Follow us

Ορφανός από Θεό

Γέρασε, γκρίζαρε ορφανός από Θεό. Μην έχοντας ένα σημείο αναφοράς που να τον υπερβαίνει. Μοιραία πνίγηκε μέσα στον ίδιο τον εαυτό του.

THETOC TEAM
ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΗΣΤΟς ΧΩΜΕΝΙΔΗς
Χρηστος Χωμενιδης

"Γλείφοντας, έρποντας και με τα κέρατα του…". Έτσι έβριζε η μάνα του όποιον γύρω τους τα κατάφερνε. Τι να καταφέρει δηλαδή σε μια κωμόπολη πίσω απ’τον ήλιο, δεκαετία του 1960, μαύρη επαρχία, με μεροκαματιάρηδες που πάλευαν για το ψωμί ή απελπισμένοι έφευγαν στη Γερμανία; Με "φυσική ηγεσία" του τόπου τον δάσκαλο και τον παπά, πρωτίστως δε τον χωροφύλακα; Πώς να φανεί η αξία σου και να προκόψεις άμα είχες τα κρίσιμα χρόνια -εσύ ή κάποιος στενός συγγενής σου- ταχθεί με την Αριστερά; Δέκα δηλώσεις μετάνοιας να υπέγραφες, πάλι σού έμενε η ρετσινιά…

Μόνο που εκείνου η οικογένεια δεν ήταν αριστερή. Τουμπεκί ψιλοκομμένο είχαν κάνει και στην Κατοχή και στο δεύτερο αντάρτικο, να περάσει η μπόρα περίμεναν. Για τη μιζέρια τους ευθύνονταν αποκλειστικά οι ίδιοι.

Το είχε καταλάβει από παιδί, κοιτώντας τον πατριό του, που άλλη έγνοια δεν είχε παρά να ξεμπερδέψει με το μεροκάματο και να χωθεί στο κουτούκι, λιάρδα γινόταν κάθε βράδυ, τον σβέρκωνε η μάνα και τον έσερνε καροτσάκι σπίτι, βρίζοντας τον ταβερνιάρη και το κωλόκρασό του – κωλόκρασο πραγματικά, έτσι σιχάθηκε εκείνος διά βίου το οινόπνευμα. "Ζούσαμε στη σκιά ενός αλκοολικού, που μας είχε μετά τον θάνατο του μπαμπά υιοθετήσει…" θα ομολογούσε, δεκαετίες αργότερα, στον ψυχοθεραπευτή του. "Βρήκατε ωστόσο εσείς τη δύναμη να ξεφύγετε!". "Δεν είχα άλλη λύση…".

Ήξερε τι έπρεπε να κάνει. Έτσι φτενός, άχαρος και συνεσταλμένος όπως ήταν, έναν δρόμο είχε. Να διαβάζει. Και να διαβάζει. Και να διαβάζει. Πέμπτος πέτυχε, με τη Μεταπολίτευση, στη Φιλοσοφική – ποτέ δεν θα τού φύγει η απορία ποιά κουμάσια τον πέρασαν. Εγκαταστάθηκε σε μια άθλια φοιτητική εστία, τρεφόταν με κονσέρβες και με κράκερ περιπτέρου, ξεπάγιαζε τις νύχτες του χειμώνα, χάλια περνούσε, ένοιωθε απ’ όλα στην απέξω. Με ποιους να τακιμιάσει; πού να ενταχθεί; Πέρασε για ένα φεγγάρι από την ΚΝΕ μα η δειλία του δεν τον άφησε να ξεχωρίσει, άσε που οι περισσότεροι εκεί πέρα του φαίνονταν εξοργιστικά αφελείς. Εξόν από δύο-τρεις, τις "χρυσές ελπίδες" της νεολαίας, που ήταν δολοφονικά σχεδόν αριβίστες. Το ίδιο μείγμα παντού. Και στα τσιράκια των καθηγητών. Και στους προκομένους νέους, οι οποίοι προσλαμβάνονταν, πριν να αποφοιτήσουν, σε φροντιστήρια. Η μάνα του έκανε λάθος. Γλείφοντας, έρποντας και με τα κέρατά σου δεν πας πολύ μακριά. Πρέπει να το έχεις μέσα σου – ποιο πράγμα ακριβώς να έχεις μέσα σου;

Ο μοναχός ο άνθρωπος άμα στροφάρει (κι εκείνος -μην τον αδικήσουμε- είχε μυαλό ξυράφι) βρίσκεται σε θέση πλεονεκτική. Παρατηρεί από απόσταση, σπουδάζει συμπεριφορές, σουσούμια, χαρακτήρες, αξονικοί τομογράφοι γίνονται τα μάτια του, τους κόβει όλους φέτες, τους μαθαίνει καλύτερα κι από όσο ξέρουν οι ίδιοι τους εαυτούς τους. Το ερώτημα είναι τι την κάνεις τόση γνώση.

Μιμήσεις την έκανε εκείνος. Ανέκδοτα. Σκετσάκια κωμικά, που τα αυτοσχεδίαζε σε ολοένα και πυκνότερο κοινό. Στις αρχές απορούσε, "δεν καταλαβαίνουν ότι οι ίδιοι μού δίνουν το υλικό; ότι τους κοροϊδεύω μέσα στα μούτρα τους;" Ωριμάζοντας -και διαβάζοντας- έμαθε ότι αυτό ονομάζεται από την αρχαιότητα "κάθαρση". Πως η τέχνη λειτουργεί σαν καθρέφτης, η κάθε κοινωνία ανακουφίζεται κατοπτριζόμενη.

Η συνέχεια είναι γνωστή. Με μούτες και τσαλίμια επί σκηνής, με τραγουδάκια και παρλάτες, γλώσσα φαρμακερή αλλά και τρυφερή που και που, εκείνος εκτοξεύτηκε στην κορυφή. Έγινε ο πιο κοσμαγάπητος, ο πιο περιζήτητος, ο καλύτερα αμειβόμενος. Ο πιο ερωτεύσιμος ακόμα-ακόμα, το να σου ρίξει ένα βλέμμα, να σε φιλοδωρήσει μια σταλίτσα σημασία σε αφόπλιζε. Σε έγδυνε. Του δινόσουν.

Εξελίχθηκε καλλιτεχνικά; Φώτισε την ανθρώπινη κατάσταση, καταδύθηκε στα βάθη της, δημιούργησε κάτι που να αντέχει στον χρόνο; Μπα… Ηθογραφίες έγραφε. Χαρακτήρες προβλέψιμους έπλαθε. Ούτε καν χαρακτήρες. Καρικατούρες. Όχι πορτρέτα μα γελοιογραφίες. Του έλειπε το ταλέντο; Κάθε άλλο. Είχε απλώς εθιστεί, από τα πρώτα του κιόλας βήματα, στο χειροκρότημα του κόσμου. "Αφού τους αρέσει τόσο, καλό θα είναι…" σκεφτόταν. "Γιατί να ρισκάρω, να τους μπερδέψω, να τους απογοητεύσω;"

Το κρίσιμο έλλειμμά του, που ούτε ο ψυχοθεραπευτής το εντόπισε, ήταν ότι δεν είχε τον Θεό του. Τον προσωπικό του Θεό, που στον βωμό του να καταθέτει τα προϊόντα της ψυχής και της διανοίας του. Κάθε αληθινός καλλιτέχνης δίνει αναφορά σε έναν τέτοιο Θεό, τον οποίον έχει διαλέξει ή επινοήσει. Ο Καζαντζάκης είχε τον Γκρέκο. Ο Σικελιανός τον Διόνυσο-Χριστό. Ο Μίκης Θεοδωράκης τον νεανικό του φίλο Βασίλη Ζάννο, που εκτελέστηκε το 1948, τον μνημόνευε με δέος ο Μίκης μέχρι το τέλος της ζωής του. Ο Τζον Λέννον τη μαμά του, Τζούλια Στάνλεϋ, που την σκότωσε αυτοκίνητο – "εκείνη στάθηκε η μούσα του…" σημειώνει ο βιογράφος του, "Half of what I say is meaningless but I say it just to reach you, Julia…”. Ο άνθρωπος μας ήταν ορφανός από Θεό.

Γύρευε με αγωνία υποκατάστατα. Σε όσους ξεκαρδίζονταν, στο ξεκίνημά του, με τα αστεία του - σύντομα άρχισαν να πληρώνουν εισιτήριο για να τον βλέπουν. Στα ιερά, έπειτα, τέρατα που συνάντησε εισχωρώντας σε κύκλους καλλιτεχνικούς. Μπορεί να ήταν κατά τα άλλα στόμα απύλωτο, μόλις όμως έβλεπε ζωντανό θρύλο λύνονταν τα γόνατα του. Αγωνιούσε, αγωνιζόταν για να τον συμπαθήσουν, και τι δεν σκαρφιζόταν, σκυλάκι τους γινόταν για να κερδίσει την εύνοιά τους. Εκείνοι ωστόσο τους οποίους κυριολεκτικά προσκύνησε ήταν οι πλούσιοι.

Υπάρχουν στην Ελλάδα καμιά δεκαπενταριά πλούσιοι διεθνών προδιαγραφών, γόνοι ή αυτοδημιούργητοι ή κάπου στο ενδιάμεσο, που θα μπορούσαν να κινούνται αποκλειστικά μεταξύ Νέας Υόρκης και Λονδίνου, γουστάρουν εντούτοις να περνούν χρόνο και στην Αθήνα. Οι περισσότεροι διάγουν διακριτικά, αποφεύγουν τη δημοσιότητα. Τρεις-τέσσερις ζουν αντιθέτως στο φως, επιδίδονται σε φιλανθρωπίες, ακολουθούν την παράδοση των μεγάλων ευεργετών, παίζουν με τους πολιτικούς -ενίοτε ανεβοκατεβάζουν κυβερνήσεις-, φωτογραφίζονται σε εστιατόρια, δίνουν πάρτυ…

Όταν ξεκίνησαν να τον καλούν, να επιζητούν την παρέα του, ο άνθρωπός μας θαμπώθηκε. Πίστεψε πως τον αναγνώριζαν ως ισότιμο συνδαιτημόνα, άξιο συνομιλητή τους. Δεν ήθελε να του περνάει καν από το μυαλό ότι τον ήθελαν για διασκεδαστή, ενίοτε και για φερέφωνό τους. Πως στις σοβαρές τους κουβέντες τον κρατούσαν στην απέξω - από πού κι ως πού να λάβουν υπ’όψη τη γνώμη μου; επειδή ξεφούρνιζε ωραία καλαμπούρια;

Εκείνη η "απέξω" τον διαόλιζε, του θυμίζε την άδοξη νεότητά του. Χωρίς -φευ- να ακυρώνει την ευγνωμοσύνη που ένοιωθε για τους πυργοδεσπότες του. Το μυαλό του μπερδεύτηκε, το ταλέντο του στόμωσε. Ζώο μιμητικό, αποπειράθηκε τότε να στήσει το προσωπικό του παιχνίδι, να εκμεταλλευτεί τη δημοφιλία του ως όπλο, να γίνει παράγοντας. Για ένα διάστημα τα ψιλοκατάφερε, βρήκε κύμα να καβαλήσει. Σύντομα όμως το κοινό του άρχισε να φυλλοροεί. Οι άνθρωποι με τους καλλιτέχνες είναι γενναιόδωροι όπως οι ερωμένες με τους εραστές. Συγχωρούν τις άτυχες στιγμές σου, την παροδική αφλογιστία σου, δείχνονται τρυφεροί, συμπονετικοί. Ένα δεν ανέχονται. Να αποδειχθείς μαριονέτα. Ή να φιλοδοξείς να τους κάνεις εκείνους μαριονέτες.

Γέρασε, γκρίζαρε ορφανός από Θεό. Μην έχοντας ένα σημείο αναφοράς που να τον υπερβαίνει. Μοιραία πνίγηκε μέσα στον ίδιο τον εαυτό του.

Υ.Γ. "Εκείνος" είναι φανταστικό πρόσωπο. Τον εμπνεύστηκα από τον ξεχασμένο σήμερα Φ.Γ., που τον είχα γνωρίσει στην εφηβεία μου και ο οποίος πέθανε από ανακοπή καρδιάς πριν συμπληρώσει τα τριάντα. "Πώς θα είχε εξελιχθεί άμα ζούσε;" αναρωτήθηκα. Άφησε πάντως σίγουρα κενό. Το οποίο έσπευσαν να γεμίσουν δύο τουλάχιστον γνωστοί και ουκ εξαιρετέοι.

Πηγή: Capital.gr

Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις

Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για ό,τι συμβαίνει τώρα στην Ελλάδα και τον Κόσμο στο thetoc.gr

Θέατρο, η νέα εμμονή: Πώς και γιατί έχουμε τόσες πολλές sold out παραστάσεις στην Αθήνα

Ανιχνεύουμε τους λόγους πίσω από το φαινόμενο και τι αποκαλύπτουν για την ταυτότητα της θεατρικής Αθήνας και τις ανάγκες του κοινού της.

13 Οκτ 2025 | 09:31

Γελοίοι

Πώς ορίζω τη γελοιότητα; Ως απώλεια του μέτρου. Των ορίων.

06 Οκτ 2025 | 07:06

Ο Βασιλιάς είναι γυμνός και κουρασμένος

Μεγαλώνοντας, οι γωνίες σου αμβλύνονται. Όλο και σπανιότερα αναφωνείς ότι ο βασιλιάς είναι -σου φαίνεται έστω- γυμνός. Όχι απαραίτητα επειδή κοιτάς τη δουλειά ή το συμφέρον σου.

27 Οκτ 2025 | 09:18

Δεν υπάρχει άλλος τρόπος να ζεις

Όποτε πιάνω ένα βιβλίο πρωτοεμφανιζόμενου ποιητή ή συγγραφέα, προσδοκώ να διαβάσω αριστουργηματικές σελίδες. Με την ίδια λαχτάρα πάω στο θέατρο, στο σινεμά, σε εκθέσεις.

20 Οκτ 2025 | 09:47

Το τέλος της εργασίας

Το πρόβλημα πάντως, προϊόντος του 21ο αιώνα, δεν είναι η εντατικοποίηση της εργασίας.

13 Οκτ 2025 | 09:31

Γελοίοι

Πώς ορίζω τη γελοιότητα; Ως απώλεια του μέτρου. Των ορίων.

06 Οκτ 2025 | 07:06

Ο Βασιλιάς είναι γυμνός και κουρασμένος

Μεγαλώνοντας, οι γωνίες σου αμβλύνονται. Όλο και σπανιότερα αναφωνείς ότι ο βασιλιάς είναι -σου φαίνεται έστω- γυμνός. Όχι απαραίτητα επειδή κοιτάς τη δουλειά ή το συμφέρον σου.

27 Οκτ 2025 | 09:18

Δεν υπάρχει άλλος τρόπος να ζεις

Όποτε πιάνω ένα βιβλίο πρωτοεμφανιζόμενου ποιητή ή συγγραφέα, προσδοκώ να διαβάσω αριστουργηματικές σελίδες. Με την ίδια λαχτάρα πάω στο θέατρο, στο σινεμά, σε εκθέσεις.

ΠΕΤΡΟΣ ΤΑΤΣΟΠΟΥΛΟΣ 27 Οκτ 2025 | 06:13

Πόσο διεφθαρμένος αισθάνεσαι;

Εφόσον δυσκολευόμαστε να καταλήξουμε μεταξύ μας ποιος συμπολίτης μας είναι περισσότερο διεφθαρμένος από τον άλλον, ας στραφούμε προς τη ξένη διαιτησία

25 Οκτ 2025 | 08:50

Το μνημείο του άγνωστου ακτιβιστή

Αν υπάρχει μια απορία, είναι ποια ακριβώς ήταν η στόχευση του ΠΑΣΟΚ και γιατί συστρατεύθηκε ξανά, μαζί με τις δυνάμεις του αντισυστημισμού.

22 Οκτ 2025 | 09:30

Η προκλητική δήλωση του προκλητικού Τούρκου ΥΠΕΞ

Οι δηλώσεις ή καλύτερα η συνέντευξη του Χακάν Φιντάν έγινε δεκτή από τα Μέσα ενημέρωσης στην Ελλάδα, όπως συνήθως καταναλώνονται οι δηλώσεις των Τούρκων αξιωματούχων.

20 Οκτ 2025 | 09:47

Το τέλος της εργασίας

Το πρόβλημα πάντως, προϊόντος του 21ο αιώνα, δεν είναι η εντατικοποίηση της εργασίας.

ΠΕΤΡΟΣ ΤΑΤΣΟΠΟΥΛΟΣ 20 Οκτ 2025 | 06:26

Η αδύνατη ειρήνη

Όλοι οι πόλεμοι –και ιδίως οι μακροχρόνιοι, εκείνοι που κακοφορμίζουν- συνιστούν μια δυσχερέστατη προς επίλυση εξίσωση, αλλά ειδικά η επίλυση της εξίσωσης Χαμάς – Ισραήλ δείχνει πραγματικά απίθανη.

18 Οκτ 2025 | 14:13

Η μόνη κρίση που δεν είδε ο Καραμανλής

Η μόνη κρίση που δεν μυρίστηκε ο Κώστας Καραμανλής ήταν η μεγαλύτερη κρίση που βίωσε η Ελλάδα από τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο και μετά

15 Οκτ 2025 | 09:45

Η κατάληψη του μνημείου του Αγνώστου Στρατιώτη

Ο μόνος που δεν θέλησε να μετάσχει στον αχταρμά των έξαλλων αντιδράσεων ήταν ο Αλέξης Τσίπρας.

13 Οκτ 2025 | 09:31

Γελοίοι

Πώς ορίζω τη γελοιότητα; Ως απώλεια του μέτρου. Των ορίων.

ΠΕΤΡΟΣ ΤΑΤΣΟΠΟΥΛΟΣ 13 Οκτ 2025 | 06:24

Ο χρονοδιακόπτης της αξιοπρέπειας

Το 1999 ο Τσίπρας δεν είχε ακόμη αποφοιτήσει καν από το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, μολονότι είχε ήδη θέσει τα γερά θεμέλια μιας πολιτικής καριέρας, εξαιρετικά ιδιότυπης, από πολλές απόψεις.

11 Οκτ 2025 | 10:23

Ο εκνευρισμός Ανδρουλάκη και η επιστροφή Τσίπρα

Αν το ΠΑΣΟΚ δεν καταφέρει να κουνήσει τη βελόνα και το υποψήφιο κόμμα Τσίπρα αποκτήσει υπόσταση, πώς θα απαντήσει ο Νίκος Ανδρουλάκης στο ενδεχόμενο της συνεργασίας τους;

08 Οκτ 2025 | 08:51

Θέλει να αφουγκραστεί την κοινωνία;

Παρά τις ήττες και τα χρόνια στην αντιπολίτευση, παρά το rebranding που υποτίθεται του σχεδίασε η εταιρεία δημοσίων σχέσεων που προσέλαβε, ο κ. Τσίπρας εμφανίζεται στο κοινό του ίδιος και απαράλλαχτος.

06 Οκτ 2025 | 07:06

Ο Βασιλιάς είναι γυμνός και κουρασμένος

Μεγαλώνοντας, οι γωνίες σου αμβλύνονται. Όλο και σπανιότερα αναφωνείς ότι ο βασιλιάς είναι -σου φαίνεται έστω- γυμνός. Όχι απαραίτητα επειδή κοιτάς τη δουλειά ή το συμφέρον σου.

ΓΡΑΦΕΙ Ο Π. ΤΑΤΣΟΠΟΥΛΟΣ 06 Οκτ 2025 | 06:05

Η δεκαετία που κουβαλάς

Καθένας από εμάς, ανάλογα με την ηλικία του, κουβαλάει στην καμπούρα του και άλλη δεκαετία. Για την ακρίβεια, κουβαλάμε στην καμπούρα μας όλες τις δεκαετίες που μας διαμόρφωσαν από τη γέννησή μας μέχρι σήμερα.

04 Οκτ 2025 | 09:16

Τι πήρε ακριβώς ο Ερντογάν;

Δεν έχω το ρεπορτάζ του Τούρκου συναδέλφου και δεν μπορώ να πάρω θέση, ούτως ή άλλως δεν έχει και πολύ μεγάλη σημασία για την αντιπολίτευση στην Αθήνα, ο δικός μας δυσκολεύεται ακόμα και να βγάλει φωτογραφία δίπλα-δίπλα με τον πλανητάρχη, σιγά μην τον δεχτεί στον Λευκό Οίκο ο Τραμπ.

ΜΑΝΟΛΗΣ ΚΑΨΗΣ 01 Οκτ 2025 | 06:49

Τα ήρεμα νερά και τα "νεύρα" Σαμαρά

Η Ελλάδα δεν υπέγραψε φιλία με την Τουρκία, αυτό φαίνεται άλλωστε επί του πεδίου, αλλά αποδέχθηκε όντως ένα μορατόριουμ στην αντιπαράθεση.