Follow us

Ο Μισάνθρωπος

Εκείνο που δεν καταλαβαίνω, που φτάνει να με βγάζει από τα ρούχα μου, είναι η ψήφος προς την "Ελληνική Λύση".

THETOC TEAM
ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΗΣΤΟς ΧΩΜΕΝΙΔΗς
Χρηστος Χωμενιδης

Κυριακή μεσημέρι και στην παραλία δεν πέφτει καρφίτσα. Περπατώ με το σακκίδιο στον ώμο, έχω έρθει στη Θεσσαλονίκη για ελάχιστες ώρες, για μια δουλειά η οποία ευοδώθηκε και με το παραπάνω, έχω ξυπνήσει ωστόσο από τις έξι το πρωί και λαχταρώ να απολαύσω τον καφέ μου όχι στο χέρι, να απλώσω την αρίδα μου εννοώ για καμιά ώρα στον ήλιο και έπειτα να πάρω ταξί για το αεροδρόμιο. Στρίβω σε ένα στενό της λεωφόρου Νίκης, βρίσκω ένα μαγαζί με ένα ελεύθερο τραπέζι, σαν όαση μού μοιάζει. Σωριάζομαι, παραγγέλνω, κατεβάζω μονορούφι το κρύο νερό, ζητάω και δεύτερο ποτήρι. Μού αρέσει να αράζω υπαιθρίως μόνος μου. Ρεμβάζω. Ή στήνω αυτί.

"Πάμε την άλλη Κυριακή Χαλκιδική;" ακούω μια γυναικεία φωνή πίσω μου. "Την άλλη Κυριακή έχει εκλογές, γαμώτο…" της απαντάει ένας άντρας. "Ε και τι έγινε; Υποχρεωτικές είναι;" "Εγώ πρέπει να ψηφίσω. Έχουν μια υποχρέωση οι δικοί μου, δεν αξίζει να τσακωθώ μαζί τους. Θα μού το δώσουν σταυρωμένο, θα πάω και θα το ρίξω…" "Τουλάχιστον σε βγάζουν από τη σκέψη…"

Στρέφω όσο διακριτικότερα μπορώ το κεφάλι. Δύο φιλικά ζευγάρια, τριαντάρηδες οι άρρενες, κάπως νεαρότερες οι κοπέλες, καλοφτιαγμένοι όλοι τους, ευφρόσυνοι. "Εγώ λέω να το ρίξω στη Ζωή Κωνσταντοπούλου." "Ποια είναι αυτή;" "Μια τύπισσα πολύ δυναμική!" "Δεξιά; Αριστερή;" "Ήταν, νομίζω, παντρεμένη με τον Βαρουφάκη. Δεξιά εννοείται! Σιγά μην ψήφιζα ποτέ αριστερό!" "Ο Βαρουφάκης αριστερός δεν είναι;" "Χώρισαν λέμε!" "Για τα πολιτικά;" "Ίσως να υπήρχε κι άλλος λόγος…" Η μια κοπέλα γκουγκλάρει, βρίσκει τη Ζωή Κωνσταντοπούλου, τη δείχνει στη φίλη της. Χαμογελάνε. Δεν μπορώ από το ύφος τους να βγάλω συμπέρασμα – τους αρέσει; τη λοιδωρούν; "Παλιά ψηφίζαμε Λεβέντη… Για τον Πάοκ!" "Πότε παλιά;" "Ε παλιά, το ’17; Το ’18; Πέθανε τώρα πιά…" Μού έρχεται να τους πω ότι εκλογές έγιναν το 2015 και το 2019 και ότι ο Βασίλης Λεβέντης παραμένει εν ζωή, θριαμβευτής επί του κόβιντ. Η κουβέντα τους όμως έχει περάσει σε άλλα πιο φλέγονται για τους ίδιους ζητήματα, για μπιτς μπαρ λένε, για το αν αξίζει επιχειρηματικά να νοικιάζεις ξαπλώστρες…


Υπάρχουν άνθρωποι που δεν νοιάζονται για την πολιτική. Ανέκαθεν υπήρχαν. Εκτός από περιόδους εθνικών διχασμών, οπότε και ο πλέον άσχετος ένοιωθε υποχρεωμένος να λάβει θέση, να παθιαστεί, με καταστροφικές ενίοτε συνέπειες. Ιεραρχεί ο καθένας μας πού θα αφιερώσει την προσοχή του, τον χρόνο του. Εφόσον τυχόν κρίνει ότι η ζωή του δεν επηρεάζεται από το ποιος κυβερνάει, ποιος αντιπολιτεύεται, έχει κάθε δικαίωμα να αδιαφορεί. Ή να συμμετέχει για πλάκα - να ρίχνει στην κάλπη τους πιο αρούκατους υποψήφιους, τα πιο παράξενα πουλιά. Η άνοδος της αποχής τα τελευταία χρόνια, για την οποία κρούουν διαρκώς κώδωνα κινδύνου, χωρεί ίσως και μια αισιόδοξη ερμηνεία. Ο βουλευτής, ο υπουργός δεν μπορεί πλέον να διορίζει μαζικά στο δημόσιο. Το ΑΣΕΠ έχει παραθυράκια, τρύπες έστω, γενικά όμως λειτουργεί, δίνοντας κάποιο μέτρο αξιοκρατίας. Οι ψήφοι δεν εξαγοράζονται φόρα-παρτίδα. Δεν ανταλλάσσονται με υποσχετικές "τακτοποίησης". Ποτέ ας μη λησμονήσουμε τον Αναστάση Πεπονή.

Κατανοώ πώς -από σκέρτσο είτε από απόγνωση, από μένος απέναντι στο "σύστημα" που το αισθάνεσαι να σε πνίγει, να σε κρατάει έστω καθηλωμένο, στάσιμο- μπορείς να ψηφίσεις Ανταρσύα. Ή Μέρα 25. Ή ΚΚΕ – αν και το ΚΚΕ είναι μια πολύ βαθύτερη ιστορία, ένας υπεραιωνόβιος θεσμός για την ελληνική κοινωνία, που την περίοδο των "Αγανακτισμένων" περιφρούρησε και τη δημοκρατία μας.

Εκείνο που δεν καταλαβαίνω, που φτάνει να με βγάζει από τα ρούχα μου, είναι η ψήφος προς την "Ελληνική Λύση".

Πριν από το ντιμπέιτ δεν είχα ποτέ την ευκαιρία να παρακολουθήσω εν κινήσει τον κύριο Κυριάκο Βελόπουλο. Είχα ενημερωθεί για το ένδοξο παρελθόν του ως τηλεπωλητή -σάμπως είναι ο μοναδικός;-, για την κάθοδό του στον δημόσιο βίο με τη σημαία του ακραιφνούς λαϊκού δεξιού και με το ΠΟΠ του Μακεδόνα. Προφανώς δεν με αφορούσαν στο παραμικρό ούτε οι πολιτικές του θέσεις ούτε η βιογραφία του. Παρόμοιες διαδρομές έχουμε δει αρκετές κατά τη Μεταπολίτευση, ο Γιώργος Καρατζαφέρης είχε απείρως μεγαλύτερο γούστο, είχε υπάρξει στο κάτω-κάτω και ιδιοκτήτης σχολής φωτομοντέλων. Τι θα ήταν ο Βελόπουλος παρά ένας κλώνος του στην καλύτερη περίπτωση;

Τον είδα, μαζί με τους άλλους πολιτικούς αρχηγούς, το βράδυ της Τετάρτης. Έφριξα.

Όχι με τη ρητορεία του, επιπέδου θαμώνα παλαιού καφενείου, τύπου "με κάνεις πρωθυπουργό για ένα μήνα; με τρεις κινήσεις -καταργώντας τις ανεξάρτητες αρχές, εξορύσσοντας ταχύρρυθμα τα κοιτάσματα πετρελαίου και φυσικού αερίου, αναμορφώνοντας το φορολογικό σύστημα- θα τρώμε πλέον όλοι με χρυσά κουτάλια!" Αυτά απευθύνονται σε αφελείς, σε μωροθάμαστους - και ο Βαρουφάκης ανάλογα εκστομίζει, σε πιο ψαγμένη γλώσσα, με το τουπέ του καθηγητή και χαίρει διεθνούς φήμης.

Όχι για τον εθνικισμό και τη ρωσοφιλία του, που σίγουρα θα έχει απήχηση σε νοσταλγικούς απόστρατους, σε αποπροσανατολισμένους νέους σε αναζήτηση ταυτότητας και σε παλαίμαχους ακόμα θιασώτες του πατριωτικού Πασόκ.

Ούτε καν για τον μουλωχτό αντιεμβολιασμό του, στα ίδια θολά νερά ψάρευε για αρκετό καιρό και ο Παύλος Πολάκης.

Έφριξα όταν τον είδα να ανεμίζει δυό σελίδες από το βιβλίο θρησκευτικών της τρίτης δημοτικού.

Η ιδέα προφανώς που ήθελαν να περάσουν οι συγγραφείς του στα παιδάκια είναι ότι η Παναγία αποτελεί πρόσωπο οικουμενικής ακτινοβολίας, ότι ασχέτως χρώματος και εθνικότητας οι πιστοί τη νοιώθουν μητέρα τους, προστρέχουν για βοήθεια, για παρηγοριά. Την κάνουν δική τους. Στη μία πράγματι σελίδα, η Παναγία εικονιζόταν σαν αυτόχθων της Αμερικής. Σαν Ινδιάνα. Στην άλλη, Γιαπωνέζα με κιμονό, με το βρέφος στην αγκαλιά της. Τη Γιαπωνέζα, ο κύριος Βελόπουλος την εξέλαβε ως γκέισα – στην αντίληψη του προφανώς όλες οι Γιαπωνέζες γκέισες είναι. "Θέλουν την Παναγιά μας πόρνη!" εξήγησε, έμπλεος τάχα ιερής ταραχής. Γκέισα και πόρνη ένα και το αυτό κατά τον Βελόπουλο.

Ρωτάω: ποιος τηλεθεατής είναι τόσο ντουγάνι ώστε να μην νοιώσει αναγούλα με την παραπάνω ρατσιστικότατη φράση; Ποιός δεν διέκρινε πίσω από το χαμόγελο του πολιτευτή τον μορφασμό του μισάνθρωπου; Εκείνου που θεωρεί τη θρήσκεια κληρονομική ιδιοκτησία του, κυρίως δε περιφρονεί, βδελύσσεται όποιον δεν του μοιάζει; Κατά τη γνώμη του κυρίου Βελόπουλου, οι Γιαπωνέζοι και οι αυτόχθονες Αμερικάνοι ακόμα και αν λατρεύουν την Παναγία, οφείλουν να την προσκυνούν με τη μορφή λευκής γυναίκας. "Για μια παρωνυχίδα πρόκειται" θα πείτε ίσως. "Για ένα εντελώς επιμέρους ζήτημα…" Πάρτε την άποψή του σε αυτό το επιμέρους ζήτημα -που ο ίδιος έθεσε-, διευρύνετέ την και καταλάβετε περί τίνος πρόκειται.

Θα περίμενα από την Εκκλησία της Ελλάδος να εκδώσει ανακοίνωση διαμαρτυρίας. Από μια πλειάδα επίσης αντιρατσιστικών οργανώσεων κι από τη δική μας Εταιρεία Συγγραφέων ακόμα. Δεν πρόκειται για κάποιον τυχαίο. Είναι αρχηγός κοινοβουλευτικού κόμματος. Δεν πρόκειται για γραφικό, αρούκατο, "ώνιο" όπως έλεγαν κάποτε τα ψώνια. Εκφέρει λόγο νεοναζιστικό. Το δε χειρότερο, τηρώντας τις προφάσεις. Στα μουλωχτά.

Ούτε μία ψήφος σε μισάνθρωπους. Ούτε από αντίδραση. Ούτε για πλάκα.

Πηγή: capital

Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις

Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για ό,τι συμβαίνει τώρα στην Ελλάδα και τον Κόσμο στο thetoc.gr

Στα νέα κοσμικά εστιατόρια της πόλης: Πώς, πού και γιατί συχνάζουν πλέον οι Αθηναίοι ώστε "δουν και να τους δουν"

Τι έχει αλλάξει στα νέα κοσμικά εστιατόρια της πόλης; Καταρχάς, όντως, λέγονται ακόμα "κοσμικά";

13 Οκτ 2025 | 09:31

Γελοίοι

Πώς ορίζω τη γελοιότητα; Ως απώλεια του μέτρου. Των ορίων.

06 Οκτ 2025 | 07:06

Ο Βασιλιάς είναι γυμνός και κουρασμένος

Μεγαλώνοντας, οι γωνίες σου αμβλύνονται. Όλο και σπανιότερα αναφωνείς ότι ο βασιλιάς είναι -σου φαίνεται έστω- γυμνός. Όχι απαραίτητα επειδή κοιτάς τη δουλειά ή το συμφέρον σου.

27 Οκτ 2025 | 09:18

Δεν υπάρχει άλλος τρόπος να ζεις

Όποτε πιάνω ένα βιβλίο πρωτοεμφανιζόμενου ποιητή ή συγγραφέα, προσδοκώ να διαβάσω αριστουργηματικές σελίδες. Με την ίδια λαχτάρα πάω στο θέατρο, στο σινεμά, σε εκθέσεις.

20 Οκτ 2025 | 09:47

Το τέλος της εργασίας

Το πρόβλημα πάντως, προϊόντος του 21ο αιώνα, δεν είναι η εντατικοποίηση της εργασίας.

13 Οκτ 2025 | 09:31

Γελοίοι

Πώς ορίζω τη γελοιότητα; Ως απώλεια του μέτρου. Των ορίων.

06 Οκτ 2025 | 07:06

Ο Βασιλιάς είναι γυμνός και κουρασμένος

Μεγαλώνοντας, οι γωνίες σου αμβλύνονται. Όλο και σπανιότερα αναφωνείς ότι ο βασιλιάς είναι -σου φαίνεται έστω- γυμνός. Όχι απαραίτητα επειδή κοιτάς τη δουλειά ή το συμφέρον σου.

27 Οκτ 2025 | 09:18

Δεν υπάρχει άλλος τρόπος να ζεις

Όποτε πιάνω ένα βιβλίο πρωτοεμφανιζόμενου ποιητή ή συγγραφέα, προσδοκώ να διαβάσω αριστουργηματικές σελίδες. Με την ίδια λαχτάρα πάω στο θέατρο, στο σινεμά, σε εκθέσεις.

ΠΕΤΡΟΣ ΤΑΤΣΟΠΟΥΛΟΣ 27 Οκτ 2025 | 06:13

Πόσο διεφθαρμένος αισθάνεσαι;

Εφόσον δυσκολευόμαστε να καταλήξουμε μεταξύ μας ποιος συμπολίτης μας είναι περισσότερο διεφθαρμένος από τον άλλον, ας στραφούμε προς τη ξένη διαιτησία

25 Οκτ 2025 | 08:50

Το μνημείο του άγνωστου ακτιβιστή

Αν υπάρχει μια απορία, είναι ποια ακριβώς ήταν η στόχευση του ΠΑΣΟΚ και γιατί συστρατεύθηκε ξανά, μαζί με τις δυνάμεις του αντισυστημισμού.

22 Οκτ 2025 | 09:30

Η προκλητική δήλωση του προκλητικού Τούρκου ΥΠΕΞ

Οι δηλώσεις ή καλύτερα η συνέντευξη του Χακάν Φιντάν έγινε δεκτή από τα Μέσα ενημέρωσης στην Ελλάδα, όπως συνήθως καταναλώνονται οι δηλώσεις των Τούρκων αξιωματούχων.

20 Οκτ 2025 | 09:47

Το τέλος της εργασίας

Το πρόβλημα πάντως, προϊόντος του 21ο αιώνα, δεν είναι η εντατικοποίηση της εργασίας.

ΠΕΤΡΟΣ ΤΑΤΣΟΠΟΥΛΟΣ 20 Οκτ 2025 | 06:26

Η αδύνατη ειρήνη

Όλοι οι πόλεμοι –και ιδίως οι μακροχρόνιοι, εκείνοι που κακοφορμίζουν- συνιστούν μια δυσχερέστατη προς επίλυση εξίσωση, αλλά ειδικά η επίλυση της εξίσωσης Χαμάς – Ισραήλ δείχνει πραγματικά απίθανη.

18 Οκτ 2025 | 14:13

Η μόνη κρίση που δεν είδε ο Καραμανλής

Η μόνη κρίση που δεν μυρίστηκε ο Κώστας Καραμανλής ήταν η μεγαλύτερη κρίση που βίωσε η Ελλάδα από τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο και μετά

15 Οκτ 2025 | 09:45

Η κατάληψη του μνημείου του Αγνώστου Στρατιώτη

Ο μόνος που δεν θέλησε να μετάσχει στον αχταρμά των έξαλλων αντιδράσεων ήταν ο Αλέξης Τσίπρας.

13 Οκτ 2025 | 09:31

Γελοίοι

Πώς ορίζω τη γελοιότητα; Ως απώλεια του μέτρου. Των ορίων.

ΠΕΤΡΟΣ ΤΑΤΣΟΠΟΥΛΟΣ 13 Οκτ 2025 | 06:24

Ο χρονοδιακόπτης της αξιοπρέπειας

Το 1999 ο Τσίπρας δεν είχε ακόμη αποφοιτήσει καν από το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, μολονότι είχε ήδη θέσει τα γερά θεμέλια μιας πολιτικής καριέρας, εξαιρετικά ιδιότυπης, από πολλές απόψεις.

11 Οκτ 2025 | 10:23

Ο εκνευρισμός Ανδρουλάκη και η επιστροφή Τσίπρα

Αν το ΠΑΣΟΚ δεν καταφέρει να κουνήσει τη βελόνα και το υποψήφιο κόμμα Τσίπρα αποκτήσει υπόσταση, πώς θα απαντήσει ο Νίκος Ανδρουλάκης στο ενδεχόμενο της συνεργασίας τους;

08 Οκτ 2025 | 08:51

Θέλει να αφουγκραστεί την κοινωνία;

Παρά τις ήττες και τα χρόνια στην αντιπολίτευση, παρά το rebranding που υποτίθεται του σχεδίασε η εταιρεία δημοσίων σχέσεων που προσέλαβε, ο κ. Τσίπρας εμφανίζεται στο κοινό του ίδιος και απαράλλαχτος.

06 Οκτ 2025 | 07:06

Ο Βασιλιάς είναι γυμνός και κουρασμένος

Μεγαλώνοντας, οι γωνίες σου αμβλύνονται. Όλο και σπανιότερα αναφωνείς ότι ο βασιλιάς είναι -σου φαίνεται έστω- γυμνός. Όχι απαραίτητα επειδή κοιτάς τη δουλειά ή το συμφέρον σου.

ΓΡΑΦΕΙ Ο Π. ΤΑΤΣΟΠΟΥΛΟΣ 06 Οκτ 2025 | 06:05

Η δεκαετία που κουβαλάς

Καθένας από εμάς, ανάλογα με την ηλικία του, κουβαλάει στην καμπούρα του και άλλη δεκαετία. Για την ακρίβεια, κουβαλάμε στην καμπούρα μας όλες τις δεκαετίες που μας διαμόρφωσαν από τη γέννησή μας μέχρι σήμερα.

04 Οκτ 2025 | 09:16

Τι πήρε ακριβώς ο Ερντογάν;

Δεν έχω το ρεπορτάζ του Τούρκου συναδέλφου και δεν μπορώ να πάρω θέση, ούτως ή άλλως δεν έχει και πολύ μεγάλη σημασία για την αντιπολίτευση στην Αθήνα, ο δικός μας δυσκολεύεται ακόμα και να βγάλει φωτογραφία δίπλα-δίπλα με τον πλανητάρχη, σιγά μην τον δεχτεί στον Λευκό Οίκο ο Τραμπ.

ΜΑΝΟΛΗΣ ΚΑΨΗΣ 01 Οκτ 2025 | 06:49

Τα ήρεμα νερά και τα "νεύρα" Σαμαρά

Η Ελλάδα δεν υπέγραψε φιλία με την Τουρκία, αυτό φαίνεται άλλωστε επί του πεδίου, αλλά αποδέχθηκε όντως ένα μορατόριουμ στην αντιπαράθεση.