
Το ταξίδι της Black Friday ξεκίνησε με τις επιχειρήσεις να προσδοκούν να κάνουν τους μεγαλύτερους τζίρους αυτής της περιόδου.
Ολοι προετοιμάζονται για να κάνουν ένα crash-test που θα «ανοίξει» την αγορά σε λιγότερο από ένα μήνα πριν από τις γιορτές των Χριστουγέννων.
Όπως έχει δείξει μέχρι τώρα η τάση, οι καταναλωτές κυνηγούν τις προσφορές των ακριβών ειδών, ενώ βομβαρδίζονται κυριολεκτικά από τις καμπάνιες των μεγάλων καταστημάτων.
Η «Μαύρη Παρασκευή» έχει μπει για τα καλά στην καρδιά και την «τσέπη» των καταναλωτών και πέρσι σύμφωνα με τα στοιχεία του Black Friday Global η Ελλάδα αύξησε τους τζίρους της σε σχέση με μια κανονική Παρασκευή κατά 2600%.
Η καταναλωτική τρέλα της ημέρας, που πολλοί ισχυρίζονται ότι βυθίζει σε αποτυχία τις ενδιάμεσες εκπτώσεις, φέρνει τη χώρα μας στην τέταρτη θέση στον κόσμο στις 55 αγορές που πραγματοποιήθηκε η έρευνα.
Τι αγοράζουμε και τι πρέπει να προσέξουμε
Οι μεγάλες αλυσίδες προϊόντων προηγούνται φυσικά στις προσφορές και οι πέντε πιο δημοφιλείς κατηγορίες προϊόντων περιλαμβάνουν είδη ένδυσης, υποδήματα, καλλυντικά και αρώματα, ηλεκτρονικά είδη και οικιακές συσκευές.
Σε όλη τη διάρκεια της εβδομάδας τα καταστήματα προϊόντων τεχνολογίας αρχίζουν τις προσφορές που κορυφώνονται την Παρασκευή, ενώ στο παιχνίδι έχουν μπει τα καταστήματα ηλεκτρικών ειδών, αλλά και τα εμπορικά κέντρα και οι αγορές από ηλεκτρονικές πλατφόρμες που μπαίνουν φέτος για πρώτη φορά στο παιχνίδι με πρώτη και καλύτερη την Skroutz που έχει δημιουργήσει ειδική σελίδα για την Μαύρη Παρασκευή. Οι προτιμήσεις του κοινού φανερώνουν ότι μεγάλο μερίδιο της αγοράς έχουν τα ρούχα, τα παπούτσια, τα ηλεκτρονικά είδη, οι οικιακές συσκευές και τα καλλυντικά. Σε προσφορές όμως έχουν προχωρήσει ακόμα και οι αεροπορικές εταιρείες, τα ηλεκτρονικά σούπερ μάρκετ και τα μεγάλα φαρμακεία.
Αγοράστε έξυπνα στην Μαύρη Παρασκευή
Η καλύτερη συμβουλή που δίνουν οι ειδικοί στους καταναλωτές είναι να καθορίσουν το μπάτζετ τους, να γνωρίζουν τις αρχικές τιμές και να κάνουν λίστα με αυτά που θέλουν και θεωρούν απαραίτητα.
Σε ότι αφορά τα ηλεκτρικά είδη, μπορεί οι μικροσυσκευές να είναι πάντα ελκυστικές, αλλά οι μεγάλες και ακριβές συσκευές είναι αυτές που πρέπει να κυνηγήσετε. Παρακολουθήστε τις τιμές της αγοράς λίγες μέρες νωρίτερα και κάντε συγκρίσεις. Το ίδιο ισχύει και για συγκεκριμένες μάρκες προϊόντων στα καταστήματα ηλεκτρονικών ειδών. Διαλέξτε προσεκτικά ένα καινούργιο κινητό ή ένα λάπτοπ και κάντε οπωσδήποτε σύγκριση σε όλα τα καταστήματα. Μην παγιδευτείτε στην πρώτη καλή τιμή που θα βρείτε, προετοιμαστείτε και σκεφθείτε ότι η μέρα έχει και λίγο τρέξιμο.
Η μόδα είναι πάντα ελκυστική αλλά η Μαύρη Παρασκευή θα σας «βοηθήσει» να αγοράσετε ρούχα και παπούτσια που πιθανώς δε μπορούσατε να πλησιάσετε. Προτιμήσετε ένα καλό πανωφόρι, ένα κομμάτι που δε φεύγει από τη μόδα, καλής ποιότητας, αντί να ξοδέψετε τον προϋπολογισμό σας σε ρούχα που δε λείπουν από τη ντουλάπα σας μόνο και μόνο επειδή έχουν χαμηλή τιμή. Το ίδιο ισχύει και για τα παπούτσια μόνο που εδώ υπάρχει και ένα άλλο μυστικό: ελέγξτε την αντοχή τους. Αν θέλετε ένα καθημερινό παπούτσι μην πάτε κατευθείαν στα πιο ακριβά αλλά και στα πιο άνετα και ανθεκτικά. Και φυσικά η λέξη κλειδί της Μαύρης Παρασκευής είναι οι μπότες. Είναι αυτό που κυνηγούν όλοι περισσότερο και αυτές που έχουν και τις πιο τρελές προσφορές, οπότε διαλέξτε κάτι κλασικό και ας είναι περσινό μοντέλο.
Αντίστοιχες συμβουλές δίνουν οι ειδικοί σε όσους πάνε στα σούπερ μάρκετ που και εκείνα έχουν μπει στο χορό της Μαύρης Παρασκευής. Οι πιο συμφέρουσες αγορές αφορούν προϊόντα μακράς διάρκειας όπως είναι τα απορρυπαντικά, αλλά και τα λάδια, τα κρασιά και όλα τα είδη υγιεινής, χαρτικά που συνήθως εκσφενδονίζουν το λογαριασμό της εβδομάδας. Μάλιστα πολλοί είναι αυτοί που γράφονται σε λίστες ηλεκτρονικής αλληλογραφίας, έτσι ώστε να είναι διαρκώς ενημερωμένοι μέχρι τελευταία στιγμή για τα πακέτα προσφορών.
Επίμαχο για τις γυναίκες κυρίως το ζήτημα «καλλυντικά» αφού ο ανταγωνισμός των εταιρειών είναι μεγάλος και τα μεγάλα καταστήματα αλλά και τα ηλεκτρονικά φαρμακεία γνωρίζουν μια μέρα μεγάλης «δόξας» με χιλιάδες παραγγελίες να εκτελούνται αυτοστιγμί. Εδώ είναι μεγάλο το δέλεαρ αλλά και μεγάλες οι παγίδες. Προκειμένου να μην απογοητευθείτε, προσέξτε τι προϊόντα αγοράζετε και τσεκάρετε τη λήξη τους. Κάντε μια βόλτα σε φαρμακεία και μαγαζιά για τη μάρκα που σας ταιριάζει και μην πειραματιστείτε με κάτι που δε θα χρησιμοποιήσετε ποτέ ή με μια μάρκα που δεν ξέρετε ή μπορεί να μη σας ταιριάζει. Επίσης μην παρασυρθείτε από την τιμή ενός προϊόντος αν δε διαβάσετε προσεκτικά την περιγραφή του για τυχόν αλλεργίες. Στα πιο δημοφιλή προϊόντα της ημέρας είναι φυσικά τα αρώματα που ο τζίρος τους γνωρίζει δόξες Χριστουγεννιάτικης αγοράς.
Οι διαδικτυακές αγορές
Σύμφωνα με έρευνα της picodi, οι Έλληνες δηλώνουν έτοιμοι να ξοδέψουν κατά μέσο όρο 242 ευρώ σε διαδικτυακά και φυσικά καταστήματα.
Οι ειδικοί συμβουλεύουν τους καταναλωτές με την ολοκλήρωση της αγοράς να λαμβάνουν επιβεβαίωση της παραγγελίας από το ηλεκτρονικό κατάστημα, η οποία συνήθως στέλνεται με e-mail, με τα σημαντικά στοιχεία της συναλλαγής, όπως ο αριθμός παραγγελίας, περιγραφή του προϊόντος που παρήγγειλες, ο χρόνος και ο τρόπος παράδοσης. Επίσης με την παραλαβή του προϊόντος να γίνεται έλεγχος ότι ο καταναλωτής παραλαμβάνει ακριβώς αυτό που παρήγγειλε και είναι σε άψογη κατάσταση. Μαζί με το προϊόν θα πρέπει να υπάρχει το παραστατικό αγοράς (απόδειξη ή τιμολόγιο) με την επωνυμία του ηλεκτρονικού καταστήματος από το οποίο έγινε η παραγγελία.
Η πρακτική συμβουλή για να μπορέσει κάποιος να κυνηγήσει άνετα τις προσφορές που τον ενδιαφέρουν είναι να έχει χρόνο και …άνετα παπούτσια. Η μέρα επιβάλλει λίγο παραπάνω τρέξιμο, αλλά ανταμείβει τους πιο επίμονους με αυτά που έχουν μια μοναδική ευκαιρία να αποκτήσουν.
Οι καταναλωτές θα έχουν την ευκαιρία να πραγματοποιήσουν την συγκεκριμένη ημέρα τα ψώνια τους σε αρκετά χαμηλότερες τιμές, εκμεταλλευόμενοι τις προσφορές σε μια μεγάλη λίστα με προϊόντα.
Ωστόσο, κατά την διάρκεια των αγορών χρειάζεται μεγάλη προσοχή από το καταναλωτικό κοινό για τυχόν παραπλανητικές προσφορές. Γι’ αυτόν ακριβώς τον λόγο ο τετραψήφιος αριθμός 1520 της Γενικής Διεύθυνσης Προστασίας Καταναλωτή θα βρίσκεται σε λειτουργία προκειμένου οι καταναλωτές να προχωρούν σε καταγγελίες.
Οι 5 οδηγίες προς καταναλωτές
Η Ένωση Εργαζομένων Καταναλωτών Ελλάδος συστήνει στους καταναλωτές να είναι ιδιαιτέρως προσεκτικοί και να μη δελεάζονται από φαινομενικά εντυπωσιακές προσφορές οι οποίες σε αρκετές περιπτώσεις μπορεί να είναι παραπλανητικές.
Η Ένωση, προτείνει την τήρηση πέντε κανόνων που διασφαλίζουν ότι οι καταναλωτές δεν θα πέσουν θύματα «προσφορών»:
* Να κάνουν έρευνα αγοράς και να ελέγχουν όχι μόνο την τιμή (αρχική και νέα) αλλά και την ποιότητα των προϊόντων. Επίσης, να αναζητούν στο διαδίκτυο την τιμή του προϊόντος που πρόκειται να επιλέξουν, βάσει κωδικού ή αριθμού μοντέλου, ώστε να είναι βέβαιοι ότι η τιμή που έχουν εντοπίσει είναι η πιο συμφέρουσα.
* Να οριοθετήσουν τις ανάγκες τους και να προγραμματίσουν με λίστα τις αγορές που πρόκειται να κάνουν, οι οποίες θα συμβαδίζουν με τον προσωπικό ή οικογενειακό τους προϋπολογισμό, αποφεύγοντας αλόγιστες δαπάνες.
* Να ενημερωθούν για τις λεπτομέρειες και τους όρους της συναλλαγής τους όταν αγοράζουν προϊόντα με δόσεις. Ιδίως για αγορές με πιστωτική κάρτα, να είναι πάντα ενημερωμένοι για τους όρους και τις προϋποθέσεις της συγκεκριμένης αγοράς.
* Τα προϊόντα πρέπει να φέρουν την αρχική τιμή και την τιμή προσφοράς (όχι το ποσοστό έκπτωσης). Προσοχή! Στις προσφορές συχνά αναγράφεται ότι δεν γίνονται αλλαγές, γι' αυτό εάν μετανιώσετε, δεν έχετε τη δυνατότητα αλλαγής.
* Να ζητάνε πάντα την απόδειξη για τα προϊόντα που έχουν αγοράσει. Σε περίπτωση που το προϊόν είναι ελαττωματικό και θελήσουν να το επιστρέψουν ή να το αλλάξουν, η επίδειξη της απόδειξης είναι απαραίτητη.
Καλό θα ήταν να γνωρίζουν όλοι ότι η καταναλωτική φρενίτιδα που με τεχνικές marketing δημιουργούν μεγάλοι παράγοντες του εμπορίου (Βlack Friday, άνοιγμα καταστημάτων τις Κυριακές, λευκές νύκτες κλπ) έχει ως αποτέλεσμα την υποσυνείδητη άσκηση ψυχολογικής πίεσης στον καταναλωτή, ο οποίος αισθάνεται ότι «πρέπει» να εκμεταλλευτεί τις προσφορές, σπεύδοντας στα μαγαζιά.

Τι συμβαίνει σε όλο τον κόσμο
Τα εσωτερικά δεδομένα της πλατφόρμας Black-Friday.Global για το 2018 στην Ελλάδα δείχνουν αύξηση 1141% στις πωλήσεις τη Black Friday σε σύγκριση με μια συνηθισμένη ημέρα. Αυτοί οι μεγάλοι αριθμοί δεν είναι ασυνήθιστοι. Για παράδειγμα, στο Ηνωμένο Βασίλειο, η αύξηση ήταν 1708%, στη Γερμανία – πάνω από 2418%, και στην Αυστρία – πάνω από 3000%.

Τα στατιστικά στοιχεία των τελευταίων ετών δείχνουν ότι στην Ελλάδα οι πέντε πιο αγορασμένες κατηγορίες προϊόντων κατά τη διάρκεια της Μαύρης Παρασκευής περιλαμβάνουν είδη ένδυσης, υποδήματα, καλλυντικά και αρώματα, ηλεκτρονικά είδη και οικιακές συσκευές.
Οι Έλληνες προβλέπουν να λάβουν μέρος στις πωλήσεις τόσο σε ηλεκτρονικά όσο και σε φυσικά καταστήματα και είναι έτοιμοι να ξοδέψουν κατά μέσο όρο 242 ευρώ.
Σε άλλες χώρες, οι αγοραστές έχουν μικρότερο προϋπολογισμό, όπως οι Γερμανοί (211 ευρώ), οι Σιγκαπουριανοί (232 ευρώ) ή Ισπανοί (210 ευρώ). Οι αγοραστές που προβλέπουν να ξοδέψουν το περισσότερο είναι από τις ΗΠΑ (429 ευρώ), τον Καναδά (381 ευρώ), το Ηνωμένο Βασίλειο (351 ευρώ), την Ιρλανδία (300 ευρώ) και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα (257 ευρώ).

Σύμφωνα με έρευνα του Εργαστηρίου Μάρκετινγκ MARLAB του Πανεπιστημίου Μακεδονίας, κατά την περσινή Black Friday οι καταναλωτές/τριες ανταποκρίθηκαν ως ένα βαθμό στην πρόσκληση των εμπορικών επιχειρήσεων καθώς το 30% του δείγματος πραγματοποίησε αγορές κατά την ημέρα Black Friday (έναντι 24% το 2016). Από αυτούς, το 21% αγόρασε μόνο από τα εμπορικά καταστήματα, το 34% μόνο από το διαδίκτυο και το υπόλοιπο 45% αγόρασε προϊόντα από τα καταστήματα αλλά και από το διαδίκτυο. Και πλήρωσαν για τις αγορές τους κυρίως με χρεωστικές κάρτες (42%), με μετρητά (41%) αλλά και πιστωτικές κάρτες (25,4%).
Οι περισσότερες αγορές έγιναν από καταστήματα νέων τεχνολογιών, καλλυντικών, και ένδυση/υπόδησης ενώ οι καταναλωτές/τριες ξόδεψαν για αγορές στην πλειοψηφία τους (31,3%) έως 50 ευρώ, ένα 28,4% ξόδεψε 51-100 ευρώ ενώ μόνο ένα 7,5% δήλωσε ότι ξόδεψε περισσότερα από 501 ευρώ.

Όσον αφορά το ποσοστό των εκπτώσεων, το 44% των καταναλωτών που έκαναν αγορές υποστήριξε ότι από τα προϊόντα που αγόρασαν κέρδισαν έκπτωση της τάξης του 30%-40% και το 33,5% δήλωσε ότι αγόρασε με έκπτωση από 50% και πάνω της αρχικής τιμής των προϊόντων. Για τους συμμετέχοντες στην έρευνα, τα προϊόντα τα οποία είχαν τη μεγαλύτερη έκπτωση ήταν τα προϊόντα τεχνολογίας (74%), τα είδη ένδυσης/υπόδησης (20%), τα καλλυντικά (16%) και ο οικιακός εξοπλισμός (16%).
ΠΗΓΗ ΦΩΤΟ INTIME
Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις
Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για ό,τι συμβαίνει τώρα στην Ελλάδα και τον Κόσμο στο thetoc.gr