Follow us

Ο Τελευταίος των Μεγάλων;

"Ο Τελευταίος των Μεγάλων". Σαν να λέμε "Ο Τελευταίος των Μοϊκανών". Πολύ αμφιβάλλω εάν ο Μίκης θα απολάμβανε, θα δεχόταν έστω, έναν τέτοιο χαρακτηρισμό, που σημαίνει ότι ύστερα από εκείνον το χάος.

Χρήστος Χωμενίδης
ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΗΣΤΟς ΧΩΜΕΝΙΔΗς
Χρηστος Χωμενιδης

"Ο Τελευταίος των Μεγάλων". Σαν να λέμε "Ο Τελευταίος των Μοϊκανών".

Πολύ αμφιβάλλω εάν ο Μίκης θα απολάμβανε, θα δεχόταν έστω, έναν τέτοιο χαρακτηρισμό, που σημαίνει ότι ύστερα από εκείνον το χάος. ΄Η τουλάχιστον η μετριότητα. Αγαπούσε –πιστεύω– τόσο απέραντα τον κόσμο ώστε λαχταρούσε ο κόσμος να ανθίζει, να καρπίζει κι όταν ακόμα ο ίδιος θα είναι απών. "Όλα μένουν. Εγώ φεύγω. Εσείς να δούμε τώρα..." γράφει ο Ελύτης και η έμφασή του δίνεται στο "όλα μένουν". Το έχει τραγουδήσει εξάλλου και ο Στράτος Διονυσίου. "Ποιός το είπε για τους μάγκες πως χαθήκανε; Όσο υπάρχει τράπουλα, θα βγαίνουνε ρηγάδες κι όσο υπάρχουν δάσκαλοι θα βγαίνουν μαθητάδες..."



Για μένα δεν χωρά αμφιβολία. Και σπουδαία ποιήματα θα εξακολουθήσουν να γράφονται και υπέροχα τραγούδια να πλάθονται. Νέοι άνθρωποι θα ξεχειλίζουν από αίσθημα κι από ταλέντο και θα δημιουργούν. Θα εκφράζουν, θα φωτίζουν τους καιρούς που έρχονται.

Κι όμως ο χαρακτηρισμός "Ο Τελευταίος των Μεγάλων" ευσταθεί.

Ο Μίκης Θεοδωράκης ήταν ο επιζήσας μιας εποχής σεισμών, κατακλυσμών, που έπρεπε να’ σαι ερμητικά κλεισμένος στο καβούκι σου για να μη σε συγκλονίσει.

Οι Βαλκανικοί Πόλεμοι, η Μικρασιατική Εκστρατεία και Καταστροφή σημάδεψε τη λογοτεχνική γενιά του ’30 και αποτυπώθηκε στα έργα της. Θα είχαν γραφτεί αριστουργήματα σαν τη "Ζωή εν Τάφω" του Μυριβήλη, την "Αργώ" του Θεοτοκά, τα "Ματωμένα Χώματα", αργότερα, της Διδώς Σωτηρίου εάν οι συγγραφείς τους δεν είχαν ζήσει στο πετσί τους τις οριακές εθνικές περιπέτειες;



Και η επόμενη γενιά, τα παιδιά του Μεσοπολέμου, με τί προικίστηκαν; Με την εμπειρία τού Δευτέρου Παγκοσμίου, της Κατοχής, τού Εμφυλίου... Θα μάς είχε χαρίσει ειδάλλως ο Στρατής Τσίρκας τις "Ακυβέρνητες Πολιτείες" του και ο Άρης Αλεξάνδρου το "Κιβώτιο"; Θα είχε ολοκληρώσει με την αριστουργηματική του μουσική ο Μίκης το "Άξιον Εστί" του Ελύτη και τη "Ρωμιοσύνη" τού Ρίτσου; Θα ακούγαμε ποτέ την "Εποχή της Μελισσάνθης" του Μάνου Χατζιδάκι; Θα είχε γυριστεί ο "Δράκος" του Νίκου Κούνδουρου, η "Κάλπικη Λίρα" του Γιώργου Τζαβέλλα, η "Συνοικία το Όνειρο", με την οποίαν ένας ζεν-πρεμιέ του εμπορικού κινηματογράφου, ο Αλέκος Αλεξανδράκης, έδωσε τα σκηνοθετικά του ρέστα;

Οι Έλληνες που γεννήθηκαν μετά το 1960, τι διαθέτουν ως βιωμένο υλικό; Ολίγη από φανφαρόνικη Χούντα των συνταγματαρχών. Μεταπολίτευση και "Αλλαγή" υπό τον Ανδρέα Παπανδρέου. Ξένοιαστες μέρες κοινωνικής απελευθέρωσης -έως αποχαλίνωσης- και ραγδαίας ανόδου του βιοτικού επιπέδου κάτω από τις φτερούγες της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Κι έπειτα χρεοκοπία του κράτους, μνημόνια, διχασμός – αναίμακτος ευτυχώς και σχετικά σύντομος… Κι έπειτα Covid 19.



Έχουμε ζήσει αναμφίβολα κι εμείς ακραίες καταστάσεις. Αντιμετωπίσαμε ασύμμετρες απειλές. Ούτε όμως, δόξα τω Θεώ, ξεριζωθήκαμε σαν τους παππούδες μας από τη γη της Ιωνίας. Ούτε έχουμε στα αυτιά μας κροτάλισμα πολυβόλων, θρήνους γειτόνων μας Εβραίων, που τους στοιβάζουν σε τρένα, από τη Θεσσαλονίκη για το Άουσβιτς. Δεν πολεμήσαμε. Δεν πεινάσαμε. Κι όταν μάς χτύπησε ο πιο επικίνδυνος εχθρός, ήταν αόρατος. Εισέβαλλε όχι από τα εθνικά σύνορα αλλά από τις αναπνευστικές οδούς. Με μάσκες και με εμβόλια δίνουμε την πιο κρίσιμη μάχη.

Το υλικό μας είναι άφθονο μα έχει πιότερο αποχρώσεις παρά έντονα χρώματα. Θέλει άλλου τύπου μαστοριά κι ευαισθησία για να το μετασχηματίσεις σε σημαντική τέχνη.



Υπάρχει μια ακόμα κρίσιμη διαφορά ανάμεσα στο "τότε" του Μίκη Θεοδωράκη και στο δικό μας "τώρα".

Τότε, με τα τραγούδια ή με τα βιβλία ή με τον πολιτικό σου λόγο, απευθυνόσουν στον λαό, στο έθνος... Σε ανθρώπους που ήθελαν να είναι -και ήταν- συγκροτημένοι σε ευρύτατα σύνολα. Δεν έλειπαν οι αντιθέσεις, οι συγκρούσεις, οι αντιφάσεις. Συχνά ωστόσο οι αναπνοές, οι χτύποι των καρδιών συντονίζονταν. Και προέκυπταν μαγικές στιγμές μέθεξης. Στα γήπεδα, στις συναυλίες, αλλά και στις υπόγειες μπουάτ. Κι όταν, σε μια παρέα, κάποιος έπιανε μια κιθάρα ή άρχιζε να απαγγέλλει στίχους.


Πόσοι έρωτες δεν ξεκίνησαν με υπόκρουση Χατζιδάκι ή Λέοναρντ Κοέν; Πόσοι έφηβοι δεν αφυπνίστηκαν υπαρξιακά διαβάζοντας Καβάφη ή Κούντερα ή Μπουκόφσκι; Ακόμα και η μουσική κραυγή των Ρόλινγκ Στόουνς, το "I Can Get No Satisfaction”, ένα ουρλιαχτό μοναχικού λύκου, αντανακλούσε ένα συλλογικό αδιέξοδο. Για να μη θυμηθούμε το εμβληματικό "The Wall” των Πινκ Φλόυντ, άλμπουμ του 1979, που προοικονόμησε ό,τι θα συνέβαινε μια δεκαετία αργότερα, με την πτώση -και μετά την πτώση- του Τείχους του Βερολίνου...

Σήμερα οι κοινωνίες διεθνώς είναι κατακερματισμένες. Οι άνθρωποι αρέσκονται να ανήκουν σε "μειονότητες", σε "διαφορετικότητες". Να διατρανώνουν την ταυτότητά τους όχι σε σχέση μα σε αντίθεση με τους υπόλοιπους. Να ταμπουρώνονται μες στο -μοναδικό και ανεπανάληπτο όντως- εγώ τους δίχως να υποψιάζονται πως ο τρόπος για να βρεις τον εαυτό σου είναι να τον χάσεις. Να τον προσφέρεις, για την ακρίβεια, στους άλλους.



Η νικητήρια ομιλία του Μπαράκ Ομπάμα το 2004 περιελάμβανε μια συγκλονιστική αποστροφή: "...Μιλήσαμε σε αυτές τις εκλογές όλοι μαζί, νέοι και γέροι, πλούσιοι και φτωχοί, Δημοκρατικοί και Ρεπουμπλικάνοι, ομοφυλόφιλοι, ετεροφυλόφιλοι, ανάπηροι και μη ανάπηροι – όλοι μαζί οι Αμερικάνοι στείλαμε μήνυμα στην υφήλιο: ότι ποτέ δεν υπήρξαμε ένα απλό άθροισμα "κόκκινων” και "γαλάζιων” πολιτειών! Πως πάντοτε ήμασταν και πάντα θα είμαστε οι Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής!" Οι φράσεις του Ομπάμα ηχούν σήμερα -αλοίμονο- και εκεί και εδώ και παντού σαν ανέφικτο ευχολόγιο...

Μπορούν να υπάρξουν σε έναν κόσμο-κομμάτια φυσιογνωμίες ανάλογες με τον Μίκη Θεοδωράκη; Αμφιβάλλω. Διάγουμε περίοδο εξόχως απομυθοποιητική, η οποία απεχθάνεται τους ήρωες, μικραίνει τους μπροστάρηδες, αποστρέφεται τους γόητες - ξορκίζει τη γοητεία την ίδια νομίζοντας την a priori πονηριά, απάτη. Είναι τόσο κακό αυτό;

Θα έλεγα όχι. "Δεν έχει νόημα" θα προσέθετα "να εξιδανικεύεις ούτε το πιο λαμπρό παρελθόν, να κολυμπάς μέσα στη νοσταλγία σου".

Θα έλεγα όχι, εάν δεν ελλόχευαν στη στροφή του δρόμου τόσοι και τέτοιοι κίνδυνοι.



Πώς θα αντιμετωπίσει η ανθρωπότητα τη φοβερή κλιματική αλλαγή; Τις ηφαιστειώδεις συνέπειες της τεχνολογικής επανάστασης που βρίσκεται ήδη εντός των πυλών; Την ανάδυση νέων υπερδυνάμεων, τη σύγκρουση πολιτισμών που φαντάζει αναπόφευκτη;

Ομφαλοσκοπώντας; Οριοθετώντας και περιφρουρώντας ο καθένας τον ελάχιστο προσωπικό του χώρο; Δίχως μεγάλες αφηγήσεις; Χωρίς εμπνευσμένους αφηγητές; Θα καταντήσει έτσι ο κόσμος πιο αυτοκτονικός κι απ’τον "Τιτανικό". Κανένας στο πηδάλιο, καθένας κλειδωμένος στην καμπίνα του.

Αδύνατον να συμβεί κάτι τέτοιο. Φρέσκιες ηγεσίες -πνευματικές, καλλιτεχνικές, πολιτικές- θα αναδυθούν από εκεί που δεν τις περιμένουμε και θα αρθούν στο ύψος των περιστάσεων. Φρέσκιες γυναίκες και άντρες θα πιάσουν το τιμόνι ή την μπαγκέτα και θα διευθύνουν και θα χαράξουν τους καινούργιους δρόμους.

Ο Μίκης Θεοδωράκης ήταν πράγματι ο τελευταίος μεγάλος. Ώσπου να εμφανιστεί ο επόμενος.

Πηγή: capital

Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις

Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για ό,τι συμβαίνει τώρα στην Ελλάδα και τον Κόσμο στο thetoc.gr

Η μεγάλη γιορτή σταρ μπαρ της Αθήνας: Όλα όσα δε χάνονται αυτή την εβδομάδα

Η Athens Bar Week είναι εδώ και μερικά από τα πιο φημισμένα σποτ του πλανήτη καταλαμβάνουν με guests τις αθηναϊκές μπάρες. Τι θα παίξει, πότε και πού.

ΤΟ ΣΑΒΒΑΤΟ 25 ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 2025 24 Οκτ 2025 | 16:39

Το "Άξιον Εστί" στον Καθεδρικό Ναό της Βιέννης

Με αφορμή τα 100 χρονια από τη γέννηση του Μίκη Θεοδωράκη

20 Οκτ 2025 | 09:47

Το τέλος της εργασίας

Το πρόβλημα πάντως, προϊόντος του 21ο αιώνα, δεν είναι η εντατικοποίηση της εργασίας.

ΜΙΚΗΣ 100 15 Οκτ 2025 | 13:33

Μέγαρο Μουσικής Αθηνών: Ο Συμφωνικός Μίκης

Τρίτη 21 Οκτωβρίου στις 20:00 στην Αίθουσα Αλεξάνδρα Τριάντη.

13 Οκτ 2025 | 09:31

Γελοίοι

Πώς ορίζω τη γελοιότητα; Ως απώλεια του μέτρου. Των ορίων.

06 Οκτ 2025 | 07:06

Ο Βασιλιάς είναι γυμνός και κουρασμένος

Μεγαλώνοντας, οι γωνίες σου αμβλύνονται. Όλο και σπανιότερα αναφωνείς ότι ο βασιλιάς είναι -σου φαίνεται έστω- γυμνός. Όχι απαραίτητα επειδή κοιτάς τη δουλειά ή το συμφέρον σου.

03 Νοε 2025 | 08:23

Κάποιος να σκίσει τη γάτα

Στην Κρήτη, το να ρισκάρεις κάθε τόσο -χωρίς λόγο- τη ζωή σου και τις ζωές των άλλων περνιέται για παλικαριά. Το να έχεις τον δικό σου "κώδικα τιμής", να διαιωνίζεις βεντέτες, να την ανάβεις σε όποιον θεωρείς ότι σε έθιξε, για μαγκιά.

27 Οκτ 2025 | 09:18

Δεν υπάρχει άλλος τρόπος να ζεις

Όποτε πιάνω ένα βιβλίο πρωτοεμφανιζόμενου ποιητή ή συγγραφέα, προσδοκώ να διαβάσω αριστουργηματικές σελίδες. Με την ίδια λαχτάρα πάω στο θέατρο, στο σινεμά, σε εκθέσεις.

20 Οκτ 2025 | 09:47

Το τέλος της εργασίας

Το πρόβλημα πάντως, προϊόντος του 21ο αιώνα, δεν είναι η εντατικοποίηση της εργασίας.

13 Οκτ 2025 | 09:31

Γελοίοι

Πώς ορίζω τη γελοιότητα; Ως απώλεια του μέτρου. Των ορίων.

06 Οκτ 2025 | 07:06

Ο Βασιλιάς είναι γυμνός και κουρασμένος

Μεγαλώνοντας, οι γωνίες σου αμβλύνονται. Όλο και σπανιότερα αναφωνείς ότι ο βασιλιάς είναι -σου φαίνεται έστω- γυμνός. Όχι απαραίτητα επειδή κοιτάς τη δουλειά ή το συμφέρον σου.

03 Νοε 2025 | 08:23

Κάποιος να σκίσει τη γάτα

Στην Κρήτη, το να ρισκάρεις κάθε τόσο -χωρίς λόγο- τη ζωή σου και τις ζωές των άλλων περνιέται για παλικαριά. Το να έχεις τον δικό σου "κώδικα τιμής", να διαιωνίζεις βεντέτες, να την ανάβεις σε όποιον θεωρείς ότι σε έθιξε, για μαγκιά.

03 Νοε 2025 | 07:02

Η Χρυσή Ζωή

Αν κατάλαβα καλά από τα πρακτικά της Βουλής, τα δημοκρατικά εύσημα που διεκδικεί η Ζωή Κωνσταντοπούλου, είναι οι αγώνες επί χούντας των γονέων της.

ΓΡΑΦΕΙ Ο Π. ΤΑΤΣΟΠΟΥΛΟΣ 03 Νοε 2025 | 06:10

Σφαγές εκτός κάδρου

Οι σφαγές λάμβαναν χώρα τώρα, σήμερα, το σωτήριο έτος 2025, στο Σουδάν, σε έναν από εκείνους τους πολέμους που έχουμε συνηθίσει να αποκαλούμε "ξεχασμένους".

27 Οκτ 2025 | 09:18

Δεν υπάρχει άλλος τρόπος να ζεις

Όποτε πιάνω ένα βιβλίο πρωτοεμφανιζόμενου ποιητή ή συγγραφέα, προσδοκώ να διαβάσω αριστουργηματικές σελίδες. Με την ίδια λαχτάρα πάω στο θέατρο, στο σινεμά, σε εκθέσεις.

ΠΕΤΡΟΣ ΤΑΤΣΟΠΟΥΛΟΣ 27 Οκτ 2025 | 06:13

Πόσο διεφθαρμένος αισθάνεσαι;

Εφόσον δυσκολευόμαστε να καταλήξουμε μεταξύ μας ποιος συμπολίτης μας είναι περισσότερο διεφθαρμένος από τον άλλον, ας στραφούμε προς τη ξένη διαιτησία

25 Οκτ 2025 | 08:50

Το μνημείο του άγνωστου ακτιβιστή

Αν υπάρχει μια απορία, είναι ποια ακριβώς ήταν η στόχευση του ΠΑΣΟΚ και γιατί συστρατεύθηκε ξανά, μαζί με τις δυνάμεις του αντισυστημισμού.

22 Οκτ 2025 | 09:30

Η προκλητική δήλωση του προκλητικού Τούρκου ΥΠΕΞ

Οι δηλώσεις ή καλύτερα η συνέντευξη του Χακάν Φιντάν έγινε δεκτή από τα Μέσα ενημέρωσης στην Ελλάδα, όπως συνήθως καταναλώνονται οι δηλώσεις των Τούρκων αξιωματούχων.

20 Οκτ 2025 | 09:47

Το τέλος της εργασίας

Το πρόβλημα πάντως, προϊόντος του 21ο αιώνα, δεν είναι η εντατικοποίηση της εργασίας.

ΠΕΤΡΟΣ ΤΑΤΣΟΠΟΥΛΟΣ 20 Οκτ 2025 | 06:26

Η αδύνατη ειρήνη

Όλοι οι πόλεμοι –και ιδίως οι μακροχρόνιοι, εκείνοι που κακοφορμίζουν- συνιστούν μια δυσχερέστατη προς επίλυση εξίσωση, αλλά ειδικά η επίλυση της εξίσωσης Χαμάς – Ισραήλ δείχνει πραγματικά απίθανη.

18 Οκτ 2025 | 14:13

Η μόνη κρίση που δεν είδε ο Καραμανλής

Η μόνη κρίση που δεν μυρίστηκε ο Κώστας Καραμανλής ήταν η μεγαλύτερη κρίση που βίωσε η Ελλάδα από τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο και μετά

15 Οκτ 2025 | 09:45

Η κατάληψη του μνημείου του Αγνώστου Στρατιώτη

Ο μόνος που δεν θέλησε να μετάσχει στον αχταρμά των έξαλλων αντιδράσεων ήταν ο Αλέξης Τσίπρας.

13 Οκτ 2025 | 09:31

Γελοίοι

Πώς ορίζω τη γελοιότητα; Ως απώλεια του μέτρου. Των ορίων.

ΠΕΤΡΟΣ ΤΑΤΣΟΠΟΥΛΟΣ 13 Οκτ 2025 | 06:24

Ο χρονοδιακόπτης της αξιοπρέπειας

Το 1999 ο Τσίπρας δεν είχε ακόμη αποφοιτήσει καν από το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, μολονότι είχε ήδη θέσει τα γερά θεμέλια μιας πολιτικής καριέρας, εξαιρετικά ιδιότυπης, από πολλές απόψεις.

11 Οκτ 2025 | 10:23

Ο εκνευρισμός Ανδρουλάκη και η επιστροφή Τσίπρα

Αν το ΠΑΣΟΚ δεν καταφέρει να κουνήσει τη βελόνα και το υποψήφιο κόμμα Τσίπρα αποκτήσει υπόσταση, πώς θα απαντήσει ο Νίκος Ανδρουλάκης στο ενδεχόμενο της συνεργασίας τους;

08 Οκτ 2025 | 08:51

Θέλει να αφουγκραστεί την κοινωνία;

Παρά τις ήττες και τα χρόνια στην αντιπολίτευση, παρά το rebranding που υποτίθεται του σχεδίασε η εταιρεία δημοσίων σχέσεων που προσέλαβε, ο κ. Τσίπρας εμφανίζεται στο κοινό του ίδιος και απαράλλαχτος.

06 Οκτ 2025 | 07:06

Ο Βασιλιάς είναι γυμνός και κουρασμένος

Μεγαλώνοντας, οι γωνίες σου αμβλύνονται. Όλο και σπανιότερα αναφωνείς ότι ο βασιλιάς είναι -σου φαίνεται έστω- γυμνός. Όχι απαραίτητα επειδή κοιτάς τη δουλειά ή το συμφέρον σου.

ΓΡΑΦΕΙ Ο Π. ΤΑΤΣΟΠΟΥΛΟΣ 06 Οκτ 2025 | 06:05

Η δεκαετία που κουβαλάς

Καθένας από εμάς, ανάλογα με την ηλικία του, κουβαλάει στην καμπούρα του και άλλη δεκαετία. Για την ακρίβεια, κουβαλάμε στην καμπούρα μας όλες τις δεκαετίες που μας διαμόρφωσαν από τη γέννησή μας μέχρι σήμερα.

04 Οκτ 2025 | 09:16

Τι πήρε ακριβώς ο Ερντογάν;

Δεν έχω το ρεπορτάζ του Τούρκου συναδέλφου και δεν μπορώ να πάρω θέση, ούτως ή άλλως δεν έχει και πολύ μεγάλη σημασία για την αντιπολίτευση στην Αθήνα, ο δικός μας δυσκολεύεται ακόμα και να βγάλει φωτογραφία δίπλα-δίπλα με τον πλανητάρχη, σιγά μην τον δεχτεί στον Λευκό Οίκο ο Τραμπ.