Follow us

Μαξιλαρώματα

Η τέχνη πρέπει να είναι ρηξικέλευθη. Αυθάδης. Να θέτει επικίνδυνα ερωτήματα, να κλονίζει τις βεβαιότητες μας. Μέχρι και να εξοργίζει.

THETOC TEAM
ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΗΣΤΟς ΧΩΜΕΝΙΔΗς
Χρηστος Χωμενιδης

Μετά τους "Σφήκες" της Λένας Κιτσοπούλου και η "Μήδεια" που παρουσίασε προχθές και χθες στην Επίδαυρο ο επιφανής Φρανκ Κάστορφ αποδοκιμάστηκε από μερίδα των θεατών. Το θεωρώ καταρχήν ευοίωνο. Δείγμα υγείας.

Στην αρχαία Αθήνα, στις γιορτές όπου παίζονταν τα καινούργια έργα, ο κόσμος σηκωνόταν από τα άγρια χαράματα και κατευθυνόταν, με κάρα και με γαϊδουράκια, κι από τους μακρινότερους δήμους προς το θέατρο. Ο κάθε συγγραφέας (που τελούσε συνάμα χρέη σκηνοθέτη, ίσως και μουσικού και ηθοποιού), είχε στη διάθεσή του μια ολόκληρη μέρα για να παραστήσει τρεις τραγωδίες κι ένα σατυρικό δράμα. Οι Αθηναίοι προσφάιζαν στις κερκίδες με σύκα, με καρύδια και ξερά κρεμμύδια. Εάν όσα έβλεπαν τους δυσαρεστούσαν, εκτόξευαν τα φαγώσιμα στη σκηνή. Απονέμονταν στο τέλος και έπαθλα. Ο μέγας Ευριπίδης ήταν πολύ συχνά μέγας αδικημένος. Τα έργα του κρίνονταν ανάξια βράβευσης.

Στην Αθήνα -και στη Σύρο και στην Κωνσταντινούπολη και σε όποιο μέρος εμφανίζονταν ελληνικοί θίασοι στα τέλη του 19ου, στις αρχές του 20ου αιώνα- επικρατούσε το έθιμο του μαξιλαρώματος. Οι θεατές, από ειλικρινή αγανάκτηση ή απλώς για πλάκα, τραβούσαν τα μαξιλάρια κάτω από τους πισινούς τους και σημάδευαν τους ηθοποιούς. Ώσπου ένας θεατρώνης τα κάρφωσε στα καθίσματα.

Η τέχνη πρέπει να είναι ρηξικέλευθη. Αυθάδης. Να θέτει επικίνδυνα ερωτήματα, να κλονίζει τις βεβαιότητες μας. Μέχρι και να εξοργίζει. Αλίμονο εάν απλώς μας διασκεδάζει και μας κολακεύει "ηδυσμένω λόγω". Μακάρι ο θεατής, ο ακροατής, ο αναγνώστης να νοιώθει εσωτερικούς σεισμούς. Να κλείνει το βιβλίο, να βγαίνει από το θέατρο ή από τον κινηματογράφο αλλαγμένος. Όποτε μου έχει κάτι τέτοιο συμβεί -με το "Κιβώτιο" του Αλεξάνδρου ή με την "Κασέτα" της Αναγνωστάκη, για να περιοριστώ σε Έλληνες μακαρίτες δημιουργούς- ένοιωσα ευγνώμων.

Πώς ξεχωρίζουμε τον γενναίο που όντως θέτει το δάκτυλο επί τον τύπον των ήλων, στην πληγή, από τον νάρκισσο, ο οποίος απλώς ηδονίζεται να βρίζει και να προκαλεί; Έλα μου ντε; Εάν συμμεριζόμασταν τα δημοσιεύματα μετά από την παράσταση "Όρνιθες" στο Ηρώδειο το 1959, θα συμπεραίναμε ότι ο Κουν, ο Χατζιδάκις, ο Τσαρούχης και ο Ρώτας ήταν όχι απλώς ατάλαντοι αλλά και βλάσφημοι και φαύλοι. Έπρεπε να περάσουν δεκαετίες, για να ονομαστούν οι "Όρνιθες" τους μανιφέστο Ελληνικότητας. "Ο χρόνος και ο λαός" έλεγε ο Μίκης Θεοδωράκης "τοποθετεί το κάθε έργο στη θέση που του αξίζει…" Κι έδινε έμφαση στον χρόνο.

Στη βράση όμως κολλάει το σίδερο. Το κοινό θέλει και οφείλει να αντιδρά άμεσα σε ό,τι συμβαίνει εμπρός του. Να επευφημεί. Ή να γιουχάρει.

Μια από τις μελαγχολικότερες εικόνες που μπορεί να δει κανείς: ρεσιτάλ μαθητών ωδείου. Τα καημένα τα παιδιά -που μερικά τους σίγουρα έχουν ταλέντο- καλούνται να παρουσιάσουν την πρόοδό τους σε γονείς, θείες και παππουδογιαγιάδες, σε μια ανθοστόλιστη αίθουσα, σε ένα άσπρο συνήθως πιάνο με ουρά. Το κοινό δεν έχει εξοικείωση ούτε αγάπη προς την κλασική μουσική. Έχει έρθει εντούτοις αποφασισμένο να καμαρώσει τα βλαστάρια του. Και εκατό λάθη να κάνει ο νεαρός "βιρτουόζος" ερμηνεύοντας Σούμπερτ ή Λιστ, οι από κάτω δεν θα πάρουν χαμπάρι. Ενθουσιασμένοι θα χειροκροτήσουν ενώ οι καθηγητές θα χαμογελούν σεμνά και ο ιδιοκτήτης του ωδείου θα τρίβει τα χέρια του που εξασφάλισε τα δίδακτρα και για την επόμενη χρονιά.

Στους ίδιους "καλούς τρόπους" έχει εκπαιδευτεί ένα σεβαστό ποσοστό όσων συχνάζουν στις κεντρικές αθηναϊκές αίθουσες, στο Ηρώδειο και στην Επίδαυρο. Αφρίζει-ξαφρίζει η παράσταση, θα την αντέξουν στωικά, με το μυαλό τους στην ταβέρνα που τους περιμένει. Στην υπόκλιση, θα επιβραβεύσουν τους ηθοποιούς, έστω για την προσπάθεια. Και όπου φύγει-φύγει. Χίλιες φορές καλύτεροι όσοι αντιδρούν δυναμικά, είτε αποθεώνοντας είτε βρίζοντας.

Όλα εντάξει συνεπώς με την Κιτσοπούλου και με τον Κάστορφ; Γενικά ναι. Ένα μονάχα με ενόχλησε προσωπικά, διαβάζοντας σεντόνια κριτικών και σχόλια επί σχολίων. Εκείνοι που απαιτούσαν σεβασμό προς τον "ιερό χώρο" της Επιδαύρου. Προς τους σεπτούς θεσμούς του Εθνικού Θεάτρου και του Φεστιβάλ. Προς -τρισχειρότερο- τα λεφτά των Ελλήνων φορολογουμένων.

Λες και είναι οι φόροι μας απολύτως ανταποδοτικοί, πηγαίνουν τα χρήματα που εισπράττει το κράτος από τους πολίτες μέχρι την τελευταία τους δεκάρα σε καλή μεριά, με μόνη εξαίρεση τα όσα ενθυλακώνει η σατανική Λένα Κιτσοπούλου! Λες και θα έπρεπε ο καλλιτέχνης να λογοκρίνεται ή να αυτολογοκρίνεται προτού πατήσει στα αρχαία μάρμαρα κατά τον ίδιο τρόπο που οι Μουσουλμάνοι βγάζουν τα παπούτσια τους και κάνουν ποδόλουτρο πριν μπουν στο τζαμί!

Το θέατρο δεν είναι εκκλησία. Ούτε μουσείο. Είναι σπίτι, με ορθάνοιχτες τις πόρτες του, μέρα και νύχτα. "Το σπίτι το μισό πρέπει να γκρεμισθεί" γράφει ο Καβάφης. "Έτσι θα αναπτυχθεί, όποιος το πνεύμα του ποθεί να δυναμώσει, ενάρετα στη γνώσι."

Πηγή: Capital.gr

Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις

Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για ό,τι συμβαίνει τώρα στην Ελλάδα και τον Κόσμο στο thetoc.gr

Στη Νέα Ερυθραία για μια από τις ομορφότερες αυλές των βορείων προαστίων

Το all-day στέκι με κοσμοπολίτικο αέρα και ανεμελιά έχει καταφέρει να ξεχωρίσει και συνεχίζει να το κάνει και το φθινόπωρο.

25 Αυγ 2025 | 07:11

GET A LIFE

Η περιπέτεια του Γιώργου Μαζωνάκη δεν επηρέασε κανέναν πλην του ιδίου και των στενών συγγενών του. Δεν ήταν συνεπώς είδηση. Κακώς τα ΜΜΕ τη μετέδωσαν, την πρόβαλαν με πηχυαίους μάλιστα τίτλους. Γιατί το έκαναν;

18 Αυγ 2025 | 07:52

59

Πριν από δυό εβδομάδες, έκλεισα τα πενηνταεννιά. Ήταν τα πρώτα γενέθλια της ζωής μου που η χαρά πήγαινε αντάμα με μια δυσφορία.

ΣΥΓΚΛΟΝΙΣΤΙΚΕΣ ΕΡΜΗΝΕΙΕΣ 11 Αυγ 2025 | 12:30

Επίδαυρος: 15.000 θεατές αποθέωσαν την Ανδρομάχη της Μαρίας Πρωτόπαππα - Οι επόμενοι σταθμοί της περιοδείας

Το κοινό αγκάλιασε την παράσταση, η οποία, με τον συγκερασμό των δύο φύλων κάνει τα ζητήματα που θίγονται πανανθρώπινα, και αποτελεί ένα δριμύ "κατηγορώ" στον ανήθικο πόλεμο και την ανάλγητη και βρώμικη πολιτική.

11 Αυγ 2025 | 11:36

Μια καλλονή και δύο Γκουαγιαβέρες

Η Καρταχένα καμαρώνει για τους συγγραφείς της. Για τον παραμυθά της βασικά, τον μεγαλύτερο παραμυθά στα ισπανικά μετά από τον Θερβάντες.

ΧΡΗΣΤΟΣ ΧΩΜΕΝΙΔΗΣ 01 Σεπ 2025 | 07:23

Χειμερία νάρκη ή γεμιστά της επόμενης μέρας;

Οι αρκούδες. Τα ερπετά. Οι νυχτερίδες και οι σκίουροι. Και ορισμένοι Έλληνες πολιτικοί, ιδίως εάν έχουν διατελέσει πρωθυπουργοί.

25 Αυγ 2025 | 07:11

GET A LIFE

Η περιπέτεια του Γιώργου Μαζωνάκη δεν επηρέασε κανέναν πλην του ιδίου και των στενών συγγενών του. Δεν ήταν συνεπώς είδηση. Κακώς τα ΜΜΕ τη μετέδωσαν, την πρόβαλαν με πηχυαίους μάλιστα τίτλους. Γιατί το έκαναν;

18 Αυγ 2025 | 07:52

59

Πριν από δυό εβδομάδες, έκλεισα τα πενηνταεννιά. Ήταν τα πρώτα γενέθλια της ζωής μου που η χαρά πήγαινε αντάμα με μια δυσφορία.

11 Αυγ 2025 | 11:36

Μια καλλονή και δύο Γκουαγιαβέρες

Η Καρταχένα καμαρώνει για τους συγγραφείς της. Για τον παραμυθά της βασικά, τον μεγαλύτερο παραμυθά στα ισπανικά μετά από τον Θερβάντες.

06 Σεπ 2025 | 09:44

Δημογραφικό: Να ξυπνήσουμε γιατί χανόμαστε (Τάσος Γιαννίτσης)

Διαβάζοντας την εισήγηση για το δημογραφικό πρόβλημα που έκανε ο Τάσος Γιαννίτσης στην επετειακή εκδήλωση για τα 51 χρόνια του ΠΑΣΟΚ (και μπράβο τους για την ιδέα), σε πιάνει η ψυχή σου.

03 Σεπ 2025 | 07:15

Στην Αξιώτισσα στη Νάξο

Όποτε βλέπω σε ταβέρνα ή εστιατόριο, πανό, αφίσες και λοιπά πολιτικά μηνύματα, τα οποία "μοστράρει" ο ιδιοκτήτης πιστεύοντας προφανώς ότι με τον τρόπο αυτό επηρεάζει πεινασμένες συνειδήσεις, απλώς αποχωρώ.

ΧΡΗΣΤΟΣ ΧΩΜΕΝΙΔΗΣ 01 Σεπ 2025 | 07:23

Χειμερία νάρκη ή γεμιστά της επόμενης μέρας;

Οι αρκούδες. Τα ερπετά. Οι νυχτερίδες και οι σκίουροι. Και ορισμένοι Έλληνες πολιτικοί, ιδίως εάν έχουν διατελέσει πρωθυπουργοί.

01 Σεπ 2025 | 07:21

Εκλογολογίες και κομματικοί σχεδιασμοί

Ακόμα και η αναμενόμενη εμφάνιση του Κυριάκου Μητσοτάκη στη ΔΕΘ με τις γνωστές παροχές του Σεπτεμβρίου εντάσσεται πάντως, σύμφωνα με το ρεπορτάζ, σε μια εκλογική στρατηγική.

ΓΡΑΦΕΙ Ο Π. ΤΑΤΣΟΠΟΥΛΟΣ 01 Σεπ 2025 | 06:10

Η Ριβιέρα της Μέσης Ανατολής

Ζούμε σε οργουελικούς καιρούς. Ο Τζορτζ Όργουελ, αυτός ο σκοτεινός προφήτης του εικοστού αιώνα, μπορεί να μην έπεσε σε όλα μέσα (συμπεριλαμβάνονται και ηχηρές αστοχίες στις προβλέψεις του), αλλά σίγουρα πέτυχε διάνα το κυριότερο.

27 Αυγ 2025 | 07:28

Διαβάζοντας Τσίπρα μαζί με το croissant

Πώς να το κάνουμε, σου δίνει ένα prestige μια συνέντευξη στην Monde. (Επίτηδες βάζω συνέχεια ξένες λέξεις στο κείμενο, αν τυχόν το διαβάσει ο ίδιος, να ταλαιπωρηθεί να τις ψάχνει στο λεξικό. Μια αθώα εκδίκηση, θα μου τη συγχωρέσετε.)

25 Αυγ 2025 | 07:11

GET A LIFE

Η περιπέτεια του Γιώργου Μαζωνάκη δεν επηρέασε κανέναν πλην του ιδίου και των στενών συγγενών του. Δεν ήταν συνεπώς είδηση. Κακώς τα ΜΜΕ τη μετέδωσαν, την πρόβαλαν με πηχυαίους μάλιστα τίτλους. Γιατί το έκαναν;

ΓΡΑΦΕΙ Ο ΠΕΤΡΟΣ ΤΑΤΣΟΠΟΥΛΟΣ 25 Αυγ 2025 | 06:15

Η κόπωση των διακοπών

Όσο και αν ακουστεί αλλόκοτο, φαίνεται πως η κόπωση δεν επέρχεται ως συνέπεια των διακοπών, αλλά την κουβαλάμε μαζί μας και την μεταφέρουμε από τόπο σε τόπο.

23 Αυγ 2025 | 12:02

Η αφιέρωση της Μαρίας Φαραντούρη στη Λίνα Μενδώνη

Διάφοροι κοινωνικοί αγωνιστές του πληκτρολογίου, εξέφρασαν τον αποτροπιασμό τους για το γεγονός ότι η τραγουδίστρια – σύμβολο της αντίστασης – συμβιβάστηκε με την εξουσία.

20 Αυγ 2025 | 07:50

Τα χαρτιά της Ελλάδας και ο Τραμπ

Τι θα συνέβαινε αν ο πρόεδρος των ΗΠΑ καλούνταν να μεσολαβήσει στη διένεξη ανάμεσα στην Ελλάδα και την Τουρκία;

18 Αυγ 2025 | 07:52

59

Πριν από δυό εβδομάδες, έκλεισα τα πενηνταεννιά. Ήταν τα πρώτα γενέθλια της ζωής μου που η χαρά πήγαινε αντάμα με μια δυσφορία.

18 Αυγ 2025 | 07:50

Τα γαλλικά για τη Βούλτεψη

Υποθέτω μπορείς, σαν τη Βούλτεψη, να αποφανθείς ότι για τις πυρκαγιές και την ευαλωτότητά μας, δεν φταίει άλλος, αλλά φταίει το ότι δεν έχουμε αρκετούς εθελοντές. Πώς δεν το είχαμε σκεφτεί τόσα χρόνια βρε αδελφέ;

ΠΕΤΡΟΣ ΤΑΤΣΟΠΟΥΛΟΣ 18 Αυγ 2025 | 06:33

Ούτε Μόναχο, ούτε Γιάλτα

Ακόμη και όσοι τσαλαβουτούν στα ρηχά της ιστορικής έρευνας, όλο και κάτι έχουν ακούσει για τη Συμφωνία του Μονάχου και τη Διάσκεψη της Γιάλτας.

13 Αυγ 2025 | 09:01

Εγκώμιον της ξαπλώστρας

Και μπορεί στις καλοκαιρινές διακοπές και στις συνθήκες καύσωνα, οι πρωινοί περίπατοι να προσαρμόζονται στις συνθήκες της κλιματικής αλλαγής, αλλά στην επιλογή της παραλίας, η θεωρία μου ισχύει στο ακέραιο.

11 Αυγ 2025 | 11:36

Μια καλλονή και δύο Γκουαγιαβέρες

Η Καρταχένα καμαρώνει για τους συγγραφείς της. Για τον παραμυθά της βασικά, τον μεγαλύτερο παραμυθά στα ισπανικά μετά από τον Θερβάντες.

11 Αυγ 2025 | 10:48

Το θαύμα της απάτης

Η εμμονή μου τα τελευταία χρόνια να αποκαλύπτω τις απάτες πίσω από τη συντριπτική πλειονότητα των υποτιθέμενων θαυμάτων δίνει την εσφαλμένη εντύπωση ότι δεν πιστεύω στα θαύματα συνολικά.