Τις παθογένειες και τα κακώς κείμενα του παρελθόντος προσπαθεί να αντιμετωπίσει η διοίκηση των ΕΛΤΑ στρεφόμενη σε ένα μοντέλο που αντηχεί στις ταχυμεταφορές του μέλλοντος και όχι τις παρωχημένες υπηρεσίες, οι οποίες ανταποκρίνονται σε ανάγκες του προηγούμενου αιώνα και όχι στο σύγχρονο απαιτητικό περιβάλλον.
Η νέα κίνηση των ΕΛΤΑ είναι το ξαφνικό κλείσιμο ζημιογόνων καταστημάτων από τις 3 Νοεμβρίου και αποτελεί συνέχεια των προσπαθειών του κλεισίματος της "μαύρης τρύπας" στους ισολογισμούς, για την οποία έχουν ήδη δαπανηθεί από το 2020 364 εκατ. € τον κρατικό κορβανά υπό τη μορφή πακέτων διάσωσης και παροχών εθελούσιας εξόδου.Υπενθυμίζεται ότι έχουν κλείσει στο παρελθόν, επίσης, 141 καταστήματα.
Από την εξέλιξη αυτή επηρεάζονται τόσο η επαρχία και τα νησιά, αλλά και μεγάλοι Δήμοι όπως το Μαρούσι, η Αθήνα (Ακρόπολη), η Θεσσαλονίκη (Αγίας Τριάδας), τα Άνω Λιόσια, και η Βούλα, ενώ "κόβονται" και τα ΕΛΤΑ του Διεθνούς Αερολιμένα Ελευθέριος Βενιζέλος.
Αξίζει να σημειωθεί πως παγκοσμίως η αλληλογραφία φθίνει καθώς έχει μειωθεί κατά 80% την τελευταία δεκαετία και κατά 20% την τελευταία χρονιά, ενώ το κόστος λειτουργίας των καταστημάτων, που ανέρχεται στα 90 εκατ. €, είναι κατά πολύ μεγαλύτερο των εσόδων (50 εκατ. €), και τα 204 καταστήματα που θα κλείσουν απέδιδαν λιγότερα από 40 χιλιάδες € σε ετήσια βάση.

Η απόφαση αυτή εγείρει αντιδράσεις από τους Δήμους και του κατοίκους, αλλά όπως αναφέρουν καλά ενημερωμένες δε θα υπάρξει σημείο χωρίς κάλυψη από παραρτήματα των ΕΛΤΑ, τόσο ιδιόκτητα ή ακόμα και από Franchisee. Επισημαίνεται, δε, πως παρέχονται νέες, σύγχρονες και πιο βολικές υπηρεσίες, όπως για παράδειγμα τα τηλεφωνικά ραντεβού για την παραλαβή γραμμάτων, επιστολών και συντάξεων, ενώ πλέον οι ταχυδρόμοι φέρουν POS και PDA για την πραγματοποίηση πληρωμών.
Ο σκληρός ανταγωνισμός
Τα ΕΛΤΑ προσπαθούν να επιβιώσουν σε μία αγορά, η οποία προχωράει από την εποχή των γραμμάτων και των επιστολών σε αυτή των ηλεκτρονικών πληρωμών και της χρήσης θυρίδων τύπου Locker, οι οποίες έχουν κατακλύσει τη χώρα μας καθώς έχουν 5.400 σε όλη την Ελλάδα με το 40% των παραδόσεων courrier να γίνονται μέσω αυτών.
Πρόκειται για τις θυρίδες των Box Now, Skroutz Point, αλλά και της ACS, oι οποίες ανέρχονται στις 270.000, επενδύοντας δεκάδες εκατ. € με στόχο την περαιτέρω επέκτασή τους καθώς όπως φαίνεται και από τη Ρουμανία και την Πολωνία το ποσοστό παραδόσεων μέσω lockers φτάνει το 70%.
Τα ΕΛΤΑ έχουν ήδη αρχίσει να ρίχνονται στη μάχη αυτή καθώς έχει ξεκινήσει πιλοτικά με τα Smart Lockers, ενώ στον τομέα των χρηματοοικονομικών υπηρεσιών έχει ανακοινώσει τη συνεργασία με την Alpha Bank για την εξυπηρέτηση μέσω 1.100 σημείων εξυπηρέτησης πανελλαδικά.
Ο οικονομικός Γολγοθάς των ΕΛΤΑ και τα χρωστούμενα του Ελληνικού Δημοσίου
Τα ΕΛΤΑ έχουν να ανεβούν το δικό τους οικονομικό Γολγοθά, καθώς μέχρις στιγμής οποιαδήποτε προσπάθεια διάσωσης τους με κρατικό χρήμα δε φαίνεται να προχωράει, παρά το γεγονός ότι έχουν ήδη απορροφήσει περισσότερα από 364 εκατ. € την τελευταία πενταετία.
Τα οικονομικά αποτελέσματα μιλούν από μόνα τους με τα έσοδα να ανέρχονται στα 249 εκατ. € το 2024 και να καταγράφουν οριακή αύξηση (2,3%) σε σχέση με το 2023. Επίσης, τα ίδια κεφάλαια παραμένουν αρνητικά και μάλιστα αυξήθηκαν από τα 131,89 εκατ. € το 2023 στα 140,1 εκατ. € το 2024, ενώ η ζημιογόνα χρήση συνεχίζεται καθώς το 2024 έκλεισε με ζημιές 8,3 εκατ. €, αλλά είναι "συμμαζεμένες" σε σχέση με το 2023 (28,7 εκατ. €).
Εκτός από τις ζημιές και τα ίδια αρνητικά κεφάλαια τα ΕΛΤΑ είναι αντιμέτωπα και με μία άλλη "μαύρη τρύπα", η οποία δεν είναι άλλη από την άρνηση του Δημοσίου να τους καταβάλει τις απαιτήσεις από την παροχή καθολικών υπηρεσιών. Το ποσό αυτό ανέρχεται στα 46,7 εκατ. € βάσει των οικονομικών καταστάσεων για τη χρήση του 2024 σημειώνοντας αύξηση από τα 38 εκατ. € του 2023.
Στο ερώτημα εάν τα ΕΛΤΑ οδεύουν προς την ιδιωτικοποίηση, πηγές της αγοράς απαντούν πως δεν έχει έρθει ακόμα η ώρα για να γίνει ακόμα αυτή η συζήτηση. Αξίζει πάντως να σημειωθεί πως τα ΕΛΤΑ διαθέτουν ένα πλήθος πλεονεκτημάτων και θα μπορούσαν να αποτελέσουν μήλον της έριδος για τους δυνητικούς στρατηγικούς επενδυτές. Αυτά είναι ότι:
- Τα ΕΛΤΑ παραμένουν το νο.1 σε φυσική παρουσία και διαθέτουν τη μεγαλύτερη ταχυδρομική υποδομή της χώρας.
- Κυριαρχούν στην αγορά της παράδοσης δεμάτων κατέχοντας τη 2η θέση και έχουν συγχωνευθεί με την ΕΛΤΑ Courier.
- Πραγματοποιούν επενδύσεις σε logistics και έχουν ανανεώσει το στόλο τους με 250 υβριδικά αυτοκίνητα και 250 ηλεκτρικά δίκυκλα.
- Προσφέρουν τη δυνατότητα εξυπηρέτησης εκτός των καταστημάτων με 1.400 ταχυδρόμους, 500 συνεργάτες και 400 διανομείς από πράκτορες courier.
Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις
Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για ό,τι συμβαίνει τώρα στην Ελλάδα και τον Κόσμο στο thetoc.gr
