Follow us

Περίλυπος είναι η ψυχή μου

'Εσπασε το απόστημα, ήρθε στο φως το πύον! "Δεν χαίρεσαι;" θα ρωτήσετε. "Είναι περίλυπος έως σχεδόν θανάτου η ψυχή μου..." θα σάς πω.

Χρήστος Χωμενίδης
ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΗΣΤΟς ΧΩΜΕΝΙΔΗς
Χρηστος Χωμενιδης

Έσπασε το απόστημα, ήρθε στο φως το πύον! "Δεν χαίρεσαι;" θα ρωτήσετε. "Είναι περίλυπος έως σχεδόν θανάτου η ψυχή μου..." θα σάς πω.

Πρώτον, για τις αποκαλύψεις καθεαυτές. Τα όσα μαρτυρούν τα θύματα κακοποίησης -σεξουαλικής και μη- στο ελληνικό θέατρο προκαλούν βαθύ αποτροπιασμό. Η κάθαρση θα ξεκινήσει όταν θα καταθέσουν όλοι ένορκα -είτε στον λόγω της τιμής και της υπόληψης τους- μπροστά στα αρμόδια όργανα ό,τι ακριβώς υπέστησαν. Η πληγή εντούτοις θα πάρει πολύ χρόνο ώσπου να επουλωθεί…

Δεύτερον, επειδή κανείς συναισθηματικά υγιής δεν τέρπεται -τουναντίον- βλέποντας ανθρώπους να γκρεμίζονται απ’ το βάθρο τους. Να απομυθοποιούνται. Να εξευτελίζονται. Ανθρώπους που τις ερμηνείες τους έχεις θαυμάσει. Που στο ταλέντο τους έχεις υποκλιθεί. "Τι σημασία έχει" θα μού πείτε "το καλλιτεχνικό χάρισμα, άμα ο άλλος είναι μέσα του σαθρός; Σάπιος;" Εγώ όμως -και ο καθένας που αγαπάει ειλικρινά το θέατρο- συγκρατώ στην καρδιά μου, διαφυλάσσω στη μνήμη μου, τις στιγμές που μού χάρισαν. Ακόμα και αν οι ίδιοι αποδεικνύονται ανάξιοί τους...

Τρίτον, διότι (ειδικά στο εξ’ορισμού άναρχο διαδίκτυο) έχουμε γεμίσει δικαστές και νεκροθάφτες. Πλάι στους καταξιωμένους και ανεπίληπτους καταγγέλλοντες, ζωύφια ανωφελή κερδίζουν δημοσιότητα κουνώντας το δάκτυλο. Γριές της ρούγας μεταμφιεσμένες σε δημοσιογράφους, σε "influencers”, δράττονται τής ευκαιρίας για να σπιλώσουν συνειδήσεις. Για να κατασπαράξουν προσωπικότητες με παντελώς αστήρικτες ενίοτε κατηγορίες. Δηλητηριώδεις ψίθυροι, ανυπόστατες φήμες διαχέονται και δηλητηριάζουν την ατμόσφαιρα. Με το γνωστό επιμύθιο που θυμίζει παραεκκλησιαστική οργάνωση της μετεμφυλιακής Ελλάδας. "Για να κάνεις καρριέρα στο θέαμα, πρέπει να ενδώσεις σε βρωμερές προτάσεις. Ακόλαστη η τέχνη, ακόλαστοι οι συντελεστές της. Και αν εμείς δεν αξιωθήκαμε το χειροκρότημα, δεν λάμψαμε στην οθόνη ή στο σανίδι, δεν φταίει η αταλαντοσύνη μας. Το χρωστάμε στην ηθική μας ακεραιότητα!"

Το θέατρο δεν είναι ακόλαστο. Είναι θαυμάσιο. Όσοι το υπηρετούν, όσοι έχουν τάξει τη ζωή τους στις επάλξεις του, δικαιούνται τον άπλετο σεβασμό μας. Από τον ιδιοφυέστερο σκηνοθέτη. Μέχρι τον ταπεινότερο εργάτη τής σκηνής. Κι αν ορισμένοι -μετρημένοι στα δάχτυλα- το συκοφαντούν με τα καμώματά τους, το ίδιο δεν συμβαίνει παντού και πάντα στην ενήλικη ζωή; Βρείτε μου εσείς έναν επαγγελματικό χώρο που να είναι παχνί προβάτων. Τα άμφια και οι στολές και οι τήβενοι κρατούν ιστορικά τα σκήπτρα τής διαφθοράς.

Η απαξίωση του θεάτρου χρονολογείται στην Ελλάδα δεκαετίες πίσω.

Ξεκίνησε με την μετατροπή της παράστασης -των παραστάσεων στην Επίδαυρο και στο Ηρώδειο κυρίως- σε κοσμικά γεγονότα. Το ενδιαφέρον στράφηκε τεχνηέντως από ό,τι μαγικό ξετυλιγόταν πέριξ της θυμέλης σε ό,τι σαχλό συνέβαινε στο κοίλον. "Κοίτα το φόρεμα της τάδε! Ο υπουργός ήρθε χωρίς τη γυναίκα του! – γιατί άραγε; Πού θα πάμε μετά για φαγητό;" Και στο φαΐ κουβέντα για τις ερμηνείες, για τη σκηνοθετική άποψη. Στάλα συγκίνησης ή προβληματισμού. Μόνο κουτσομπολιά, αστειάκια, φοβερές διενέξεις για το εάν έχει κάνει η πρωταγωνίστρια μπότοξ. Δεν ήταν έλλειψη σεβασμού. Για κάτι ακόμα χειρότερο επρόκειτο. Για παχυδερμία. Όταν ο λόγος τού Ευριπίδη δεν σε συνταράζει, κάτι στραβό συμβαίνει σε εσένα.

Με την πανδημία, τα θέατρα έκλεισαν. Ζήτημα χρόνου οι κοσμικογράφοι να γίνουν σκανδαλοθήρες. Οι προβολείς να πέσουν στα παρασκήνια. Προηγήθηκε ο (ειλικρινής ή όχι, ωφέλιμος πάντως) προβληματισμός για τη δεινή θέση στην οποίαν είχαν περιέλθει οι "art workers”. Οι μήνες ωστόσο περνούσαν. Πόσο να γράφεις και να ξαναγράφεις σχετικά με τα επιδόματα; Με μια αξιοπρόσεκτη καραμπόλα, το ενδιαφέρον αίφνης μετακύλησε από τις καταγγελίες για τον αθλητισμό, στα άπλυτα του θεάτρου. "Αίμα, σπέρμα, στέμμα", η τριπλέτα που ερεθίζει ανέκαθεν την κοινή γνώμη. Η κάθε τρίχα έγινε τριχιά. Η κάθε τριχιά, θηλιά κρεμάλας.

Το ελληνικό θέατρο πρέπει αφενός να αποκαθαρθεί. Αφετέρου να προστατευθεί. Πάση θυσία. Όσο και αν δεν το υποψιάζονται τα παχύδερμα τής οποιασδήποτε εξουσίας, η λειτουργία του είναι απολύτως κρίσιμη.

Η τέχνη σε κάθε έκφανσή της δίνει στην κοινωνία νόημα. Φωτίζει τις ψυχές μας. Τις βαθιές συγκρούσεις και αντιφάσεις μας. Αποκαλύπτει το ον. Ονομάζει το δέον. Χωρίς την τέχνη -χωρίς την τέχνη στο ύψος που τής πρέπει- ο άνθρωπος μένει λειψός. Ανερμάτιστος. Σαν σφάγιο παραδίδεται "στων σχέσεων και των συναναστροφών την καθημερινή ανοησία…"

Φοιτητής ήμουν όταν παρακολούθησα στο Εθνικό Θέατρο τον "Πατέρα" τού Στρίνμπεργκ με τον Αλέξη Μινωτή και τη Νέλλη Αγελλίδου. Από περιέργεια κυρίως πήγα – πόσο ακόμα θα εμφανιζόταν στη σκηνή το τελευταίο "ιερόν τέρας", το οποίο κόντευε ήδη τα ενενήντα;

Έναν γέροντα (και μάλιστα δύστροπο) περίμενα να δω. Έναν γέροντα αντίκρυσα όταν άνοιξε η αυλαία. Με το που άρθρωσε όμως την πρώτη λέξη, με το που αντήχησε η φωνή του, η πλατεία και τα θεωρεία καθηλώθηκαν. Κιχ δεν ακούστηκε από τους θεατές για τις επόμενες δύο ώρες. Βγαίνοντας στην οδό Αγίου Κωνσταντίνου, ήμασταν όλοι αλλαγμένοι. Είχαμε -λες- κοινωνήσει των αχράντων μυστηρίων.

Αυτό προσφέρει το σπουδαίο θέατρο και χθες και σήμερα και πάντα. Για αυτό τού είμαστε ισόβια ευγνώμονες, το πλησιάζουμε ταπεινά, περιδεείς. Το προστατεύουμε από τα ανωφελή ζωύφια κι απ’τις μικροπολιτικές.

* Ο κ. Χρήστος Χωμενίδης είναι συγγραφέας

Πηγή: capital.gr

Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις

Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για ό,τι συμβαίνει τώρα στην Ελλάδα και τον Κόσμο στο thetoc.gr

Παρακμή, σκληρός ρεαλισμός, λούμπεν στοιχεία: 10 ακυκλοφόρητες φωτογραφίες από το "Άνθρωποι και Ποντίκια" του Βασίλη Μπισμπίκη

Μέσα στη σκόνη, στη φτώχεια και στα όνειρα των ανθρώπων, το Cartel Τεχνηχώρος ξαναστήνει την παράσταση που σημάδεψε μια εποχή. Δέκα ακυκλοφόρητες φωτογραφίες αποκαλύπτουν το πάθος πίσω από το "Άνθρωποι και ποντίκια".

29 Σεπ 2025 | 07:17

Συγχωριανοί του ψεύτη βοσκού

Έτσι ο Διονύσης Σαββόπουλος, αποφαινόμαστε, είναι ο Μπομπ Ντύλαν της Ελλάδας. Ο Κωνσταντίνος Καραμανλής ο δικός μας Ντε Γκωλ. Κι όποια γυναίκα δολοφονεί τα παιδιά της μια Μήδεια του σήμερα...

22 Σεπ 2025 | 09:56

Ένα φωτεινό πολιτιστικό γεγονός

Και όμως. Με την έξοδο από τα μνημόνια, η εντόπια βιβλιοπαραγωγή επανήλθε σταδιακά στα προ της κρίσης επίπεδα.

13 Οκτ 2025 | 09:31

Γελοίοι

Πώς ορίζω τη γελοιότητα; Ως απώλεια του μέτρου. Των ορίων.

06 Οκτ 2025 | 07:06

Ο Βασιλιάς είναι γυμνός και κουρασμένος

Μεγαλώνοντας, οι γωνίες σου αμβλύνονται. Όλο και σπανιότερα αναφωνείς ότι ο βασιλιάς είναι -σου φαίνεται έστω- γυμνός. Όχι απαραίτητα επειδή κοιτάς τη δουλειά ή το συμφέρον σου.

29 Σεπ 2025 | 07:17

Συγχωριανοί του ψεύτη βοσκού

Έτσι ο Διονύσης Σαββόπουλος, αποφαινόμαστε, είναι ο Μπομπ Ντύλαν της Ελλάδας. Ο Κωνσταντίνος Καραμανλής ο δικός μας Ντε Γκωλ. Κι όποια γυναίκα δολοφονεί τα παιδιά της μια Μήδεια του σήμερα...

22 Σεπ 2025 | 09:56

Ένα φωτεινό πολιτιστικό γεγονός

Και όμως. Με την έξοδο από τα μνημόνια, η εντόπια βιβλιοπαραγωγή επανήλθε σταδιακά στα προ της κρίσης επίπεδα.

18 Οκτ 2025 | 14:13

Η μόνη κρίση που δεν είδε ο Καραμανλής

Η μόνη κρίση που δεν μυρίστηκε ο Κώστας Καραμανλής ήταν η μεγαλύτερη κρίση που βίωσε η Ελλάδα από τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο και μετά

15 Οκτ 2025 | 09:45

Η κατάληψη του μνημείου του Αγνώστου Στρατιώτη

Ο μόνος που δεν θέλησε να μετάσχει στον αχταρμά των έξαλλων αντιδράσεων ήταν ο Αλέξης Τσίπρας.

13 Οκτ 2025 | 09:31

Γελοίοι

Πώς ορίζω τη γελοιότητα; Ως απώλεια του μέτρου. Των ορίων.

ΠΕΤΡΟΣ ΤΑΤΣΟΠΟΥΛΟΣ 13 Οκτ 2025 | 06:24

Ο χρονοδιακόπτης της αξιοπρέπειας

Το 1999 ο Τσίπρας δεν είχε ακόμη αποφοιτήσει καν από το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, μολονότι είχε ήδη θέσει τα γερά θεμέλια μιας πολιτικής καριέρας, εξαιρετικά ιδιότυπης, από πολλές απόψεις.

11 Οκτ 2025 | 10:23

Ο εκνευρισμός Ανδρουλάκη και η επιστροφή Τσίπρα

Αν το ΠΑΣΟΚ δεν καταφέρει να κουνήσει τη βελόνα και το υποψήφιο κόμμα Τσίπρα αποκτήσει υπόσταση, πώς θα απαντήσει ο Νίκος Ανδρουλάκης στο ενδεχόμενο της συνεργασίας τους;

08 Οκτ 2025 | 08:51

Θέλει να αφουγκραστεί την κοινωνία;

Παρά τις ήττες και τα χρόνια στην αντιπολίτευση, παρά το rebranding που υποτίθεται του σχεδίασε η εταιρεία δημοσίων σχέσεων που προσέλαβε, ο κ. Τσίπρας εμφανίζεται στο κοινό του ίδιος και απαράλλαχτος.

06 Οκτ 2025 | 07:06

Ο Βασιλιάς είναι γυμνός και κουρασμένος

Μεγαλώνοντας, οι γωνίες σου αμβλύνονται. Όλο και σπανιότερα αναφωνείς ότι ο βασιλιάς είναι -σου φαίνεται έστω- γυμνός. Όχι απαραίτητα επειδή κοιτάς τη δουλειά ή το συμφέρον σου.

ΓΡΑΦΕΙ Ο Π. ΤΑΤΣΟΠΟΥΛΟΣ 06 Οκτ 2025 | 06:05

Η δεκαετία που κουβαλάς

Καθένας από εμάς, ανάλογα με την ηλικία του, κουβαλάει στην καμπούρα του και άλλη δεκαετία. Για την ακρίβεια, κουβαλάμε στην καμπούρα μας όλες τις δεκαετίες που μας διαμόρφωσαν από τη γέννησή μας μέχρι σήμερα.

04 Οκτ 2025 | 09:16

Τι πήρε ακριβώς ο Ερντογάν;

Δεν έχω το ρεπορτάζ του Τούρκου συναδέλφου και δεν μπορώ να πάρω θέση, ούτως ή άλλως δεν έχει και πολύ μεγάλη σημασία για την αντιπολίτευση στην Αθήνα, ο δικός μας δυσκολεύεται ακόμα και να βγάλει φωτογραφία δίπλα-δίπλα με τον πλανητάρχη, σιγά μην τον δεχτεί στον Λευκό Οίκο ο Τραμπ.

ΜΑΝΟΛΗΣ ΚΑΨΗΣ 01 Οκτ 2025 | 06:49

Τα ήρεμα νερά και τα "νεύρα" Σαμαρά

Η Ελλάδα δεν υπέγραψε φιλία με την Τουρκία, αυτό φαίνεται άλλωστε επί του πεδίου, αλλά αποδέχθηκε όντως ένα μορατόριουμ στην αντιπαράθεση.

29 Σεπ 2025 | 07:17

Συγχωριανοί του ψεύτη βοσκού

Έτσι ο Διονύσης Σαββόπουλος, αποφαινόμαστε, είναι ο Μπομπ Ντύλαν της Ελλάδας. Ο Κωνσταντίνος Καραμανλής ο δικός μας Ντε Γκωλ. Κι όποια γυναίκα δολοφονεί τα παιδιά της μια Μήδεια του σήμερα...

29 Σεπ 2025 | 06:28

Πότε θα πάει ο Μητσοτάκης στον Λευκό Οίκο

Λήξη συναγερμού; Όχι βέβαια. Τώρα θα αρχίσει η "μίρλα" για το γεγονός ότι ο Μητσοτάκης δεν έχει πάρει ακόμα πρόσκληση για τον Λευκό Οίκο, θα αρχίσει η γκρίνια για τα F35 που ο Τραμπ θέλει φαίνεται πάση θυσία να δώσει στον Ερντογάν.

ΓΡΑΦΕΙ Ο Π. ΤΑΤΣΟΠΟΥΛΟΣ 29 Σεπ 2025 | 06:10

Dark Tourism

Δημιουργός και αποκλειστικός διαχειριστής της εν λόγω ιστοσελίδας είναι ένας Γερμανός, ο Peter Hohenhaus, ένας πανεπιστημιακός που, κατά δήλωσή του, εγκατέλειψε νωρίς-νωρίς την ακαδημαϊκή του σταδιοδρομία.

24 Σεπ 2025 | 07:52

Η "κατάληψη" στο μνημείο του Αγνώστου Στρατιώτη

Υποθέτω έχει να κάνει και με την αδυναμία της αντιπολίτευσης να δημιουργήσει ένα αντικυβερνητικό ρεύμα και κίνημα και να δώσει μορφή και περιερχόμενο στον αγώνα τους. Στον αγώνα τους να φύγει επιτέλους ο Μητσοτάκης.

22 Σεπ 2025 | 09:56

Ένα φωτεινό πολιτιστικό γεγονός

Και όμως. Με την έξοδο από τα μνημόνια, η εντόπια βιβλιοπαραγωγή επανήλθε σταδιακά στα προ της κρίσης επίπεδα.

ΠΕΤΡΟΣ ΤΑΤΣΟΠΟΥΛΟΣ 22 Σεπ 2025 | 06:15

Το δράμα του πολυεκατομμυριούχου

Πώς θα ήταν ένας κόσμος δίχως καθόλου ενσυναίσθηση; Σίγουρα θα ήταν ένας κόσμος όπου δεν θα ήθελα να ζήσω ή όπου δεν θα ήθελαν να ζήσουν τα παιδιά μας.

ΜΑΝΟΛΗΣ ΚΑΨΗΣ 20 Σεπ 2025 | 13:26

Ο Ανδρέας Λοβέρδος στο ΚΚΜ

Το ερώτημα παραμένει: Γιατί όλοι φεύγουν από το ΠΑΣΟΚ και δεν έχουμε ούτε έναν να έκανε την αντίστροφη πορεία;