Οξφόρδη, εργάζεται από πρόπερσι κειμενογράφος σε μεγάλη διαφημιστική εταιρεία.

Ο μισθός της τής εξασφαλίζει μια άνετη ζωή, εισπράττει εξάλλου και το ενοίκιο ενός διαμερίσματος στα Γιάννενα από όπου κατάγεται, θυγατέρα γιατρών. Κατοικεί σε ανακαινισμένο ρετιρέ στην ανερχόμενη και εναλλακτική Κυψέλη. Ένα κυριακάτικο απόγευμα, ενώ λιάζεται στη βεράντα, ριπές ραπ στη διαπασών τη βγάζουν από τον ρεμβασμό της. Ζυγώνει στο περβάζι και διαπιστώνει ότι στην ταράτσα τής διπλανής παλιάς μονοκατοικίας κάτι εικοσάρηδες κάνουν πάρτυ.

Ψήνουν παϊδάκια στα κάρβουνα, πίνουν ούζο -ή ρακή;- από μια καράφα που την περνάνε από στόμα σε στόμα. Το κέφι ανεβαίνει. Ο ντιτζέι της παρέας αλλάζει μουσική, βάζει νησιώτικα, πειραγμένα νησιώτικα με πολλά μπάσα. Τα αγόρια βγάζουν τις μπλούζες τους, κατάστικτoι ανεξαιρέτως από τατουάζ στην πλάτη και στο στήθος – "ποιος ο λόγος" αναρωτιέται η Ελένη "να μοστράρουν τις κάθε άλλο παρά αγαλματένιες κορμοστασιές τους;" Το κορίτσια πετάνε απλώς τα παπούτσια τους. Αρχίζουν να χορεύουν μπάλλο, "λυγαριά, λυγαριά, εσένα έχω στην καρδιά…" Η Ελένη φοράει τα ακουστικά σαν ωτοασπίδες, ματαίως ελπίζοντας πως θα την προστατεύσουν. "Αγαπώ μια πιτσιρίκα / είναι τρέλα, είναι γλύκα!" άδει τώρα από τα ηχεία ο Ματθαίος Γιαννούλης, ξελαρυγγιάζονται τα εικοσάχρονα.

Η Ελένη γίνεται έξω φρενών. Ό,τι διονυσιάζει τούς διπλανούς σε εκείνην φαντάζει ως το αποκορύφωμα της μιζέριας, τής ελληναράδικης κακομοιριάς. Τής έρχεται να τους βάλει τις φωνές. Να τους καταβρέξει με το λάστιχο. Δεν είναι ωστόσο καμιά θείτσα. Γράφει σε μια κόλλα χαρτί "ΕΙΣΤΕ ΟΙ ΧΑΜΕΝΟΙ ΤΗΣ ΠΑΓΚΟΣΜΙΟΠΟΙΗΣΗΣ". Την κάνει σαϊτα και τους την πετάει. Η σαϊτα περνάει ξυστά από την ταράτσα της μονοκατοικίας και καταλήγει στο πεζοδρόμιο. Μπερδεύεται στις ρόδες ενός βρεφικού καροτσιού που σπρώχνει μια μετανάστιδα από τη Νιγηρία.

Βρίσκομαι, αρχές καλοκαιριού, σε ένα τσιμπούσι στους πρόποδες του Πηλίου. Από τους συνδαιτημόνες μου ζήτημα αν γνωρίζω τους μισούς. Ένας προγάστωρ κύριος παραδίπλα μου μού συστήνεται ως "καθηγητής-πολιτικός αρθρογράφος". "Θα με έχετε δει στην τηλεόραση!" σεμνύνεται και μού αναφέρει ένα περιθωριακό κανάλι στο οποίο –"κάθε νύχτα" μού τονίζει- εμφανίζεται. "Χαρά στο κουράγιο σας..." χαμογελάω συγκαταβατικά.

Μπουκωμένος από τα μεζεκλίκια αρχίζει να αγορεύει. Στην αρχή αφορίζει τα κρασιά με ετικέτες οινοποιείων -"τίγκα στα χημικά"- και εξυμνεί το παραδοσιακό γιοματάρι τής ταβέρνας. Σκέφτομαι να του απαντήσω πως το "παραδοσιακό γιοματάρι" συνήθως έρχεται στις μέρες μας από το εξωτερικό, πρόκειται για το κατακάθι του τρύγου, για ό,τι δεν αξίζει να εμφιαλωθεί. Ποιος ο λόγος ωστόσο να ξεκινήσω κόντρα; Σίγουρος πως μάς έπεισε απαξάπαντες ανεβάζει στροφές, πηδάει σε άλλο θέμα. Εκφράζει τη βαθιά του δυσπιστία για τα εμβόλια. Μνημονεύει εμβληματικές -κατά τη γνώμη του- προσωπικότητες του παρελθόντος, τον εκδότη της "Αυριανής", τον Ευάγγελο Γιαννόπουλο "που τους τα’ψελνε χύμα και τσουβαλάτα! Θα μπολιαζόταν ποτέ ο Γιαννόπουλος;" ρωτάει ρητορικά. (Προσωπικά δεν έχω αμφιβολία πως θα εμβολιαζόταν...) "Εγώ είμαι δεξιός εκ γενετής" διευκρινίζει. "Μα πάνω από όλα πατριώτης. Τι δεξιά και αριστερά άλλωστε στις μέρες μας; Εδώ έχουμε πήξει στους πούστηδες! Τους αφήνουμε να παντρεύονται, τους βάζουμε και στα υπουργεία...".

Με τις δυό τελευταίες φράσεις του υπερβαίνει τα όρια της ανοχής μου. Δεν πρόκειται πλέον για γραφικό, κακόγουστο παραλήρημα, να πεις "ασ’το να πάει στο διάολο..." και να απολαύσεις τη θέα. Αλλά για ωμό ρατσισμό. Για κοπρολαλία. Τινάζομαι όρθιος. "Είσαι το τέρας που αν το ανεχτώ, θα του μοιάσω!" του λέω. Πληρώνω και αποχωρώ από το τραπέζι. Σιγά μην ίδρωνε το αυτί του. "Εγώ έχω πεντακόσια χιλιάρικα στην τράπεζα!" τον ακούω να καγχάζει. "Με τον παρά μου και την κυρά μου!"

Ένας φίλος μου, πενηντάρης, τσακώθηκε τις προάλλες με τη δεκαπεντάχρονη κόρη του. Την πήγαινε με το αυτοκίνητο στο φροντιστήριο, "πάτα το κουκλίτσα μου!" απευθύνθηκε, με ανεβασμένα τζάμια, στην μπροστινή οδηγό που βραδυπορούσε. Το κορίτσι του έγινε έξαλλο. "Πώς τολμάς να τη λες "κουκλίτσα μου”, μπαμπά; Νομίζεις ότι θα ανεχτώ τον σεξισμό σου; Ντρέπομαι για λογαριασμό σου, straight middle aged white male!" τον κατακεραύνωσε. Λίγο και θα άνοιγε την πόρτα και θα κατέβαινε από το αμάξι εν κινήσει.

Στον αποχαιρετισμό του Μίκη Θεοδωράκη στη Μητρόπολη Αθηνών, δυό-τρεις μεσόκοποι αρπάχτηκαν με εκείνους που γιουχάιζαν πολιτικούς. "Τι βρίζετε τον Μητσοτάκη; Ο Μίκης διετέλεσε υπουργός τού πατέρα του!" τους υπενθύμισαν - το "διετέλεσε" τους μάρανε... "Ξεκουμπιστείτε βρωμόγεροι! Εδώ βρίσκεται ο λαός! Όχι οι λακέδες της νεοφιλελεύθερης συμμορίας!" ανάψανε τα αίματα των άλλων, εάν δεν ξεπρόβαλλε εκείνη τη στιγμή το φέρετρο από την εκκλησία, ποιος ξέρει πού θα κατέληγαν...

Έχω ολοένα και εντονότερη την αίσθηση πως ζούμε πλέον σε μια κατακερματισμένη κοινωνία. Ούτε καν κοινωνία. Σε ένα σύμπλεγμα από "φυλές", που έχει η καθεμία τον δικό της θεό, τη δική της ηθική και αισθητική. Αναπνέουν τον ίδιο αέρα, διασταυρώνονται εξ ανάγκης, μόλις όμως που ανέχονται η μία την άλλη. Δεν μιλάμε για ταξική διαστρωμάτωση και σύγκρουση, για πάλη καν γενεών. Τείνει να χαθεί ο ελάχιστος κοινός παρονομαστής. Αποκλίνουν ραγδαία οι τρόποι ζωής, ακόμα και τα γλωσσικά ιδιώματα που χρησιμοποιούν. Ακούστε τους στίχους ενός κομματιού "τραπ" και πείτε μου τι καταλάβατε.

"Σιγά το νέο!" θα παρατηρήσετε ίσως. "Πόσα κοινά έχει ένα γέννημα-θρέμμα του Μπρονξ με κάποιον που ζει στο Σόχο της Νέας Υόρκης; Οι κάτοικοι των προαστίων στο Παρίσι με εκείνους του Μαραί ή του 16ου διαμερίσματος; Στον δεύτερο γύρο των πρόσφατων προεδρικών εκλογών, η Λεπέν έλαβε στη γαλλική επικράτεια 34%. Στο 16ο διαμέρισμα, μόλις 12,5%...".

Πρέπει ίσως να πάψουμε να νοσταλγούμε ή να βαυκαλιζόμαστε με το όραμα μίας συνολικής πολιτικής ή καλλιτεχνικής απεύθυνσης. Να συμφιλιωθούμε με την πραγματικότητα των παράλληλων μικρόκοσμων. Να νοιώθουμε απόλυτη ικανοποίηση όσο ακόμα δεν αλληλοσπαράζονται. Όταν δεν καταντούν πιράνχας.

Πηγή: capital

Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις

Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για ό,τι συμβαίνει τώρα στην Ελλάδα και τον Κόσμο στο thetoc.gr

Η μεγάλη γιορτή σταρ μπαρ της Αθήνας: Όλα όσα δε χάνονται αυτή την εβδομάδα

Η Athens Bar Week είναι εδώ και μερικά από τα πιο φημισμένα σποτ του πλανήτη καταλαμβάνουν με guests τις αθηναϊκές μπάρες. Τι θα παίξει, πότε και πού.

20 Οκτ 2025 | 09:47

Το τέλος της εργασίας

Το πρόβλημα πάντως, προϊόντος του 21ο αιώνα, δεν είναι η εντατικοποίηση της εργασίας.

13 Οκτ 2025 | 09:31

Γελοίοι

Πώς ορίζω τη γελοιότητα; Ως απώλεια του μέτρου. Των ορίων.

06 Οκτ 2025 | 07:06

Ο Βασιλιάς είναι γυμνός και κουρασμένος

Μεγαλώνοντας, οι γωνίες σου αμβλύνονται. Όλο και σπανιότερα αναφωνείς ότι ο βασιλιάς είναι -σου φαίνεται έστω- γυμνός. Όχι απαραίτητα επειδή κοιτάς τη δουλειά ή το συμφέρον σου.

03 Νοε 2025 | 08:23

Κάποιος να σκίσει τη γάτα

Στην Κρήτη, το να ρισκάρεις κάθε τόσο -χωρίς λόγο- τη ζωή σου και τις ζωές των άλλων περνιέται για παλικαριά. Το να έχεις τον δικό σου "κώδικα τιμής", να διαιωνίζεις βεντέτες, να την ανάβεις σε όποιον θεωρείς ότι σε έθιξε, για μαγκιά.

27 Οκτ 2025 | 09:18

Δεν υπάρχει άλλος τρόπος να ζεις

Όποτε πιάνω ένα βιβλίο πρωτοεμφανιζόμενου ποιητή ή συγγραφέα, προσδοκώ να διαβάσω αριστουργηματικές σελίδες. Με την ίδια λαχτάρα πάω στο θέατρο, στο σινεμά, σε εκθέσεις.

20 Οκτ 2025 | 09:47

Το τέλος της εργασίας

Το πρόβλημα πάντως, προϊόντος του 21ο αιώνα, δεν είναι η εντατικοποίηση της εργασίας.

13 Οκτ 2025 | 09:31

Γελοίοι

Πώς ορίζω τη γελοιότητα; Ως απώλεια του μέτρου. Των ορίων.

06 Οκτ 2025 | 07:06

Ο Βασιλιάς είναι γυμνός και κουρασμένος

Μεγαλώνοντας, οι γωνίες σου αμβλύνονται. Όλο και σπανιότερα αναφωνείς ότι ο βασιλιάς είναι -σου φαίνεται έστω- γυμνός. Όχι απαραίτητα επειδή κοιτάς τη δουλειά ή το συμφέρον σου.

03 Νοε 2025 | 08:23

Κάποιος να σκίσει τη γάτα

Στην Κρήτη, το να ρισκάρεις κάθε τόσο -χωρίς λόγο- τη ζωή σου και τις ζωές των άλλων περνιέται για παλικαριά. Το να έχεις τον δικό σου "κώδικα τιμής", να διαιωνίζεις βεντέτες, να την ανάβεις σε όποιον θεωρείς ότι σε έθιξε, για μαγκιά.

03 Νοε 2025 | 07:02

Η Χρυσή Ζωή

Αν κατάλαβα καλά από τα πρακτικά της Βουλής, τα δημοκρατικά εύσημα που διεκδικεί η Ζωή Κωνσταντοπούλου, είναι οι αγώνες επί χούντας των γονέων της.

ΓΡΑΦΕΙ Ο Π. ΤΑΤΣΟΠΟΥΛΟΣ 03 Νοε 2025 | 06:10

Σφαγές εκτός κάδρου

Οι σφαγές λάμβαναν χώρα τώρα, σήμερα, το σωτήριο έτος 2025, στο Σουδάν, σε έναν από εκείνους τους πολέμους που έχουμε συνηθίσει να αποκαλούμε "ξεχασμένους".

27 Οκτ 2025 | 09:18

Δεν υπάρχει άλλος τρόπος να ζεις

Όποτε πιάνω ένα βιβλίο πρωτοεμφανιζόμενου ποιητή ή συγγραφέα, προσδοκώ να διαβάσω αριστουργηματικές σελίδες. Με την ίδια λαχτάρα πάω στο θέατρο, στο σινεμά, σε εκθέσεις.

ΠΕΤΡΟΣ ΤΑΤΣΟΠΟΥΛΟΣ 27 Οκτ 2025 | 06:13

Πόσο διεφθαρμένος αισθάνεσαι;

Εφόσον δυσκολευόμαστε να καταλήξουμε μεταξύ μας ποιος συμπολίτης μας είναι περισσότερο διεφθαρμένος από τον άλλον, ας στραφούμε προς τη ξένη διαιτησία

25 Οκτ 2025 | 08:50

Το μνημείο του άγνωστου ακτιβιστή

Αν υπάρχει μια απορία, είναι ποια ακριβώς ήταν η στόχευση του ΠΑΣΟΚ και γιατί συστρατεύθηκε ξανά, μαζί με τις δυνάμεις του αντισυστημισμού.

22 Οκτ 2025 | 09:30

Η προκλητική δήλωση του προκλητικού Τούρκου ΥΠΕΞ

Οι δηλώσεις ή καλύτερα η συνέντευξη του Χακάν Φιντάν έγινε δεκτή από τα Μέσα ενημέρωσης στην Ελλάδα, όπως συνήθως καταναλώνονται οι δηλώσεις των Τούρκων αξιωματούχων.

20 Οκτ 2025 | 09:47

Το τέλος της εργασίας

Το πρόβλημα πάντως, προϊόντος του 21ο αιώνα, δεν είναι η εντατικοποίηση της εργασίας.

ΠΕΤΡΟΣ ΤΑΤΣΟΠΟΥΛΟΣ 20 Οκτ 2025 | 06:26

Η αδύνατη ειρήνη

Όλοι οι πόλεμοι –και ιδίως οι μακροχρόνιοι, εκείνοι που κακοφορμίζουν- συνιστούν μια δυσχερέστατη προς επίλυση εξίσωση, αλλά ειδικά η επίλυση της εξίσωσης Χαμάς – Ισραήλ δείχνει πραγματικά απίθανη.

18 Οκτ 2025 | 14:13

Η μόνη κρίση που δεν είδε ο Καραμανλής

Η μόνη κρίση που δεν μυρίστηκε ο Κώστας Καραμανλής ήταν η μεγαλύτερη κρίση που βίωσε η Ελλάδα από τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο και μετά

15 Οκτ 2025 | 09:45

Η κατάληψη του μνημείου του Αγνώστου Στρατιώτη

Ο μόνος που δεν θέλησε να μετάσχει στον αχταρμά των έξαλλων αντιδράσεων ήταν ο Αλέξης Τσίπρας.

13 Οκτ 2025 | 09:31

Γελοίοι

Πώς ορίζω τη γελοιότητα; Ως απώλεια του μέτρου. Των ορίων.

ΠΕΤΡΟΣ ΤΑΤΣΟΠΟΥΛΟΣ 13 Οκτ 2025 | 06:24

Ο χρονοδιακόπτης της αξιοπρέπειας

Το 1999 ο Τσίπρας δεν είχε ακόμη αποφοιτήσει καν από το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, μολονότι είχε ήδη θέσει τα γερά θεμέλια μιας πολιτικής καριέρας, εξαιρετικά ιδιότυπης, από πολλές απόψεις.

11 Οκτ 2025 | 10:23

Ο εκνευρισμός Ανδρουλάκη και η επιστροφή Τσίπρα

Αν το ΠΑΣΟΚ δεν καταφέρει να κουνήσει τη βελόνα και το υποψήφιο κόμμα Τσίπρα αποκτήσει υπόσταση, πώς θα απαντήσει ο Νίκος Ανδρουλάκης στο ενδεχόμενο της συνεργασίας τους;

08 Οκτ 2025 | 08:51

Θέλει να αφουγκραστεί την κοινωνία;

Παρά τις ήττες και τα χρόνια στην αντιπολίτευση, παρά το rebranding που υποτίθεται του σχεδίασε η εταιρεία δημοσίων σχέσεων που προσέλαβε, ο κ. Τσίπρας εμφανίζεται στο κοινό του ίδιος και απαράλλαχτος.

06 Οκτ 2025 | 07:06

Ο Βασιλιάς είναι γυμνός και κουρασμένος

Μεγαλώνοντας, οι γωνίες σου αμβλύνονται. Όλο και σπανιότερα αναφωνείς ότι ο βασιλιάς είναι -σου φαίνεται έστω- γυμνός. Όχι απαραίτητα επειδή κοιτάς τη δουλειά ή το συμφέρον σου.

ΓΡΑΦΕΙ Ο Π. ΤΑΤΣΟΠΟΥΛΟΣ 06 Οκτ 2025 | 06:05

Η δεκαετία που κουβαλάς

Καθένας από εμάς, ανάλογα με την ηλικία του, κουβαλάει στην καμπούρα του και άλλη δεκαετία. Για την ακρίβεια, κουβαλάμε στην καμπούρα μας όλες τις δεκαετίες που μας διαμόρφωσαν από τη γέννησή μας μέχρι σήμερα.

04 Οκτ 2025 | 09:16

Τι πήρε ακριβώς ο Ερντογάν;

Δεν έχω το ρεπορτάζ του Τούρκου συναδέλφου και δεν μπορώ να πάρω θέση, ούτως ή άλλως δεν έχει και πολύ μεγάλη σημασία για την αντιπολίτευση στην Αθήνα, ο δικός μας δυσκολεύεται ακόμα και να βγάλει φωτογραφία δίπλα-δίπλα με τον πλανητάρχη, σιγά μην τον δεχτεί στον Λευκό Οίκο ο Τραμπ.