Follow us

Το εσωτερικό μας βαρόμετρο

Κανένα κράτος δεν είναι σε θέση να ελέγχει διαρκώς κάθε τομέα της κοινωνικής δραστηριότητας. Να προλαβαίνει τις παρεκτροπές ή έστω να τις τιμωρεί άμεσα και παραδειγματικά.

Χρήστος Χωμενίδης
ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΗΣΤΟς ΧΩΜΕΝΙΔΗς
Χρηστος Χωμενιδης

Κανένα κράτος δεν είναι σε θέση να ελέγχει διαρκώς κάθε τομέα της κοινωνικής δραστηριότητας. Να προλαβαίνει τις παρεκτροπές ή έστω να τις τιμωρεί άμεσα και παραδειγματικά.

Λάθος! Υπάρχει το ιστορικό παράδειγμα τής Ανατολικής Γερμανίας. Της "Λαοκρατικής Δημοκρατίας" όπως ήταν η επίσημη ονομασία της. Στη χώρα εκείνη -που ιδρύθηκε το 1949 ως μετεξέλιξη της σοβιετικής ζώνης κατοχής τής ηττημένης Γερμανίας- η παρακολούθηση των πολιτών από τις υπηρεσίες ασφαλείας έφθασε στο απόγειό της. Κι ας ήταν η τεχνολογία τότε, σε σύγκριση με τη σημερινή, τελείως πρωτόγονη. "Κιχ" να’κανες, οι αρμόδιοι το μάθαιναν. Όχι επειδή σε κατέγραφαν με κάμερες και με μικρόφωνα. Αλλά διότι ένα τερατώδες ποσοστό τού πληθυσμού αποτελούνταν από χαφιέδες της "Στάζι". Η καλοκάγαθη γειτόνισσά σου -ή ακόμα και ο λατρευτός σου σύζυγος- διόλου απίθανο να έδιναν κάθε εβδομάδα αναφορά στην αστυνομία σχετικά με ό,τι μουρμούρισες κατεβάζοντας τα σκουπίδια. Με ό,τι τυχόν σού ξέφυγε στο ίδιο το κρεββάτι σου, ανάμεσα σε ένα ροχαλητό και μια πορδή. Κάθε σου φράση, κάθε σου γκριμάτσα μπορούσε, με λίγη φαντασία, να ερμηνευτεί σαν αντικαθεστωτική. Άμα έφτανε συνεπώς κάποτε η ώρα σου, άμα έκριναν οι αρχές πως είχες υπερβεί τα εσκαμμένα, θα σε έφερναν αντιμέτωπο με τον ογκώδη φάκελό σου. Κι άντε να εξηγήσεις το 1970 τί ακριβώς εννοούσες το 1956 όταν, παραμονές τής Εξέγερσης στη Βουδαπέστη, εξύμνησες την ουγγρική σούπα γκούλας με μπόλικη πάπρικα και σκορδάκι!

Τα έχουμε δει σε ταινίες, τα έχουμε διαβάσει σε ιστορικά βιβλία. Τα έχει αποδώσει απαράμιλλα ο Μίλαν Κούντερα στο εμβληματικό του μυθιστόρημα "Το Αστείο". Όπου η ζωή του ήρωα κυριολεκτικώς καταστρέφεται από ένα αντισταλινικό καλαμπούρι...

Ερώτημα: εάν κάποιος μηχανισμός όχι αυταρχικός, όχι εξαρχής εχθρικός προς τους πολίτες, μα αντιθέτως βαθύτατα δημοκρατικός, εξόχως ευαισθητοποιήμενος σχετικά με τα δικαιώματα των αδυνάμων, κατάφερνε να συγκεντρώνει συνεχώς πληροφορίες για τους πάντες… Να έχει μάτια και αυτιά παντού, σε παρασκήνια θεάτρων και σε δικηγορικά γραφεία, σε άδυτα εταιρειών και εκκλησιών και σε δωμάτια "πονηρών" ξενοδοχείων… Εάν ένας τέτοιος μηχανισμός στηνόταν σήμερα με αποστολή την απόλυτη πάταξη των σεξουαλικών παρενοχλήσεων και των εν γένει κακοποιητικών συμπεριφορών, καθώς επίσης και της διαφθοράς, του φαβοριτισμού, της φαυλοκρατίας, το αποτέλεσμα θα ήταν ευτυχές;

Απάντηση: ουδόλως.

Πώς το ξέρουμε; Μα ό,τι τις τελευταίες εβδομάδες διαδραματίζεται μπροστά στα γουρλωμένα μάτια μας αποτελεί μια προσομοιώση, μια λάιτ (ενιότε όχι και τόσο λάιτ) εκδοχή της παραπάνω κατάστασης.

Κάθε σχεδόν τηλεοπτικό στούντιο, κάθε διαδικτυακό φόρουμ, μυριάδες σελίδες στο φέισμπουκ έχουν μετατραπεί σε υποδοχείς καταγγελιών. Σε ανακριτικά γραφεία. Σε αυτοσχέδια δικαστήρια. Συχνότατα και σε πεδία εκτέλεσης των ποινών, όπου οι ένοχοι ευνουχίζονται ή αποκεφαλίζονται, συμβολικά πάντα. Όπου προσωπικότητες ρίχνονται στο πυρ το εξώτερον, σταδιοδρομίες τερματίζονται βιαίως, κραταιοί και λαμπεροί μέχρι προχθές ταγοί καταδικάζονται ανεκκλήτως σε επαγγελματικό ατιμωτικό θάνατο.

Όλα τα παραπάνω είναι απολύτως φυσικά και συγγνωστά εφόσον σπάει μια ομερτά. Μία συνομωσία σιωπής δεκαετιών. Η εποχή της καραντίνας, τής συσσωρευμένης ψυχικής κόπωσης, της αγωνίας για το συλλογικό μας μέλλον, έμελλε να γίνει στην Ελλάδα και εποχή τρομερών αποκαλύψεων. Εγκλήματα ειδεχθή έρχονται στο φως. Συμπεριφορές αηδείς επιτέλους κατακεραυνώνονται. Βρώμικα πέπλα σκίζονται.

Η κάθαρση -κάθε κάθαρση- αποτελεί γεγονός εξαιρετικά χαρμόσυνο. Υπό δύο προϋποθέσεις.

Πρώτον ότι θα δίνεται ο λόγος, η ευκαιρία απόκρουσης των αιτιάσεων, απολογίας, στους κατηγορουμένους. "Μηδενί δίκην δικάσεις πριν αμφοίν μύθον ακούσης" προστάζει ο Αριστοφάνης στις "Σφήκες" του. Μέσα στις κωμωδίες βρίσκεις τα σοβαρότερα. Τα σοφότερα.

Δεύτερον ότι δεν θα ανακατεύονται τα ξερά με τα χλωρά. Τα τραγικά με τα τραγελαφικά. Πως δεν θα καταντούν ένας αχταρμάς που θα τροφοδοτεί απλώς την οργή του πλήθους.

Αυτό ακριβώς κινδυνεύει να συμβεί κάθε μέρα που περνάει.

Βρίσκει ο ένας το κουράγιο -για κουράγιο υπεράνθρωπο μιλάμε- να μιλήσει δημόσια για τον εφιάλτη της ζωής του. Να δείξει τις πληγές που ανοίχτηκαν στην τρυφερότερη ηλικία του. Να μάς κρούσει τον κώδωνα, "προσέξτε καλά!" να μας πει "η φρίκη μπορεί να ελλοχεύει και στα ασφαλέστερα δήθεν περιβάλλοντα και στη πλαστή θαλπωρή της πιό καλλιεργημένης οικογένειας!"

Και, στο καπάκι, μια άλλη ωρύεται επειδή ένας σκηνοθέτης-σεναριογράφος τής κοκορευόταν για τις σεξουαλικές του επιδόσεις, τής υποσχόταν δείπνα σε πολυτελή εστιατόρια και τής έστελνε διαδικτυακά ραβασάκια με… ηλιοβασιλέμματα. Ενώ ένας τρίτος διαρρηγνύει τα ιμάτιά του επειδή στο θέατρο συμβαίνουν -λέει- αρσενοκοιτίες, μοιχίες και παλλακίες.

Σιγά τα αβγά! Και όσοι ακόμα φοίτησαν κάποτε στο κατηχητικό, το έχουν προ πολλού ξεπεράσει. Μεταξύ συναινούντων ενηλίκων όλα επιτρέπονται.

"Και αν υπάρχει σχέση εξουσίας;" Πρέπει να την ορίσουμε αυστηρότατα. Διότι όλες σχεδόν οι σχέσεις, σχέσεις εξουσίας είναι κατά την ευρεία έννοια τού όρου. Συχνότατα δε αμφίδρομες. Όπου ο εκ πρώτης όψεως καταπιεζόμενος, σφίγγει τον "καταπιεστή" του από τον λαιμό. Το έχει διδάξει αυτό ο Φρόυντ. Κι ακόμα γλαφυρότερα η μεγάλη λογοτεχνία.

Ψιλά γράμματα τα παραπάνω για την εξαγριωμένη κοινή γνώμη, που έγκλειστη λόγω κόβιντ, απαιτεί φρέσκο αίμα στην αρένα. Ξεσπάει την οργή της όχι μονάχα σε εκείνους οι οποίοι αποδεδειγμένα -ή εικαζόμενα έστω- εγκλημάτησαν αλλά και σε όσους τολμούν να εκφράσουν την οδύνη τους για το έρεβος που αντικρύζουν. "Είστε ισαποστάκηδες!" τούς βρίζει. "Αφήστε το "μπλαμπλά” και πιάστε τις πέτρες και στήστε τις κρεμάλες! Ειδάλλως θα σάς πάρει κι εσάς η μπάλα!"

Αναρωτιέμαι ποιός τομέας, ποιος μικρόκοσμος, έχει σειρά. Ο κλήρος; Ο τύπος; Οι πολιτικοί; Οι πολιτικοί, παραδόξως, κινδυνεύουν λιγότερο. Είναι αφενός βιρτουόζοι στο να καλύπτουν τα ανομήματά τους. Έχουν αφετέρου επανειλημμένα, συλλήβδην, απαξιωθεί. Ο βρεμμένος τη βροχή δεν τη φοβάται...

Αναρωτιέμαι τι θα αποκαλυπτόταν εάν έμπαινε κάτω από το μικροσκόπιο ο οποιοσδήποτε επαγγελματικός κλάδος. Οι κρεοπώλες. Οι κομμώτριες. Οι εκτελωνιστές. Παντού και πάντα προφανώς γίνονται σημεία και τέρατα. Όλοι έχουμε λεκέδες στην ποδιά μας. Σκελετούς -ποντικιών τουλάχιστον- στην ντουλάπα μας.

Επ’ουδενί υποστηρίζω τη συγκάλυψη. Την αποσιώπηση. Τη διαιώνιση νοσηρών καταστάσεων.

Ξέρω απλώς ότι κάθε κοινωνία ζέχνει. Ζέχνει και ευωδιάζει ταυτόχρονα. Πως το κακό συνυπάρχει με το καλό, το άσχημο με το πανέμορφο, πολλές φορές μέσα στον ίδιο άνθρωπο.

Με ποια κριτήρια λοιπόν θα ξεχωρίσουμε το πλημμέλημα από το κακούργημα; Το συγγνωστό από το ασυγχώρητο;

Υπάρχει βεβαίως ο Ποινικός Κώδικας. Η δικανική κρίση. Ο φυσικός μας δικαστής είναι πρόσωπο ιερό, ασυγκρίτως πιο φερέγγυο από τον κάθε αυτοανακηρυσσόμενο εισαγγελέα των ΜΜΕ ή των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, που αλλοιθωρίζει προς την τηλεθέαση ή προς τα likes τού facebook. Με αυτήν την έννοια τα όρια τής παραγραφής θα έπρεπε να διασταλούν. Καθώς η απαλλαγή λόγω παραγραφής είναι για τον αθώο ατιμωτική.

Υπάρχει κάτι πιο θεμελιώδες και από τον νομικό μας πολιτισμό. Το εσωτερικό βαρόμετρο του καθενός μας. Έκαστος εξ’ημών -εφόσον δεν ορίζεται απ’τις παρωπίδες ή από το μένος του- μπορεί να ξεχωρίσει αλάθευτα τη βαθιά σαπίλα από τις δυσάρεστες πλην παροδικές ανθρώπινες οσμές. Μπορεί να αναγνωρίσει όσα εκστομίζονται (από καυχησιά, ναρκισσισμό, φτηνό χιούμορ) αλλά δεν πραγματοποιούνται. Και τα άλλα, τα αληθινά αποτρόπαια, που δεν λέγονται κι όμως γίνονται. Η απόσταση από τη λέξη στην πράξη είναι ιλιγγιώδης.

Αποτελεί το εσωτερικό μας βαρόμετρο σοφία και ένστικτο. Το διαθέτουν και τα ζώα ακόμα.

Στο εσωτερικό μας βαρόμετρο -πείτε το και πυξίδα- πρέπει να βασιστούμε. Ως πρόσωπα και ως κοινωνία. Ώστε να μην καούν τα χλωρά με τα ξερά. Για να μην αλληλοσπαραχτούμε μεταξύ μας.

Το εσωτερικό βαρόμετρο δεν το διαθέτει κανένας μηχανισμός.

Πηγή: capital

Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις

Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για ό,τι συμβαίνει τώρα στην Ελλάδα και τον Κόσμο στο thetoc.gr

Η μεγάλη γιορτή σταρ μπαρ της Αθήνας: Όλα όσα δε χάνονται αυτή την εβδομάδα

Η Athens Bar Week είναι εδώ και μερικά από τα πιο φημισμένα σποτ του πλανήτη καταλαμβάνουν με guests τις αθηναϊκές μπάρες. Τι θα παίξει, πότε και πού.

20 Οκτ 2025 | 09:47

Το τέλος της εργασίας

Το πρόβλημα πάντως, προϊόντος του 21ο αιώνα, δεν είναι η εντατικοποίηση της εργασίας.

13 Οκτ 2025 | 09:31

Γελοίοι

Πώς ορίζω τη γελοιότητα; Ως απώλεια του μέτρου. Των ορίων.

06 Οκτ 2025 | 07:06

Ο Βασιλιάς είναι γυμνός και κουρασμένος

Μεγαλώνοντας, οι γωνίες σου αμβλύνονται. Όλο και σπανιότερα αναφωνείς ότι ο βασιλιάς είναι -σου φαίνεται έστω- γυμνός. Όχι απαραίτητα επειδή κοιτάς τη δουλειά ή το συμφέρον σου.

03 Νοε 2025 | 08:23

Κάποιος να σκίσει τη γάτα

Στην Κρήτη, το να ρισκάρεις κάθε τόσο -χωρίς λόγο- τη ζωή σου και τις ζωές των άλλων περνιέται για παλικαριά. Το να έχεις τον δικό σου "κώδικα τιμής", να διαιωνίζεις βεντέτες, να την ανάβεις σε όποιον θεωρείς ότι σε έθιξε, για μαγκιά.

27 Οκτ 2025 | 09:18

Δεν υπάρχει άλλος τρόπος να ζεις

Όποτε πιάνω ένα βιβλίο πρωτοεμφανιζόμενου ποιητή ή συγγραφέα, προσδοκώ να διαβάσω αριστουργηματικές σελίδες. Με την ίδια λαχτάρα πάω στο θέατρο, στο σινεμά, σε εκθέσεις.

20 Οκτ 2025 | 09:47

Το τέλος της εργασίας

Το πρόβλημα πάντως, προϊόντος του 21ο αιώνα, δεν είναι η εντατικοποίηση της εργασίας.

13 Οκτ 2025 | 09:31

Γελοίοι

Πώς ορίζω τη γελοιότητα; Ως απώλεια του μέτρου. Των ορίων.

06 Οκτ 2025 | 07:06

Ο Βασιλιάς είναι γυμνός και κουρασμένος

Μεγαλώνοντας, οι γωνίες σου αμβλύνονται. Όλο και σπανιότερα αναφωνείς ότι ο βασιλιάς είναι -σου φαίνεται έστω- γυμνός. Όχι απαραίτητα επειδή κοιτάς τη δουλειά ή το συμφέρον σου.

03 Νοε 2025 | 08:23

Κάποιος να σκίσει τη γάτα

Στην Κρήτη, το να ρισκάρεις κάθε τόσο -χωρίς λόγο- τη ζωή σου και τις ζωές των άλλων περνιέται για παλικαριά. Το να έχεις τον δικό σου "κώδικα τιμής", να διαιωνίζεις βεντέτες, να την ανάβεις σε όποιον θεωρείς ότι σε έθιξε, για μαγκιά.

03 Νοε 2025 | 07:02

Η Χρυσή Ζωή

Αν κατάλαβα καλά από τα πρακτικά της Βουλής, τα δημοκρατικά εύσημα που διεκδικεί η Ζωή Κωνσταντοπούλου, είναι οι αγώνες επί χούντας των γονέων της.

ΓΡΑΦΕΙ Ο Π. ΤΑΤΣΟΠΟΥΛΟΣ 03 Νοε 2025 | 06:10

Σφαγές εκτός κάδρου

Οι σφαγές λάμβαναν χώρα τώρα, σήμερα, το σωτήριο έτος 2025, στο Σουδάν, σε έναν από εκείνους τους πολέμους που έχουμε συνηθίσει να αποκαλούμε "ξεχασμένους".

27 Οκτ 2025 | 09:18

Δεν υπάρχει άλλος τρόπος να ζεις

Όποτε πιάνω ένα βιβλίο πρωτοεμφανιζόμενου ποιητή ή συγγραφέα, προσδοκώ να διαβάσω αριστουργηματικές σελίδες. Με την ίδια λαχτάρα πάω στο θέατρο, στο σινεμά, σε εκθέσεις.

ΠΕΤΡΟΣ ΤΑΤΣΟΠΟΥΛΟΣ 27 Οκτ 2025 | 06:13

Πόσο διεφθαρμένος αισθάνεσαι;

Εφόσον δυσκολευόμαστε να καταλήξουμε μεταξύ μας ποιος συμπολίτης μας είναι περισσότερο διεφθαρμένος από τον άλλον, ας στραφούμε προς τη ξένη διαιτησία

25 Οκτ 2025 | 08:50

Το μνημείο του άγνωστου ακτιβιστή

Αν υπάρχει μια απορία, είναι ποια ακριβώς ήταν η στόχευση του ΠΑΣΟΚ και γιατί συστρατεύθηκε ξανά, μαζί με τις δυνάμεις του αντισυστημισμού.

22 Οκτ 2025 | 09:30

Η προκλητική δήλωση του προκλητικού Τούρκου ΥΠΕΞ

Οι δηλώσεις ή καλύτερα η συνέντευξη του Χακάν Φιντάν έγινε δεκτή από τα Μέσα ενημέρωσης στην Ελλάδα, όπως συνήθως καταναλώνονται οι δηλώσεις των Τούρκων αξιωματούχων.

20 Οκτ 2025 | 09:47

Το τέλος της εργασίας

Το πρόβλημα πάντως, προϊόντος του 21ο αιώνα, δεν είναι η εντατικοποίηση της εργασίας.

ΠΕΤΡΟΣ ΤΑΤΣΟΠΟΥΛΟΣ 20 Οκτ 2025 | 06:26

Η αδύνατη ειρήνη

Όλοι οι πόλεμοι –και ιδίως οι μακροχρόνιοι, εκείνοι που κακοφορμίζουν- συνιστούν μια δυσχερέστατη προς επίλυση εξίσωση, αλλά ειδικά η επίλυση της εξίσωσης Χαμάς – Ισραήλ δείχνει πραγματικά απίθανη.

18 Οκτ 2025 | 14:13

Η μόνη κρίση που δεν είδε ο Καραμανλής

Η μόνη κρίση που δεν μυρίστηκε ο Κώστας Καραμανλής ήταν η μεγαλύτερη κρίση που βίωσε η Ελλάδα από τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο και μετά

15 Οκτ 2025 | 09:45

Η κατάληψη του μνημείου του Αγνώστου Στρατιώτη

Ο μόνος που δεν θέλησε να μετάσχει στον αχταρμά των έξαλλων αντιδράσεων ήταν ο Αλέξης Τσίπρας.

13 Οκτ 2025 | 09:31

Γελοίοι

Πώς ορίζω τη γελοιότητα; Ως απώλεια του μέτρου. Των ορίων.

ΠΕΤΡΟΣ ΤΑΤΣΟΠΟΥΛΟΣ 13 Οκτ 2025 | 06:24

Ο χρονοδιακόπτης της αξιοπρέπειας

Το 1999 ο Τσίπρας δεν είχε ακόμη αποφοιτήσει καν από το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, μολονότι είχε ήδη θέσει τα γερά θεμέλια μιας πολιτικής καριέρας, εξαιρετικά ιδιότυπης, από πολλές απόψεις.

11 Οκτ 2025 | 10:23

Ο εκνευρισμός Ανδρουλάκη και η επιστροφή Τσίπρα

Αν το ΠΑΣΟΚ δεν καταφέρει να κουνήσει τη βελόνα και το υποψήφιο κόμμα Τσίπρα αποκτήσει υπόσταση, πώς θα απαντήσει ο Νίκος Ανδρουλάκης στο ενδεχόμενο της συνεργασίας τους;

08 Οκτ 2025 | 08:51

Θέλει να αφουγκραστεί την κοινωνία;

Παρά τις ήττες και τα χρόνια στην αντιπολίτευση, παρά το rebranding που υποτίθεται του σχεδίασε η εταιρεία δημοσίων σχέσεων που προσέλαβε, ο κ. Τσίπρας εμφανίζεται στο κοινό του ίδιος και απαράλλαχτος.

06 Οκτ 2025 | 07:06

Ο Βασιλιάς είναι γυμνός και κουρασμένος

Μεγαλώνοντας, οι γωνίες σου αμβλύνονται. Όλο και σπανιότερα αναφωνείς ότι ο βασιλιάς είναι -σου φαίνεται έστω- γυμνός. Όχι απαραίτητα επειδή κοιτάς τη δουλειά ή το συμφέρον σου.

ΓΡΑΦΕΙ Ο Π. ΤΑΤΣΟΠΟΥΛΟΣ 06 Οκτ 2025 | 06:05

Η δεκαετία που κουβαλάς

Καθένας από εμάς, ανάλογα με την ηλικία του, κουβαλάει στην καμπούρα του και άλλη δεκαετία. Για την ακρίβεια, κουβαλάμε στην καμπούρα μας όλες τις δεκαετίες που μας διαμόρφωσαν από τη γέννησή μας μέχρι σήμερα.