ΤOC BOOKS: Kοινωνική δικαιοσύνη, Τόμας Χάρντι και Τζούνα Μπαρνς

Το πνεύμα της Φιλαδέλφειας του Αλέν Σουπιό, το περίφημο Νυχτοδάσος σε νέα μετάφραση και ο Δήμαρχος του Κάστερμπριτζ του Thomas Hardy.

toc-books-koinwniki-dikaiosuni-tomas-xarnti-kai-tzouna-mparns
|
SHARE THIS
0
SHARES

Το πνεύμα της Φιλαδέλφειας του Αλέν Σουπιό

 

Ο προπαγανδιστικός λόγος που επιδιώκει να θεωρηθεί η πορεία της οικονομικής παγκοσμιοποίησης ως ένα φυσικό φαινόμενο, επιβαλλόμενο σε ολόκληρη την ανθρωπότητα χωρίς δυνατότητα αντιλόγου, φαίνεται να έχει σκεπάσει μέχρις εξαλείψεως ακόμη και την ανάμνηση των κοινωνικών διδαγμάτων που είχαν αντληθεί από την εμπειρία των δύο παγκοσμίων πολέμων. Η πίστη στο αλάθητο των χρηματοπιστωτικών αγορών αντικατέστησε τη βούληση να αποδοθεί κάποια στοιχειώδης δικαιοσύνη στην παραγωγή και την κατανομή του πλούτου σε παγκόσμια κλίμακα, καταδικάζοντας έτσι την τεράστια μάζα των ηττημένων αυτής της νέας παγκόσμιας οικονομικής τάξης στη μετανάστευση, τον αποκλεισμό και τη βία. Η τρέχουσα χρεοκοπία αυτού του συστήματος μας καλεί να ανασύρουμε μέσα από τα συντρίμμια της ακροφιλελεύθερης ιδεολογίας το μεταπολεμικό κανονιστικό έργο που η ιδεολογία αυτή επιστρατεύθηκε για να αφανίσει.
Το ανά χείρας βιβλίο μάς προσκαλεί να επανοικειοποιηθούμε το πνεύμα της Διακήρυξης της Φιλαδέλφειας του 1944, προκειμένου να αποτινάξουμε την ψευδαίσθηση της ολοκληρωτικής Αγοράς και να ιχνηλατήσουμε τα νέα μονοπάτια της κοινωνικής Δικαιοσύνης.

Το εξώφυλλο είναι του εικαστικού Στέφανου Ρόκκου

Κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Επιθεώρησις Εργατικού Δικαίου

 

Ο Δήμαρχος του Κάστερμπριτζ του Thomas Hardy

 

Η ζωή και ο θάνατος ενός ανθρώπου με χαρακτήρα.

Το μυθιστόρημα με το οποίο άρχισε να εδραιώνεται η φήμη του Τόμας Χάρντι χάρη στον αξιομνημόνευτο χαρακτήρα του ήρωα του και τις διαρκείς ανατροπές στην πλοκή.

Σ’ έναν παροξυσμό μέθης ο Μάικλ Χέντσαρντ πουλά τη γυναίκα του και το κοριτσάκι τους για πέντε γκινέες. Την άλλη μέρα, μετανιωμένος, αποφασίζει να κόψει το ποτό και να αλλάξει ζωή. Τα επόμενα χρόνια καταξιώνεται ως σεβαστός και επιτυχημένος πολίτης και στη συνέχεια γίνεται δήμαρχος του Κάστερμπριτζ. Όμως, πίσω από την επιτυχία του, το αποτρόπαιο μυστικό του παρελθόντος και ο χαρακτήρας του έχουν στήσει την ενέδρα τους. Είκοσι χρόνια μετά η γυναίκα του έρχεται να τον βρει, ελπίζοντας πως θα βοηθήσει κι εκείνη και την κόρη της. Εκείνος είναι πρόθυμος να το κάνει. Εγωπαθής, πεισματάρης και ευμετάβλητος συναισθηματικά, όμως, θα βάλει, αντιθέτως, τους γύρω του σε συνεχείς περιπέτειες.

 

Η ιστορία ενός ανθρώπου που χρειάζεται την επαφή με τους άλλους, αλλά παραμένει μόνος γιατί δεν μπορεί να αντέξει τους περιορισμούς που αυτή επιβάλλει. Μια «μελέτη του χαρακτήρα και των πράξεων του ανθρώπου», όπως χαρακτηρίζει το μυθιστόρημα ο ίδιος ο συγγραφέας. Το πιο «ελληνικό» έργο του Χάρντι, όπως τονίζει στον πρόλογό του ο Dale Kramer, μια και «ο ήρωάς του αντιστοιχίζεται με τον Οιδίποδα, τον Κρέοντα, τον Αγαμέμνονα και τον Προμηθέα».

«Οι χαρακτήρες του Χάρντι έχουν μια απροσδιόριστη δύναμη, μια δύναμη να αγαπούν και να μισούν, η οποία στους άνδρες γίνεται αιτία να εξεγερθούν και στις γυναίκες συνεπάγεται απεριόριστες δυνατότητες να ταλαιπωρούνται [. . .] Αν θέλουμε να τοποθετήσουμε τον Χάρντι ανάμεσα στους συναδέλφους του, πρέπει να τον χαρακτηρίσουμε ως τον μεγαλύτερο τραγικό συγγραφέα της αγγλικής λογοτεχνίας» έγραψε η Βιρτζίνια Γουλφ.

Κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Gutemberg

 

Νυχτοδάσος της Τζούνα Μπαρνς

 

Το λογοτεχνικό ορόσημο της φεμινιστικής και λεσβιακής λογοτεχνίας. H ιστορία πάθους που θαύμασαν ο Joyce, ο Faulkner, ο Dylan Thomas, ο   Ford Madox Ford.

Παρίσι. Μεσοπόλεμος. Οι κοινωνικές τάξεις, η θρησκεία, η σεξουαλικότητα επαναπροσδιορίζονται. Η Ρόμπιν, μια όμορφη Aμερικανίδα, παντρεύεται τον ψευτοαριστοκράτη Φέλιξ, τον εγκαταλείπει μαζί και το παιδί τους, και συνάπτει ερωτικές σχέσεις με δύο γυναίκες: τη Νόρα και τη Τζένι. Όμως το πάθος της για νυχτερινές μοναχικές περιπλανήσεις και περιπέτειες οδηγεί τις ερωμένες της στα όρια της παραφροσύνης.

Από τα σπουδαιότερα βιβλία του 20ού αιώνα», κατά τον William Burroughs, καθιέρωσε τη Τζούνα Μπαρνς (1892-1982) ως «Αμερικανίδα Βιρτζίνια Γουλφ». «Μοναδικό ύφος, πανέμορφες διατυπώσεις, ένα  λαμπρό πνεύμα», όπως γράφει στον πρόλογό του ο T.S. Eliot, «συνεχίζει να προκαλεί με τα θέματα του: το πάθος, την παρακμή, τον έρωτα για άτομα του ίδιου φύλου αλλά και τον έρωτα εν γένει, το μίσος, την πλήξη και την αδάμαστη φύση που ελλοχεύει μέσα σε κάθε ανθρώπινο ον, και», όπως τονίζει η μεταφράστρια του Αργυρώ Μαντόγλου, «αποφασίζει για το πώς και ποιους θα αγαπάμε για λίγο ή για μια ζωή».

Αφορμή για τη συγγραφή του ο πολυτάραχος βίος της ίδιας της Τζούνα Μπαρνς, η παθιασμένη σχέση της με τη γλύπτρια Θέλμα Γουντ αλλά και άλλες ερωτικές περιπέτειές της με άνδρες και γυναίκες.

Η Τζούνα Μπαρνς γεννήθηκε το 1892 σε μια ξύλινη καλύβα στο Κόρνγουολ ον Χάντσον, μια αποικία καλλιτεχνών, βόρεια της Νέας Υόρκης. Μεγάλωσε με τη μαχητική φεμινίστρια γιαγιά της, τον αποτυχημένο μουσικό και υπέρμαχο της πολυγαμίας πατέρα της, τη μητέρα της και, λίγο αργότερα και την ερωμένη του, από την οποία απέκτησε οκτώ ετεροθαλή αδέλφια. Θύμα βιασμού στα 16 της, μετακόμισε μετά το διαζύγιο των γονιών της στη Νέα Υόρκη όπου ξεκίνησε μια εξαιρετικά επιτυχημένη καριέρα δημοσιογράφου και σκιτσογράφου. Ανάμεσα στις παρέες της εκείνη την εποχή ήταν ο Τζόις, ο Έλιοτ, ο Χέμινγουεϊ, ο Μαρσέλ Ντισάν, ο Πάουντ, ο Μοντάλε, ο Φιτζέραλντ, η Αναΐς Νιν, η Γερτρούδη Στάιν, η Πέγκι Γκούγκενχαϊμ, ο Τσάρλι Τσάπλιν κ.α  Ακολουθώντας το παράδειγμα πολλών από αυτούς μετακόμισε το 1921 στο Παρίσι. Το 1942 επέστρεψε, λόγω πολέμου, στη Νέα Υόρκη όπου κι έζησε τα 42 επόμενα χρόνια, αλκοολική και σχετικά απομονωμένη γράφοντας κυρίως ποιήματα. Πέθανε σε ηλικία 90 χρονών, το 1982.

Κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Gutemberg

Τα βιβλία μπορείτε να τα βρείτε στα public

Ακολούθησε το theTOC.gr στο Facebook