Follow us

Πάει, δεν πάει, εμείς θέατρο θα κάνουμε!

Τι κάνει η τέχνη; Φωτίζει από μιαν απροσδόκητη οπτική γωνία την πραγματικότητα.

THETOC TEAM
ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΗΣΤΟς ΧΩΜΕΝΙΔΗς
Χρηστος Χωμενιδης

"Θα πάει, κυρία Μαρίκα, το έργο;" "Ή θα πάει, παιδάκι μου, ή δεν θα πάει… Εμείς -πάει, δεν πάει- θέατρο θα συνεχίσουμε να κάνουμε".

Τον παραπάνω διάλογο ανάμεσα στη μέγιστη Μαρίκα Κοτοπούλη και σε μια νεαρή ηθοποιό που αγωνιούσε πριν από την πρεμιέρα, θα έπρεπε ο κάθε καλλιτέχνης να τον γράψει σε ένα χαρτί και να τον κολλήσει σε περίοπτο σημείο στο σπίτι του για να τον βλέπει κάθε μέρα. Ορίζει με τον πιο συμπυκνωμένο τρόπο τι θα σημαίνει να έχεις ταχθεί στο θέατρο, στη μουσική, στο γράψιμο, στη ζωγραφική.

Ο καλλιτέχνης, καταρχάς, βρίσκεται στους αντίποδες του ερασιτέχνη. Ερασιτέχνης είναι ένας άνθρωπος με γούστο, ίσως και με δεξιότητες -καλή φωνή, ευκολία στο σχέδιο-, που δεν αισθάνεται ωστόσο την ανάγκη να αφοσιωθεί στην κλίση του. Μπορεί κάλλιστα να ασκεί ένα άλλο επάγγελμα και στη σχόλη του να βγάζει μεράκια. Διασκεδάζει την παρέα του, τον χειροκροτούν, "εάν είχες γίνει εσύ τραγουδιστής" τον κολακεύουν "πρώτο όνομα θα ήσουν σήμερα!" Ίσως να το πιστεύει και ο ίδιος. Μα δεν θα έμπαινε ποτέ στον κόπο να ξεκινήσει από τελευταίο όνομα και να πάρει τον ανήφορο προς την καταξίωση. Πριν από κάποιες δεκαετίες, σε ένα ποντιακό κέντρο στα περίχωρα της Θεσσαλονίκης, κάτω-κάτω στη μαρκίζα, με μικρά ψηφία έγραφε "… και ο Αντωνάκης Πασχαλίδης". Επρόκειτο για τον Αντώνη Ρέμο.

Ο καλλιτέχνης, δεύτερον, δεν είναι κοινωνικό μπιμπελό, εξημερωτής των ηθών, περιφερόμενος ευαίσθητος. Όπως και η τέχνη δεν αποτελεί για τους αποδέκτες της μια ανώδυνη ενασχόληση που γεμίζει τις ελεύθερες ώρες τους και τους αναβαθμίζει πολιτιστικά. Σημαντική λογοτεχνία είναι εκείνη που κλονίζει τις βεβαιότητες σου. Που σού εγείρει βασανιστικά ερωτήματα. Που σε ταράζει. Που σε εξοργίζει ακόμα-ακόμα. Σε τι διαφέρει ένα αισθηματογράφημα της σειράς από την "Άννα Καρένινα"; Στο ότι διαβάζοντας το αριστούργημα του Τολστόι, δεν ξέρεις τίνος το μέρος να πάρεις. "Ποιος έχει δίκιο" αναρωτιέσαι "και ποιος άδικο; Και τελικά τι είναι το δίκιο, τι το άδικο;" Γυρνώντας τις σελίδες, μεταβάλλεται εντός σου ο ρυθμός του κόσμου…

Ο καλλιτέχνης, τρίτον, δεν κρατάει τα έργα του στο συρτάρι. Τα απευθύνει. Τα εκδίδει. Τα εκθέτει. Ακόμα και ο εξαιρετικά επιλεκτικός Κωνσταντίνος Καβάφης προσέφερε τα ποιήματα του σε όποιους έκρινε πως διέθεταν το ταλέντο -το ταλέντο του αναγνώστη- για να τα εκτιμήσουν.

Όλοι οι καλλιτέχνες λαχταρούν και αγωνίζονται να ζήσουν από τη δουλειά τους. Ο "κοσμοκαλόγερος" Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης -για τον οποίον επί δεκαετίες τώρα καλλιεργείται η εντύπωση πως ήταν υπεράνω χρημάτων, εκτός του κόσμου τούτου- ανταποκρινόταν σε όποια εφημερίδα ή περιοδικό τού ζητούσε συνεργασία. Η Διδώ Σωτηρίου μετέφραζε -για το μεροκάματο- μέχρι και φτηνά ρομάντζα. Κι επειδή είχε ασύγκριτα μεγαλύτερο ταλέντο από τους συγγραφείς τους, μεταφράζοντάς τα τα βελτίωνε. Ο Τσιτσάνης δεν καμάρωνε για τα τραγούδια του αλλά για τα "σουξέ" του, όπως τα αποκαλούσε με τη χαρακτηριστική τρικαλινή του προφορά. Γιατί; Διότι ένα "σουξέ" έχει πετύχει το πιο δύσκολο πράγμα. Έχει πιάσει τον παλμό του κόσμου.

Ο καλλιτέχνης δεν είναι κόλακας της οιασδήποτε εξουσίας. Ούτε όμως και εμμονικός εναντίον της - εκτός και αν πρόκειται για τυραννία, οπότε οφείλει να αντισταθεί ως δημοκρατικός πολίτης. Ξέρει ότι οι ευφυείς ηγέτες θα τον εναγκαλιστούν. Στο δικό του το χέρι είναι να μην καταντήσει ο εναγκαλισμός ύπουλη θωπεία ή ντροπιαστική συναλλαγή. Και ο Χόρν και ο Χατζιδάκις είχαν στο γραφείο τους τη φωτογραφία του Κωνσταντίνου Καραμανλή με ιδιόχειρη αφιέρωση. Κανείς δεν διανοήθηκε να τους χαρακτηρίσει αυλικούς.

Ο καλλιτέχνης δεν είναι "μη μου άπτου", σκυλάκι σαλονιού. Τρίβεται με την καθημερινότητα, αντλεί έμπνευση από τις συναναστροφές του, ξέρει να ακούει, να μυρίζει, να βλέπει πολύ πέρα από τον αφαλό του. Ο Κώστας Γαβράς επιμένει στα ενενήντα του -ζωή να’χει- να κυκλοφορεί με το μετρό. "Αναπνέω ανθρωπίλα" μού έλεγε…

Ο καλλιτέχνης μπορεί να ανθίζει στην οικογενειακή θαλπωρή, να αποτελεί υπόδειγμα συζύγου και γονιού. Είτε να βρίσκεται στους αντίποδες, να πηδάει από κρεββάτι σε κρεββάτι. Να είναι μονήρης ή κοινωνικότατος. Δημιουργός παντός καιρού, με θεϊκή ιδεόρροια σαν τον Μότσαρτ. Διαρκώς δυσκολεμένος, γράφε-σβήνε, σαν τον Μπετόβεν. Μπορεί να αφηγείται ξανά και ξανά την ίδια ιστορία, ακόμα και να αυτοβιογραφείται δίχως προσχήματα, όπως έκανε ο Κώστας Ταχτσής. Ή το κάθε επόμενο έργο του να μην έχει καμιά σχέση με το προηγούμενο, όπως συμβαίνει με τις ταινίες του Στάνλεϊ Κιούμπρικ.

Υπάρχουν καλλιτέχνες έμπλεοι καλοσύνης και άλλοι αιχμάλωτοι των πιο υπόγειων, ενίοτε και ποινικώς κολάσιμων έξεων. Οι τελευταίοι μακάρι να τιμωρούνται για τον πόνο που σπέρνουν. Το έργο τους εντούτοις θα αποτιμηθεί με διαφορετικά κριτήρια. Δεν θα το αγγίξει -δεν χρωστάει να το αγγίξει- η βδελυρή σκιά του δημιουργού. Κανείς άλλωστε αληθινός καλλιτέχνης, όσα πάθη κι αν έχει, δεν τα τοποθετεί στο τέλος πάνω από το έργο του.

Την τέχνη δεν τη διαλέγεις. Σε διαλέγει για να την υπηρετήσεις. Άμα σε προσπεράσει, έχεις πολλούς λόγους να θεωρείς τον εαυτό σου τυχερό.

Τι κάνει η τέχνη; Φωτίζει από μιαν απροσδόκητη οπτική γωνία την πραγματικότητα. Διαλύει τον κόσμο στα εξ ων συνετέθη και τον επανασυναρμολογεί. Βρίσκει και αναδεικνύει το νόημα εκεί όπου δεν το περιμένουμε.

Ο άτριχος πίθηκος που περπατούσε στα πισινά του πόδια έγινε άνθρωπος όταν κάποιος από την αγέλη του άρχισε να διηγείται ιστορίες. Και κάποιος άλλος να χαράζει γραμμές πάνω στην πέτρα. Χωρίς την τέχνη θα ήμασταν χαμένοι στα σκοτάδια.

Καλή χρονιά!

Πηγή: Capital.gr

Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις

Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για ό,τι συμβαίνει τώρα στην Ελλάδα και τον Κόσμο στο thetoc.gr

Στα νέα κοσμικά εστιατόρια της πόλης: Πώς, πού και γιατί συχνάζουν πλέον οι Αθηναίοι ώστε "δουν και να τους δουν"

Τι έχει αλλάξει στα νέα κοσμικά εστιατόρια της πόλης; Καταρχάς, όντως, λέγονται ακόμα "κοσμικά";

13 Οκτ 2025 | 09:31

Γελοίοι

Πώς ορίζω τη γελοιότητα; Ως απώλεια του μέτρου. Των ορίων.

ΤΙ ΛΕΝΕ ΣΤΗΝ ΤΟΥΡΚΙΑ 09 Οκτ 2025 | 17:45

Σάλος στην Τουρκία με την προσαγωγή 19 καλλιτεχνών για χρήση ναρκωτικών - "Στοχοποιούνται γιατί επικρίνουν τον Ερντογάν"

Γνωστές ηθοποιοί και τραγουδίστριες υποχρεώθηκαν να υποβληθούν σε εξετάσεις αίματος, με την κατηγορία της χρήσης ναρκωτικών

06 Οκτ 2025 | 07:06

Ο Βασιλιάς είναι γυμνός και κουρασμένος

Μεγαλώνοντας, οι γωνίες σου αμβλύνονται. Όλο και σπανιότερα αναφωνείς ότι ο βασιλιάς είναι -σου φαίνεται έστω- γυμνός. Όχι απαραίτητα επειδή κοιτάς τη δουλειά ή το συμφέρον σου.

01 Οκτ 2025 | 09:00

Το Art Explora Festival φέρνει ένα δεκαήμερο γεμάτο τέχνη στο λιμάνι του Πειραιά

Το πρώτο πλωτό μουσείο στον κόσμο κάνει στάση στον Πειραιά και παρουσιάζει ένα πλούσιο πρόγραμμα.

27 Οκτ 2025 | 09:18

Δεν υπάρχει άλλος τρόπος να ζεις

Όποτε πιάνω ένα βιβλίο πρωτοεμφανιζόμενου ποιητή ή συγγραφέα, προσδοκώ να διαβάσω αριστουργηματικές σελίδες. Με την ίδια λαχτάρα πάω στο θέατρο, στο σινεμά, σε εκθέσεις.

20 Οκτ 2025 | 09:47

Το τέλος της εργασίας

Το πρόβλημα πάντως, προϊόντος του 21ο αιώνα, δεν είναι η εντατικοποίηση της εργασίας.

13 Οκτ 2025 | 09:31

Γελοίοι

Πώς ορίζω τη γελοιότητα; Ως απώλεια του μέτρου. Των ορίων.

06 Οκτ 2025 | 07:06

Ο Βασιλιάς είναι γυμνός και κουρασμένος

Μεγαλώνοντας, οι γωνίες σου αμβλύνονται. Όλο και σπανιότερα αναφωνείς ότι ο βασιλιάς είναι -σου φαίνεται έστω- γυμνός. Όχι απαραίτητα επειδή κοιτάς τη δουλειά ή το συμφέρον σου.

27 Οκτ 2025 | 09:18

Δεν υπάρχει άλλος τρόπος να ζεις

Όποτε πιάνω ένα βιβλίο πρωτοεμφανιζόμενου ποιητή ή συγγραφέα, προσδοκώ να διαβάσω αριστουργηματικές σελίδες. Με την ίδια λαχτάρα πάω στο θέατρο, στο σινεμά, σε εκθέσεις.

ΠΕΤΡΟΣ ΤΑΤΣΟΠΟΥΛΟΣ 27 Οκτ 2025 | 06:13

Πόσο διεφθαρμένος αισθάνεσαι;

Εφόσον δυσκολευόμαστε να καταλήξουμε μεταξύ μας ποιος συμπολίτης μας είναι περισσότερο διεφθαρμένος από τον άλλον, ας στραφούμε προς τη ξένη διαιτησία

25 Οκτ 2025 | 08:50

Το μνημείο του άγνωστου ακτιβιστή

Αν υπάρχει μια απορία, είναι ποια ακριβώς ήταν η στόχευση του ΠΑΣΟΚ και γιατί συστρατεύθηκε ξανά, μαζί με τις δυνάμεις του αντισυστημισμού.

22 Οκτ 2025 | 09:30

Η προκλητική δήλωση του προκλητικού Τούρκου ΥΠΕΞ

Οι δηλώσεις ή καλύτερα η συνέντευξη του Χακάν Φιντάν έγινε δεκτή από τα Μέσα ενημέρωσης στην Ελλάδα, όπως συνήθως καταναλώνονται οι δηλώσεις των Τούρκων αξιωματούχων.

20 Οκτ 2025 | 09:47

Το τέλος της εργασίας

Το πρόβλημα πάντως, προϊόντος του 21ο αιώνα, δεν είναι η εντατικοποίηση της εργασίας.

ΠΕΤΡΟΣ ΤΑΤΣΟΠΟΥΛΟΣ 20 Οκτ 2025 | 06:26

Η αδύνατη ειρήνη

Όλοι οι πόλεμοι –και ιδίως οι μακροχρόνιοι, εκείνοι που κακοφορμίζουν- συνιστούν μια δυσχερέστατη προς επίλυση εξίσωση, αλλά ειδικά η επίλυση της εξίσωσης Χαμάς – Ισραήλ δείχνει πραγματικά απίθανη.

18 Οκτ 2025 | 14:13

Η μόνη κρίση που δεν είδε ο Καραμανλής

Η μόνη κρίση που δεν μυρίστηκε ο Κώστας Καραμανλής ήταν η μεγαλύτερη κρίση που βίωσε η Ελλάδα από τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο και μετά

15 Οκτ 2025 | 09:45

Η κατάληψη του μνημείου του Αγνώστου Στρατιώτη

Ο μόνος που δεν θέλησε να μετάσχει στον αχταρμά των έξαλλων αντιδράσεων ήταν ο Αλέξης Τσίπρας.

13 Οκτ 2025 | 09:31

Γελοίοι

Πώς ορίζω τη γελοιότητα; Ως απώλεια του μέτρου. Των ορίων.

ΠΕΤΡΟΣ ΤΑΤΣΟΠΟΥΛΟΣ 13 Οκτ 2025 | 06:24

Ο χρονοδιακόπτης της αξιοπρέπειας

Το 1999 ο Τσίπρας δεν είχε ακόμη αποφοιτήσει καν από το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, μολονότι είχε ήδη θέσει τα γερά θεμέλια μιας πολιτικής καριέρας, εξαιρετικά ιδιότυπης, από πολλές απόψεις.

11 Οκτ 2025 | 10:23

Ο εκνευρισμός Ανδρουλάκη και η επιστροφή Τσίπρα

Αν το ΠΑΣΟΚ δεν καταφέρει να κουνήσει τη βελόνα και το υποψήφιο κόμμα Τσίπρα αποκτήσει υπόσταση, πώς θα απαντήσει ο Νίκος Ανδρουλάκης στο ενδεχόμενο της συνεργασίας τους;

08 Οκτ 2025 | 08:51

Θέλει να αφουγκραστεί την κοινωνία;

Παρά τις ήττες και τα χρόνια στην αντιπολίτευση, παρά το rebranding που υποτίθεται του σχεδίασε η εταιρεία δημοσίων σχέσεων που προσέλαβε, ο κ. Τσίπρας εμφανίζεται στο κοινό του ίδιος και απαράλλαχτος.

06 Οκτ 2025 | 07:06

Ο Βασιλιάς είναι γυμνός και κουρασμένος

Μεγαλώνοντας, οι γωνίες σου αμβλύνονται. Όλο και σπανιότερα αναφωνείς ότι ο βασιλιάς είναι -σου φαίνεται έστω- γυμνός. Όχι απαραίτητα επειδή κοιτάς τη δουλειά ή το συμφέρον σου.

ΓΡΑΦΕΙ Ο Π. ΤΑΤΣΟΠΟΥΛΟΣ 06 Οκτ 2025 | 06:05

Η δεκαετία που κουβαλάς

Καθένας από εμάς, ανάλογα με την ηλικία του, κουβαλάει στην καμπούρα του και άλλη δεκαετία. Για την ακρίβεια, κουβαλάμε στην καμπούρα μας όλες τις δεκαετίες που μας διαμόρφωσαν από τη γέννησή μας μέχρι σήμερα.

04 Οκτ 2025 | 09:16

Τι πήρε ακριβώς ο Ερντογάν;

Δεν έχω το ρεπορτάζ του Τούρκου συναδέλφου και δεν μπορώ να πάρω θέση, ούτως ή άλλως δεν έχει και πολύ μεγάλη σημασία για την αντιπολίτευση στην Αθήνα, ο δικός μας δυσκολεύεται ακόμα και να βγάλει φωτογραφία δίπλα-δίπλα με τον πλανητάρχη, σιγά μην τον δεχτεί στον Λευκό Οίκο ο Τραμπ.

ΜΑΝΟΛΗΣ ΚΑΨΗΣ 01 Οκτ 2025 | 06:49

Τα ήρεμα νερά και τα "νεύρα" Σαμαρά

Η Ελλάδα δεν υπέγραψε φιλία με την Τουρκία, αυτό φαίνεται άλλωστε επί του πεδίου, αλλά αποδέχθηκε όντως ένα μορατόριουμ στην αντιπαράθεση.