Advertisement
opap
ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

Follow us

Οι έσχατοι έσονται πρώτοι και οι πρώτοι έσχατοι

Χρήστος Χωμενίδης
ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΗΣΤΟς ΧΩΜΕΝΙΔΗς
Χρηστος Χωμενιδης

Με το που άρχισαν να αίρονται οι απαγορεύσεις λόγω κορονοϊού, πριν καν ανοίξουν τα καταστήματα εστίασης, επανεμφανίστηκαν. Όχι όλοι. Κάποιων το λάδι σώθηκε κατά την καραντίνα - δεν βρέθηκε άνθρωπος να τους φιλοδωρήσει μια παράταση ζωής ούτε να τους πενθήσει καν στην άδεια πόλη. Μιλάω για τον ημίκοσμο που επιβιώνει στον δρόμο. Για τους πλανόδιους μουσικούς και ανθοπώλες, τους ναρκομανείς και τους άστεγους, τα πιτσιρίκια "θα μού αγοράσεις μια τυρόπιττα;" και τους ηλικιωμένους "πάρε από τη γιαγιά ένα κεράκι…".

Το θέμα προσφέρεται για εύκολη καταγγελτικότητα και για αντιαισθητικό μελοδραματισμό. Για αυτό και οι σοβαρότεροι από όσους γράφουν το αποφεύγουν. Δεν καταδέχονται να επιδεικνύουν την ευαισθησία τους από την ασφάλεια του πληκτρολογίου τους. Να υπερασπίζονται με πομπώδη λόγια τους ανέστιους και πένητες, να καβαλάνε τον πόνο τού άλλου για να κάνουν το κομμάτι τους. Σπανίζουν, δυστυχώς, στις μέρες μας οι δαιμόνιοι ρεπόρτερ που θα εισχωρούσαν στον ημίκοσμο και θα τον έφερναν στο φως. Όπως το 1936 η Λιλίκα Νάκου, η οποία πέρασε μέρες και εβδομάδες με τις πόρνες στα Βουρλά του Πειραιά κι απαθανάτισε με θαυμαστή ακρίβεια τα πάθη και τα βάσανά τους. Ποιός σήμερα θα παράγγελνε και θα χρηματοδοτούσε μια τέτοια έρευνα δίχως να έχει προαποφασίσει για τα συμπεράσματά της, δίχως να απαιτεί σοκαριστικές φωτογραφίες και σπαραξικάρδιες ιστορίες προς συγκίνησιν του κοινού;

Και όμως. Βρέθηκα τις προάλλες αντιμέτωπος με ένα τέτοιο συγκλονιστικό ρεπορτάζ ενδεδυμένο τον μανδύα της μυθοπλασίας. Παρακολούθησα την ταινία "Dheepan: Ο Άνθρωπος Χωρίς Πατρίδα" του Γάλλου σκηνοθέτη Ζακ Οντιάρ. "Τώρα την πήρες χαμπάρι;" θα καγχάσουν οι σινεφίλ. "Είχε κερδίσει το 2015 τον "Χρυσό Φοίνικα” στο φεστιβάλ των Καννών!" Ε και λοιπόν; Έχουν τα σημαντικά προϊόντα της σκέψης μας και της καρδιάς μας ημερομηνία λήξης;

Σίγουρα θα σάς είναι οικεία η εικόνα τού μικροπωλητή με τη μελαμψή επιδερμίδα και τα κατάμαυρα στιλπνότατα μαλλιά, ο οποίος περιφέρεται διαλαλώντας την πραμάτεια του, τις πιο ευτελείς -και πιο φανταχτερές- ηλεκτρικές μικροσυσκευές. Φορητούς ανεμιστήρες, φορτιστές κινητών, φακούς και παιδικά παιχνίδια με φωτάκια που αναβοσβήνουν. Όλα "της Κυριακής χαρά και της Δευτέρας λύπη", στριμωγμένα στην τάβλα που κρέμεται από τον λαιμό του. Οι περισσότεροι αποστρέφουν το βλέμμα, ο μικροπωλητής δεν χάνει το κουράγιο του, πηγαίνει στο επόμενο καφενείο, στην παρακάτω ταβέρνα, ως τα βαθιά μεσάνυχτα θα έχει βγάλει κάποιο γλίσχρο μεροκάματο…

Αυτός είναι ο Ντιπάν; Ένας φτωχοδιάβολος στα παρισινά βουλεβάρτα, παρόμοιος με ομοεθνείς του στους αθηναϊκούς δρόμους; Αλοίμονό μας εάν αρκεστούμε σε μια τέτοια, απολύτως επιφανειακή εντύπωση!

Η ταινία πηγαίνει μερικούς μήνες πίσω και κάμποσες χιλιάδες χιλιόμετρα νοτιανατολικά. Στη Σρι Λάνκα. Αντικρίζουμε τον Ντιπάν αντάρτη των αντικαθεστωτικών Ταμίλ. Βλέπουμε τους συντρόφους του να συντρίβονται από τα κυβερνητικά στρατεύματα, τον ίδιον να καίει τη στολή του και να δηλώνει πρόσφυγας. Κάποιος, κάπου, μέσα στον πανικό, τού προμηθεύει ένα διαβατήριο με ψεύτικο όνομα. Δεν αρκεί όμως. Προκειμένου να γίνει δεκτός στη Γαλλία, οφείλει να εμφανιστεί σαν οικογενειάρχης. Να σου η σύζυγος, μια εντελώς άγνωστη του κοπέλα! Να σου και το παιδί, ένα κοριτσάκι που ορφάνεψε στον πόλεμο. Η οικογένεια συγκροτείται εκ των ενόντων, δένεται με όρκο σιωπής -η αποκάλυψη του ψεύδους θα είχε και για τους τρεις ολέθριες συνέπειες- και επιβιβάζεται στο αεροπλάνο.

Παρακολουθούμε τα ζόρια του Ντιπάν, της Γιαλινί και της εννιάχρονης Ιλαγιάλ. Τους βλέπουμε να εγκαθίστανται σε ένα καταρρέον συγκρότημα πολυκατοικιών στα εξαθλιωμένα προάστια του Παρισιού. Ο Ντιπάν αναλαμβάνει καθήκοντα επιστάτη και έρχεται αντιμέτωπος με χούλιγκαν και ναρκεμπόρους. Η Γιαλινί γίνεται γηροκόμος και ασφυκτιά μες στα δεσμά του δήθεν γάμου, της δήθεν μητρότητας. Η Ιλαγιάλ υποφέρει στο σχολείο ώσπου να την αποδεχτούν οι συμμαθητές της -παιδιά μεταναστών κι εκείνοι-, ώσπου να αρχίσει να αντιλαμβάνεται τη γαλλική γλώσσα και συμπεριφορά.

Νοιώθετε οικεία, κοντινή σας, την ιστορία του Ντιπάν; Προφανώς! Και όχι επειδή την έχετε διαβάσει σε βιβλία είτε παρακολουθήσει σε παραλλαγές στον κινηματογράφο. Αλλά διότι σάς ξυπνάει μνήμες από το δικό σας οικογενειακό παρελθόν. Κάποιος παππούς σας ξεριζώθηκε από κάπου, από τη Μικρασία ή τον Πόντο ή την Ανατολική Θράκη. Κάποιος έφυγε μετανάστης στην Αμερική ή στην Αυστραλία και πέρασε του λιναριού τα βάσανα ώσπου να στεριώσει. Κάποια γιαγιά σας θρήνησε τα βλαστάρια της και έπειτα ξαναπαντρεύτηκε κι απέκτησε καινούργια. Οι περισσότεροι κρατούσαν μέσα στην ψυχή τους μυστικά ανομολόγητα, έρωτες και προδοσίες, πάθη και πένθη που έπρεπε να τα λησμονήσεις εάν ήθελες να συνεχίσεις να ζεις. Και όλοι εκείνο λαχταρούσαν με κάθε σχεδόν κόστος: να συνεχίσουν να ζουν.

Το 2015 του Ντιπάν είναι το 1915 της Έγγυς Ανατολής. Είναι το 1815 της Ευρώπης των Ναπολεόντειων Πολέμων. Τα εγγόνια του Ντιπάν είμαστε εμείς τον 22ο αιώνα.
Εδώ και τώρα έχει ο Ντιπάν να διδάξει κάτι σε εμάς, τους σχετικά ευκατάστατους του ανεπτυγμένου κόσμου, που έχουμε την πολυτέλεια να τον βλέπουμε στην οθόνη; Ασφαλώς!

Πρώτον και κυριότερον ότι η ασφάλεια, στην οποίαν έχουμε εκ γενετής μάθει, μονάχα δεδομένη δεν είναι. ΄Ενα μπουρίνι της Ιστορίας αρκεί για να βρεθούμε όχι έγκλειστοι στα σπίτι μας υπό τη στοργική καθοδήγηση του καθηγητή Τσιόδρα αλλά στους πέντε δρόμους κυριολεκτικά, ψωμοζητούντες. "Έσονται οι πρώτοι έσχατοι και οι έσχατοι πρώτοι…" προειδοποιεί ρητά ο Ιησούς στο κατά Ματθαίον.

Δεύτερον ότι ο άνθρωπος είναι το ανθεκτικότερο και προσαρμοστικότερο ζώο. Γεννά και θάβει, θάβει και γεννά. Παιδιά, ιδέες, ιερά και όσια, τον εαυτό του τον ίδιο. Αυτό αποτελεί το θεϊκό του χάρισμα, την ανεκτίμητή του προίκα. Πως ίσαμε τη στερνή του ανάσα δεν το βάζει κάτω.

Τρίτον ότι η αγάπη, η γενναιοδωρία, η υπέρβαση του στενού συμφέροντος είναι λουλούδια τα οποία φυτρώνουν σε κατσάβραχα. Που ανθίζουν απροσδόκητα, κόντρα σε κάθε πρόβλεψη. Και οι τρεις πρωταγωνιστές της ταινίας "Dheppan: Ο Άνθρωπος Χωρίς Πατρίδα" κάνουν κάποια στιγμή από μία μεγάλη, απροσδόκητη χειρονομία. Έτσι, αναπάντεχα, δίχως προφανή λόγο. Έτσι, για να υπενθυμίσουν στους ίδιους και στους άλλους ό,τι έχουμε μάθει να αποκαλούμε "ανθρωπιά". Ό,τι συνιστά πιότερο ελπίδα παρά βίωμα.

*O κ. Χρήστος Χωμενίδης είναι συγγραφέας

Πηγή: capital.gr

Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις

Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για ό,τι συμβαίνει τώρα στην Ελλάδα και τον Κόσμο στο thetoc.gr

30 Οκτωβρίου μην κανονίσετε - έχει Γιορτή του Σινεμά με είσοδο 2€

Για μία μέρα και μόνο οι κινηματογράφοι έχουν κοινό ελάχιστο εισιτήριο στο πλαίσιο της εξαιρετικά επιτυχημένης δράσης που επιστρέφει.

22 Σεπ 2025 | 09:56

Ένα φωτεινό πολιτιστικό γεγονός

Και όμως. Με την έξοδο από τα μνημόνια, η εντόπια βιβλιοπαραγωγή επανήλθε σταδιακά στα προ της κρίσης επίπεδα.

15 Σεπ 2025 | 07:55

Βαθιά Αμερική

Μπορεί η βαθιά Αμερική να ορίσει τις τύχες του πλανήτη, κατά τον τρόπο που ένας καρκίνος μέχρι να ξεπεραστεί, αποσυντονίζει, βασανίζει τον άνθρωπο; Όλα δείχνουν πως ναι.

06 Οκτ 2025 | 07:06

Ο Βασιλιάς είναι γυμνός και κουρασμένος

Μεγαλώνοντας, οι γωνίες σου αμβλύνονται. Όλο και σπανιότερα αναφωνείς ότι ο βασιλιάς είναι -σου φαίνεται έστω- γυμνός. Όχι απαραίτητα επειδή κοιτάς τη δουλειά ή το συμφέρον σου.

29 Σεπ 2025 | 07:17

Συγχωριανοί του ψεύτη βοσκού

Έτσι ο Διονύσης Σαββόπουλος, αποφαινόμαστε, είναι ο Μπομπ Ντύλαν της Ελλάδας. Ο Κωνσταντίνος Καραμανλής ο δικός μας Ντε Γκωλ. Κι όποια γυναίκα δολοφονεί τα παιδιά της μια Μήδεια του σήμερα...

22 Σεπ 2025 | 09:56

Ένα φωτεινό πολιτιστικό γεγονός

Και όμως. Με την έξοδο από τα μνημόνια, η εντόπια βιβλιοπαραγωγή επανήλθε σταδιακά στα προ της κρίσης επίπεδα.

15 Σεπ 2025 | 07:55

Βαθιά Αμερική

Μπορεί η βαθιά Αμερική να ορίσει τις τύχες του πλανήτη, κατά τον τρόπο που ένας καρκίνος μέχρι να ξεπεραστεί, αποσυντονίζει, βασανίζει τον άνθρωπο; Όλα δείχνουν πως ναι.

08 Οκτ 2025 | 08:51

Θέλει να αφουγκραστεί την κοινωνία;

Παρά τις ήττες και τα χρόνια στην αντιπολίτευση, παρά το rebranding που υποτίθεται του σχεδίασε η εταιρεία δημοσίων σχέσεων που προσέλαβε, ο κ. Τσίπρας εμφανίζεται στο κοινό του ίδιος και απαράλλαχτος.

06 Οκτ 2025 | 07:06

Ο Βασιλιάς είναι γυμνός και κουρασμένος

Μεγαλώνοντας, οι γωνίες σου αμβλύνονται. Όλο και σπανιότερα αναφωνείς ότι ο βασιλιάς είναι -σου φαίνεται έστω- γυμνός. Όχι απαραίτητα επειδή κοιτάς τη δουλειά ή το συμφέρον σου.

ΓΡΑΦΕΙ Ο Π. ΤΑΤΣΟΠΟΥΛΟΣ 06 Οκτ 2025 | 06:05

Η δεκαετία που κουβαλάς

Καθένας από εμάς, ανάλογα με την ηλικία του, κουβαλάει στην καμπούρα του και άλλη δεκαετία. Για την ακρίβεια, κουβαλάμε στην καμπούρα μας όλες τις δεκαετίες που μας διαμόρφωσαν από τη γέννησή μας μέχρι σήμερα.

04 Οκτ 2025 | 09:16

Τι πήρε ακριβώς ο Ερντογάν;

Δεν έχω το ρεπορτάζ του Τούρκου συναδέλφου και δεν μπορώ να πάρω θέση, ούτως ή άλλως δεν έχει και πολύ μεγάλη σημασία για την αντιπολίτευση στην Αθήνα, ο δικός μας δυσκολεύεται ακόμα και να βγάλει φωτογραφία δίπλα-δίπλα με τον πλανητάρχη, σιγά μην τον δεχτεί στον Λευκό Οίκο ο Τραμπ.

ΜΑΝΟΛΗΣ ΚΑΨΗΣ 01 Οκτ 2025 | 06:49

Τα ήρεμα νερά και τα "νεύρα" Σαμαρά

Η Ελλάδα δεν υπέγραψε φιλία με την Τουρκία, αυτό φαίνεται άλλωστε επί του πεδίου, αλλά αποδέχθηκε όντως ένα μορατόριουμ στην αντιπαράθεση.

29 Σεπ 2025 | 07:17

Συγχωριανοί του ψεύτη βοσκού

Έτσι ο Διονύσης Σαββόπουλος, αποφαινόμαστε, είναι ο Μπομπ Ντύλαν της Ελλάδας. Ο Κωνσταντίνος Καραμανλής ο δικός μας Ντε Γκωλ. Κι όποια γυναίκα δολοφονεί τα παιδιά της μια Μήδεια του σήμερα...

29 Σεπ 2025 | 06:28

Πότε θα πάει ο Μητσοτάκης στον Λευκό Οίκο

Λήξη συναγερμού; Όχι βέβαια. Τώρα θα αρχίσει η "μίρλα" για το γεγονός ότι ο Μητσοτάκης δεν έχει πάρει ακόμα πρόσκληση για τον Λευκό Οίκο, θα αρχίσει η γκρίνια για τα F35 που ο Τραμπ θέλει φαίνεται πάση θυσία να δώσει στον Ερντογάν.

ΓΡΑΦΕΙ Ο Π. ΤΑΤΣΟΠΟΥΛΟΣ 29 Σεπ 2025 | 06:10

Dark Tourism

Δημιουργός και αποκλειστικός διαχειριστής της εν λόγω ιστοσελίδας είναι ένας Γερμανός, ο Peter Hohenhaus, ένας πανεπιστημιακός που, κατά δήλωσή του, εγκατέλειψε νωρίς-νωρίς την ακαδημαϊκή του σταδιοδρομία.

24 Σεπ 2025 | 07:52

Η "κατάληψη" στο μνημείο του Αγνώστου Στρατιώτη

Υποθέτω έχει να κάνει και με την αδυναμία της αντιπολίτευσης να δημιουργήσει ένα αντικυβερνητικό ρεύμα και κίνημα και να δώσει μορφή και περιερχόμενο στον αγώνα τους. Στον αγώνα τους να φύγει επιτέλους ο Μητσοτάκης.

22 Σεπ 2025 | 09:56

Ένα φωτεινό πολιτιστικό γεγονός

Και όμως. Με την έξοδο από τα μνημόνια, η εντόπια βιβλιοπαραγωγή επανήλθε σταδιακά στα προ της κρίσης επίπεδα.

ΠΕΤΡΟΣ ΤΑΤΣΟΠΟΥΛΟΣ 22 Σεπ 2025 | 06:15

Το δράμα του πολυεκατομμυριούχου

Πώς θα ήταν ένας κόσμος δίχως καθόλου ενσυναίσθηση; Σίγουρα θα ήταν ένας κόσμος όπου δεν θα ήθελα να ζήσω ή όπου δεν θα ήθελαν να ζήσουν τα παιδιά μας.

ΜΑΝΟΛΗΣ ΚΑΨΗΣ 20 Σεπ 2025 | 13:26

Ο Ανδρέας Λοβέρδος στο ΚΚΜ

Το ερώτημα παραμένει: Γιατί όλοι φεύγουν από το ΠΑΣΟΚ και δεν έχουμε ούτε έναν να έκανε την αντίστροφη πορεία;

ΜΑΝΟΛΗΣ ΚΑΨΗΣ 17 Σεπ 2025 | 08:03

Πλέον δεν είναι ούτε δημοκράτης ούτε απλά δεξιός

Η αλήθεια είναι ότι τώρα πλέον είναι απλά νεκρός. Ούτε δημοκράτης, ούτε απλά δεξιός. Μακαρίτης.

15 Σεπ 2025 | 07:55

Βαθιά Αμερική

Μπορεί η βαθιά Αμερική να ορίσει τις τύχες του πλανήτη, κατά τον τρόπο που ένας καρκίνος μέχρι να ξεπεραστεί, αποσυντονίζει, βασανίζει τον άνθρωπο; Όλα δείχνουν πως ναι.

ΓΡΑΦΕΙ Ο Π. ΤΑΤΣΟΠΟΥΛΟΣ 15 Σεπ 2025 | 06:15

Η ιδεολογία του δολοφόνου

Είναι οι δολοφόνοι εκ προοιμίου "δεξιοί" ή εκ προοιμίου "αριστεροί", όπως θέλουν να μας πείσουν οι εκ διαμέτρου αντίθετες πολιτικές παρατάξεις;

ΚΑΤΑΜΕΣΤΟ ΤΟ ΚΑΛΛΙΜΑΡΜΑΡΟ 14 Σεπ 2025 | 13:18

"Απόλυτη" και κάτι παραπάνω

Η Άννα Βίσση απέδειξε για ακόμα μια φορά γιατί παραμένει η "Απόλυτη Ελληνίδα Σταρ", ίσως... και κάτι παραπάνω.

13 Σεπ 2025 | 12:37

Η πρώτη δημοσκόπηση

Το πιο χαρακτηριστικό νούμερο από τη δημοσκόπηση, είναι αυτό για την "ικανοποίηση" από τις παροχές που ανακοινώθηκαν στην ΔΕΘ. Οι μισοί από εκείνους που εκτιμούν ότι θα έχουν όφελος από τη μείωση της φορολογίας, δηλώνουν ταυτόχρονα ότι δεν είναι ικανοποιημένοι από τα μέτρα. Γιατί; Γιατί δεν τους αρέσει η κυβέρνηση είναι η απάντηση.

10 Σεπ 2025 | 07:52

Ο πάντα προκλητικός Άδωνις Γεωργιάδης

O Γεωργιάδης ήταν προκλητικός. Προκλητικός που ακύρωσε την επίσκεψή του στο νοσοκομείο της Δράμας, προκλητικός και με τα όσα είπε μετά για τα επεισόδια στην είσοδο του νοσοκομείου πριν από την άφιξή του.