Follow us

Τρομοκρατία ή λογοκρισία;

Είναι άστοχο να συνδέσει κάποιος σήμερα την τέχνη με την τρομοκρατία.

Αργυρώ Μποζώνη
ΓΡΑΦΕΙ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τρομοκρατία ή λογοκρισία;

To 1988 o Γκέρχαρτ Ρίχτερ, ο σπουδαιότερος εν ζωή Γερμανός ζωγράφος κάνει τον κύκλο έργων με τα πορτρέτα των πρωταγωνιστών της τρομοκρατικής οργάνωσης RAF «18 Οκτωβρίου 1977». Η έκθεσή του ξεσηκώνει θύελλα αντιδράσεων και προκαλούν στη Γερμανία ένα νέο κύκλο συζητήσεων. Ο Ρίχτερ εξηγεί δέκα χρόνια μετά τον θάνατο των τρομοκρατών ότι οι εικόνες αυτές τον είχαν στοιχειώσει. Μπορεί εύκολα με μια πρόχειρη ματιά να συνδέσει κάποιος τις εικόνες του Ρίχτερ με την δραστηριότητα της RAF. Αυτή όμως είναι η πρώτη ματιά. Ο Ρίχτερ κάνει αυτό που οφείλει ή δικαιούται να κάνει ένας καλλιτέχνης. Να αναφέρεται συχνά σε εικόνες που έχουν εισέλθει στη συλλογική μνήμη, να παρουσιάζει μια ανανεωμένη ανάμνηση γεγονότων του παρελθόντος, προκαλώντας συγχρόνως να τα δούμε ίσως με νέα προοπτική.

Είναι άστοχο να συνδέσει κάποιος σήμερα μια σκηνοθέτη ή έναν θεατρικό οργανισμό, την τέχνη με την τρομοκρατία, τόσο εύκολα. Κατασκευάζει απλώς ένα κλίμα λογοκρισίας. Όταν ετοιμάζεται μια παράσταση για την τρομοκρατία και τη δικαιοσύνη, σε πειραματικό θέατρο- ντοκουμέντο, όπως η Ισορροπία του Nash, στην Πειραματική Σκηνή του Εθνικού, ο δημιουργός, δηλαδή η σκηνοθέτης Πηγή Δημητρακοπούλου, έχει την ελευθερία αλλά και την υποχρέωση να χρησιμοποιήσει όσο περισσότερες πηγές μπορεί. Ακόμα και αν αυτές είναι εξαιρετικά ενοχλητικές. Ακόμα και αν αυτές είναι το ημερολόγιο ενός τρομοκράτη. Αλλά αν θέλει να παρουσιάσει μια παράσταση που να αντιμετωπίζει το θέμα σφαιρικά δεν αρκεί μόνο αυτό. Ως ιδέα το θέμα της τρομοκρατίας είναι καταπληκτικό για παράσταση. Όπως όλα τα μεγάλα ζητήματα.

Το θέατρο χρειάζεται φαντασία και δημιουργικότητα. Πρόκειται για μια πολύ σοβαρή υπόθεση όταν φτάνει και επεξεργάζεται ζητήματα που καίνε, κοινωνικά προβλήματα, την σύγχρονη πραγματικότητα. Εκεί κρίνεται ο δημιουργός. Αν αγιογραφήσει τον τρομοκράτη, είναι και αυτό μια καλλιτεχνική επιλογή για την οποία θα κριθεί. Το έργο οφείλει να προκαλεί συζητήσεις, να ενοχλεί, να αναστατώνει, να μας κάνει να διαφωνούμε. Το έργο οφείλει να είναι ζωντανό. Αν αύριο κάνει κάποιος ένα έργο για τον Χίτλερ αρκεί να πούμε «γιατί κάνεις ένα έργο για ένα σφαγέα;», αν χρησιμοποιήσει αποσπάσματα από το «ο Αγών μου» θα κριθεί επί της επιλογής του θέματος ή επί του καλλιτεχνικού αποτελέσματος;

Κανείς δε μπορεί να κατηγορήσει την Δημητρακοπούλου επειδή χρησιμοποίησε τα ημερολόγια του Ξηρού. Μπορεί να την κρίνει για τη θέση που παίρνει. Μπορεί να την κρίνει για την παράστασή της, για το ότι πιθανώς αντιμετωπίζει μονόπλευρα ένα θέμα – φωτιά. Μπορεί να την κρίνει για το ότι δεν έκανε καλή έρευνα, γιατί κι αυτό, ταλέντο είναι. Να βρει το έργο της ατυχές, ή κακά επεξεργασμένο. Αμάσητο κοινώς, όπως λέμε στο θέατρο, γιατί περί αυτού πρόκειται. Όταν ξεκινήσει να κάνεις κανείς τέτοιου είδους θέατρο, μπορεί να χρειαστεί χρόνια έρευνας, μη γελιόμαστε. Να διαβάσει χιλιάδες σελίδες για να παραδώσει με τη σειρά του ένα νέο ντοκουμέντο και όχι μια θέση έτσι άκοπα και απλά. Ειδικά όταν το θέμα είναι νωπό. Η ανάγνωση ότι είναι ένα έργο του Σάββα Ξηρού επειδή χρησιμοποιούνται κομμάτια του ημερολογίου του είναι πολύ επιπόλαιη.

Ούτε πολιτικά, ούτε ρουσφετολογικά πήρε την παράσταση η Δημητρακοπούλου. Ούτε ξόδεψε το δημόσιο χρήμα αφειδώς για να κάνει πλάτη σε έναν τρομοκράτη. Όλοι γνωρίζουμε τα ποσά που έχουν σπαταληθεί από τις κυβερνήσεις και τους εκπροσώπους που σήμερα μιλάνε, -με μεγάλη ευαισθησία- για το δημόσιο χρήμα. Μέσω των κυβερνήσεών τους χρηματοδοτήσει ανοσιουργήματα, πράγματα καταγέλαστα και εξίσου «επικίνδυνα». Άλλοθι είναι το ότι επικαλούμαστε την «σπατάλη κρατικού χρήματος». Κρύβει το «δε θέλω να ανέβει τέτοιο έργο», αυτή είναι η αλήθεια.

Να κάνουμε τέχνη λοιπόν με τους θετικούς ήρωες; Έναν φονιά αποθεώνει ο Κολτές στο Ρομπέρτο Τσούκο, ένα φονιά αποθεώνει ο Σαίξπηρ στον Ριχάρδο, να τα κλείσουμε στα συρτάρια τα έργα; Ή να σκεφτούμε; Να υπερασπιστούμε το δικαίωμα του άλλου να κάνει ένα έργο που θα μας είναι απεχθές. Αλλά να έχει το δικαίωμα να το κάνει.

Ευτυχώς ζούμε σε μια χώρα που έχουμε την ελευθερία μπορούμε και να συζητάμε και να κρίνουμε. Για τον Ξηρό, η κοινωνία στη συντριπτική της πλειοψηφία έχει αποφανθεί, το ίδιο και η Δικαιοσύνη. Η ίδια η Δικαιοσύνη δεν του έχει απαγορεύσει να μιλά. Ή να εκδίδει βιβλία. Για τους συγγενείς των θυμάτων είναι πάντα τραυματικό, για πολλούς, για την πλειοψηφία ημών, δυσάρεστο. Αλλά αυτή είναι η τέχνη. Πλούσια και ενοχλητική, μια αστείρευτη πηγή συζητήσεων. Όλα τα άλλα είναι προφάσεις προκειμένου να την χρησιμοποιήσουμε ως πολιτικό εργαλείο.


Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις

Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για ό,τι συμβαίνει τώρα στην Ελλάδα και τον Κόσμο στο thetoc.gr

10 Σεπ 2025 | 07:52

Ο πάντα προκλητικός Άδωνις Γεωργιάδης

O Γεωργιάδης ήταν προκλητικός. Προκλητικός που ακύρωσε την επίσκεψή του στο νοσοκομείο της Δράμας, προκλητικός και με τα όσα είπε μετά για τα επεισόδια στην είσοδο του νοσοκομείου πριν από την άφιξή του.

08 Σεπ 2025 | 07:44

Και πάλι όλοι μαζί

Γιατί τα σημερινά ζευγάρια αποφεύγουν -συχνά τρέμουν στο ενδεχόμενο- να γίνουν γονείς; Η προφανής απάντηση αφορά στο κόστος ζωής.

08 Σεπ 2025 | 06:05

Τα λείψανα του Αγίου Λαζάρου

Η βιβλιογραφία γύρω από την εμπορία "ιερών λειψάνων" εμπλουτίστηκε σε σημείο ώστε να αδυνατούμε να την εξαντλήσουμε στο πλαίσιο ενός σύντομου κειμένου.

06 Σεπ 2025 | 09:44

Δημογραφικό: Να ξυπνήσουμε γιατί χανόμαστε (Τάσος Γιαννίτσης)

Διαβάζοντας την εισήγηση για το δημογραφικό πρόβλημα που έκανε ο Τάσος Γιαννίτσης στην επετειακή εκδήλωση για τα 51 χρόνια του ΠΑΣΟΚ (και μπράβο τους για την ιδέα), σε πιάνει η ψυχή σου.

03 Σεπ 2025 | 07:15

Στην Αξιώτισσα στη Νάξο

Όποτε βλέπω σε ταβέρνα ή εστιατόριο, πανό, αφίσες και λοιπά πολιτικά μηνύματα, τα οποία "μοστράρει" ο ιδιοκτήτης πιστεύοντας προφανώς ότι με τον τρόπο αυτό επηρεάζει πεινασμένες συνειδήσεις, απλώς αποχωρώ.

ΧΡΗΣΤΟΣ ΧΩΜΕΝΙΔΗΣ 01 Σεπ 2025 | 07:23

Χειμερία νάρκη ή γεμιστά της επόμενης μέρας;

Οι αρκούδες. Τα ερπετά. Οι νυχτερίδες και οι σκίουροι. Και ορισμένοι Έλληνες πολιτικοί, ιδίως εάν έχουν διατελέσει πρωθυπουργοί.

01 Σεπ 2025 | 07:21

Εκλογολογίες και κομματικοί σχεδιασμοί

Ακόμα και η αναμενόμενη εμφάνιση του Κυριάκου Μητσοτάκη στη ΔΕΘ με τις γνωστές παροχές του Σεπτεμβρίου εντάσσεται πάντως, σύμφωνα με το ρεπορτάζ, σε μια εκλογική στρατηγική.

ΓΡΑΦΕΙ Ο Π. ΤΑΤΣΟΠΟΥΛΟΣ 01 Σεπ 2025 | 06:10

Η Ριβιέρα της Μέσης Ανατολής

Ζούμε σε οργουελικούς καιρούς. Ο Τζορτζ Όργουελ, αυτός ο σκοτεινός προφήτης του εικοστού αιώνα, μπορεί να μην έπεσε σε όλα μέσα (συμπεριλαμβάνονται και ηχηρές αστοχίες στις προβλέψεις του), αλλά σίγουρα πέτυχε διάνα το κυριότερο.

27 Αυγ 2025 | 07:28

Διαβάζοντας Τσίπρα μαζί με το croissant

Πώς να το κάνουμε, σου δίνει ένα prestige μια συνέντευξη στην Monde. (Επίτηδες βάζω συνέχεια ξένες λέξεις στο κείμενο, αν τυχόν το διαβάσει ο ίδιος, να ταλαιπωρηθεί να τις ψάχνει στο λεξικό. Μια αθώα εκδίκηση, θα μου τη συγχωρέσετε.)

25 Αυγ 2025 | 07:11

GET A LIFE

Η περιπέτεια του Γιώργου Μαζωνάκη δεν επηρέασε κανέναν πλην του ιδίου και των στενών συγγενών του. Δεν ήταν συνεπώς είδηση. Κακώς τα ΜΜΕ τη μετέδωσαν, την πρόβαλαν με πηχυαίους μάλιστα τίτλους. Γιατί το έκαναν;

ΓΡΑΦΕΙ Ο ΠΕΤΡΟΣ ΤΑΤΣΟΠΟΥΛΟΣ 25 Αυγ 2025 | 06:15

Η κόπωση των διακοπών

Όσο και αν ακουστεί αλλόκοτο, φαίνεται πως η κόπωση δεν επέρχεται ως συνέπεια των διακοπών, αλλά την κουβαλάμε μαζί μας και την μεταφέρουμε από τόπο σε τόπο.

23 Αυγ 2025 | 12:02

Η αφιέρωση της Μαρίας Φαραντούρη στη Λίνα Μενδώνη

Διάφοροι κοινωνικοί αγωνιστές του πληκτρολογίου, εξέφρασαν τον αποτροπιασμό τους για το γεγονός ότι η τραγουδίστρια – σύμβολο της αντίστασης – συμβιβάστηκε με την εξουσία.

20 Αυγ 2025 | 07:50

Τα χαρτιά της Ελλάδας και ο Τραμπ

Τι θα συνέβαινε αν ο πρόεδρος των ΗΠΑ καλούνταν να μεσολαβήσει στη διένεξη ανάμεσα στην Ελλάδα και την Τουρκία;

18 Αυγ 2025 | 07:52

59

Πριν από δυό εβδομάδες, έκλεισα τα πενηνταεννιά. Ήταν τα πρώτα γενέθλια της ζωής μου που η χαρά πήγαινε αντάμα με μια δυσφορία.

18 Αυγ 2025 | 07:50

Τα γαλλικά για τη Βούλτεψη

Υποθέτω μπορείς, σαν τη Βούλτεψη, να αποφανθείς ότι για τις πυρκαγιές και την ευαλωτότητά μας, δεν φταίει άλλος, αλλά φταίει το ότι δεν έχουμε αρκετούς εθελοντές. Πώς δεν το είχαμε σκεφτεί τόσα χρόνια βρε αδελφέ;

ΠΕΤΡΟΣ ΤΑΤΣΟΠΟΥΛΟΣ 18 Αυγ 2025 | 06:33

Ούτε Μόναχο, ούτε Γιάλτα

Ακόμη και όσοι τσαλαβουτούν στα ρηχά της ιστορικής έρευνας, όλο και κάτι έχουν ακούσει για τη Συμφωνία του Μονάχου και τη Διάσκεψη της Γιάλτας.

13 Αυγ 2025 | 09:01

Εγκώμιον της ξαπλώστρας

Και μπορεί στις καλοκαιρινές διακοπές και στις συνθήκες καύσωνα, οι πρωινοί περίπατοι να προσαρμόζονται στις συνθήκες της κλιματικής αλλαγής, αλλά στην επιλογή της παραλίας, η θεωρία μου ισχύει στο ακέραιο.