Follow us

Να’ τανε το ’21

Κάποιοι το λένε φωναχτά. Ακόμα περισσότεροι το σκέφτονται. "Ουδέν κακόν αμιγές καλού. Μάς γλύτωσε τουλάχιστον η πανδημία από τους πανηγυρισμούς για τα 200 χρόνια από το 1821... Θα μπουχτίζαμε στο κιτς!"

Χρήστος Χωμενίδης
ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΗΣΤΟς ΧΩΜΕΝΙΔΗς
Χρηστος Χωμενιδης

Κάποιοι το λένε φωναχτά. Ακόμα περισσότεροι το σκέφτονται. "Ουδέν κακόν αμιγές καλού. Μάς γλύτωσε τουλάχιστον η πανδημία από τους πανηγυρισμούς για τα διακόσια χρόνια από το 1821... Θα μπουχτίζαμε στο κιτς!"

Δεν έχουν εντελώς άδικο. Οι Έλληνες ρέπουν εντονότατα προς το μελοδραματικό και το πομπώδες. Ριγούν με τα ηρωικά και πένθιμα άσματα, ενθουσιάζονται με τα ταρατατζούμ, παλινδρομεί η ψυχή τους ανάμεσα στην άφατη θλίψη και στην ξέφρενη χαρά. Ταυτίζονται επίσης με τους προπάτορές τους. Διαθέτει κάποιος μια μακρινή καταγωγή από το Μεσολόγγι; Σού μιλάει για την πολιορκία σαν να ήταν παρών! Ο Πάνος Καμμένος ως υπουργός Άμυνας να πετάει δάφνινο στεφάνι στα νερά της Σαλαμίνας και να τελεί χριστιανικό μνημόσυνο για τους ναυμάχους του 480 π.Χ. Να απονέμει στην Μπουμπουλίνα τον βαθμό της υποναυάρχου - ανάγκη που τον είχε. Για γέλια. Γκροτέσκες εκδοχές μιάς κυρίαρχης ωστόσο τάσης. Ας μην ξεχνάμε πόσο μερακλώνουμε (όχι εμείς – κάτι γείτονες) με το τραγούδι "Να’τανε το ‘21". Με τί γνήσιο καμάρι ισχυριζόμαστε πως το σπαθί μας θα’πιανε τις μέρες φωτιά ενώ τις νύχτες θα κοιμόμασταν αγκαλιά με μια Τουρκοπούλα...

Ας μην αυτομαστιγωνόμαστε. Η εξιδανίκευση του παρελθόντος και η εμμονή σε αυτό συναντάται παντού. Το κλέος των ένδοξων προγόνων εργαλειοποιείται με κάθε ευκαιρία. Και σε κάθε ανάγκη. Το 1989, στο Παρίσι, η επέτειος της εορτάστηκε εκθαμβωτικά. Ο πρόεδρος Μιττεράν, ανταγωνιζόμενος τον Ντε Γκωλ, θέλησε να ενσαρκώσει ο ίδιος το μεγαλείο της Γαλλίας. Μερικά χρόνια αργότερα, το "Εθνικό Μέτωπο" τής οικογένειας Λεπέν βρήκε σημείο αναφοράς την Ζαν Ντ’ Αρκ, αναγόρευσε την "Παρθένο της Ορλεάνης" σε ηγερία της γαλλικής ακροδεξίας.

Μερικές δεκαετίες νωρίτερα, όταν οι Γερμανοί ζύγωναν απειλητικά τη Μόσχα, ο Στάλιν εξεφώνησε έναν μνημειώδη λόγο όπου –υπερβαίνοντας τον επαναστατικό, εικονοκλαστικό του εαυτό- επανήλθε στον ρώσικο μεγαλοϊδεατισμό. Υποκλίθηκε στις ιερές σκιές των τσαρικών αρχιστρατήγων Σουβόροβ και Κουτούζοβ. Ονόμασε τον πόλεμο εναντίον των Ναζί "Μεγάλο Πατριωτικό", συνδέοντας τον άρρητα μα σαφώς με την απόκρουση τού Ναπολέοντα το 1812. Και έστειλε τους στρατιώτες του, εμψυχωμένους, από την παρέλαση κατευθείαν στο μέτωπο.

Η ιστορικά ακριβής αφήγηση λειτουργεί σαν κορσές για την εθνική μυθολογία. Εάν δεν είχε ενσκύψει ο κορονοϊός και τιμούσαμε από άκρου σε άκρον της Ελλάδας το 1821 όπως το είχαν προγραμματίσει, κάποιοι επιστήμονες θα επεσήμαιναν σε περιορισμένο ακροατήριο πως το "Κρυφό Σχολειό" δεν υπήρξε ποτέ. Ότι η 25η Μαρτίου επελέγη ως ημερομηνία αυθαίρετα, για να ταυτιστεί η εθνική παλιγγενεσία με τον Ευαγγελισμό της Θεοτόκου - πως είναι αμφίβολο εάν ο Παλαιών Πατρών Γερμανός ευλόγησε ποτέ τα όπλα των ξεσηκωμένων. Και ότι ο Γρηγόριος ο Ε’ -πριν απαγχονιστεί στην πύλη του Πατριαρχείου- είχε αφορίσει δυό φορές την Επανάσταση, για να προστατεύσει τους Ρωμιούς της Κωνσταντινούπολης και της Μικράς Ασίας...

Όσοι διαθέτουν δημόσιο λόγο θα προσπαθούσαν να φέρουν το 1821 στα ιδεολογικά τους μέτρα.

Η Αριστερά (το έχει ήδη κάνει και ο Γιάνης Κορδάτος και ο σπουδαίος συγγραφέας Γιάννης Σκαρίμπας) θα την παρουσίαζε σαν καθαρά κοινωνική εξέγερση. Εφόσον δε τους Τούρκους διαδέχθηκε το "ντόπιο κατεστημένο που προωθούσε τα συμφέροντα των ξένων", η Επανάσταση απέτυχε ή τουλάχιστον δεν ολοκληρώθηκε...

Η Δεξιά θα υπερτόνιζε το "για του Χριστού την πίστη την Αγία, για της Πατρίδος την Ελευθερία". Θα στρογγύλευε τις φυσιογνωμίες των Ηρώων, θα τις στερούσε από οτιδήποτε το βλάσφημο, το αντιφατικό, το αριστοφανικό. Θα αποσιωπούσε ότι ο Οδυσσέας Ανδρούτσος είχε προσχωρήσει στους Μπεκτασήδες Μουσουλμάνους, πως πολλοί από τους επιφανέστερους του Αγώνα είχαν ανατραφεί και εκπαιδευτεί στην Αυλή του Αλή Πασά. Για την ελευθεριότητα τού Παπαφλέσσα; - ούτε λόγος. Πόσω μάλλον για τον παρακοιμώμενο τού Καραϊσκάκη Ζαφείρη, που ήταν γυναίκα! Να μη μιλήσουμε για τον λόρδο Βύρωνα, ο οποίος είχε στις αποσκευές του τρανή στολή, ελπίζοντας ότι οι Έλληνες θα τον έστεφαν βασιλιά τους ενώ οι περισσότεροι από όσους συνάντησε εδώ ορέγονταν τις χρυσές λίρες που είχε φέρει. (Διαβάστε το συναρπαστικό αφήγημα του Ρόντρικ Μπίτον "Ο Πόλεμος του Μπάιρον".)


Οι πιο νουνεχείς θα αναθεμάτιζαν την προαιώνια πληγή της διχόνοιας. Θα υπενθύμιζαν πικρά τούς εμφυλίους που ξέσπασαν από το δεύτερο έτος της Επανάστασης, τη δολοφονία του Καποδίστρια, την πυρπόληση -λίγο πριν- τής φρεγάτας "Ελλάς" από τον Ανδρέα Μιαούλη.

Όσοι ηδονίζονται να απομυθοποιούν, θα τόνιζαν ότι η Επανάσταση κατεπνίγη στρατιωτικά από τον Ιμπραήμ. Πως αν δεν συνέβαινε η ναυμαχία του Ναυαρίνου, η Ελλάδα δεν θα απελευθερωνόταν τότε. Θα λησμονούσαν βέβαια να αναφέρουν πως οι προστάτιδες δυνάμεις έστειλαν τους στόλους τους επηρεασμένες και από το φιλελληνικό κίνημα που είχε φουντώσει διεθνώς χάρη στους θριάμβους και τις πανωλεθρίες των επαναστατών.

Όπως όλα τα μείζονα, τα οριακά γεγονότα, έτσι και το 1821 κάθε εποχή το οικειοποιείται. Το τιμά με τη δική της αισθητική, υπηρετώντας τις δικές της προτεραιότητες. Μού φαίνεται μίζερο να ενοχλούμαστε είτε με τον μπολιγουντιανό "Παπαφλέσσα" τού Τζέιμς Πάρις είτε με τον αιρετικό "Μπάιρον" τού Νίκου Κούνδουρου.

Απολαμβάνω τις κουβέντες μεταξύ τυριού και αχλαδιού για την Επανάσταση. Τις θεωρώ ωραία λαϊκά μνημόσυνα. Καθένας έχει τις προτιμήσεις, τούς εφέστιους θεούς του. Προσωπικά αγαπάω τον Κολοκοτρώνη, βρίσκω στη δύναμη και στις αδυναμίες του μεγεθυμένα όλα τα εθνικά μας χαρακτηριστικά, τον νοιώθω παππούλη μας. Ενώ δεν χωνεύω τον Μακρυγιάννη, με τον διδακτισμό και την ψευτοσεμνότητά του, τον λογίζω ως ιδρυτή του καθ’ημάς λαϊκισμού, εκπλήσσομαι που ο Σεφέρης και ο Θεοτοκάς τον είχαν τόσο ψηλά… Τι σημασία έχει; Περνώντας από την αλέα των Ηρώων στο Πεδίο του Άρεως, σκέφτομαι πάντα ότι εάν ξεμαρμάρωναν τα αγάλματα, θα πλακώνονταν στο ξύλο μεταξύ τους.

Ένα, πιστεύω, πρέπει να μάς μένει. Πως μία γενιά Ελλήνων, εκεί, στις αρχές του 19ου αιώνα, γεννήθηκαν ραγιάδες και πέθαναν πολίτες ελεύθερης χώρας. Που την ίδρυσαν, έβαλαν τα θεμέλια της, με το αίμα τους. Δεν είδαν το θαύμα να συμβαίνει. Το πραγματοποίησαν. Αυτή είναι η αιώνια παρακαταθήκη τους.

Ζήτω το 1821!

Πηγή: Capital

Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις

Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για ό,τι συμβαίνει τώρα στην Ελλάδα και τον Κόσμο στο thetoc.gr

Η μεγάλη γιορτή σταρ μπαρ της Αθήνας: Όλα όσα δε χάνονται αυτή την εβδομάδα

Η Athens Bar Week είναι εδώ και μερικά από τα πιο φημισμένα σποτ του πλανήτη καταλαμβάνουν με guests τις αθηναϊκές μπάρες. Τι θα παίξει, πότε και πού.

20 Οκτ 2025 | 09:47

Το τέλος της εργασίας

Το πρόβλημα πάντως, προϊόντος του 21ο αιώνα, δεν είναι η εντατικοποίηση της εργασίας.

13 Οκτ 2025 | 09:31

Γελοίοι

Πώς ορίζω τη γελοιότητα; Ως απώλεια του μέτρου. Των ορίων.

06 Οκτ 2025 | 07:06

Ο Βασιλιάς είναι γυμνός και κουρασμένος

Μεγαλώνοντας, οι γωνίες σου αμβλύνονται. Όλο και σπανιότερα αναφωνείς ότι ο βασιλιάς είναι -σου φαίνεται έστω- γυμνός. Όχι απαραίτητα επειδή κοιτάς τη δουλειά ή το συμφέρον σου.

03 Νοε 2025 | 08:23

Κάποιος να σκίσει τη γάτα

Στην Κρήτη, το να ρισκάρεις κάθε τόσο -χωρίς λόγο- τη ζωή σου και τις ζωές των άλλων περνιέται για παλικαριά. Το να έχεις τον δικό σου "κώδικα τιμής", να διαιωνίζεις βεντέτες, να την ανάβεις σε όποιον θεωρείς ότι σε έθιξε, για μαγκιά.

27 Οκτ 2025 | 09:18

Δεν υπάρχει άλλος τρόπος να ζεις

Όποτε πιάνω ένα βιβλίο πρωτοεμφανιζόμενου ποιητή ή συγγραφέα, προσδοκώ να διαβάσω αριστουργηματικές σελίδες. Με την ίδια λαχτάρα πάω στο θέατρο, στο σινεμά, σε εκθέσεις.

20 Οκτ 2025 | 09:47

Το τέλος της εργασίας

Το πρόβλημα πάντως, προϊόντος του 21ο αιώνα, δεν είναι η εντατικοποίηση της εργασίας.

13 Οκτ 2025 | 09:31

Γελοίοι

Πώς ορίζω τη γελοιότητα; Ως απώλεια του μέτρου. Των ορίων.

06 Οκτ 2025 | 07:06

Ο Βασιλιάς είναι γυμνός και κουρασμένος

Μεγαλώνοντας, οι γωνίες σου αμβλύνονται. Όλο και σπανιότερα αναφωνείς ότι ο βασιλιάς είναι -σου φαίνεται έστω- γυμνός. Όχι απαραίτητα επειδή κοιτάς τη δουλειά ή το συμφέρον σου.

03 Νοε 2025 | 08:23

Κάποιος να σκίσει τη γάτα

Στην Κρήτη, το να ρισκάρεις κάθε τόσο -χωρίς λόγο- τη ζωή σου και τις ζωές των άλλων περνιέται για παλικαριά. Το να έχεις τον δικό σου "κώδικα τιμής", να διαιωνίζεις βεντέτες, να την ανάβεις σε όποιον θεωρείς ότι σε έθιξε, για μαγκιά.

03 Νοε 2025 | 07:02

Η Χρυσή Ζωή

Αν κατάλαβα καλά από τα πρακτικά της Βουλής, τα δημοκρατικά εύσημα που διεκδικεί η Ζωή Κωνσταντοπούλου, είναι οι αγώνες επί χούντας των γονέων της.

ΓΡΑΦΕΙ Ο Π. ΤΑΤΣΟΠΟΥΛΟΣ 03 Νοε 2025 | 06:10

Σφαγές εκτός κάδρου

Οι σφαγές λάμβαναν χώρα τώρα, σήμερα, το σωτήριο έτος 2025, στο Σουδάν, σε έναν από εκείνους τους πολέμους που έχουμε συνηθίσει να αποκαλούμε "ξεχασμένους".

27 Οκτ 2025 | 09:18

Δεν υπάρχει άλλος τρόπος να ζεις

Όποτε πιάνω ένα βιβλίο πρωτοεμφανιζόμενου ποιητή ή συγγραφέα, προσδοκώ να διαβάσω αριστουργηματικές σελίδες. Με την ίδια λαχτάρα πάω στο θέατρο, στο σινεμά, σε εκθέσεις.

ΠΕΤΡΟΣ ΤΑΤΣΟΠΟΥΛΟΣ 27 Οκτ 2025 | 06:13

Πόσο διεφθαρμένος αισθάνεσαι;

Εφόσον δυσκολευόμαστε να καταλήξουμε μεταξύ μας ποιος συμπολίτης μας είναι περισσότερο διεφθαρμένος από τον άλλον, ας στραφούμε προς τη ξένη διαιτησία

25 Οκτ 2025 | 08:50

Το μνημείο του άγνωστου ακτιβιστή

Αν υπάρχει μια απορία, είναι ποια ακριβώς ήταν η στόχευση του ΠΑΣΟΚ και γιατί συστρατεύθηκε ξανά, μαζί με τις δυνάμεις του αντισυστημισμού.

22 Οκτ 2025 | 09:30

Η προκλητική δήλωση του προκλητικού Τούρκου ΥΠΕΞ

Οι δηλώσεις ή καλύτερα η συνέντευξη του Χακάν Φιντάν έγινε δεκτή από τα Μέσα ενημέρωσης στην Ελλάδα, όπως συνήθως καταναλώνονται οι δηλώσεις των Τούρκων αξιωματούχων.

20 Οκτ 2025 | 09:47

Το τέλος της εργασίας

Το πρόβλημα πάντως, προϊόντος του 21ο αιώνα, δεν είναι η εντατικοποίηση της εργασίας.

ΠΕΤΡΟΣ ΤΑΤΣΟΠΟΥΛΟΣ 20 Οκτ 2025 | 06:26

Η αδύνατη ειρήνη

Όλοι οι πόλεμοι –και ιδίως οι μακροχρόνιοι, εκείνοι που κακοφορμίζουν- συνιστούν μια δυσχερέστατη προς επίλυση εξίσωση, αλλά ειδικά η επίλυση της εξίσωσης Χαμάς – Ισραήλ δείχνει πραγματικά απίθανη.

18 Οκτ 2025 | 14:13

Η μόνη κρίση που δεν είδε ο Καραμανλής

Η μόνη κρίση που δεν μυρίστηκε ο Κώστας Καραμανλής ήταν η μεγαλύτερη κρίση που βίωσε η Ελλάδα από τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο και μετά

15 Οκτ 2025 | 09:45

Η κατάληψη του μνημείου του Αγνώστου Στρατιώτη

Ο μόνος που δεν θέλησε να μετάσχει στον αχταρμά των έξαλλων αντιδράσεων ήταν ο Αλέξης Τσίπρας.

13 Οκτ 2025 | 09:31

Γελοίοι

Πώς ορίζω τη γελοιότητα; Ως απώλεια του μέτρου. Των ορίων.

ΠΕΤΡΟΣ ΤΑΤΣΟΠΟΥΛΟΣ 13 Οκτ 2025 | 06:24

Ο χρονοδιακόπτης της αξιοπρέπειας

Το 1999 ο Τσίπρας δεν είχε ακόμη αποφοιτήσει καν από το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, μολονότι είχε ήδη θέσει τα γερά θεμέλια μιας πολιτικής καριέρας, εξαιρετικά ιδιότυπης, από πολλές απόψεις.

11 Οκτ 2025 | 10:23

Ο εκνευρισμός Ανδρουλάκη και η επιστροφή Τσίπρα

Αν το ΠΑΣΟΚ δεν καταφέρει να κουνήσει τη βελόνα και το υποψήφιο κόμμα Τσίπρα αποκτήσει υπόσταση, πώς θα απαντήσει ο Νίκος Ανδρουλάκης στο ενδεχόμενο της συνεργασίας τους;

08 Οκτ 2025 | 08:51

Θέλει να αφουγκραστεί την κοινωνία;

Παρά τις ήττες και τα χρόνια στην αντιπολίτευση, παρά το rebranding που υποτίθεται του σχεδίασε η εταιρεία δημοσίων σχέσεων που προσέλαβε, ο κ. Τσίπρας εμφανίζεται στο κοινό του ίδιος και απαράλλαχτος.

06 Οκτ 2025 | 07:06

Ο Βασιλιάς είναι γυμνός και κουρασμένος

Μεγαλώνοντας, οι γωνίες σου αμβλύνονται. Όλο και σπανιότερα αναφωνείς ότι ο βασιλιάς είναι -σου φαίνεται έστω- γυμνός. Όχι απαραίτητα επειδή κοιτάς τη δουλειά ή το συμφέρον σου.

ΓΡΑΦΕΙ Ο Π. ΤΑΤΣΟΠΟΥΛΟΣ 06 Οκτ 2025 | 06:05

Η δεκαετία που κουβαλάς

Καθένας από εμάς, ανάλογα με την ηλικία του, κουβαλάει στην καμπούρα του και άλλη δεκαετία. Για την ακρίβεια, κουβαλάμε στην καμπούρα μας όλες τις δεκαετίες που μας διαμόρφωσαν από τη γέννησή μας μέχρι σήμερα.

04 Οκτ 2025 | 09:16

Τι πήρε ακριβώς ο Ερντογάν;

Δεν έχω το ρεπορτάζ του Τούρκου συναδέλφου και δεν μπορώ να πάρω θέση, ούτως ή άλλως δεν έχει και πολύ μεγάλη σημασία για την αντιπολίτευση στην Αθήνα, ο δικός μας δυσκολεύεται ακόμα και να βγάλει φωτογραφία δίπλα-δίπλα με τον πλανητάρχη, σιγά μην τον δεχτεί στον Λευκό Οίκο ο Τραμπ.