Follow us

Τρομοκρατία ή λογοκρισία;

Είναι άστοχο να συνδέσει κάποιος σήμερα την τέχνη με την τρομοκρατία.

Αργυρώ Μποζώνη
ΓΡΑΦΕΙ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τρομοκρατία ή λογοκρισία;

To 1988 o Γκέρχαρτ Ρίχτερ, ο σπουδαιότερος εν ζωή Γερμανός ζωγράφος κάνει τον κύκλο έργων με τα πορτρέτα των πρωταγωνιστών της τρομοκρατικής οργάνωσης RAF «18 Οκτωβρίου 1977». Η έκθεσή του ξεσηκώνει θύελλα αντιδράσεων και προκαλούν στη Γερμανία ένα νέο κύκλο συζητήσεων. Ο Ρίχτερ εξηγεί δέκα χρόνια μετά τον θάνατο των τρομοκρατών ότι οι εικόνες αυτές τον είχαν στοιχειώσει. Μπορεί εύκολα με μια πρόχειρη ματιά να συνδέσει κάποιος τις εικόνες του Ρίχτερ με την δραστηριότητα της RAF. Αυτή όμως είναι η πρώτη ματιά. Ο Ρίχτερ κάνει αυτό που οφείλει ή δικαιούται να κάνει ένας καλλιτέχνης. Να αναφέρεται συχνά σε εικόνες που έχουν εισέλθει στη συλλογική μνήμη, να παρουσιάζει μια ανανεωμένη ανάμνηση γεγονότων του παρελθόντος, προκαλώντας συγχρόνως να τα δούμε ίσως με νέα προοπτική.

Είναι άστοχο να συνδέσει κάποιος σήμερα μια σκηνοθέτη ή έναν θεατρικό οργανισμό, την τέχνη με την τρομοκρατία, τόσο εύκολα. Κατασκευάζει απλώς ένα κλίμα λογοκρισίας. Όταν ετοιμάζεται μια παράσταση για την τρομοκρατία και τη δικαιοσύνη, σε πειραματικό θέατρο- ντοκουμέντο, όπως η Ισορροπία του Nash, στην Πειραματική Σκηνή του Εθνικού, ο δημιουργός, δηλαδή η σκηνοθέτης Πηγή Δημητρακοπούλου, έχει την ελευθερία αλλά και την υποχρέωση να χρησιμοποιήσει όσο περισσότερες πηγές μπορεί. Ακόμα και αν αυτές είναι εξαιρετικά ενοχλητικές. Ακόμα και αν αυτές είναι το ημερολόγιο ενός τρομοκράτη. Αλλά αν θέλει να παρουσιάσει μια παράσταση που να αντιμετωπίζει το θέμα σφαιρικά δεν αρκεί μόνο αυτό. Ως ιδέα το θέμα της τρομοκρατίας είναι καταπληκτικό για παράσταση. Όπως όλα τα μεγάλα ζητήματα.

Το θέατρο χρειάζεται φαντασία και δημιουργικότητα. Πρόκειται για μια πολύ σοβαρή υπόθεση όταν φτάνει και επεξεργάζεται ζητήματα που καίνε, κοινωνικά προβλήματα, την σύγχρονη πραγματικότητα. Εκεί κρίνεται ο δημιουργός. Αν αγιογραφήσει τον τρομοκράτη, είναι και αυτό μια καλλιτεχνική επιλογή για την οποία θα κριθεί. Το έργο οφείλει να προκαλεί συζητήσεις, να ενοχλεί, να αναστατώνει, να μας κάνει να διαφωνούμε. Το έργο οφείλει να είναι ζωντανό. Αν αύριο κάνει κάποιος ένα έργο για τον Χίτλερ αρκεί να πούμε «γιατί κάνεις ένα έργο για ένα σφαγέα;», αν χρησιμοποιήσει αποσπάσματα από το «ο Αγών μου» θα κριθεί επί της επιλογής του θέματος ή επί του καλλιτεχνικού αποτελέσματος;

Κανείς δε μπορεί να κατηγορήσει την Δημητρακοπούλου επειδή χρησιμοποίησε τα ημερολόγια του Ξηρού. Μπορεί να την κρίνει για τη θέση που παίρνει. Μπορεί να την κρίνει για την παράστασή της, για το ότι πιθανώς αντιμετωπίζει μονόπλευρα ένα θέμα – φωτιά. Μπορεί να την κρίνει για το ότι δεν έκανε καλή έρευνα, γιατί κι αυτό, ταλέντο είναι. Να βρει το έργο της ατυχές, ή κακά επεξεργασμένο. Αμάσητο κοινώς, όπως λέμε στο θέατρο, γιατί περί αυτού πρόκειται. Όταν ξεκινήσει να κάνεις κανείς τέτοιου είδους θέατρο, μπορεί να χρειαστεί χρόνια έρευνας, μη γελιόμαστε. Να διαβάσει χιλιάδες σελίδες για να παραδώσει με τη σειρά του ένα νέο ντοκουμέντο και όχι μια θέση έτσι άκοπα και απλά. Ειδικά όταν το θέμα είναι νωπό. Η ανάγνωση ότι είναι ένα έργο του Σάββα Ξηρού επειδή χρησιμοποιούνται κομμάτια του ημερολογίου του είναι πολύ επιπόλαιη.

Ούτε πολιτικά, ούτε ρουσφετολογικά πήρε την παράσταση η Δημητρακοπούλου. Ούτε ξόδεψε το δημόσιο χρήμα αφειδώς για να κάνει πλάτη σε έναν τρομοκράτη. Όλοι γνωρίζουμε τα ποσά που έχουν σπαταληθεί από τις κυβερνήσεις και τους εκπροσώπους που σήμερα μιλάνε, -με μεγάλη ευαισθησία- για το δημόσιο χρήμα. Μέσω των κυβερνήσεών τους χρηματοδοτήσει ανοσιουργήματα, πράγματα καταγέλαστα και εξίσου «επικίνδυνα». Άλλοθι είναι το ότι επικαλούμαστε την «σπατάλη κρατικού χρήματος». Κρύβει το «δε θέλω να ανέβει τέτοιο έργο», αυτή είναι η αλήθεια.

Να κάνουμε τέχνη λοιπόν με τους θετικούς ήρωες; Έναν φονιά αποθεώνει ο Κολτές στο Ρομπέρτο Τσούκο, ένα φονιά αποθεώνει ο Σαίξπηρ στον Ριχάρδο, να τα κλείσουμε στα συρτάρια τα έργα; Ή να σκεφτούμε; Να υπερασπιστούμε το δικαίωμα του άλλου να κάνει ένα έργο που θα μας είναι απεχθές. Αλλά να έχει το δικαίωμα να το κάνει.

Ευτυχώς ζούμε σε μια χώρα που έχουμε την ελευθερία μπορούμε και να συζητάμε και να κρίνουμε. Για τον Ξηρό, η κοινωνία στη συντριπτική της πλειοψηφία έχει αποφανθεί, το ίδιο και η Δικαιοσύνη. Η ίδια η Δικαιοσύνη δεν του έχει απαγορεύσει να μιλά. Ή να εκδίδει βιβλία. Για τους συγγενείς των θυμάτων είναι πάντα τραυματικό, για πολλούς, για την πλειοψηφία ημών, δυσάρεστο. Αλλά αυτή είναι η τέχνη. Πλούσια και ενοχλητική, μια αστείρευτη πηγή συζητήσεων. Όλα τα άλλα είναι προφάσεις προκειμένου να την χρησιμοποιήσουμε ως πολιτικό εργαλείο.


Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις

Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για ό,τι συμβαίνει τώρα στην Ελλάδα και τον Κόσμο στο thetoc.gr

Πίτσα και cocktails, καφενειακές γκουρμεδιές, ποτά σε μινιατούρες: Τα νέα εστιατόρια και μπαρ της Αθήνας

Ταβέρνες, microbakeries αλλά και soft clubbing, μπάρες και bar restaurants, πίτσες και καφενεία: Όλα τα φρέσκα μέρη στα οποία συχνάζει, πια, η πόλη.

18 Οκτ 2025 | 14:13

Η μόνη κρίση που δεν είδε ο Καραμανλής

Η μόνη κρίση που δεν μυρίστηκε ο Κώστας Καραμανλής ήταν η μεγαλύτερη κρίση που βίωσε η Ελλάδα από τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο και μετά

15 Οκτ 2025 | 09:45

Η κατάληψη του μνημείου του Αγνώστου Στρατιώτη

Ο μόνος που δεν θέλησε να μετάσχει στον αχταρμά των έξαλλων αντιδράσεων ήταν ο Αλέξης Τσίπρας.

13 Οκτ 2025 | 09:31

Γελοίοι

Πώς ορίζω τη γελοιότητα; Ως απώλεια του μέτρου. Των ορίων.

ΠΕΤΡΟΣ ΤΑΤΣΟΠΟΥΛΟΣ 13 Οκτ 2025 | 06:24

Ο χρονοδιακόπτης της αξιοπρέπειας

Το 1999 ο Τσίπρας δεν είχε ακόμη αποφοιτήσει καν από το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, μολονότι είχε ήδη θέσει τα γερά θεμέλια μιας πολιτικής καριέρας, εξαιρετικά ιδιότυπης, από πολλές απόψεις.

11 Οκτ 2025 | 10:23

Ο εκνευρισμός Ανδρουλάκη και η επιστροφή Τσίπρα

Αν το ΠΑΣΟΚ δεν καταφέρει να κουνήσει τη βελόνα και το υποψήφιο κόμμα Τσίπρα αποκτήσει υπόσταση, πώς θα απαντήσει ο Νίκος Ανδρουλάκης στο ενδεχόμενο της συνεργασίας τους;

08 Οκτ 2025 | 08:51

Θέλει να αφουγκραστεί την κοινωνία;

Παρά τις ήττες και τα χρόνια στην αντιπολίτευση, παρά το rebranding που υποτίθεται του σχεδίασε η εταιρεία δημοσίων σχέσεων που προσέλαβε, ο κ. Τσίπρας εμφανίζεται στο κοινό του ίδιος και απαράλλαχτος.

06 Οκτ 2025 | 07:06

Ο Βασιλιάς είναι γυμνός και κουρασμένος

Μεγαλώνοντας, οι γωνίες σου αμβλύνονται. Όλο και σπανιότερα αναφωνείς ότι ο βασιλιάς είναι -σου φαίνεται έστω- γυμνός. Όχι απαραίτητα επειδή κοιτάς τη δουλειά ή το συμφέρον σου.

ΓΡΑΦΕΙ Ο Π. ΤΑΤΣΟΠΟΥΛΟΣ 06 Οκτ 2025 | 06:05

Η δεκαετία που κουβαλάς

Καθένας από εμάς, ανάλογα με την ηλικία του, κουβαλάει στην καμπούρα του και άλλη δεκαετία. Για την ακρίβεια, κουβαλάμε στην καμπούρα μας όλες τις δεκαετίες που μας διαμόρφωσαν από τη γέννησή μας μέχρι σήμερα.

04 Οκτ 2025 | 09:16

Τι πήρε ακριβώς ο Ερντογάν;

Δεν έχω το ρεπορτάζ του Τούρκου συναδέλφου και δεν μπορώ να πάρω θέση, ούτως ή άλλως δεν έχει και πολύ μεγάλη σημασία για την αντιπολίτευση στην Αθήνα, ο δικός μας δυσκολεύεται ακόμα και να βγάλει φωτογραφία δίπλα-δίπλα με τον πλανητάρχη, σιγά μην τον δεχτεί στον Λευκό Οίκο ο Τραμπ.

ΜΑΝΟΛΗΣ ΚΑΨΗΣ 01 Οκτ 2025 | 06:49

Τα ήρεμα νερά και τα "νεύρα" Σαμαρά

Η Ελλάδα δεν υπέγραψε φιλία με την Τουρκία, αυτό φαίνεται άλλωστε επί του πεδίου, αλλά αποδέχθηκε όντως ένα μορατόριουμ στην αντιπαράθεση.

29 Σεπ 2025 | 07:17

Συγχωριανοί του ψεύτη βοσκού

Έτσι ο Διονύσης Σαββόπουλος, αποφαινόμαστε, είναι ο Μπομπ Ντύλαν της Ελλάδας. Ο Κωνσταντίνος Καραμανλής ο δικός μας Ντε Γκωλ. Κι όποια γυναίκα δολοφονεί τα παιδιά της μια Μήδεια του σήμερα...

29 Σεπ 2025 | 06:28

Πότε θα πάει ο Μητσοτάκης στον Λευκό Οίκο

Λήξη συναγερμού; Όχι βέβαια. Τώρα θα αρχίσει η "μίρλα" για το γεγονός ότι ο Μητσοτάκης δεν έχει πάρει ακόμα πρόσκληση για τον Λευκό Οίκο, θα αρχίσει η γκρίνια για τα F35 που ο Τραμπ θέλει φαίνεται πάση θυσία να δώσει στον Ερντογάν.

ΓΡΑΦΕΙ Ο Π. ΤΑΤΣΟΠΟΥΛΟΣ 29 Σεπ 2025 | 06:10

Dark Tourism

Δημιουργός και αποκλειστικός διαχειριστής της εν λόγω ιστοσελίδας είναι ένας Γερμανός, ο Peter Hohenhaus, ένας πανεπιστημιακός που, κατά δήλωσή του, εγκατέλειψε νωρίς-νωρίς την ακαδημαϊκή του σταδιοδρομία.

24 Σεπ 2025 | 07:52

Η "κατάληψη" στο μνημείο του Αγνώστου Στρατιώτη

Υποθέτω έχει να κάνει και με την αδυναμία της αντιπολίτευσης να δημιουργήσει ένα αντικυβερνητικό ρεύμα και κίνημα και να δώσει μορφή και περιερχόμενο στον αγώνα τους. Στον αγώνα τους να φύγει επιτέλους ο Μητσοτάκης.

22 Σεπ 2025 | 09:56

Ένα φωτεινό πολιτιστικό γεγονός

Και όμως. Με την έξοδο από τα μνημόνια, η εντόπια βιβλιοπαραγωγή επανήλθε σταδιακά στα προ της κρίσης επίπεδα.

ΠΕΤΡΟΣ ΤΑΤΣΟΠΟΥΛΟΣ 22 Σεπ 2025 | 06:15

Το δράμα του πολυεκατομμυριούχου

Πώς θα ήταν ένας κόσμος δίχως καθόλου ενσυναίσθηση; Σίγουρα θα ήταν ένας κόσμος όπου δεν θα ήθελα να ζήσω ή όπου δεν θα ήθελαν να ζήσουν τα παιδιά μας.

ΜΑΝΟΛΗΣ ΚΑΨΗΣ 20 Σεπ 2025 | 13:26

Ο Ανδρέας Λοβέρδος στο ΚΚΜ

Το ερώτημα παραμένει: Γιατί όλοι φεύγουν από το ΠΑΣΟΚ και δεν έχουμε ούτε έναν να έκανε την αντίστροφη πορεία;