Follow us

Χωρίς αστείαν αιδώ για τη μορφή της απολαύσεως...

"Παλιά είχαμε τον Χατζιδάκι και τον Θεοδωράκη. Τώρα έχουμε τον Μιθριδάτη και τη Μόνικα...".

Χρήστος Χωμενίδης
ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΗΣΤΟς ΧΩΜΕΝΙΔΗς
Χρηστος Χωμενιδης

"Παλιά είχαμε τον Χατζιδάκι και τον Θεοδωράκη. Τώρα έχουμε τον Μιθριδάτη και τη Μόνικα...".

Συνοδευόμενη από αργό ανεβοκατέβασμα της κεφαλής, με σουφρωμένα χείλη, η φράση επαναλαμβάνεται τακτικότατα ως ανάθεμα. Τα ονόματα βεβαίως αλλάζουν. Σημερινοί πρωταγωνιστές συγκρίνονται με τη Λαμπέτη και με τον Χορν. Συγγραφείς του καιρού μας με τον Καζαντζάκη και με τον Παπαδιαμάντη. Ηγέτες με τον Ελευθέριο Βενιζέλο ή ακόμα και με τον Θεόδωρο Κολοκοτρώνη. Το συμπέρασμα μαύρο κι άραχλο. Διάγουμε εποχή οικτρής παρακμής. Εκεί όπου κάποτε κρεμούσαν οι καπετάνιοι τα άρματα, κρεμάνε σήμερα οι γύφτοι τα νταούλια όπως το θέτει η -πολιτικώς μη ορθή- παροιμία.

Για να αντιμετωπίσουμε το κύμα της νοσταλγικότητας, το οποίο καταντάει συχνά τσουνάμι και απειλεί να μάς πνίξει, θα μπορούσαμε να θυμηθούμε τον Ησίοδο. Που τον 8ο π.Χ. αιώνα εξεθείαζε το "χρυσό γένος" των προγόνων και οίκτιρε την κατάντια του "σιδερένιου γένους" των συγχρόνων του.

Θα μπορούσαμε να ερμηνεύσουμε το φαινόμενο ψυχολογικά. Πάντοτε εξιδανικεύουμε ό,τι συνέβαινε στα πρώτα νιάτα και στην παιδική μας ηλικία - αναπολούμε στην πραγματικότητα τον δικό μας φυσικό ενθουσιασμό που έκανε τα παγωτά να λιώνουν απολαυστικότερα στο στόμα, τα σπίτι να φαντάζουν πιο ευρύχωρα και τα κορίτσια θελκτικότερα. "Η νοσταλγία σου έχει πλάσει μια χώρα ανύπαρχτη με νόμους έξω απ’ τη γης κι απ’ τους ανθρώπους..." γράφει ο Σεφέρης ήδη το 1938.

Θα μπορούσαμε έπειτα να απομυθοποιήσουμε με στοιχεία το λαμπρό παρελθόν.

Όταν -πριν από τη βράβευσή τους με το Νόμπελ- ο Σεφέρης και ο Ελύτης εξέδιδαν ποιητικές συλλογές, δεν ήλπιζαν να διαθέσουν πάνω από 150-200 αντίτυπα. Ώσπου να τους μελοποιήσει ο Μίκης Θεοδωράκης παρέμεναν εντελώς άγνωστοι στο ευρύ κοινό. Μα και ο "Επιτάφιος" του Ρίτσου με τον Μπιθικώτση και το "Άξιον Εστί" και η "Μικρή Λευκή Αχιβάδα" τού Χατζιδάκι δεν έσπασαν ακριβώς τα ταμεία των δισκογραφικών. Οι δεκαετίες τού 1950 και του 1960 περισσότερο χαρακτηρίζονταν μουσικά από τα "ινδοπρεπή" (κλεμμένες μελωδίες από το Μπόλιγουντ) κι από τον Καζαντζίδη να θρηνεί -με την καταπληκτική του φωνή- τον καημό του μετανάστη.

Το εμβληματικό "Τρίτο Στεφάνι" του Κώστα Ταχτσή κυκλοφόρησε το 1962 και επί μία δεκαετία είχε περάσει εντελώς απαρατήρητο. Ο "Μεγάλος Ερωτικός" είχε ελάχιστες πωλήσεις όταν βγήκε το 1972. Ο Χατζιδάκις χάρηκε για αυτό. Ένοιωσε ελεύθερος, απαλλαγμένος από την ανεπιθύμητη φήμη που τού είχαν δώσει οι ταινίες της "Φίνος Φιλμ".

Τι ήταν στα αλήθεια οι ταινίες του παλιού ελληνικού κινηματογράφου; Φαρσοκωμωδίες, κατά κανόνα, με εντελώς προβλέψιμο σενάριο, με επανάληψη των κοινωνικών στερεοτύπων, "ο φτωχός και η πλούσια" ή το ανάποδο, με καρικατούρες μάλλον παρά με χαρακτήρες. Τις έσωζαν οι καταπληκτικοί ηθοποιοί, αρκετοί από τους οποίους -σαν τον Βασίλη Αυλωνίτη και τη Γεωργία Βασιλειάδου- είχαν θητεύσει προπολεμικά στην οπερέτα. Και η σκηνοθεσία μαστόρων σαν τον Αλέκο Σακελλάριο. Ή δράματα που διολίσθαιναν προς την παρωδία. (Αξίζει να διαβάσει κανείς τη βιτριολική κριτική του Βασίλη Ραφαηλίδη για το "Χώμα Βάφτηκε Κόκκινο"...). Επηρεασμένες εντονότατα από το ιταλικό σινεμά ή -στην περίπτωση του Δαλιανίδη- από τα αμερικάνικα μιούζικαλ.


Διέθεταν καλλιτεχνική σημασία; Τόσον όσον. Η μεγαλύτερη αξία τους ήταν ότι προσέφεραν αναψυχή σε εκατομμύρια Έλληνες. Το μεγάλο κοινό δεν ένιωθε ευτυχώς "αστεία αιδώ για τη μορφή της απολαύσεως", όπως θέτει ο Καβάφης...

Θα μπορούσαμε τέλος να θυμηθούμε τι γνώμη εξέφραζαν οι "τα φαιά φορούντες" (πάλι Καβάφης) για κάποιους που σήμερα αναγνωρίζουμε ως μεγάλους και τους χρησιμοποιούμε σαν καταβαραθρωτικό μέτρο σύγκρισης για τους συγχρόνους μας.

Μουσικοκριτικός των 50’ς είχε συμβουλεύσει τον Μάνο Χατζιδάκι να αλλάξει επάγγελμα, να πάψει να ταλαιπωρεί το πεντάγραμμο και τα αυτιά των ακροατών. "Ο κατήφορος ενός γύναιου σε ένα λούμπεν περιβάλλον" ήταν η "Στέλλα" του Κακογιάννη κατά τη γνώμη "προοδευτικής" εφημερίδας. Όσο για τον Καραγάτση, προχειρογράφο τον ανέβαζαν, πορνογράφο τον κατέβαζαν... Τόσο που είχε αρχίσει τελικά και ο ίδιος -κατά μαρτυρία τής θυγατέρας του- να αμφιβάλλει για το ταλέντο του.

Πού κατατείνω; Στο ότι ο Μιθριδάτης και η Μόνικα, ο Φοίβος Δεληβοριάς και ο Κωστής Μαραβέγιας είναι μεγέθη εν δυνάμει εφάμιλλα με τον Θεοδωράκη, τον Χατζιδάκι, τον Σαββόπουλο;

Το ερώτημα, νομίζω, πρέπει να τεθεί αντίστροφα. Έχει ανάγκη η κοινωνία μας από μεγαλόπνευστες αφηγήσεις, εμβληματικά έργα τέχνης ή -στην πολιτική- από οραματιστές ηγέτες; Από το κατώφλι του 20ου αιώνα, ο Κωστής Παλαμάς λογιζόταν εθνικός ποιητής. Στη συνέχεια απέκτησε αίγλη Πατέρα του Έθνους - κάθε του λέξη περιβαλλόταν με τεράστιο βάρος, κάθε δημόσια παρέμβαση του έκανε μεγάλη εντύπωση. Το ανάλογο είχε συμβεί στη Γαλλία με τον Ουγκώ, στην Ιταλία με τον Βέρντι. Τι υποδοχή θα είχε σήμερα μια ποιητική σύνθεση σαν τον "Δωδεκάλογο του Γύφτου"; Θα εθεωρείτο ο δημιουργός της ένας φωτισμένος ή ένας μωροφιλόδοξος, που αποπειράται να αναμετρηθεί με την Ιστορία, να κλείσει το συλλογικό παρελθόν και παρόν στους στίχους του;

Μια κοινωνία κατακερματισμένη σε "συλλογικότητες" και σε "διαφορετικότητες", οπαδοποιημένη στο μη παρέκει, που αναδεικνύει πρόσωπα για να έχει κυρίως την ηδονή να τα γκρεμίσει και να τα κατασπαράξει, που ακούει τα τραγούδια μισά στο youtube και φλυαρεί ακατάπαυστα στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, που κατακλύζεται από τόσες πληροφορίες ώστε τής είναι αδύνατον σχεδόν να εμβαθύνει, να αντιδράσει έστω ψύχραιμα… Πώς έχει το θράσσος να απαιτεί τον καινούργιο Χατζιδάκι; Να προσδοκά να ανέβουν παραστάσεις σαν τους "Όρνιθες" που σκηνοθέτησε ο Κάρολος Κουν; Αφού την επομένη κιόλας θα τους λησμονούσε. Και θα έπιανε να σκυλοτσακώνεται για κάτι εντελώς άσχετο - τα καμώματα ενός παίκτη ριάλιτι, τις δηλώσεις κάποιου υπουργού...

Τούτων δοθέντων, ας τραγουδάμε Μόνικα και Μιθριδάτη χωρίς αστεία αιδώ για τη μορφή τής απολαύσεως. Και αν -από σύμπτωση θεϊκή- εμφανιστεί μπροστά στα μάτια μας κάποιο διαμάντι ας μην το καταναλώσουμε βουλιμικά. Ας αγκαλιάσουμε, ας το φυλάξουμε ως κόρη οφθαλμού.

Πηγή: capital

Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις

Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για ό,τι συμβαίνει τώρα στην Ελλάδα και τον Κόσμο στο thetoc.gr

Στη Νέα Ερυθραία για μια από τις ομορφότερες αυλές των βορείων προαστίων

Το all-day στέκι με κοσμοπολίτικο αέρα και ανεμελιά έχει καταφέρει να ξεχωρίσει και συνεχίζει να το κάνει και το φθινόπωρο.

18 Αυγ 2025 | 07:52

59

Πριν από δυό εβδομάδες, έκλεισα τα πενηνταεννιά. Ήταν τα πρώτα γενέθλια της ζωής μου που η χαρά πήγαινε αντάμα με μια δυσφορία.

11 Αυγ 2025 | 11:36

Μια καλλονή και δύο Γκουαγιαβέρες

Η Καρταχένα καμαρώνει για τους συγγραφείς της. Για τον παραμυθά της βασικά, τον μεγαλύτερο παραμυθά στα ισπανικά μετά από τον Θερβάντες.

ΧΡΗΣΤΟΣ ΧΩΜΕΝΙΔΗΣ 01 Σεπ 2025 | 07:23

Χειμερία νάρκη ή γεμιστά της επόμενης μέρας;

Οι αρκούδες. Τα ερπετά. Οι νυχτερίδες και οι σκίουροι. Και ορισμένοι Έλληνες πολιτικοί, ιδίως εάν έχουν διατελέσει πρωθυπουργοί.

25 Αυγ 2025 | 07:11

GET A LIFE

Η περιπέτεια του Γιώργου Μαζωνάκη δεν επηρέασε κανέναν πλην του ιδίου και των στενών συγγενών του. Δεν ήταν συνεπώς είδηση. Κακώς τα ΜΜΕ τη μετέδωσαν, την πρόβαλαν με πηχυαίους μάλιστα τίτλους. Γιατί το έκαναν;

18 Αυγ 2025 | 07:52

59

Πριν από δυό εβδομάδες, έκλεισα τα πενηνταεννιά. Ήταν τα πρώτα γενέθλια της ζωής μου που η χαρά πήγαινε αντάμα με μια δυσφορία.

11 Αυγ 2025 | 11:36

Μια καλλονή και δύο Γκουαγιαβέρες

Η Καρταχένα καμαρώνει για τους συγγραφείς της. Για τον παραμυθά της βασικά, τον μεγαλύτερο παραμυθά στα ισπανικά μετά από τον Θερβάντες.

06 Σεπ 2025 | 09:44

Δημογραφικό: Να ξυπνήσουμε γιατί χανόμαστε (Τάσος Γιαννίτσης)

Διαβάζοντας την εισήγηση για το δημογραφικό πρόβλημα που έκανε ο Τάσος Γιαννίτσης στην επετειακή εκδήλωση για τα 51 χρόνια του ΠΑΣΟΚ (και μπράβο τους για την ιδέα), σε πιάνει η ψυχή σου.

03 Σεπ 2025 | 07:15

Στην Αξιώτισσα στη Νάξο

Όποτε βλέπω σε ταβέρνα ή εστιατόριο, πανό, αφίσες και λοιπά πολιτικά μηνύματα, τα οποία "μοστράρει" ο ιδιοκτήτης πιστεύοντας προφανώς ότι με τον τρόπο αυτό επηρεάζει πεινασμένες συνειδήσεις, απλώς αποχωρώ.

ΧΡΗΣΤΟΣ ΧΩΜΕΝΙΔΗΣ 01 Σεπ 2025 | 07:23

Χειμερία νάρκη ή γεμιστά της επόμενης μέρας;

Οι αρκούδες. Τα ερπετά. Οι νυχτερίδες και οι σκίουροι. Και ορισμένοι Έλληνες πολιτικοί, ιδίως εάν έχουν διατελέσει πρωθυπουργοί.

01 Σεπ 2025 | 07:21

Εκλογολογίες και κομματικοί σχεδιασμοί

Ακόμα και η αναμενόμενη εμφάνιση του Κυριάκου Μητσοτάκη στη ΔΕΘ με τις γνωστές παροχές του Σεπτεμβρίου εντάσσεται πάντως, σύμφωνα με το ρεπορτάζ, σε μια εκλογική στρατηγική.

ΓΡΑΦΕΙ Ο Π. ΤΑΤΣΟΠΟΥΛΟΣ 01 Σεπ 2025 | 06:10

Η Ριβιέρα της Μέσης Ανατολής

Ζούμε σε οργουελικούς καιρούς. Ο Τζορτζ Όργουελ, αυτός ο σκοτεινός προφήτης του εικοστού αιώνα, μπορεί να μην έπεσε σε όλα μέσα (συμπεριλαμβάνονται και ηχηρές αστοχίες στις προβλέψεις του), αλλά σίγουρα πέτυχε διάνα το κυριότερο.

27 Αυγ 2025 | 07:28

Διαβάζοντας Τσίπρα μαζί με το croissant

Πώς να το κάνουμε, σου δίνει ένα prestige μια συνέντευξη στην Monde. (Επίτηδες βάζω συνέχεια ξένες λέξεις στο κείμενο, αν τυχόν το διαβάσει ο ίδιος, να ταλαιπωρηθεί να τις ψάχνει στο λεξικό. Μια αθώα εκδίκηση, θα μου τη συγχωρέσετε.)

25 Αυγ 2025 | 07:11

GET A LIFE

Η περιπέτεια του Γιώργου Μαζωνάκη δεν επηρέασε κανέναν πλην του ιδίου και των στενών συγγενών του. Δεν ήταν συνεπώς είδηση. Κακώς τα ΜΜΕ τη μετέδωσαν, την πρόβαλαν με πηχυαίους μάλιστα τίτλους. Γιατί το έκαναν;

ΓΡΑΦΕΙ Ο ΠΕΤΡΟΣ ΤΑΤΣΟΠΟΥΛΟΣ 25 Αυγ 2025 | 06:15

Η κόπωση των διακοπών

Όσο και αν ακουστεί αλλόκοτο, φαίνεται πως η κόπωση δεν επέρχεται ως συνέπεια των διακοπών, αλλά την κουβαλάμε μαζί μας και την μεταφέρουμε από τόπο σε τόπο.

23 Αυγ 2025 | 12:02

Η αφιέρωση της Μαρίας Φαραντούρη στη Λίνα Μενδώνη

Διάφοροι κοινωνικοί αγωνιστές του πληκτρολογίου, εξέφρασαν τον αποτροπιασμό τους για το γεγονός ότι η τραγουδίστρια – σύμβολο της αντίστασης – συμβιβάστηκε με την εξουσία.

20 Αυγ 2025 | 07:50

Τα χαρτιά της Ελλάδας και ο Τραμπ

Τι θα συνέβαινε αν ο πρόεδρος των ΗΠΑ καλούνταν να μεσολαβήσει στη διένεξη ανάμεσα στην Ελλάδα και την Τουρκία;

18 Αυγ 2025 | 07:52

59

Πριν από δυό εβδομάδες, έκλεισα τα πενηνταεννιά. Ήταν τα πρώτα γενέθλια της ζωής μου που η χαρά πήγαινε αντάμα με μια δυσφορία.

18 Αυγ 2025 | 07:50

Τα γαλλικά για τη Βούλτεψη

Υποθέτω μπορείς, σαν τη Βούλτεψη, να αποφανθείς ότι για τις πυρκαγιές και την ευαλωτότητά μας, δεν φταίει άλλος, αλλά φταίει το ότι δεν έχουμε αρκετούς εθελοντές. Πώς δεν το είχαμε σκεφτεί τόσα χρόνια βρε αδελφέ;

ΠΕΤΡΟΣ ΤΑΤΣΟΠΟΥΛΟΣ 18 Αυγ 2025 | 06:33

Ούτε Μόναχο, ούτε Γιάλτα

Ακόμη και όσοι τσαλαβουτούν στα ρηχά της ιστορικής έρευνας, όλο και κάτι έχουν ακούσει για τη Συμφωνία του Μονάχου και τη Διάσκεψη της Γιάλτας.

13 Αυγ 2025 | 09:01

Εγκώμιον της ξαπλώστρας

Και μπορεί στις καλοκαιρινές διακοπές και στις συνθήκες καύσωνα, οι πρωινοί περίπατοι να προσαρμόζονται στις συνθήκες της κλιματικής αλλαγής, αλλά στην επιλογή της παραλίας, η θεωρία μου ισχύει στο ακέραιο.

11 Αυγ 2025 | 11:36

Μια καλλονή και δύο Γκουαγιαβέρες

Η Καρταχένα καμαρώνει για τους συγγραφείς της. Για τον παραμυθά της βασικά, τον μεγαλύτερο παραμυθά στα ισπανικά μετά από τον Θερβάντες.

11 Αυγ 2025 | 10:48

Το θαύμα της απάτης

Η εμμονή μου τα τελευταία χρόνια να αποκαλύπτω τις απάτες πίσω από τη συντριπτική πλειονότητα των υποτιθέμενων θαυμάτων δίνει την εσφαλμένη εντύπωση ότι δεν πιστεύω στα θαύματα συνολικά.