Follow us

Ο Κορσές

Η ιδεολογική στράτευση αποτελεί τον κορσέ της τέχνης. Τη σφίγγει, κάποτε την πνίγει, άλλοτε την παραμορφώνει. Εάν είναι αγκαθωτός ο κορσές, την καταντάει δηλητηριώδη για τους αποδέκτες της.

THETOC TEAM
ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΗΣΤΟς ΧΩΜΕΝΙΔΗς
Χρηστος Χωμενιδης

Η ιδεολογική στράτευση αποτελεί τον κορσέ της τέχνης. Τη σφίγγει, κάποτε την πνίγει, άλλοτε την παραμορφώνει. Εάν είναι αγκαθωτός ο κορσές, την καταντάει δηλητηριώδη για τους αποδέκτες της.

Παράδειγμα; Η Λένι Ρίφενσταλ, προικισμένη σκηνοθέτης, η κορυφαία ίσως στη Γερμανία του Μεσοπολέμου, η οποία ασπάστηκε τον ναζισμό, μπήκε στον στενό κύκλο του Χίτλερ και γύρισε τον "Θρίαμβο της Θέλησης", προπαγανδιστική ταινία για το συνέδριο των Εθνικοσοσιαλιστών το 1934 στη Νυρεμβέργη. Με κινηματογραφικούς όρους μιλώντας, ο "Θρίαμβος της Θέλησης" χαρακτηρίζεται αριστούργημα. Ένα αριστούργημα που παρακολουθώντας το, σού έρχεται εμετός.

Αναρίθμητοι καλλιτέχνες στην Ιστορία, ανάμεσά τους και αρκετοί που το ταλέντο τους ξεχείλιζε, προσδέθηκαν σε κάποιο πολιτικό άρμα - ενίοτε και σε περισσότερα κατά τη διάρκεια του βίου τους. Διάλεξαν να γίνουν κήρυκες κάποιας "μεγάλης ιδέας", όχι σπανίως ολοκληρωτικής. Κατά τον 20ο αιώνα, στην πατρίδα μας, στη γλώσσα μας, έχουμε την περίπτωση του Γιάννη Ρίτσου. Ιδιοφυία θα τον χαρακτήριζα, με επίγνωση του βάρους των λέξεων, ενθυμούμενος και τη φράση του Κωστή Παλαμά "παραμερίστε για να διαβεί ο ποιητής". Τι ωθούσε τον Γιάννη Ρίτσο να κατεβάζει συχνά με τους στίχους του τη γραμμή του ΚΚΕ; Είχε τυφλή, θρησκευτική αφοσίωση στο κόμμα του; Είχε υπαρξιακή ανάγκη να ανήκει σε κάτι που το ένιωθε -κακώς κατά την άποψή μου- ευρύτερο, διαρκέστερό του; Όπως και να έχει, το αποτέλεσμα βαραίνει το έργο του. Πολλές σελίδες του αναγκάζεσαι να τις πηδήξεις, μην αντέχοντας τον διδακτισμό τους.

Ο Χριστόφορος Παπακαλιάτης είναι ο καλύτερος που έχουμε στην τηλεοπτική μυθοπλασία. Από τον καιρό του Κώστα Κουτσομύτη έχει να εμφανιστεί στην Ελλάδα τέτοιος μάστορας. Αφηγείται τις ιστορίες του αριστοτεχνικά, στήνει πλάνα απαράμιλλης ομορφιάς, επιλέγει τον ιδανικό για τον κάθε ρόλο ηθοποιό και τον διδάσκει άρτια. Έχει επιπροσθέτως την αυτοπεποίθηση να "κλέβει". Ξέρει ότι στην τέχνη δεν υπάρχει παρθενογένεση, το παιχνίδι είναι στην ουσία ομαδικό, κάτι θα αρθρώσω εγώ κι εσύ θα το διατυπώσεις καλύτερα κι ένας τρίτος θα του δώσει οικουμενικές διαστάσεις. Μόνον οι ανασφαλείς καλλιτέχνες περιχαρακώνονται στα δικά τους, μαστίζονται από το άγχος της πρωτοτυπίας. Το αρτιότερο προσώρας έργο τού Παπακαλιάτη, το "Maestro”, με το σπαθί του κέρδισε μια θέση στο διεθνές χρηματιστήριο του Netflix. Είθε και εκεί να θριαμβεύσει.

Τι λόγο έχει ο Χριστόφορος Παπακαλιάτης να γίνεται στο "Maestro” διδακτικός; Γιατί βάζει τη Χαρούλα Αλεξίου να κάνει εμπρός στην κάμερα διάλεξη σχετικά με το μεγαλείο του Μάνου Χατζιδάκι; Η μουσική του αρκεί για να το αντιληφθούμε. Να επιπλήττει τους νεότερους, οι οποίοι είναι -λέει- κολλημένοι στις οθόνες, βγάζουν συνέχεια σέλφι, αγνοούν την "αληθινή" ζωή και τα "βαθιά" συναισθήματα; Γιατί -ενώ και οξυδέρκεια διαθέτει ο Παπακαλιάτης και μεγάλη κοινωνική εμπειρία- γράφει στιγμές-στιγμές διαλόγους που θυμίζουν Πάολο Κοέλιο. "Η αγάπη σώζει… Η αγάπη αρκεί… Η αγάπη είναι απάντηση σε όλα…". Μισή φορά να έχεις καψουρευτεί στη ζωή σου ξέρεις ότι -αλίμονο!- η αγάπη, στην ερωτική τουλάχιστον έκφανσή της, μάλλον αφετηρία ηδονικών συμφορών είναι. Το γράφει απαράμιλλα ο Ευριπίδης στη "Μήδεια": "…Έρωτα εσύ, με περισσή όταν λαβώνεις δύναμη, μηδ’ όνομα καλό από εσέ, μηδ’ αρετή μπορεί να βγει…".

Το να παρουσιάζει εξάλλου την ελληνική επαρχία -ίσως και την ελληνική κοινωνία συνολικά- σαν ένα κουβάρι από παθογένειες και νοσηρά μυστικά, με άντρες που τσακίζουν στο ξύλο τις γυναίκες και τα παιδιά τους, με γιους που ερωτεύονται ο ένας τον άλλον αντιδρώντας έτσι στην τοξικότητα της πατριαρχίας, είναι σχηματικό μέχρι παρεξηγήσεως. Η ομοφυλοφιλία αποτελεί -κατά τη σύγχρονη, ανοιχτόμυαλη αντίληψη- φυσική ροπή για ένα ποσοστό του πληθυσμού. Όχι αντίδραση. Όχι αποτέλεσμα ψυχικών τραυμάτων. Το δε μέγα δεινό των πολύ μικρών τόπων -είτε στην Ελλάδα είτε στην Αμερική- δεν είναι η μεταμόρφωση των ανθρώπων σε τέρατα. Είναι η αέναη επανάληψη, η πλήξη που σε πλακώνει. Το ανωφελές προϊόν τους δεν ονομάζεται κτήνος. Ονομάζεται (μικρο)μαλάκας.

Σε μια κοινωνία σαν τη δικιά μας, η οποία μόνιμα, εμμονικά, μπερδεύει την ελευθερία με την απελευθέρωση, τον αυτοπροσδιορισμό με τη μετακόμιση απλώς κάτω από άλλη ιδεολογική στέγη, τα μηνύματα του "Maestro” βρίσκουν εξαιρετική απήχηση. Περισσότερο χειροκροτείται ο Παπακαλιάτης για την "προοδευτικότητά" του παρά για την καλλιτεχνική του αξία.


Κακό είναι αυτό;

Προφανώς. Για δύο λόγους.

Πρώτον, επειδή κινδυνεύει να οδηγήσει σε μια κατάσταση αντίστοιχη με εκείνη της πρώιμης Μεταπολίτευσης. Τότε έκανε θραύση το πολιτικό, λεγόμενο, τραγούδι. Το δημιούργησε ο κολοσσός Μίκης Θεοδωράκης, το υπηρέτησαν χαρισματικοί συνθέτες σαν τον Ξαρχάκο, τον Λοϊζο, εν μέρει και τον Σαββόπουλο, ο οποίος ωστόσο αυτονομήθηκε αρκετά νωρίς. Από κάποια στιγμή -φευ!- και ύστερα και ο πιο ατάλαντος έκανε σουξέ μελοποιώντας συνθήματα. Έτσι, φοβάμαι, θα σταδιοδρομούν στις μέρες μας οι μετριότεροι, αντλώντας λάμψη από το "me too”, τον νεοφεμινισμό, τον αντι-σεξιστικό λόγο, την πολιτική εν γένει ορθότητα.

Δεύτερον, διότι η τέχνη είναι εξ ορισμού η απάντηση στο απόλυτο, στο σχηματικό. Ο καλλιτέχνης -λέγε με Τσέχωφ- φωτίζει τις ανακολουθίες, τις αντιφάσεις, τις ημιτελείς χειρονομίες. Την ανθρώπινη, ούτως ειπείν, κατάσταση.

Πρόκληση για τον καλλιτέχνη δεν είναι να απαντάει. Πόσω δε μάλλον να καθοδηγεί. Μεγαλειώδης γίνεται όταν θέτει, με τρόπο κρυστάλλινο, τα πιο καίρια ερωτήματα.

Πηγή: capital

Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις

Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για ό,τι συμβαίνει τώρα στην Ελλάδα και τον Κόσμο στο thetoc.gr

Στα νέα κοσμικά εστιατόρια της πόλης: Πώς, πού και γιατί συχνάζουν πλέον οι Αθηναίοι ώστε "δουν και να τους δουν"

Τι έχει αλλάξει στα νέα κοσμικά εστιατόρια της πόλης; Καταρχάς, όντως, λέγονται ακόμα "κοσμικά";

13 Οκτ 2025 | 09:31

Γελοίοι

Πώς ορίζω τη γελοιότητα; Ως απώλεια του μέτρου. Των ορίων.

06 Οκτ 2025 | 07:06

Ο Βασιλιάς είναι γυμνός και κουρασμένος

Μεγαλώνοντας, οι γωνίες σου αμβλύνονται. Όλο και σπανιότερα αναφωνείς ότι ο βασιλιάς είναι -σου φαίνεται έστω- γυμνός. Όχι απαραίτητα επειδή κοιτάς τη δουλειά ή το συμφέρον σου.

27 Οκτ 2025 | 09:18

Δεν υπάρχει άλλος τρόπος να ζεις

Όποτε πιάνω ένα βιβλίο πρωτοεμφανιζόμενου ποιητή ή συγγραφέα, προσδοκώ να διαβάσω αριστουργηματικές σελίδες. Με την ίδια λαχτάρα πάω στο θέατρο, στο σινεμά, σε εκθέσεις.

20 Οκτ 2025 | 09:47

Το τέλος της εργασίας

Το πρόβλημα πάντως, προϊόντος του 21ο αιώνα, δεν είναι η εντατικοποίηση της εργασίας.

13 Οκτ 2025 | 09:31

Γελοίοι

Πώς ορίζω τη γελοιότητα; Ως απώλεια του μέτρου. Των ορίων.

06 Οκτ 2025 | 07:06

Ο Βασιλιάς είναι γυμνός και κουρασμένος

Μεγαλώνοντας, οι γωνίες σου αμβλύνονται. Όλο και σπανιότερα αναφωνείς ότι ο βασιλιάς είναι -σου φαίνεται έστω- γυμνός. Όχι απαραίτητα επειδή κοιτάς τη δουλειά ή το συμφέρον σου.

27 Οκτ 2025 | 09:18

Δεν υπάρχει άλλος τρόπος να ζεις

Όποτε πιάνω ένα βιβλίο πρωτοεμφανιζόμενου ποιητή ή συγγραφέα, προσδοκώ να διαβάσω αριστουργηματικές σελίδες. Με την ίδια λαχτάρα πάω στο θέατρο, στο σινεμά, σε εκθέσεις.

ΠΕΤΡΟΣ ΤΑΤΣΟΠΟΥΛΟΣ 27 Οκτ 2025 | 06:13

Πόσο διεφθαρμένος αισθάνεσαι;

Εφόσον δυσκολευόμαστε να καταλήξουμε μεταξύ μας ποιος συμπολίτης μας είναι περισσότερο διεφθαρμένος από τον άλλον, ας στραφούμε προς τη ξένη διαιτησία

25 Οκτ 2025 | 08:50

Το μνημείο του άγνωστου ακτιβιστή

Αν υπάρχει μια απορία, είναι ποια ακριβώς ήταν η στόχευση του ΠΑΣΟΚ και γιατί συστρατεύθηκε ξανά, μαζί με τις δυνάμεις του αντισυστημισμού.

22 Οκτ 2025 | 09:30

Η προκλητική δήλωση του προκλητικού Τούρκου ΥΠΕΞ

Οι δηλώσεις ή καλύτερα η συνέντευξη του Χακάν Φιντάν έγινε δεκτή από τα Μέσα ενημέρωσης στην Ελλάδα, όπως συνήθως καταναλώνονται οι δηλώσεις των Τούρκων αξιωματούχων.

20 Οκτ 2025 | 09:47

Το τέλος της εργασίας

Το πρόβλημα πάντως, προϊόντος του 21ο αιώνα, δεν είναι η εντατικοποίηση της εργασίας.

ΠΕΤΡΟΣ ΤΑΤΣΟΠΟΥΛΟΣ 20 Οκτ 2025 | 06:26

Η αδύνατη ειρήνη

Όλοι οι πόλεμοι –και ιδίως οι μακροχρόνιοι, εκείνοι που κακοφορμίζουν- συνιστούν μια δυσχερέστατη προς επίλυση εξίσωση, αλλά ειδικά η επίλυση της εξίσωσης Χαμάς – Ισραήλ δείχνει πραγματικά απίθανη.

18 Οκτ 2025 | 14:13

Η μόνη κρίση που δεν είδε ο Καραμανλής

Η μόνη κρίση που δεν μυρίστηκε ο Κώστας Καραμανλής ήταν η μεγαλύτερη κρίση που βίωσε η Ελλάδα από τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο και μετά

15 Οκτ 2025 | 09:45

Η κατάληψη του μνημείου του Αγνώστου Στρατιώτη

Ο μόνος που δεν θέλησε να μετάσχει στον αχταρμά των έξαλλων αντιδράσεων ήταν ο Αλέξης Τσίπρας.

13 Οκτ 2025 | 09:31

Γελοίοι

Πώς ορίζω τη γελοιότητα; Ως απώλεια του μέτρου. Των ορίων.

ΠΕΤΡΟΣ ΤΑΤΣΟΠΟΥΛΟΣ 13 Οκτ 2025 | 06:24

Ο χρονοδιακόπτης της αξιοπρέπειας

Το 1999 ο Τσίπρας δεν είχε ακόμη αποφοιτήσει καν από το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, μολονότι είχε ήδη θέσει τα γερά θεμέλια μιας πολιτικής καριέρας, εξαιρετικά ιδιότυπης, από πολλές απόψεις.

11 Οκτ 2025 | 10:23

Ο εκνευρισμός Ανδρουλάκη και η επιστροφή Τσίπρα

Αν το ΠΑΣΟΚ δεν καταφέρει να κουνήσει τη βελόνα και το υποψήφιο κόμμα Τσίπρα αποκτήσει υπόσταση, πώς θα απαντήσει ο Νίκος Ανδρουλάκης στο ενδεχόμενο της συνεργασίας τους;

08 Οκτ 2025 | 08:51

Θέλει να αφουγκραστεί την κοινωνία;

Παρά τις ήττες και τα χρόνια στην αντιπολίτευση, παρά το rebranding που υποτίθεται του σχεδίασε η εταιρεία δημοσίων σχέσεων που προσέλαβε, ο κ. Τσίπρας εμφανίζεται στο κοινό του ίδιος και απαράλλαχτος.

06 Οκτ 2025 | 07:06

Ο Βασιλιάς είναι γυμνός και κουρασμένος

Μεγαλώνοντας, οι γωνίες σου αμβλύνονται. Όλο και σπανιότερα αναφωνείς ότι ο βασιλιάς είναι -σου φαίνεται έστω- γυμνός. Όχι απαραίτητα επειδή κοιτάς τη δουλειά ή το συμφέρον σου.

ΓΡΑΦΕΙ Ο Π. ΤΑΤΣΟΠΟΥΛΟΣ 06 Οκτ 2025 | 06:05

Η δεκαετία που κουβαλάς

Καθένας από εμάς, ανάλογα με την ηλικία του, κουβαλάει στην καμπούρα του και άλλη δεκαετία. Για την ακρίβεια, κουβαλάμε στην καμπούρα μας όλες τις δεκαετίες που μας διαμόρφωσαν από τη γέννησή μας μέχρι σήμερα.

04 Οκτ 2025 | 09:16

Τι πήρε ακριβώς ο Ερντογάν;

Δεν έχω το ρεπορτάζ του Τούρκου συναδέλφου και δεν μπορώ να πάρω θέση, ούτως ή άλλως δεν έχει και πολύ μεγάλη σημασία για την αντιπολίτευση στην Αθήνα, ο δικός μας δυσκολεύεται ακόμα και να βγάλει φωτογραφία δίπλα-δίπλα με τον πλανητάρχη, σιγά μην τον δεχτεί στον Λευκό Οίκο ο Τραμπ.

ΜΑΝΟΛΗΣ ΚΑΨΗΣ 01 Οκτ 2025 | 06:49

Τα ήρεμα νερά και τα "νεύρα" Σαμαρά

Η Ελλάδα δεν υπέγραψε φιλία με την Τουρκία, αυτό φαίνεται άλλωστε επί του πεδίου, αλλά αποδέχθηκε όντως ένα μορατόριουμ στην αντιπαράθεση.