Follow us

Μιχάλης Κακογιάννης εναντίον Bachelor

Το ομολογώ. Σπανίως βλέπω τηλεόραση. Για την ενημέρωσή μου προτιμώ τις εφημερίδες και τους έγκυρους ιστότοπους. Για την -μέσα στο σπίτι- οπτικοακουστική ψυχαγωγία μου τις ψηφιακές πλατφόρμες.

Χρήστος Χωμενίδης
ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΗΣΤΟς ΧΩΜΕΝΙΔΗς
Χρηστος Χωμενιδης

Το ομολογώ. Σπανίως βλέπω τηλεόραση. Για την ενημέρωσή μου προτιμώ τις εφημερίδες και τους έγκυρους ιστότοπους. Για την -μέσα στο σπίτι- οπτικοακουστική ψυχαγωγία μου τις ψηφιακές πλατφόρμες.

Το να μπορείς να διαλέξεις ποιά ταινία ή ποια σειρά θα παρακολουθήσεις και ποια ακριβώς ώρα αποτελεί για μας, που μεγαλώσαμε πριν από το διαδίκτυο, εκπλήρωση παιδικού ονείρου. Από την περασμένη Πέμπτη, για παράδειγμα, λαμβάνει χώρα στο σαλόνι μας ένα οικογενειακό φεστιβάλ Μιχάλη Κακογιάννη. Είδαμε πάλι, τυχαία σχεδόν, το "Τελευταίο Ψέμμα". Μαγευτήκαμε. Σειρά πήρε η "Στέλλα", που έχει ενδιαφέρον να την ανακαλύπτεις κάθε δέκα χρόνια. Ύστερα "Το Κορίτσι με τα Μαύρα" και "Το Κυριακάτικο Ξύπνημα". Έπεται η τριλογία του, η βασισμένη σε αρχαίες τραγωδίες: "Ηλέκτρα", "Τρωάδες", "Ιφιγένεια".


Γιατί τα γράφω όλα αυτά, εκτός από το να σάς παροτρύνω να (ξανα)ανακαλύψετε κι εσείς έναν μεγάλο σκηνοθέτη; Για να τονίσω πως στου καθενός το χέρι είναι να κρατάει απόσταση από την τρέχουσα τηλεοπτική πραγματικότητα. Εάν πάλι τον ελκύουν οι φρέσκιας εσοδείας ελληνικές σειρές, κάτι βρίσκει προφανώς σε αυτές. Και καλά κάνει. Ή θέλει απλώς να νοιώθει μέσα στα πράγματα -να μπορεί να συμμετάσχει στις συζητήσεις που ανάβουν στη γειτονιά του και στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Με γειά του, με χαρά του.

Πλάι στη μυθοπλασία, τα ιδιωτικά κανάλια διεκδικούν το κοινό τους και με τα λεγόμενα "ριάλιτυ". Θυμάμαι το παρθενικό, το προ εικοσαετίας "Big Brother 1”. Σε όσους είχαμε υπηρετήσει τη θητεία μας, η ατμόσφαιρα μέσα στο "σπίτι", οι συμπεριφορές και οι φυσιογνωμίες των παικτών -αρσενικών και θηλυκών- θύμιζαν έντονα στρατό. Πλάκες, αγγαρείες, σπιουνιές, χωσίματα... Ό,τι όσο ζεις το βαριέσαι, ενίοτε και το σιχαίνεσαι, εκ των υστέρων δε το νοσταλγείς. Χάζι είχε.

Ακολούθησαν δεκάδες -ίσως και πάνω από εκατό- ριάλιτυ ντόπιας παραγωγής. Ο ανταγωνισμός οξύνθηκε. Οι απαιτήσεις των θεατών μεγάλωσαν. Για να τους ικανοποιήσουν τα κανάλια έπρεπε να τραβάνε τις καταστάσεις στα άκρα. Να ενθαρρύνουν ανάμεσα στους παίκτες ίντριγκες, συνωμοσίες, ειδύλλια και αρπαχτές. Όσοι βεβαίως συμπολίτες μας προσφέρονταν να λάβουν μέρος, αποσκοπώντας σε ένα χρηματικό έπαθλο ή σε μια εφήμερη διασημότητα, έπρεπε να είναι διατεθειμένοι να ξεμαλλιαστούν και να ξεβρακωθούν. Είτε μεταφορικά είτε κυριολεκτικά...

Το πράγμα έχει φτάσει στο ζενίθ. Ή μάλλον στο ναδίρ του. Προβάλλεται -μαθαίνω- ένα ριάλιτυ, στο οποίο καμιά δεκαριά κοπέλες διεκδικούν πάση θυσία την εύνοια ενός πολύ μπάνικου νεαρού κυρίου. Διαγκωνίζονται ποια θα τού αρέσει περισσότερο, ποιά εκείνος θα επιλέξει.

Οι πλέον -κατά δήλωσιν τους- ευαίσθητοι και συνειδητοποιημένοι συμπολίτες μας έχουν γίνει έξαλλοι. Μιλούν για κατάφορη προσβολή του γυναικείου φύλου, για σεξισμό αφόρητο, συνδυαζόμενο με άνευ προηγουμένου κακογουστιά. Απαιτούν από το ΕΣΡ να επέμβει και να θέσει τέρμα στο κατήφορο.

Εάν έβλεπα ένα επεισόδιο από το εν λόγω ριάλιτυ, πιθανότατα θα έφριττα. Ασύγκριτα περισσότερο ωστόσο θα φρίξω -και θα φοβηθώ- έτσι και ο οιοσδήποτε θεσμός το απαγορεύσει.


Το δηλώνω κατηγορηματικά. Κανέναν δεν αναγνωρίζω ως θεματοφύλακα της αισθητικής ή της ηθικής. Καμία δημόσια έκφραση, από την απαγγελία ενός ποιήματος μέχρι την προβολή ενός τηλεοπτικού ξεκατινιάσματος, δεν πιστεύω ότι είναι δυνατόν να απαγορευτεί εφόσον δεν συνδέεται με ποινικά κολάσιμες πράξεις. Και τα πιο χθαμαλού επιπέδου; Και τα πιο "πρόστυχα"; Όλα! Όλα έχουν δικαίωμα να διεκδικούν το κοινό τους. Εάν κάτι προσβάλλει εμένα -τον συντηρητικό μεσοαστό-, σε εσάς -τους μποέμ ρηξικέλευθους- ίσως να φαίνεται θαυμάσιο. Εγώ θα αποστρέψω από πάνω του το βλέμμα. Εσείς θα το αποθεώσετε.

Πριν από μια γενιά, είχαν τεθεί εκτός κυκλοφορίας στην Ελλάδα τα γραπτά του Ντε Σαντ. Ο πνευματικός και καλλιτεχνικός κόσμος εξεγέρθηκε. Η υπόθεση πήγε στα δικαστήρια. Ο αγώνας δεν αφορούσε τόσο τον Μαρκήσιο όσο την ελευθεροτυπία. Και εν τέλει δικαιώθηκε. Οι μουχρίτσες της εποχής έφαγαν τα λυσσακά τους.

Σήμερα, ανάλογες μουχρίτσες ενδεδυμένες τον μανδύα της πολιτικής ορθότητας, επικαλούμενες τον νεοφεμινισμό, την προστασία των πάσης φύσεως μειονοτήτων (που μπορεί να μην είναι καν μειονότητες) σαρώνουν τον δυτικό κόσμο. Κουνούν οργισμένα το δάχτυλο, ζητάνε να ριχτούν στο πυρ το εξώτερον βιβλία, ταινίες, εικαστικά έργα... Το τάδε μυθιστόρημα είναι -ισχυρίζονται- ρατσιστικό. Ο δείνα πίνακας προάγει την παιδοφιλία.

Δεν έχουν καν αντιληφθεί ότι η τέχνη αποτελεί εξ ορισμού μία μεταφορά. Ένα παράλληλο σύμπαν, στο οποίο μπορεί -και πρέπει- να συμβαίνουν τα πιο ονειρικά, τα πιο απροσδόκητα, τα πιο απαγορευμένα. Ακόμα και το ρεαλιστικότερο έργο συνδιαλέγεται μεν μα δεν εφάπτεται στην πραγματικότητα. Ο "Νονός" για παράδειγμα, το αριστούργημα του Κόπολα, εάν εκληφθεί κατά κυριολεξία, θα κατηγορηθεί ότι εξωραϊζει το κοινό έγκλημα. Ο "Νονός" όμως είναι μία παραβολή. Αληθινό του θέμα δεν έχει τη μαφία αλλά την οικογένεια.

Αντιμετωπίζω -θα απορήσετε- το οποιοδήποτε ριάλιτυ σαν έργο τέχνης; Ουδόλως. Τρέμω απλώς την πρώτη πράξη λογοκρισίας που θα ανοίξει τον ασκό του Αιόλου.

Και πώς μπορεί να αντιμετωπιστεί το κιτς που πράγματι σαρώνει τις τηλεοπτικές συχνότητες; Με το καλό και το ωραίο, επιτρέψτε μου να αισιοδοξώ. Ας βάλει η ΕΡΤ απέναντι στο "Bachelor” τις ταινίες του Μιχάλη Κακογιάννη. Η Έλλη Λαμπέτη, η Μελίνα Μερκούρη εν ριπεί οφθαλμού θα σαρώσουν τις ξελιγωμένες παίκτριες.

Πηγή: capital

Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις

Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για ό,τι συμβαίνει τώρα στην Ελλάδα και τον Κόσμο στο thetoc.gr

Η Κατερίνα Διδασκάλου και "Η πόρνη από πάνω": 14 χρόνια το ίδιο ρίγος

"Η πόρνη από πάνω" μετρά δεκατέσσερα χρόνια αλήθειας και συγκίνησης, μέσα στην άνθηση του ελληνικού θεάτρου. Ένα έργο-ορόσημο που εξακολουθεί να συγκλονίζει, με μια πρωταγωνίστρια που δίνει κάθε φορά την ψυχή της. Αν δεν έχετε δει ακόμη την Κατερίνα Διδασκάλου σε αυτόν τον ρόλο, μην τη χάσετε στον Νέο Ακάδημο.

20 Οκτ 2025 | 09:47

Το τέλος της εργασίας

Το πρόβλημα πάντως, προϊόντος του 21ο αιώνα, δεν είναι η εντατικοποίηση της εργασίας.

13 Οκτ 2025 | 09:31

Γελοίοι

Πώς ορίζω τη γελοιότητα; Ως απώλεια του μέτρου. Των ορίων.

ΑΠΟΚΑΛΥΨΕΙΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΤΡΙΑ 10 Οκτ 2025 | 17:17

Καινούργιου: "Έχω δει παρουσιαστές να φορτώνουν τα εμπορικά προϊόντα στα τζιπ και να φεύγουν"

Στο παρελθόν "έτρεμες όταν έμπαινε μέσα ο παρουσιαστής - Έπαιρναν κάτι απίστευτα ποσά", αποκάλυψε η Κατερίνα Καινούργιου

03 Νοε 2025 | 08:23

Κάποιος να σκίσει τη γάτα

Στην Κρήτη, το να ρισκάρεις κάθε τόσο -χωρίς λόγο- τη ζωή σου και τις ζωές των άλλων περνιέται για παλικαριά. Το να έχεις τον δικό σου "κώδικα τιμής", να διαιωνίζεις βεντέτες, να την ανάβεις σε όποιον θεωρείς ότι σε έθιξε, για μαγκιά.

27 Οκτ 2025 | 09:18

Δεν υπάρχει άλλος τρόπος να ζεις

Όποτε πιάνω ένα βιβλίο πρωτοεμφανιζόμενου ποιητή ή συγγραφέα, προσδοκώ να διαβάσω αριστουργηματικές σελίδες. Με την ίδια λαχτάρα πάω στο θέατρο, στο σινεμά, σε εκθέσεις.

20 Οκτ 2025 | 09:47

Το τέλος της εργασίας

Το πρόβλημα πάντως, προϊόντος του 21ο αιώνα, δεν είναι η εντατικοποίηση της εργασίας.

13 Οκτ 2025 | 09:31

Γελοίοι

Πώς ορίζω τη γελοιότητα; Ως απώλεια του μέτρου. Των ορίων.

05 Νοε 2025 | 12:52

Τα συμπεράσματα από το "δράμα" των ΕΛΤΑ

Ποια είναι τα συμπεράσματα από το πολιτικό μελόδραμα που παίχτηκε με τα ΕΛΤΑ;

03 Νοε 2025 | 08:23

Κάποιος να σκίσει τη γάτα

Στην Κρήτη, το να ρισκάρεις κάθε τόσο -χωρίς λόγο- τη ζωή σου και τις ζωές των άλλων περνιέται για παλικαριά. Το να έχεις τον δικό σου "κώδικα τιμής", να διαιωνίζεις βεντέτες, να την ανάβεις σε όποιον θεωρείς ότι σε έθιξε, για μαγκιά.

03 Νοε 2025 | 07:02

Η Χρυσή Ζωή

Αν κατάλαβα καλά από τα πρακτικά της Βουλής, τα δημοκρατικά εύσημα που διεκδικεί η Ζωή Κωνσταντοπούλου, είναι οι αγώνες επί χούντας των γονέων της.

ΓΡΑΦΕΙ Ο Π. ΤΑΤΣΟΠΟΥΛΟΣ 03 Νοε 2025 | 06:10

Σφαγές εκτός κάδρου

Οι σφαγές λάμβαναν χώρα τώρα, σήμερα, το σωτήριο έτος 2025, στο Σουδάν, σε έναν από εκείνους τους πολέμους που έχουμε συνηθίσει να αποκαλούμε "ξεχασμένους".

27 Οκτ 2025 | 09:18

Δεν υπάρχει άλλος τρόπος να ζεις

Όποτε πιάνω ένα βιβλίο πρωτοεμφανιζόμενου ποιητή ή συγγραφέα, προσδοκώ να διαβάσω αριστουργηματικές σελίδες. Με την ίδια λαχτάρα πάω στο θέατρο, στο σινεμά, σε εκθέσεις.

ΠΕΤΡΟΣ ΤΑΤΣΟΠΟΥΛΟΣ 27 Οκτ 2025 | 06:13

Πόσο διεφθαρμένος αισθάνεσαι;

Εφόσον δυσκολευόμαστε να καταλήξουμε μεταξύ μας ποιος συμπολίτης μας είναι περισσότερο διεφθαρμένος από τον άλλον, ας στραφούμε προς τη ξένη διαιτησία

25 Οκτ 2025 | 08:50

Το μνημείο του άγνωστου ακτιβιστή

Αν υπάρχει μια απορία, είναι ποια ακριβώς ήταν η στόχευση του ΠΑΣΟΚ και γιατί συστρατεύθηκε ξανά, μαζί με τις δυνάμεις του αντισυστημισμού.

22 Οκτ 2025 | 09:30

Η προκλητική δήλωση του προκλητικού Τούρκου ΥΠΕΞ

Οι δηλώσεις ή καλύτερα η συνέντευξη του Χακάν Φιντάν έγινε δεκτή από τα Μέσα ενημέρωσης στην Ελλάδα, όπως συνήθως καταναλώνονται οι δηλώσεις των Τούρκων αξιωματούχων.

20 Οκτ 2025 | 09:47

Το τέλος της εργασίας

Το πρόβλημα πάντως, προϊόντος του 21ο αιώνα, δεν είναι η εντατικοποίηση της εργασίας.

ΠΕΤΡΟΣ ΤΑΤΣΟΠΟΥΛΟΣ 20 Οκτ 2025 | 06:26

Η αδύνατη ειρήνη

Όλοι οι πόλεμοι –και ιδίως οι μακροχρόνιοι, εκείνοι που κακοφορμίζουν- συνιστούν μια δυσχερέστατη προς επίλυση εξίσωση, αλλά ειδικά η επίλυση της εξίσωσης Χαμάς – Ισραήλ δείχνει πραγματικά απίθανη.

18 Οκτ 2025 | 14:13

Η μόνη κρίση που δεν είδε ο Καραμανλής

Η μόνη κρίση που δεν μυρίστηκε ο Κώστας Καραμανλής ήταν η μεγαλύτερη κρίση που βίωσε η Ελλάδα από τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο και μετά

15 Οκτ 2025 | 09:45

Η κατάληψη του μνημείου του Αγνώστου Στρατιώτη

Ο μόνος που δεν θέλησε να μετάσχει στον αχταρμά των έξαλλων αντιδράσεων ήταν ο Αλέξης Τσίπρας.

13 Οκτ 2025 | 09:31

Γελοίοι

Πώς ορίζω τη γελοιότητα; Ως απώλεια του μέτρου. Των ορίων.

ΠΕΤΡΟΣ ΤΑΤΣΟΠΟΥΛΟΣ 13 Οκτ 2025 | 06:24

Ο χρονοδιακόπτης της αξιοπρέπειας

Το 1999 ο Τσίπρας δεν είχε ακόμη αποφοιτήσει καν από το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, μολονότι είχε ήδη θέσει τα γερά θεμέλια μιας πολιτικής καριέρας, εξαιρετικά ιδιότυπης, από πολλές απόψεις.

11 Οκτ 2025 | 10:23

Ο εκνευρισμός Ανδρουλάκη και η επιστροφή Τσίπρα

Αν το ΠΑΣΟΚ δεν καταφέρει να κουνήσει τη βελόνα και το υποψήφιο κόμμα Τσίπρα αποκτήσει υπόσταση, πώς θα απαντήσει ο Νίκος Ανδρουλάκης στο ενδεχόμενο της συνεργασίας τους;